מבט לג’האד העולמי (28 בדצמבר 2017 – 3 בינואר 2018)

פתח הכניסה למערה, ששימשה את פעילי המטה לשחרור אלשאם בעת שהותם באזור העיירה עטשאן (ערוץ היוטיוב של סאנא, 30 בדצמבר 2017).

פתח הכניסה למערה, ששימשה את פעילי המטה לשחרור אלשאם בעת שהותם באזור העיירה עטשאן (ערוץ היוטיוב של סאנא, 30 בדצמבר 2017).

עמדה ששימשה את פעילי המטה לשחרור אלשאם בעת שהותם באזור העיירה עטשאן. חומרי הבניין הכוללים חתיכות בטון הונחו על-גבי חלקה העליון של העמדה ככל הנראה כדי לדמות הריסות ובכך להקשות על זיהויה בצילומי אוויר.

עמדה ששימשה את פעילי המטה לשחרור אלשאם בעת שהותם באזור העיירה עטשאן. חומרי הבניין הכוללים חתיכות בטון הונחו על-גבי חלקה העליון של העמדה ככל הנראה כדי לדמות הריסות ובכך להקשות על זיהויה בצילומי אוויר.

הכניסה לכנסיית מאר מינא בחלואן, שבקרבתה אירע הפיגוע (אלמצרי אליום, 31 בדצמבר 2017).

הכניסה לכנסיית מאר מינא בחלואן, שבקרבתה אירע הפיגוע (אלמצרי אליום, 31 בדצמבר 2017).

אבו צאלח האמריקאי וציורשל סכין מגואלת בדם תחת הכותרת

אבו צאלח האמריקאי וציורשל סכין מגואלת בדם תחת הכותרת "הנשק המועדף" (אח'באר אלמסלמין, 28 בדצמבר 2017).

השקופית המפנה לסרטון: טראמפ, נתניהו, פוטין, מקרון ובשאר אלאסד תחת הכותרת

השקופית המפנה לסרטון: טראמפ, נתניהו, פוטין, מקרון ובשאר אלאסד תחת הכותרת "הו, כופרי העולם" (אלצוארם, 31 בדצמבר 2017).

