מלחמת “חרבות ברזל” (תמונת מצב נכון ל-12 במרץ 2024,13:00)

כתב ערוץ אלג'זירה מסביר אודות פעילות כוחות צה

כתב ערוץ אלג'זירה מסביר אודות פעילות כוחות צה"ל. מימין: שכונות חמד ואלקרארה. משמאל: תקיפות חיל האוויר בדרום ובמערב העיר עזה (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 11 במרץ 2024)

תקיפת מחסן אמצעי לחימה (דובר צה

תקיפת מחסן אמצעי לחימה (דובר צה"ל, 12 במרץ 2024)

ספינת סיוע ספרדית עושה דרכה מנמל לרנקה לכיוון עזה (חשבוןX של ערוץ אלג'זירה, 12 במרץ 2024)

ספינת סיוע ספרדית עושה דרכה מנמל לרנקה לכיוון עזה (חשבוןX של ערוץ אלג'זירה, 12 במרץ 2024)

תושבים ממתינים על החוף לאיתור חבילות הסיוע (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 11 במרץ 2024)

תושבים ממתינים על החוף לאיתור חבילות הסיוע (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 11 במרץ 2024)

תקיפת חיל האוויר בבקעת הלבנון (דובר צה

תקיפת חיל האוויר בבקעת הלבנון (דובר צה"ל, 12 במרץ 2024)

תקיפת חיל האוויר בבקעת הלבנון (דובר צה

תקיפת חיל האוויר בבקעת הלבנון (דובר צה"ל, 12 במרץ 2024)

התקיפה באזור בעלבכ (אלמנאר, 12 במרץ 2024)

התקיפה באזור בעלבכ (אלמנאר, 12 במרץ 2024)

תקיפה בבנת ג'ביל (חשבון X של עלי שעיב, 12 במרץ 2024)

תקיפה בבנת ג'ביל (חשבון X של עלי שעיב, 12 במרץ 2024)

התפילה במסגד אלאקצא (מימין: קדס פרס, 11 במרץ 2024; משמאל: אתר FIMED, 12 במרץ 2024)

התפילה במסגד אלאקצא (מימין: קדס פרס, 11 במרץ 2024; משמאל: אתר FIMED, 12 במרץ 2024)

תיעוד שיגור כלי טיס בלתי מאויש לעבר נמל התעופה בן גוריון (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 12 במרץ 2024).

תיעוד שיגור כלי טיס בלתי מאויש לעבר נמל התעופה בן גוריון (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 12 במרץ 2024).

תיעוד שיגור כלי טיס בלתי מאויש לעבר נמל התעופה בן גוריון (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 12 במרץ 2024).

תיעוד שיגור כלי טיס בלתי מאויש לעבר נמל התעופה בן גוריון (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 12 במרץ 2024).

