מבט לטרור: חזבאללה, לבנון וסוריה (7 באוקטובר – 13 באוקטובר 2024)

חלק מאמצעי הלחימה שאותרו בכפרים בדרום לבנון: רובי צלפים, טילי נ

חלק מאמצעי הלחימה שאותרו בכפרים בדרום לבנון: רובי צלפים, טילי נ"ט (מונחי תיל מסוג Fagot) ורקטות קטיושה (דובר צה"ל, 12 באוקטובר 2024)

חלק מאמצעי הלחימה שאותרו בכפרים בדרום לבנון: רובי צלפים, טילי נ

חלק מאמצעי הלחימה שאותרו בכפרים בדרום לבנון: רובי צלפים, טילי נ"ט (מונחי תיל מסוג Fagot) ורקטות קטיושה (דובר צה"ל, 12 באוקטובר 2024)

מפות של תקיפות צה

מפות של תקיפות צה"ל נגד מפקדות תת-קרקעיות של חזבאללה בדרום לבנון (דובר צה"ל, 8 באוקטובר 2024)

מנהרה החוצה מלבנון לשטח ישראל (דובר צה

מנהרה החוצה מלבנון לשטח ישראל (דובר צה"ל, 8 באוקטובר 2024)

(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 13 באוקטובר 2024)

(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 13 באוקטובר 2024)

מטענים של חזבאללה, שהוצבו בגזרה המזרחית בדרום לבנון

מטענים של חזבאללה, שהוצבו בגזרה המזרחית בדרום לבנון

חלק ממתחם בית הזיקוק לנפט בחיפה

חלק ממתחם בית הזיקוק לנפט בחיפה

איום כי מרחב חיפה והכרמל על הכוונת של חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 9 באוקטובר 2024)

איום כי מרחב חיפה והכרמל על הכוונת של חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 9 באוקטובר 2024)

פעילים של כוח אלרצ'ואן, יחידת העילית של חזבאללה, במהלך מפגן צבאי (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 7 באוקטובר 2024)

פעילים של כוח אלרצ'ואן, יחידת העילית של חזבאללה, במהלך מפגן צבאי (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 7 באוקטובר 2024)

עיקרים
  • כוחות צה”ל המשיכו בשבוע האחרון בתמרון בדרום לבנון. הכוחות סיכלו מאות פעילי טרור, איתרו והשמידו תשתיות טרור, שהוסתרו באתרים אזרחיים ואיתרו אמצעי לחימה רבים. במקביל, המשיך צה”ל בתקיפות אוויריות נגד יעדי חזבאללה באלצ’אחיה אלג’נוביה בבירות וברחבי המדינה וביצע סיכולים ממוקדים נגד בכירים ופעילי שטח בארגון. חייל צה”ל נהרג.
  • כלי טיס בלתי מאויש פגע בבסיס צה”ל סמוך לבנימינה. ארבעה חיילי צה”ל נהרגו, ועשרות נפצעו. חזבאללה קיבל אחריות על התקיפה.
  • חזבאללה קיבל אחריות על 152 תקיפות נגד יעדים בישראל ונגד כוחות צה”ל בדרום לבנון. מוקדי תקיפות נוספים היו לעבר חיפה, הקריות ועכו. כלי טיס בלתי מאוישים שוגרו גם לעבר מרכז ישראל.
  • חזבאללה סיכם 366 ימי לחימה וקיבל אחריות על 3,194 תקיפות נגד יעדים בשטח ישראל וכן נגד כוחות צה”ל על אדמת לבנון.
  • סמזכ”ל חזבאללה, נעים קאסם, נשא נאום בו ציין את הקשיים של הארגון לאחר מותו של מזכ”ל חזבאללה חסן נצראללה, והוסיף כי הארגון נמצא בתהליך של בחירת מזכ”ל חדש. הוא טען, כי לצה”ל אין הצלחות בלבנון, הביע את תמיכתו בחמאס וציין כי איראן עומדת לצדה של לבנון. בנוסף, הביע קאסם תמיכה במגעים להפסקת אש בלבנון ולא התנה זאת בהפסקת אש ברצועת עזה.
  • דווח, כי גוברת הסבירות כי יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה, האשם צפי אלדין, נהרג בתקיפה ישראלית, אם כי חזבאללה טרם אישר את דבר מותו.
  • יתכן כי האחראי על יחידת הקישור והתיאום בחזבאללה, ופיק צפא, נפגע כתוצאה מתקיפה ישראלית.
  • חזבאללה ממשיך במלחמת התודעה ופרסם סרטונים של פגיעה בחיילי צה”ל ואיסוף מידע בתוך ישראל.
  • הרשויות בלבנון מסרו כי יותר מ-2,250 בני אדם נהרגו בלבנון מאז תחילת הלחימה ב-8 באוקטובר 2023, ויותר מ-1.2 מיליון בני אדם הפכו לעקורים. מספר מדינות שלחו סיוע אזרחי ללבנון.
  • ראשי המערכת הפוליטית בלבנון, ובראשם ראש ממשלת המעבר, קראו להגיע להפסקת אש וליישום החלטה 1701.
  • יוניפי”ל הודיע, כי מספר מחייליו נפצעו ומספר עמדות שלו בדרום לבנון נפגעו כתוצאה מפעילות צה”ל. האו”ם ומדינות נוספות גינו את הפגיעה וקראו לשמור על ביטחונם של חיילי יוניפי”ל. צה”ל הודיע כי חזבאללה שיגר רקטות וטילים מאזורים הסמוכים לכוחות יוניפי”ל.
  • סוריה: דווח על תקיפות המיוחסות לישראל באזור דמשק ואלקניטרה.
הלחימה בלבנון
  • בשבוע האחרון, המשיך צה”ל בתמרון הקרקעי בדרום לבנון. הכוחות הרגו יותר ממאתיים פעילי טרור בלחימה מהאוויר ומהקרקע. הכוחות איתרו והשמידו תשתיות טרור, פירי מנהרות וכמויות גדולות של אמצעי לחימה (אמל”ח), בהם מטענים מוכנים להפעלה ומשגרים מוכנים לירי לעבר שטח ישראל, שהוסתרו באתרים אזרחיים בכפרים בדרום לבנון. חייל צה”ל נהרג במהלך פעילות בדרום לבנון (דובר צה”ל, 7- 13 באוקטובר 2024).
  • אמצעי הלחימה שאותרו, כללו משגרים דו-קניים של טילי נ”ט המאפשרים לשגר במקביל שני טילי נ”ט לעבר אותה מטרה, כדי להקשות על פגיעה בהם באמצעות מערכות ההגנה נגד טילי נ”ט המותקנות על נגמ”שים וטנקים של צה”ל.[1]
  • במהלך הלחימה, נוקט חזבאללה במרבית המקרים בלוחמת גרילה, תוך הפעלת אמל”ח מטווח רחוק יותר לעבר הכוחות, כדוגמת טילי נ”ט ופצצות מרגמה (פצמ”רים). לרוב, נמנעים פעילי חזבאללה מהיתקלויות מטווח קצר מול כוחות צה”ל (דובר צה”ל, 9 באוקטובר 2024).
  חלק מאמצעי הלחימה שאותרו בכפרים בדרום לבנון: רובי צלפים, טילי נ"ט (מונחי תיל מסוג Fagot)[2] ורקטות קטיושה (דובר צה"ל, 12 באוקטובר 2024)
חלק מאמצעי הלחימה שאותרו בכפרים בדרום לבנון: רובי צלפים, טילי נ”ט (מונחי תיל מסוג Fagot)[2] ורקטות קטיושה (דובר צה”ל, 12 באוקטובר 2024)
  • צה”ל תקף בדרום לבנון תשתיות של היחידות המרחביות של חזבאללה, מטרות של כוח אלרצ’ואן, מטה המודיעין ומערך הרקטות לטווח בינוני (דובר צה”ל, 10 -12 באוקטובר 2024):
    • ביחידות המרחביות הושמדו 50 תשתיות של יחידת ‘עזיז’, 30 מטרות של יחידת ‘נאצר’ ו-5 מטרות של יחידת ‘באדר’.
    • במערך הרקטות לטווח בינוני הותקפו 30 מטרות.
מפות של תקיפות צה"ל נגד מפקדות תת-קרקעיות של חזבאללה בדרום לבנון 
(דובר צה"ל, 8 באוקטובר 2024)
     מפות של תקיפות צה"ל נגד מפקדות תת-קרקעיות של חזבאללה בדרום לבנון 
(דובר צה"ל, 8 באוקטובר 2024)
מפות של תקיפות צה”ל נגד מפקדות תת-קרקעיות של חזבאללה בדרום לבנון (דובר צה”ל, 8 באוקטובר 2024)
  • צה”ל המשיך לבצע סיכולים ממוקדים נגד פעילי טרור של חזבאללה (דובר צה”ל, 7- 12 באוקטובר 2024):
    • סהיל חסין חסיני, ראש מערך המטה של ארגון חזבאללה ,[3] נהרג בבירות ב-7 באוקטובר 2024. חסיני כונה בתואר “המפקד הג’האדי הגדול”, תואר לו זכו רק שלושה בכירים בחזבאללה לפניו: פואד שכר, עלי כרכי ואבראהים עקיל.
סהיל חסין חסיני (חשבון X של Dr.salim aldulimi, 11 באוקטובר 2024)
סהיל חסין חסיני (חשבון X של Dr.salim aldulimi, 11 באוקטובר 2024)
    • אחמד חסן נזאל, מכוח אלרצ’ואן, אחראי תחום התקיפות בבנת ג׳ביל.
    • ⁠חסין טלאל כמאל, אחראי גזרת חג’יר. נהרג ב-7 באוקטובר 2024.
    • מוסא דיאב ברכאת, אחראי גזרת חג’יר היוצא. נהרג ב-7 באוקטובר 2024.
    • מחמוד מוסא כרניב, אחראי המבצעים בגזרת חג’יר. נהרג ב-7 באוקטובר 2024.
    • עלי אחמד אסמאעיל, מפקד הארטילריה בגזרת בנת ג׳ביל. נהרג ב-7 באוקטובר 2024.
    • אחמד מצטפא אלחאג׳ עלי, מפקד מרחב חולא בחזבאללה, אשר היה אחראי על מאות שיגורי תלול-מסלול ונ”ט לעבר מרחב קריית שמונה, נהרג ב-10 באוקטובר 2024.
    • עבדאללה עלי דקיק, מפקד הארטילריה בגזרת חג’יר. נהרג ב-7 באוקטובר 2024.
    • מחמד עלי חמדאן, מפקד מערך הנ”ט במרחב מיס אל ג’בל בחזבאללה, אשר היה אחראי על מתווי נ”ט רבים לעבר יישובי הצפון, נהרג ב-10 באוקטובר 2024.
    • חסין מחמד עסילי, מפקד כוח אלרצ’ואן, שהחליף את וסאם טויל נהרג מירי של כוח צה”ל בדרום לבנון ב-12 באוקטובר 2024.

