מבט לג’האד העולמי (4 –10 בינואר 2018)

הריסות ביתו של חבר מועצת תת-הנפה קרה תבה כתוצאה מפיצוץ שבוצע על-ידי פעילי דאעש (אלסומריה ניוז, 6 בינואר 2018).

הריסות ביתו של חבר מועצת תת-הנפה קרה תבה כתוצאה מפיצוץ שבוצע על-ידי פעילי דאעש (אלסומריה ניוז, 6 בינואר 2018).

פעילי דאעש עוצרים כלי רכב נוספים במחסום (אח'באר אלמסלמין, 5 בינואר 2018).

פעילי דאעש עוצרים כלי רכב נוספים במחסום (אח'באר אלמסלמין, 5 בינואר 2018).

אבו כאט'ם אלמקדסי, פעיל מחוז סיני של דאעש, מאיים בהריגת יהודים (אח'באר אלמסלמין, 3 בינואר 2018).

אבו כאט'ם אלמקדסי, פעיל מחוז סיני של דאעש, מאיים בהריגת יהודים (אח'באר אלמסלמין, 3 בינואר 2018).

פעיל מחוז סיני של דאעש מחמד אלדג'ני מכוון אקדח לראשו של מוסא אבו זמאט רגעים ספורים לפני שהוצא על-ידו להורג (אח'באר אלמסלמין, 3 בינואר 2018).

פעיל מחוז סיני של דאעש מחמד אלדג'ני מכוון אקדח לראשו של מוסא אבו זמאט רגעים ספורים לפני שהוצא על-ידו להורג (אח'באר אלמסלמין, 3 בינואר 2018).

