תגובות פלסטיניות להכרזת טראמפ כי ארה”ב מכירה בירושלים כבירת ישראל (עדכני ל-10 בדצמבר 2017)

הפגנה ועימותים בקלקיליה (ופא, 8 בדצמבר 2017)

הפגנה ועימותים בקלקיליה (ופא, 8 בדצמבר 2017)

עימותים בכניסה הצפונית של אלבירה .

עימותים בכניסה הצפונית של אלבירה .

הפגנה במסגד אלאקצא (ופא, 8 בדצמבר 2017)

הפגנה במסגד אלאקצא (ופא, 8 בדצמבר 2017)

שריפת תמונות של נשיא ארה

שריפת תמונות של נשיא ארה"ב ( חשבון הטוויטר של PALINFO, 6 בדצמבר 2017)

יעד חמאס, שהותקף ע

יעד חמאס, שהותקף ע"י צה"ל (ערוץ אלוטניה ביוטיוב, 9 בדצמבר 2017)

"הבשורה הטובה הראשונה". כרזה בעקבות פיגוע הדקירה בתחנה המרכזית בירושלים (נור אלוטן, חשבון טוויטר המזוהה עם חמאס, 10 בדצמבר 2017)

אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, קורא בנאום מעזה לפתוח באנתיפאדה חדשה (דף הפייסבוק שהאב, 7 בדצמבר 2017)

אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, קורא בנאום מעזה לפתוח באנתיפאדה חדשה (דף הפייסבוק שהאב, 7 בדצמבר 2017)

מאפיינים כלליים
  • הכרזת טראמפ כי ארה”ב מכירה בירושלים כבירת ישראל הביאה לקריאות של מנהיגי הרשות ופתח להפגנות מחאה. מנגד, מנהיגי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין קראו לחידוש המאבק המזוין נגד ישראל. קריאות אלה ליבו גל של הפרות סדר והפגנות אלימות ביהודה שומרון, ירושלים ורצועת עזה. שיאם של העימותים בין הפלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים היה ב-8 וב-9 בדצמבר 2017 כאשר נערכו הפגנות בעשרות מוקדים ביהודה, שומרון, מזרח ירושלים ורצועת עזה. כמו כן, נערכו הפגנות מחאה בוואדי ערה, שבתחומי הקו הירוק. שני מפגינים נהרגו מירי כוחות צה”ל, סמוך לגבול רצועת עזה. כמה מאות מפגינים נפצעו במהלך הפגנות המחאה.
  • ב-9 בדצמבר 2017 שוגרו מרצועת עזה מספר רקטות לעבר ישראל. שתי נפילות אותרו בעיר שדרות אחת מהן בשטח גן ילדים. רקטה נוספת יורטה על ידי מערכת “כיפת ברזל”. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. על ירי הרקטות קיבלה אחריות התארגנות בשם “ייחוד האל” (להערכתנו, התארגנות סלפית-ג’האדיסטית). צה”ל תקף בתגובה יעדי חמאס ברצועה. שני פעילי הזרוע הצבאית נהרגו.
  • מבחינת האירועים עד כה עולה, כי הענות הציבור הפלסטיני לקריאות המנהיגים לא הייתה רבה יחסית והיא כללה אלפים בודדים של פלסטינים, שיצאו מידי יום להפגנות בעשרות מוקדים. העימותים עם כוחות הביטחון הישראליים התקיימו בעוצמה נמוכה יחסית. זאת הן בשל מדיניות הפתיחה באש הקפדנית של הכוחות הישראליים והן בשל עניינה של הרשות הפלסטינית, שההפגנות לא יצאו משליטתה. בהקשר זה נמסר בתקשורת הישראלית, כי כל העת נמשך התיאום הביטחוני בין מנגנוני הביטחון הפלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים, אשר תרם לכך שהפרות הסדר נשארו בשליטה (ynet, 10 בדצמבר 2017).
  • ב-10 בדצמבר 2017 בוצע פיגוע דקירה בסמוך לתחנה המרכזית בירושלים. מאבטח שהיה במקום נפצע באורח קשה. המחבל שביצע את הפיגוע היה שוהה בלתי חוקי משכם. בדף הפייסבוק שלו הוא פרסם: “בדרך האל נצעד כדי להניף את הדגל… ולהקדים את הכוח לאלאקצא, והדם יזרום מאיתנו…” . להערכתנו, יש לקחת בחשבון שגל המחאה הפלסטיני יימצא בהמשך ביטויו גם בפיגועי טרור משמעותיים יותר.
  • גורמים פלסטינים הבהירו, כי הרשות הפלסטינית אינה נסוגה מתהליך השלום אלא מתיווך ארה”ב. ריאצ’ אלמלאכי, שר החוץ בממשלת ההסכמה הפלסטינית אמר כי הפלסטינים לא ייסוגו מתהליך השלום אולם ארה”ב לא תשמש בו כמתווכת. נביל שעת’, יועץ אבו מאזן לענייני חוץ ויחסים בינלאומיים, אמר כי הרשות מוכנה להשתתף בתהליך שלום רק אם הוא יהיה בחסות בינלאומית ולא תחת חסות ארה”ב (אלערביה אלחדת’, 8 בדצמבר 2017).
הפגנות ועימותים בין הפלסטינים לכוחות הביטחון הישראליים
  • העימותים בין הפלסטינים לכוחות הביטחון הישראלים החלו כבר ב-7 בדצמבר 2017 עם ההכרזה על יום זה כ”יום זעם” ע”י הפלסטינים. שיאם של העימותים היה ב- 8 בדצמבר 2017 מיד עם תום תפילות יום השישי. בשבת 9 בדצמבר 2017 התחדשו העימותים אך בעצימות נמוכה יותר. העימותים התנהלו בעשרות מוקדים במקביל. להלן מאפייני העימותים בזירות השונות:
    •  יהודה ושומרון: ב-7 בדצמבר 2017 הוכרז ברשות הפלסטינית על שביתה כללית ובמספר מוקדים נערכו הפגנות. שיאן של ההפגנות היה ב-8 בדצמבר 2017 . כמה אלפי פלסטינים הפגינו בלמעלה משלושים מוקדים שונים ביניהם חברון, טול כרם, קלקיליה, בית לחם ושכם. המפגינים הבעירו צמיגים, השליכו בקבוקי תבערה ויידו אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים. על-פי דיווחי הסהר האדם נפצעו באירועים 63 בני אדם. כמה עשרות פלסטינים נעצרו. בחברון התקיימה באופן חריג הפגנת מחאה משותפת לפתח ולחמאס בה הונפו דגלי חמאס בפומבי. גם במקומות נוספים ביהודה ושומרון נראו דגלי חמאס. ב-9 בדצמבר 2017 התקיימו ההפגנות בהיקף מצומצם יותר והשתתפו בהן כאלף מפגינים.
עימותים בכניסה הצפונית של אלבירה    נה ועימותים בקלקיליה (ופא, 8 בדצמבר 2017)
מימין: עימותים בכניסה הצפונית של אלבירה . משמאל: הפגנה ועימותים בקלקיליה (ופא, 8 בדצמבר 2017)

