מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-4 במרץ 2024, 13:00)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל בח'אן יונס (דובר צה"ל, 4 במרץ 2024)

פעילות כוחות צה

פעילות כוחות צה"ל בח'אן יונס (דובר צה"ל, 4 במרץ 2024)

כתב ערוץ אלג'זירה מסביר על תקיפות צה

כתב ערוץ אלג'זירה מסביר על תקיפות צה"ל באלקרארה ופעילות הכוחות בשכונת חמד, בצפון-מערב ח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 3 במרץ 2024)

אמצעי לחימה שאיתרו הכוחות (דובר צה

אמצעי לחימה שאיתרו הכוחות (דובר צה"ל, 3 במרץ 2024)

אמצעי לחימה שאיתרו הכוחות (דובר צה

אמצעי לחימה שאיתרו הכוחות (דובר צה"ל, 3 במרץ 2024)

שלושת דגמי מערכות שיגור טילי נ

שלושת דגמי מערכות שיגור טילי נ"ט של חזבאללה (חשבון X של מג'תבא, 27 בפברואר 2024)

פיצוץ דירת המפגע בשכם (חשבון X של שהאב, 4 במרץ 2024).

פיצוץ דירת המפגע בשכם (חשבון X של שהאב, 4 במרץ 2024).

פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים אלאמערי בראמאללה (חשבון X של QUDSN, 4 במרץ 2024).

פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים אלאמערי בראמאללה (חשבון X של QUDSN, 4 במרץ 2024).

אשתיה נפגש עם משלחת של חברי הקונגרס האמריקני (ופא, 3 במרץ 2024)