עיקרי אירועי השבוע
  • הכוחות הסורים, בסיוע אווירי רוסי, המשיכו במערכה לכיבוש מרחב אדלב הנמצא בשליטת ארגוני המורדים (בדומיננטיות של המטה לשחרור אלשאם). נראה, כי המאמץ העיקרי שלהם מופנה לכיבוש שדה התעופה הצבאי אבו אלצ’הור, שמדרום מזרח לאדלב, המהווה יעד ביניים חשוב.
  • השבוע סיכלו הרוסים ניסיון תקיפה של 13 כלי טיס בלתי מאוישים, שכוון נגד הבסיס האווירי חמימים והבסיס הימי בטרטוס. יוזכר כי בסוף דצמבר 2017 שוגרו מספר רקטות ונורו פצצות מרגמה לעבר הבסיס הרוסי בחמימים. הרוסים האשימו כי ארגון המורדים אחראר אלשאם, בעל האופי האסלאמי, הערוך במרחב אדלב, אחראי לשיגור כלי הטיס הבלתי מאוישים. הדבר טעון אימות.
  • המדובר, להערכתנו, בתקיפות המבוצעות ע”י ארגוני המורדים שבמרחב אדלב. זאת כדי להקל על הלחץ המופעל נגדם בחלקה המזרחי של המובלעת ובמרחב הכפרי שמדרום לאדלב. התקיפות הללו המחישו לרוסיה כי למרות הצהרותיה על “הניצחון” בסוריה, ולמרות פינוי מקצת מכוחותיה, הדרך לסיום מלחמת האזרחים עודנה ארוכה.
  • מחוז דאעש בסיני פרסם השבוע סרטון, שצולם בצפון סיני, התוקף בחריפות את חמאס “הכופרת”. בסרטון תועדו מספר פעילי חמאס שנמלטו מהרצועה והצטרפו לשורות דאעש בסיני. בסרטון תועדה הוצאה להורג של מבריח מרפיח המצרית, שהואשם ע”י דאעש בהעברת נשק לזרוע הצבאית של חמאס. בסרטון נכלל גם איום נגד היהודים. בתקשורת המצרית הוצג הסרטון כהוכחה לכך שחמאס ממשיכה להבריח אמצעי לחימה לרצועה דרך סיני, ושיש לה רשת פעילים המבצעים הברחות אלו.
עיקרי ההתפתחויות בסוריה
סדרת תקיפות נגד הבסיסים הרוסיים בחמימים ובטרטוס
  • לאחרונה מהווים בסיס חמימים של חיל האוויר הרוסי והבסיס הימי הרוסי בטרטוס יעד לתקיפות של כלי טיס בלתי מאוישים, ירי רקטות וירי פצצות מרגמה. להלן פירוט התקיפות (על פי כלי התקשורת הרוסיים):
    • משרד ההגנה הרוסי פרסם הודעה כי בין ה-6-5 בינואר 2018 סוכלה “מתקפת טרור” משולבת נגד בסיס האוויר הרוסי בחמימים והמרכז הלוגיסטי של הצי הרוסי בטרטוס. התקיפה בוצעה באמצעות 13 כלי טיס בלתי מאוישים המצוידים במטעני חבלה מייצור עצמי. עשרה כלי טיס ניסו לתקוף את בסיס חמימים ושלושה ניסו לתקוף את הבסיס (הימי) בטרטוס. לדברי הרוסים אף אחד מכלי הטיס לא פגע במטרה. שבעה כלי טיס הופלו על ידי מערכת ההגנה האווירית הרוסית ושישה הונחתו על ידי מערכות הל”א של צבא רוסיה (שלושה מהם התפוצצו בעת הנחיתה).
