מבט לאיראן

25-18 בספטמבר 2024 מאת: ד”ר רז צימט
נהיג איראן במפגש בטהראן (איסנ”א, 21 בספטמבר 2024)

נהיג איראן במפגש בטהראן (איסנ”א, 21 בספטמבר 2024)

פ'זשכיאן בנאום באו

פ'זשכיאן בנאום באו"ם (אירנ"א, 24 בספטמבר 2024)

מחמד-רצ'א נקדי (ג'מאראן, 21 בספטמבר 2024)

מחמד-רצ'א נקדי (ג'מאראן, 21 בספטמבר 2024)

נשיא איראן מבקר פצועים לבנוניים, שהועברו לטיפול רפואי באיראן (תסנים, 20 בספטמבר 2024)

נשיא איראן מבקר פצועים לבנוניים, שהועברו לטיפול רפואי באיראן (תסנים, 20 בספטמבר 2024)

מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי, מבקר פצועים לבנוניים באיראן (ח'בר אונליין, 19 בספטמבר 2024)

מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי, מבקר פצועים לבנוניים באיראן (ח'בר אונליין, 19 בספטמבר 2024)

שר החוץ האיראני עראקצ'י (מהר, 23 בספטמבר 2024)

שר החוץ האיראני עראקצ'י (מהר, 23 בספטמבר 2024)

פעילי גדודי חזבאללה נושאים את ארונו של אלח'פאג'י (ערוץ הטלגרם צבארין ניוז, 23 בספטמבר 2024)

פעילי גדודי חזבאללה נושאים את ארונו של אלח'פאג'י (ערוץ הטלגרם צבארין ניוז, 23 בספטמבר 2024)