 

  • ירושלים המזרחית: לאחר תפילת יום השישי (8 בדצמבר 2017) התקהלו בהר הבית אלפי מתפללים, אשר קראו קריאות נגד ישראל ושרפו דגלי ישראל. כמו כן התקיימה תהלוכה מהר הבית בהשתתפות כמה אלפי מפגינים. כמה עשרות מפגינים חסמו את רחוב צלאח אלדין (הרחוב הראשי במזרח ירושלים) במשך מספר שעות ויידו אבנים לעבר השוטרים. בשער שכם היו עימותים. ארבעה שוטרים נפצעו באורח קל .
הפגנה במסגד אלאקצא (ופא, 8 בדצמבר 2017)    הפגנה במסגד אלאקצא (ופא, 8 בדצמבר 2017)
הפגנה במסגד אלאקצא (ופא, 8 בדצמבר 2017)
  • רצועת עזה: ברצועת עזה הפגינו ב-8 בדצמבר 2017 כמה אלפי מפגינים בכמה מוקדים לאורך גבול רצועת עזה ישראל. המפגינים יידו אבנים והבעירו צמיגים והתגרו בכוחות צה”ל. שני מפגינים נהרגו מאש כוחות צה”ל (שהאב, 9 בדצמבר 2017). כמה עשרות פלסטינים נפצעו. יום למחרת חודשו ההפגנות אולם במתכונת מצומצמת יחסית. בין המפגינים היו תלמידי בית ספר רבים (פאל אינפו, 9 בדצמבר 2017).
שריפת דגלי ארה"ב וישראל (חשבון הטוויטר QUDSN, 6 בדצמבר 2017).    שריפת תמונות של נשיא ארה"ב ( חשבון הטוויטר של PALINFO, 6 בדצמבר 2017)
מימין: שריפת דגלי ארה”ב וישראל (חשבון הטוויטר QUDSN, 6 בדצמבר 2017). משמאל: שריפת תמונות של נשיא ארה”ב ( חשבון הטוויטר של PALINFO, 6 בדצמבר 2017)