    • לפי הודעת משרד ההגנה הרוסי, שוגרו כלי הטיס ממרחק של כחמישים ק”מ[1] והם היו מצוידים במכשור ניווט ותקיפה חדשני. זו הייתה הפעם הראשונה, שבה נעשה שימוש מאסיבי בכלי טיס מסוג זה. לטענת הרוסים הטכנולוגיה להפעלת כלי הטיס הועברה, ככל הנראה, ממדינה שלישית, בעלת יכולות טכנולוגיות גבוהות (דף הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 8 בינואר 2018).
    • ב-31 בדצמבר 2017 שוגרו מספר פצצות מרגמה לעבר בסיס האוויר הרוסי בחמימים. ב-4 בינואר 2018 אישר משרד ההגנה הרוסי כי אכן אירעה תקיפה נגד בסיס חמימים. לפי דיווח משרד ההגנה, “קבוצת חבלה ניידת של חמושים” ביצעה את התקיפה, שכתוצאה ממנה נהרגו שני חיילים. משרד ההגנה הרוסי הכחיש את הדיווח לפיו הושמדו בתקיפה מטוסים רוסיים[2] (טאס, 4 בדצמבר 2018). היומון קומרסנט, שדיווח על תקרית זו, ציין, כי היא אחת התקריות החמורות, שאירעו מאז תחילת המעורבות הרוסית בסוריה. עד לתקיפה זו לא היו פגיעות משמעותיות בציוד הרוסי וזו הייתה הפעם הראשונה שבה מערכות ההגנה האוויריות הרוסיות לא פעלו כראוי (קומרסנט, 3 בינואר, עודכן ב-4 בינואר, 2018).
    • מריה זכארובה, דוברת משרד החוץ הרוסי, דיווחה, כי ב-27 בדצמבר 2017, שיגרו “חמושים” מספר רקטות לעבר שדה התעופה הבינלאומי בלאד’קיה ולעבר בסיס חיל האוויר הרוסי בחמימים. שתיים מהן יורטו על ידי מערכת ההגנה האווירית רוסית. רקטה שלישית שנורתה סטתה ממסלולה נפלה בפאתי העיר ג’בלה (אתר משרד החוץ הרוסי, 28 בדצמבר 2017).
אחד מכלי הטיס הבלתי מאוישים שהיו מעורבים בניסיון התקיפה.    הפצצות שנשאו כלי הטיס (דף הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 8 בינואר 2018).
מימין: אחד מכלי הטיס הבלתי מאוישים שהיו מעורבים בניסיון התקיפה. משמאל: הפצצות שנשאו כלי הטיס (דף הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 8 בינואר 2018).
  • עד כה לא קיבל אף ארגון אחריות על התקיפות שבוצעו ע”י כלי הטיס הבלתי מאוישים. עם זאת, מקורות צבאיים מסרו ליומון קומרסנט, כי ניתן לומר בסבירות גבוהה, שארגון המורדים האסלאמי אחראר אלשאם עמד מאחורי התקיפות. הארגון ניסה בעבר לתקוף באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים יחידות הנדסה של צבא סוריה בעיר חמץ (ניסיון שנכשל). על פי המקורות הצבאיים, פיענוח הנתונים של כלי הטיס הוכיח “באופן חלקי” את המעורבות של אחראר אלשאם בתקיפה האחרונה (6-5 בינואר 2018). משרד ההגנה הרוסי פרסם הודעה רשמית לפיה כלי הטיס הבלתי מאוישים, שהיו מעורבים בניסיון התקיפה נגד הבסיסים הרוסיים חמימים וטרטוס בסוריה שוגרו מהכפר אלמוזרה (Al Mawzarah) (כ-32 ק”מ מדרום-מערב לאדלב).