חסין מחמד עסילי (חשבון X של Dr.salim aldulimi, 12 באוקטובר 2024)
חסין מחמד עסילי (חשבון X של Dr.salim aldulimi, 12 באוקטובר 2024)

דיווחים על סיכולים נוספים
  • ב-10 באוקטובר 2024 דווח כי בוצעה תקיפה ישראלית בבירות. מספר מקורות מסרו, כי ישנם הרוגים ופצועים (אלמנאר, רויטרס, 10 באוקטובר 2024). צוין, כי יעד התקיפה היה ופיק צפא, אחראי על יחידת הקישור והתיאום בחזבאללה. עוד נמסר כי צפא נפצע באורח קשה וכי ומצבו אנוש (סקיי ניוז בערבית, אלחדת’ ותקשורת ישראלית, 11 באוקטובר 2024). מקורות בחזבאללה מסרו כי ניסיון הסיכול נכשל וכי צפא לא שהה ביעדים שהותקפו (אלמיאדין ואלמנאר, 10 באוקטובר 2024).
  • בליל 4-3 באוקטובר 2024 בוצעה תקיפה אווירית בצ’אחיה אלג’נוביה בבירות נגד האשם צפי אלדין, יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה, שנחשב ליורשו המיועד של מזכ”ל הארגון, חסן נצראללה, שסוכל על ידי צה”ל (דובר צה”ל, 4 באוקטובר 2024). על-פי ההערכות, צפי אלדין שהה במקום במהלך התקיפה, וקיים בסיס מודיעיני להנחה כי הוא נהרג. חזבאללה יאשר את מותו לאחר מציאת גופתו (אלשרק אלאוסט, 8 באוקטובר 2024).
חשיפת מנהרה חודרת לשטח ישראל
  • לראשונה מאז 2018, איתר צה״ל בגבול לבנון מנהרה חודרת לשטח ישראל. המנהרה אותרה לפני מספר חודשים בגזרה המערבית בגבול לבנון, והייתה במעקב של צה”ל. אורכה של המנהרה הינו כעשרים מטרים. המנהרה חוצה במטרים ספורים את ״הקו הכחול״ (קו הגבול בין ישראל ללבנון), ללא פתח יציאה בצד הישראלי ולא הגיעה ליישוב בשטח ישראל. עם איתור המנהרה לפני מספר חודשים, היא מולכדה ולאחרונה נוטרלה (דובר צה”ל, 8 באוקטובר 2024).
מנהרה החוצה מלבנון לשטח ישראל (דובר צה"ל, 8 באוקטובר 2024)
המנהרה החוצה מלבנון לשטח ישראל (דובר צה”ל, 8 באוקטובר 2024)
חזבאללה
תקיפות
  • בשבוע האחרון (13-7 באוקטובר 2024, נכון לשעה 24:00), קיבל חזבאללה אחריות על ביצוע 152 תקיפות נגד יעדים צבאיים, ביטחוניים ואזרחיים בישראל ונגד כוחות צה”ל בדרום לבנון, לעומת 148 תקיפות בשבוע הקודם. התקיפות בוצעו באמצעות טילים נגד טנקים (נ”ט), פגזים, כלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים), רקטות מסוגים שונים והפעלת מטענים נגד כוחות צה”ל (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הצבאית של חזבאללה, 13-7 באוקטובר 2024). להלן אירועים מרכזיים:
    • פגיעת כטב”ם בבסיס צה”ל: ב-13 באוקטובר 2024, בשעות הערב, פגע כטב”ם ששוגר ע”י חזבאללה בבסיס צבאי סמוך לבנימינה. כתוצאה מהפגיעה נהרגו ארבעה חיילי צה”ל ונפצעו רבים נוספים (דובר צה”ל, 13 באוקטובר 2024).
    • חזבאללה קיבל אחריות לשיגור נחיל של כטב”מי נפץ לעבר בסיס טירונות של חטיבת גולני , בתגובה “לתקיפות האויב בשכונות אלנוירי ואלבסטה שבבירות”. צוין כי השיגור בוצע תוך הקריאה “לפקודתך, נצראללה!” וכן במסגרת סדרת הפעולות “ח’יבר.”[4] חזבאללה הדגיש, כי “נישאר מוכנים להגן על לבנון ולא נהסס למלא את חובתנו להרתעת האויב” (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 13 באוקטובר 2024). יצוין כי מדובר בנטילת האחריות השביעית של הארגון במסגרת הפעולות תחת השם “ח’יבר”.
    • בהמשך, פרסם חדר המבצעים של חזבאללה הצהרה, בה ציין כי “הזהרנו בעבר שתקיפות ישראל בלבנון יהפכו את דין חיפה לדין קריית שמונה, מטולה ושאר יישובי הגבול”. “חלק מהכטב”מים שלנו חזרו עם מידע רגיש לגבי מטרות צבאיות ומתקנים בפלסטין הכבושה. ההתנגדות רואה ושומעת גם במקומות בלתי צפויים”. עוד נכתב בהודעה כי ישראל לא תצליח לממש את איומיה לאחר הריגת מנהיגי הארגון והם החליטו להפגין יכולות אחרות ממה שהיה מוכר עד כה. ציינו כי הארגון שיגר עשרות רקטות לעבר מטרות שונות באזור נהריה במטרה לפגוע במערכות ההגנה האווירית, לחדור אותן ולפגוע בסיס של חטיבת גולני (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 13 באוקטובר 2024).
    • ראש המועצה המדינית העליונה של תנועת החות’ים, מהדי אלמשאט, ברך את חזבאללה על התקיפה וחלק להם שבחים על הביצוע והוסף כי הריגת מנהיגי חזבאללה רק תגביר את נחישותם להילחם. (סוכנות הידיעות התימנית סאבא, 13 באוקטובר 2024).
    • שיגור כטב”מים לעבר אזור תל אביב: חזבאללה הודיע, כי שיגר ב-11 באוקטובר 2024 נחיל כטב”מי נפץ לעבר פאתי תל אביב “כאות תמיכה בעם הפלסטיני ובהתנגדותו האמיצה והמכובדת, וכהגנה על לבנון ועל העם הלבנוני, ובתגובה על ההפרות הברבריות של ישראל נגד ערים, כפרים ואזרחים”. בהקשר לכך, דווח כי זוהו שני כלי טיס בלתי מאוישים שחצו משטח לבנון. כלי הטיס היו במעקב מרגע חציית הגבול מלבנון. כלי טיס אחד יורט. צוין, כי ישנה פגיעה בבניין בהרצליה (דובר צה”ל, 11 באוקטובר 2024). על-פי סרטון, שפרסם חזבאללה, מדובר בשיגורים של לפחות שלושה כטב”מים (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 13 באוקטובר 2024).
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 13 באוקטובר 2024)    (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 13 באוקטובר 2024)
שיגור שניים מכטב”מי הנפץ לעבר תל אביב ב-11 באוקטובר 2024
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 13 באוקטובר 2024)
פעילות
סיכום 366 ימי לחימה