עיקרים
  • איראן גינתה בחריפות את פעילות ישראל בלבנון, לרבות פיצוץ מכשירי הקשר, סיכול אבראהים עקיל והתקיפות האוויריות הנרחבות. עם זאת, איראן נמנעת בשלב זה מלהתחייב למעורבות צבאית ישירה במערכה לצד חזבאללה וממשיכה בפעילות דיפלומטית בהובלת הנשיא ושר החוץ המשתתפים בדיוני העצרת הכללית של האו”ם.
  • איומים איראניים נוספים לנקום את מותו של אסמאעיל הניה: המטה הכללי האיראני הזהיר את ישראל וארה”ב כי הוא מתכוון לנקום את דמו של הניה, וראש לשכתו של מנהיג איראן הצהיר כי תגובת איראן צפויה בקרוב.
  • מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, אמר כי אם האומה האסלאמית תשתמש בכוחה הפנימי, היא תוכל להסיר את ישראל מלב הקהילה המוסלמית. נשיא איראן פ’זשכיאן ניצל את נאומו בעצרת האו”ם כדי להאשים את ישראל ב”רצח עם” וב”פשעים נגד האנושות”.
  • דווח שאיראן מתווכת בשיחות בין רוסיה לבין החות’ים על משלוח של טילי חוף-ים שעלולים להגביר את האיום על כלי שיט בים האדום.
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק קיבלה אחריות על 13 תקיפות באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים וטילי שיוט נגד יעדים בישראל בשבוע האחרון, מתוכן חמש תקיפות ביממה אחת. מטוסי קרב של חיל האוויר ויחידות ההגנה האווירית יירטו את מרבית השיגורים, שלושה כטב”מים התפוצצו ברמת הגולן ובערבה. לא היו נפגעים.
  • המיליציות גם הודיעו כי יסייעו לחזבאללה עם משלוח לוחמים ואמצעי לחימה במקרה של פלישה יבשתית ישראלית לדרום לבנון.
  • המיליציות בעיראק הגבירו את צעדי האבטחה בעקבות פיצוץ מכשירי הקשר של חזבאללה. דווח כי לפחות ארבעים לוחמים חות’ים נהרגו או נפצעו בסדרת הפיצוצים בלבנון.
  • יועץ ביטחוני בכיר של גדודי חזבאללה בעיראק נהרג בתקיפה המיוחסת לישראל בסוריה.
  • בכירי החות’ים איימו כי ימשיכו לבצע שיגורים לעבר שטח ישראל וכי הם ערוכים לעימות ממושך.
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, אמר במפגש עם בכירי המשטר ושגרירים של מדינות מוסלמיות לרגל ”שבוע האחדות המוסלמית” כי אם האומה האסלאמית תשתמש בכוחה הפנימי, היא תוכל להסיר את ”המשטר הציוני” מלב הקהילה המוסלמית. הוא הוסיף כי על המדינות המוסלמיות לנתק את הקשרים הכלכליים עם ”כנופיית הטרור הפושעת השולטת בפלסטין”, להפחית את הקשרים המדיניים עימה, לחזק את המתקפות התקשורתיות נגדה ולהראות בבירור שהן ניצבות לצד העם הפלסטיני (איסנ”א, 21 בספטמבר 2024).
נהיג איראן במפגש בטהראן (איסנ”א, 21 בספטמבר 2024)
מנהיג איראן במפגש בטהראן (איסנ”א, 21 בספטמבר 2024)
  • מנהיג איראן ח’אמנהאי אמר בנאום לרגל ״שבוע ההגנה הקדושה״ בהשתתפות הצמרת הביטחונית במדינה כי “פלסטין צריכה לשוב לבעליה וכי המצווה והחובה השרעית לכל המוסלמים היא להשיב את מסגד אל אקצא לבעליו״. לדבריו, מי שעוזר לפלסטינים מעורב גם הוא “בג׳האד” וחזבאללה עמד לצד רצועת עזה ועכשיו גם הם מעורבים “בג׳האד”. הוא הביע ביטחון כי ״הניצחון הסופי בקרב הזה יהיה שייך לחזית ההתנגדות ולחזבאללה״ והאשים כי ישראל פוגעת בנשים, בילדים, בבתי חולים ובבתי ספר מאחר שהיא מנסה להעמיד פנים שידה על העליונה. בהתייחסו לסיכולים הישראליים נגד מפקדים בכירים בחזבאללה, אמר ח’אמנהאי כי “לא מדובר בנזק שיהרוס את הארגון” (SNN.IR, 25 בספטמבר 2024).
  • נשיא איראן, מסעוד פ’זשכיאן, האשים בנאומו בפני העצרת הכללית של האו”ם כי ישראל “מבצעת רצח עם תחת מסווה של הגנה עצמית ואף רצחה את אורחינו על שטח איראן”. פ’זשכיאן הוסיף כי “הטרור” של ישראל לא יכול לעבור ללא תגובה, וציין כי “בשנה האחרונה, העולם היה עד לטבעה האמיתי ולפשעיה נגד האנושות”. הוא קרא לקהילה הבינלאומית להפסיק את האלימות ולהשיג הפסקת אש קבועה ברצועת עזה. כמו כן, טען פ’זשכיאן כי טהראן רק פעלה מתןך הגנה עצמית וכי היא רוצה “שלום לכולם, ואינה מחפשת מלחמה (אירנ”א, 24 בספטמבר 2024).
פ'זשכיאן בנאום באו"ם (אירנ"א, 24 בספטמבר 2024)