אחראר אלשאם, שהאצבע המאשימה הרוסית הופנתה אליה, הינו ארגון מורדים בעל אופי אסלאמי, אשר הוקם בתחילת מלחמת האזרחים בסוריה, בעקבות איחוד כמה ארגוני מורדים אסלאמיים. הארגון נתמך ע”י תורכיה, שאליה פנו הרוסים לאחר ניסיון התקיפה של כלי הטיס. מרכז הכוח של הארגון הינו במרחב אדלב, שבו הארגון הדומיננטי הינו המטה לשחרור אלשאם (ג’בהת אלנצרה לשעבר). ביולי 2017 ניהל המטה לשחרור אלשאם מערכה צבאית נגד אחראר אלשאם במרחב אדלב, שבסיומה מיצב עצמו כארגון הדומיננטי במרחב אדלב. נראה כי לנוכח המערכה לכיבוש אדלב פועל אחראר אלשאם בשיתוף פעולה עם המטה לשחרור אלשאם, אף כי בגזרות לחימה נפרדות.

סיכום ומסקנות
  • התקיפות נגד הבסיס הרוסי בחמימים והבסיס הימי בטרטוס בוצעו ע”י ארגוני המורדים הפועלים במרחב אדלב. מטרתן הייתה, להערכתנו, להקל על הלחץ של הכוחות הסוריים, הפועלים בסיוע אווירי רוסי, לכיבוש מובלעת אדלב ומפעילים לחץ בעיקר על חלקה המזרחי. ייתכן כי אחראר אלשאם היה זה, שביצע את ניסיון התקיפה באמצעות כלי הטיס הבלתי מאוישים, אולם הדבר עודנו דורש אימות.

הירי המחיש לרוסיה, כי למרות הצהרות הצמרת הרוסית על “הניצחון” שנחלו בסוריה ולמרות פינוי מקצת מהכוחות הרוסים הדרך לסיוע מלחמת האזרחים עודנה ארוכה. הוא גם המחיש את הפגיעות של מאחזיהם האסטרטגיים שברצועת החוף ובמרכזם חמימים וטרטוס לירי של ארגוני המורדים השולטים של מרחב אדלב.

המערכה לכיבוש מרחב אדלב
  • הכוחות הסורים ובעלי בריתם המשיכו בפעילות במרחב אדלב, בעיקר במרחב הכפרי שמדרום לעיר ובחלקו המזרחי של מחוז אדלב:
    • לאחר עימותים עם פעילי המטה לשחרור אלשאם והארגונים המסייעים לו השתלטו הכוחות הסוריים על מספר רב של כפרים ועיירות במרחב הכפרי שמדרום לאדלב (מוסד ההסברה הקרבית, 7 בינואר 2018). נמסר על אבדות רבות לפעילי המטה לשחרור אלשאם בנשק ובציוד צבאי (סאנא, 7 בינואר 2018). סוכנות הידיעות של המטה לשחרור אלשאם טענה, כי כוחות עילית של המטה הרגו 35 חיילים סוריים כ-52 ק”מ מדרום לאדלב (סוכנות הידיעות אבאא’, המזוהה עם המטה לשחרור אלשאם, 8 בינואר 2018).
    • במקביל המשיכו צבא סוריה והכוחות המסייעים לו לפעול בחלקו המזרחי של מחוז אדלב, במרחב הכפרי שמצפון לחמאה. דווח כי מאז החלה המערכה ב-22 באוקטובר 2017 השתלטו הכוחות הסורים על 87 עיירות וכפרים במרחב (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 6 בינואר 2018). 