שיגור רקטות, נפגעים בישראל, הזירה הצפונית

עיקרים
  • הזירה הדרומית: כוחות צה”ל המשיכו בפעילות בדרום הרצועה בעיקר בשכונת חמד בצפון מערב ח’אן יונס ובשכונות שממזרח לעיר. במרכז וצפון הרצועה ביצעו הכוחות פעילות בעיקר נגד חמושים ומשגרי רקטות. בעקבות הודעת דובר צה”ל לפיה קיימת סבירות שמרואן עיסא, המפקד בפועל של הזרוע הצבאית של חמאס, נהרג, פרסם משרד הפנים והביטחון הלאומי ברצועה אזהרה לתושבים לצרוך מידע ממקורות פלסטיניים רשמיים בלבד. מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי אלה הן טענות שטרם הוכחו כנכונות וכי הם מסתמכים על הגרסה שמספקת הזרוע הצבאית של חמאס שטרם פרסמה הודעה בנושא.
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר נהרגו כ-1,500 אזרחים ואנשי כוחות ביטחון, מהם 589 חיילים וקצינים. 130 אזרחים וחיילים נותרו חטופים ברצועת עזה. 123 הוחזרו לישראל.
  • עסקת החטופים: גורמי חמאס דיווחו, כי לפי שעה לא חלה התקדמות בנושא. הם האשימו את ישראל בהכשלת הניסיונות להגיע להסכם לפני חודש רמצ’אן.
  • סיוע לרצועה: גורמים ערביים ציינו כי הקמת המזח להכנסת הסיוע אינה מספיקה וכי יש להכניס סיוע גם בדרכים נוספות. גורמים בכירים ברצועת עזה ציינו כי נושא המזח “מעורר חשד” וכי קיימת שורה של בעיות שיש לפתור טרם הפעלתו.
  • הזירה הצפונית: חזבאללה קיבל אחריות על ביצוע שמונה תקיפות במהלך היממה האחרונה. בליל 12-11 במרץ 2024 תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר שני מתחמים של הכוח האווירי של חזבאללה באזור הבקעא . זו הפעם השנייה מאז תחילת המלחמה בה תוקף חיל האוויר יעדי חזבאללה בעומק לבנון. בתגובה שיגר חזבאללה כשבעים רקטות לעבר ישראל. מזכ”ל חזבאללה, נועד עם משלחת בכירה של חמאס בראשות ח’ליל אלחיה, סגנו של יחיא אלסנואר.
  • יהודה ושומרון: כוחות ביטחון ישראלים הרגו פעיל טרור בכפר זיתא סמוך לטולכרם שהתכוון לבצע פיגוע, ככל הנראה פיגוע התאבדות בתל אביב. ברשותו נמצאו רובה ומטען מוכן להפעלה.
  • מיליציות פרו איראניות: ההתנגדות האסלאמית בעיראק הודיעה כי פעיליה שיגרו כלי טיס בלתי מאויש לעבר נמל התעופה בן גוריון. השיגור תועד בסרטון שהפיצה ההתנגדות. החות’ים דיווחו על תקיפת ספינה נוספת בים האדום.
  • מועצת הביטחון: מועצת הביטחון התכנסה לדון באירועי התקיפות המיניות במהלך מתקפת ה-7 באוקטובר, בעקבות הדו”ח שנכתב בנושא על ידי שליחת האו”ם בנושא אלימות מינית בסכסוך.
  • באיטליה: נעצרה חוליה שמנתה שלושה פלסטינים שהקימו תא המקושר, ככל הנראה, לגדודי חללי אלאקצא ביהודה ושומרון, ותכננו לבצע פיגועים. אחד העצורים מבוקש על ידי ישראל.
הזירה הדרומית
  • כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על מוקדי פעילות צה”ל ביממה האחרונה. צפון הרצועה: תקיפות מהאוויר במחנה הפליטים ג’באליא. העיר עזה: תקיפות מהאוויר בשכונת אלזיתון ותקיפת צה”ל בשכונת תל אלהוא ואלצברה. מרכז הרצועה: תקיפות מהאוויר במחנה הפליטים אלמע’אזי ובדיר אלבלח. ח’אן יונס: תקיפות חיל האוויר במרכז העיר ותקיפות צה”ל בכפרים ממזרח אלעבסאן, אלח’זאעה, בני סהילא ואלקרארה, רפיח: תקיפות בשכונה הסעודית, במערב העיר (מען, 12 במרץ 2024).
 כתב ערוץ אלג'זירה מסביר אודות פעילות כוחות צה"ל. מימין: שכונות חמד ואלקרארה. משמאל: תקיפות חיל האוויר בדרום ובמערב העיר עזה (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 11 במרץ 2024)    כתב ערוץ אלג'זירה מסביר אודות פעילות כוחות צה"ל. מימין: שכונות חמד ואלקרארה. משמאל: תקיפות חיל האוויר בדרום ובמערב העיר עזה (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 11 במרץ 2024)
כתב ערוץ אלג’זירה מסביר אודות פעילות כוחות צה”ל. מימין: שכונות חמד ואלקרארה. משמאל: תקיפות חיל האוויר בדרום ובמערב העיר עזה (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 11 במרץ 2024)
  • דרום הרצועה: כוחות צה”ל המשיכו לפעול בשכונת חמד שבצפון מערב ח’אן יונס, בעיקר פשיטות על יעדי טרור בעומק השכונה. במבנה צבאי באזור איתרו הכוחות אמצעי לחימה, רובי סער מסוג קלאצ’ניקוב, מטענים וציוד צבאי נוסף. כמו כן פעלו הכוחות בעבסאן הגדולה, עבסאן הקטנה ואלקרארה שממזרח לח’אן יונס. הכוחות תקפו מהאוויר ומהיבשה מרחבי טרור שמוקמו סמוך ליישובי עוטף עזה (דובר צה”ל, 12 במרץ 2024).
תקיפות צה"ל באזור חמד(דובר צה"ל, 11 במרץ 2024)     תקיפות צה"ל באזור חמד(דובר צה"ל, 11 במרץ 2024)
תקיפות צה”ל באזור חמד(דובר צה”ל, 11 במרץ 2024)
תיעוד פלסטיני של פיצוץ מבוקר שביצעו כוחות צה"ל בח'אן יונס 
(חשבון X של שהאב, 12 במרץ 2024)
תיעוד פלסטיני של פיצוץ מבוקר שביצעו כוחות צה”ל בח’אן יונס
(חשבון X של שהאב, 12 במרץ 2024)