עיקרי אירועי השבוע
  • בסוריה נמשכו הקרבות בחלקו המזרחי של מחוז אדלב בין הכוחות הסורים לבין המטה לשחרור אלשאם. בצפון רמת הגולן החל להתבצע ההסכם לפינוי המורדים לאזורי אדלב ודרעא אך הוא עדיין לא הושלם (הפינוי התעכב בשל מחלוקת שהתגלעה בין הצדדים). בעיראק התקיימה פעילות צבאית אינטנסיבית של כוחות הביטחון העיראקים נגד פעילי דאעש בעוד שבנפח הפעילות של דאעש חלה השבוע ירידה.
  • במחוזות של דאעש בחו”ל ובמדינות נוספים נמשכים פיגועים של פעילי דאעש, או של כאלו המזדהים עם דאעש (“פיגועי השראה”). הפיגועים הללו ממחישים היטב כי גם לאחר נפילת המדינה האסלאמית נותרו בידי דאעש ומחוזותיו (בדגש על אפגניסטאן וחצי-האי סיני) יכולות מבצעיות גבוהות, המלוות במוטיבציה גבוהה לבצע פיגועים. כלי התקשורת של דאעש ממשיכים במסע הסתה המעודד מוסלמים ברחבי העולם לבצע פיגועים, בין השאר נגד היהודים.
  • להלן “יבול” הפיגועים, שבוצעו השבוע:
    • באפגניסטאן בוצע פיגוע התאבדות נגד מרכז תרבות שיעי בכאבול (יותר מארבעים הרוגים), זאת בהמשך לרצף הפיגועים של מחוז ח’ראסאן של דאעש.
    • בחצי-האי סיני פוצצו פעילי דאעש מטען על כביש אלעריש-ביר אלעבד (שבעה אנשי צבא מצרים נהרגו, ובהם שני קצינים בדרגות אל”מ וסא”ל). זאת בהמשך לפיגועי “איכות” שהצליח מחוז סיני של דאעש להוציא לפועל.
    • במצרים גופא בוצע ע”י דאעש פיגוע ירי בקרבת כנסייה קופטית בחלואן, שמדרום לקהיר, למרות אמצעי הביטחון שננקטו ע”י כוחות הביטחון המצרים לקראת החגים הנוצרים (עשרה הרוגים, אחד מהם קצין משטרה).
    • בסנט פטרסבורג התפוצץ מטען חבלה מאולתר במרכול בקניון גדול (שמונה עשר פצועים). דאעש קיבל אחריות אך הקשר שלו לפיגוע עדיין אינו ברור.
רוסיה וארה”ב
רוסיה
  • ולרי גרסימוב, רמטכ”ל צבא רוסיה ,אמר בראיון, כי בשנת 2018 צפויה השלמת חיסולו של המטה לשחרור אלשאם וארגונים דומים לו. לדבריו, באזורי אי-הסלמה נמצאים חלק מפעיליו של המטה לשחרור אלשאם, וכן ארגונים נוספים, חלקם נמצאים באדלב. חלק מהארגונים מקיימים את הפסקת האש, אך אחרים, וביניהם המטה לשחרור אלשאם מתנגדים לה. על כן, לדברי גרסימוב, יש לחסל אותם. גרסימוב טען שבעוד זמן מה יחוסלו ארגונים אלה, בין היתר, משום שבאזורי אי-ההסלמה נשמרת הפסקת האש, ממשיכה להגיע אליהם אספקה הומניטארית ונפתרות בהם בעיות סוציאליות. משימה נוספת שצפה גרסימוב בסוריה לשנת 2018 היא הפיכת הפתרון הצבאי לפתרון מדיני. הוא הזכיר שכעת מתנהל תהליך הכנה לקראת הועידה הקרובה בסוצ’י שתעסוק בנושא זה (Komsomolskaya Pravda, 26 בדצמבר 2017).
  • מריה זכארובה דוברת משרד החוץ הרוסי, דיווחה, כי “חמושים” שיגרו טילים לעבר שדה התעופה הבינלאומי בלאד’קיה ולעבר בסיס חיל האוויר הרוסי בחמימים. לדבריה שניים מהטילים יורטו על-ידי מערכת הגנה אווירית רוסית. הטיל השלישי סטה ממסלולו ונחת בפאתי העיר ג’בלה (טאס, 28 בדצמבר 2017). היא הוסיפה, כי תקיפת בסיס חמימים, ויירוט מטוס סורי כמה ימים לפני כן בצפון מחוז חמאה, מעידים על כך שאספקת הנשק לארגוני הטרור לא פסקה. לדבריה התמיכה המתמשכת בפעילי טרור מאפשרת להם להמשיך ולבצע פעולות מסוג זה (אתר משרד החוץ הרוסי, 28 בדצמבר 2017).
ארה”ב
  • שר ההגנה האמריקאי ג’ימס מאטיס אמר לכתבי הפנטגון, כי הבסת המדינה האסלאמית משנה את האופן שבו יפעלו כוחות הקואליציה בראשות ארה”ב נגד דאעש. לדבריו הכוחות המוצבים בסוריה ישנו עתה את משימתם מכיבוש שטחים למרדף אחר פעילי דאעש, שנמלטו לאזור שבשליטת אסד ובעלי בריתו. כמו כן הם יתמכו במאמצי השיקום וישתפו פעולה עם “כוחות מקומיים” כדי למנוע את הקמתה מחדש של המדינה האסלאמית. הוא ציין, כי לאחר הבסת המדינה האסלאמית יהיו בסוריה יותר אזרחים ודיפלומטים אמריקאים, אשר יפעלו בעיקר לפינוי שטחים ממטעני חבלה מאולתרים, וסיוע לרשויות אזרחיות להקים מערכות מים וחשמל ולפתוח מחדש בתי הספר.
  • לגבי עיראק אמר מאטיס כי הקואליציה תמשיך לעבוד עם ממשלת עיראק כדי להכשיר חיילים וכוחות משטרה ולפתח את המודיעין הדרוש כדי למצוא ולחסל מחבלים המנסים לבצע פיגועים. לגבי עתידו של דאעש אמר מאטיס כי הארגון יכול עדיין להשפיע באמצעות התקפות טרור של בודדים או טרור של קבוצות. אולם בכל מקרה, לדעתו, לאחר אובדן המדינה האסלאמית “המותג דאעש” יהיה פחות מושך (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 29 בדצמבר 2017).
עיקרי ההתפתחויות בסוריה
מרחב דיר אלזור
  • מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח, כי דאעש עדיין שולט באופן מלא על חמישה יישובים במרחב הכפרי שמצפון לאלבוכמאל. המרכז דיווח גם כי ב-1 בינואר 2018 התנהלו התנגשויות בין דאעש לבין כוחות SDF. ההתנגשויות התנהלו באזור העיר חג’ן (Hajin), שמצפון לאלבוכמאל, בגדה המזרחית של נהר הפרת. שני הצדדים ספגו אבידות בנפש (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 1 בינואר 2018).
  • מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח, כי למעלה מארבעים פעילי דאעש הסגירו עצמם לידי כוחות SDF במרחב שממזרח לדיר אלזור (בגדה המזרחית של נהר הפרת). הפעילים הועברו בכלי רכב של כוחות SDF לכיוון אלחסכה, שבצפון מזרח סוריה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 1 בינואר 2018).
המשך המערכה לכיבוש אדלב
  • צבא סוריה ותומכיו’ בתמיכה אווירית רוסית’ ממשיכים לפעול בחלקו המזרחי של מחוז אדלב, במרחב הכפרי שמצפון לחמאה. נמסר, כי הכוחות הסורים השתלטו על העיירה עטשאן ועל ארבעה כפרים נוספים כ-30 ק”מ מצפון לחמאה (סאנא, 30 בדצמבר 2017). במקביל ביצע צבא סוריה ירי ארטילרי לעבר פרברי העיר ג’סר אלשע’ור, שמדרום מערב לאדלב, ולעבר פרברי העיר ח’אן שיח’ון, שמדרום לאדלב.
  • ההסברה הקרבית של צבא סוריה פרסמה סרטון שבו נראות שוחות, עמדות ומנהרות של המטה לשחרור אלשאם, שנפלו לידי הכוחות הסוריים בקרבות שהתקיימו באזור עטשאן. צויין כי צוותי ההנדסה הקרבית של צבא סוריה עוסקים עתה בנטרול מטעני חבלה ומוקשים, שהותירו אחריהם פעילי המטה לשחרור אלשאם (ערוץ היוטיוב של סאנא, 30 בדצמבר 2017).

