מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-5 במרץ 2024, 13:00)

פיצוץ המנהרה (דובר צה

פיצוץ המנהרה (דובר צה"ל, 5 במרץ 2024)

תושבים מתפנים משכונת חמד בעקבות הרחבת פעילות צה

תושבים מתפנים משכונת חמד בעקבות הרחבת פעילות צה"ל במקום (ערוץ היוטיוב של ופא, 4 במרץ 2024)

כתב ערוץ אלג'זירה משדר מדרום העיר עזה, כשלצידו ממתינים תושבים (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 5 במרץ 2024).

כתב ערוץ אלג'זירה משדר מדרום העיר עזה, כשלצידו ממתינים תושבים (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 5 במרץ 2024).

תקיפות בבנת ג'ביל (חשבון X של Fouad Khreiss, 5 במרץ 2024)

תקיפות בבנת ג'ביל (חשבון X של Fouad Khreiss, 5 במרץ 2024)

פעילות הכוחות הביטחון במחנה (חשבון X של QUDSN, 5 במרץ 2024)

פעילות הכוחות הביטחון במחנה (חשבון X של QUDSN, 5 במרץ 2024)

הפגנת התמיכה בביר זית (דף הפייסבוק של אוניברסיטת בירזית, 4 במרץ 2024)

הפגנת התמיכה בביר זית (דף הפייסבוק של אוניברסיטת בירזית, 4 במרץ 2024)