אשתיה נפגש עם משלחת של חברי הקונגרס האמריקני (ופא, 3 במרץ 2024)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • הזירה הדרומית: כוחות צה”ל המשיכו בלחימה בדגש על אזור ח’אן יונס שם התמקדו הכוחות בשכונת חמד שבצפון מערב העיר. כוחות נוספים המשיכו בתקיפות באזור אלקרארה, צפונית לח’אן יונס. במהלך פינוי האוכלוסייה מהמקום, עצרו הכוחות כשמונים חשודים במעורבות בפעילות טרור, בהם פעילי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין שניסו להימלט מהאזור בחסות האוכלוסייה. בצפון הרצועה נמשכה הפעילות בשכונת זיתון. כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על תקיפות מהאוויר ומהקרקע של כוחות צה”ל בכל חלקי הרצועה.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,500 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 586 חיילים וקצינים. 130 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה. 123 הוחזרו לישראל.
  • עסקת החטופים: “מקור בכיר בחמאס” מסר כי הם פועלים ברצינות כדי להגיע להסכם להפסקת וציינו כי בניגוד לידיעות אודות רמצ’אן כתאריך יעד, הם לא הכריזו על תאריכים ספציפיים להגעה להסכם. אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, ציין כי ישראל עדיין לא נענית לדרישות חמאס וכי אין בכוונת חמאס להתגמש יותר. הוא הוסיף שמשלחת חמאס בקהיר אינה מוסמכת לחתום על הבנות אלא רק לנהל משא ומתן.
  • רצועת עזה: גורמים ברצועה ממשיכים למתוח ביקורת על הצנחת הסיוע לרצועה. לדבריהם הצנחת הסיוע נועדה לצרכי תעמולה, היא אינה מגיעה לכלל האוכלוסייה וקראו לפתוח את המעברים ולהכניס סיוע מאסיבי. משרד הפנים החל באיסוף כלי נשק המוחזקים בידי אזרחים ברפיח בטענה כי נעשה בו שימוש בסכסוכים אישיים. הארגונים הפלסטיניים פרסמו הודעה הקוראת לציבור ברחבי העולם להשתתף בקמפיין “מבול רמצ’אן”, שנפתח ברשתות החברתיות, במהלך חודש רמצ’אן, אשר קורא לארגן הפגנות ברחבי העולם ולהחרים תוצרת ישראלית.
  • הזירה הצפונית: ב-4 במרץ בשעות הבוקר שוגר טיל נ”ט לעבר מרגליות. אדם אחד נהרג וכמה נוספים נפצעו. חזבאללה קיבל אחריות על שבע תקיפות שביצע ביממה האחרונה. בבירות התקיימה הוועידה האסלאמית השישית לתמיכה בעניין הפלסטיני, שארגנה ההתאחדות העולמית של חכמי הדת של ההתנגדות. נעים קאסם, סמזכ”ל חזבאללה, שנשא דברים בוועידה, אמר כי מלחמת “מבול אלאקצא” היא זכות לגיטימית של הפלסטינים וכי אין עוררין על כך. דווח כי עמוס הוכשטיין, השליח האמריקני, הגיע לבירות כדי להמשיך במאמצים הדיפלומטיים שמטרתם להפחית את ההסלמה ולהביא ליציבות.
  • יהודה ושומרון: כוחות ביטחון ישראלים המשיכו בפעילות סיכול ומנע. בשכם הרסו הכוחות את ביתו של המחבל שביצע את פיגוע הירי בבקעה בו נהרגו אם ושתי בנותיה באפריל 2023.
  • הרשות פלסטינית: אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, פרסם צו נשיאותי המורה על מינויי שלושה מושלי מחוזות חדשים.
  • מיליציות פרו איראניות: ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות לתקיפת “תחנת החומרים הכימיים בנמל חיפה” באמצעות כלי טיס בלתי מאויש. בפועל לא אותר אירוע שכזה.
הזירה הדרומית
  • כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על מוקדי פעילות צה”ל ביממה האחרונה. צפון הרצועה: ירי פגזים לעבר בית לאהיא ותקיפות חיל האוויר במחנה הפליטים ג’באליא. העיר עזה: תקיפות חיל האוויר בשכונת אלזיתון וירי פגזי טנק לעבר שכונות אלרמאל ואלצברה. מרכז הרצועה: תקיפות חיל האוויר בדיר אלבלח ובמחנות הפליטים אלנציראת ואלבריג’. ח’אן יונס: כוחות צה”ל מכתרים את שכונת חמד בצפון-מערב העיר. דווח על תקיפות צה”ל במואצי ח’אן יונס. רפיח : תקיפות חיל האוויר בצפון ובמרכז העיר (ופא, מען, 4 במרץ 2024).
כתב ערוץ אלג'זירה מסביר על תקיפות צה"ל בצפון הרצועה: בית חאנון ומחנה הפליטים ג'באליא (מימין) ופעילות כוחות צה"ל בשכונת אלזיתון בעזה (משמאל) (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 3 במרץ 2024)       כתב ערוץ אלג'זירה מסביר על תקיפות צה"ל בצפון הרצועה: בית חאנון ומחנה הפליטים ג'באליא (מימין) ופעילות כוחות צה"ל בשכונת אלזיתון בעזה (משמאל) (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 3 במרץ 2024)
כתב ערוץ אלג’זירה מסביר על תקיפות צה”ל בצפון הרצועה: בית חאנון ומחנה הפליטים ג’באליא (מימין) ופעילות כוחות צה”ל בשכונת אלזיתון בעזה (משמאל) (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 3 במרץ 2024)
