פיגוע התאבדות מורכב של דאעש בשדה התעופה הצבאי של דיר אלזור – עדות נוספת ליכולות מבצעיות שנותרו בידי דאעש גם לאחר נפילת המדינה האסלאמית

אינפוגרף שפרסמה של סוכנות מא'תה, המזוהה עם דאעש, לגבי הפיגוע המשולב של דאעש בשדה התעופה הצבאי של דיר אלזור (חשבון הטוויטר سليمان السوري@syrien0, 17 בנובמבר 2017).

אינפוגרף שפרסמה של סוכנות מא'תה, המזוהה עם דאעש, לגבי הפיגוע המשולב של דאעש בשדה התעופה הצבאי של דיר אלזור (חשבון הטוויטר سليمان السوري@syrien0, 17 בנובמבר 2017).

כללי
  • ב-13 בנובמבר 2017 ביצע דאעש פיגוע התאבדות מורכב, מתוחכם ונועז בשדה התעופה הצבאי של דיר אלזור. הפיגוע בוצע באמצעות 8-5 מחבלים מתאבדים, שהגיעו מהשטח המדברי שבאזור אבו כמאל, ונכנסו לשדה התעופה כשהם לבושים מדי צבא רוסיים. המחבלים ניהלו חילופי אש עם החיילים הסורים שבשדה ומשאזלה תחמושתם פוצצו עצמם באמצעות אפודי נפץ. דאעש קיבל אחריות לפיגוע. לכוח הסורי שבשדה התעופה נגרמו אבידות קשות (כנראה בסביבות ה-13 הרוגים). על פי כמה דיווחים השמידו פעילי דאעש חמישה מטוסים ומסוקים במהלך התקיפה.

ההתקפה של דאעש נגד שדה התעופה הצבאי בדיר אלזור, וכמה פיגועים שקדמו לה בעמק הפרת, עשויים להערכתנו להעיד, כי לפעילי דאעש באזורים המדבריים שממזרח וממערב לעמק הפרת נותרו יכולות מבצעיות לא מבוטלות. זאת, למרות שהצבא הסורי השלים את כיבוש מעוזי דאעש בעמק הפרת, הגיע לגבול עם עיראק, וכבש את העיר אבו כמאל, המעוז האחרון של המדינה האסלמית (19 בנובמבר 2017). יכולות מבצעיות אלו, הקיימות במקומות שונים בסוריה ובעיראק, עתידות להערכתנו לשרת את דאעש ב”גילגולו” החדש כארגון טרור וגרילה (כפי שהיה עד קיץ 2014), שאינו כבול עוד להגנה על שטחי “המדינה האסלאמית”.

תיאור הפיגוע
  • ב-13 בנובמבר 2017 ביצע דאעש פיגוע התאבדות מורכב בשדה התעופה הצבאי של דיר אלזור. על פי כלי תקשורת סוריים וערביים בוצע הפיגוע ע”י חמישה פעילי דאעש ממוצא צ’צ’ני, שהגיעו לשדה התעופה מהשטח המדברי, שבאזור אבו כמאל. אחד מהם פוצץ עצמו במכונית תופת בכניסה לשדה התעופה. לאחר מכן, חדרו לשדה 4 פעילים, שלבשו מדי צבא רוסיים. הפעילים ירדו מכלי הרכב, ופתחו באש לעבר חיילים סוריים. כמו כן הם שיגרו רקטות RPG לעבר המטוסים. בחילופי האש חוסלו פעילי דאעש. שלושה מטוסים וכמה כלי רכב משוריינים הושמדו (ח’טוה, 13 בנובמבר 2017; מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 14 בנובמבר 2017; מראסלון, 14 בנובמבר 2017; ענב בלדי, 14 בנובמבר 2017; אלערביה, 14 בנובמבר 2017).
  • ראוי לתשומת לב האופן בו נכנסו פעילי דאעש לבסיס: על פי כלי התקשורת הסורים ועל פי ערוץ אלערביה פעילי דאעש לבשו מדי צבא רוסיים וחלקם היו דוברי רוסית. על פי אחת הגרסאות (אלערביה) כלי הרכב באמצעותו הם נכנסו לשדה היה כלי רכב ממוגן של הצבא הסורי. פעילי דאעש שבתוכו טענו, כי הם חיילים רוסיים שהגיעו לבדוק את שדה התעופה וציינו, כי הם מעוניינים לקיים פגישה עם המפקד הסורי של שדה התעופה.
  • דאעש לקח אחריות על ההתקפה באמצעות הודעה, שפרסם בשבועון אלנבא’ כמה ימים לאחר הפיגוע (16 בנובמבר 2017)[1]. גירסת דאעש שונה מזאת, שפורסמה בכלי התקשורת הסוריים. על פי הודעת דאעש נטלו חלק בהתקפה שמונה פעילים (ולא חמישה). מוצאו של אחד מהם (על פי כינויו) הינו מרוסיה, אך לפי הכינויים מוצא מרבית האחרים הינו מסוריה. על פי ההודעה הגיעו הפעילים לשדה התעופה באמצעות מכונית התופת. מחבל מתאבד, שכינויו אבו יחיא הדמשקאי, פוצץ את המכונית בקרב חיילי צבא סוריה. קודם לכן ירדו שבעת הפעילים האחרים מהרכב, חדרו לשדה התעופה וניהלו חילופי אש עם החיילים הסוריים עד שאזלה תחמושתם. משאזלה תחמושתם הם פוצצו עצמם באמצעות אפודי נפץ, שהיו ברשותם בקרב ריכוז חיילים של צבא סוריה בשדה התעופה.
  • באשר למספר הסורים והרוסים שנהרגו בהתקפה קיימות סתירות מהותיות: אתר מראסלון, המזוהה עם המשטר הסורי טוען כי בפיגוע נהרגו 2 אנשים וכמה נפצעו. על פי מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם נהרגו 13 חיילים סורים (גירסא זאת נראה לנו כמהימנה ביותר). בהודעת דאעש, הנראית לנו מוגזמת, נטען כי נהרגו בתקיפה 58 חיילים סוריים וחמישה מומחים רוסיים. ההודעה של דאעש מציינת גם, כי הושמדו שלושה מטוסי קרב, שני מסוקים, ומחסן תחמושת, על פי האתר מראסלון הושמדו שלושה מטוסים.