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, זירה צפונית

עיקרים
  • הזירה הדרומית: מוקד הפעילות של כוחות צה”ל ביממה האחרונה היה בשכונת חמאד בצפון מערב ח’אן יונס. הלוחמים עצרו ביממה האחרונה עשרות פעילי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין שניסו לברוח מהאזור בחסות האוכלוסייה שצה”ל דאג לפינוייה. חיל האוויר תקף מעל חמישים יעדי חמאס. דובר צה”ל חשף שלפחות 450 עובדי אונר”א ברצועה היו פעילי ארגוני טרור, חלקם השתתפו במתקפת ה-7 באוקטובר.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,500 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 586 חיילים וקצינים. 130 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה. 123 הוחזרו לישראל.
  • עסקת החטופים: משלחת חמאס עדיין שוהה בקהיר להמשך שיחות בנוגע להסכם הפסקת אש ועסקת חטופים. לפי שעה לא פורסמה הודעה רשמית לגבי מצב המשא ומתן. בכלי התקשורת התקבלו דיווחים, לעיתים סותרים, לפיהן קיימים עדיין פערים בין עמדות הצדדים בעיקר בכל הקשור להפסקת האש, חזרת התושבים העקורים לצפון הרצועה ורשימת החטופים הישראלים.
  • רצועת עזה: “מקורות” דיווחו, כי מושמעת ביקורת בתוך חמאס על החלטת יחיא אלסנואר, מנהיג התנועה ברצועת עזה, לפתוח במתקפה ב-7 באוקטובר מבלי להתייעץ עם שאר מנהיגי התנועה.
  • הזירה הצפונית: חזבאללה קיבל אחריות על ביצוע שש תקיפות. ב-4 במרץ 2024 בשעות אחר הצהרים שוגר מטח רקטות לעבר יישובי הגליל המערבי. לטענת חזבאללה, הירי בוצע בתגובה למותם של שלושה אנשי רפואה בתקיפת צה”ל. עמוס הוכשטיין המתווך האמריקאי החל בשורה של פגישות עם בכירים בלבנון.
  • יהודה ושומרון: כוחות ביטחון ישראלים עצרו פעיל טרור במחנה הפליטים בלאטה בשכם, אשר תכנן לבצע, יחד עם פעילים נוספים, פיגוע בטווח הזמן המיידי .
  • הרשות הפלסטינית: אבו מאזן יצא לביקור בן שלושה ימים בתורכיה.
  • מיליציות פרו איראניות: החות’ים דיווחו על פגיעה בספינה המקושרת לישראל במפרץ עדן. מדובר בספינה שנשאה את דגל ליבריה ואשר נמצאת בבעלות שוויצרית. לספינה נגרם נזק אך לא היו נפגעים.
  • או”ם: ב-4 במרץ 2024 התכנסה העצרת הכללית של האו”ם לדון בווטו האמריקני על הצעת ההחלטה במועצת הביטחון להפסקת אש מיידית ברצועה.
הזירה הדרומית
  • כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על מוקדי פעילות צה”ל ביממה האחרונה. צפון הרצועה:
    תקיפות בג’באליא, בית לאהיא ובית חאנון, העיר עזה: תקיפות צה”ל בשכונת אלזיתון. מרכז הרצועה: תקיפות במחנה הפליטים אלנציראת. ח’אן יונס: תקיפות במערב העיר, במזרח המחוז, סמוך לבית החולים האירופי ובעבסאן הגדולה. רפיח : תקיפות צה”ל בצפון ובמרכז העיר רפיח (ופא, מען, 5 במרץ 2024).
 כתב ערוץ אלג'זירה מסביר על פעילות צה"ל בדרום-מערב העיר עזה (מימין) ופעילות כוחות צה"ל בצפון-מערב ח'אן יונס ובמזרחה (משמאל) (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 4 במרץ 2024)    כתב ערוץ אלג'זירה מסביר על פעילות צה"ל בדרום-מערב העיר עזה (מימין) ופעילות כוחות צה"ל בצפון-מערב ח'אן יונס ובמזרחה (משמאל) (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 4 במרץ 2024)
כתב ערוץ אלג’זירה מסביר על פעילות צה”ל בדרום-מערב העיר עזה (מימין) ופעילות כוחות צה”ל בצפון-מערב ח’אן יונס ובמזרחה (משמאל) (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 4 במרץ 2024)
  • דרום הרצועה: כוחות צה”ל המשיכו בכיתור שכונת חמד בצפון מערב ח’אן יונס שם פשטו הכוחות על תשתיות טרור של חמאס ואיתרו בהן אמצעי לחימה רבים. במקביל, פעלו הכוחות לפינוי התושבים מאזורי הלחימה. הלוחמים עצרו ביממה האחרונה עשרות פעילי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין שניסו לברוח מהאזור בחסות פינוי האוכלוסייה (דובר צה”ל, 5 במרץ 2024).
תושבים מתפנים משכונת חמד בעקבות הרחבת פעילות צה"ל במקום (ערוץ היוטיוב של ופא, 4 במרץ 2024)      תושבים מתפנים משכונת חמד בעקבות הרחבת פעילות צה"ל במקום (ערוץ היוטיוב של ופא, 4 במרץ 2024)
תושבים מתפנים משכונת חמד בעקבות הרחבת פעילות צה”ל במקום (ערוץ היוטיוב של ופא, 4 במרץ 2024)
  • מרכז הרצועה: כוחות צה”ל המשיכו לפעול נגד חוליות חמושות והרגו במהלך היממה האחרונה כעשרים מחבלים באמצעות ירי צלפים, ירי פגזי טנקים וכלי טיס מאוישים מרחוק (דובר צה”ל, 5 במרץ 2024).