  • צפון ומרכז הרצועה: כוחות צה”ל המשיכו לפעול באזור. ביממה האחרונה אותרו, בהכוונה מודיעינית, מספר משגרי רקטות מהם בוצעו שיגורים לעבר ישראל. כוח צה”ל השמיד את המשגרים. באירוע נוסף, שוגרו שתי רקטות לעבר הלוחמים. הכוחות איתרו את חברי חולית השיגור וכלי טיס תקף אותם (דובר צה”ל, 12 במרץ 2024).
 תקיפת תשתית טרור של חמאס.     תקיפת מחסן אמצעי לחימה (דובר צה"ל, 12 במרץ 2024)
מימין: תקיפת תשתית טרור של חמאס. משמאל: תקיפת מחסן אמצעי לחימה (דובר צה”ל, 12 במרץ 2024)
תקיפת חיל האוויר בשכונת אלזיתון בעזה (חשבון X של שהאב, 12 במרץ 2024)
תקיפת חיל האוויר בשכונת אלזיתון בעזה (חשבון X של שהאב, 12 במרץ 2024)
  • כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על תשעה הרוגים פלסטיניים ועשרים פצועים מירי כוחות צה”ל לעבר תושבים שהמתינו בכיכר אלכוית, בדרום העיר עזה, להגעת משאיות סיוע מדרום הרצועה. משרד הבריאות ברצועת עזה (שבשליטת חמאס), פרסם הודעה לפיה ירי כוחות צה”ל לעבר התקהלויות של אנשים רעבים הפך לשגרה יומיומית (חשבון X של שהאב, 12 במרץ 2024).
נפגעים ישראלים
  • על פי נתונים לא רשמיים, מאז 7 באוקטובר 2023 נהרגו כ- 1,500 בני אדם. על פי דובר צה”ל, 589 מהם חיילים וקצינים (מתוכם נהרגו 249 מתחילת התמרון הקרקעי ב – 27 באוקטובר 2023). 130 אזרחים וחיילים חטופים נמצאים עדיין בשטח רצועת עזה. 123 הוחזרו לישראל.
תגובות לדיווחים על הריגתו של מרואן עיסא
  • דובר צה”ל מסר כי גוברות האינדיקציות שמרואן עיסא, חבר הלשכה המדינית של חמאס, סגנו של מחמד אלצ’ף ומי שהיה המפקד בפועל של הזרוע הצבאית של חמאס, נהרג במהלך תקיפות שביצעו כוחות הביטחון הישראליים במחנה הפליטים אלנציראת שבמרכז הרצועה. אולם הדבר טרם אושר רשמית (דובר צה”ל, 11 מרץ 2024).
  • לדברי מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אלה הן טענות שטרם הוכחו כנכונות, וישראל לא הציגה כל הוכחה לכך. לדבריו, הם מסתמכים רק על הגרסה שמספקת הזרוע הצבאית של חמאס שהיא הגוף המוסמך להתייחס למידע כזה. עוד ציין שמכיוון שחמאס היא תנועה של מוסדות, היא אינה מסתמכת על אדם אחד יהא מעמדו ומיקומו בהיררכיה גבוה ככל שיהיה (אתר ערוץ אלג’זירה מבאשר, 12 במרץ 2024).
  • בפלטפורמת “העורף” של משרד הפנים והביטחון הלאומי של חמאס פורסמה “אזהרה דחופה” לתושבים בעניין הודעת ישראל על הריגת בכירי “ההתנגדות”. בהודעה נמסר, כי ישראל מודיעה מעת לעת על הריגת פעילים רמי דרג תוך ציון הזמן והמקום, ומותירה את התוצאה בספק. בעקבות זאת היא קוראת לציבור לצרוך את המידע ממקורות פלסטיניים רשמיים, ולא מאמצעי התקשורת ישראלים, ומדגישה שלרשותם עומדות פלטפורמות התקשורת המוכרות שלהם שבאמצעותן הם מפרסמים את החדשות הרשמיות והרלוונטיות. ההודעה מסבירה כי ישראל משאירה את הדלת פתוחה לתהיות הציבור, וקציני המודיעין שלה מתמקדים בהאזנה לטלפונים של הפלסטינים ברצועת עזה כדי להקשיב לשיחות בנוגע לתהיות, שכולן משרתות את האינטרס הישראלי. היא קראה לפלסטינים להפגין אחריות אישית ולא לתרום לישראל מידע באופן לא מודע. ההודעה גם מדגישה כי צה”ל הודיע ​​בעבר על מותם של מספר מנהיגי התנגדות, אך הדבר הוכח מאוחר יותר כשקר, וכי שתיקת ההתנגדות היא מטעמי בטחון (ערוץ הטלגרם של פלטפורמת “העורף” של משרד הפנים ברצועה, 11 במרץ 2024).
סוגית החטופים והסכם הפסקת אש
  • מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר בתגובה לדברי דובר צה”ל לפיהם חמאס הכשילה את כל הניסיונות להגיע להסכם, כי מדובר בטענות חסרות שחר וכי ישראל היא זו שהכשילה את כל הניסיונות להגיע להסכם לפני חודש רמצ’אן. זאת מכיוון שהיא רצתה לסחוט את חמאס והציבה תנאים בלתי אפשריים. הוא ציין שהמשא ומתן לא פסק, אבל בימים האחרונים הוא הגיע למבוי סתום. המתווכים שוקדים על המשך המשא ומתן וחמאס מגלה היענות למתווכים ומשתפת עמם פעולה. לדבריו המשא ומתן יופסק רק לאחר שנתניהו ייכנע לעמדתם (אתר ערוץ אלג’זירה מבאשר, 12 במרץ 2024).
  • עלי אבו שאהין, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי נכון לעכשיו, אין כל חדש לגבי התקדמות במשא ומתן. לדבריו, דובר על יציאת משלחת למצרים, וציין שהמגעים עם המתווכים נמשכים, אך “העקשות” של ישראל מפריעה להתקדמות. הוא ציין שהם הדגישו כי לא ייתכן להמשיך במשא ומתן וכי צריך להפעיל לחץ על ישראל. לדבריו, הם הציגו גמישות רבה. היו להם תנאים מוקדמים להפסקת אש לפני הליכה למשא ומתן, והיתה התנגדות לנושא חלוקת הפתרון לשלבים וכי הם עשו ויתורים רבים במטרה להגן על הפלסטינים. לדבריו, הם מטילים על ישראל את האחריות הראשית, וממשל ארה”ב נושא באחריות המשנית, מכיוון שהוא יכול להפעיל לחץ כבד יותר על ישראל להסכים להפסקת אש מוחלטת (סוכנות הידיעות של העולם הערבי (AWP), 12 במרץ 2024).

