פיגוע ההרג במסגד הצופי בצפון סיני: תמונת מצב ומשמעויות

המסגד בכפר אלרוצ'ה שבצפון מערב סיני.

המסגד בכפר אלרוצ'ה שבצפון מערב סיני.

גופות של חלק מהרוגי הפיגוע במסגד באלרוצ'ה (חק, 25 בנובמבר 2017).

גופות של חלק מהרוגי הפיגוע במסגד באלרוצ'ה (חק, 25 בנובמבר 2017).

שני כלי רכב של התושבים, שנשרפו ע

שני כלי רכב של התושבים, שנשרפו ע"י פעילי דאעש (אלמצרי אליום, 25 בנובמבר 2017).

עבד אלפתאח אלסיסי, נשיא מצרים, במהלך נאום לאומה בעקבות פיגוע ההרג בכפר אלרוצ'ה (מצר אלערביה, 24 בנובמבר 2017).

עבד אלפתאח אלסיסי, נשיא מצרים, במהלך נאום לאומה בעקבות פיגוע ההרג בכפר אלרוצ'ה (מצר אלערביה, 24 בנובמבר 2017).

כללי

ב-24 בנובמבר 2017 בוצע פיגוע הרג משולב במסגד, שבכפר אלרוצ’ה, בקרבת העיירה ביר אלעבד (45 ק”מ ממערב לאלעריש). פיגוע זה היה הקטלני ביותר, שביצע ארגון טרור במצרים. בפיגוע נהרגו 309 אנשים, בהם 27 ילדים ו-124 נפצעו (רובם הגדול אזרחים, שהתפללו במסגד בעת דרשת יום השישי). אנשי הכפר, שמרביתם הינם בני שבט אלסוארכה, המשתייכים לזרם הצופי באסלאם, אשר נתפס ע”י דאעש כ”כופר” ומהווה עבורו יעד לפיגועים. על פי מאפייני הפיגוע נראה לנו, כי הוא בוצע ע”י מחוז סיני של דאעש, הגם שדאעש הכחיש זאת.

  • הפיגוע במסגד באלרוצ’ה המחיש היטב את יכולותיו המבצעיות והגבוהות של מחוז סיני של דאעש, שבחודשים האחרונים הגביר את עצימות פעולותיו ואת תחכומן. להערכתנו בעיתוי הנוכחי יש למחוז סיני- ולמחוזות נוספים של דאעש בחו”ל, עניין מיוחד לבצע פיגועי ראווה על מנת להמחיש כי הם עדיין “על המפה”. יוזכר כי מלבד הפיגוע במצרים בוצעו לאחרונה פיגועי ראווה בכמה מחוזות של דאעש בחו”ל (תימן, אפגניסטאן). פיגועים אלה המחישו היטב, כי היכולות המבצעיות והמוטיבציה במחוזות השונים של דאעש שרירים וקיימים לאחר קריסת המדינה האסלאמית בסוריה ובעיראק.
תיאור הפיגוע
  • על פי כלי התקשורת המצריים והודעות התובע הכללי המצרי נביל צאדק, בוצע הפיגוע ע”י 30-25 פעילי טרור. המחבלים הגיעו למקום בחמישה רכבי שטח, הניפו דגלי דאעש, וחלק מהם היו רעולי פנים. הם שכיתרו את המסגד ותפסו עמדות ליד הדלתות ו-12 חלונות המסגד. אחר כך הם השליכו לתוכו לפחות שני מטעני חבלה ואז פתחו באש מהחלונות ומהדלתות לתוך המסגד, בו התקיימה אותה עת דרשת יום השישי. לאחר מכן הם הציתו שבעה כלי רכב של התושבים ונמלטו. הצתת כלי הרכב נועדה, להערכתנו, להקשות על פינוי נפגעים מהמסגד ועל ניהול מרדף אחרי המחבלים שנמלטו.
המסגד בכפר אלרוצ'ה שבצפון מערב סיני.   גופות של חלק מהרוגי הפיגוע במסגד באלרוצ'ה (חק, 25 בנובמבר 2017).
מימין: המסגד בכפר אלרוצ’ה שבצפון מערב סיני. משמאל: גופות של חלק מהרוגי הפיגוע במסגד באלרוצ’ה (חק, 25 בנובמבר 2017).   

קריקטורת מחאה נגד דאעש על הפיגוע (חשבון הטוויטר كله فى البخاخه@dedo_08,24 בנובמבר 2017).
קריקטורת מחאה נגד דאעש על הפיגוע (חשבון הטוויטר كله فى البخاخه@dedo_08,24 בנובמבר 2017).