  • דרום הרצועה: ביממה האחרונה התמקדו כוחות צה”ל בפעילות במערב ח’אן יונס. הכוחות כיתרו את שכונת חמד שבצפון מערב העיר וביצעו פשיטות בתוך השכונה. כוחות נוספים המשיכו בהתקפות באזור אלקרארה, צפונית לח’אן יונס. הכוחות פעלו במקביל לפינוי אוכלוסייה אזרחית משטח הלחימה. במהלך הפינוי עצרו הכוחות כשמונים חשודים במעורבות בפעילות טרור, בהם פעילי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין שניסו להימלט מהאזור בחסות האוכלוסייה (דובר צה”ל, 4 במרץ 2024).
פעילות כוחות צה"ל בח'אן יונס (דובר צה"ל, 4 במרץ 2024)     פעילות כוחות צה"ל בח'אן יונס (דובר צה"ל, 4 במרץ 2024)
פעילות כוחות צה”ל בח’אן יונס (דובר צה”ל, 4 במרץ 2024)
כתב ערוץ אלג'זירה מסביר על תקיפות צה"ל באלקרארה ופעילות הכוחות בשכונת חמד, בצפון-מערב ח'אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 3 במרץ 2024)
כתב ערוץ אלג’זירה מסביר על תקיפות צה”ל באלקרארה ופעילות הכוחות בשכונת חמד, בצפון-מערב ח’אן יונס (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 3 במרץ 2024)
  • מרכז הרצועה: בפעילות משותפת של צה”ל ושירות הביטחון הכללי במחנות המרכז, בוצע סיכול ממוקד מהאוויר נגד מחמוד מחמד עבד חט’׳ אשר היה אחראי על גיוס פעילים לזרוע הצבאית של חמאס ובפרט לגדוד זיתון. הוא גם גייס כספים למימון הפעילות הצבאית (דובר צה”ל, 3 במרץ 2024).
תקיפת המחבל מהאוויר (דובר צה"ל, 3 במרץ 2024)
תקיפת המחבל מהאוויר (דובר צה”ל, 3 במרץ 2024)
  • צפון הרצועה: כוחות צה”ל פועלים מזה כשבועיים, בהכוונה מודיעינית, נגד יעדי טרור של חמאס בשכונת זיתון. במהלך הפעילות, איתרו הכוחות והשמידו עשרות תשתיות טרור צבאיות של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ביניהן מפעלים לייצור אמצעי לחימה ומבנים ששימשו לאחסון אמצעי לחימה, בורות שיגור ומשגרים. כמו כן, השמידו הכוחות תשתית טרור של בכיר חמאס, מפקד חטיבת העיר עזה, עז אלאדין חדאד. במהלך הפעילות הרגו הכוחות כמה עשרות פעילים חמושים. כמו כן נעצרו פעילים אשר סיפקו מידע מודיעיני נוסף לכוחות (דובר צה”ל, 3 במרץ 2024).
אמצעי לחימה שאיתרו הכוחות (דובר צה"ל, 3 במרץ 2024)     אמצעי לחימה שאיתרו הכוחות (דובר צה"ל, 3 במרץ 2024)
אמצעי לחימה שאיתרו הכוחות (דובר צה”ל, 3 במרץ 2024)
תקיפת חיל האוויר במחנה הפליטים ג'באליא (חשבון X של שהאב, 4 במרץ 2024)
תקיפת חיל האוויר במחנה הפליטים ג’באליא (חשבון X של שהאב, 4 במרץ 2024)
תקיפת חיל האוויר בצפון רצועת עזה (חשבון X של שהאב, 3 במרץ 2024)     תקיפת חיל האוויר בצפון רצועת עזה (חשבון X של שהאב, 3 במרץ 2024)
תקיפת חיל האוויר בצפון רצועת עזה (חשבון X של שהאב, 3 במרץ 2024)
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר 2023 נהרגו כ- 1,500 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 586 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 246 מתחילת התמרון הקרקעי ב – 27 באוקטובר 2023). 130 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה. 123 הוחזרו לישראל.
סוגית החטופים והסכם הפסקת אש
  • “מקור בכיר בחמאס” התייחס לביקור משלחת התנועה בקהיר ומסר כי הם פועלים ברצינות כדי להגיע להסכם להפסקת התוקפנות, להגברת הכנסת הסיוע לרצועה, להחזרת תושבים לאזורים שמהם נעקרו ולנסיגה מוחלטת של ישראל. לדבריו, בניגוד לידיעות אודות רמצ’אן כתאריך יעד, הם לא הכריזו על תאריכים ספציפיים להגעה להסכם (אלג’זירה, 3 במרץ 2024).
  • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר כי חמאס הציגה בעבר שורת רעיונות בנוגע להסכם להפסקת אש, והיא עדיין דבקה בהם. לדבריו, ההצעה ממפגש פריס-2 מדברת על הפוגה זמנית, ונעשה בה שימוש במונח “השעייה” (במקור: תוקיף), ולא הוזכרה הפסקת אש. בנוסף, ההצעה לא מדברת על נושא הסיוע, לא מאשרת את חזרת העקורים לבתיהם, ומתעקשת על השארותם של כוחות צה”ל ברצועת עזה, למעט נסיגות טקטיות מועטות. אולם, מה שחמאס דורשת הוא הפסקה מוחלטת של התוקפנות, נסיגה ישראלית מכל רצועת עזה, הפסקה של כל הפעילות האווירית הישראלית בשמי הרצועה, ולאחר מכן סיוע, שיקום וסיום המצור. הוא ציין כי הם אלה שהציגו רעיונות אך ישראל היא זו שמתנגדת לרעיונות ההגיוניים. לדבריו, ישראל רוצה את הכל, גם שישיבו לה את החטופים וגם שהיא תוכל להמשיך בלחימה, בהרג ובמצור, מה שאינו הגיוני ולא מקובל עליהם בשום פנים ואופן. הוא אישר כי הם עדיין נמצאים בנקודת ההתחלה. לגבי השאלה האם ההפוגה תשרת גם את הפלסטינים ותאפשר להכניס להם סיוע, ענה כי התנאים של ישראל להפוגה הם הכנסת סיוע בתיאום עמה ושליטה במספר המשאיות; העקורים לא ישובו לבתיהם; כוחות צה”ל יישארו בשטח ויהיה להם חופש פעולה לפעול אם יהיה איום עליהם. הוא ציין שכל הגמישות שחמאס הפגינה ומפגינה אינה כדי שישראל תקבל את מה שהיא רוצה אלא כדי להגן על העם הפלסטיני וכדי למנוע את המשך התוקפנות, וכי ישראל שוגה באשליות אם היא חושבת שהגמישות הזו פירושה שהיא יכולה לכפות תנאים נוספים. חמאדן ציין שהסבב בקהיר עדיין לא הסתיים, וכולם חייבים להבין שהם לא הגיעו לקהיר כדי לעשות ויתורים בסוגיות הבסיסיות, אלא כדי להגיע להבנות שישמרו על עקרונות היסוד של “ההתנגדות”. הוא ציין שמשלחת חמאס אינה מוסמכת לחתום על הבנות אלא רק לנהל משא ומתן (חשבון X של ערוץ אלמנאר, 3 במרץ 2024).