  • חזבאללה פרסם אינפוגרף המסכם את פעולותיו נגד ישראל בין 8 באוקטובר 2023 – 8 באוקטובר 2024 (עד השעה 12:00). על-פי האינפוגרף, ביצע הארגון במהלך התקופה 3,194 תקיפות נגד יעדים צבאיים בגבול ישראל-לבנון ועד לעומק של 150 ק”מ, כאשר בין המטרות היו 250 מפקדות צה”ל, 1,153 מבנים ביישובים, 11 מפעלים צבאיים, 14 משגרים של “כיפת ברזל” ושני בלוני תצפית. התקיפות בוצעו, בין השאר, באמצעות שיגור 589 פגזי ארטילריה, 1,305 רקטות ושלושה טילים בליסטיים. כמו כן, נעשה שימוש ב-221 כטב”מים. שוגרו 760 טילי נ”ט ו-77 טילי קרקע-אוויר. בנוסף, נטען שהתקיפות הותירו למעלה מ-2,000 ישראלים הרוגים ופצועים וכי בשל הפעילות פונו כ-300 אלף תושבים ישראלים מלמעלה ממאה יישובים במרחק של עד שלושים ק”מ מהגבול (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 8 באוקטובר 2024).
  • יש לציין כי מדובר במספר תקיפות גבוה מאשר אלו עליהן קיבל הארגון אחריות בפרסומיו היומיים, וכי מספר הנפגעים הישראלים שפרסם הינו שקרי, כמו גם מספר התושבים שפונה מהצפון העומד על כ-65,000.
האינפוגרף המסכם את הפעילות ב-366 ימי הלחימה (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 8 באוקטובר 2024)
האינפוגרף המסכם את הפעילות ב-366 ימי הלחימה (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 8 באוקטובר 2024)
נאום נעים קאסם
  • סמזכ”ל חזבאללה, נעים קאסם נשא נאום ב-8 באוקטובר 2024. להלן עיקרי הנאום (אלמנאר, 8 באוקטובר, 2024):
    • מותו של חסן נצראללה: “לא ניתן לתאר את מצבנו בלעדיו, אך אנו שואבים ממנו את הכוח וההשראה שלנו”. הארגון נמצא בתהליך בחירת מזכ”ל חדש והתהליך יושלם בהתאם למנגנונים הארגוניים שלהם וכי הם יודיעו על כך במועד המתאים.
    • פעילות ישראל בלבנון: טען , כי צה”ל לא הצליח להתקדם בדרום לבנון, אך הודה כי התקיפות באלצ’אחיה, בדרום לבנון ובבקעת הלבנון “כואבות מאוד”. הארגון יתגבר על המכות שספג מישראל וכי “כל מה שהיה בידי המנהיגים שנהרגו, יש לו עותק בידי עוזריהם ואלו שמחליפים אותם”.
    • תמיכה בחמאס: “מבול אלאקצא” הוא מבורך והינו “הדרך הנכונה לשינוי”. חמאס נלחם בישראל ומסוגל להתמודד מולה. מעורבות חזבאללה, אותה כינה “חזית התמיכה”, נועדה לסייע ולהקל על עזה ולהגן על לבנון. המלחמה לא פגעה ברצון ובנחישות של חזבאללה. חזבאללה גורם להתשת ישראל והביא לגירוש “עשרות אלפי מתנחלים מיישוביהם”, והעקורים הישראלים לא יוכלו לחזור לבתיהם.
    • תמיכת איראן: איראן נחושה לעמוד לצד “ההתנגדות” בדרך שהיא רואה לנכון והמערכה נועדה לסייע לפלסטינים לשחרר את אדמתם.
    • אחדות העדה השיעית: חזבאללה ותנועת אמל נמצאים יחד מאוחדים. חזבאללה סומך על המנהיג הגדול נביה ברי (יו”ר הפרלמנט הלבנוני ויו”ר תנועת אמל), שבראייתו של נצראללה היה “הגדול מכולם”. עוד הוסיף, כי חזבאללה תומך במהלכים שמקדם ברי להפסקת אש.
תגובות לנאום
  • חזבאללה: אישר את דבריו של נעים קאסם על התמיכה ברצועת עזה והמוכנות להמשך הלחימה מול ישראל. עוד נטען כי צה”ל לא הצליח להיכנס לכפרים בדרום לבנון “והוא סובל מאבדות קשות” (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 8 באוקטובר 2024).
  • פרשנות:
  • קאסם הביע אומנם תמיכה בפלסטינים, אך נמנע מלקשר את החזית הלבנונית לרצועה, ויתכן שזו נקודת מוצא לקראת כניסה למשא ומתן להפסקת אש בראשות נביה ברי תחת הכותרת, ‘הפסקת אש תחילה'” (אלנשרה, 8 באוקטובר 2024).
  • באלג’זירה פירשו את דבריו של קאסם באופן דומה וטענו, כי המסר מדבריו הוא שחזבאללה ימשיך להילחם ולא ייכנע, אך הוסיפו עם זאת כי קאסם לא אמר במפורש שהארגון לא ינצור את האש כל עוד המלחמה ברצועה לא נעצרת (אלג’זירה, 8 באוקטובר 2024).
התבטאויות נוספות
  • חבר סיעת חזבאללה בפרלמנט הלבנוני, ששמו לא צוין, מסר כי “ההתפתחויות האחרונות מזכירות את משוואת חיפה מול בירות שחזבאללה קבע בעבר”. לדבריו, לפי המשוואה, אם ישראל תמשיך לבצע תקיפות נגד בירות, “חזבאללה יהיה נחוש להגדיל את תקיפותיו נגד ישראל ללא גבולות כל עוד ה’אויב’ ימשיך לבצע את פשעי הטבח נגד האזרחים”. עוד הוסיף כי “כל הקווים האדומים נחצו”, וחזבאללה יעשה כל שביכולתו כדי להרתיע את ישראל (אלערבי אלג’דיד, 7 באוקטובר 2024).
  • חבר סיעת חזבאללה בפרלמנט, חסין אלחאג’ חסן, מסר בריאיון כי הם רוצים להגן על אזרחי לבנון ועדיין דבקים בתמיכתם ברצועת עזה. כמו כן, הדגיש כי הם מעוניינים בהפסקת הלחימה ואין פערי עמדות בינם לבין ראש הממשלה הזמני, מיקאתי ויו”ר הפרלמנט, ברי (אלערבי אלג’דיד, 8 באוקטובר 2024).
  • מפקד בשטח בחזבאללה ומקור המקורב לארגון אמרו ל”רויטרס” כי שלושה ימים לאחר סיכול מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, הקים הארגון “חדר מבצעים” חדש שהמשיך לתפקד למרות התקיפות של ישראל ולתת פקודות לירי והמשך הלחימה. הפיקוד החדש פועל כ”מעגל צר הנמצא בקשר ישיר עם השטח” ובסודיות מוחלטת.
  • מקור אחר שהוגדר “יודע דבר” מסר כי רשת הטלפון הקווית הייעודית של הארגון היא “חיונית” לתקשורת הנוכחית. על פי מקורות, הרשת שרדה תקיפות שבוצעו נגד כלי התקשורת בחודש שעבר(רויטרס, 10 באוקטובר 2024).