פ’זשכיאן בנאום באו”ם (אירנ”א, 24 בספטמבר 2024)
  • המטה הכללי של הכוחות המזוינים האיראניים פרסם הודעה, בה הבטיח נקמה על הריגת אסמאעיל הניה בטהראן. ההודעה הזהירה את ישראל וארה”ב, כי כשם שאיראן נקמה את מותם של מפקד כוח קדס, קאסם סלימאני, ושל מפקד משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון, חסן מהדוי, חלוף הזמן אינו משפיע על רצונה לנקום את דמו של הניה. עוד נכתב כי לנוכח כישלונם של המוסדות הבינלאומיים, ובמיוחד האו”ם, לעמוד בפני המשך ”הפשעים” של ישראל בתמיכת ארה”ב, המדינות המוסלמיות צריכות לחזק את כוח ההרתעה שלהן באמצעות אחדות (תסנים, 19 בספטמבר 2024).
  • ראש לשכתו של מנהיג איראן, מחמד מחמדי גלפ’איגאני אמר כי התגובה האיראנית על הריגת הניה צפויה בקרוב (אירנ”א, 20 בספטמבר, 2024).
  • ראש אגף התיאום במשמרות המהפכה, מחמד-רצ’א נקדי, אמר כי תגובת איראן נגד ”המשטר הציוני” תעלה על הציפיות וכי סופה של ישראל חייב לבוא. הוא ציין כי סבלנותם של העמים פקעה ולא ניתן להסתפק עוד בשיגור כמה טילים, אלא יש למחוק את ”המשטר הציוני” באופן מוחלט מעל פני האדמה (ג’מאראן, 21 בספטמבר 2024).
מחמד-רצ'א נקדי (ג'מאראן, 21 בספטמבר 2024)
מחמד-רצ’א נקדי (ג’מאראן, 21 בספטמבר 2024)
  • איש עסקים יהודי-ישראלי נעצר במהלך חודש אוגוסט 2024 בחשד לביצוע עבירות ביטחוניות שעניינן קשר עם גורמי מודיעין של המשטר האיראני לטובת ביצוע התנקשות בבכירים ישראליים. הנאשם הוברח פעמיים לאיראן וקיבל תשלום לשם פגיעה בבכירים, בהם ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון גלנט, ראש השב”כ בר וראש הממשלה לשעבר בנט, כנקמה על הריגת אסמאעיל הניה בטהראן (תקשורת ישראלית, 19 בספטמבר 2024).
המעורבות האיראנית בלבנון ובסוריה
  • נשיא איראן, מסעוד פ’זשכיאן, התייחס בישיבת הממשלה לפיצוץ מכשירי הקשר של חזבאללה בלבנון ואמר כי האירוע הוא בושה עבור מדינות המערב, ובראשן ארה”ב, שאינה בוחלת בשום אמצעי לקידום מטרותיה “הבלתי אנושיות”.[1] הוא ציין כי השימוש באמצעים, שנועדו לשפר את הנוחות ואת רווחת בני האדם, לטובת התנקשויות מעיד על קריסת האנושיות. פ’זשכיאן הוסיף כי אירוע זה מוכיח שוב שמדינות המערב וארה”ב תומכות באופן מלא ב”פשעים”, בהרג ובהתנקשויות של ”המשטר הציוני”, וכי הדרך לתיקון המצב ולקטיעת שרשרת הפשעים של ”המשטר הציוני” ותומכיו נגד הפלסטינים ועולם האסלאם היא באמצעות אחדות המוסלמים (איסנ”א, 18 בספטמבר 2024).
נשיא איראן מבקר פצועים לבנוניים, שהועברו לטיפול רפואי באיראן (תסנים, 20 בספטמבר 2024)
נשיא איראן מבקר פצועים לבנוניים, שהועברו לטיפול רפואי באיראן (תסנים, 20 בספטמבר 2024)
  • שגריר איראן בלבנון, מג’תבא אמאני, שנפצע בפיצוץ אמצעי הקשר בלבנון ב-17 בספטמבר 2024 והועבר לטיפול באיראן, כתב כי כבוד הוא לו שדמו התמזג עם דמם של הפצועים בני העם הלבנוני בעקבות ”פשע הטרור מעורר הבהלה נגד לבנון”. הוא הוסיף כי לבנון היא המדינה שעמדה איתנה מאז יומה הראשון של המערכה ברצועת עזה (חשבון X של מג’תבא אמאני, 18 בספטמבר 2024). שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ’י, ביקר את אמאני בבית חולים בטהראן, והתעדכן כי השגריר יוכל לשוב בקרוב לעבודתו בבירות (מהר, 19 בספטמבר 2024).
  • מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי, שלח איגרת למזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, בה הדגיש כי ”חזית ההתנגדות” תגיב בקרוב באופן נחרץ ל”פשעי המשטר הציוני” הנובעים מכישלונותיו. סלאמי ציין כי בשעה שעמודי התווך הביטחוניים, המודיעיניים והצבאיים של ישראל מתערערים במהלך השנה האחרונה וישראל אינה מסוגלת לעמוד בפני עימות ישיר, היא מבצעת “פשעים” כדי לעכב את מותה ולהסתיר את תבוסתה, והדבר מהווה תבוסה גדולה חדשה. סלאמי הוסיף כי ישראל לא השיגה אף אחד מיעדי המלחמה ברצועת עזה חרף תמיכת ממשלות המערב, וכי היא לא תשיג דבר באמצעות פיצוץ איתוריות ומכשירים אלקטרוניים נגד נשים, גברים וילדים בלבנון (תסנים, 19 בספטמבר 2024).
מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי, מבקר פצועים לבנוניים באיראן (ח'בר אונליין, 19 בספטמבר 2024)
מפקד משמרות המהפכה, חסין סלאמי, מבקר פצועים לבנוניים באיראן (ח’בר אונליין, 19 בספטמבר 2024)
  • שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ’י שלח אף הוא איגרת לנצראללה בעקבות סיכול אבראהים עקיל בבירות.[2] הוא ציין כי הוא מחויב להשמיע בעצרת הכללית של האו”ם את קולם של העם הפלסטיני והעם הלבנוני נגד ישראל המפרה את החוק הבינלאומי ומסכנת את השלום והביטחון באזור ובעולם. הוא הדגיש כי המאבק ו”ההתנגדות” נגד ישראל יימשכו עד לשחרור העם הפלסטיני מהכיבוש (ח’בר אונליין, 21 בספטמבר 2024).
  • עם הגיעו לעצרת הכללית של האו”ם בניו יורק, אמר עראקצ’י כי ישראל חותרת להרחיב את המתיחות והמלחמה באזור, אך היא לא תשיג את מטרותיה. הוא ציין כי ”פשעי המשטר הציוני”, במיוחד בימים האחרונים, יעמדו במוקד שיחותיו בעצרת האו”ם, וכי איראן עוקבת בקפידה אחרי ”פשעי הטרור” של ישראל. עוד אמר כי הריגת אסמאעיל הניה בטהראן לא תישאר ללא תגובה (תסנים, 21 בספטמבר 2024).
  • שר החוץ עראקצ’י אמר בריאיון לטלוויזיה האיראנית כי ישראל סבורה שתוכל לצאת מהמבוי הסתום בו היא לכודה באמצעות הרחבת המלחמה וגרירת אחרים, ובמיוחד ארה”ב ואיראן. הוא ציין כי איראן ערה לכך לגמרי ולא תיפול למלכודת הזו. עוד אמר עראקצ’י כי ישראל נקלעה לביצה ברצועת עזה ולא הצליחה לממש את היעד של חיסול חמאס גם לאחר שנה של מלחמה נגד קבוצת גרילה בשטח קטן (מהר, 23 בספטמבר 2024).
שר החוץ האיראני עראקצ'י (מהר, 23 בספטמבר 2024)
שר החוץ האיראני עראקצ’י (מהר, 23 בספטמבר 2024)
  • שר החוץ האיראני עראקצ’י אמר בשיחה עם עיתונאים בניו יורק כי איראן לא תישאר אדישה לנוכח התקיפה האחרונה של ישראל בלבנון ותתמוך בלבנון בצורה כוללת. הוא הכחיש את הציטוטים, שיוחסו לנשיא פ’זשכיאן בשיחה עם עיתונאים אמריקאיים בניו יורק בנוגע לנכונות איראן להפחית את המתיחות מול ישראל. לדברי עראקצ’י, הנשיא גינה את “פשעי” ישראל ואת המתקפה שלה על לבנון (אירנ”א, 23 בספטמבר 2024).
  • נשיא איראן פ’זשכיאן אמר כי אסור לתת ללבנון להפוך לרצועת עזה נוספת בידי ישראל. הוא ציין כי חזבאללה אינו יכול לעמוד לבדו נגד מדינה בעלת מערכות נשק העולות על כל דבר אחר והנתמכת ומצוידת בידי מדינות המערב. הוא הוסיף כי אם הארגונים הבינלאומיים אינם יכולים לכפות על ישראל לשבת בשקט, איראן תגיב בהתאם (CNN, 24 בספטמבר 2024). בהמשך לכך, מסר שר החוץ עראקצ’י כי אין לזלזל ביכולתו של חזבאללה להגן על לבנון מפני כל מתקפה וכי הארגון מסוגל להרוס לגמרי את הבסיסים והיישובים של “האויב הישראלי”. הוא הוסיף כי אין בכך כדי לפטור את המדינות הערביות והאסלאמיות מאחריותן לעמוד מול הסכנה של ישראל (חשבון X של עבאס עראקצ’י, 25 בספטמבר 2024).
  • דובר משרד החוץ האיראני גינה בחריפות את ”התקיפות האוויריות הנרחבות של המשטר הציוני” בדרום לבנון, ומתח ביקורת על שתיקתן ואף תמיכתן של ארה”ב וכמה מתומכיה המערביים של ישראל ב”פשעי המשטר הציוני”. הוא הזהיר מפני השלכותיה של ”ההרפתקה החדשה של הציונים” וקרא לפעולה מיידית מצד מועצת הביטחון של האו”ם להפסקת ”הפשעים” של ישראל (אתר משרד החוץ האיראני, 23 בספטמבר 2024).
  • סגן ראש מטה הכוחות המזויינים האיראניים, מחמד-רצ’א קראא’י אשתיאני, אמר בטקס לרגל ”שבוע ההגנה הקדושה” לציון מלחמת איראן-עיראק כי פעולת ישראל בלבנון לא זו בלבד שלא הביאה לה אף הישג, אלא אף הקשתה את התנאים עבורה. הוא ציין כי ארה”ב וישראל מודעות היטב לעובדה, שיכולתה ההגנתית של איראן וכוחה הצבאי ישנו את גורלו של כל תרחיש והתקפה אפשרית נגדה (איסנ”א, 21 בספטמבר 2024).