חזרה לעיקריםן

רצועת עזה
נפגעים פלסטינים
  • משרד הבריאות בעזה (הנשלט ע”י חמאס) עדכן ב-12 במרץ נכון לשעה 13:15, כי ביממה האחרונה נהרגו ברצועה בתקיפות צה”ל 72 פלסטינים ונפצעו 129 נוספים. מאז תחילת המלחמה נהרגו 31,184 פלסטינים ונפצעו 72,889 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 12 במרץ 2024).
סיוע לרצועה
  • ערוץ אלג’זירה דיווח על יציאת ספינת סיוע ספרדית “OPEN ARMS” מנמל לרנקה לכיוון רצועת עזה כשעל סיפונה 200 טונות שלן מזון, בעיקר קמח ואורז. יציאת הספינה התעכבה בשל בעיות טכניות. לפי שעה לא ברור היכן תעגון הספינה ותפרוק את הסיוע, והאם הנושא מתואם עם ישראל (חשבוןX של ערוץ אלג’זירה, 12 במרץ 2024).
ספינת סיוע ספרדית עושה דרכה מנמל לרנקה לכיוון עזה (חשבוןX   של ערוץ אלג'זירה, 12 במרץ 2024)
ספינת סיוע ספרדית עושה דרכה מנמל לרנקה לכיוון עזה (חשבוןX של ערוץ אלג’זירה, 12 במרץ 2024)
תושבי בית לאהיא נכנסים לחוף הים כדי לאתר סיוע שהוצנח בצפון הרצועה.     תושבים ממתינים על החוף לאיתור חבילות הסיוע (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 11 במרץ 2024)
מימין: תושבי בית לאהיא נכנסים לחוף הים כדי לאתר סיוע שהוצנח בצפון הרצועה. משמאל: תושבים ממתינים על החוף לאיתור חבילות הסיוע (ערוץ היוטיוב של אלג’זירה, 11 במרץ 2024)
  • מחמד בן זאיד, נשיא מאע”מ, שוחח עם אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית. בפגישה הדגישו השניים את חשיבות הקמת הנמל הימי כדי להעביר סיוע הומניטרי לרצועת עזה. בן זאיד מסר כי הם מעוניינים לשתף פעולה עם האיחוד האירופאי, כדי לסייע לפלסטינים. והוסיף כי יש להגיע להפסקת אש באופן מיידי ולהימנע מהרחבת הסכסוך (סוכנות הידיעות המאע”מית, 12 במרץ 2024). בשיחה עם ניקוס כריסטודולידיס, שר החוץ של קפריסין, אמר מחמד בן זאיד, כי יש לפתוח מעברים הומניטריים באופן מיידי ביבשה, בים ובאוויר, כדי לסייע לפלסטינים ולספק להם את ההגנה הנדרשת ולהבטיח שסבל הפלסטינים לא יחמיר (סוכנות הידיעות של מאע”מ, 11 במרץ 2024).
  • “מקור מצרי” מסר כי שלטונות מצרים חוששים מעניין הקמת מזח ימי, שעלול להפוך לנמל גדול יותר, שישפיע על המצב הנוכחי ועל מעברי הגבול בין מצרים לרצועת עזה. כמו כן, קיים חשש שהמזח יהפוך לדרך ליציאת תושבים מרצועת עזה. לדבריו, נשיאות מצרים אינה יכולה להתנגד להקמה באופן גלוי, בשל רמת התיאום הגבוהה שלה עם ממשל ארה”ב ועם האיחוד האירופי (אלערבי אלג’דיד, 12 במרץ 2024).
  • מחמד נזאל חבר הלשכה המדינית של חמאס, התייחס לנושא המזח והחששות שהועלו כי הוא ישמש עבור הפלסטינים להגר מהרצועה וציין כי הפרויקט עד כה מעורפל, ועל כן הם אינם יכולים לקבוע את עמדתם לגביו עד שיתבהרו הדברים. לדבריו ישנן שורה של שאלות שעדיין לא פתורות כמו למשך היכן יוקם המזח, מי ינהל אותו, מה יהיה המכניזם להכנסת הסיוע, האם הוא ישמש ליבוא ויצוא סחורות ו/או לתנועת בני אדם, האם הוא יהיה תחליף למעברים היבשתיים ועוד. יחד עם זאת הוא הדגיש, כי הם בעד כל תוכנית רצינית ואמיתית לסייע לעם הפלסטיני (אתר ערוץ אלג’זירה מבאשר, 12 במרץ 2024).
  • עלי אבו שאהין, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הצנחות הסיוע שמבצע ממשל ארה”ב הן בבחינת “זריית חול בעיניים”, וסוג של הטעיה, שכן עמדת הממשל ברורה, והוא משתמש תמיד בווטו מול כל דרישה להפסקת אש ומעודד את ישראל להמשיך במלחמה. כך, שהצנחת הסיוע אינה פוטרת אותו מאחריותו. לגבי המזח הצף אמר, כי הם מודאגים מצעד זה מכיוון שהם אינם סומכים על ממשל ארה”ב, והם רואים בו סיכונים רבים. הוא ציין כי הבנייה מעוררת חשד במיוחד כאשר קיימות חלופות. הוא גם הביע תמיהה ומדוע ממשל ארה”ב לא לוחץ על ישראל להכניס את הסיוע שנערם במעברים, אלא אם יש מטרה אחרת מאחורי הקמת המזח (סוכנות הידיעות של העולם הערבי (AWP), 12 במרץ 2024).
  • כאט’ם אבו ח’לף, דובר אונר”א בירושלים, מסר, כי הדרך להכניס סיוע לרצועה ברורה לכל, אלא שאין נכונות בינלאומית להכניס אותו דרך המעברים. לדבריו, המעברים הינם הדרך היחידה להקל על הכנסת הסיוע ההומניטארי לרצועה (אלג’זירה נט, 12 במרץ 2024).
גיוס מנהיגות ברצועה כחלופה לחמאס
  • לדברי מחמד נזאל הניסיון למצוא גופים חמולתיים לצורך העברת הסיוע לתושבי הרצועה הוא תרחיש “חסר תוחלת”, משום שהפלסטינים ברצועת עזה לא יאפשרו תכנית חדשה הדומה לאגודות הכפרים, שישראל הקימה בשנות השבעים ותחילת שנות השמונים ביהודה ושומרון, ואשר נכשלה כישלון חרוץ. איש ברצועת עזה לא יסכים לשתף פעולה עם ישראל, והחמולות ברצועה לא יסכימו להיות “סוס טרויאני” שישמש למימוש “מזימותיה” של ישראל (אתר ערוץ אלג’זירה מבאשר, 12 במרץ 2024).

