חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (3 – 9 בינואר 2018)

קריאת חמאס להמשך עימותים אלימים עם ישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 3 בינואר 2018)

קריאת חמאס להמשך עימותים אלימים עם ישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 3 בינואר 2018)

משתתפי העצרת של הג'האד האסלאמי בפלסטין (פאלטודי, 5 בינואר 2018)

משתתפי העצרת של הג'האד האסלאמי בפלסטין (פאלטודי, 5 בינואר 2018)

עדנאן אבו חסנה, דובר אונר

עדנאן אבו חסנה, דובר אונר"א ברצועה( ערוץ פלסטין אליום ביוטיוב, 6 בינואר 2018)

מזכ

מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה מתראיין לערוץ אלמיאדין הלבנוני (ערוץ אלמיאדין ביוטיוב, 3 בינואר 2018)

  • השבוע נמשכה ואף גברה מגמת ההפחתה בהיקף ההפגנות והפרות הסדר . תרם כך גם מזג האוויר הסוער ביום שישי, יום התפילה במסגדים.
  • נמשך הירי הספוראדי של רקטות ופצצות מרגמה שהחל לאחר הצהרת טראמפ. השבוע שוגרו לעבר ישראל רקטה ומספר פצצות מרגמה. כלי טיס של חיל האוויר תקפו “תשתית טרור מרכזית” ברצועה.
  • שירות הביטחון הכללי חשף, כי לאחרונה הוגש כתב אישום נגד סטודנט מחברון, שגויס על ידי המודיעין האיראני בעת ביקור אצל קרוב משפחתו בדרום אפריקה. על הסטודנט הוטל לגייס מחבל מתאבד ולגייס חוליה לביצוע פיגועי ירי.
הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • במהלך השבוע נמשכו ההפגנות והפרות הסדר ביהודה, שומרון, ירושלים ורצועת עזה על רקע הכרזת ירושלים כבירת ישראל על ידי נשיא ארה”ב דונלד טראמפ. עם זאת נמשכת מגמת הירידה בהיענות הציבור הפלסטיני להשתתפות באירועים הללו. בהפגנות במהלך השבוע ובעיקר ביום שישי, נרשמה השתתפות דלה יחסית כשלכך גם תרם מזג האוויר הסוער. רק כמה מאות פלסטינים נטלו חלק בהפגנות. כדי להפיח חיים חדשים בהפגנות פרסמו הארגונים הפלסטינים קריאה לקיום מה שמכונה על ידם “ימי זעם” (ופא, 8 בינואר 2018).
  • ברצועת עזה ערך ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין עצרת מחאה בח’אן יונס במהלכה דרכו המשתתפים על דגלי ישראל וארה”ב ועל תמונותיהם של בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, והנשיא טראמפ, המשתתפים נשאו כרזות הקוראות “מוות לאמריקה ולישראל” (פאלטודי, 5 בינואר 2018)
  • במקביל נמשכו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה לעבר כוחות הביטחון ולעבר מטרות אזרחיות. בפעילות סיכול ומנע, שביצעו כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון, נעצרו חשודים בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה . להלן אירועים בולטים:
    • 8 בינואר 2018- פלסטינית הגיעה לעמדת הבידוק באזור מערת המכפלה בחברון. בחיפוש בתיקה נמצאה סכין. בבדיקה שנערכה הסתבר, כי מדובר בפלסטינית, שכבר נעצרה בנובמבר 2016 כאשר ניסתה להיכנס למערת המכפלה עם שתי סכינים. היא נשפטה וישבה בבית הכלא מספר חודשים (דוברות המשטרה, 8 בינואר 2018). מבדיקת האירוע הקודם עולה, כי הפלסטינית היא פאטמה בדראן עמראן אבו מיאלה, בת 30, תושבת חברון (דף הפייסבוק QUDSN, 1 בנובמבר 2016).
    • 4 בינואר 2018 – שני חיילי צה”ל הותקפו במהלך הפרות סדר במחנה הפליטים דהישה (סמוך לבית לחם). החיילים חילצו עצמם בשלום תוך ירי (דף הפייסבוק צבע אדום, 4 בינואר 2017). משרד הבריאות הפלסטיני הודיע על מספר פלסטינים שנפצעו במהלך העימותים במחנה הפליטים אלדהישה בדרום בית לחם (ופא, 4 בינואר 2018).
    • 3 בינואר 2018 – פלסטיני ניסה להתקרב לכוחות הביטחון הישראליים סמוך לדיר נזאם (אזור ראמאללה).. הוא נורה ופונה לבית חולים בראמאללה שם נקבע מותו. לדברי כוחות הביטחון הישראליים הוא נורה כי היה חמוש ברובה בעת העימותים (הארץ, 4 בינואר 2018). אבו מאזן התקשר לאביו של ההרוג, מצעב אלתמימי, והביע תנחומים על מותו (דניא אלוטן, 4 בינואר 2018)
פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה[1]