  • ראש ארגון האיראני לעלייה לרגל, סיד עבאס חסיני, הודיע על השעיית נסיעתם של אזרחים איראנים למקומות הקדושים לשיעה בסוריה מסיבות ביטחוניות. הוא ציין,כי חברת התעופה האיראנית היחידה שטסה בשלב זה לסוריה היא חברת מאהאן אייר שטסה ללאד’קיה, וכי חידוש הטסתם של עולי רגל איראניים יתאפשר רק כאשר התנאים ישתפרו (איסנ”א, 21 בספטמבר 2024).
המעורבות האיראנית בעיראק ובתימן
  • דווח כי במהלך ביקורו של מפקד כוח קדס, אסמאעיל קאא’ני, בעיראק בשבוע שעבר, הוא ביקש מראשי המחנה השיעי הפרו-איראני (“מסגרת התיאום”), עימם נפגש, להפחית את הביקורת על ראש הממשלה העיראקי, מחמד שיאע אלסודאני, ולא להחלישו על רקע האשמות סביב מעורבותו לכאורה בריגול אחר פקידים ופוליטיקאים עיראקיים בכירים. קאא’ני ציין כי היציבות בעיראק הינה בעלת חשיבות עליונה על רקע המתיחות באזור (רויטרס, 24 בספטמבר 2024).
  • “שלושה מקורות מערביים ואזוריים” טענו כי איראן מתווכת בשיחות חשאיות שמתקיימות בין רוסיה לבין החות’ים לקראת אפשרות של העברת טילי חוף-ים רוסיים מסוג יאחונט לתימן. “שבעה מקורות” ציינו כי רוסיה עדיין לא החליטה אם להעביר את הטילים, שעלולים לשפר את יכולות החות’ים לפגוע בכלי שיט מסחריים בים האדום ולהגביר את האיום נגד ספינות המלחמה האמריקאיות והאירופיות שפועלות באזור (רויטרס, 24 בספטמבר 2024).
פעילות המיליציות השיעיות
עיראק
תקיפות של המיליציות נגד ישראל
  • בשבוע האחרון, קיבלה ההתנגדות האסלאמית בעיראק אחריות על 13 תקיפות נגד יעדים בישראל, מתוכן חמש תקיפות ביממה של ה-22 בספטמבר 2024, הכמות היומית הגבוהה ביותר מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה. 11 מהתקיפות בוצעו באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים) ושתיים נוספות בוצעו באמצעות טילי שיוט מסוג אלארקב (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 25-18 בספטמבר 2024). בשבעה מהמקרים הפילו מטוסי קרב ויחידות ההגנה האווירית של צה”ל כטב”מים וטילי שיוט ששוגרו מעיראק, מרביתם בדרום רמת הגולן. כמו כן, שני כטב”מים נפלו בשטחים פתוחים ברמת הגולן וכטב”ם נוסף פגע במבנה ריק בערבה. לא היו נפגעים בכל המקרים (דובר צה”ל ותקשורת ישראלית, 25-17 בספטמבר 2024).
שיגור שני טילי שיוט מסוג אלארקב (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 22 בספטמבר 2024).     שיגור כטב"מים מדגם ארפד (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 24 בספטמבר 2024)
מימין: שיגור שני טילי שיוט מסוג אלארקב (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 22 בספטמבר 2024). משמאל: שיגור כטב”מים מדגם ארפד (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 24 בספטמבר 2024)
  • דובר תנועת האצילים (אלנג’באא’), חסין אלמוסוי, טען כי המיליציה הצליחה להישג מספר פגיעות “משמעותיות” בעומק השטח הישראלי וכי הושמדו “מטרות חשובות” של ישראל, מבלי שפירט אותן. הוא הוסיף כי ארה”ב וישראל אינן מסוגלות לקבוע מהן היכולות הצבאיות של התנועה (ערוץ הטלגרם אלעמיד,22 בספטמבר 2024). לנוכח התגברות התקיפות של ההתנגדות האסלאמית בעיראק נגד ישראל והתקיפות הישראליות נגד חזבאללה בלבנון, העריך חבר ועדת התיאום השיעית, רחים אלעבודי, ציין כי יש סבירות גבוהה לתקיפה ישראלית בעיראק. לדבריו, עם התקיפות בלבנון, ואחרי שישראל כבר תקפה את נמל אלחדידה בתימן, ייתכן כי “הגל הבא יהיה בעיראק” (אלערבי אלג’דיד, 19 בספטמבר 2024). בהקשר זה, מסר “מקור ממשלתי עיראקי” כי הממשלה הנחתה את מפקדת צבא עיראק להיערך להתמודדות עם כל כלי אווירי שיחדור למרחב האווירי של עיראק (ערוץ הטלגרםALYMENET , 23 בספטמבר 2024).
  • מזכ”ל מיליציית עצאא’ב אהל אלחק, קיס אלח’זעלי, מסר כי הלחימה ברצועת עזה וב”שטחים הפלסטיניים הכבושים” שייכת לאומה האסלאמית כולה, ועל כולם לקחת בה חלק. כמו כן, הוא טען כי “ציר ההתנגדות” עומד להפוך לגורם מרכזי בשינוי מאזן הכוחות בעתיד הקרוב, והדגיש כי “ניצחון ההתנגדות הוא בלתי נמנע, ולא יעבור זמן רב עד שיושג באופן מוחלט” (אלמסירה, 19 בספטמבר 2024).