  • צפון הרצועה: במהלך פעילות כוחות צה”ל באזור בית חאנון, זוהתה חוליית מחבלים שהפעילה רחפן. מטוס קרב תקף את אנשי החוליה והם נהרגו (דובר צה”ל, 5 במרץ 2024). השאם זקות, כתב ערוץ אלג’זירה ברפיח, דיווח כי בליל 5-4 במרץ 2024 ביצע צה”ל תקיפות אינטנסיביות בצפון הרצועה, דבר שלא היה מזה זמן. לדבריו, מוקדי התקיפות היו ג’באליא ומחנה הפליטים שלה, בית חאנון ובית לאהיא (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 5 במרץ 2024).
  • ב-5 במרץ 2024, בשעות הבוקר, השמידו כוחות צה”ל את מנהרת הטרור של חמאס שנחשפה ב-16 בדצמבר 2023. הייתה זו מנהרה בעלת מספר הסתעפויות אשר נחפרה מצפון רצועת עזה לכיוון ישראל, אך התוואי שלה לא חצה לשטח ישראל (אתר צה”ל 5 במרץ 2024).
פיצוץ המנהרה (דובר צה"ל, 5 במרץ 2024)
פיצוץ המנהרה (דובר צה”ל, 5 במרץ 2024)
  • פעילות חיל האוויר: כוחות חיל האוויר המשיכו לתקוף יעדי חמאס ברחבי הרצועה. ביממה האחרונה הותקפו מעל לחמישים יעדים של חמאס. בין היעדים שהותקפו, עמדות שיגור, מחסני אמצעי לחימה, פירי מנהרות ותשתיות צבאיות נוספות (דובר צה”ל, 5 במרץ 2024).
תקיפת תשתיות טרור של חמאס.      תקיפת מבנה צבאי של חמאס (דובר צה"ל, 5 במרץ 2024)
מימין: תקיפת תשתיות טרור של חמאס. משמאל: תקיפת מבנה צבאי של חמאס (דובר צה”ל, 5 במרץ 2024)
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר 2023 נהרגו כ- 1,500 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 586 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 246 מתחילת התמרון הקרקעי ב – 27 באוקטובר 2023). 130 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה. 123 הוחזרו לישראל.
סוגית החטופים והסכם הפסקת אש
  • משלחת חמאס עדיין שוהה בקהיר ומתקיימות שיחות בנוגע להסכם הפסקת אש ועסקת חטופים. לפי שעה לא פורסמה הודעה רשמית לגבי מצב המשא ומתן. בכלי התקשורת התקבלו דיווחים, לעיתים סותרים, לפיהן קיימים עדיין פערים בין עמדות הצדדים בעיקר בכל הקשור להפסקת האש, חזרת התושבים העקורים לצפון הרצועה ורשימת החטופים הישראלים.
  • בתוך כך, הWall Street Journal- דיווח מפי “בכירים מצריים וקטריים”, כי יחיא אלסנואר מנותק קשר לפחות מזה שבוע. כמו כן, אנשים המעורים במשא ומתן מסרו כי המסר האחרון של אלסנואר להנהגת חמאס בקטר היה כי אין צורך למהר להשיג עסקת חטופים. לדבריהם, אלסנואר מקווה שתקיפה ישראלית ברפיח במהלך רמצ’אן תוביל להתקוממות של פלסטינים בישראל ובשטחי יהודה ושומרון (Wall Street Journal, 4 במרץ 2024).
  • “מקור מצרי רם דרג” הודיע ​​ על סיום היום השני של השיחות בקהיר, והוסיף כי השיחות צפויות להתחדש ב-5 במרץ. לדבריו, מתקיימים מאמצים קדחתניים מצד מצרים להגיע להסכם ולהפוגה לפני תחילת חודש רמצ’אן. הוא הדגיש כי ישנה התקדמות ניכרת במשא ומתן להפוגה, וכי מצרים חותרת להגיע להסכם הוגן (אתר ערוץ אלקאהרה אלאח’באריה, 4 במרץ 2024).
  • “מקורות מצריים המעורים במשא ומתן” אמרו כי אין התקדמות במשא ומתן וכי עדיין קיימים מכשולים. לדבריהם, חשיפת שמותיהם ומספרם של החטופים הישראלים ברצועת עזה, שעדיין בחיים, מהווה מכשול גדול המונע משני הצדדים להסכים להפוגה. לדבריהם, לטענת משלחת חמאס, קשה לה לספק רשימה מדויקת לאור המשך התקיפות הישראליות ברצועת עזה, וכי חלק מהחטופים מצויים בידי ארגונים אחרים או גורמים בתוך רצועת עזה, דבר שמקשה על איסוף המידע עליהם. “המקורות” הדגישו שהמתווכים נחושים לעשות כל מאמץ לגבש הסכם. הם ציינו כי המשא ומתן רשם כברת דרך לגבי הפרטים הטכניים הקשורים למשך ההפוגה והיחס בין מספר האסירים והחטופים בעסקת החילופין, וכי הנקודות השנויות במחלוקת הן מעטות אך מציבות מכשולים. לדבריהם, מצרים וארה”ב הציעו לספק ערבויות לגבי כמה פרטים טכניים הקשורים לאישור ההסכם, וכי המתווך הקטרי יבדוק את רשימות האסירים והחטופים שישוחררו במסגרת ההסכם (אלשרק אלאוסט, 4 במרץ 2024).
  • מנגד, “מקורות מצריים” הבקיאים במהלך המשא ומתן בקהיר אמרו כי הצדדים הישראלי והפלסטיני עדיין דבקים בעמדותיהם, וכי הם אינם רוצים לעשות שום ויתורים שיתרמו לפתרון, בציינם, כי שני הצדדים מהמרים על גורם הזמן. לדבריהם, האמירה לפיה ישנה התקדמות ניכרת במשא ומתן היא רק אמצעי עידוד שמטרתו לשמור על מהלך המשא ומתן המתנהל, בתקווה להגיע לעסקה לפני רמצ’אן (אלערבי אלג’דיד, 4 במרץ 2024).
