מבט לטרור: חזבאללה, לבנון וסוריה ( 9-3 ביוני 2024)

משגר ארבע-קני של רקטות פלק 2 על גבי כלי רכב שטח.

משגר ארבע-קני של רקטות פלק 2 על גבי כלי רכב שטח.

שיגור רקטת פלק 2 באיראן (חשבון X של Medlebanon, 9 ביוני 2024)

שיגור רקטת פלק 2 באיראן (חשבון X של Medlebanon, 9 ביוני 2024)

המשגר לפני פגיעת טיל הנ

המשגר לפני פגיעת טיל הנ"ט (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 6 ביוני 2024)

מבנה שהושמד בתקיפה בעיירה ואדי ג'ילו (חשבון X של Fouad Khreiss, 6 ביוני 2024)

מבנה שהושמד בתקיפה בעיירה ואדי ג'ילו (חשבון X של Fouad Khreiss, 6 ביוני 2024)

תקיפת קטנוע עליו רכבו שני פעילי חזבאללה במרחב עיתרון (דובר צה

תקיפת קטנוע עליו רכבו שני פעילי חזבאללה במרחב עיתרון (דובר צה"ל, 6 ביוני 2024)

הזירה הצפונית - סיכום נתונים החל מ-8 באוקטובר 2023
* סיכום נתונים החל מ-8 באוקטובר 2023
עיקרים
  • בשבוע האחרון קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע 52 תקיפות נגד יעדים צבאיים ואזרחיים בצפון ישראל. באחת התקיפות נעשה שימוש ראשון ברקטות פלק-2. חייל נהרג ו-12 נוספים נפצעו במתקפת כלי טיס בלתי מאוישים בחורפיש. כלי טיס בלתי מאויש נפל בעמק יזרעאל, 40 קילומטר מהגבול, המרחק הרב ביותר מאז תחילת הלחימה. כמו כן , שוגרו לראשונה טילי נ”מ לעבר מטוסי חיל האוויר בשמי לבנון.
  • בתגובה לפעילות חזבאללה, תקפו מטוסי קרב וכלי טיס בלתי מאוישים של חיל האוויר יעדי חזבאללה ופעילי הארגון בדרום לבנון ובעומק לבנון. חזבאללה הודיע על שמונה מאנשיו שנהרגו בתקיפות.
  • בכירי חזבאללה הבהירו בשורת התבטאויות כי הארגון אינו מעוניין במלחמה נגד ישראל, אולם איימו בתגובה עוצמתית אם המלחמה “תיכפה” על הארגון.
  • נמשכת ביקורת על חזבאללה בתוך לבנון, בעיקר מצד גורמים נוצריים. סאמי אלג’מיל, מנהיג מפלגת הפלנגות, האשים כי חזבאללה ואיראן “חטפו” את המדינה.
  • נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר בלבנון, ציין כי ממשלתו שומרת על קשר עם ידידותיה ברחבי העולם כדי לעצור את ההסלמה בגבול.
  • דובר יוניפי”ל הזהיר כי קיים סיכון גבוה להסלמה שתוביל לעימות נרחב יותר שישפיע על כל האזור.
  • בוצע ירי לעבר שגרירות ארה”ב בלבנון, ללא נפגעים. אזרח סורי נעצר וטען כי פעל כתמיכה ברצועת עזה. דווח שהוא היה בקשר עם גורמי דאעש בעיראק.
דרום לבנון
פעילות בשטח