חזרה לעיקריםן

הזירה הצפונית
פעילות בשטח
  • במהלך היממה האחרונה קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע שמונה תקיפות באמצעות שיגור טילי נ”ט, רקטות, רקטות מסוג ברכאן (בעלת ראש קרב במשקל 500-300 ק”ג חומר נפץ) וכן ירי פגזי תותח (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 12-11 במרץ 2024).
  • להלן אירועים בולטים:
    • ב-11 במרץ 2024 בשעות הצהרים הופעלה התרעה על חדירת כלי טיס עוין בצפון רמת הגולן. זוהו שתי מטרות אוויריות שחצו משטח לבנון לשטח ישראל ונפלו בשטחים פתוחים בצפון רמת הגולן (דובר צה”ל, 11 במרץ 2024). בתגובה לשיגור כלי הטיס לעבר רמת הגולן, בליל 12-11 במרץ 2024 תקפו מטוסי קרב שני מתחמים של הכוח האווירי של חזבאללה באזור הבקעא (דובר צה”ל, 12 במרץ 2024) . זו הפעם השנייה מאז תחילת המלחמה בה תוקף חיל האוויר יעדי חזבאללה בעומק לבנון.
תקיפת חיל האוויר בבקעת הלבנון (דובר צה"ל, 12 במרץ 2024)    תקיפת חיל האוויר בבקעת הלבנון (דובר צה"ל, 12 במרץ 2024)
תקיפת חיל האוויר בבקעת הלבנון (דובר צה”ל, 12 במרץ 2024)
    • ב-12 במרץ 2024 בשעות הבוקר שוגר מטח של כשבעים רקטות לעבר אזור רמת הגולן והגליל העליון. חזבאללה דיווח כי הם שיגרו מאה רקטות מסוג קטיושה (מטח חריג) לעבר מפקדת הגנ”א במחנה קלע, בסיס ארטילרי ביואב ומספר פריסות ארטילריות. זאת, כסיוע לעם הפלסטיני וכתגובה לתקיפות הישראליות כשהאחרונה שבהן הייתה באזור העיר בעלבכ בה נהרג אזרח (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית, 12 במרץ 2024). בתגובה, תקפו מטוסי קרב שלושה משגרים מהם בוצעו השיגורים (דובר צה”ל, 12 במרץ 2024). בלבנון מסרו כי צה”ל תקף בחאצביא ובכפר חולא .
תקיפת המשגרים (דובר צה"ל, 12 במרץ 2024)
תקיפת המשגרים (דובר צה”ל, 12 במרץ 2024)
התקיפה באזור בעלבכ (אלמנאר, 12 במרץ 2024)      התקיפה באזור בעלבכ (אלמנאר, 12 במרץ 2024)
התקיפה באזור בעלבכ (אלמנאר, 12 במרץ 2024)
  • חזבאללה דיווח על מספר תקיפות מהאוויר בסביבת העיר בעלבכ וכי שישה בני אדם נפצעו (אלמיאדין, 12 במרץ 2024. מאוחר יותר דיווח חזבאללה על הרוג ומספר פצועים בתקיפה (אלמנאר, 12 במרץ 2024). עוד דווח כי התקיפה בוצעה נגד מבנה בעיירה אנצאר (Ansar), שמדרום לבעלבכ וכי במבנה שהותקף פעל מרכז של משרד התעשייה הלבנוני.
תקיפות תגובה של צה”ל
  • בנוסף, תקפו מטוסי קרב יעדי טרור של חזבאללה באזור עיתא אלשעב ואלנאקורה, ג’בין, אלטיבה שבדרום לבנון. כמו כן בוצעו תקיפות ארטילריה וירי טנקים לעבר עיתא אלשעב (דובר צה”ל, 11 במרץ 2024).
תקיפה באזור עיתא אלשעב.      תקיפה באזור אלנקורה (דובר צה"ל, 11 במרץ 2024)
מימין: תקיפה באזור עיתא אלשעב. משמאל: תקיפה באזור אלנקורה (דובר צה”ל, 11 במרץ 2024)
 תקיפה באלח'יאם (חשבון X של Lebanos, 12 במרץ 2024).     תקיפה בבנת ג'ביל (חשבון X של עלי שעיב, 12 במרץ 2024)
מימין: תקיפה באלח’יאם (חשבון X של Lebanos, 12 במרץ 2024). משמאל: תקיפה בבנת ג’ביל (חשבון X של עלי שעיב, 12 במרץ 2024)
  • גורמים לבנוניים דווחו על תקיפה באוטוסטרדה באזור ריאק (Riyaq) – בעלבכ (חשבון X של Fouad Khreiss, 12 במרץ 2024).
  תקיפה על האוטוסטרדה במקטע ריאק – בעלבכ (חשבון X של Fouad Khreiss, 12 במרץ 2024)
תקיפה על האוטוסטרדה במקטע ריאק – בעלבכ (חשבון X של Fouad Khreiss, 12 במרץ 2024)