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות ברצועת עזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן ב-4 במרץ 2024 נכון ל- 10:20, כי ביממה האחרונה נהרגו ברצועה בתקיפות צה”ל 124 פלסטינים ונפצעו 210. מאז תחילת המלחמה ברצועה נהרגו 30,534 פלסטינים ונפצעו 71,920 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 4 במרץ 2024).
סיוע לרצועה
  • מחמד שהאבי, כתב ערוץ אלערבי, דיווח על ירידה ניכרת בהיקף הסיוע הנכנס כיום לרצועת עזה המהווה לדבריו, “טיפה בים”. הוא ציין, כי במהלך חודש פברואר 2024 נכנסו מדי יום לרצועה 96 משאיות סיוע הומניטארי, זאת לעומת ינואר 2024, במהלכו נכנסו 137 משאיות ביום קרי, ירידה של 30%. עוד ציין, כי לפני המלחמה היו נכנסות מדי יום לרצועת עזה 550 משאיות ביום, כך שמה שנכנס בחודש פברואר מדי יום מהווה רק 17% מהכמות שנכנסה לפני 7 באוקטובר (ערוץ היוטיוב של אלערבי, 4 במרץ 2024).
קריקטורה פלסטינית המותחת ביקורת על המוסר הכפול של ארה"ב אשר מצניחה סיוע הומניטארי לתושבי עזה ובו בזמן מחמשת את ישראל (דף הפייסבוק של מחמד סבאענה, 3 במרץ 2024)
קריקטורה פלסטינית המותחת ביקורת על המוסר הכפול של ארה”ב אשר מצניחה סיוע הומניטארי לתושבי עזה ובו בזמן מחמשת את ישראל (דף הפייסבוק של מחמד סבאענה, 3 במרץ 2024)
  • לדברי אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, לאחר שהם אמרו בימים האחרונים שהם לא ימשיכו במשא ומתן כאשר הפלסטינים ברצועה גוועים ברעב, החלו להיכנס משאיות סיוע לצפון הרצועה. לדבריו, בימים האחרונים נכנסו קרוב למאה משאיות, שהן התחלה של תהליך סיוע, שלא היה נכנס לולא איומיהם. הוא ציין ש- 50% מתושבי העיר עזה וצפון הרצועה לא עקרו מבתיהם. עוד הוסיף כי הרעיון של הצנחת סיוע מועיל כדי להראות שיש רעב שהאחראית לו היא ישראל, אבל אינו מועיל כדרך לסייע לפלסטינים. אשר להצנחת הסיוע המצרי, אמר כי היא לא זקוקה לכך אלא יכולה לפתוח את מעבר רפיח. הוא הוסיף כי מה שנדרש הוא לפתוח את המעברים ולהכניס את הסיוע ללא תנאים או הגבלות וללא התחשבות ברצונה של ישראל (חשבון X של ערוץ אלמנאר, 3 במרץ 2024).
  • לשכת ההסברה הממשלתית של חמאס פרסמה הודעה בנושא הצנחות הסיוע, שבה צוין כי כולם יודעים שזו לא הדרך הטובה ביותר לספק סיוע לתושבי רצועת עזה. ההודעה הדגישה, כי הצנחות הסיוע וההימנעות מהכנסתו דרך המעברים היבשתיים באים בהקשר של עקיפת הפתרונות היסודיים לבעיה על ידי נקיטת שיטות ראוותניות, חסרות תועלת שנועדו לצורכי תעמולה, והדבר עולה בקנה אחד עם מדיניות ישראל של הגברת מדיניות ההרעבה. ההודעה הדגישה את היתרונות של הכנסת הסיוע בדרך היבשה על פני הצנחות הסיוע, ציינה כי חלק מהסיוע שהוצנח נפל לים, ומה שכן הגיע הוא טיפה בים של הצרכים העצומים. עוד ציינה ההודעה כי הסיוע שמוצנח אינו שוויוני, שכן הדבר מחייב 2,400,000 אנשים לצאת לרחובות ואז לרוץ אחרי הסיוע, שאינו מגיע למקומות בטוחים, בהתנהגות מחפירה, משפילה, ולא אנושית. ההודעה הדגישה כי מדיניות סגירת המעברים היא פשע מלחמה שמפר את החוק הבינלאומי, המשפט הבינלאומי ההומניטרי וכל האמנות הבינלאומיות (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה הממשלתית ברצועה, 3 במרץ 2024).
משילות חמאס ברצועת עזה
  • בפלטפורמת “העורף” של משרד הפנים והביטחון הלאומי של חמאס דווח, כי משטרת מחוז רפיח החלה במבצע אינטנסיבי לאיסוף כלי נשק המוחזקים ללא רישיון. זאת, כדי לשמור על הבטחון הציבורי, לאור התרבות תופעות של כאוס ביטחוני ושימוש לרעה בכלי נשק. הודגש כי הקמפיין אינו מכוון נגד כלי הנשק של הארגונים הפלסטינים. מפקדת המשטרה במחוז רפיח ציינה שהמבצע נערך עקב העלייה בקצב השימוש בכלי נשק בקרב המשפחות, דבר שגרם לפצועים ולבעיות משפחתיות, והדגישה כי כל כלי נשק שייעשה בו שימוש לא חוקי יוחרם (ערוץ הטלגרם של פלטפורמת “העורף” של משרד הפנים ברצועה, 2 במרץ 2024). בהקשר זה, דווח בדף הפייסבוק של משטרת מחוז רפיח כי עמיד ריאץ’ אלקאצ’י, מפקד משטרת מחוז רפיח, פרסם הנחיה לכל מחלקות המשטרה והתחנות, הקובעת כי יש לנהוג ביד קשה נגד מריבות משפחתיות, במיוחד כאלה שבהן נעשה שימוש בנשק חם. על פי ההנחיה, על תחנות המשטרה והעוסקים באכיפת החוק לצאת לשטח בכל אירוע שכזה לערוך חיפוש בבתים, להחרים את כלי הנשק ולעצור את מבצעי הירי (דף הפייסבוק של משטרת מחוז רפיח, 29 בפברואר 2024).