היערכות המיליציות בעיראק לנוכח ההסלמה בלחימה בגבול הצפון
  • “מקורות בלעדיים” מסרו כי מנהיגי ונציגי המיליציות בעיראק התכנסו בבגדאד לדון במצב בלבנון לאור התקיפות הישראליות. לפי “המקורות”, הוסכם על תמיכה במאמץ המלחמתי של חזבאללה מבחינת כוח אדם וחימושים, ועל כניסה ישירה למערכה לצד חזבאללה במקרה של פלישה קרקעית אפשרית של ישראל. כמו כן, סוכם כי המיליציות תמשכנה להסלים את פעולותיהן “מרחוק” על ידי שיגור טילים וכטב”מים משטחי עיראק וסוריה. הן גם תרחבנה את היקף העימות נגד כל צד התומך “בישות הציונית”, ובפרט נגד הבסיסים האמריקאיים בסוריה ובעיראק (אלערבי אלג’דיד, 23 בספטמבר 2024).
  • מזכ”ל תנועת האצילים (אלנג’באא’), אכרם אלכעבי, איים כי המיליציה תפעל נגד ישובים ישראליים בכל “פלסטין”, וכי ההתנגדות האסלאמית בעיראק מוכנה להשתמש באמצעי הלחימה החדישים ביותר, בטילים וברקטות (ערוץ הטלגרם תע’רידה אלחשד, 18 בספטמבר 2024).
  • מזכ”ל כתאא’ב סיד אלשהדאא’, אבו אלאא’ אלולאא’י, מסר בהודעה למזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, כי “ההתנגדות” בעיראק מחכה לפקודה כדי לשלוח “מבול אנושי עיראקי” שימלא ויאייש את גבולות לבנון ועמדותיה. כמו כן, אלולאא’י הדגיש כי “אם חזבאללה יאבד אלף לוחמים, נספק לו מאה אלף לוחמים למאבק בכיבוש הישראלי” (ערוץ הטלגרם של אבו אלאא’ אלואא’י, 20 בספטמבר 2024).
  • דווח כי על רקע ההסלמה בתקיפות הישראליות נגד חזבאללה, מרבית מנהיגי המיליציות הפרו-איראניות עזבו את העיר אלמיאדין שבמזרח דיר אלזור שבמזרח סוריה וכי הם עברו לאזור אלקציר שבמחוז חמץ לפני שהמשיכו לכיוון לבנון. במקביל, דווח על פינוי של מספר אתרים צבאיים של המיליציות בעיר אלמיאדין (דיר אלזור24, 24 בספטמבר 2024).
  • דווח כי 250 פעילים מהמיליציות העיראקיות נשלחו לאזור דרום לבנון כדי להצטרף לחזבאללה בלחימה אפשרית נגד ישראל. כמו כן, צוין כי הפעילים הגיעו עם ציוד לחימה רב וכספים כדי לתמוך בלחימה של חזבאללה נגד ישראל (חשבון X שלraad_arabi , 18 בספטמבר 2024).
  • לשכתו של מנהיג הדת השיעי הבכיר בעיראק ומקור הסמכות הדתית העליונה של השיעים במדינה, איאתאללה עלי אלסיסתאני, קראה להשקיע כל מאמץ אפשרי “לעצירה מיידית של התוקפנות הישראלית המתמשכת, להגנה על העם הלבנוני ולהבטיח את צרכיו ההומניטריים” (שפק ניוז, 23 בספטמבר 2024). המיליציות השיעיות הביעו תמיכה בדברים:
    • יו”ר “הגיוס העממי” (ארגון הגג של המיליציות הפרו-איראניות בעיראק), פאלח אלפיאצ’, מסר כי הארגון יספק ללבנון את כל הסיוע הרפואי וההומניטרי הדרוש, וקרא לכל הגופים העיראקיים לעשות כך, בין השאר בתיאום עם ממשלת עיראק (ערוץ הטלגרם של הגיוס העממי, 23 בספטמבר 2024).
    • מזכ”ל עצאא’ב אהל אלחק, קיס אלח’זעלי, קרא להגיש סיוע הומניטרי ולתרום ללבנון כדי להדגיש את קשרנו ואת הזדהותנו עם העם הלבנוני ועם אחינו בהתנגדות האסלאמית חזבאללה” (חשבון X של קיס אלח’זעלי, 23 בספטמבר 2024).
    • יו”ר מועצת התכנון של תנועת אלנג’באא’, נאט’ם אלסעידי, קרא להתנגדות האסלאמית בעיראק להיענות לקריאתו של אלסיסתאני להגיש סיוע לוגיסטי ללבנון ול”ההתנגדות” שלה” (ערוץ הטלגרם של אלנג’באא’, 23 בספטמבר 2024).
היערכות המיליציות בעקבות פיצוצי מכשירי הקשר של חזבאללה
  • דווח כי מפקד “הגיוס העממי”, אבו פדכ, הורה לכלל פעילי המיליציות הפרו-איראניות בעיראק לכבות את מכשירי הקשר שלהם ולקבור אותם בעומק של מטר באדמה ולא להשתמש בהם מכיוון שמכשירים אלו דומים לאלו של חזבאללה (חשבון IraqiWazir X, 17 בספטמבר 2024).
  • דובר כתאא’ב סיד אלשהדאא’, כאט׳ם אלפרטוס, מסר כי על אף שהמצב של עיראק שונה מלבנון, ארגוני “ההתנגדות” נקטו בצעדי מנע כדי שהאירועים לא יחזרו על עצמם (איראן אינטרנשיונאל, 20 בספטמבר 2024).