  • “בכיר בחמאס”, הבקיא בפרטי המשא ומתן, אמר כי בפגישה הראשונה בסבב השיחות לא הייתה פריצת דרך. זאת, לאור העמדה הישראלית, ובמיוחד עמדת ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנוקט במדיניות שיטתית להמשיך במלחמה, ומציב משוואות חדשות, ובראשן השארת השטחים הסמוכים ליישובי עוטף עזה ריקים מאוכלוסייה והשארת שאר אזורי צפון הרצועה עם מספר קטן מאד של תושבים, דבר שהם מסרבים להיענות לו. שכן, הם דבקים בעקרון של חזרת העקורים ללא הגבלות או תנאים. הוא הביע פסימיות לגבי האפשרות להגיע להסכמה לאור אי השגת תנאי הסף לעסקה, ואמר כי עד כה הכוונות הישראליות הן לחדש את הלחימה מייד לאחר העברת החטופים לידיה. לדבריו, הם קיבלו את עיקרון השלבים במשא ומתן, אולם הדבר מותנה ותלוי בהפסקת אש כוללת עוד לפני שחרור החטוף האחרון. “הבכיר” הדגיש כי הדיווחים אודות לחץ אמריקני או ניסיונות להקל על הגעה להסכם אינם נכונים. לדבריו, ממשל ארה”ב מעוניין רק בהשגת הפוגה זמנית בלחימה כדי להקל על הלחץ עליו ולתת לישראל הזדמנות לטפל בתדמית שלה שנפגעה במערב. הוא ציין שהמשא ומתן עומד עתה על סירובה של ישראל להפסקת אש כוללת, וסירובה להחזיר את העקורים לצפון. בנוגע לדרישה הישראלית לקבל רשימה של שמות החטופים, אמר כי הבקשה מוכיחה את מידת ההתחמקות הישראלית ואת הניסיון של נתניהו להשיג הקלה כלשהי במשבר שלו מול משפחות החטופים (אלערבי אלג’דיד, 4 במרץ 2024).
  • “גורם בכיר בחמאס” מסר כי בדיונים המתקיימים בקהיר, שוררת אווירה חיובית וכי הכדור עדיין במגרש של ישראל. לדבריו, המתווכים הודיעו לחמאס שארה”ב לוחצת להשגת הסכם לפני תחילת רמצ’אן, וכי יופעל לחץ על ישראל לקבל את העסקה המוצעת. לדברי “המקור” הדיונים לא עסקו בשמות ספציפיים מקרב האסירים שנדרש לשחרר עד כה, אך חמאס הציגה קריטריונים לגבי אסירים בתמורה לחטופים הישראלים שבידי התנועה בעזה. הוא ציין שהושגה הסכמה במידה רבה על הקריטריונים הנדרשים לשחרור החטופים והאסירים הפלסטינים תמורתם, וכי ארה”ב התחייבה לשכנע את ישראל להסכים לקריטריונים, שקרובים מאוד למסגרת של פריס-2, כך שהיחס הסופי הוא חטוף אחד תמורת 15 אסירים לכל היותר. הוא ציין כי ברשימת האסירים יהיו לפחות עשרים שנדונו למאסרי עולם ועונשים כבדים, ובהם אסירים חולים וקשישים.
  • עוד ציין, כי מתקיים דיון רציני ומפורט על חזרת התושבים העקורים מדרום הרצועה לצפונה. לדבריו, למרות בקשת חמאס שכל העקורים ישובו, הדבר טומן בחובו סכנות צפיפות ודוחק, דבר שאילץ את כולם לבחון את הפרטים הטכניים של חזרתם וליצור מתווה שלפיו יחזרו משפחות לבתיהם במסגרת לוח זמנים שיתפרש לאורך כל תקופת ההפוגה הצפויה, כך שתהיה חזרה של יותר מ-500 משפחות מדי יום. חזרתם תתבצע בשיתוף עם ארגונים בינלאומיים כמו הצלב האדום ואונר”א (סוכנות הידיעות של העולם הערבי (AWP), 4 במרץ 2024).
  • באסם נעים, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, אמר כי ישראל עדיין דבקה בסירובה להפסקת אש כוללת, נסיגה מוחלטת מרצועת עזה, וחזרת העקורים לפני ההסכם. לגבי התנאי הישראלי שחמאס תודיע על השמות, המספרים והפרטים של החטופים “חיים או מתים”, אמר נעים כי עמדת חמאס מתבססת על שלוש נקודות:
    • הסוגייה הקשורה לפרטי החטופים לא הוזכרה במסמכים או הצעות כלשהם שמועלים במהלך המשא ומתן. לדבריו, אפילו המתווכים, ובפרט האמריקנים, בעלי בריתה הקרובים ביותר של ישראל, אמרו כי תנאי השמות אינו בין התנאים המוזכרים בהצעות. פירוש הדבר לדבריו, הוא שראש ממשלת ישראל מחפש סיבה להכשיל את המשא ומתן.
    • הימצאותם של אלפי עצורים פלסטינים בישראל, שנעצרו לאחר אירועי ה-7 באוקטובר, בעיקר מרצועת עזה, שישראל מסרבת למסור מידע אודות, מספרם ושמותיהם. הוא ציין כי הם דורשים לדעת את שמותיהם ואת מצבם.
    • מסירת מידע בחינם לישראל. נעים תהה מדוע עליהם לתת מידע בחינם וללא תמורה לאור המשא ומתן במיוחד כשישראל מתעקשת לדחות את הדרישה הבסיסית להפסקת אש כוללת, נסיגה מוחלטת מרצועת עזה, לאפשר את חזרתם של העקורים. הוא הדגיש כי חמאס אינה יודעת מה מצב החטופים מכיוון שיש חטופים המצויים בידי קבוצות רבות ובמקומות שונים, וזהו עניין טכני. הוא הדגיש את הצורך בהפסקת אש כדי שחמאס תוכל להיענות לבקשה לגבי השמות, המספרים ומצבם של החטופים (אתר ערוץ אלשרק, 4 במרץ 2024).
  • עלי אבו שאהין, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר לרשת אלמסירה (זרוע ההסברה של החות’ים), שבשלב הראשון הציג המתווך הקטרי שורת הצעות, לאחר מכן נוסח מסמך מצרי שהציג את רעיון השלבים, אחר כך היה מסמך פריס, שישראל דחתה, ולאחר מכן הוצג מסמך חדש, שבו הם הציגו את השקפתם משום שישראל ניסתה לרוקן את ההסכם מתוכנו. הוא ציין שישראל מציבה מלכודות כאשר עלתה סוגיית חזרת העקורים לצפון הרצועה, היא דיברה רק על קשישים ודחתה את חזרת הצעירים; בנוגע להפסקת האש, ישראל דיברה על שעות ספציפיות בלבד; ובעניין האסירים דובר על שחרור 1,500, ואז היא צמצמה את המספר ל-400 (אתר ערוץ אלמסירה, 4 במרץ 2024).