  • גורם רשמי נוסף המקורב לחזבאללה מסר, כי “חזבאללה מנהל כעת מלחמת התשה”. ארבעה מקורות שהוגדרו “יודעי דבר” הוסיפו, כי “חזבאללה עודנו מחזיק בארסנל נשק משמעותי, כולל הטילים המדויקים החזקים ביותר שלו, שבהם טרם נעשה שימוש”. לדברי שני המקורות, חזבאללה עדיין לא השתמש ברקטות החזקות ביותר שלו וכן בטילים מונחים מדויקים, וזאת על מנת לשמור מלאים למלחמה ארוכה, ולא לספק תירוצים לישראל להרחיב את התקיפות שלה לתשתיות במדינה. בקשר למנהרות, הודגש כי “הן הבסיס למערכה וחזבאללה עמל במשך שנים כדי לבנות אותן, והגיע הזמן שלהן”. לדברי המקור, “המנהרות שאותרו על ידי ישראל נבנו עבור כוח אלרצ’ואן, כדי להיכנס בעזרתן יום אחד לאזור הגליל שבצפון ישראל”, וכי “ישראל איננה יודעת מהו היקף המנהרות במלואו” (רויטרס, 11 באוקטובר 2024).
  • זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה התייחסה לדיווחים אודות הקמת מרכז פיקוד חדש של הארגון ולגבי פרטים נוספים הנוגעים לתוכניות הארגון ולארסנל הנשק שלו, וציינה כי מדובר ב”פרי דמיונם בלבד של הכתבים, העיתונאים והיועצים הביטחוניים של סוכנות הידיעות, ותו לא” (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 11 באוקטובר 2024).
  • אחראי ההסברה של חזבאללה, מחמד עפיף, מתח ביקורת על התקשורת הלבנונית ואמר, כי חלק מהרשתות במדינה “מאמינות לנרטיב הישראלי בלי לערוך בדיקה” וכי היא מסיתה נגד “ההתנגדות” והממשלה לא עושה דבר בנושא. הוא פנה לישראל ואמר, כי “מה שראיתם בחיפה, עכו וצפת הוא רק ההתחלה” וכי “ההתנגדות בסדר ויש אלפי לוחמים מתאבדים” (אלמנאר, 12 באוקטובר 2024).
  • חבר סיעת חזבאללה בפרלמנט הלבנוני, אבראהים אלמוסוי, הודה בריאיון לרשת “אלג’זירה” כי הארגון “התמודד עם מכות עצומות מאוד והיו לו אבדות, בהן אבדות כבדות, בשדה הקרב”. זאת, לדבריו, “בשל סוג של פער טכנולוגי הקיים בין חזבאללה כתנועת התנגדות שיש לה משאבים מסוימים, אבל לא משאבים שניתן בכל דרך שהיא להשוות אותם למה שיש לישראלים – כי כאן מדובר בכל אמצעי הלחימה בטכנולוגיה עילית והטכנולוגיה החדשנית ביותר שיש אותה בכל המערב, בעיקר בארה”ב”. עם זאת, הוא הדגיש כי “להפסיד בסבב אחד או להפסיד בהיבט מסוים של המלחמה אין משמעו להפסיד במלחמה”. בהתייחסו לסיכולי בכירים בחזבאללה, אמר כי “התנקשויות בבני אדם מעולם לא הביאו ניצחון לאף חלק בעולם” (אל ג’זירה, 12 באוקטובר 2024)
פרשנות בתקשורת
  • העורך הראשי של היומון הלבנוני “אלאח’באר”, אבראהים אלאמין, שהיה מקורב לנצראללה, התייחס לאופן התמודדותה של “ההתנגדות” עם המצב הנוכחי לאחר המפלות שספגה. אלאמין תיאר כי “המכה שספגה ההתנגדות ברמת ההנהגה המרכזית שלה הייתה קשה ורחבה מאוד והיא בעלת השפעה עמוקה”. יחד עם זאת, טען אלאמין כי “ההתנגדות” פועלת כעת על בסיס ההנחה שהפתעות האויב טרם הסתיימו ולכן שיטות הפעולה שלה משתנות. הוא הדגיש כי חזבאללה מודע לעובדה כי ישראל “מנסה לזרוע פחד בקרב הציבור ובקרב ההתנגדות והנהגתה” כדי לגרום לה לעשות טעויות אך הם מודעים לכך ופועלים “בצורה מדויקת ומחושבת”. אלאמין הסביר כי “האויב הימר שרצח נצראללה יהווה מכה קשה עבור חזבאללה והציר כולו, אך על כולם להסתגל למצב החדש”. לדבריו, “לא ניתן לבקש, גם לא מאללה, להביא לנו מנהיג שיהיה זהה לנצראללה”. עם זאת, הוא טען “שעומדת בפני ההתנגדות הזדמנות לארגון מחדש באופן איכותי בתחומים שונים” (אלאח’באר, 10 באוקטובר 2024).
תודעה
סרטון הפעלת מטענים וירי טילי נ”מ של חזבאללה
  • ב-10 באוקטובר 2024 פרסם חזבאללה סרטון, בו נראית הנחת מטענים בשעות היום בקרבת צירי תנועה אפשריים של כוחות צה”ל בגזרה המזרחית בגבול לבנון-ישראל, והפעלתם בשעות החשיכה כנגד כוחות שנעו רגלית. בנוסף לכך, נראה שיגור של טיל כתף מגג מבנה בבנייה נגד מסוק קרב של צה”ל, החג בשמי לבנון (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 10 באוקטובר 2024).
 מטענים של חזבאללה, שהוצבו בגזרה המזרחית בדרום לבנון    כוח צה"ל נע רגלית בגזרה (צילום תרמי של חזבאללה); (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 10 באוקטובר 2024)
מימין: מטענים של חזבאללה, שהוצבו בגזרה המזרחית בדרום לבנון; משמאל: כוח צה”ל נע רגלית בגזרה (צילום תרמי של חזבאללה); (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 10 באוקטובר 2024)
תיעוד של חיפה והכרמל ע”י כטב”מ של חזבאללה
  • ב-9 באוקטובר 2024, פרסם חזבאללה סרטון ,שלטענת הארגון צולם על ידי כטב”ם מסוג הדהד (דוכיפת) יום קודם לכן. הסרטון התמקד במטרות אזרחיות וצבאיות בחיפה ובמרחב הכרמל, וכלל תיעוד של אזורי תעשייה, וכן אתרים שונים של צה”ל. בסופו של הסרטון, נכתב “על הכוונת”, כאשר מרחב חיפה והכרמל צבוע באדום עם מטרה עליו (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 9 באוקטובר 2024).
חלק ממתחם בית הזיקוק לנפט בחיפה     איום כי מרחב חיפה והכרמל על הכוונת של חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 9 באוקטובר 2024)
מימין: חלק ממתחם בית הזיקוק לנפט בחיפה; משמאל: איום כי מרחב חיפה והכרמל על הכוונת של חזבאללה (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 9 באוקטובר 2024)
סרטון על כוח אלרצ’ואן
  • ב-7 באוקטובר 2024 פרסם חזבאללה סרטון על יחידת העילית של הארגון, כוח אלרצ’ואן (באורך 3:10 דקות), שכותרתו “אנחנו אלרצ’ואן”. בסרטון מוצגים פעילי הכוח במהלך מפגן צבאי ובמהלך תרגילים. כמו כן מוצגים בסרטון כלי רכב ואמצעי לחימה מגוונים המשמשים את פעילי הכוח. בנוסף הוצגו בסרטון לוחמי הקומנדו הימי של הכוח (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 7 באוקטובר 2024). נראה, כי הסרטון נועד בעיקר להעלאת המורל של פעילי חזבאללה לאור סיכול מפקדים ופעילים ביחידה.