  • דווח כי המיליציות הפרו-איראניות בעיראק הורו לבצע בדיקות גורפות של מכשירים אלקטרוניים בעת שהן “חושבות מחדש כיצד להגן על התקשורת שלהן”. לפי הדיווח, המיליציות בעיראק בוחנות ציוד ומפרסמות הנחיות חדשות לשימוש במכשירים אישיים על ידי פעיליהן. “חבר בכיר” בהתנגדות האסלאמית בעיראק ציין כי “ההתנגדות” נזהרת בנוגע לשימוש במכשירים אלקטרוניים מאחר שהיא מודעת לכך שהם משמשים ככלי האזנה”. הוא הוסיף כי הלוחמים לא מורשים להחזיק בטלפונים חכמים, וכי הם משתמשים בטלפונים “בסיסיים” שמופעלים רק בעת הצורך. בנוסף, מנהיגי המיליציות מחליפים הודעות באמצעות חיבורים קוויים או פתקי נייר הנמסרים ביד (וושינגטון פוסט, 22 בספטמבר 2024).
בכיר בגדודי חזבאללה נהרג בתקיפה המיוחסת לישראל בסוריה
  • ב-20 בספטמבר 2024, הודיעו גדודי חזבאללה בעיראק כי אבו חידר אלח’פאג’י, ששימש יועץ ביטחוני של המיליציה בדמשק, נהרג ב”תקיפה ציונית”. בהודעת המיליציה נאמר כי הוא היה מעורב בלחימה ב”כנופיות הכופרות הווהאביות” (דאעש) על אדמת סוריה והיה בין המגנים על מקדש אלסידה זינב בדמשק בעת ש”הכנופיות” ניסו לפגוע בו (האתר הרשמי של כתאא’ב חזבאללה, 20 בספטמבר 2024). אלפים השתתפו בהלווייתו של אלח’פאג’י, שיצאה לדרך מהמסגד ברחוב פלסטין בבגדאד ועברה לעיר אלחלה, דרומית לבגדאד (ערוץ הטלגרם צבארין ניוז, 23-22 בספטמבר 2024).
אבו חידר אלח'פאג'י (ערוץ הטלגרם כאף, 20 בספטמבר 2024).     פעילי גדודי חזבאללה נושאים את ארונו של אלח'פאג'י (ערוץ הטלגרם צבארין ניוז, 23 בספטמבר 2024)
מימין: אבו חידר אלח’פאג’י (ערוץ הטלגרם כאף, 20 בספטמבר 2024). משמאל: פעילי גדודי חזבאללה נושאים את ארונו של אלח’פאג’י (ערוץ הטלגרם צבארין ניוז, 23 בספטמבר 2024)
תימן
לוחמים חות’ים נפגעו בפיצוצים בלבנון
  • דווח כי פעיל חות’י בלבנון פרסם סרטון, בו סיפר כי הוא נפצע בפיצוץ מכשירי הזימונית של חזבאללה בלבנון. לטענתו, כארבעים פעילים חות’ים נהרגו או נפצעו כתוצאה מהפיצוצים (שפק ניוז, 19 בספטמבר 2024). בדיווח נוסף שפורסם יממה לפני הפיצוצים, נטען כי לוחמים חות’ים שוהים לצד פעילי חזבאללה בדרום לבנון, כחלק מההיערכות לקראת אפשרות של פלישה יבשתית ישראלית (Lebanon Files, 16 בספטמבר 2024).
גינויים חות’יים להסלמה בלבנון
  • “מקורות בתנועה החות’ית” מסרו כי נמשך התיאום המבצעי עם “ההתנגדות” בעיראק ובלבנון. לפי “המקורות”, התגובה על התקיפות הישראליות נגד לבנון לא תוגבל רק לחזבאללה, אלא תגיע מחזיתות נוספות של “ציר ההתנגדות”, ובהן תימן (אלאח’באר, 24 בספטמבר 2024).
  • משרד החוץ החות’י הזהיר את “הישות הציונית” מפני המשך “התוקפנות” נגד לבנון. בהודעה שפרסם המשרד נאמר כי מטרת “הישות הציונית” בהסלמה בלבנון הא לברוח מתבוסתה ברצועת עזה כדי שתוכל לדבר על ניצחון מזויף ולגרור את האזור למלחמה כוללת (ערוץ הטלגרם “שבכה סדיד”, 22 בספטמבר 2024).
  • דובר התנועה החות’ית, מחמד עבד אלסלאם, גינה את “התוקפנות של האויב הציוני” נגד לבנון. הוא האשים כי “הפשעים המתמשכים של הציונים” לא היו נמשכים ללא הגיבוי של האמריקאים, אשר מספקים ל”ישות הפושעת” אמצעים ל”הרג ולרצח עם”. עבד אלסלאם הדגיש את תמיכת תימן בלבנון וב”התנגדות” וקרא למדינות הערביות ואסלאמיות להפסיק לשתוק ולעמוד לצד אינטרס האומה על ידי תמיכה בסוגיה הפלסטינית ובתנועות “ההתנגדות” ב”פלסטין” ובלבנון (חשבון X של מחמד עבד אלסלאם, 23 בספטמבר 2024).
  • ממשלת ‘השינוי והבניה’ של החות’ים הודעה אשר מגנה את “התוקפנות האכזרית” של כוחות “האויב הישראלי” נגד לבנון, אשר הובילה למאות הרוגים ופצועים מבין אזרחי המדינה. כמו כן, נמסר כי “התוקפנות הישראלית מפרה באופן ברור את החוק הבינ”ל ואת ריבונותה של לבנון ומהווה תזכורת לזלזול של הכיבוש, הנתמך על ידי ארה”ב ובריטניה, בחיי אדם בפלסטין ובלבנון. אנו דורשים מהאו”ם ומסוכנויותיו הרלוונטיות להגיש סיוע הומניטרי מיידי לקורבנות התוקפנות הזו.” (אלמסירה, 23 בספטמבר 2024).