חזרה לעיקרים

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות ברצועת עזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן ב-5 במרץ 2024 נכון ל- 10:45, כי ביממה האחרונה נהרגו ברצועה בתקיפות צה”ל 97 פלסטינים ונפצעו 123. מאז תחילת המלחמה ברצועה נהרגו 30,631 פלסטינים ונפצעו 72,043 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 4 במרץ 2024).
  • לדברי דובר ארגון הסהר האדום הפלסטיני מערכת הבריאות ברצועה קורסת ולהג”א אין כלי רכב כדי לסייע בחילוץ נפגעים. עוד ציין, כי הסיוע שנכנס כיום לרצועה כלל אינו עונה על צרכי התושבים (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 4 במרץ 2024).
סיוע לרצועה
  • אסמאעיל אלע’ול, כתב ערוץ אלג’זירה, שידר מכיכר אלכוית, בדרום העיר עזה, שם המתינו תושבים רבים להגעת משאיות סיוע מדרום הרצועה. בשיחות שקיים עם התושבים במקום הם הלינו על כך שחבילות הסיוע שהם קיבלו מכילות רק בקבוקי מים וקופסאות שימורים אך לא קמח. לטענתם, הם זקוקים לקמח כדי להכין לחם ובמיוחד לקראת חודש רמצ’אן (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 5 במרץ 2024).
 כתב ערוץ אלג'זירה משדר מדרום העיר עזה, כשלצידו ממתינים תושבים (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 5 במרץ 2024).     הצנחת שני משטחי מזון עבור תושבי צפון הרצועה (חשבון X של QUDSN, 5 במרץ 2024)
מימין: כתב ערוץ אלג’זירה משדר מדרום העיר עזה, כשלצידו ממתינים תושבים (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 5 במרץ 2024). משמאל: הצנחת שני משטחי מזון עבור תושבי צפון הרצועה (חשבון X של QUDSN, 5 במרץ 2024)
משילות חמאס
  • “בכיר במשטרת חמאס”, שביקש להישאר בעילום שם אמר כי המשטרה לא ממתינה להפוגה כדי לעצור את “הבריונות”. הוא הוסיף כי הם החזירו את השליטה על רוב האזורים בצפון עזה. לדבריו, המשטרה, מנהלת החקירות וכוחות ביטחון הפנים לא הפסיקו לעבוד. ההופעות הרשמיות אולי נעלמו, אבל הם עקבו אחר הנעשה בשטח, וכל הפרטים וכל ההפרות נרשמו. הוא הוסיף כי אין להם מקומות שבהם הם יכולים להחזיק במעצר פושעים ופורעי חוק, ואין כוחות משטרה שיכולים לסייר במדים ולכן הם עברו לעבוד בלבוש אזרחי, ומבנה העבודה עדיין כמו שהיה לפני המלחמה. הבכיר הדגיש כי הם יפעלו במהלך ההרגעה לעצור את מצב הבריונות, שחלק מהגורמים מנסים לתמוך בו ולחזקו, ויבואו חשבון עם כל מי שהפר את החוק. הוא אף ציין שהפרת חוק במצב המלחמה היא נפשעת יותר מהפרתו בימים רגילים (סוכנות הידיעות של העולם הערבי (AWP), 5 במרץ 2024).
בכירי חמאס
  • אתר sky news בערבית דיווח מפי “מקורות” כי קיימת ביקורת בתוך חמאס על החלטתו של מנהיג התנועה ברצועת עזה, יחיא אלסנואר, לפתוח במתקפה ב-7 באוקטובר מבלי להתייעץ עם שאר מנהיגי התנועה. לדבריהם, ההחלטה לתקוף את ישראל התקבלה על ידי אלסנואר, אחיו מחמד אלסנואר, מחמד אלצ’יף ומרואן עיסא, מבלי להתייעץ עם שאר חברי הנהגת חמאס, וחברי הלשכה המדינית לא היו בסוד העניינים של התוכנית וההחלטה לתקוף (אתר sky news בערבית, 5 במרץ 2024).
“היום שאחרי”
  • יותר מגורם אחד הכחיש את הדיווחים אודות מגעים שערכה ישראל עם הנהגות מספר חמולות בצפון הרצועה במטרה שיקבלו עליהם את האחריות לעניינים המנהליים ולפיקוח על חלוקת הסיוע. לדברי “מקורות” רק חמולות מסוימות המתגוררות באזורים משלהן היו מוכנות לשתף פעולה עם צה”ל וכי לפחות שתיים מהחמולות המוכרות בשכונות אלצברה ואלזיתון בעיר עזה שיתפו פעולה במידת מה עם גורמים אזרחיים ישראליים. לדבריהם, מספר גדול יותר של חמולות הקימו מחדש ועדות הגנה של חמושים, הכוללות גם פעילי חמאס כדי להגן על רכושן ובתיהן מפני הכאוס והגניבות בשל היעדרה של המשטרה המנוהלת על ידי חמאס. בכיר באחת החמולות, שנמצא בקהיר, אמר כי הם אינם מוכנים לשתף פעולה עם ישראל בכל נושא שהוא.
  • פלסטיני מאחת החמולות הביע דאגה מכך שחמאס תבוא חשבון עם החמולות שהופצו לגביהן טענות שהן משתפות פעולה עם ישראל אם יושג הסכם הפוגה בימים הקרובים. לדבריו, חלק מהחמולות מודאגות מחתימה על הסכם, משום שהדבר עשוי להוות הזדמנות לפעילי חמאס לבוא עמם חשבון. העיתונאי עבד אלהאדי כרים הגדיר את המצב בצפון רצועת עזה ככאוטי ואמר כי בשטח יש שליטה של בריונים. לדבריו, ישנן ארבע חמולות שידוע שיש להן כוח, אבל לאחר שחמאס השתלטה על רצועת עזה ב-2007, היא הצליחה להחליש את כוחן של המשפחות (סוכנות הידיעות של העולם הערבי (AWP), 5 במרץ 2024).