  • על פי דיווח נוסף בפלטפורמת “העורף” ועדת החירום במחנה הפליטים אלשאטי הפעילה מחדש את המרפאה במחנה, לאחר שהותקפה מספר פעמים על ידי כוחות צה”ל (חשבון X של פלטפורמת “העורף” של משרד הפנים ברצועה, 3 במרץ 2024). בסרטון הסוקר את פעילות המרפאה אמר ד”ר מחמד ת’ריא,[1] יו”ר ועדת החירום במחנה אלשאטי, כי זו המרפאה היחידה הפועלת בעיר עזה, וכי היא משרתת עשרות אלפי פלסטינים, ומטפלת במאות חולים ופצועים ביום.
מחמד ת'ריא במרפאה.     בית המרקחת 
(חשבון X של פלטפורמת "העורף" של משרד הפנים ברצועה, 3 במרץ 2024)
מימין: מחמד ת’ריא במרפאה. משמאל: בית המרקחת
(חשבון X של פלטפורמת “העורף” של משרד הפנים ברצועה, 3 במרץ 2024)
סוגיית “היום שאחרי”
  • בכלי תקשורת פלסטינים נמשכו הדיווחים אודות המגעים בין לשכת מתאם פעולות הממשלה בשטחים לאישים משבטים ברצועת עזה שנועדו להקמת קבוצות חמושות להגנה על אזורים ספציפיים ברצועה נגד פעילי חמאס שנותרו בשטח. דווח כי רבים מהשבטים סירבו להצעה הישראלית, שבט גדול אחד הסכים לה, ועוד אחד עדיין במשא ומתן בנושא. לדברי “מקורות” שגילו את דבר המגעים, הם מתמקדים כעת בשבט גדול שאנשיו מרוכזים בדרום-מערב העיר עזה ובמזרחה. מדובר בשבט חמוש, שפרוש בשכונות תל אלהוא, אלצברה וחלקים משכונת אלזיתון ואשר שולט במצב באזורים האלה והוא אף גרם במהלך המלחמה להריגתם של אנשי הזרוע הצבאית של חמאס והשתלטות על כלי נשקם בשכונת אלצברה שבעיר עזה, בעת שפעילי חמאס ניסו להתעמת עם כוחות צה”ל בשכונה. “המקורות” הוסיפו כי אנשי השבט הודיעו לישראל כי הם מוכנים עקרונית, לשתף פעולה עמה אם חמאס תחוסל, ובתנאי ששיתוף הפעולה יתבסס על מתן שירותים לתושבים באזור שבו נמצא השבט.
  • “מקורות בחמאס” מסרו כי בידי התנועה מצוי מידע מקיף אודות המגעים שמתקיימים והיא עוקבת בדקדקנות אחר ההפרות שביצעו חמושים במטרה לגרום לכאוס, חבלה והסתה, לרבות גניבת סיוע והסתה נגד חמאס. לדבריהם, הנהגת חמאס קיבלה החלטה לבוא עמם חשבון, והם ישלמו את המחיר על מעשיהם. הם הוסיפו כי אלה שמשתפים פעולה עם ישראל ואלה שגרמו להרג פעילי התנגדות לא יימלטו מעונש, והדגישו כי כל מזימותיה של ישראל ל”יום שאחרי” ברצועת עזה ייכשלו (אלשרק אלאוסט, 2 במרץ 2024).
קמפיין רמצ’אן
  • הארגונים הפלסטיניים פרסמו הודעה הקוראת “לכל בעלי המצפון בעולם” להשתתף בקמפיין “מבול רמצ’אן”, שנפתח ברשתות החברתיות, במהלך חודש רמצ’אן. הארגונים קראו לתומכיהם ברחבי העולם לצאת להפגנות נגד ישראל (“הכיבוש”) כדי להפעיל לחץ להפסקת המלחמה ברצועת עזה וכדי למנוע את מימוש תכניותיה של ישראל ברצועת עזה וביהודה ושומרון. הם גם קראו להחרים את כל המוצרים המיובאים מישראל ולהכריז על שביתות בכל בירות העולם (ערוץ הטלגרם של חמאס, 3 במרץ 2024).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות בשטח
  • ב-4 במרץ 2024 בשעות הבוקר שוגר טיל נ”ט משטח לבנון לעבר הישוב מרגליות שבאצבע הגליל. הטיל פגע בעובדים במטע. אדם אחד נהרג, שניים נפצעו באורח קשה, ארבעה באורח בינוני ואחד באורח קל (דובר מגן דוד אדום, 4 במרץ 2024). בתגובה, תקפו מטוסי קרב אתר צבאי של חזבאללה באזור שיחין, בו שהו מחבלי הארגון. כמו כן, תקפו מבנה צבאי באזור עיתא אלשעב (דובר צה”ל, 4 במרץ 2024).
  • במהלך היממה האחרונה קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע שבע תקיפות באמצעות שיגור טילי נ”ט ורקטות, ירי פגזי תותח והפעלת מטען (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 4-3 במרץ 2024).
  • חזבאללה גם קיבל אחריות על שתי תקיפות שביצעו פעיליו נגד “כוח ישראלי עוין שניסה לחדור לשטח לבנון”. לטענת הארגון התקיפה הראשונה בוצעה ב-3 במרץ בשעה 23:45 באזור ואדי קטמון מול רמיש באמצעות רקטות, והתקיפה השנייה התבצעה ב-4 במרץ בשעה 00:15 באזור ח’רבה זרעית מול ראמיא באמצעות ירי ארטילרי. עוד צוין, כי בתקיפה השנייה נעשה שימוש במטען חבלה רב עוצמה שהופעל נגד הכוחות (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית , 4 במרץ 2024).