  • הלשכה המדינית של החות’ים גינתה את “רצח העם” המתמשך, שביצע “האויב הציוני” נגד אזרחי לבנון והפר בכך את ריבונותה של המדינה, וזאת בתמיכה אמריקאית. נמסר כי “ההתנשאות של הציונים” מדגישה את הצלחת התקיפות של חזבאללה, שהגיעו אל עומק “הישות” ואל מתקנים רגישים בחיפה ומעבר לה. עוד צוין בהודעה כי תימן והכוחות המזוינים שלה “ממשיכים לסייע מתוך אחריות דתית והומניטרית. דמנו אחד, יש לנו אויב יחיד וגורלנו אחד” (אלמסירה, 23 בספטמבר 2024).
  • חבר המועצה המדינית של החות’ים, חזאם אלאסד, פרסם הודעה בעברית בנוגע להסלמה בעימות בין ישראל וחזבאללה. לשון ההודעה: “נתניהו, לאחר כישלונו בעזה, מנסה להסתיר את תבוסתו באמצעות תקיפת אזרחים ורצח ילדים בלבנון. אך המציאות היום תכפה את עצמה; הוא הבטיח להחזיר את המתנחלים לצפון, אך היום הוא מפנה את המתנחלים מחיפה ומהמרכז. הפתרון הבטוח ליהודים בפלסטין הכבושה הוא לעזוב דרך נמל התעופה בלוד. אנחנו בתימן.” (חשבון X של חזאם אלאסד, 24 בספטמבר 2024).
  • חבר הלשכה המדינית של החות’ים, מחמד אלבח’יתי ציין כי על אף הפגיעה הגדולה במפקדים צבאיים ובאזרחים בעימותים ברצועת עזה ובדרום לבנון, האבדות הללו מועטות מאוד בהשוואה “להפסדים שלנו כתוצאה ממלחמות פנימיות שהאויב עצמו הצית”. הוא הוסיף כי “המכה הגדולה ביותר שננחית על האויב היא איחוד השורות בתימן, סוריה ועיראק” (חשבון X של מחמד אלבח’יתי, 21 בספטמבר 2024).
איומי החות’ים נגד ישראל
  • מנהיג החות’ים, עבד אלמלכ אלחות’י, אמר בנאום לציון “מהפכת 21 בספטמבר” כי החות’ים לא הפסיקו לתמוך בפלסטינים על אף הלחצים הכלכליים וההומניטריים שהופעלו עליהם. בהתייחסו לשיגור הטיל הבליסטי לעבר מרכז ישראל ב-15 בספטמבר 2024. אמר אלחות’י כי השיגור היה “פעולה גדולה שהשפיעה והרעידה את אדמת האויב”. לטענתו, הטיל הצליח לחדור את כל מערכות ההגנה של ישראל, ולכן זהו הישג חשוב בהקשר “דרישות השלב החמישי” (אלמסירה, 21 בספטמבר 2024).
  • שר ההגנה החות’י, מחמד אלעאטפי הדגיש את “עמידתה האיתנה של תימן בנוגע לסוגיה הפלסטינית, למסגד אלאקצא ולתמיכה במקופחים ברצועת עזה”. לדבריו, הצבא התכונן היטב כדי לקחת חלק בעימות ארוך טווח נגד “הישות הציונית האלימה” ומי שמסייע לה. הוא הזהיר כי מערכת הייצור הצבאי והטכנולוגי של תימן חווה התפתחות גדולה וכי על “כוחות התוקפנות ושכירי החרב” לדעת כי “ידינו תפגענה בכם בכל מקום שתהיו” (חשבון X של זרוע המדיה של הכוחות החות’ים, 19 בספטמבר 2024).
  • בהודעה נוספת שפרסם שר ההגנה אלעאטפי, הוא איים כי החות’ים ימשיכו “להסב מכות מכאיבות בעומק האויב הציוני”, בהמשך לשיגור הכטב”ם לתל אביב ב-19 ביולי 2024 והשיגורים לאילת מאז תחילת הלחימה. הוא הוסיף כי החות’ים ימשיכו לשגר “שיירות” של טילים בליסטיים, טילים היפרסוניים, טילי שיוט וכטב”מים. אלעאטפי ציין כי הם נמצאים במלחמה פתוחה, רגישה וארוכה וכי הם לוקחים בחשבון את כל האפשרויות בעימות זה ומכינים את “האויב הציוני” להפתעות רבות (חשבון X של זרוע המדיה של הכוחות החות’ים, 22 בספטמבר 2024).
  • חבר הלשכה המדינית של החות’ים, חסין אלעזי, מסר כי המלחמה נעשית עזה יותר וכי מדובר בהקדמה לתמורות גדולות שבוודאי יועילו למדוכאים עלי אדמות. הוא טען כי “המלחמה בציונים” תתפוצץ בקנה מידה רחב יותר, אבל היא תימשך שנתיים לכל היותר, ואז ייוולד “עידן חדש ואחר” (חשבון X של חסין אלעזי, 23 בספטמבר 2024).
סיכול פעילות של החות’ים
  • פיקוד המרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) דיווח כי במהלך השבוע האחרון כוחותיו השמידו שני כטב”מים של החות’ים מעל הים האדום (חשבון X של פיקוד המרכז של ארה”ב, 25-18 בספטמבר 2024).

[1] להרחבה, ראו מחקר של מרכז המידע מ-19 בספטמבר 2024: "סדרת הפיצוצים במכשירי הקשר של חזבאללה – משמעויות ותגובות".
[2] להרחבה, ראו מחקר של מרכז המידע מ-22 בספטמבר 2024: "סיכול אבראהים עקיל וצמרת הפיקוד של כוח רצ’ואן – משמעויות ותגובות".