 

  • תחומי הקו הירוק: ההפגנות התפשטו גם לתחומי הקו הירוק. הפגנות התקיימו בג’לג’וליה, כפר קאסם ואם אלפחם. בהפגנות השתתפו כמאתיים בני אדם. כמה מהמפגינים יידו אבנים לעבר כלי רכב. שלושה ישראלי נפצעו. בואדי ערה נסגר למשך זמן הכביש לתנועה לאחר שעשרות רעולי פנים השליכו אבנים לעבר ניידות משטרה, אוטובוסים ואופנוע, שנסעו בכביש. מספר ישראלים נפצעו באורח קל.
הפגנה בוואדי ערה    הפגנה בוואדי ערה
הפגנה בוואדי ערה (מימין: אתר אותאר, 9 בדצמבר 2017. משמאל: אתר בכרא, 9 בדצמבר 2017)
ירי רקטות
  •   בשעות הערב של יום שישי (8 בדצמבר) שוגרו מספר רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל. שתי רקטות נפלו בעיר שדרות. רקטה אחת נפלה בחניון, נזק נגרם לכמה כלי רכב. שרידים של רקטה נוספת התגלו מאוחר יותר בשטח גן ילדים. הרקטה שנמצאה בגן הילדים גרמה נזק למבנה. רקטה נוספת יורטה על ידי מערכת “כיפת ברזל”. את האחריות על ירי הרקטות קיבלה התארגנות סלפית בשם חטיבות ייחוד האל. לדברי ההתארגנות בוצע הירי בתגובה להחלטת הנשיא טראמפ (חשבון הטוויטר ics news, 8 בדצמבר 2017). התארגנות נוספת בשם הגדודים על שם השהיד עבד אלקאדר אלחסיני קיבלה אף היא אחריות לירי (דניא אלוטן, 8 בדצמבר 2017).
פגיעה בגן ילדים בשדרות של רקטה, ששוגרה מעזה (משטרת ישראל, 8 בדצמבר 2017)   פגיעה בגן ילדים בשדרות של רקטה, ששוגרה מעזה (משטרת ישראל, 8 בדצמבר 2017)
פגיעה בגן ילדים בשדרות של רקטה, ששוגרה מעזה (משטרת ישראל, 8 בדצמבר 2017)
  • בתגובה לירי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר שישה יעדים צבאיים של חמאס ברצועת עזה. על- פי דיווחי התקשורת הפלסטינית הותקפו בין השאר מוצב של הזרוע הצבאית של חמאס בצפון רצועת עזה (חשבון הטוויטר ח’בר עאג’ל, 8 בדצמבר 2017), מוצב של המשטרה הימית (דניא אלוטן, 8 בדצמבר 2017), מוצב הזרוע הצבאית בח’אן יונס (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 9 בדצמבר 2017), מוצב בג’באליא (ומוצב במרכז הרצועה (חשבון הטוויטר שהאד, 9 בדצמבר 2017). בתקיפות נהרגו מחמוד עטל, מאלשיח’ רצ’ואן ומחמד אלצפדי, משכונת אלדרג’ בעיר עזה, שני פעילי הזרוע הצבאית של חמאס (פאל אינפו, 9 הדצמבר 2017). על פי דיווחי משרד הבריאות הפלסטיני נפצעו בתקיפות למעלה 15 בני אדם (חשבון הטוויטר של דובר משרד הבריאות, 8 בדצמבר 2017).
  • בתגובה אמר משיר אלמצרי, חבר המועצה המחוקקת של חמאס, כי ישראל ממשיכה לבצע “פשעים” נגד העם הפלסטיני . הוא הטיל על ישראל את האחריות לההשלכות הצפויות מ”ההסלמה והתוקפנות” נגד העם הפלסטיני ואת האחריות על ארה”ב על “הפשע ההיסטורי” נגד ירושלים (אלאקצא, 8 בדצמבר 2017). פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר, כי העובדה שישראל תוקפת את מוצבי “ההתנגדות” מהווה פשע נוסף על הפשעים שהיא מבצעת נגד העם הפלסטיני הוא הטיל את האחריות על ישראל להשלכות ההסלמה (אתר חמאס, 9 בדצמבר 2017).
  • מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי, שלח לתושבי רצועת עזה ולחמאס מסר באמצעות אתר האינטרנט אלמונסק בו הזהיר מהסלמה והטיל את האחריות על חמאס. לדבריו עד כה הפגינו כוחות צה”ל איפוק נוכח האירועים האחרונים על גבול רצועת עזה אולם ירי הרקטות לעבר העיר שדרות היא אירוע חמור שישראל לא יכולה להבליג עליו. הוא הזהיר כי המשך הירי עלול להוביל לתגובה קשה וכואבת מצידה של ישראל.
פיגוע דקירה
  • ב-10 בדצמבר 2017 בוצע פיגוע דקירה ברחוב יפו בירושלים סמוך לתחנה המרכזית. מדיווחים ראשוניים עולה, כי המחבל הגיע לכניסה הראשית של התחנה המרכזית, דקר מאבטח ונמלט מהמקום. המאבטח נדקר בפלג גופו העליון ונפצע באורח קשה. מבצע הפיגוע נעצר על ידי אזרח ושוטר ונלקח חקירה. בחקירה עלה, כי שמו יאסין אבו אלקרעה, בן 25 תושב שכם ששהה בירושלים באורח לא חוקי. כמה שעות לפני ביצוע הפיגוע פרסם בדף הפייסבוק שלו : “בדרך האל נצעד כדי להניף את הדגל… ולהקדיש את הכוח לאלאקצא והדם יזרום מאתנו. הדם שלנו זול בשבילך מולדתנו ובשביל קדושת אלאקצא שלנו.”
  • בעקבות הפיגוע פורסמה כרזה בחשבון טוויטר המזוהה עם חמאס תחת הכותרת “הבשורה הטובה הראשונה” הקוראת לבצע פיגועים נוספים.
 הפלסטיני דוקר מאבטח ישראלי בכניסה לתחנה המרכזית בירושלים. צילום מצלמת אבטחה (דף הפייסבוק QUDSN, 10 בדצמבר 2017).      הבשורה הטובה הראשונה". כרזה בעקבות פיגוע הדקירה בתחנה המרכזית בירושלים (נור אלוטן, חשבון טוויטר המזוהה עם חמאס, 10 בדצמבר 2017)
מימין: הפלסטיני דוקר מאבטח ישראלי בכניסה לתחנה המרכזית בירושלים. צילום מצלמת אבטחה (דף הפייסבוק QUDSN, 10 בדצמבר 2017). משמאל: “הבשורה הטובה הראשונה”. כרזה בעקבות פיגוע הדקירה בתחנה המרכזית בירושלים (נור אלוטן, חשבון טוויטר המזוהה עם חמאס, 10 בדצמבר 2017)
התבטאויות בכירים פלסטינים
הרשות הפלסטינית
  • הרשות הפלסטינית המשיכה להעביר מסרים תקיפים לארה”ב בצד פעילות דיפלומטית נמרצת מול מדינות האזור ומדינות המערב. צאא’ב עריקאת, מזכ”ל הוועד הפועל של אש”ף, אמר, כי הרשות תפסיק את קשריה עם הקונסוליה האמריקאית [בירושלים]. נביל שעת’, יועצו של אבו מאזן, אמר, כי ההנהגה טרם הכריעה אם תקבל את פני סגן נשיא ארה”ב מייקל פנס שביקורו מתוכנן למחצית דצמבר 2017(אלרביה אלחדת’ 7 בדצמבר 2017) .
  • יחד עם זאת הבהירו דוברי הרשות, כי היא אינה נסוגה מתהליך השלום. ריאצ’ אלמלאכי, שר החוץ בממשלת ההסכמה הפלסטינית אמר כי הפלסטינים לא ייסוגו מתהליך השלום אולם ארה”ב לא תשמש בו כמתווכת. נביל שעת’, יועץ אבו מאזן לענייני חוץ ויחסים בינלאומיים, אמר כי הרשות מוכנה להשתתף בתהליך שלום רק אם הוא יהיה בחסות בינלאומית ולא תחת חסות ארה”ב (אלערביה אלחדת’, 8 בדצמבר 2017).
  • תנועת פתח פרסמה הודעה בה הבהירה כי ההסלמה נגד ישראל נמשכת ואף תורחב. בהודעה נקרא הציבור לראות את הימים הקרובים כ”ימי זעם”. כמו כן קראה פתח להחשיב את יום שישי ה-15 בדצמבר 2017 כיום מאבק כולל לאחר תפילות יום השישי (מען, 9 בדצמבר 2017).