הרוגים באירועים

  • חזבאללה דיווח על מותו של פעיל הארגון עלי מחמד זין, המכונה בלאל, יליד 1991 מסחמר (Suhmour), מבקעת הלבנון (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 11 במרץ 2024).
הרוג חזבאללה (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 11 במרץ 2024)
הרוג חזבאללה (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 11 במרץ 2024)
  • דווח שההרוג בתקיפת חיל האוויר באזור בעל בכ הוא מצטפא ע’ריב, שחקן בקבוצת נוער בעלבכ (שבאב בעלבכ), אשר לן בבית חברו (סוכנות הידיעות הלבנונית NNA, 12 במרץ 2024). חזבאללה – אזור בקעת הלבנון, פרסם הודעת אבל על מותו (מרכז נסים, 12 במרץ 2024). יצוין, כי מצטפא עלי ע’ריב, השתתף בעבר בסרטון תעמולה של מרכז נסים כפצוע (חשבון ברשתות החברתיות שבו מפורסמות, בין היתר, כרזות וסרטונים התומכים בחזבאללה) (מרכז נסים, 12 במרץ 2024).
כרזת אבל על מותו של מצטפא עלי ע'ריב (מרכז נסים, 12 במרץ 2024)
כרזת אבל על מותו של מצטפא עלי ע’ריב (מרכז נסים, 12 במרץ 2024)
מצטפא עלי ע'ריב בעת ששיחק פעיל חזבאללה פצוע בסרטון תעמולה של הארגון (מרכז נסים, 12 במרץ 2024)    מצטפא עלי ע'ריב בעת ששיחק פעיל חזבאללה פצוע בסרטון תעמולה של הארגון (מרכז נסים, 12 במרץ 2024)
מצטפא עלי ע’ריב בעת ששיחק פעיל חזבאללה פצוע בסרטון תעמולה של הארגון (מרכז נסים, 12 במרץ 2024)
תושבי דרום לבנון
  • בעקבות תקיפות צה”ל פרסמו ערוצי חזבאללה קריאה לכלל הציבור הלבנוני בזו הלשון: “אנשינו המכובדים, אנו מפצירים בכם, אנשינו המכובדים, מתוך שמירה על שלומכם, אנא התרחקו מהמקומות שהותקפו ואל תתקרבו אליהם ואל תתקבצו בסביבתם. אנא, השאירו את המאמצים לגורמים הרלוונטיים, האמונים על משימה זו. האצילות שלכם היא מקור לגאווה, אבל חייכם חשובים מכל דבר והאחריות של כולנו היא לשמור עליהם” (מרכז נסים, 12 במרץ 2024).
נוסח ההודעה שפורסמה (מרכז נסים, 12 במרץ 2024)
נוסח ההודעה שפורסמה (מרכז נסים, 12 במרץ 2024)
צבא לבנון
  • פיקוד דרום הליטני של צבא לבנון שלח הודעה להנהגת יוניפי”ל בה מסר כי הצבא הפסיק לקיים את הסיורים המשותפים דרומית לנהר הליטאני, זאת, לאחר שלפני כיומיים אחד הסיורים ספג אש מתקיפה ישראלית (אלג’דיד, 12 במרץ 2024).
חזבאללה- חמאס
  • חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, נועד בלבנון עם משלחת בכירה של חמאס בראשות ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס וסגנו של יחיא אלסנואר. בפגישה דנו הצדדים בהתפתחויות ברצועת עזה וביהודה ושומרון, בחזיתות התמיכה בחמאס ובמשא ומתן לעצירת התוקפנות הישראלית נגד רצועת עזה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 12 במרץ 2024).יצוין כי ח’ליל אלחיה עמד בראש משלחת חמאס בשיחות בקהיר בנושא הסכם הפסקת האש ועסקת החטופים.
התבטאויות בכירי חזבאללה
  • נעים קאסם, סגן מזכ”ל חזבאללה, אמר כי הם מוכנים להגיב ולהתנגד במידה ותהיה הרחבה כלשהי של התוקפנות מצד ישראל. הוא ציין שמוכנות חזבאללה גבוהה והוא ימשיך בפעולות התמיכה בתושבי רצועת עזה עד הפסקת התוקפנות נגדה. עוד ציין, כי חזבאללה נחושה להרתיע ולהביך את ישראל. באשר להצהרות ישראל בנוגע להיערכות הצבא לכניסה קרקעית ללבנון, אמר כי הם אינם מעוניינים להתייחס להצהרות ישראל, בין שהן רציניות ובין שהן נועדו להפחיד (אלנשרה, 11 במרץ 2024).

חזרה לעיקריםן

ישראל, יהודה ושומרון
פעילות סיכול ומנע
  • כוחות הביטחון של ישראל המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. ביממה האחרונה עצרו כוחות הביטחון עשרה מבוקשים. מאז תחילת המלחמה נעצרו כ-3,500 מבוקשים מעל ל-1,500 מהם, פעילי חמאס (חשבון X של דובר צה”ל, 12 במרץ 2024)
  • ב-12 במרץ 2024, בשעות הבוקר, פעלו כוחות הביטחון במחנה הפליטים ג’נין. הכוחות עצרו שלושה מבוקשים ואיתרו רובה M-16. אחד המבוקשים שנעצר הבוקר הוא מהדי פיאצ’, פעיל ג’האד אסלאמי בפלסטין מג’נין, אשר היה מעורב בפעילות טרור וביצע פיגוע ירי והשלכת מטענים לעבר כוחות הביטחון (חשבון X של דובר צה”ל, 12 במרץ 2024). כתב אלג’זירה דיווח, כי 25 כלי רכב צבאיים ודחפור, נכנסו למחנה הפליטים וכיתרו את אחד הבתים. במקום התפתחו חילופי אש עם חמושים פלסטינים, כאשר הכוחות ביצעו ירי טיל לעבר הבית המכותר. לאחר כמה שעות יצאו הכוחות מהמקום (ערוץ אלג’זירה, 12 במרץ 2024).
כניסת כוחות ישראליים למחנה הפליטים ג'נין (חשבוןX של ערוץ אלג'זירה, 12 במרץ 2024).      עשן מיתמר סמוך לבית המכותר (חשבוןX אלש'גאעיה, 12 במרץ 2024)
מימין: כניסת כוחות ישראליים למחנה הפליטים ג’נין (חשבוןX של ערוץ אלג’זירה, 12 במרץ 2024). משמאל: עשן מיתמר סמוך לבית המכותר (חשבוןX אלש’גאעיה, 12 במרץ 2024)
  • בנוסף, פעלו כוחות הביטחון במהלך הלילה בכפר עוריף (דרומית לשכם) הם החרימו ארבע מחרטות לייצור אמצעי לחימה (חשבון X של דובר צה”ל, 12 במרץ 2024).
  • ב-11 במרץ 2024, בשעות הערב, פעלו כוחות הביטחון בכפר זיתא (צפונית-מזרחית לטולכרם). הכוחות הרגו את מחמד ג’בר, מג’נין, אשר היה בדרכו לבצע פיגוע, ככל הנראה התאבדות, בתל אביב. ברשותו נמצא כלי נשק ומטען מוכן לשימוש (חשבון X של דובר צה”ל, 12 במרץ 2024). בכלי תקשורת פלסטינים דווח, כי ההרוג הוא מחמד ג’עפר מצטפא ג’בר, בן 32 תושב עראבה, דרומית לג’נין (אתר ערביי48, 11 במרץ 2024).
מחמד ג'בר (פורטל shireen.ps, 11 במרץ 2024)
מחמד ג’בר (פורטל shireen.ps, 11 במרץ 2024)
חודש רמצ’אן
  • מחלקת ההקדשים בירושלים מסרה, כי למרות הצעדים וההגבלות שהטילה ישראל, כ-35,000 מתפללים השתתפו בתפילת התראויח במסגד אלאקצא ביום הראשון של רמצ’אן, ב-11 במרץ בלילה (קדס פרס, 11 במרץ 2024). יצויין כי ברמצ’אן בשנת 2023 דווח על לפחות 50 אלף מתפללים בתפילות התראויח.
 התפילה במסגד אלאקצא (מימין: קדס פרס, 11 במרץ 2024; משמאל: אתר FIMED, 12 במרץ 2024)    התפילה במסגד אלאקצא (מימין: קדס פרס, 11 במרץ 2024; משמאל: אתר FIMED, 12 במרץ 2024)
התפילה במסגד אלאקצא (מימין: קדס פרס, 11 במרץ 2024; משמאל: אתר FIMED, 12 במרץ 2024)
  • דווח כי במסגרת צעדי האבטחה שנוקטת ישראל, לראשונה מאז 1967 הונחה גדר תיל על החומה הסמוכה למסגד אלאקצא באזור שער השבטים [1] (דף הפייסבוק של מחוז ירושלים ברשות, 11 במרץ 2024).

