מסע לגיוס תרומות במטבע הווירטואלי ביטקווין באתר המזוהה עם דאעש

המסע לאיסוף תרומות בביטקויין: מתחת לכותרת הכתבה נכתב (מסומן בכתום):

המסע לאיסוף תרומות בביטקויין: מתחת לכותרת הכתבה נכתב (מסומן בכתום): "לחץ כדי לתרום לאתר בביטקויין – אין לתרום מתוך כספי הזכאת" (אח'באר אלמסלמין 27 בנובמבר 2017).

עיקרי המידע

בנובמבר 2017 התנהל באתר אח’באר אלמסלמין המזוהה עם דאעש מסע לגיוס תרומות במטבע הווירטואלי ביטקווין. במסגרת זאת הועלתה באתר קישורית המאפשרת תרומה באמצעות ביטקווין (פרטים על האתר אח’באר אלמסלמין ראו בהמשך). האתר אח’באר אלמסלמין מציין, כי התרומות מיועדות לאתר, אך להערכתנו יש גם לקחת בחשבון שהן מיועדות למטרות נרחבות יותר של דאעש, ובכלל זה שיקום מערכת ההסברה של דאעש (שנפגעה קשות לאחרונה) ויתכן אף מימון פיגועים בחו”ל.

  • אופן גיוס התרומות: מתחת לכל כתבה שמעלה האתר, מופיעה קישורית שבה נכתב: “לחץ כדי לתרום לאתר [אח’באר אלמסלמין] באמצעות ביטקויין – אין לתרום מתוך כספי הזכאת [קרי: מתוך הכספים המיועדים לקיום מצוות הצדקה]” (אח’באר אלמסלמין, 27 בנובמבר 2017).
  • לאחר לחיצה על הקישורית, מובל הגולש לעמוד המיועד לתרומה באתר coingate.com , העוסק במסחר בביטקויין.

עמוד הבית של אתר coingate.com , העוסק במסחר בביטקויין.

עמוד הבית של אתר coingate.com , העוסק במסחר בביטקויין.

עמוד הבית של אתר coingate.com , העוסק במסחר בביטקויין.

מאפייני האתר אח’באר אלמסלמין
  • אח’באר אלמסלמין הינו אתר המזוהה עם דאעש. האתר פעיל משנת 2015. במחצית 2017 הפסיק האתר לפעול, להערכתנו בשל הפגיעות שספג דאעש בסוריה. בנובמבר 2017 שב לפעול תחת כתובת חדשה:[1] http://ou7zytv3h2yaosqq.stopisis.top. האתר מפרסם דיווחים וצילומים רבים אודות פיגועים והתקפות שביצעו פעילי דאעש. באתר מצוי מידע מעודכן יחסית, אף כי פחות ממה שהיה בו עד לפני כשנה, להערכתנו בשל הפגיעה, שנגרמה למערכה ההסברה של דאעש (האתר מתעדכן מידי כמה ימים בעוד שעד לפני חצי שנה היה האתר מתעדכן לפחות פעם ביום).

עמוד הבית של אתר אח'באר אלמסלמין מה-30 בנובמבר 2017: העמוד מלא בחומרים של דאעש, ובכלל זה קבלת אחריות של סוכנות אעמאק של דאעש וקישורית לשבועון הארגון, אלנבא'.
עמוד הבית של אתר אח’באר אלמסלמין מה-30 בנובמבר 2017: העמוד מלא בחומרים של דאעש, ובכלל זה קבלת אחריות של סוכנות אעמאק של דאעש וקישורית לשבועון הארגון, אלנבא’.

כתבות וצילומים שהופיעו באתר אח'באר אלמסלמין.
כתבות וצילומים שהופיעו באתר אח’באר אלמסלמין. מימין: תיעוד התקפה של דאעש נגד הכפר אלעשאיר, צפונית לעיר אבו כמאל. משמאל: פעילי משטרת המוסר של דאעש (אלחסבה) במחנה הפליטים אלירמוכ, שמדרום לדמשק, שורפים ספרים וכתבי עת שאינם תואמים לאידיאולוגיה של הארגון (אח’באר אלמסלמין, 23 בנובמבר 2017).

סיכום והערכה

  • בשנה האחרונה דווח על השימוש, שעושים דאעש וארגוני טרור נוספים בביטקויין. מדיווחים אלה עולה כי האנונימיות שמספק המסחר בביטקויין, הזמינות שלו כמטבע וירטואלי והיכולת לבצע העברות כספים בכל רחבי העולם בקלות, כולל אזורים נידחים באפגניסטאן, תימן ואפריקה מבלי להיחשף, גורמים לארגוני טרור לעשות שימוש נרחב במטבע זה. למעשה השימוש במטבע מאפשר העברת כספים ללא פיקוח בנקאי ממוסד, ובכך לעקוף את התקנות הבינלאומיות נגד הלבנת ההון (Thecipherbrief.com, אתר העוסק בהלבנת הון, 11 ביוני 2017).

מסע ההתרמה באתר אח’באר אלמסלמין מהווה עדות נוספת למצוקה הכלכלית הקשה לה נתון דאעש בעקבות אובדן נכסיו הכלכליים (בעיקר שדות נפט וגז) ונפילת המדינה האסלאמית. בין השאר נפגע גם מערך ההסברה של הארגון, שלהערכתנו זקוק בדחיפות לכספים. להערכתנו כספי התרומות אינם מיועדים רק לאח’באר אלמסלמין (כפי שמציין האתר) אלא הם עלולים להיות מופנים גם למטרות נוספות, נרחבות יותר, ובכלל זה שיקום מערכת ההסברה של דאעש ומימון פעולות טרור בחו”ל.

[1] הבחירה בכתובת המכילה את המילים stop isis נועדה, להערכתנו לשם הטעיה, כדי למנוע הפלת יוזמה של האתר ע"י האקרים או שרותי הביטחון בעולם.