קריקטורה שפורסמה בביטאון הרשות אלחיאת אלג'דידה, 6 בדצמבר 2017
קריקטורה שפורסמה בביטאון הרשות אלחיאת אלג’דידה, 6 בדצמבר 2017

התבטאויות בכירי חמאס
  • בכירי חמאס ניצלו את האירועים לקריאות לתחילתה של אנתיפאדה חדשה כמו גם להאצת הפיוס הפנים-פלסטיני כדי לפעול במשותף נגד מדיניות ישראל וארה”ב. להלן עיקרי ההתבטאויות:
    • בנאום שנשא אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, בעקבות ההכרזה של ארה”ב אמר, כי יש לכונן אסטרטגיה חדשה כדי להתמודד עם “המזימה נגד ירושלים” לדבריו יש צורך לעשות שינויים בסדרי העדיפות של הפלסטינים ולהודיע שתהליך השלום נקבר לתמיד . עוד ציין כי המצב הנוכחי מחייב את הפלסטינים להאיץ את תהליכי הפיוס, לארגן מחדש את ההנהגה ולקבוע אסטרטגיה חדשה נגד ישראל וארה”ב. לדבריו הדרך היחידה להתמודד עם מדיניות ישראל וארה”ב היא הצתת אנתיפאדה חדשה (אותה כינה “חירות ירושלים והגדה”) . הוא ציין כי חמאס תפעל למען הצתתה (אלמיאדין, 7 בדצמבר 2017).
    • בראיון נוסף שהעניק הניה הוא הביע את הערכתו על היענות הציבור הפלסטיני לקריאה של חמאס לפעול ביום הזעם שעליו הכריזה. לדבריו מהווה יום זה את תחילת האנתיפאדה. הוא גם ציין כי מה שמאחד את העם הפלסטיני הוא האנתיפאדה, “ההתנגדות”, וההתנגדות הפסיבית המדינית. הוא ציין, כי כלל הגורמים הפלסטינים נכונים לגבש אסטרטגיה כוללת להכשלת ההחלטה של טראמפ. הניה גם שיבח את הרשות הפלסטינית על ניתוק הקשר עם ארה”ב (ערוץ אלקדס, 8 בדצמבר 2017).
    • ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית הקודם, בירך את העם הפלסטיני על התקוממותו . הוא הביע תקווה שהעם הפלסטיני יגרום לארה”ב לחזור בה מהחלטתה. לדבריו אם יתקיים קונצנזוס לאומי הפלסטינים יוכלו להפוך את האנתיפדה לשלב ראשון בסיום קיומה של ישראל, ולגבש אסטרטגית מאבק לאומית על בסיסה (אלג’זירה 8 בדצמבר 2017).
    • ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס קרא לעם הפלסטיני לצאת לשטח וציין כי זוהי תחילתה של אנתיפאדה מחודשת תחת השם “חירות ירושלים” לדבריו זהו שלב חדש המחייב אסטרטגיה חדשה כדי להיאבק בהחלטת ארה”ב (דניא אלוטן, 9 בדצמבר 2017).
איומים של הזרוע הצבאית של חמאס
  • הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה בחשבון הטוויטר שלה בעברית סדרת כרזות איום נגד ישראל:
הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה בחשבון הטוויטר שלה בעברית סדרת כרזות איום נגד ישראל    הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה בחשבון הטוויטר שלה בעברית סדרת כרזות איום נגד ישראל

הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה בחשבון הטוויטר שלה בעברית סדרת כרזות איום נגד ישראל

התבטאויות בכירי הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, קרא לציבור הפלסטיני להחריף את “אנתיפאדת ירושלים”, לבסס את ההתנגדות, ולהסלים אותה במיוחד בגדה המערבית. ח’אלד אלבטש, בכיר הג’האד האסלאמי, אמר כי הארגון, יחד עם שאר הארגונים, יפעלו למען החרפת אנתיפאדת ירושלים והמאבק המזוין בכל מקום בפלסטין (אלמיאדין, 7 בדצמבר 2017).