  • בשבוע האחרון (9-3 ביוני 2024, נכון לשעה 12:00) קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע 52 תקיפות נגד יעדים צבאיים ואזרחיים בצפון ישראל, לעומת 56 תקיפות בשבוע הקודם. התקיפות בוצעו באמצעות טילי נ”ט, פגזים, כלי טיס בלתי מאוישים ורקטות מסוגים שונים, ובכלל זה רקטות כבדות. ניכרת עלייה ברמת הדיוק, הקטלניות והנזקים החומריים הנגרמים כתוצאה מתקיפות באמצעות כלי טיס נפץ בלתי מאוישים. להלן אירועים בולטים:
    • פגיעת כלי טיס בלתי מאוישים בחורפיש: ב-5 ביוני 2024, שני כלי טיס בלתי מאוישים נפלו והתפוצצו בחורפיש שבגליל המערבי וגרמו למותו של חייל צה”ל ולפציעתם של 12 בני אדם נוספים, בהם חיילת מילואים שנפצעה באורח קשה. דווח כי כלי טיס בלתי מאויש פגע במגרש כדורגל בחורפיש, וכאשר כוחות ההצלה הגיעו לזירה, פגע בהם כלי הטיס השני (אתר צה”ל ותקשורת ישראלית, 6-5 ביוני 2024). חזבאללה קיבל אחריות על שיגור נחיל כלי טיס תוקפים בלתי מאוישים לעבר ריכוז קצינים וחיילים מדרום למושב אלקוש, בתגובה לתקיפות ולסיכולים שצה”ל ביצע באלנאקורה.
    • נפילת כלי טיס בלתי מאויש בעמק יזראעל: ב-7 ביוני 2024, בשעות הצהריים, הופעלה התרעה באזור נוף הגליל. דובר צה”ל אישר כי כלי טיס בלתי מאויש שהגיע מלבנון נפל בשטחים פתוחים בעמק יזרעאל, מרחק של כ-40 קילומטרים מהגבול, אחרי שנכשלו ניסיונות היירוט. מדובר בנקודה הדרומית ביותר שאליה הגיע כלי טיס נפץ ששוגר מלבנון מאז תחילת הלחימה באוקטובר 2023 (אתר צה”ל ותקשורת ישראלית, 7 ביוני 2024).
    • שיגור ראשון של רקטות פלק 2: ב-8 ביוני 2024, הודיע חזבאללה לראשונה כי שוגר מטח רקטות מסוג פלק-2 לעבר בסיס צה”ל באזור בית הלל (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 8 ביוני 2024). פלק-2, מתוצרת איראן, היא גרסה משופרת של רקטת פלק-1 בה השתמש חזבאללה עד כה. הרקטה מגיעה לטווח של 11-10 קילומטרים ונושאת ראש קרב במשקל 60 קילוגרמים. לפי ההערכות, איראן העבירה לחזבאללה עשרות או מאות רקטות מסוג זה (תקשורת ישראלית, 9 ביוני 2024).
משגר ארבע-קני של רקטות פלק 2 על גבי כלי רכב שטח.      שיגור רקטת פלק 2 באיראן (חשבון X של Medlebanon, 9 ביוני 2024)
מימין: משגר ארבע-קני של רקטות פלק 2 על גבי כלי רכב שטח. משמאל: שיגור רקטת פלק 2 באיראן (חשבון X של Medlebanon, 9 ביוני 2024)
    • שיגור טילי נ”מ לעבר מטוסי קרב של צה”ל: ב-6 ביוני 2024, שוגרו טילי נ”מ לעבר מטוסי קרב של צה”ל שטסו בשמי לבנון. בחזבאללה טענו כי המטוסים שברו את מחסום הקול “בניסיון להפחיד את הילדים” וכי לאחר הירי, הם נסוגו לשטח ישראל (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 6 ביוני 2024). דווח, כי זוהי הפעם הראשונה שחזבאללה שיגר טילי נ”מ לעבר מטוסי קרב ישראליים (חשבון X של עלי מרתדא, 6 ביוני 2024).