פעילים של כוח אלרצ'ואן, יחידת העילית של חזבאללה, במהלך מפגן צבאי
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 7 באוקטובר 2024)     פעילים של כוח אלרצ'ואן, יחידת העילית של חזבאללה, במהלך מפגן צבאי
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 7 באוקטובר 2024)
פעילים של כוח אלרצ’ואן, יחידת העילית של חזבאללה, במהלך מפגן צבאי
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 7 באוקטובר 2024)
אנשי הקומנדו הימי של כוח אלרצ'ואן
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 7 באוקטובר 2024)
     אנשי הקומנדו הימי של כוח אלרצ'ואן
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 7 באוקטובר 2024)
אנשי הקומנדו הימי של כוח אלרצ’ואן
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 7 באוקטובר 2024)
לוחמה פסיכולוגית
  • ב-10 באוקטובר 2024 פרסם חזבאללה סרטון (באורך 2:04 דקות) שכותרתו “אל תחשוב האם תפָּגע, אלא מתי תפָּגע”. הסרטון מדמה כוח של חטיבת גולני, המונה 12 לוחמים, הנע בשעות החשיכה באזור מיוער, כארבעה ק”מ מעיתא אלשעב בדרום לבנון (כקילומטר וחצי מצפון-מזרח לשתולה). לאחר שהכוח נכנס בתנועה שקטה לשטח בנוי ונע באחת הסמטאות, משוגרת לעברו רקטת אר.פי.ג’י. (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 10 באוקטובר 2024).
סרטון של חזבאללה המדמה כוח של חטיבת גולני בדרכו לעיתא אלשעב ובאחת מסמטאותיה
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 10 באוקטובר 2024)
      סרטון של חזבאללה המדמה כוח של חטיבת גולני בדרכו לעיתא אלשעב ובאחת מסמטאותיה
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 10 באוקטובר 2024)
סרטון של חזבאללה המדמה כוח של חטיבת גולני בדרכו לעיתא אלשעב ובאחת מסמטאותיה
(ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 10 באוקטובר 2024)
ביקורת על חזבאללה
  • דימא צאדק (838,000 עוקבים ברשת X), עיתונאית לבנונית השיעית המתנגדת לחזבאללה, כתבה על רקע התקיפות בבירות והדיווחים שאנשי חזבאללה מסתתרים בתוך אוכלוסייה אזרחית: “באיזה שלב בדיוק במלחמה יהיה אפשר לומר שזה לא בסדר שיתחבאו (פעילי חזבאללה) בקרב האנשים כדי שלא יקרו מעשי טבח באזרחים מבלי שנצא “משתפי פעולה” שתומכים בנרטיב של האויב?” (חשבון X של דימא צאדק, 11 באוקטובר 2024).
  • ראש הזרם הפטריוטי החופשי בלבנון, ג’ובראן באסיל, בן ברית של חזבאללה, אמר שארגונו ביקש מחזבאללה שלא להשתתף במערכה, שנועדה לסייע לעזה, משום שאין לזה עילה משפטית בלבנון. באסיל הוסיף, כי “הנשיא לשעבר מישל עוון אמר לבכירים בארגון שהוא חושש ללבנון וחושש לארגון”. הוא הדגיש, כי הם דורשים לנתק את לבנון מעזה וכבר לפני שישה חודשים הם שלחו מסר בכתב למספר מדינות ולבכירים בלבנון לפרסם החלטה באו”ם להפסקת אש בלבנון במנותק מעזה. תומכי חזבאללה לעגו לבקשה, ובכירים בלבנון לא נענו לה (IM Lebanon, 12 באוקטובר 2024).
  • שארל ג’בור, ראש מנגנון ההסברה במפלגת הכוחות הלבנונים של סמיר ג’עג’ע, אמר, כי אי-אכיפת החלטה 1559 של מועצת הביטחון של האו”ם, שהתקבלה בספטמבר 2004, וקראה לכיבוד העצמאות והריבונות של לבנון ופירוק המיליציות הפעילות בה, ובראשן חזבאללה, עלתה בעשרים השנים האחרונות במאה אלף הרוגים, הרס וחורבן. הנרטיב של “ההתנגדות” קרס ולכן הגיע הזמן לחזור לרעיון של “המדינה הריבונית” בלבנון ( MTV, 12 באוקטובר 2024).
המצב האזרחי בלבנון
נפגעים
  • משרד הבריאות הלבנוני עדכן כי מאז תחילת הלחימה ב-8 באוקטובר 2023 נהרגו 2,306 בני אדם ונפצעו 10,968 בני אדם נוספים נפצעו (חשבון X של משרד הבריאות הלבנוני, 13 באוקטובר 2024).
  • דוברת נציבות זכויות האדם של האו”ם, הודיעה כי יותר ממאה עובדי רפואה וחירום נהרגו ברחבי לבנון מאז אוקטובר 2023 (האתר הרשמי של נציבות זכויות האדם של האו”ם, 11 באוקטובר 2024) .
עקורים
  • ב-12 באוקטובר 2024, עדכן השר לאיכות הסביבה בממשלת המעבר בלבנון, נאצר יאסין, שעומד בראש ועדת התיאום הלאומית למצבי חירום, כי 320,184 אזרחים סורים ו-117,727 אזרחים לבנונים עקרו מלבנון לשטח סוריה” וכי “ישנם 1,032 מרכזים של עקורים שנפתחו במדינה, אך 863 מהם הגיעו לתפוסה מרבית”. בשבוע הקודם, הודיע יאסין כי מספר העקורים בלבנון עומד על יותר מ-1.2 מיליון בני אדם (סוכנות הידיעות הלבנונית, 12 באוקטובר 2024).
  • יו”ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, התייחס לסוגיית העקורים ואמר, כי “היא הדאגה הגדולה ביותר כרגע, אנו עושים הכל כדי להקל על המצב. בטוח שמרגע סיום המלחמה, יוכלו העקורים חזור לכפרים תוך 24 שעות, גם אם יאלצו לישון באוהלים על הריסות בתיהם” (אלג’מהוריה, 7 באוקטובר 2024).
סיוע אזרחי ללבנון
  • ממשלת לבנון חיזקה את נהלי אבטחת הכניסה למדינה והדגישה, כי “אנו פתוחים לקבל סיוע הומניטרי מכל מדינה בתיאום עם הצבא”. שר התחבורה והעבודות הציבוריות (מטעם חזבאללה), עלי חמיה, ציין כי משרד העבודה לא יעניק אישור לנחיתה עבור מטוסי סיוע, מטוסים צבאיים וכן ספינות מלחמה בטרם יינתן אישור ביטחוני להגעתם (חשבון X של ממשלת לבנון, 7 באוקטובר 2024).