נראה כי המאמץ העיקרי של הכוחות הסורים מכוון עתה לכיבוש שדה התעופה הצבאי אבו אלצ’הור, המהווה יעד ביניים חשוב במערכה לכיבוש מרחב אדלב. שדה תעופה זה, אחד משדות התעופה הגדולים בצפון סוריה, נכבש ע”י ארגוני המורדים בשנת 2015.

פיצוץ מכונית תופת באדלב
  •   ב-7 בינואר 2018 התפוצצה מכונית תופת ברחוב אלת’לאת’ין (Al Thalatheen) באדלב. לפחות ארבעים ושלושה בני אדם נהרגו ועשרות נוספים נפצעו. בין ההרוגים 27 אזרחים, מרביתם ילדים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 8 בינואר 2018). כמו כן נפגעו למעלה מארבעה בניינים (סוכנות הידיעות אבאא’ 7 בינואר 2018). לפי שעה לא קיבל על עצמו ארגון כלשהו אחריות לביצוע הפיגוע. נמסר כי הפיצוץ ארע מול מפקדה צבאית של ארגון בשם “צבאות הקווקז” (אלג’זירה, 7 בינואר 2018; סוכנות הידיעות אבאא’, 7 בינואר 2018).
  • “צבאות הקווקז” (Ajnad Al Qawqaz) הינו ארגון חמוש, שמוצא פעיליו מצ’צ’ניה, הקווקז והבלקן. מפקד הארגון (לפחות מאז 10 באוגוסט 2015) הינו עבד אלחכים הצ’צ’ני (‘Abd Al Hakeem Al Sheeshani), יליד 1983, מגרוזני בירת צ’צניה (ערבי 21 [Arabi 21], 10 באוגוסט 2015).
מכונית תופת נוטרלה במרחב תדמור
  • צבא סוריה דיווח כי נטרל מכונית תופת של דאעש, כעשרים ק”מ מדרום מזרח לתדמור. המדובר בכלי רכב שטח בו עושים פעילי דאעש שימוש. במכונית נמצאו מטעני חבלה רבים שהכילו למעלה מ-500 ק”ג חומרי נפץ. בין חומרי הנפץ נמצאו גם מוקשים רבים נגד טנקים (ערוץ היוטיוב של סאנא, 4 בינואר 2018).
ית התופת של דאעש שנוטרלה על ידי צבא סוריה מדרום מזרח לתדמור.    כלי הרכב וסביבו מוקשים נגד טנקים (ערוץ היוטיוב של סאנא, 4 בינואר 2018).
מימין: מכונית התופת של דאעש שנוטרלה על ידי צבא סוריה מדרום מזרח לתדמור. משמאל: כלי הרכב וסביבו מוקשים נגד טנקים (ערוץ היוטיוב של סאנא, 4 בינואר 2018).
נמשכות ההתנקשויות מצפון לאבו כמאל
  • השבוע נמשכו ההתנגשויות בין כוחות SDF לבין פעילי דאעש ממזרח לנהר הפרת. דאעש טען כי עשרים מלוחמי SDF נהרגו וארבעה נשבו במהלך התנגשויות כ-37 ק”מ מצפון מערב לאלבוכמאל (אח’באר אלמסלמין, 9 בינואר 2018).
יישום הסכם פינוי המורדים ממובלעת בית ג’ן
  • במהלך השבוע נמשך יישום ההסכם בין כוחות המורדים לבין צבא סוריה, לפינוי מובלעת המורדים באזור בית ג’ן. במסגרת זאת תפס צבא סוריה מספר מוצבים למרגלות החרמון לרבות מוצב באזור מזרעת בית ג’ן (הטלוויזיה הסורית, 5 בינואר 2018). עשרות מאנשי כוחות המורדים בעיירה בית ג’ן ובמזרעת בית ג’ן החליטו שלא להתפנות ולהישאר בבתיהם (סאנא, 7 בינואר 2018). נמסר כי הכוחות הסורים החלו להסדיר את מעמדם וכי הם מסרו לידי צבא סוריה את אמצעי הלחימה שהיו ברשותם (הטלוויזיה הסורית, 7 בינואר 2018).
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעילות טרור וגרילה של דאעש ופעולות סיכול ומנע של הכוחות העיראקים
  • גם השבוע נמשכה הפעילות הצבאית האינטנסיבית של כוחות הביטחון העיראקים נגד פעילי דאעש, המפוזרים בצפונה של עיראק במובלעות ובכיסים בודדים. מצפון לביג’י נהרגו שלושה פעילי דאעש מאש כוחות הביטחון העיראקים. אחד מהם נשא על גופו חגורת נפץ (סוכנות הידיעות העיראקית, 5 בינואר 2018). שנים-עשר פעילי דאעש החברים בתאים רדומים של הארגון, שהסתתרו בעיר כרכוכ, נעצרו על-ידי כוחות הביטחון העיראקים (סוכנות הידיעות העיראקית, 7 בינואר 2018).
  • בלטו השבוע כמה תקיפות, שביצעו פעילי דאעש נגד אנשי כוחות הביטחון העיראקיים. על חלק מהאירועים לא פורסמה הודעת קבלת אחריות רשמית של דאעש, יתכן בשל חשש מפני חשיפת פעילי דאעש ואולי גם בשל הפגיעה במערך התקשורת של דאעש בעיראק. להלן אירועים בולטים:
    • מוצ ול:
      • כלי התקשורת של דאעש דיווחו על חיסולו של “סוכן של ממשלת עיראק”. “הסוכן” נורה למוות ב-6 בינואר 2018 על-ידי פעיל הארגון בשכונת אלעריבי (Al ‘Ereibi), שבצפון מערב מוצול (אח’באר אלמסלמין, 7 בינואר 2018).
      • על פי דיווחי דאעש ב-5 בינואר 2018 נורו למוות שני אנשי המודיעין הצבאי העיראקי בשכונת סומר (Soumar), שבדרום מוצול (אח’באר אלמסלמין, 6 בינואר 2018).
    • מחוז דיאלא:
      •  אישה נהרגה ושלושה בני אדם נפצעו בפיצוץ מכונית תופת וחגורת נפץ באזור מתחם אירוח של שיח’ שבטי אלנדא (שבטים מוסלמים סונים), כ-50 ק”מ ממזרח לבעקובה. עד כה אף ארגון לא קיבל אחריות לפיגוע. יום קודם לכן, קרא השיח’ בכינוס שערך לבני שבטים באזור להילחם נגד תאים רדומים של דאעש (אלסומריה ניוז, 6 בינואר 2018).