חזרה לעיקרים

הזירה הצפונית
פעילות בשטח
  • במהלך היממה האחרונה קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע שש תקיפות באמצעות שיגור טילי נ”ט, רקטות, רקטות קטיושה וירי פגזי תותח (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 5-4 במרץ 2024).
  • ב-4 במרץ 2024 בשעות הערב בוצע שיגור של כעשר רקטות משטח לבנון לעבר יישובי הגליל המערבי. חלק מהרקטות יורטו. לא היו נפגעים (דובר צה”ל, 4 במרץ 2024). חזבאללה פרסם הודעה בה קיבל אחריות על תקיפת הישוב גשר הזיו ליד נהריה באמצעות רקטות מסוג קטיושות. לדברי ההודעה, התקיפה בוצעה בתגובה לתקיפה ישראלית נגד מרכז של ההגנה האזרחית באלעדיסה שבה נהרגו שלושה פרמדיקים (ראו להלן) (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית , 5 במרץ 2024).
תקיפות תגובה של צה”ל
  • בתגובה לפעילות חזבאללה, תקפו מטוסי קרב במספר גיחות, יעדי חזבאללה בבנת ג’בל, אלסלטניה, שיחין, עיתא אלשעב וצדיקין. בין היעדים שהותקפו, מבנים צבאיים ומפקדה צבאית ששימשו את הארגון (דובר צה”ל, 4 במרץ 2024).
 תקיפת מפקדה צבאית באסלטניה.     תקיפת מבנה צבאי במרחב צדיקין (דובר צה"ל, 4 במרץ 2024)
מימין: תקיפת מפקדה צבאית באסלטניה. משמאל: תקיפת מבנה צבאי במרחב צדיקין (דובר צה”ל, 4 במרץ 2024)
תקיפה באלסלטאניה (חשבון X של Fouad Khreiss, 4 במרץ 2024)
תקיפה באלסלטאניה (חשבון X של Fouad Khreiss, 4 במרץ 2024)
תקיפות בבנת ג'ביל (חשבון X של Fouad Khreiss, 5 במרץ 2024)      תקיפות בבנת ג'ביל (חשבון X של Fouad Khreiss, 5 במרץ 2024)
תקיפות בבנת ג’ביל (חשבון X של Fouad Khreiss, 5 במרץ 2024)
הרוגים באירועים
  • ארגון ההגנה האזרחית בלבנון דיווח כי ישראל תקפה את מרכז ההגנה האזרחית באלעדיסה בדרום לבנון וכי כתוצאה מהתקיפה נהרגו שלושה פרמדיקים המשתייכים לכוחות ההגנה האזרחית (אלנשרה, 4 במרץ 2024). זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה פרסמה מודעת אבל על מותם של שלושת הפרמדיקים וציינה כי הם נהרגו כ”שהידים בדרך לירושלים”. בדומה לאופן שבו חזבאללה מכנה הרוגים משורותיו. משרד הבריאות הלבנוני גינה את התקיפה הישראלית נגד מרכז ההגנה האזרחית באלעדיסה והדגיש כי תקיפות אלו אינן מתקבלות על הדעת ומפרות את החוקים הבינלאומיים שלפיהם יש להגן על מרכזי וצוותי רפואה (סוכנות הידיעות הלבנונית NNA ., 4 במרץ 2024).
תקיפה באלעדיסה (חשבון X של Fouad Khreiss, 4 במרץ 2024)
תקיפה באלעדיסה (חשבון X של Fouad Khreiss, 4 במרץ 2024)
  • על פי חזבאללה ההרוגים הם (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 4 במרץ 2024):
    • עבאס אחמד חג’יג’, המכונה כרבלא, יליד 1993 מעדשית אלקציר (‘Adsheet Al-Quseir).
    • עלי חסן סוידאן, המכונה אבו חסן, יליד 1962 מעדשית אלקציר.
    • חסין מחמד אבראהים, המכונה אבו עלי, יליד 1970 מאלעדיסה .
הרוגי ההגנה האזרחית בדרום לבנון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 4 במרץ 2024)
הרוגי ההגנה האזרחית בדרום לבנון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 4 במרץ 2024) 
התבטאויות בכירי חזבאללה
  • מחמד רעד, יו”ר סיעת חזבאללה בפרלמנט, אמר בדברים שנשא באזכרה בכפר מלכי, כי הם מוכנים להילחם בישראל אם היא תטעה ותחרוג מכללי ההרתעה שחזבאללה כפה עליה. הוא ציין כי עד עתה חזבאללה מגלה סובלנות שנועדה לחסוך מלבנון מלחמה חסרת גבולות, אפילו שהמפסידה בה תהיה ישראל. רעד הוסיף, כי הם מחשבים את צעדיהם בדיוק רב והם טרם השתמשו בכל אמצעי הלחימה שברשותם וכי ישראל יודעת זאת (אלנשרה, 5 במרץ 2024).
ממשל לבנון
  • עמוס הוכשטיין, השליח האמריקני, המבקר בלבנון ערך במסגרת ביקורו מספר פגישות ביניהן פגישה עם נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר בלבנון. בפגישה נכחה גם ליסה ג’ונסון, שגרירת ארה”ב בלבנון )חשבון X של לשכת ראש ממשלת לבנון, 4 במרץ 2024). כמו כן קיים פגישה בעין אלתינה עם נביה ברי, יו”ר הפרלמנט הלבנוני. במסיבת עיתונאים שערך במקום מסר כי מטרת הביקור היא לתמוך בפתרון הדיפלומטי לסיום ההסלמה בגבול לבנון, ולאפשר לישראלים וללבנונים לשוב לבתיהם. הוכשטיין גם ציין כי הפסקת אש ברצועת עזה לא בהכרח תשליך על לבנון (אלנשרה, 4 במרץ 2024). פגישות נוספות נערכו עם וליד פיאצ’, שר האנרגיה והמים, המזוהה עם חזבאללה (אלנשרה, 4 במרץ 2024). ועם ג’וזף עון, מפקד צבא לבנון (חשבון X של צבא לבנון, 4 במרץ 2024).
  • במאמר שפורסם באתר החדשות של חזבאללה, צוין כי אף על פי שביקור עמוס הוכשטיין מגיע לכאורה מעמדה ניטרלית ומטרתו היא להשיג שקט ושלום, הוא נושא עימו מוקשים ומלכודות רבים. זאת, מפני שבכוונתו לנצל את החלטה 1701 עבור ישראל ולהזיז את חזבאללה צפונה. עוד נטען, כי הוכשטיין מאיים באופן מרומז שאם הצדדים לא יגיעו להסדר גבול יבשתי, הדבר עלול לגרום למלחמה שתביא להרס רב (אלעהד, 5 במרץ 2024).
  • נג’יב מיקאתי, ראש ממשל המעבר בלבנון, אמר שיש לעצור את התוקפנות הישראלית בדרום לבנון ולחייב את ישראל ליישם את ההחלטות הבינלאומיות. לדבריו, המציאות הקיימת מחייבת את לבנון לדרוש מהקהילה הבינלאומית לעצור את המתרחש ולהרתיע את ישראל (חשבון X של ראש ממשלת לבנון, 5 במרץ 2024).