חזרה לעיקריםן

איראן
  • שר הביטחון, יואב גלנט, אמר במהלך ביקור ביחידה מובחרת בצה”ל, כי איראן פועלת לקידום פיגועים קשים נגד ישראל מיהודה ושומרון במהלך חודש רמצ’אן. הוא ציין, כי איראן מחוברת לכל מה שקורה ביהודה ושומרון ומנסה לדחוף נשק, תחמושת, הכוונה, מידע, תהליכי הונאה ותודעה אל תוך השטח (Ynet, 11 במרץ 2024).
  • עלי אצע’ר ח’אג’י, יועצו הבכיר של שר החוץ האיראני, נועד בטהראן עם המנכ”ל לענייני מערב אסיה וצפון אפריקה במשרד החוץ הרוסי, אלכסנדר קינשצ’ק (Alexander Kinshchak), ודן עימו בהתפתחויות באזור, ובכלל זה המצב ברצועת עזה, בסוריה ובתימן. ח’אג’י אמר בפגישה, כי ישראל ממשיכה בתקיפותיה ברצועת עזה בשל תמיכת ארה”ב וכי היא לא השיגה עד כה אף הישג במלחמה (אירנ”א, 11 במרץ 2024).
  • מחמד מחמדי-בח’ש, ראש ארגון התעופה האזרחית האיראני, הודיע על הפסקת טיסות הנוסעים מאיראן לסוריה בשל המצב. הוא ציין, כי כ-50 אלף עולי רגל היו אמורים לצאת השנה לסוריה, אך בשל “הנסיבות המיוחדות” בסוריה, הופסקו טיסות הנוסעים אליה (אפתאב ניוז, 11 במרץ 2024).
  • אסמאעיל קאא’ני, מפקד כוח קדס, אמר במפגש עם בכירי רשות השידור הממלכתית האיראנית, כי “המשטר הציוני” תמיד פחד מפעולות הצעירים הפלסטינים בגדה המערבית במהלך חודש רמצ’אן ופחד זה הגיע השנה לשיאו. הוא שיבח את מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר ואמר, כי “מלחמת ההתנגדות” אינה מתנהלת רק באמצעות נשק והיא מחייבת גם שורשים אמוניים. לדבריו, לחלק מהמשתתפים במתקפת חמאס, הייתה שליחות להתנגד לציונים עד למותם (תסנים, 12 במרץ 2024). 
מיליציות פרו איראניות
עיראק
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות לתקיפה שבוצעה ב-11 במרץ 2024 באמצעות כלי טיס בלתי מאויש נגד נמל התעופה בן גוריון. לדברי הארגון, בוצעה התקיפה במסגרת “השלב השני” של פעולות העימות עם ישראל (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 12 במרץ 2024). בפועל לא אותרה תקיפה בנמל התעופה בן גוריון.
תיעוד שיגור כלי טיס בלתי מאויש לעבר נמל התעופה בן גוריון (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 12 במרץ 2024).     תיעוד שיגור כלי טיס בלתי מאויש לעבר נמל התעופה בן גוריון (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 12 במרץ 2024).
תיעוד שיגור כלי טיס בלתי מאויש לעבר נמל התעופה בן גוריון (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית, 12 במרץ 2024).
תימן
  • יחיא סריע, דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, פרסם הודעה לפיה החות’ים תקפו את הספינה האמריקנית PINOCCHIO במפרץ עדן באמצעות מספר טילים ימיים. לדבריו, “הפגיעה הייתה מדויקת” (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 12 במרץ 2024).
  • פיקוד של צבא ארה”ב (CENTCOM) פרסם כי ב-11 במרץ 2024 בין השעות 08:50-12:50, שיגרו החות’ים שני טילים בליסטיים לעבר הספינה PINOCCHIO בבעלות סינגפורית אשר נושאת דגל ליבריה ששטה בים האדום. הטילים לא פגעו בספינה ולא דווח על נפגעים או נזק (חשבון X של פיקוד המרכז, 12 במרץ 2024).
  • ב-11 במרץ 2024 השעות 14:50-23:30, ביצעו כוחות פיקוד מרכז שש תקיפות שהביאו להשמדת כלי שיט בלתי מאויש ו-18 טילים נגד ספינות (חשבון X של פיקוד המרכז, 12 במרץ 2024). על פי החות’ים ביצעו כוחות ארה”ב ובריטניה שתי תקיפות במחוז אלדריהמי שבאלחדידה וארבע תקיפות נוספות במחוז אלצליף (רשת אלמסירה , 11 במרץ 2024). דובר ממשלת תימן דיווח על לפחות כי 11 הרוגים ו-14 פצועים בתקיפות (רויטרס, 12 במרץ 2024).