אין זו הפעם הראשונה בה מתבצע פיגוע נגד שבטי אלנדא המוסלמים סונים. ב-23 ביוני 2015 נהרגו לפחות 11 בני אדם ו-29 נפצעו בפיצוץ מכונית תופת נגד כינוס שיח’ים של שבטי אלנדא. הכינוס נערך אז על רקע חטיפתו של מנהיג שבטי אלנדא בעיראק, שיח’ מטלכ אלתרכי אלעליוי, כנראה ע”י דאעש (עיראק פרס, 23 ביוני 2015). פיצוץ מכונית התופת באזור האירוח של שבטי אלנדה נועד להערכתנו להרתיע את שבטי אלנדה הסונים מלסייע לממשל העיראקי.

  • ב-6 בינואר 2018 תקפו חמושים מספר עמדות של כוחות הביטחון העיראקים ובני השבטים באגן אלנידא, כ-55 ק”מ ממזרח לבעקובה. כוחות הביטחון העיראקים שלחו לזירת ההתנגשויות. לא צוין היקף האבדות בנפש (אלסומריה ניוז, 6 בינואר 2018).
  • ב-6 בינואר 2018 דווח כי פעילי דאעש פוצצו את ביתו של חבר מועצת תת-הנפה (נאחיה) קרה תבה (Qarah Tabah), כ-112 ק”מ מצפון מזרח לבעקובה (אלסומריה ניוז, 6 בינואר 2018). לא אותרה קבלת אחריות של דאעש.
מצרים וחצי-האי סיני
חצי האי סיני
  • מקורות ביטחוניים מצריים דיווחו, כי מנגנוני הביטחון בצפון סיני הכריזו על מצב חירום בכל הריכוזים והמחסומים הביטחוניים במחוז. הכוחות נקטו באמצעים ביטחוניים מוגברים ובמסגרת זאת הוצבו מחסומים ניידים ונייחים בדרכים ראשיות וצדדיות ונערכו פשיטות בשכונות באלעריש. כמו כן תגברו כוחות הביטחון את נוכחותם סביב אתרים ביטחוניים וממשלתיים, תחנות משטרה, בית הכלא המרכזי וכנסיות (עמוד הפייסבוק איחוד שבטי סיני, 6 בינואר 2018). גם בדרכים ההרריות ובערוצים, שבדרום סיני , הוכרז על כוננות שנועדה למנוע הסתננות פעילי טרור (עמוד הפייסבוק סיני ניוז, 6 בינואר 2018).
  • למרות הפעילות האינטנסיבית של כוחות הביטחון המשיכו פעילי דאעש לפעול בשטח ולבצע פיגועים. ב-4 בינואר 2018 נהרגו שוטר וחייל בצבא מצרים, לאחר שפעילי דאעש עצרו אותם במחסום פתע, שהציבו מול מלחות סביכה (Sebeekah), כ-32 ק”מ ממערב למרכז אלעריש (אח’באר אלמסלמין, 5 בינואר 2018).
פאנל במצרים בו הוצגו מאפייני הטרור בחצי האי סיני בשנת 2017
  • במסגרת פאנל שנערך בנושא הטרור במצרים סיכמו מומחי ביטחון וטרור מצריים את פעילות הטרור בשנת 2017 . המומחים הצביעו על מספר מאפיינים (אלסיאסה אלדוליה, 7 בינואר 2018):
  • במהלך שנת 2017 חלה ירידה בכמות הפיגועים ועליה בכמות הסיכולים. לדברי המומחים במקביל לכל פיגוע שבוצע סוכלו שני פיגועים.
  • פיגועי הטרור עברו “מפיגועי כמות לפיגועי איכות”. יעדי הפיגועים המשיכו להיות ברובם כוחות הביטחון המצריים (צבא ומשטרה) אך במקביל נעשה ניסיון לפגוע במוסדות ויעדים אזרחיים. המומחים איתרו עלייה בכמות הפיגועים נגד יעדים אזרחיים, בעיקר בתי תפילה.
  • לצפון חצי האי סיני הגיעו פעילי הטרור לאזורים חדשים. דאעש גייס פעילים ממצרים גופא, מאזורים כמו קהיר, עמק הנילוס והדלתא .