    • טענה לפגיעה במשגר “כיפת ברזל“: ב-5 ביוני 2024, טען חזבאללה כי תקף משגר “כיפת ברזל” ברמות נפתלי באמצעות טיל נ”ט מונחה. הוא פרסם סרטון שתיעד את הפגיעה לכאורה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 6-5 ביוני 2024). צה”ל לא אישר פגיעה בסוללת “כיפת ברזל”.
המשגר לפני פגיעת טיל הנ"ט (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 6 ביוני 2024)     המשגר לאחר הפגיעה (חשבון X של EyesOnSouth1, 6 ביוני 2024)
מימין: המשגר לפני פגיעת טיל הנ”ט (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 6 ביוני 2024); משמאל: המשגר לאחר הפגיעה (חשבון X של EyesOnSouth1, 6 ביוני 2024)
  • על רקע הרחבת הטווחים והשימוש הגובר בכלי טיס בלתי מאוישים, ערוץ אלחדת’ ציטט “מקורות” שהסבירו כי חזבאללה “נאלץ” להרחיב את התגובות שלו מאחר שלטענתו ישראל מפרה את כללי העימות (ערוץ הטלגרם של אלחדת, 8 ביוני 2024).
  • עוד דווח כי חזבאללה פועל ליצירת “משוואת הרתעה” נוספת, לפיה אם ישראל תשתמש בפצצות הגורמות להתפשטות שריפות ובפצצות זרחן, חזבאללה יגיב עם שיגור רקטות שתורמות להתפשטות שריפות. לפי הדיווח, חזבאללה החל לייצר בעצמו רקטות גראד וקטיושה הנושאות חומרים בעירים במיוחד (Spot Shot ביוטיוב, 5 ביוני 2024).
  • להלן פירוט התקיפות בחתך יומי (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 9-3 ביוני 2024):
    • 9 ביוני 2024: בוצעה תקיפה אחת (עד השעה 11:00).
    • 8 ביוני 2024: בוצעו עשר תקיפות.
    • 7 ביוני 2024: בוצעו ארבע תקיפות.
    • 6 ביוני 2024: בוצעו שבע תקיפות. עיריית קריית שמונה אישרה שהייתה פגיעה בשני מתחמים מסחריים, ללא נפגעים (ערוץ הטלגרם של עיריית קריית שמונה, 6 ביוני 2024).
    • 5 ביוני 2024: בוצעו עשר תקיפות. שוגר כלי טיס נפץ בלתי מאויש לעבר כוח צה”ל במוצב מצפה פאר, מדרום למרגליות. יורטו שתי מטרות אוויריות חשודות, אחת מהן חצתה מלבנון למרחב מטולה (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 5 ביוני 2024).
    • 4 ביוני 2024: בוצעו 11 תקיפות. יורטה מטרה אווירית חשודה שחצתה לעבר המרחב הימי של נהריה. זוהתה מטרה אווירית חשודה שחצתה משטח לבנון ונפלה במרחב החרמון (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 4 ביוני 2024).