  • קצין בחזבאללה פרסם, כי ברשות הארגון מערכות נ”ט ממספר דגמים: נקמת אללה 1 (ת’א’ראללה 1), מערכת בעלת שני משגרים; נקמת אללה 2, בעלת שלושה משגרים ונקמת אללה 3, בעלת ארבעה משגרים (חשבון X של מג’תבא, 27 בפברואר 2024). יש לציין ששיגור מספר טילי נ”ט בו זמנית נועד לאתגר את מערכת הגנת הטנקים של צה”ל מפני טילים (“מעיל רוח”) שצריכה להתמודד מול מטח של טילים ולא טיל בודד. יש לציין, כי עד עתה תועדה הפעלה של מערכת הנ”ט נקמת אללה [1], בעלת שני משגרים.
שלושת דגמי מערכות שיגור טילי נ"ט של חזבאללה (חשבון X של מג'תבא, 27 בפברואר 2024)
שלושת דגמי מערכות שיגור טילי נ”ט של חזבאללה (חשבון X של מג’תבא, 27 בפברואר 2024)
  • ביומון אלאח’באר, המקורב לחזבאללה, התפרסם מאמר תחת הכותרת “מה חזבאללה רוצה”. על פי המאמר, פעילות חזבאללה בשטח משקפת את עמדתו שלא להיכנס לעימות נרחב יותר עם ישראל. עם זאת, חזבאללה מכין עצמו הן מדינית והן בשטח לגרוע מכל. על פי היומון, לארגון יש מספר אינטרסים שמובילים אותו ביניהם הרצון ללחוץ על ישראל ולתמוך בהתנגדות ברצועת עזה; למנוע מישראל להציב עובדות בשטח בדרום לבנון; צמצום הסיכויים שהמערכה תגלוש למלחמה מקיפה; ולמנוע הפקרה של אזרחים בדרום לבנון ולפעול לצמצום כמות הנפגעים. אולם, כל השיקולים הללו נלקחים בחשבון בתנאי שהדבר לא יבוא על חשבון משוואת ההרתעה (אלאח’באר, 4 במרץ 2024).
תקיפות תגובה של צה”ל
  • בתגובה לפעילות חזבאללה מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים ותשתיות צבאיות של חזבאללה באזור עיתא אלשעב כפר כלא (דובר צה”ל, 3 במרץ 2024).
 תקיפת תשתית צבאית בכפר כלא.     תקיפת מבנה צבאי בעיתא אלשעב
 (דובר צה"ל, 3 במרץ 2024)
מימין: תקיפת תשתית צבאית בכפר כלא. משמאל: תקיפת מבנה צבאי בעיתא אלשעב (דובר צה”ל, 3 במרץ 2024)
תקיפות בעיתא אלשעב (חשבון X של אח'באר אלחדוד אלג'נוביה, 3 במרץ 2024)
תקיפות בעיתא אלשעב (חשבון X של אח’באר אלחדוד אלג’נוביה, 3 במרץ 2024)
התבטאויות בכירי חזבאללה
  • בבירות התקיימה הוועידה האסלאמית השישית לתמיכה בעניין הפלסטיני, שארגנה ההתאחדות העולמית של חכמי הדת של ההתנגדות, שבראשה עומד השיח’ מאהר חמוד. הוועידה התקיימה תחת הכותרת “המבנה היצוק., ההבטחה האמיתית”. נעים קאסם, סמזכ”ל חזבאללה, שנשא דברים בוועידה, אמר כי מלחמת “מבול אלאקצא” היא זכות לגיטימית של הפלסטינים ואין עוררין על כך. לדבריו, ישראל ממשיכה לתקוף רק בזכות ארה”ב וכי תקיפות ארה”ב וישראל מכוונת נגד הפלסטינים ואין לה קשר ישיר לתגובה על “מתקפת ה-7 באוקטובר”. לדבריו, ישראל וארה”ב לא מצליחות לחסל את “ההתנגדות” ולכן הן נוקטות במצור, שיגרום לרעב. העם הפלסטיני מוכיח לעולם מסוגלות, אנושיות וניצחון של החיים במקביל לכך שהוא מלמד את העולם על כבוד וחירות. התוקפנות לא השיגה כלום מלבד פגיעה באזרחים וישראל נמצאת עתה במבוי סתום שכן עצירת המלחמה פירושה ניצחון לפלסטינים ותושבי הרצועה הודיעו שהם ימשיכו להקריב קורבנות למרות הרעב כדי לשחרר את פלסטין. חובתה של חזבאללה היא לתמוך ברצועת עזה כמו גם בתושבי לבנון, כדי שישראל לא תרחיב את ההשתלטות שלה באזור. הוא קרא למנוע מישראל להשתלט על שטחים נוספים בפלסטין. הוא גם איים כי אם ישראל תתקוף את לבנון התוצאה עבור ישראל תהיה “תבוסה משופרת של חודש תמוז” (הכוונה למלחמת לבנון השנייה, 2006), וזה יהיה ניצחון גדול עבור “ההתנגדות”. הוא הדגיש שלאחר שישראל תפסיק את התוקפנות ברצועת עזה, תפסיק לבנון את התוקפנות באזור וכי כל מי שרוצה לתווך בין ישראל ללבנון צריך קודם לתווך בנושא הפסקת אש ברצועת עזה (ערוץ הטלגרם של רשת אלמיאדין, 4 במרץ 2024).
ממשל לבנון
  • עמוס הוכשטיין, השליח האמריקני הגיע ב-4 במרץ 2024 לבירות כדי להמשיך במאמצים הדיפלומטיים שמטרתם להפחית את ההסלמה ולהביא ליציבות (אלנשרה, 4 במרץ 2024). לקראת הגעתו אמר אליאס בו צעב, סגן יו”ר הפרלמנט הלבנוני, כי הוא מאמין שעיתוי ביקורו של הוכשטיין מצביע על התקדמות במאמצים להבטיח הפסקת אש ברצועת עזה בשעות או הימים הקרובים. הוא הוסיף כי אם זה יקרה, הרי שלביקורו של הוכשטיין הפעם תהיה חשיבות רבה למעקב אחר הפסקת האש בלבנון ,לדיונים במה שנדרש כדי להגיע ליציבות ולסיים את אפשרות התרחבות המלחמה לשטח לבנון (רויטרס, 3 במרץ 2024).