פתח הכניסה למערה, ששימשה את פעילי המטה לשחרור אלשאם בעת שהותם באזור העיירה עטשאן (ערוץ היוטיוב של סאנא, 30 בדצמבר 2017).    מדה מעל פני הקרקע, ששימשה את פעילי המטה לשחרור אלשאם (ערוץ היוטיוב של סאנא, 30 בדצמבר 2017).
מימין: פתח הכניסה למערה, ששימשה את פעילי המטה לשחרור אלשאם בעת שהותם באזור העיירה עטשאן (ערוץ היוטיוב של סאנא, 30 בדצמבר 2017).
משמאל: עמדה מעל פני הקרקע, ששימשה את פעילי המטה לשחרור אלשאם (ערוץ היוטיוב של סאנא, 30 בדצמבר 2017).

עמדה ששימשה את פעילי המטה לשחרור אלשאם בעת שהותם באזור העיירה עטשאן. חומרי הבניין הכוללים חתיכות בטון הונחו על-גבי חלקה העליון של העמדה ככל הנראה כדי לדמות הריסות ובכך להקשות על זיהויה בצילומי אוויר.     טנק של המטה לשחרור אלשאם, שהושמד במהלך ההתנגשויות באזור עטשאן והמרחב הכפרי שמצפון לחמאה (ערוץ היוטיוב של סאנא, 30 בדצמבר 2017).
מימין: עמדה ששימשה את פעילי המטה לשחרור אלשאם בעת שהותם באזור העיירה עטשאן. חומרי הבניין הכוללים חתיכות בטון הונחו על-גבי חלקה העליון של העמדה ככל הנראה כדי לדמות הריסות ובכך להקשות על זיהויה בצילומי אוויר.
משמאל: טנק של המטה לשחרור אלשאם, שהושמד במהלך ההתנגשויות באזור עטשאן והמרחב הכפרי שמצפון לחמאה (ערוץ היוטיוב של סאנא, 30 בדצמבר 2017).
יישום הסכם פינוי המורדים ממובלעת בית ג’ן – תמונת מצב
  • השבוע החל יישומו של ההסכם, שהושג בין כוחות המורדים לבין צבא סוריה, לפינוי המובלעת של המורדים, שהייתה נצורה באזור בית ג’ן. בהסכם נקבע כי פעילי המטה לשחרור אלשאם יפונו לאזור אדלב, שבצפון סוריה בעוד שפעילים המשתייכים לצבא סוריה החופשי יפונו לאזור דרעא (ראו מבט לג’האד העולמי מהשבוע שעבר).
  • ב-29 בדצמבר 2017 יצאו אוטובוסים ואמבולנסים של הסהר האדום לכיוון מזרעת בית ג’ן במטרה לפנות את הלוחמים ובני משפחותיהם לאזור אדלב שבצפון סוריה (מוסד ההסברה הקרבית, 29 בדצמבר 2017). לפני שיצאו ממזרעת בית ג’ן השמידו פעילי המטה לשחרור אלשאם את המפקדה שלהם שהייתה במקום (מוסד ההסברה הקרבית, 29 בדצמבר 2017). כשלוש מאות לוחמים, כ-120 לוחמים של המטה לשחרור אלשאם ובני משפחותיהם, הועברו לאדלב. שיירה נוספת, שכללה לוחמים תושבי דרעא וקניטרה, יצאה לכיוון דרעא (ענב בלדי, 29 בדצמבר 2017).
  • ב-1 בינואר2018 הופסקו הפעולות ליישום ההסכם, משום שעל פי מקורות סוריים סרבו “החמושים” למסור לידי צבא סוריה מספר עמדות בגבעות אלאחמר, בקצה המערבי של המובלעת ובמתחם הקבר שיח’ עבדאללה, מקום קדוש לדרוזים, החולש על מזרעת בית ג’ן. אולם, לנוכח סירוב תקיף של המשטר הסורי עברו גבעות אלאחמר בסופו של דבר לשליטת צבא סוריה, בהתאם להסכם בין הצדדים (בטולאת אלג’יש אלסורי, 2 בינואר 2018). ב-2 בינואר 2018 תפס צבא סוריה עמדות בגבעות אלאחמר במקום המטה לשחרור אלשאם וארגוני המורדים (סאנא, 2 בינואר 2018). מה שמאפשר, להערכתנו, את המשך יישום ההסכם.
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעילות טרור וגרילה של דאעש ופעולות סיכול ומנע של הכוחות העיראקים
  • בשבוע שחלף התקיימה פעילות צבאית אינטנסיבית של כוחות הביטחון העיראקים נגד פעילי דאעש. להלן אירועים בולטים:
  • מחוז נינוא:
    • נמסר כי שבעה-עשר פעילי דאעש נהרגו באזור אלבו סיף, שמדרום למוצול. חמישה נהרגו ע”י הכוח ללוחמה בטרור של משטרת עיראקSWAT) ). חלק מפעילי דאעש נסוגו מהאזור אך שנים-עשר מהם נהרגו בתקיפת מסוקים אמריקאים, שהעניקו סיוע אווירי למבצע (אלסומריה ניוז, 30 בדצמבר 2017).