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

חשיפת מעורבות איראנית בפעילות טרור בישראל
  • שירות הביטחון הכללי חשף, כי לאחרונה הוגש כתב אישום נגד מחמד מחארמה, בן 29, סטודנט להנדסת מחשבים מחברון, שגויס בעת שביקר בדרום אפריקה על ידי המודיעין האיראני לביצוע פעולות טרור בישראל. כמו כן הוצע לו לעבור קורס הפעלת חומרי נפץ ואמצעי לחימה. מחמד מחארמה גויס על ידי קרוב משפחתו באכר מחארמה המתגורר בשנים האחרונות בדרום אפריקה. באכר מחארמה הופעל על-ידי גורמים במודיעין האיראני והשקיע מאמצים בגיוס פעילים מיהודה, שומרון וישראל לביצוע משימות ריגול וטרור עבור האיראנים. באכר ניצל את ביקורו של מחמד מחארמה בדרום אפריקה לפני כשלוש שנים וגייס אותו לפעילות. הוא אף הפגיש אותו מספר פעמים עם גורמים איראניים, שחלקם הגיעו מטהראן במיוחד כדי לפגוש אותו. מחמד קיבל 8,000 דולרים תמורת פעילותו (שירות הביטחון הכללי, 4 בינואר 2018).
  • על מחמד מחארמה הוטלו מספר משימות ביניהן:
    • גיוס מחבל מתאבד.
    • גיוס חוליה לביצוע פיגועי ירי. מחארמה גייס לפעילות שני פלסטינים בני 22 תושבי חברון אשר הסכימו לפעול .
    • פתיחת חנות מחשבים באזור חברון. הוטל עליו לצלם את החנות ולהעביר את התמונות למפעיליו. יתכן שהאיראנים התכוונו להשתמש בחנות כבסיס לאיסוף מודיעין.
    • העברת כרטיסי סים וכסף ישראליים לאיראנים .
 מחמד מחארמה אשר גויס ע"י קרוב משפחתו בכר מחארמה (משמאל), להקמת חוליית טרור בהכוונת המודיעין האיראני (PANET, 3 בינואר 2018)    מחמד מחארמה אשר גויס ע"י קרוב משפחתו בכר מחארמה (משמאל), להקמת חוליית טרור בהכוונת המודיעין האיראני (PANET, 3 בינואר 2018)
מימין: מחמד מחארמה אשר גויס ע”י קרוב משפחתו בכר מחארמה (משמאל), להקמת חוליית טרור בהכוונת המודיעין האיראני (PANET, 3 בינואר 2018)
מעצר שתי אזרחיות ישראליות שתכננו לבצע פיגוע בהשראת דאעש
  • במסגרת פעילות כוחות הביטחון הישראליים נעצרו במהלך חודש דצמבר 2017 שתי אזרחיות ישראליות בנות 19 , תושבות הישוב לקיה בנגב. בחקירתן עלה, כי במהלך השנה האחרונה הן עמדו בקשר עם פעילים המזוהים עם דאעש בחו”ל וביקשו לבצע פיגועים נגד ישראלים בשטח ישראל. השתיים גם תכננו לצאת לחו”ל במטרה להצטרף לשורות דאעש. כמו כן פרסמו תכנים המסיתים לפעילות טרור נגד יהודים ונגד ישראל. כתב אישום הוגש נגד השתיים (שירות הביטחון הכללי, 9 בינואר 2018).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • ב-3 בינואר 2018 שוגרו מרצועת עזה לעבר ישראל רקטה ומספר פצצות מרגמה. לפחות נפילה אחת אותרה בשטח ישראל במועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • על פי הודעת דובר צה”ל, בתגובה לירי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר “תשתית טרור מרכזית” ברצועת עזה . כלי התקשורת הישראליים העלו השערה כי המדובר במנהרה. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי מטוסים של צה”ל תקפו אזור חקלאי סמוך למוצב “סופה” מזרחית לרפיח. לא דווח על נפגעים (חשבון הטוויטר עאג’ל מן פלסטין, דניא אלוטן, 4 בינואר 2018).
נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי

הערות

* הסטטיסטיקה אינה כוללת נפילת רקטות בשטח רצועת עזה או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.
*שש מהרקטות שנפלו בחודש פברואר היו רקטות ששוגרו מחצי האי סיני לעבר ישראל, ככל הנראה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש. בחודש אפריל שוגרה רקטה אחת מחצי האי סיני שנפלה בשטח ישראל. הרקטה שוגרה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש. בחודש אוקטובר 2017 שוגרו שתי רקטות מצפון חצי האי סיני ע”י שלוחה של דאעש בסיני. הרקטות נפלו בשטח המועצה האזורית אשכול.

נפילת רקטות בחתך שנתי

נפילת רקטות בחתך שנתי

הפרות סדר בגבול הרצועה
  • במהלך הפרות סדר על גבול רצועת עזה ישראל בדרום הרצועה ניסה פלסטיני להשליך מטען צינור לעבר כוחות צה”ל. הפלסטיני נורה (דף הפייסבוק צבע אדום, 5 בינואר 2018).
עימותים עם כוחות צה"ל סמוך לגבול בבמזרח העיר עזה (חשבון הטוויטר של PALDF, 5 בינואר 2018)    עימותים עם כוחות צה"ל סמוך לגבול בבמזרח העיר עזה (חשבון הטוויטר של PALDF, 5 בינואר 2018)
עימותים עם כוחות צה”ל סמוך לגבול בבמזרח העיר עזה (חשבון הטוויטר של PALDF, 5 בינואר 2018)
הרשות הפלסטינית פועלת להקלת המצוקה ברצועת עזה
  • על רקע הקיפאון בתהליך הפיוס מנסה הרשות הפלסטינית לקדם מספר מהלכים להקלה על מצוקת האזרחים. במסגרת זאת, פנתה הרשות הפלסטינית לישראל והתחייבה לשלם עבור העברת 50 מגה ואט חשמל נוספים שתעביר חברת החשמל הישראלית לרצועה. הבקשה נעתנה בחיוב על ידי ישראל. בעקבות זאת אמורה עתה אספקת החשמל לעמוד עתה על 125 מגה ואט כפי שהיתה לפני שהרשות הפלסטינית החליטה על קיצוץ (אפריל 2017). לדברי ראמי חמדאללה ראש ההסכמה הלאומית הפנייה לישראל נעשתה בהנחיית אבו מאזן שהורה להשיב את אספקת החשמל לרצועה ולהקל על סבלם של תושבי רצועת עזה (ופא, 3 בינואר 2018).