  • פעילות במסגרת חוליות מצומצמות ניידות. הדבר מציב אתגר ביטחוני גדול בפני כוחות הביטחון המצרים.
  • לגבי שנת 2018 צופים מומחי הביטחון והטרור, כי הטרור יושפע מכמה גורמים: ההתפתחויות הבינלאומיות, המתיחות באזורים שונים בעולם, האתגרים הכלכליים הטכנולוגיים והביטחוניים, ומאבקי ההשפעה בין הגורמים האזוריים והבינלאומיים. לגבי דאעש הם צופים, כי בעקבות תבוסתו בסוריה ובעיראק הוא ינסה “להמציא עצמו מחדש” בצפון אפריקה ובכלל זה בחצי-האי סיני.
פעילות דאעש במדינות נוספות
אפגניסטאן: פיגוע התאבדות נוסף בכאבול ופעילות כוחות הביטחון האפגאנים
  • ב-4 בינואר בוצע פיגוע התאבדות מצפון מזרח למרכז הבירה כאבול. מחבל מתאבד פוצץ עצמו בקרב שוטרים אפגאנים במהלך אבטחת הפגנה של בעלי חנויות באזור. 13 שוטרים נהרגו ו-16 נפצעו. כמו כן נפצעו שני אזרחים. דאעש קיבל אחריות לפיגוע (אפגניסטאן טיימס, 5 בינואר 2018).
  • בפעילות כוחות הביטחון האפגאנים, במחוז אלינגר (Alingar District) [שבלגמאן (Laghman)], כ-40 ק”מ מצפון לג’לאלאבאד (Jalalabad) נהרגו עשרים פעילי דאעש. הפעילות כללה ירי ארטילרי ותקיפות של כלי טיס נגד עמדות דאעש באזור. שני פעילי דאעש נוספים נהרגו בפעילות דומה שהתבצעה שבמזרח המדינה במחוז אצ’ין (Achin), כ-36 ק”מ מדרום מזרח לג’לאלאבאד (אפגניסטאן טיימס, 6 בינואר 2018).
המלחמה על התודעה
מחוז סיני של דאעש הפיץ סרטון התוקף בחריפות את חמאס
  • ב-3 בינואר 2018 פרסם מחוז סיני של דאעש סרטון תעמולה, שצולם בצפון סיני, התוקף בחריפות את חמאס. בסרטון תועדו, בין השאר, פעילי חמאס שנמלטו מרצועת עזה והצטרפו לשורות דאעש (אח’באר אלמסלמין, 3 בינואר 2018). עיקרי הסרטון:
    • בתחילת הסרטון נראה נשיא ארה”ב מכריז על ירושלים כבירת ישראל. לאחר מכן על רקע תמונה פנוראמית של כיפת הסלע ומסגד אלאקצא מסביר הקריין אודות חשיבותה של ירושלים עבור המוסלמים. לדברי הקריין פלסטין הוזנחה ונשכחה וכך קרה שטראמפ הכריז על ירושלים כעל “בירת היהודים”.
    • חלק נוסף של הסרטון הוקדש לגינוי חמאס “המקיימת שלטון שאינו שלטון הדת, נלחמת נגד לוחמי הג’האד ודבקה בדמוקרטיה”. כמו כן הואשמה חמאס “הכופרת” בשיתוף פעולה עם מצרים. לאחר מכן הושמעה קריאה לפעילים סלפים ברצועת עזה להתנער משלטון חמאס ולפעול נגדה.
    • בהמשך תוקף הסרטון את מצרים על התנכלותה לפעילי דאעש. הסרטון קורא לסלפים במרכז ובדרום מצרים להילחם ב”כופרים” ולתקוף את בתי המשפט ואת המפקדות הביטחוניות שלהם. על הסלפים ברצועה להתנער משלטון חמאס, אשר עושק אותם ופועל נגד “מייחדי האל” (הסלפים-ג’האדיסטים הפועלים ברצועה).
    • בסרטון תועדה הוצאה להורג של מוסא אבו זמאט, מבריח מרפיח המצרית, שהואשם ע”י דאעש בהעברת נשק לזרוע הצבאית של חמאס.