הכחשת דאעש
  • ב-26 בנובמבר 2017 פרסמה סוכנות הידיעות אלחק של דאעש סרטון באנגלית (באורך של כשלוש דקות) בו נטען, כי מחוז סיני של דאעש הכחיש כל קשר לפיגוע במסגד הצופי בסיני. בסרטון נטען, כי מרבית ההרוגים בפיגוע הם משבט אלסוארכה, שרבים מבניו משתייכים לדאעש. כמו כן, נאמר בסרטון כי קבוצה של הצופים (זרם מיסטי של האסלאם) נעצרה בעבר ע”י דאעש בסיני אך היא שוחררה. בסרטון נראה פעיל דאעש מפנה קריאה לצופים ללמוד יחד עימם (עם אנשי דאעש) את התפיסה של “ייחוד האל” (תוחיד) והתנגדות לפוליתאיזם.
  • בסרטון מופנית האשמה לצבא מצרים בטענה שהוא ניסה (באמצעות הפיגוע) לגרור את שבט אלסוארכה ללחימה נגד דאעש. הסרטון מאשים את עבד אלפתאח אלסיסי, נשיא מצרים, כי הוא רוצה לגרום לבני שבט הסוארכה לחשוב, שדאעש הרג את בניהם (חק, 26 בנובמבר 2017[1]).

שקופית סרטון באנגלית עם תרגום לערבית, בו נאמר, כי "מחוז סיני של המדינה האסלאמית מכחיש את אחריותו לתקיפת מסגד אלרוצ'ה בסיני..." (חק, 26 בנובמבר 2017).
שקופית סרטון באנגלית עם תרגום לערבית, בו נאמר, כי “מחוז סיני של המדינה האסלאמית מכחיש את אחריותו לתקיפת מסגד אלרוצ’ה בסיני…” (חק, 26 בנובמבר 2017).

להערכתנו, התנערות דאעש מפיגוע ההרג במסגד באלרוצ’ה, וההאשמות המופנות לצבא מצרים ולנשיא אלסיסי הינם שקריים. שכן הפיגוע במסגד, שבוצע ע”י 30-25 פעילים בחמישה רכבי שטח, דרש מידה גבוהה של יכולות מבצעיות ותחכום, המאפיינים אך ורק את מחוז דאעש בסיני. בדיווחים בתקשורת המצרית, ובהודעת התובע הכללי המצרי, נאמר כי המחבלים שהגיעו למקום הניפו דגלי דאעש. גם בחירת בני הזרם הצופי כיעד לפיגוע מתאימה לדאעש. שכן אנשי הזרם הצופי נחשבים ע”י דאעש ל”כופרים” וככל הנמסר הצופים בסיני סייעו בעבר לכוחות הביטחון המצרים.

תגובות כוחות הביטחון המצרים
  • צבא מצרים ביצע סריקות באזור הפיגוע. חיל האוויר המצרי איתר ותקף חלק מהמחבלים שנמלטו ממקום הפיגוע. צבא מצרים פרסם צילומים בהם נראית השמדת שני כלי רכב ששימשו את פעילי הטרור שביצעו את הפיגוע (חשבון הפייסבוק הרשמי של דובר צבא מצרים, 25 בנובמבר 2017). התקשורת המצרית דיווחה, כי חיל האוויר המצרי הרג 15 פעילי טרור, שביצעו את הירי במסגד, ככל הנראה פעילי הטרור שהיו בכלי הרכב שהותקפו (מצראוי, 24 בנובמבר 2017).
  • ב-26 בנובמבר 2017 הוכרז על מצב כוננות בצפון סיני. כוחות הביטחון המצרים פרסו מחסומים ניידים ברחובות אלעריש (אלוטן, 26 בנובמבר 2017). כמו כן, התנהלו עימותים בין צבא מצרים לבין “פעילי טרור” במהלך פינוי מבנים ע”י הצבא באזור החיץ בין סיני לרצועת עזה (דף הפייסבוק Sinai News, 26 בנובמבר 2017). ב-27 בנובמבר דווח, כי כוחות הביטחון המצרים מקיימים “מבצע בטחוני” בצפון סיני. בשלב זה מתמקד המבצע עיר אלעריש, שבה נעצרו עשרות חשודים (אלמצרי, 27 בנובמבר 2017).
  •  בנוסף לכך תקפו כלי טיס של חיל האוויר המצרי בסיסי דאעש בסיני. צבא מצרים פרסם סרטון, שבו נראו תקיפת בסיסים, אמצעי לחימה, תחמושת וחומרי נפץ.
הנשיא אלסיסי הבטיח, כי כוחות הביטחון המצרים יפתחו במלחמת חורמה נגד הטרוריסטים
  • ב-24 בנובמבר 2017 נשא הנשיא עבד אלפתאח אלסיסי נאום שהתייחס להרג ההמוני שבוצע נגד המתפללים. הוא הבטיח, כי צבא מצרים והמשטרה ישיבו את הביטחון והיציבות “בכל הכוח” בתקופה הקרובה. באומרו: “נגיב על מעשה זה “באופן אכזרי”[2] בהתמודדות שלנו עם חבורות הקיצונים הללו, הטרוריסטים התכפירים” (כינוי לסלפים-ג’האדיסטים).