תושבים טוענים כי החזרת 50 המגה וואט הינה חסרת תועלת ולא תשפר את המצב ברצועה (הערוץ התשיעי ביוטיוב, 6 בינואר 2018)
תושבים טוענים כי החזרת 50 המגה וואט הינה חסרת תועלת ולא תשפר את המצב ברצועה (הערוץ התשיעי ביוטיוב, 6 בינואר 2018)

  • שר הבריאות גו’אד עואד מסר כי משרדו מכין משלוח תרופות למחסני משרד הבריאות ברצועת עזה. כמו כן נמסר כי משרד הבריאות החל בתהליכים לתשלום שכרם של עובדי הניקיון וההסעדה בבתי החולים ואף הקצה לכך סכום של 1.3 מיליון ₪ לחברות הניקיון ו-500,000 ₪ לחברות ההסעדה (שמס, 2 בינואר 2018).
מסירת נשק חמאס
  • העיתון אלחיאת דיווח בצטטו, לדבריו מקורות פלסטינים בעזה, כי חמאס שיגרה לאבו מאזן מסר לפיו היא מוכנה להציב את “נשק ההתנגדות” תחת פיקודה של מסגרת ההנהגה של אש”פ, שחמאס תהווה חלק ממנה, או של הוועד הפועל של אש”פ אם היא תצטרף אליו (אלחיאת, 5 בינואר 2018). בחמאס הזדרזו להכחיש את הדברים:
    • חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי חמאס מחשיבה את נשק “ההתנגדות” כנשק לגיטימי אשר מהווה מבחינתה “קו אדום” שאין לעבור עליו (אלקדס, 5 בינואר 2018).
    • מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי “ההתנגדות” מהווה “קו אדום” והדגיש כי לעולם לא יימסר אף כדור או רובה לידי כל גורם שאינו פעיל “ההתנגדות”. הוא גם הבהיר, כי ידוע שהרשות הפלסטינית משתפת פעולה בתחום הביטחוני עם ישראל למרות שהסכמי אוסלו הגיעו לקיצם (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 6 בינואר 2018).
    • חסאם בדראן, דובר חמאס, הדגיש כי בשלב הזה אין שום דיבורים על הכפפת “נשק ההתנגדות” תחת אש”פ. לדבריו הנשק של הזרוע הצבאית של חמאס מנוהל באמצעות פיקוד נבון ובעל מודעות, שיודע כיצד ומתי לעשות בו שימוש והוא יודע את ערכו ואת המאמץ והדם שהושקעו כדי להשיגו (אלקדס, 6 בינואר 2018).
המצב ההומניטארי
  • ב-4 בינואר נערכה במחנה הפליטים ג’באליא בצפון הרצועה הפגנה, במחאה על המצב הכלכלי הגרוע. המפגינים הניפו דגלי פלסטין וכרזות הקוראות לשפר את המצב הכלכלי, להסיר את “המצור” על הרצועה ולבטל את צעדי העונשין שנקט אבו מאזן נגדה (אלג’זירה.נט, 4 בינואר 2018; PALINFO, 4 בינואר 2018).
התבטאות צלאח אלערורי
  • ברעיון שהעניק צלאח אלערורי הוא ציין, כי משמעות “ההתנגדות” היא לא רק לחימה מהרצועה נגד ישראל שכן היא מתרחשת אחת לכמה שנים. לדבריו “ההתנגדות” האמתית היא “ההתנגדות” בשטחי יהודה ושומרון ובירושלים. אלערורי ציין, כי על העם הפלסטיני בכל מקום להוות את חוד החנית בהתנגדות לישראל . הוא ציין, כי חמאס מוכנה לוויתורים למען הפיוס, אך לא לוויתורים שישראל תרוויח מהם, כמו ויתור על נשק “ההתנגדות” או הצבתו תחת אפוטרופסות או שליטה של מישהו שאינו מאמין בהתנגדות . בנוגע למדיניות החוץ של חמאס אמר כי איראן מסייעת “להתנגדות” אך העובדה שמדינה מסוימת תומכת בחמאס במאבקה נגד ישראל אינה מחייבת שחמאס תתמוך באותה מדינה בעימותים שלה בעולם הערבי (אלג’זירה, 3 בינואר 2018).
תגובות להודעה ארה”ב על קיצוץ בסיוע לאונר”א
  • שגרירת ארה”ב באו”ם ניקי היילי הזהירה, שארה”ב עלולה להפסיק לממן את אונר”א אם הפלסטינים ימשיכו בסירובם לנהל משא ומתן מדיני. סוכנות אונר”א גינתה את איומי הנשיא טראמפ ושגרירת ארה”ב באו”ם. בישראל תמכו בצעד של ארה”ב. סאמי משעשע, דובר הסוכנות, מסר כי אונר”א לא קיבלה כל הודעה מממשלת ארה”ב על השינוי במימון (מען, 3 בינואר 2018). גם עדנאן אבו חסנה, דובר אונר”א ברצועה, הדגיש כי הם לא קיבלו כל הודעה רשמית מארה”ב בנושא. לדבריו, הסוכנות תומכת ב-5 מיליון איש ולכן אין לפגוע בפעילותה (ערוץ פלסטין אליום ביוטיוב, 6 בינואר 2018).
  • בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, אמר בפתח ישיבת הממשלה, כי הוא מסכים עם הביקורת החריפה של הנשיא טראמפ על אונר”א, המנציח את בעיית הפליטים הפלסטינים ואת הנראטיב של זכות השיבה כביכול במטרה לחסל את מדינת ישראל. לדבריו על אונר”א לעבור מן העולם (אתר משרד ראש הממשלה, 7 בינואר 2018).