    • ב-30 בדצמבר 2017 נהרג ארשד אחמד צאלח, המפקד הצבאי של דאעש במחוז נינוא. הוא נהרג במהלך מבצע של משטרת המחוז נגד דאעש (סוכנות הידיעות העיראקית, 31 בדצמבר 2017).
  • מחוז דיאלא:
    • צבא עיראק השמיד סדנא להכנת רכבי תופת ומטעני חבלה בחאוי אלעט’ים (Hawi Al ‘Azheem), כ-77 ק”מ מצפון לבעקובה. מטוסי חיל האוויר העיראקי העניקו סיוע אווירי למבצע (אלסומריה ניוז, 30 בדצמבר 2017). נמסר כי חיל האוויר העיראקי השמיד מאגר גדול של חומרי נפץ ומטעני חבלה של דאעש, באזור אגן אלמיתה, כ-77 ק”מ מצפון לבעקובה (סוכנות הידיעות העיראקית, 29 בדצמבר 2017).
    • צבא עיראק בסיוע חיל האוויר העיראקי פעל באזור חמרין (Hamreen), שבצפון מזרח מחוז דיאלה. נמסר כי הצבא השמיד שבעה מוקדי טרור של דאעש, שני אופנועים, חומרי נפץ ואספקה (סוכנות הידיעות העיראקית, 29 בדצמבר 2017).
    • שלושה פעילי דאעש, ביניהם מפקד בכיר, נהרגו בתקיפה, שביצע כלי טיס עיראקי כנגד יעד טרור בואדי אלת’לאב (Wadi Al Thullab), שבצפון מזרח מחוז דיאלא (סוכנות הידיעות העיראקית, 29 בדצמבר 2017).
מצרים וחצי-האי סיני
חצי האי סיני
  • שמונה אנשי כוחות ביטחון מצריים נהרגו בשני פיגועים שביצעו פעילי דאעש באזור אלעריש. המושל הצבאי של ביר אלעבד, קצין בדרגת אלוף משנה, קצין נוסף בדרגת סגן אלוף, ועוד חמישה חיילים מצרים, נהרגו ממטען שהופעל על כביש אלעריש ביר אלעבד (אלוטן, 28 בדצמבר 2017). מחוז סיני של דאעש קיבל אחריות על הפיגוע (אח’באר אלמסלמין, 29 בדצמבר 2017). כוחות הביטחון המצריים עצרו מספר חשודים וסגרו את הכניסות והיציאות לאלעריש (אלוטן, 30 בדצמבר 2017).
פעיל דאעש יורה בחיילים ששרדו את פיצוץ המטען.   נשק שלל שנלקח על-ידי פעילי דאעש, כולל טלפונים סלולאריים ומסמכי זיהוי של החיילים (אח'באר אלמסלמין, 30 בדצמבר 2017).
מימין: פעיל דאעש יורה בחיילים ששרדו את פיצוץ המטען. משמאל: נשק שלל שנלקח על-ידי פעילי דאעש, כולל טלפונים סלולאריים ומסמכי זיהוי של החיילים (אח’באר אלמסלמין, 30 בדצמבר 2017).
מצרים גופא
  • ב-29 בדצמבר 2017 בוצע פיגוע ירי בקרבת כנסייה קופטית בחלואן, שמדרום לקהיר. בתקשורת המצרית נמסר כי מחבל רכוב על אופנוע ניסה לחדור לשטח הכנסייה מאר מינה בחלואן. הוא נתקל בכוחות ביטחון. בעקבות זאת נפתחה אש לעבר החיילים והאזרחים ששהו באזור וכן לעבר חנות סמוכה בבעלות נוצרית. מחבל אחד נהרג בחילופי אש. מחבל נוסף נמלט מהמקום ונלכד. ברשותו נמצא נשק אוטומטי ומטען חבלה (אתר מרכז ההסברה הביטחוני של משרד הפנים המצרי, 29 בדצמבר 2017).
  • על פי דובר משרד הבריאות במהלך האירוע נהרגו עשרה בני אדם, אחד מהם קצין משטרה. חמישה בני אדם נפצעו. בחלק מהדיווחים נמסר כי בפיגוע השתתפו שני מחבלים, שאחד מהם נהרג על ידי כוחות הביטחון המצריים (אליום אלסאבע, 29 בדצמבר 2017) יצוין כי אזור הכנסייה היה מאובטח כחלק ממצב הכוננות הגבוה עליו הוכרז בקרב כוחות הביטחון במצרים בימי החגים הנוצריים.
  • מחוז מצרים של דאעש קיבל אחריות לפיגוע בכנסיה. בהודעה נאמר, כי יחידה של חיילי הח’ליפות תקפה קבוצה של מצרים בכנסייה בחלואן וכי נהרגו עשרה נוצרים ושוטרים כמו כן נהרג פעיל דאעש (אח’באר אלמסלמין, 30 בדצמבר 2017). דאעש פרסם סרטון בו נראה אחד ממבצעי הפיגוע מקריא את צוואתו. הפעיל, אשר נשבע אמונים למנהיג דאעש אבו בכר אלבע’דאדי, פנה לפעילי דאעש בסיני וחיזק את רוחם (אח’באר אלמסלמין, 30 בדצמבר 2017).