  • השרה לשיתוף פעולה בינלאומי בקטר, לולוה אלח’אטר (Lolwah Al-Khater), נועדה עם מיקאתי בבירות ומסרה, כי “היום השקנו את הגשר האווירי של סיוע הומניטרי מדוחה לבירות”. אלח’אטר נחתה בלבנון עם סיוע ההומניטרי מקטר ונועדה עם ראש ממשלת המעבר בלבנון, נג’יב מיקאתי. בפגישתם בישרה על השקת “גשר אווירי” של 10 מטוסים עמוסים בסיוע הומניטרי מדוחה לבירות אשר צפויים להגיע בחודש הקרוב, והביעה תמיכה בלתי מסויגת בלבנון (אלנשרה, 8 באוקטובר 2024).
ממשל לבנון והמגעים להפסקת אש
  • גורמי ממשל בכירים ואנשי ציבור בלבנון הצהירו על כוונתם ורצונם לפעול להפסקת אש בלבנון. להלן התבטאויות בולטות:
    • ראש ממשלת המעבר בלבנון, נג’יב מיקאתי, מסר כי “נמשכים המאמצים הערביים והבינלאומיים לעצירת התוקפנות הישראלית נגד מדינתנו, אך העקשנות הישראלית מעכבת את הצלחתם”. כמו כן, הוא הדגיש את חשיבותה של הפסקת אש זמנית כדי להתחיל בצעדים מדיניים ובראשם, יישום מלא של החלטה 1701. בהודעה נוספת מסר מיקאתי כי מתקיימים מגעים דיפלומטיים עם חברות מועצת הביטחון של האו”ם להפעלת לחץ על ישראל להגיע להפסקת אש (חשבון X של ראש ממשלת לבנון, 9 ו-10 באוקטובר 2024).
    • מיקאתי נועד בבירות עם יו”ר המג’לס האיראני, מחמד קאליבאף, והדגיש כי בראש סדר העדיפות של ממשלתו לפעול להפסקת אש ו”עצירת התוקפנות הישראלית ושמירה על ביטחון לבנון”. כמו כן, הדגיש את מחויבותה של לבנון ליישום החלטה 1701. בנוסף נמסר, כי מיקאתי קיים שיחת טלפון עם השליח האמריקני ללבנון, עמוס הוכשטיין, ודן עימו בדרכים להגיע להפסקת אש במטרה לחפש פתרון מדיני כולל המבוסס על החלטה 1701 (חשבון X של ראש ממשלת לבנון , 12 באוקטובר 2024).
    • יו”ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, מסר כי הוא פועל ביחד עם מיקאתי כדי להגיע להפסקת אש, “אך ישנן עליות ומורדות בתהליך”. לדבריו, “ארה”ב מדברת איתנו ואומרת שהיא בעד פתרון, אך יש הרבה דיבורים ומעט מעשים”. כמו כן, הוא טען כי “אף אחד לא יוכל ליצור קרע ביננו ובין חזבאללה” (“אלג’דיד”, 11 באוקטובר 2024). בראיון אחר לתקשורת, מסר ברי כי הוא דבק בעקרונות שהוסכמו בפגישותיו עם מיקאתי וג’נבלאט, כשבראשן השגת הפסקת אש מיידית בגבול. עוד הוסיף כי בפגישותיו לא הוזכרה הפסקת אש ברצועת עזה או קישור בין שתי החזיתות (אלג’רידה, 13 באוקטובר 2024).
    • נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ערך שיחת טלפון עם יו”ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי ואמר לו כי “יש להוציא לפועל הפסקת אש בלבנון באופן מיידי”, והוסיף כי “מתקפות חזבאללה חייבות להיפסק באופן מיידי” (AFP, 12 באוקטובר 2024).
    • מנהיג העדה הדרוזית בלבנון, וליד ג’נבלאט, מסר כי בשבוע שעבר נפגש עם יו”ר הפרלמנט, נביה ברי, ועם ראש ממשלת המעבר, נג’יב מיקאתי וכי “החלטנו להוקיע את התוקפנות ולהדגיש את חשיבות האחדות הלבנונית ואת מחויבותנו להחלטה 1701”. בנוסף לכך, הוא והדגיש, כי “הפגישה הייתה ברורה וכך גם ההחלטות, לא נקשור את גורלנו בגורל רצועת עזה” (רשת LBCI, 7 באוקטובר 2024).
    • שר הכלכלה הלבנוני, אמין סלאם, מסר כי “לאף מדינה זרה אין את הזכות לקבוע את גורלה של לבנון”. בהתייחסו להחלטה 1701, אמר סלאם, כי היא “זקוקה למספר תיקונים לאור ההתפתחויות האחרונות” וכי ההחלטה “תהיה נושא לדיון ולויכוח”. כמו כן, הוא הדגיש כי מדינתו “לא תסבול כל מצור ימי” וכי “כולם, כולל חזבאללה, שוקלים ברצינות את נושא הפסקת האש” (אלערביה, 8 באוקטובר 2024).
צבא לבנון
  • צבא לבנון הודיע, כי לנוכח פעילות ישראל, פרוסים כוחותיו לכל אורך המדינה, כולל בגבול הדרומי, וממלאים את תפקידם. כמו כן נמסר בהודעה כי לצבא לבנון יש נפגעים בשטח וכי הוא שומר על מוכנות להגן על המדינה “במסגרת היכולות הקיימות”. צבא לבנון גרס כי כל זאת, בהתאם להחלטות הדרג המדיני המתקבלות במטרה לדבוק בהחלטה 1701, שאחד מסעיפיה הינו התיאום עם יוניפי”ל (חשבון X של צבא לבנון, 8 באוקטובר 2024).
  • על פי מקור בצבא לבנון שישה מחייליו נפצעו בתקיפה סמוך למחסום צבאי באזור חוש אלסיד שבגבול עם סוריה (סקיי ניוז בערבית, 10 באוקטובר 2024).
  • מספר מקורות מסרו, כי “עקב החשש מהאפשרות שישראל תתקוף את נמל התעופה של בירות בטענה כי קיים במקום נשק של חזבאללה, הוטלה על צבא לבנון האחריות לפיקוח על המראות ונחיתות של כלי טיס וכן על ביצוע בדיקות בתוך נמל התעופה. זאת, כדי למנוע כל הפרה שישראל עלולה להשתמש בה כתירוץ לשיבוש התנועה האווירית”. בנוסף, דיווחו המקורות , כי הנספח הצבאי בשגרירות ארה”ב סייר בשדה התעופה במטרה לוודא שאין נשק במקום (אלערביה, 10 באוקטובר 2024).
  • נמסר כי צבא לבנון הוציא את נמל אלנאקורה משימוש ופינה את משרדי שירותי הביטחון מהמקום, זאת בעקבות הסלמת העימותים עם ישראל. צוין כי בעקבות כך, לא יוכל יוניפי”ל לעשות שימוש בנמל כפי שהוא עשה בשלושת החודשים הקודמים ולכן יפרוק הארגון את מטענו בנמל צור (אלאח’באר, 10 באוקטובר 2024).