    • 3 ביוני 2024: בוצעו תשע תקיפות (מהשעה 11:00). צה”ל אישר כי כשלושים שיגורים חצו משטח לבנון לעבר צפון רמת הגולן ונפלו בשטח פתוח. כמו כן יורטו שני כלי טיס נפץ בלתי מאוישים ושניים נוספים נפלו (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 3 ביוני 2024).
תקיפות תגובה של צה”ל
  • בתגובה לפעילות חזבאללה, תקפו מטוסי קרב וכלי טיס בלתי מאוישים של חיל האוויר יעדי חזבאללה ופעילי הארגון. בין היעדים שהותקפו: תשתיות טרור, ובהן מתחם ששימש את מערך ההגנה האווירית של חזבאללה, מבנים צבאיים, מחסני אמצעי לחימה, עמדות תצפית, עמדות שיגור ומשגרי רקטות. מרבית התקיפות בוצעו בדרום לבנון, אולם צה”ל אישר כי בוצעה תקיפה גם בוואדי ג’ילו שבאזור צור, בעומק לבנון (דובר צה”ל 8-3 ביוני 2024). כמו כן, “מקורות” דיווחו כי בוצעה תקיפה ישראלית נגד כלי רכב במערב בקעת הלבנון וכי יעד התקיפה היה “איש חשוב” בחזבאללה (אלחדת’, 4 ביוני 2024).
מבנה שהושמד בתקיפה בעיירה ואדי ג'ילו (חשבון X של Fouad Khreiss, 6 ביוני 2024)    תקיפת קטנוע עליו רכבו שני פעילי חזבאללה במרחב עיתרון (דובר צה"ל, 6 ביוני 2024)
מימין: מבנה שהושמד בתקיפה בעיירה ואדי ג’ילו (חשבון X של Fouad Khreiss, 6 ביוני 2024);
משמאל: תקיפת קטנוע עליו רכבו שני פעילי חזבאללה במרחב עיתרון (דובר צה”ל, 6 ביוני 2024)
  • בהקשר זה, דווח כי לוחמים בכוח רצ’ואן ציינו שפחד שורר בקרב פעילי יחידת העלית של חזבאללה בשל הסיכולים הנמשכים של כלי טיס ישראליים נגד הפעילים (חשבון X וזיר עראקי, 3 ביוני 2024).
הרוגים לחזבאללה
  • חזבאללה דיווח על מותם של שמונה פעילים (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 9-3 ביוני 2024).
  • חסין אחמד נאצר אלדין, המכונה סראג’, יליד 1980 מאלעבאסיה (Al-‘Abbasiyah).
  • עלי חסין צברא, המכונה אבו חסין אימן, יליד 1975 מבירות ותושב אלבאבליה (Al-Babaliyah). צה”ל מסר כי צברא, שנהרג בתקיפה באזור צור, היה מעורב בשיפור והצטיידות מערך ההגנה האווירית בחיזבאללה (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 3 ביוני 2024).
  • מחמד שוקי שקיר, המכונה ג’האד, יליד 1996 מאלע’אזיה (Al-Ghaziyah).
  • חידר חסן מסלמאני, המכונה חמזה, יליד 1987 מצור ותושב אלנאקורה.
  • חסין נעמה אלחוראני, המכונה בדר, יליד 1988 מבנת ג’ביל. דווח כי הוא שימש מפקד בחזבאללה (חשבון X של תנט’ים ת’ואר לבנאן, 6 ביוני 2024).
  • רצ’ואן עלי עיסא, המכונה בלאל, יליד 1977 מחומין אלתחתא (Houmein Al-Tahta).
  • אחמד עלי יוסף, המכונה צאדק, יליד 2003 מאלשהאביה (Al-Shihabiyah).
  • עלי ח’ליל חמד, המכונה אבו תראב, יליד 1988 מעיתרון (Aytaroun).

הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 8-3 ביוני 2024)

הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 8-3 ביוני 2024)
הרוגי חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 8-3 ביוני 2024)
התבטאויות חזבאללה
  • השבוע היו מספר התבטאויות של בכירים בחזבאללה וגורמים המזוהים עם הארגון בנוגע לאפשרות של מלחמה בין ישראל לבין חזבאללה. להלן התבטאויות מרכזיות:
    • נעים קאסם, סמזכ”ל חזבאללה, שהשתתף בטקס בבירות לציון 35 שנה למותו של מייסד הרפובליקה האסלאמית של איראן רוחאללה ח’מיני, ציין כי העימות הנוכחי בדרום לבנון נועד לתמוך “בהתנגדות הפלסטינית” והדגיש כי הלחימה לא תיפסק עד שתיעצר המלחמה ברצועת עזה. הוא הוסיף כי לפי שעה לחזבאללה אין תוכנית לגלוש למלחמה כוללת, אולם אם ישראל תחליט על כך (אלנשרה, 7 ביוני 2024). בשיחה עם אלג’זירה, איים קאסם כי כל הרחבה של המלחמה נגד לבנון מצד ישראל, תיענה בהרס, חורבן ועקירה בישראל. בהתייחסו לניסיונות התיווך האמריקאיים לסיום הלחימה בדרום לבנון, הוא טען כי הצעותיו של ג’ו ביידן, נשיא ארה”ב, אינן אובייקטיביות (אלג’זירה, 4 ביוני 2024).
    • נואף אלמוסוי, אחראי המשאבים והגבולות בחזבאללה, אמר כי המלחמה הבאה עם ישראל תהיה “המלחמה האחרונה” וכי האזור לא ייראה אותו דבר לאחריה. הוא הוסיף כי לצה”ל אין מאגר של אמצעי לחימה שנדרשים לטובת מלחמה בלבנון, ומנהיגי ישראל אינם יודעים דבר על היכולות האמיתיות של “ההתנגדות” (אלמיאדין, 7 ביוני 2024).
    • מחמד רעד, יו”ר סיעת חזבאללה בפרלמנט הלבנוני, מסר כי “מבול אלאקצא” הביא לשינוי אסטרטגי באזור וחשף את חוסר יכולתה של ישראל להרתיע ולהגן על עצמה. לדבריו, החזית הלבנונית היא חזית של תמיכה בעם הפלסטיני, שמטרתה לעצור את התוקפנות הישראלית ולסכל את יכולות ישראל כך שלא תוכל להשיג את מטרותיה המוצהרות ברצועה. עוד ציין כי הם מצליחים להתמודד עם העליונות האווירית שייחדה את ישראל בעבר, משום שכח הרצון שלהם גובר בהרבה על יכולותיה (אלעאלם, 4 ביוני 2024). באירוע זיכרון בעיירה אלע’אזיה, רעד אמר כי ישראל מסובכת במצב של כישלון שהיא אינה יכולה להשתחרר ממנו. הוא הצהיר כי “הניצחון מעבר לפינה” וכי “ההתנגדות” נוכחת וחזקה מבעבר וכי מי שחושב אחרת, מסייע ל”אויב” (אלנשרה, 8 ביוני 2024).
    • ראאד ברו, חבר הפרלמנט מטעם סיעת חזבאללה, דחה את הביקורות בלבנון נגד חזבאללה ואת ההאשמות כי הארגון דרדר את המדינה ל”תהום של זירות [לחימה]” שלא לצורך וטען כי התמיכה בתושבי רצועת עזה מבוססת על האנושיות, הערביות, האחווה ואחדות האינטרסים שלהם. הוא תהה כיצד במערב, הרחוק מאות קילומטרים מהאזור, יכולים להצדיק את התמיכה הכספית, הצבאית והתקשורתית שלהם בישראל (אלנשרה, 8 ביוני 2024).