אחד המחבלים מקריא את צוואתו לפני היציאה לפיגוע (אח'באר אלמסלמין, 30 בדצמבר 2017).
אחד המחבלים מקריא את צוואתו לפני היציאה לפיגוע
(אח’באר אלמסלמין, 30 בדצמבר 2017).

סיכום הטרור במצרים בשנת 2017
  • על פי נתונים שפרסם The Tahrir Institute for Middle East Policy בוושינגטון, במהלך 11 החודשים הראשונים של שנת 2017 חלה ירידה בכמות הפיגועים שבוצעו במצרים. סה”כ בוצעו במצרים 332 התקפות טרור לעומת 807 התקפות בשנת 2016. אולם הפיגועים שבוצעו היו פיגועי “איכות” קשים ובשל כך חלה עלייה משמעותית במספר האזרחים, שנהרגו בפיגועים. יחד עם זאת רוב הפיגועים ממשיכים להתבצע נגד כוחות הביטחון (אלמצרי אליום, 1 בינואר 2018).
  • ח’אלד עכשה, מנהל המרכז הלאומי למחקרי ביטחון וחבר המועצה הלאומית למלחמה בטרור במצרים, אמר בראיון, כי במהלך שנת 2017 חלה ירידה בכמות הפיגועים. יחד עם זאת הוא הצביע על מספר מאפיינים חדשים של הפיגועים בשנה זו ביניהם: עלייה באיכות הפיגועים; פיגועים רבים יותר כוונו נגד אוכלוסייה אזרחית; ירידה בפיגועים נגד מוסדות שלטוניים ועלייה בפיגועים נגד בתי תפילה . ח’אלד עכשה צופה, כי בשנת 2018 תחול עליה בהיקף הפיגועים, בעיקר בשל שיבתם הצפויה של פעילי טרור מסוריה ומעיראק. הוא הביע דאגה מהמצב (הביטחוני) הרופף בלוב ומניסיונות פעילים להסתנן מלוב למצרים דרך הגבול המערבי (אלמצרי אליום, 1 בינואר 2018).
  • בשבועון אלנבא’ של דאעש (גיליון 112, עמוד 2), פורסם אינפוגרף המסכם את פעילות דאעש במחוז סיני בתקופה שבין ה-21 בספטמבר 2017 ל-18 בדצמבר 2017. על פי האינפוגרף, ביצע דאעש במהלך תקופה זו למעלה מארבעים ושבעה פיגועים כתוצאה מהם נהרגו ונפצעו 186 בני אדם. פיגועים אלו כללו פיצוץ שמונה-עשר מטעני חבלה; תשעה פיגועים במתווה של ירי צלפים; שבע התנקשויות, וחמישה פיגועי התאבדות (אח’באר אלמסלמין ואתר שיתוף קבצים, 29 בדצמבר 2017). במניין הפיגועים לא צוין פיגוע ההרג שבוצע ב-24 בנובמבר 2017 במסגד הצופי באלרוצ’ה שבצפון סיני, שבו נהרגו 309 בני אדם (דאעש, שביצע את הפיגוע, לא קיבל אחריות עליו). [1]
פעילות דאעש במדינות נוספות
אפגניסטאן: פיגוע התאבדות בכאבול
  • ב-28 בדצמבר 2017 בוצע פיגוע התאבדות בכאבול בירת אפגניסטאן. מחבל מתאבד פוצץ עצמו בבניין שבו נמצאים מרכז התרבות השיעי “טביאן” (Tabyan””) וסוכנות ידיעות אפגאנית. המרכז ממוקם בשכונה המאוכלסת ברובה על ידי שיעים. יותר מארבעים בני אדם נהרגו ,ביניהם נשים וילדים, ויותר מ-84 נפצעו. בשלב הראשון של הפיגוע פוצץ עצמו מחבל מתאבד בקרב קבוצת סטודנטים, שהתכנסה במרכז התרבות כדי לשמוע הרצאה. לאחר מכן ארע פיצוץ בקרב שירותי החרום, שהגיעו למקום כדי לטפל בנפגעים מהפיצוץ הראשון (אפגניסטאן טיימס, 28 בדצמבר 2017; וושינגטון פוסט, 28 בדצמבר 2017).
  • דאעש קיבל אחריות לפיגוע. מחוז ח’ראסאן של דאעש פרסם הודעה לפיה נתמך מרכז התרבות השיעי על ידי איראן. על פי ההודעה שימש המרכז תחנת גיוס חשובה לחטיבת פטאמיון המורכבת משיעים אפאגנים המופעלים ע”י איראן במערכה נגד דאעש בסוריה.