יוניפי”ל
  • השבוע אירעו מספר תקריות בהן נפגעו כוחות יוניפי”ל בדרום לבנון. לטענתם כתוצאה מאש של צה”ל:
  • בהודעה יוניפי”ל מ-10 באוקטובר 2024 נמסר כי שני חיילי או”ם נפצעו מירי שבוצע על-ידי טנק מרכבה של צה”ל לעבר מגדל תצפית במטה יוניפי”ל בנאקורה. פציעות החיילים אינן חמורות, אך הם מאושפזים בבית חולים. בהמשך ההודעה נמסר, כי חיילי צה”ל ירו גם על עמדת האו”ם (UNP) 1-31 בלבונה, וגרמו נזק לכלי רכב ולמערכת תקשורת. כמו כן נמסר, כי חיילי צה”ל ירו בכוונה לעבר מצלמות הניטור ההיקפי של העמדה והשביתו אותן (אתר יוניפי”ל, 10 באוקטובר 2024).
  • מקורות דיפלומטיים מסרו ל”אלאח’באר” המזוהה עם חזבאללה כי “יוניפי”ל שלח מכתב לאו”ם, בו מסר שכוחות הארגון סובלים ממצב קשה וכמעט נצורים בעמדותיהם”. בנוסף לכך, צוין כי שר החוץ הלבנוני, עבדאללה בו חביב, קיבל הודעות מרשויות באירופה בנושא זה. ביומון נמסר, כי “נפאל, גאנה ואירלנד, אשר לוקחות חלק בכוחות יוניפי”ל, הן בין הצדדים המודאגים ביותר מהמצב” וכי “האירים שוקלים ברצינות לסגת”. לפי המקורות, צרפת החלה במגעים עם מדינות אירופה כדי לדרבן אותן לאמץ עמדה אירופית מאוחדת לתמיכה בהמשך משימתו של יוניפי”ל. כמו כן, צוין כי “מקורות דיפלומטיים מעריכים שהלחץ על יוניפי”ל בתקופה זו, עשוי להוביל להחלפתו בכוח רב לאומי שאינו תחת האו”ם, והוא יוצב לא רק לאורך הגבול של לבנון עם ישראל אלא גם לאורך הגבול עם סוריה” (אלאח’באר, 10 באוקטובר 2024).
  • משרד החוץ הרוסי הביע את כעסו על הפגיעה בחיילי יוניפי”ל ודרש להימנע מכל פעולה עוינת נגד כוח יוניפי”ל, המבצע את משימתו בלבנון בהתאם למנדט הקיים של מועצת הביטחון של האו”ם (רויטרס, 11 באוקטובר 2024).
  • דובר המועצה לביטחון לאומי בארה”ב מסר, כי “הבית הלבן מודאג מהדיווחים כי ישראל תקפה כוחות של יוניפי”ל”. לדבריו, “אנו מבינים את הפעולות הממוקדות הישראליות בגבול, אך זה קריטי, כי פעולות אלו לא יאיימו על ביטחונו של יוניפי”ל” (אנטוליה, 11 באוקטובר 2024).
  • נשיא המועצה האירופית, צ’ארלס מישל, התייחס לדיווחים שלפיהם כוחות צה”ל תקפו כוחות של יוניפי”ל, ואמר כי “תקיפה נגד כוח משימה לשמירת השלום של האו”ם אינה אחראית ואינה מתקבלת על הדעת”, וקרא לישראל ולכל הצדדים לכבד את החוק ההומניטרי הבינ”ל” (AFP, 11 באוקטובר 2024).
  • ארבעים מדינות התורמות ליוניפי”ל הודיעו בהצהרה משותפת כי הן “מגנות בחריפות את ההתקפות האחרונות על חיילי יוניפי”ל” וקראו להפסקה מיידית של פעולות מסוג זה ( AFP, 12 באוקטובר 2024).
  • דובר צה”ל הצהיר כי בחודש האחרון שוגרו 25 רקטות וטילים על-ידי חזבאללה מאזורים הסמוכים לכוחות יוניפי”ל.
מפת שיגורים של חזבאללה מאזורים בקרבת מוצבים של יוניפי"ל לעבר ישראל (דובר צה"ל, 13 באוקטובר 2024)
מפת שיגורים של חזבאללה מאזורים בקרבת מוצבים של יוניפי”ל לעבר ישראל (דובר צה”ל, 13 באוקטובר 2024)
סוריה
  • במהלך השבוע האחרון, פורסמו דיווחים על מספר תקיפות המיוחסות לישראל נגד יעדים המזוהים עם חזבאללה ואיראן בסוריה. להלן הדיווחים העיקריים:
    • צה”ל השמיד מנהרה באורך 3.5 ק”מ, ששימשה את חיזבאללה להברחת נשק מסוריה. בנוסף נהרסו מספר מחסני תחמושת בצד הסורי של המנהרה (14 ק”מ מערבית לקציר), (דובר צה”ל, 8 באוקטובר 2024).
    • מקור צבאי סורי מסר, כי ב-8 באוקטובר 2024 בסביבות השעה 20:15 בוצעה תקיפה אווירית ישראלית נגד מבנה מגורים ומסחר בדמשק. שבעה אזרחים נהרגו ואחד-עשר נפצעו. צוין כי אנשים נוספים לכודים מתחת להריסות וכי נגרם בנוסף נזק מהותי לרכוש (סאנ”א, 8 באוקטובר 2024).
    • ב-9 באוקטובר 2024 תקף חיל האוויר במרחב אלקניטרה, וסיכל את אדהם ג׳אחות, פעיל ביחידת ״תיק הגולן״, שלוחת חזבאללה בסוריה. צוין, כי ג’אחות העביר מידע לחזבאללה, לטובת הפעלות כוח נגד ישראל ברמת הגולן (דובר צה”ל, 9 באוקטובר 2024).
    • מקור צבאי סורי מסר כי הותקף מפעל מכוניות באזור התעשייה בחסיאא’ שבפאתי חמץ ואחד המוצבים הצבאיים בחמאה. עוד נטען כי היו נזקים חומריים בלבד (דף הפייסבוק של משרד ההגנה הסורי, 10 באוקטובר 2024).
הנחיות בדיביזיה 4 בצבא סוריה להתרחק מחזבאללה
  • “מקורות” דיווחו על חוזר, שפרסמה מפקדת דיביזיה 4, יחידת העילית של צבא סוריה, ובו שורה של צעדים לכאורה, שיש לנקוט כדי להימנע מתקיפות אוויריות ישראליות. הדיביזיה הורתה לאנשיה לא להעביר אמצעי לחימה או לארח גורמים מחזבאללה או מכוחות פרו-איראניים אחרים בתוך המפקדות והבסיסים הנמצאים בתחומי אחריותה, וזאת מחשש שהם יהוו יעד לחיסול. בנוסף לכך, הונחו כוחות דיביזיה 4 לא לקחת חלק בתקיפות כלשהן נגד כוחות אמריקאיים במזרח סוריה או בירי של מיליציות פרו איראניות ברמת הגולן‏ (מרכז המעקב הסורי, 12 באוקטובר 2024).