  • משרד החוץ והמהגרים בממשלת ההסכמה גינה את הפעילות האמריקאית ישראלית שפוגעת באונר”א הוא גינה את החלטתם של אישים ישראליים לקרוא לפירוק אונר”א, לפקפק באמינותה ובתפקידה ולהאשימה בכך שהיא תומכת בטרור (קדס.נט, 6 בינואר 2018). בכירים פלסטינים גינו את ההצהרה האמריקאית בטענה כי היא נועדה לחסל את בעיית הפליטים הפלסטינים ואת “זכות השיבה” :
    • נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות, גינה את הצהרות ממשל ארה”ב בציינו כי העיר ירושלים וקדושתה אינן למכירה לא בזהב ולא בכסף. לדבריו אם ארה”ב דואגת לשלום במזרח התיכון הרי שעליה לדבוק בעקרונות מועצת הביטחון של האו”ם ושל העצרת הכללית של האו”ם (ופא, 3 בינואר 2018).
    • ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה, אמר כי החלטתה של ארה”ב להקפיא את המימון לאונר”א היא “מעשה סחטנות בלתי חוקית” אשר פוגעת בזכויות הפלסטינים והוסיף כי על מדינות העולם להפסיק פגיעה זו בזכויות הפליטים ובחוקים הבינלאומיים וכן להתנגד לעמדותיה של ארה”ב ולמעשיה של ישראל שמטרתם לפתור את סוגיות פתרון הקבע באופן חד-צדדי (ופא, 6 בינואר 2018).
    • צאא’ב עריקאת, יו”ר הועד הפועל של אש”ף, אמר כי החלטתו של נשיא ארה”ב נועדה לחסל את סוגיית הפליטים .
    • סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, אמר כי ההחלטה נועדה לשלול את “זכות השיבה” של הפלסטינים וכן את שאר הזכויות של העם הפלסטיני והיא מהווה המשך להחלטה בנוגע לירושלים (שהאב, 7 בינואר 2018).
    • אחמד מדלל, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, הגדיר את ההחלטה כהמשך הפשעים של טראמפ לאחר הכיר בירושלים בכבירת ישראל. לדבריו החלטת נשיא ארה”ב התקבלה במטרה לחסל את “זכות השיבה” שהיא עקרון חשוב שהפלסטינים לא יוותרו עליו (פלסטין אליום, 7 בינואר 2018).
תגובות להחלטת ממשלת ישראל לגזור עונש מוות על מחבלים
  • הכנסת בישראל אישרה בקריאה טרומית חוק המקל על אפשרות לגזור עונש מוות על מחבלים. הצעת החוק מתירה לבתי הדין הצבאיים להטיל עונש מוות על מחבלים ברוב רגיל של הרכב השופטים (ולא פה אחד כפי שהיה עד כה). על פי ההצעה גם בתי משפט אזרחיים יוכלו לגזור עונש מוות. משרד החוץ והמהגרים של ממשלת ההסכמה גינה את החלטת ישראל. לטענת המשרד ההחלטה מבטאת את המשך ההסלמה של שלטונות ישראל ואת המשך “פשעיה השרירותיים” של ישראל נגד התושבים הפלסטינים . כמו כן הוא הדגיש כי ההחלטה מהווה פגיעה בחוק הבינלאומי ובזכויות האדם (קדס.נט, 4 בינואר 2018). דוברי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין אף איימו בהגברת הפיגועים נגד ישראל.
  • להלן מספר התבטאויות בנושא:
    • עיסא קראקע ,יו”ר הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, מסר כי הפלסטינים יפנו לבית הדין הבינלאומי כדי להוציא פסק דין בנוגע למעמדם המשפטי של האסירים הפלסטינים וכי הם יעשו שימוש בכל האמצעים המשפטיים כדי להגן על מעמדם של האסירים (אלכראמה פרס, 4 בינואר 2018).
    • פארס אלקדרה, ראש מועדון האסיר, אמר כי ישראל מנסה לחוקק את החוק בעוד מרבית מדינות העולם מבטלות חוקים מסוג זה. לדבריו זהו ניסיון לערער את כבודו של העם הפלסטיני ואת זכויותיו (אנטוליה, 4 בינואר 2018).
    • עלי אבו דיאכ, שר המשפטים בממשלת ההסכמה, גינה את החוק המהווה לדבריו חלק מהטרור הממלכתי, פשעי המלחמה ופשעים נגד האנושות אשר מבצעת ישראל נגד העם הפלסטיני. לדבריו ישראל מנצלת את הצהרת טראמפ כסיבה להצדקת פשעיה הגזעניים. הוא קרא לאו”ם למועצת זכויות האדם ולמדינות העולם להעמיד לדין פלילי את הכיבוש וההתנחלויות (מען, 4 בינואר 2018).
    • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, גינה את הצעת החוק ואיים כי חקיקתו עלולה להחריף את מתחים באזור ולהוביל לאנתיפאדה. לדבריו עומד החוק בניגוד לאמנות ולחוקי זכויות האדם הבינלאומיים (אנטוליה, 4 בינואר 2018).