רוסיה: פיצוץ מטען חבלה מאולתר במרכול בסנט פטרסבורג
  • ב- 27 בדצמבר 2017 התפוצץ מטען חבלה מאולתר שהכיל רסס (על פי ההערכות הוא היה שווה בעוצמתו לכמאתיים גרם של TNT) שהוטמן במרכול הממוקם בקניון גדול בעיר סנט פטרסבורג. כתוצאה מהפיצוץ נפצעו 18 בני אדם, שמונה מתוכם מאושפזים עדיין בבתי חולים (RT, 28 בדצמבר 2017; חשבון הטוויטר של Anna Mityanina, סגנית מושלת סנט פטרסבורג, 30 בדצמבר 2017; אתר ועדת החקירות של רוסיה, 27 בדצמבר 2017, אתר הוועדה הלאומית למלחמה בטרור של רוסיה, 27 בדצמבר 2017). נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, וועדת החקירות של רוסיה, הגדירו את האירוע כ”פיגוע טרור” (אתר הקרמלין, 28 בדצמבר 2017; אתר ועדת החקירות של רוסיה, 31 בדצמבר 2017).
  • כיומיים לאחר הפיצוץ קיבל דאעש אחריות לפיגוע. בהודעה שפרסם הארגון אמר כי פעיליו הטמינו חומר נפץ ב-27 בדצמבר 2017 במרכז מסחרי בעיר וכי דווח על לפחות 14 פצועים (עאמק, 30 בדצמבר 2017). יוזכר כי שבועיים קודם לכן, ב-15 בדצמבר 2017, סיכל שירות הביטחון הפדרלי הרוסי, בעקבות מידע שהועבר משירותי המודיעין של ארה”ב, פיגוע התאבדות, שתוכנן להתבצע על ידי תומכי דאעש בכנסייה בסנט פטרסבורג.
  • ב-30 בדצמבר 2017 נעצר על ידי שירות הביטחון הפדרלי הרוסי (FSB) דמיטרי לוקיאננקו (Dmitry Lukyanenko) החשוד בביצוע הפיגוע (אתר שירות הביטחון הפדרלי הרוסי, 30 בדצמבר 2017). מחקירתו עלה, כי הוא הרכיב את המטען המאולתר והניח אותו במקום הפיצוץ. השלטונות הרוסיים מסרו, כי החשוד היה בעל רישום פסיכיאטרי וביקר בבתי חולים פסיכיאטריים החל מגיל 19 (אתר ועדת החקירות של רוסיה, טאס, 31 בדצמבר 2017).
איראן: פיצוץ צינור נפט בחבל חוזיסטאן
  • ארגון סלפי-ג’האדי בשם אנצאר אלפרקאן, הפועל בדרום מזרח איראן, ביצע ב-28 בדצמבר פיצוץ צינור נפט באזור העיר אמידיה, שבחבל ח’וזיסטאן (חבל בדרום מערב איראן, שמרבית תושביו הינם ערבים מוסלמים סונים). בסרטון שפרסם קיבל הארגון אחריות לפיגוע זה, שלדבריו בוצע בשיתוף עם “גדוד חללי אהואז” (אהואז, עיר בחוזיסטאן הנמצאת מצפון מערב לאמידיה). בהודעה בשפה הערבית נאמר, כי מטרת פיצוץ הצינור הייתה “לגרום לנזקים באספקת האנרגיה לכובש האיראני”.
  • ארגון אנצאר אלפרקאן[2], המוגדר ע”י האיראנים כארגון טרור, הינו ארגון סלפי-ג’האדי של תושבי מחוז בלוצ’יסטאן באיראן (מוסלמים סונים), שהוקם ב-2013. אנשי הארגון פועלים נגד המשטר האיראני במחוז סיסטאן-בלוצ’יסטאן, שבדרום מזרח איראן, בסמוך לגבול עם פקיסטאן. פיצוץ צינור הנפט בחוזיסטאן, היווה פעולה חריגה של ארגון אנצאר אלפרקאן הנוהג לפעול בבלוצ’יסטאן.
פעילות סיכול ומנע
תורכיה: מעצר פעילי דאעש
  • במבצע נרחב שביצעו כוחות הביטחון התורכיים למעצר פעילי דאעש ערב ראש השנה, נעצרו 29 פעילים באנקרה ו-38 פעילים באזור בורסה (צפון מערב תורכיה). חלק מהעצורים הינם סורים. קיים חשד שחלק מהעצורים תכננו לבצע פיגועים במהלך חגיגות ערב ראש השנה האזרחית (וושינגטון פוסט, 29 בדצמבר 2017). באיסטנבול עצרה משטרת תורכיה למעלה מעשרים בני אדם ביניהם 15 זרים בחשד שהם משתייכים לדאעש (אנטוליה, 31 בדצמבר 2017).