חזרה לעיקרים

ישראל, יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון הישראלים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. ביממה האחרונה עצרו כוחות הביטחון 21 מבוקשים. מאז תחילת המלחמה נעצרו כ-3,450 מבוקשים מהם כ-1,500 הינם פעילי חמאס (חשבון X של דובר צה”ל, 5 במרץ 2024).
  • ב-5 במרץ 2024, בשעות הבוקר, פעלו כוחות ביטחון ישראליים במחנה הפליטים בלאטה בשכם. הכוחות עצרו את מחמד טנג’י, שהיה פעיל מרכזי בשנה האחרונה במחנה הפליטים בלאטה ואשר תכנן לבצע, יחד עם פעילים נוספים, פיגוע בטווח הזמן המיידי (חשבון X של דובר צה”ל, 5 במרץ 2024). לדברי הפלסטינים, בפעילות במחנה הפליטים בלאטה נעצר מחמד טנג’י המכונה “זנכלוני”. יחד עימו נעצר עאדל אבו ליל. בפעילות נפצע פלסטיני (מען, 5 במרץ 2024).
כוחות הביטחון י נכנסים למחנה הפליטים בלאטה בשכם.       פעילות הכוחות הביטחון במחנה (חשבון X של QUDSN, 5 במרץ 2024)
מימין: כוחות הביטחון י נכנסים למחנה הפליטים בלאטה בשכם. משמאל: פעילות הכוחות הביטחון במחנה (חשבון X של QUDSN, 5 במרץ 2024)
פיצוץ מטען מייצור מקומי בעת פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים בלאטה
 (חשבון X של QUDSN, 5 במרץ 2024)
פיצוץ מטען מייצור מקומי בעת פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים בלאטה
(חשבון X של QUDSN, 5 במרץ 2024)
  • בנוסף, פעלו כוחות הביטחון ביממה האחרונה במספר מוקדים נוספים: בכפר דאן (צפונית-מערבית לג’נין) – הרסו הכוחות את ביתו של עבדאללה מסאד, אשר נטל חלק בפיגוע הירי בחוארה (19 באוגוסט 2023) בו נהרגו אב ובנו. ביטא (דרומית לחברון) עצרו הכוחות מבוקש והחרימו כספים שיועדו למימון מטרות טרור. בעין אלסלטאן ועקבת ג’בר (סמוך ליריחו) עצרו הכוחות מבוקש והחרימו תת מקלע מאולתר מסוג “קרלו” (חשבון X של דובר צה”ל, 5 במרץ 2024).
הזדהות עם רצועת עזה
  • ב-4 במרץ נערכה באוניברסיטת בירזית צפונית לראמאללה הפגנת הסטודנטים לתמיכה ברצועת עזה ובהתנגדות (דף הפייסבוק של אוניברסיטת בירזית, 4 במרץ 2024).
הפגנת התמיכה בביר זית (דף הפייסבוק של אוניברסיטת בירזית, 4 במרץ 2024)     הפגנת התמיכה בביר זית (דף הפייסבוק של אוניברסיטת בירזית, 4 במרץ 2024)
הפגנת התמיכה בביר זית (דף הפייסבוק של אוניברסיטת בירזית, 4 במרץ 2024)
הרשות הפלסטינית
  • אבו מאזן יו”ר הרשות הפלסטינית, הגיע לאנקרה, בירת תורכיה, לביקור רשמי בן שלושה ימים. במהלך הביקור צפוי אבו מאזן להיפגש עם נשיא תורכיה, רג’פ טאיפ ארדואן ועם בכירי ממשל תורכים. בביקור מתלווים אליו חסין אלשיח’, מזכ”ל הוועד הפועל של אש”ף, יועצו הדיפלומטי מג’די אלח’אלדי, בנו יאסר עבאס, ונציג הרשות הפלסטינית בתורכיה, פאי’ד מצטפא. לדברי מצטפא, מדובר בביקור רשמי חשוב במיוחד בשל המלחמה ברצועת עזה, התנהלות ישראל בתחום המדיני, והצורך בהידוק הקשרים בין הצדדים (ופא, 4 במרץ 2024).