חזרה לעיקרים

ישראל, יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון הישראלים המשיכו בפעילות סיכול ומנע שכללה מעצר מבוקשים. עד כה נעצרו מתחילת המלחמה כ-3,400 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון, כ-1,500 מהעצורים מזוהים עם חמאס (דובר צה”ל, 4 במרץ 2024).
  • כוחות הביטחון הישראלים פעלו בליל 4-3 במרץ 2024 בשכם. הכוחות הרסו את דירתו של אחד המפגעים, אשר ביצע את פיגוע הירי בצומת חמרה בבקעת הירדן (7 באפריל 2023) בו נהרגו שלוש נשים ישראליות, אם ושתי בנותיה (חשבון X של דובר צה”ל, 4 במרץ 2024). הפלסטינים דיווחו, כי כוחות הביטחון הרסו בשכם את דירתו של מעאד’ אלמצרי, השוכנת בבניין רב קומות וכי נזק רב נגרם לדירה. הכוחות יצאו משכם בתום פעילותם לפנות בוקר (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 4 במרץ 2024).
פיצוץ דירת המפגע בשכם (חשבון X של שהאב, 4 במרץ 2024).       הדירה לאחר הריסתה (ופא, 4 במרץ 2024)
מימין: פיצוץ דירת המפגע בשכם (חשבון X של שהאב, 4 במרץ 2024). משמאל: הדירה לאחר הריסתה (ופא, 4 במרץ 2024)
יציאת כוחות הביטחון משכם בתום פעילותם במקום (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 4 במרץ 2024)
יציאת כוחות הביטחון משכם בתום פעילותם במקום (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 4 במרץ 2024)
  • כוחות הביטחון פעלו במספר מוקדים נוספים ביניהם במחנה הפליטים אלאמערי בראמאללה שם עצרו שני מבוקשים, תחקרו חשודים, החרימו חומרי הסתה של חמאס. במהלך הפעילות התפתחו עימותים בהם נפצעה לוחמת משמר הגבול באורח קל. במחנה הפליטים נור שמס (מזרחית לטולכרם), חשפו הכוחות מטעני נפץ מוכנים לשימוש, אשר הוטמנו מתחת לכבישים. בטובאס עצרו הכוחות שני מבוקשים (חשבון X של דובר צה”ל, 4 במרץ 2024).
 פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים אלאמערי בראמאללה (חשבון X של QUDSN, 4 במרץ 2024).     מחנה הפליטים נור שמס לאחר שכוחות הביטחון חשפו מטעני נפץ מתחת לכבישים (חשבון X של שהאב, 4 במרץ 2024)
מימין: פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים אלאמערי בראמאללה (חשבון X של QUDSN, 4 במרץ 2024). משמאל: מחנה הפליטים נור שמס לאחר שכוחות הביטחון חשפו מטעני נפץ מתחת לכבישים (חשבון X של שהאב, 4 במרץ 2024)
הרשות הפלסטינית
  • אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, פרסם צו נשיאותי המורה על מינויי שלושה מושלי מחוזות חדשים: ח’אלד דודין, מושל חברון , ע’סאן דע’לס, מושל שכם וכמאל אבו אלרב ומושל ג’נין. צוין שמועד השבעתם לתפקיד יימסר בהמשך (ופא, 3 במרץ 2024).
שלושת מושלי המחוזות החדשים מימין לשמאל: ח'אלד דודין, ע'סאן דע'לס, כמאל אבו אלרב
(חשבון X של QUDSN, 3 במרץ 2024)
שלושת מושלי המחוזות החדשים מימין לשמאל: ח’אלד דודין, ע’סאן דע’לס, כמאל אבו אלרב
(חשבון X של QUDSN, 3 במרץ 2024)
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת המעבר של הרשות הפלסטינית, נועד עם משלחת של חברי קונגרס אמריקאים. בפגישה הוא קרא לארה”ב לתמוך בהפסקת אש מיידית, לפעול לפתיחת המעברים ברצועת עזה להכנסת סיוע ולספק שירותים בסיסיים בצורה שתענה על המשבר ההומניטרי. כמו כן ביקש מארה”ב שלא לעשות שימוש בזכות הוטו שלה נגד הדרישה הפלסטינית לחברות מלאה באו”ם וקרא לארה”ב להכיר בפלסטין כמדינה. עוד ביקש להשיב את המימון לאונר”א (ופא, 3 במרץ 2024).
אשתיה נפגש עם משלחת של חברי הקונגרס האמריקני (ופא, 3 במרץ 2024)
אשתיה נפגש עם משלחת של חברי הקונגרס האמריקני (ופא, 3 במרץ 2024)
  • ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ בממשלת המעבר של הרשות הפלסטינית, נועד בשולי הפורום הדיפלומטי שנערך באנטליה עם הקאן פידאן, שר החוץ התורכי, ודן עימו בהתפתחויות הפוליטיות בזירה הפלסטינית. אלמאלכי הזהיר מפני אסון הומניטרי נרחב אם ישראל תבצע “פלישה קרקעית” לרפיח וקרא לתורכיה ולכל המדינות להגביר את הלחץ על ישראל. פידאן הדגיש את העמדה האיתנה של תורכיה התומכת בסוגיה הפלסטינית ודוחה את הניסיונות לעקור בכוח את העם הפלסטיני. הוא ציין, כי יש להשיג הפסקת אש לפני תחילת חודש רמצ’אן ולאפשר להכניס סיוע לרצועה בבטחה (ערוץ הטלגרם של משרד החוץ של הרשות, 3 במרץ 2024).
ריאצ' אלמאלכי נפגש באנטליה עם מקבילו התורכי 
(דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 3 במרץ 2024)
ריאצ’ אלמאלכי נפגש באנטליה עם מקבילו התורכי
(דף הפייסבוק של משרד החוץ הפלסטיני, 3 במרץ 2024)