  • יוזכר כי לפני שנה, ב-1 בינואר 2017, בוצע פיגוע במועדון הלילה ריינה, שבלב איסטנבול. מחבל ירה למוות בשוטר ובאזרח, שעמדו בפתח המועדון. לאחר מכן נכנס למועדון בו שהו אותה עת כשש מאות חוגגים ופתח בירי לכל עבר. כתוצאה מהירי נהרגו 39 בני אדם, מרביתם אזרחים זרים ונפצעו ארבעים.
החלטה מועצת הביטחון של האו”ם למאבק נגד איום הלוחמים הזרים השבים למדינותיהם
  • ב-21 בדצמבר 2017 אימצה מועצת הביטחון של האו”ם את החלטה 2396, שנועדה לסייע במאבק באיום הלוחמים הזרים השבים למדינות האם שלהם, במיוחד אלה השבים מאזורי העימות בעיראק ובסוריה. בהתייחס להחלטה קודמת של מועצת הביטחון 2178 שאומצה בשנת 2014 וחייבה את כל המדינות להתייחס לכל פעילות של הלוחמים הזרים כאל פעילות פלילית, מועצת הביטחון מורה לחברות המועצה לנקוט בצעדים נוספים. ההחלטה דורשת מכל חברות האו”ם לנהל מאגר נתונים של נוסעים. היא גם דורשת איסוף מידע ביומטרי וגיבוש רשימות טרוריסטים ידועים וחשודים, כולל לוחמים זרים. כמו כן קוראת ההחלטה לחברות האו”ם לחלוק ביניהן מידע ולחזק את האמצעים שהן נוקטות למנוע מעבר טרוריסטים (אתר האו”ם, 21 בדצמבר 2017).
מסע הסתה לפיגועים ברחבי העולם ע”י דאעש
הסתה לפיגועים בארה”ב
  • ב-28 בדצמבר 2017 פורסם סרטון של דאעש בו הופיע פעיל הארגון המכונה אבו צאלח האמריקאי. אבו צאלח הודיע שדגל דאעש יעלה על הבית הלבן וציין כי ארה”ב הינה פגיעה יותר עתה בעידן הנשיא טראמפ, הנלחם נגד המוסלמים. הוא סיים את דבריו בקריאה למוסלמים בארה”ב לתקוף אמריקאים בסכינים ובכלי נשק (חמים), תוך ניצול זמינותם הקלה בארה”ב (אח’באר אלמסלמין, 28 בדצמבר 2017).
אבו צאלח האמריקאי וציור של רובה תחת הכותרת "הנשק המועדף".   אבו צאלח האמריקאי וציורשל סכין מגואלת בדם תחת הכותרת "הנשק המועדף" (אח'באר אלמסלמין, 28 בדצמבר 2017).
מימין: אבו צאלח האמריקאי וציור של רובה תחת הכותרת “הנשק המועדף”. משמאל: אבו צאלח האמריקאי וציורשל סכין מגואלת בדם תחת הכותרת “הנשק המועדף” (אח’באר אלמסלמין, 28 בדצמבר 2017).
איום על “הכופרים” במדינות השונות, בין השאר על היהודים
  • מוסד ההפקה אלחיאת של דאעש פרסם ב-31 בדצמבר 2017 סרטון תחת הכותרת “הו, כופרי העולם”, שבו הוא משלב את השפות ערבית, אנגלית וצרפתית. בסרטון מאיים דאעש, בין השאר, בפיגועים נגד היהודים”. הסרטון מתחיל בשידור דברים מוקלטים של אבו מחמד אלעדנאני, מי שהיה דובר הארגון, בהם אמר: “הו יהודים, הו הצלבנים, הו הכופרים, הו סרבנים [קרי: שיעים], הו אלה שחזרו בהם מהאסלאם, הו כל אויבי אללה, מותו בכעסכם! …” ברקע תמונות של עריפות ראשים. בהמשך מושמע שיר על רקע תמונות מפיגועים ברחבי העולם, כולל תמונה של יהודים חרדים. בשקופית הסיום נכתב: “המלחמה בינינו לבינכם היא לנצח” (אלצוארם, 31 בדצמבר 2017).