עבד אלפתאח אלסיסי, נשיא מצרים, במהלך נאום לאומה בעקבות פיגוע ההרג בכפר אלרוצ'ה (מצר אלערביה, 24 בנובמבר 2017).
עבד אלפתאח אלסיסי, נשיא מצרים, במהלך נאום לאומה בעקבות פיגוע ההרג בכפר אלרוצ’ה (מצר אלערביה, 24 בנובמבר 2017).

הזרם הצופי “על הכוונת” של דאעש
  • תושבי הכפר אלרוצ’ה משתייכים לזרם הצופי של האסלאם, אותו מחשיב דאעש כ”כופר”. על פי העיתון המצרי אלשרוק, המסתמך על מקור בטחוני, התנהלה לפני כחודש תקרית בין פעילי טרור (קרי, פעילי דאעש) לבין תושבי הכפר, משום, שתושבי הכפר התנגדו לפעילותיהם של פעילי דאעש נגד כוחות הצבא והמשטרה ונגד תושבי סיני. התקשורת הערבית דיווחה, כי בעבר הושמעו איומים ע”י מחוז סיני של דאעש כלפי תושבי הכפר, ואנשי הזרם הצופי בכלל. בעקבות הפיגוע דרש המסדר הצופי ממשרד הפנים המצרי לאבטח את המסגדים הגדולים בקהיר ובמחוזות השונים כיוון שהם הפכו ליעד של דאעש (אלמצרי אליום, 25 בנובמבר 2017).
  • הצופיות היא זרם מיסטי באסלאם, הסבור שלא ניתן להבין את האל באמצעות החושים או השכל בלבד, אלא יש לשים דגש על החיפוש הפנימי אחר האמונה הדתית ופחות על סממנים חומריים. חיפוש פנימי זה כולל: הסתגפות (“זהד”), התבודדות והתרכזות, דרכם ניתן להגיע לחוויית ה”איחוד” (“אתחאד”) עם האל. הצופיות דוגלת בהלכה המוסלמית (“שריעה”) אך היא מאמינה, כי הבנת האמת המוחלטת (“חקיקה”) של האל ודרכיו מושגת רק ע”י חברות ב”טריקה” (מסדר), באמצעות קיום מצוות ומעשים טובים, עפ”י ערכי הסובלנות והפלורליזם. במהלך ה”טריקה”, התלמיד הצופי (“מריד”) עוקב אחר הוראותיו ודרך חייו של המדריך (“מרשד”) שלו, עד שיגיע בעצמו אל האחדות עם האל. בעידן המודרני נרדפת הצופיות ע”י זרמי האסלאם הקיצוני והארגונים הסלפים-ג’האדיסטים (אלקאעדה, דאעש), הרואים בדרך החיים ובפולחנים שלה כפירה באסלאם. כיום יש ברחבי העולם כ-15 מיליון צופים, רובם סונים. הצופים מקבלים מרות של ממשלות ערביות, הפורשות עליהן את חסותן. הצופים בסיני מסייעים לשלטון המצרי במאבק באסלאם הקיצוני ונראה, כי זהו הרקע לבחירת הכפר אלרוצ’ה כיעד לפיגוע ההרג.
שבט אלסוארכה
  • שבט אלסוארכה הינו שבט הבדואי השני בגודלו בחצי האי סיני אחרי שבט אלתראבין. מונה כ-250 אלף איש, יש גם הטוענים כ-750 אלף איש. בני השבט מתגוררים באזור צפון סיני בערים רפיח, שיח’ זויד ואלעריש, וכן גם בכפרים אלרוצ’ה ובי’ר אלעבד. בנוסף, בני השבט נמצאים גם באזור הנגב, יהודה ושומרון וירדן. השבט מייחס עצמו לעכאשה, אחד מחברי מחמד. נטען בתקשורת המצרית, כי הסיבה ככל הנראה לפגיעה בבני השבט הינה תמיכתו הפומבית של השבט בממשלת מצרים ובצבא המצרי במערכה נגד ארגון דאעש.

[1] הסרטון כולל קטעי חדשות וקטעים מסרטונים של דאעש בעבר. הסרטון הינו בשפה האנגלית עם כתוביות בערבית. משמיעת הסרטון עולה, כי אין המדובר בקריין המלווה את הסרטון אלא בתוכנה המקריאה טקסט (אינדיקציה נוספת לבעיות שבהן נתקלת לאחרונה מערכת ההסברה של דאעש).
[2] "באופן אכזרי" בערבית בקוה ע'אשמה. דובר לשכת הנשיאות המצרים מסר כי משמעות המילה "אכזרי", שהופיעה בנאום אלסיסי, הינו שימוש בכוח ללא רחמים נגד הטרוריסטים וחיסול כולם (אלמצרי אליום, 25 בנובמבר 2017).