הכנות לכינוס המועצה המרכזית של אש”ף
  • נמשכות ההכנות לכינוס המועצה המרכזית של אש”ף האמור להתקיים ב-15-14 בינואר 2018. חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין קיבלו הזמנה רשמית לקחת חלק בכינוס. טרם ידוע אם ישתתפו ואם כן באיזה הרכב. גורם בחמאס, שסירב לחשוף את זהותו, אמר כי קיימת מחלוקת פנימית בתנועה בנוגע לאפשרות שחמאס תשתתף בכינוס אולם לדבריו הדעה הרווחת היא כי יש להשתתף בה. תשעה נציגים של חמאס המתגוררים ביהודה ושומרון קיבלו את ההזמנה אולם טרם הוחלט באיזה אופן תשתתף חמאס אם אכן תבחר לעשות כן (אנטוליה, 5 בינואר 2017).
  • לדברי אחמד מג’דלאני, חבר הועד הפועל של אש”ף, ההנהגה הפלסטינית ממתינה להחלטתם של חמאס ושל הג’האד האסלאמי בפלסטין לגבי אופן השתתפותם בישיבת המועצה המרכזית. לדבריו בפני חמאס עומדות שלוש אפשרויות: הראשונה להתחייב למצע המדיני ולתקנון אש”ף ובכך להצטרף לאש”ף כחברה מלאה. האפשרות השנייה: שחמאס תאפשר לנציגיה במועצה המחוקקת להשתתף בפגישה אפשרות שלישית: שחמאס תשתתף בפגישה כחברה משקיפה כמו שהיה בכינוס המועצה המרכזית בשנת 2015 (דניא אלוטן, 6 בינואר 2018).
  • לגבי הנושאים שידונו במהלך הכינוס לדברי בכירים ברשות הפלסטינים המועצה המרכזית תקבל כמה החלטות והבולטות שבהן נוגעות לביטול ההסכמים שנחתמו עם ישראל והגבלת הקשרים הביטחוניים עימה; החלטה כי ישראל איננה שותפה לתהליך השלום וכי ארה”ב איננה מתווכת בו; שינוי מעמדה של הרשות והפיכתה ל”מדינה תחת כיבוש”; החלת ריבונותה על השטחים וביטול ההכרה ההדדית בין ישראל לבין המדינה הפלסטינית (מען, 8 בינואר 2018).
הסתה לטרור: טקס לציון יום השנה להקמת פתח באוניברסיטת ביר זית
  • תנועת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ביר זית ערכה ב-3 בינואר 2018 טקס לציון יום השנה ה-53 לייסוד פתח. בתמונות המתעדות את הטקס ניתן לראות פעילים רעולי פנים, חלקם לבושים מדים ואפודים, וחלקם לבושים בתכריכים לבנים, לובשים דגמים של חגורות נפץ ובידיהם ספרי קוראן כמו מחבלים מתאבדים. בטקס הונפו שלטים המדגישים כי ירושלים פלסטינית ושלטים המביעים תמיכה באסירים ביטחוניים, דוגמת עהד אלתמימי. במהלך האירוע הציגו המשתתפים מחזה בו הוצג ירי של חייל צה”ל נגד מפגינים פלסטינים למען ירושלים (דף הפייסבוק של תנועת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ביר זית, 3 ו-5 בינואר 2018).
רעולי פנים, חלקם לבושים מדים ואפודים, וחלקם לבושים בתכריכים לבנים, לבושים חגורות נפץ, ובידיהם ספרי קוראן.    רעולי פנים, חלקם לבושים מדים ואפודים, וחלקם לבושים בתכריכים לבנים, לבושים חגורות נפץ, ובידיהם ספרי קוראן.
רעולי פנים, חלקם לבושים מדים ואפודים, וחלקם לבושים בתכריכים לבנים, לבושים חגורות נפץ, ובידיהם ספרי קוראן.     על גב האפוד כתוב "יחידות השהיד ראא'ד אלכרמי[2]" (דף הפייסבוק של תנועת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ביר זית, 3 בינואר 2018)
פעילים רעולי פנים, חלקם לבושים מדים ואפודים, וחלקם לבושים בתכריכים לבנים, לבושים חגורות נפץ, ובידיהם ספרי קוראן. משמאל: על גב האפוד כתוב “יחידות השהיד ראא’ד אלכרמי[2]” (דף הפייסבוק של תנועת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ביר זית, 3 בינואר 2018)
 מחזה המדמה ירי של צה"ל לעבר מפגינים ולאחר מכן הלוויה של אחד המפגינים שנהרג מהירי (דף הפייסבוק של תנועת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ביר זית, 3 בינואר 2018)    מחזה המדמה ירי של צה"ל לעבר מפגינים ולאחר מכן הלוויה של אחד המפגינים שנהרג מהירי (דף הפייסבוק של תנועת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ביר זית, 3 בינואר 2018)
מחזה המדמה ירי של צה”ל לעבר מפגינים ולאחר מכן הלוויה של אחד המפגינים שנהרג מהירי (דף הפייסבוק של תנועת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ביר זית, 3 בינואר 2018)