אינפוגרף שפרסמה של סוכנות מא'תה, המזוהה עם דאעש, לגבי הפיגוע המשולב של דאעש בשדה התעופה הצבאי של דיר אלזור (חשבון הטוויטר سليمان السوري@syrien0, 17 בנובמבר 2017).
אינפוגרף שפרסמה של סוכנות מא’תה, המזוהה עם דאעש, לגבי הפיגוע המשולב של דאעש בשדה התעופה הצבאי של דיר אלזור (חשבון הטוויטר سليمان السوري@syrien0, 17 בנובמבר 2017).

תגובות המשטר הסורי ורוסיה
  • המשטר הסורי והממשל הרוסי נמנעו מהודעות פורמאליות על האירוע. זאת, להערכתנו, מתוך רצון להמנע ממבוכה בעיתוי בו תשומת הלב התקשורתית ממוקדת בכיבוש אבו כמאל ובסיום תהליך התמוטטות המדינה האסלאמית בסוריה.
  • עיתון רוסי מקוון בשם [2]Lenta.ru , המסתמך על ערוץ הטלגרם Directorate 4, אשר עוקב אחר פעילות ארגוני טרור, דיווח על כך, שמחבלים תקפו שדה תעופה בעיר דיר אלזור. על פי הדיווח קיימות כמה גרסאות לאירוע. על פי אחת הגרסאות, מחבל של דאעש הצליח להיכנס לשדה התעופה ופוצץ את עצמו בקרבת קבוצת חיילים סוריים. על פי גרסה אחרת, כמה לוחמים דוברי רוסית, ככל הנראה מצ’צ’ניה, חדרו לשדה התעופה, הציגו את עצמם בתור חיילים רוסיים, הציתו מטוסים שנמצאו במקום ולאחר מכן תקפו לוחמים סורים. עד כה דווח על הרוג אחד וכמה פצועים, אך לא ידוע לאיזה צד הם שייכים (lenta.ru, 13 בנובמבר 2017).

[1] העיכוב בפרסום ההודעה עשוי להעיד על קשיים בהעברת המידע הרלבנטי לגוף ששיגר את קבוצת הפעילים לפיגוע, אך גם על הפגיעה באיכות מערכת ההסברה של דאעש. יוזכר, כי גם לאחר פיגוע הדריסה בניו-יורק (31 באוקטובר 2017), התפרסמה הודעת קבלת האחריות של דאעש בשבועון אלנבא' באיחור (ב-2 בנובמבר), למרות הערך התעמולתי הרב שבה.
[2] Lenta.ru - עיתון מקוון פרטי פופולרי בשפה הרוסית המופיע במוסקבה. באתר האינטרנט שלו מבקרים יותר מ-600 אלף גולשים מדי יום.