[1] מדובר ככל הנראה במערכות דו-קניות לשיגור טילים נגד טנקים בשם ת’אראללה, המתבססת ככל הנראה על חיקוי איראני משופר בשם Dehlavieh לטיל קורנט מתוצרת רוסיה. יצוין שהמערכת נחשפה על-ידי חזבאללה ב-11 באוגוסט 2023 (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 9 בדצמבר 2023).
[2] https://x.com/JanR210/status/1783122757758148610
[3] מערך המטה הוא יחידת מטה לוגיסטית של ארגון חזבאללה העוסקת בתקציב וארגון המערכים השונים בארגון. חסיני היה שותף להעברות אמצעי הלחימה בין איראן וחיזבאללה וחלוקתם בין היחידות השונות בחיזבאללה, בהיבטי הובלה והן בהקצאת משאבים. בנוסף, היה חבר במועצת הג׳יהאד, הפורום הצבאי הבכיר של חיזבאללה. מערך המטה כולל בין השאר את יחידת המחקר והפיתוח של חיזבאללה, יחידה העוסקת בייצור טילים מדויקים, ואת התחום הלוגיסטי של אחסון ושינוע אמצעי לחימה בתוך לבנון. מתוקף תפקידו, חסיני עסק בתקצוב וניהול לוגיסטי של הפרויקטים הרגישים ביותר של הארגון, בניהם התוכנית האופרטיבית למלחמה ותוכניות מיוחדות נוספות, ביניהם הוצאת פיגועים לעבר מדינת ישראל משטח לבנון וסוריה (דובר צה"ל, 8 באוקטובר 2024).
[4] על שם הטבח שבוצע על פי המסורת האסלאמית ביהודים ע"י המוסלמים בח'יבר שבסעודיה בשנת 7 להג'רה (שנת 628 לספירה), ומשמש כסמל לתבוסתם.