השקופית המפנה לסרטון: טראמפ, נתניהו, פוטין, מקרון ובשאר אלאסד תחת הכותרת "הו, כופרי העולם" (אלצוארם, 31 בדצמבר 2017).
השקופית המפנה לסרטון: טראמפ, נתניהו, פוטין, מקרון ובשאר אלאסד תחת הכותרת “הו, כופרי העולם” (אלצוארם, 31 בדצמבר 2017).

מימין: יהודים חרדים. משמאל: שקופית הסיום: "המלחמה בינינו לבינכם היא לנצח"  (אלצוארם, 31 בדצמבר 2017).   מימין: יהודים חרדים. משמאל: שקופית הסיום: "המלחמה בינינו לבינכם היא לנצח"  (אלצוארם, 31 בדצמבר 2017).
מימין: יהודים חרדים. משמאל: שקופית הסיום: “המלחמה בינינו לבינכם היא לנצח”
(אלצוארם, 31 בדצמבר 2017).

[1] להרחבה בנושא הפיגוע ראו פרסום מרכז המידע מ-29 בנובמבר 2017: "פיגוע ההרג במסגד הצופי בצפון סיני: תמונת מצב ומשמעויות"

[2] משמעות השם אנצאר אלפרקאן הינה תומכי הקוראן. אלפרקאן בשפה ערבית הינו כינוי לקוראן וכן הבחנה בין אמת לשקר.