    • אבראהים אלאמין, העורך הראשי של העיתון אלאח’באר, המזוהה עם חזבאללה, הזהיר כי אם ישראל תחליט לצאת למלחמה כוללת נגד חזבאללה, זו תהיה “בחירה מטורפת”, וציין כי בכל פעם שישראל ניסתה להעלות את רף התגובה שלה, חזבאללה הגיב באמצעות “רף גבוה יותר מהמצופה”. לפי אלאמין, ישראל איבדה את יכולת ההפתעה, שכן מלחמת ההתשה הנמשכת שמונה חודשים וההכנות של “ההתנגדות” לאפשרות מלחמה, הופכים את “בנק המטרות” שהכינה ישראל בשנים האחרונות “לחסר ערך”. כמו כן, אלאמין ציין כי חזבאללה השתמש עד כה רק בדור “ישן” של כלי טיס בלתי מאוישים, וכי במקרה של מלחמה, ישראל תצטרך להתמודד עם סוגים שונים של טילים ועם דור חדש של כלי טיס בלתי מאוישים חמושים שמסוגלים לבצע מספר משימות במקביל (אלאח’באר, 6 ביוני 2024).
    • העיתון אלאח’באר, המזוהה עם חזבאללה, ציין כי לפי הערכות חזבאללה, לא צפויה להתרחש מלחמה מול ישראל בתקופה הקרובה וייתכן שאף לא בעתיד. לפי הדיווח, הצדדים לא חצו את הרף “המוסכם” של לחימה בטווח של חמישה עד שבעה קילומטרים משני צדי הגבול, וחזבאללה דבק בעמדתו כי כאשר תוכרז הפסקת אש ברצועת עזה, תיעצר הלחימה גם בדרום לבנון. אולם יחד עם זאת, גם לאחר הפסקת האש, חזבאללה לא יאפשר לישראל להמשיך עם ההפרות האוויריות וכי יימשך המאמץ להגיע להכרעה בעניין נקודות הגבול שבמחלוקת (אלאח’באר, 8 ביוני 2024).
ביקורת על חזבאללה
  • סאמי אלג’מיל, יו”ר מפלגת הפלנגות, האשים בראיון לערוץ אלחרה כי לבנון “נחטפה בידי חזבאללה ואיראן”. הוא הוסיף כי המדינה מתמודדת עם מצב של חוסר שקט בשל “חוקי הג’ונגל” שחזבאללה ובעלי בריתו יצרו בלבנון (אלנשרה, 5 ביוני 2024).
  • ז’ואל בו עבוד, חברת הלשכה המדינית של מפלגת הפלנגות, אמרה כי הלחימה גרמה יותר נזק ללבנון מאשר לישראל. לדבריה, לבנון איבדה את הכלכלה, את עונת התיירות, שדות חקלאיים נשרפו, בתים נהרסו והתלמידים לא הולכים לבתי הספר. בו עבוד הבהירה כי אם ישראל הייתה פותחת במלחמה ב-8 באוקטובר 2023, כל המדינה הייתה ניצבת לצד חזבאללה בעימות, אולם חזבאללה הוא שקיבל את ההחלטה לפתוח בלחימה הנוכחית. בהתייחסה לשריפות בצפון ישראל שנגרמו בשל תקיפות חזבאללה, היא אמרה כי זה לא מסייע לרצועת עזה ואינו מסיט את תשומת הלב הישראלית מרצועת עזה ומרפיח (Spot Shot, 4 ביוני 2024).
המאבק על התודעה
לגלוג על יכולת היירוט של צה”ל
  • תיק הרשתות החברתיות של חזבאללה, סימיא, פרסם כרזה המשווה בין יכולות כלי הטיס הבלתי מאוישים של חזבאללה עם כלי הטיס של צה”ל. בכרזה נראה כלי טיס בלתי מאויש של הארגון, שמתחתיו הכיתוב: “כלי הטיס בלתי מאוישים שלנו מגיעים אל המטרות שלהם”, ומתחתיו נראה כלי טיס בלתי מאויש ישראלי מסוג הרמס 900 והכיתוב: “בעוד שכלי הטיס הבלתי מאוישים שלכם מיורטים בשמיים שלנו” (סימיא, 5 ביוני 2024).
הכרזה על יירוטי כלי הטיס בלתי מאוישים (סימיא, 5 ביוני 2024)
הכרזה על יירוטי כלי הטיס בלתי מאוישים (סימיא, 5 ביוני 2024)
סיוע עיראק לחזבאללה
  • דווח כי ממשלת עיראק תרמה לכוח רצ’ואן 500 כלי רכב ממוגני-ירי. לפי הדיווח, מחיר כל כלי רכב הוא 350 אלף דולר (חשבון X וזיר עראקי, 3 ביוני 2024).