מימין: כרזה עליה תמונה של יוסף אלשאיב, מתאם הפעילות של תנועת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ביר זית, שנעצר בידי צה"ל ב-16 בדצמבר 2017. לידה כרזה עליה תמונת ערפאת ודבריו "לירושלים הולכים מיליוני שהידים" (דף הפייסבוק של תנועת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ביר זית, 3 בינואר 2018)
מימין: כרזה עליה תמונה של יוסף אלשאיב, מתאם הפעילות של תנועת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ביר זית, שנעצר בידי צה”ל ב-16 בדצמבר 2017. לידה כרזה עליה תמונת ערפאת ודבריו “לירושלים הולכים מיליוני שהידים” (דף הפייסבוק של תנועת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ביר זית, 3 בינואר 2018)

התייחסות מנהיג חזבאללה לנושא הפלסטיני
  • בראיון רחב יריעה, שהעניק חסן נצראללה מזכ”ל חזבאללה (אלמיאדין, 3 בינואר 2018) הוא התייחס בין השאר גם לסוגיה הפלסטינית וליחסי חזבאללה עם הפלסטינים. במהלך הריאיון חשף נצראללה כי לאחר הצהרת טראמפ (6 בדצמבר 2017) הוא נפגש עם עם נציגי חמאס, פתח וארגונים נוספים (החזית העממית, החזית הדמוקרטית, אלצאעקה). לדבריו, כולם הסכימו על חשיבות נושא ירושלים ועל הצורך לקיים הפגנות ולהפעיל לחצים. נצראללה גם הודה, כי חזבאללה מעניק לשם כך סיוע פוליטי, כספי ותקשורתי. גם איראן, לדבריו, מסייעת, כפי שסייעה במהלך “אנתיפאדאת ירושלים” בהענקת סיוע כספי לפצועים ולמשפחות שבתיהם נהרסו. לדברי נצראללה איראן תומכת בכל ארגוני “ההתנגדות הפלסטינית” ולכן ארה”ב מטילה עליה סנקציות. הוא הוסיף, כי “ההתנגדות” בפלסטין זקוקה לנשק וליכולות צבאיות והענקת סיוע [במשתמע ע”י איראן] הינה מדיניות קבועה שאינה תלויה בהחלטה זו או אחרת .

מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה מתראיין לערוץ אלמיאדין הלבנוני (ערוץ אלמיאדין ביוטיוב, 3 בינואר 2018)
מזכ”ל חזבאללה חסן נצראללה מתראיין לערוץ אלמיאדין הלבנוני (ערוץ אלמיאדין ביוטיוב, 3 בינואר 2018)

  • נצראללה הדגיש כי מאז שהוקם חזבאללה “המצפן של הארגון מכוון לכיוון פלסטין“. הוא הצהיר שפלסטין תשוחרר על ידי “ההתנגדות” אשר תמחק את ישראל. הוא קרא “להתנגדות ולאנתיפאדה” שכן לדבריו רק אלו יעצרו את ישראל. הוא ביקש לעודד את דרך האנתיפאדה ולשמור על הבחירה הזו מבחינה מדינית, חינוכית וצבאית. לדבריו תהליך השלום הוא אחיזת עניים ורמאות שנועדו לתמוך בישראל ולהכיר בגבולותיה. הוא קרא לעצור כל סוג של שלום או תיאום ביטחוני עם ישראל .

[1] "פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2] ראא'ד אלכרמי היה פעיל בכיר בתנט'ים בטול כרם שפעל תחת פיקודו הישיר של מרואן אלברע'ות'י. אלכרמי היה מעורב בתכנון וביצוע פיגועים בהם נהרגו ונפצעו ישראלים רבים. הוא נהרג על מפיצוץ מטען בקרבת ביתו ב-14 בינואר 2002. ישראל הואשמה בהריגתו.