חזרה לעיקרים

איראן
  • נאצר כנעאני, דובר משרד החוץ האיראני, התייחס במסיבת העיתונאים השבועית שלו לכינוס שרי החוץ של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי הצפוי להתקיים ב-5 במרץ בג’דה, ואמר, כי על המדינות המוסלמיות לקבל החלטה נחרצת, שתרתיע את ישראל מהמשך תקיפותיה בעזה, תביא לסיום המלחמה ותכשיר את הקרקע להעברת סיוע הומניטרי לרצועה. עוד אמר כנעאני, כי ישראל חותרת להרחיב את המלחמה באזור וכי היא וארה”ב נושאות באחריות להשלכותיה (איסנ”א, 4 במרץ 2024).
  • רמצ’אן שריף, דובר משמרות המהפכה, אמר בכנס, שנערך במחוז כרמאן, כי ישראל מבצעת רצח עם ברצועת עזה וכי היא מודאגת שאם כל צבאות המדינות המוסלמיות יצטרפו למערכה, היא תגיע לקיצה. הוא ציין כי “הציונים לכודים בשטח מצומצם כבר קרוב לחמישה חודשים”. לדבריו, ישראל היא המפסידה העיקרית במלחמה ברצועת עזה והפלסטינים הם המנצחים האמיתיים של המלחמה (תסנים, 4 במרץ 2024).
מיליציות פרו איראניות
עיראק
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות לתקיפת “תחנת החומרים הכימיים בנמל חיפה” באמצעות כלי טיס בלתי מאויש ביום שישי (1 במרץ 2024). בהודעה הודגש כי הם ימשיכו בהחרבת מעוזי האויבים. יומיים לאחר מכן פורסם סרטון המתעד לדבריהם את התקיפה (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 3 במרץ 2024). יצוין שבפועל לא אותר אירוע שכזה.
 כלי הטיס טרם שיגורו: על כלי הטיס נכתב תאריך השיגור, חיפה וההתנגדות האסלאמית בעיראק (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 4 במרץ 2024)    כלי הטיס טרם שיגורו: על כלי הטיס נכתב תאריך השיגור, חיפה וההתנגדות האסלאמית בעיראק (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 4 במרץ 2024)
כלי הטיס טרם שיגורו: על כלי הטיס נכתב תאריך השיגור, חיפה וההתנגדות האסלאמית בעיראק (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 4 במרץ 2024)
כלי הטיס בעת שיגורו (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 4 במרץ 2024)
כלי הטיס בעת שיגורו (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 4 במרץ 2024)
תימן
  • שגרירות בריטניה בתימן מסרה כי בעקבות טביעת ספינת המשא MV Rubymar ידלפו הדלק והדשן שהיא נשאה לים האדום וכי זהו מפגע סביבתי אשר החות’ים נושאים באחריות המלאה לגרימתו (חשבון X של שגרירות בריטניה, 3 במרץ 2024).
  • חסין אלעזי, סגן שר החוץ בממשלת החות’ים, מסר כי תימן תמשיך להטביע עוד ספינות בריטיות וכי כל השלכה או נזק נוסף יתווספו לחשבונה של בריטניה בשל היותה מדינה כופרת שתוקפת את תימן ומעניקה חסות, לצד ארה”ב, לפשע המתמשך נגד האזרחים ברצועת עזה (חשבון X של סגן שר החוץ, 3 במרץ 2024).
הזירה הבינערבית
המועצה לשיתוף פעולה במפרץ
  • בהודעה מסכמת שפורסמה על ידי המועצה לשיתוף פעולה במפרץ, לאחר הכינוס בריאצ’, גינו המדינות החברות במועצה את התוקפנות הישראלית נגד רצועת עזה וקראו להפסקת אש מיידית ולהפסקת הפעולות הצבאיות של ישראל. הם קראו לקהילה הבינלאומית לנקוט עמדה רצינית והחלטית כדי להגיע להפסקת אש וכדי לספק הגנה לתושבי הרצועה. כמו כן הם קראו לכנס ועידה בינלאומית דחופה הכוללת את כל הגורמים הפלסטינים, שתיתן מענה לזכות העם הפלסטיני להגדרה עצמית. עוד הודגש בהודעה כי יש לנקוט עמדה החלטית כלפי מעשי החות’ים ( אלשרק, 3 במרץ 2024).
מצרים
  • עבד אלפתאח אלסיסי, נשיא מצרים, נועד עם מנכ”ל ארגון המזון והחקלאות של האו”ם ודן עימו במצב ההומניטרי הקשה ברצועת עזה ובמאמצי מצרים לספק סיוע לתושבים (דף הפייסבוק של דובר נשיאות מצרים, 3 במרץ 2024).
סוריה
  • בשאר אלאסד, נשיא סוריה, אמר בריאיון כי מה שקורה הוא שישראל היא “ישות כובשת” והיא הורגת את הפלסטינים משום שהם מגנים על עצמם. לדבריו, הם לא יכולים לדבר על המצב היום בלי לדבר על הבעיה הכללית והם לא יכולים לדבר על רצועת עזה לבדה היות שהיא חלק מהנושא הפלסטיני הכולל. הוא ציין כי אין הצדקה לא בעבר ולא כיום שישראל תפעיל כוח נגד הפלסטינים (סאנא, 3 במרץ 2024).
הזירה הבינלאומית
ארה”ב
  • קאמלה האריס, סגנית נשיא ארה”ב, אמרה כי המצב ברצועת עזה “הרסני” וכי נהרגו פלסטינים רבים חפים מפשע. היא ציינה כי תושבי הרצועה סובלים מאסון הומניטרי ועל ממשלת ישראל לפעול כדי להגביר את הסיוע לרצועת עזה. בכל הנוגע להפסקת אש עתידית ציינה, כי הפסקת אש בת שישה שבועות תאפשר שחרור של חטופים והכנסת סיוע לרצועה (רויטרס, 3 במרץ 2024).
  • מייקל קורילה, מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM), ביקר לאחרונה במצרים, ירדן וסוריה כדי לעמוד מקרוב על המצב הביטחוני וההומניטרי בשטח. ב-27 בפברואר 2024 הוא ביקר באלעריש שבמצרים ונועד שם עם נציגי ארגונים בינלאומיים ובכירים בשגרירות ארה”ב כדי לדון בתהליך העברת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה. יום לאחר מכן, ב-28 בפברואר, נסע קורילה לירדן ונועד עם יוסף אלחניטי, רמטכ”ל צבא ירדן, ודן עימו במלחמה ברצועת עזה ובהתקפות החות’ים בים האדום. בהמשך ביקר קורילה במתקנים צבאיים של פיקוד המרכז בירדן ובסוריה. בין המתקנים בהם ביקר היה הבסיס שבו נהרגו ב-27 בינואר שלושה חיילים בתקיפת מיליציות פרו איראניות. כמו כן הוא ביקר בבסיסים אלתנף, Green Village ו- MSS Euphrates. (חשבון X של פיקוד המרכז, 4 במרץ 2024).
תורכיה
  • הקאן פידאן, שר החוץ התורכי, אמר כי נעשים כעת מאמצים מוגברים כדי להגיע להפסקת אש ברצועת עזה עוד לפני חודש רמצ’אן . הוא ציין כי קיים צורך דחוף למצוא פתרון למשבר המזון והתרופות וכי הם תומכים בנקיטת צעדים חד-צדדיים כדי להכניס סיוע הומניטרי לרצועת עזה בלי לקבל אישור מאף אחד. שכן לדבריו, משמעות המתנה לאישור היא סיכון חייהם של מיליוני בני אדם (RT, 3 במרץ 2024). יצוין, בהקשר זה כי מספר ארגונים תורכיים ובהם ארגון IHH , שארגן את משט המאוי מרמרה ב-2010, דיווחו על כוונתם להוציא משט סיוע לרצועה ממספר מדינות, לדבריהם, כדי לשבור את המצור על רצועת עזה.

[1] ד"ר מחמד ת'ריא הוא ע" בעל דוקטורט בניהול מוסדות תקשורת. היה בעברו מנהל ערוץ אלאקצא, מנהל רשת התקשורת אלאקצא, ומנהל קרית אצדאא' להפקת סרטים שהוקמה ע"י חמאס.https://www.facebook.com/mohammed.S.thuraya/?locale=ar_AR