חזרה לעיקריםן

הזירה הבינערבית
ירדן
  • אימן אלצפדי, שר החוץ הירדני, אמר במהלך מסיבת עיתונאים כי חודש רמצ’אן הוא חודש הביטחון והשלווה, אך זו אינה המציאות עבור תושבי רצועת עזה אשר ממשיכים לסבול מ”האכזריות הישראלית”. לדבריו, לקהילה הבינלאומית אין יכולת ליישם את חוקי המשפט ההומניטרי הבינלאומי ולעצור את תוקפנות ישראל נגד הרצועה. עוד הדגיש, כי המצב ביהודה ושומרון קשה מאוד וכי ישראל נוקטת צעדים חד צדדיים המעכבים את השכנת השלום באזור. הוא ציין שעל ישראל לכבד את חופש הפולחן במהלך חודש רמצ’אן וכי פגיעה במקומות הקדושים היא “משחק באש” (רשת אלממלכה, 11 במרץ 2024).
  • צבא ירדן איתר חלק מכלי טיס בלתי מאויש שנפל בשטח פתוח במחוז ארבד שבצפון מערב המדינה, סמוך לגבול ישראל. דווח כי לא נגרם נזק משמעותי. עוד נמסר כי צבא ירדן פתח בחקירת נסיבות האירוע (סוכנות הידיעות הירדנית, 12 במאי 2024).
הזירה הבינלאומית
מועצת הביטחון של האו”ם
  • ב-11 במרץ 2024 התקיימה ישיבת מועצת הביטחון בנושא התקיפות המיניות שביצעו פעילי חמאס ב-7 באוקטובר נגד ישראלים. בדיון נכחו גם מספר משפחות חטופים ישראלים. פראמילה פאטן, שליחת האו”ם בנושא אלימות מינית בסכסוך, אשר חיברה את דו”ח בנושא לפיו קיימת סבירות גבוהה שאכן בוצעה אלימות מינית נגד ישראלים, טענה כי במהלך ביקורה בישראל, היא מצאה מידע ברור ומשכנע שחטופים הותקפו מינית (אתר האו”ם, 12 במרץ 2024). לדברי לינדה תומאס גרינפילד, שגרירת ארה”ב באו”ם, המועצה שתקה בנוגע לזוועות שהתרחשו ב-7 באוקטובר, וציינה שמעשי האלימות המינית של חמאס עדיין נמשכים וכי יש לקרוא לחמאס להסכים להפסקת אש. הנציגה הרוסית אמרה, כי הם מגנים באופן ברור את מתקפת ה-7 באוקטובר, אך הם לא מצדיקים את הענישה הקולקטיבית נגד הפלסטינים. לדבריה, לא מקובל להשתמש בסבל של אנשים שהותקפו מינית כקלף מיקוח במשחקים פוליטי. בדברים שנשא ריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו”ם, אמר כי במשך עשורים, שום חקירה על תקיפה מינית לא הובילה לכינוס מועצת הביטחון, למרות שישנן ראיות לכך שישראל התעללה בילדים פלסטינים עצורים.
  • אנטוניו גוטרש, מזכ”ל האו”ם, קרא “ברוח החמלה של רמצ’אן”, לשחרור מיידי של כל החטופים. לדבריו, האיום בתקיפה ישראלית ברפיח עלולה להכניס את תושבי רצועת עזה למעגל עמוק יותר של גיהינום. הוא קרא להסיר את כל המכשולים להבטחת אספקת סיוע מציל חיים במהירות ובקנה מידה מסיבי הנדרש לרצועת עזה (חשבון X של האו”ם , 11 במרץ 2024).
ארה”ב
  • ראשי המודיעין של ארה”ב הציגו את דו”ח הערכת המודיעין השנתית לשנת 2024 בפני ועדת המודיעין של הסנאט. להלן כמה נקודות שעלו בדו”ח הקשורות למלחמה ברצועת עזה (אתר משרד המודיעין הלאומי של ארה”ב, 12 במרץ 2024):
  • ישראל תעמוד בפני לחץ בינלאומי רב בגלל המצב ההומניטרי החמור ברצועת עזה. המשך מדינותיה של ממשלת ישראל עלול להוות סכנה.
  • איראן לא ידעה על מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר.
  • חזבאללה ימשיך לשקול את כל אופציות התגמול לפעולותיה של ישראל בלבנון .
  • המיליציות בעיראק והחות’ים בתימן ימשיכו לתקוף כוחות אמריקניים וכלי שיט בים האדום, בתמיכה איראנית.
איטליה
  • משטרת איטליה עצרה שלושה פלסטינים בעיר L’Aquila. שבמרכז המדינה. לטענת המשטרה, הם תכננו לבצע פיגועים במדינה כלשהי. השלושה הקימו תא המקושר לגדודי חללי אלאקצא ביהודה ושומרון והם חשודים בכך שעסקו בתעמולה והמרת דת, ותכננו לבצע פיגועים לרבות פיגועי התאבדות נגד מטרות אזרחיות וצבאיות. עוד נמסר כי אחד מהעצורים מבוקש על ידי ישראל, וכי בית המשפט האיטלקי בוחן בקשת הסגרה לגביו (רויטרס, 11 במרץ 2024). בחקירות נמצאו הוכחות להקמת מסגרת מבצעית צבאית בשם “קבוצת התגובה המהירה – גדודי טול כרם” (האתר באנגלית של הסוכנות האיטלקית Agenzia Nova, 11 במרץ 2024).

[1] במקור "באב אלאסבאט". ככל הנראה הכוונה לשער השבטים, שממוקם בפינה הצפונית-מזרחית של הר הבית, סמוך לשער האריות, שבחומת העיר העתיקה. ↑