חזרה לעיקרים

איראן
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, יצא לג’דה שבסעודיה כדי להשתתף בכינוס חירום של שרי החוץ של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי בנושא המלחמה בעזה (תסנים, 5 במרץ 2024).
מיליציות פרו איראניות
תימן
פגיעה בספינה המקושרת לישראל
  • יחיא סריע, דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, דיווח כי החות’ים שיגרו טילים ימיים לעבר הספינה הישראליתMSC SKY . כמו כן שיגרו טילים בליסטיים וכלי טיס בלתי מאוישים לעבר מספר ספינות מלחמה אמריקאיות בים האדום. הוא ציין כי החות’ים ימשיכו למנוע מעבר ספינות ישראליות וספינות העוברות בנמלי ישראל וכי הם יסלימו את פעולותיהם עד שהמצור על הפלסטינים ועל רצועת עזה ייעצר (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 4 במרץ 2024).
  • ארגון הספנות של הצבא הבריטי (UKMTO) מסר כי קיבל דיווח על תקרית כ-91 מיילים ימיים דרומית-מזרחית לעדן שבתימן. על-פי הדיווח, נרשמו שני פיצוצים, הראשון רחוק מהמיכלית, אולם השני גרם לה נזק וכי צוות הספינה דיווח על עשן ואש בסיפון. לא דווח על נפגעים באירוע (חשבון X של ארגון הספנות של הצבא הבריטי, 4 במרץ 2024). גם חברת האבטחה הבריטית Ambrey דיווחה על האירוע. על-פי הדיווח, ספינה מקושרת לישראל הנושאת את דגל ליבריה הותקפה ונפגעה. בהודעה נמסר כי הספינה שלחה אות מצוקה לאחר שהותקפה וכי לא ברור אם נפגעה ישירות או מפיצוצים בקרבתה (רויטרס, 4 במרץ 2024).
  • פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) דיווח כי ב-4 במרץ 2024 בין השעות 16:15-15:50 (שעון צנעאא’) החות’ים שיגרו שני טילים בליסטיים נגד ספינות מתימן לעבר הספינה II MSC SKY שנשאה את דגל ליבריה ואשר נמצאת בבעלות שוויצרית. אחד הטילים פגע בכלי השיט וגרם לנזק אך לא היו נפגעים וכי הספינה המשיכה בדרכה (חשבון X של פיקוד המרכז, 5 במרץ 2024).
הזירה הבינערבית
מצרים
  • סאמח שכרי, שר החוץ נועד בקהיר עם סיגריד קאך, מתאמת האו”ם לעניינים הומניטריים ולשיקום רצועת עזה. בפגישה הוא הדגיש את הצורך בהפסקת אש מיידית, במיוחד לפני חודש רמצ’אן, כדי שניתן יהיה להגביר את הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועה (אליום אלסאבע, 4 במרץ 2024).
הזירה הבינלאומית
העצרת הכללית של האו”ם
  • ב-4 במרץ 2024 התכנסה העצרת הכללית של האו”ם לדון בווטו האמריקני על הצעת ההחלטה במועצת הביטחון להפסקת אש מיידית ברצועה. רוברט ווד, נציג ארה”ב באו”ם, אמר במסגרת הדיון כי הצעת ההחלטה שעליה הם הטילו וטו לא הייתה משיגה שלום בר קיימא או הפסקת אש ברצועת עזה. לדבריו, השגת המטרות הללו היא העבודה שלהם והם מחויבים לעסוק בהצעת החלטה מטעמם בימים הקרובים. ונסה פרייזר, נציגת מלטה באו”ם, מסרה בשם המדינות שאינן חברות קבועות במועצת הביטחון כי הצעת ההחלטה שעליה הטילה ארה”ב וטו נוסחה בקפידה והתייחסה למצב בשטח בצורה מקיפה. היא הביעה צער על הטלת הווטו והדגישה כי שחרור מיידי וללא תנאי של חטופים חייב להיות בראש סדר העדיפויות וכי הם מודאגים מכוונת ישראל לפתוח בפעולה צבאית קרקעית ברפיח (אתר האו”ם, 4 במרץ 2024).
  • ריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו”ם, אמר כי הרעב ברצועה אינו תוצאה מצערת של המלחמה, אלא דרך לחימה של ישראל וכי הם קוראים לחברי מועצת הביטחון שלא להצביע נגד הצעות החלטה שמטרתן עצירת הזוועות ברצועת עזה. לדבריו, ישראל מזלזלת בהחלטות בינלאומיות ויש להטיל עליה סנקציות ולהפסיק לספק לה אמצעי לחימה או כסף (חשבון X של הנציגות הפלסטינית באו”ם, 4 במרץ 2024).
אונר”א
  • דובר צה”ל חשף כי על פי המידע המודיעיני העומד לרשותו, יותר מ-450 פעילים של הזרוע הצבאית של חמאס והג’יהאד האסלאמי בפלסטין מועסקים כעובדי אונר”א ברצועת עזה, ביניהם מורים ומפקחי הוראה. עוד חשף ארבעה שמות של עובדים שלקחו חלק פעיל במתקפת ה7 באוקטובר ויתכן גם בחטיפת נשים (דובר צה”ל, 4 במרץ 2024).

ארבעה עובדי אונר"א שהופללו (דובר צה"ל, 4 במרץ 2024)
ארבעה עובדי אונר”א שהופללו (דובר צה”ל, 4 במרץ 2024)