  • עוד דווח כי מאות מכליות נפט וגז מגיעות מדי יום מעיראק ללבנון דרך סוריה עבור חזבאללה. בדיווח נטען כי חזבאללה מוכר את הנפט והגז לתושבים הלבנונים כדי להעשיר את קופת הארגון (חשבון X וזיר עראקי, 5 ביוני 2024).
ממשל לבנון
הצהרת מנהיגי המערב על לבנון
  • נג’יב מיקאתי, ראש ממשלת המעבר בלבנון, בירך על ההצהרה המשותפת של מנהיגי ארה”ב, בריטניה, צרפת וגרמניה מ-6 ביוני 2024 שקראה למניעת הסלמה במתיחות בגבול בין ישראל לבין לבנון בהתאם להחלטות מועצת הביטחון של האו”ם. מיקאתי ציין העדיפות העליונה של ממשלתו היא לשמור על קשר עם ידידות לבנון ברחבי העולם ועם המדינות שמקבלות את ההחלטות על מנת לעצור את ההסלמה ואת “מעשי העוינות” הישראליים בדרום לבנון (לבנון 24, 7 ביוני 2024).
מגעים להשגת הסדר גבול בין ישראל ללבנון
  • דובר מזכ”ל האו”ם מסר כי המזכ”ל אנטוניו גוטרש שב על קריאתו להפסקת אש מיידית ב”קו הכחול” (גבול ישראל-לבנון). לדבריו, גוטרש מודאג מכך שחילופי האש לא רק הרסו יישובים סמוכים לגבול, אלא הייתה להם השפעה גם בעומק שתי המדינות. כמו כן, הוא קרא לישראל וללבנון להתחייב מחדש ליישום החלטה 1701 ולהפסקת התקיפות (אתר האו”ם, 6 ביוני 2024).
יוניפי”ל
  • אנדראה טננטי, דובר יוניפי”ל, הודה כי המצב בגבול בין ישראל ללבנון מדאיג. הוא התריע כי ישנה אפשרות גבוהה להסלמה ולאי הבנה שעלולים להוביל לעימות נרחב יותר בין ישראל לבין חזבאללה. עוד הדגיש כי מצב זה יהיה אסון לכל האזור. לדבריו, יוניפי”ל נמצא בקשר עם שלטונות לבנון ועם צה”ל ופועל כדי למנוע כל הרחבה של הסכסוך (אלג’זירה, 5 ביוני 2024).
ירי לעבר שגרירות ארה”ב בלבנון
  • ב-5 ביוני 2024, בשעות הבוקר, נפתחה אש לעבר שגרירות ארה”ב באזור עוכר (‘Oukar), כשישה קילומטרים מצפון-מזרח לבירות. חיילי צבא לבנון הגיבו בירי, פצעו את היורה והוא הועבר לטיפול רפואי (חשבון X של צבא לבנון, 5 ביוני 2024). דווח, כי אחד ממאבטחי השגרירות נפצע (ג’נוביה, 5 ביוני 2024). שגרירות ארה”ב בבירות אישרה שבוצע ירי ליד הכניסה לשגרירות וכי כוחות צבא לבנון וביטחון הפנים ומאבטחים של השגרירות הגיבו במהירות ולא היו נפגעים בקרב אנשי הצוות (חשבון X של שגרירות ארה”ב בלבנון, 5 ביוני 2024).
  • דווח כי היורה זוהה כקיס אלפראג’, בן 23 שהיגר מסוריה ללבנון לפני 15 שנה. בדיקת הטלפון של אלפראג’ העלתה כי הוא היה בקשר עם גורמי דאעש בעיראק. לפחות 19 מבני משפחתו ומחבריו נעצרו (אלנהאר, 6 ביוני 2024). גורם משפטי מסר כי היורה טען בחקירתו כי ביצע את התקיפה “כתמיכה בעם הפלסטיני ברצועת עזה” (סוכנות הידיעות הצרפתית, 5 ביוני 2024). לפי דיווח נוסף, הוא פעל לבדו ולא כחלק מתא. נמסר כי הוא רכש את כלי הנשק מכספו ואסף מידע על השגרירות באמצעות גוגל (LBC International, 6 ביוני 2024).
  • עבדאללה בו חביב, שר החוץ הלבנוני, גינה את הירי והדגיש כי לבנון מחויבת להגן על נציגויות דיפלומטיות הפועלות במדינה. כמו כן, הוא ציין כי הם עוקבים אחר האירוע ומבררים את הפרטים מול הגורמים הרלוונטיים (אלנשרה, 5 ביוני 2024).