אבו כאט’ם אלמקדסי, פעיל מחוז סיני של דאעש, מאיים בסוף הסרטון “ואשר ליהודים, אשר ליהודים [חוזר על כך], כבר שלפנו עבורם את החרב החדה והכנו להם צבא עצום, נהרוס את מצודותיהם לאור יום ונוריד שאולה את הילדים, הזקנים והבתולות [במקור: אבכאר. מילה זו הינה גם רבים של בכור]. אמור ליהודים הבוגדניים, הבוקר שלנו מגיע, הח’ליפות שלנו קיימת ואתם תיקברו. המסרים שלנו מגיעים באמצעות פגיונות, ברמיסתכם נתפאר, הוי פחדנים שכמותכם, אתם נבלות, וכלבים טהורים מכם” (אח’באר אלמסלמין, 3 בינואר 2018).

  • להלן פרטים אודות פעילי דאעש בסיני שנמלטו מהרצועה, המוזכרים בסרטון (על פי מקורות פלסטינים וערבים):
    • חמזה עאדל אלזמאלי: הפעיל שאיים בסרטון על חמאס מכונה כאט’ם העזתי או מחמד עאדל אלכאט’ם או אבו כאט’ם אלמקדסי, יליד 1992, התגורר בעבר בחלק הפלסטיני של רפיח. הוא עזב את הרצועה לסיני לפני כשנתיים. נטען, כי הוא נקרא כמה פעמים על ידי מנגנוני הביטחון לחקירות ברפיח שהאשימו אותו במספר עבירות פליליות (גניבות ועבירות מוסר שבגינם הוגשו נגדו כתבי אישום).
    • מחמד אלדג’ני המכונה גם רשאד אנואר אלדג’ני. אלדג’ני התגורר במחנה הפליטים אלשאטי’ במערב רצועת עזה והיה פעיל בזרוע הצבאית של חמאס. לאחר שהושפע מהאידיאולוגיה הקיצונית של דאעש הוא עזב את הרצועה ועבר לסיני. כיום פעיל במחוז סיני של דאעש. מחמד אלדג’אני היה האיש שהוציא להורג את מוסא אבו זמאט.[3]
  • מחמד מונסה המכונה אבו אלרוי: התגורר במחנה הפליטים אלנציראת ונעצר בשל עברות שביצע. הוא עזב לסיני והצטרף לשורות דאעש. כיום הוא פעיל בגזרת אלשיח’ זויד (ערבי 21, אלבואבה ניוז, 3 בינואר 2018).
אבו כאט'ם אלמקדסי נואם לפני הוצאתו להורג של מוסא אבו זמאט (אח'באר אלמסלמין, 3 בינואר 2018).   פעיל מחוז סיני של דאעש מחמד אלדג'ני מכוון אקדח לראשו של מוסא אבו זמאט רגעים ספורים לפני שהוצא על-ידו להורג (אח'באר אלמסלמין, 3 בינואר 2018).
מימין: אבו כאט’ם אלמקדסי נואם לפני הוצאתו להורג של מוסא אבו זמאט (אח’באר אלמסלמין, 3 בינואר 2018). משמאל: פעיל מחוז סיני של דאעש מחמד אלדג’ני מכוון אקדח לראשו של מוסא אבו זמאט רגעים ספורים לפני שהוצא על-ידו להורג (אח’באר אלמסלמין, 3 בינואר 2018).
תגובת המצרים לסרטון
  • על רקע הסרטון וזיהוי המשתתפים בו נמתחה בעיתונות המצרית ביקורת על חמאס:
    • במאמר באלאהראם מאת אשרף אבו אלהול. נאמר כי הסרטון מהווה הוכחה לקשר המתקיים בין קיצוניים בעזה לאלימות בחצי האי סיני. עוד ציין הכותב כי חמאס לא מסרה למצרים את שמות אותם הפעילים שהצטרפו לפעילי דאעש בחצי האי סיני. בעקבות זאת הוא מעלה שאלה לגבי מידת המחויבות שמרגישה חמאס כלפי מצרים בנוגע להסדרת המצב בגבול ומניעת מעבר טרוריסטים מהרצועה דרך המנהרות ותובע בדיקה מול הנהגת חמאס (אלאהראם, 8 בינואר 2018).
    • במאמר באלמצרי אליום נאמר, כי הסרטון מוכיח, שחמאס משתמשת בסיני להברחת אמצעי לחימה וכי ברשותה רשת פעילים המבצעת הברחות אלו. חלק מפעילי דאעש בצפון חצי האי סיני הינם מרצועת עזה וחלקם הצטרפו בעבר לחמאס. אזור צפון סיני הפך עתה לזירת מאבק בין חמאס לדאעש. לטענת המאמר בקרב חמאס קיים זרם המנסה להרחיק את חמאס מהפיוס הלאומי. המאמר מוסיף, כי מן הראוי לבחון את פניית איראן וחזבאללה למהר ולהושיט לחמאס סיוע, ואת המגעים שקיים קאסם סלימאני עם הנהגת הזרוע הצבאית של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ברצועת עזה (אלמצרי אליום, 9 בינואר 2018).

קריקטורה שפרסמה חמאס בעקבות סרטון דאעש. בכותרת נכתב : "מחוז  סיני מוציא להורג צעיר באשמת העברת כלי נשק להתנגדות בעזה..." ( חשבון הטוויטר PALINFO, 4 בינואר 2017)
קריקטורה שפרסמה חמאס בעקבות סרטון דאעש. בכותרת נכתב : “מחוז
סיני מוציא להורג צעיר באשמת העברת כלי נשק להתנגדות בעזה…” ( חשבון הטוויטר PALINFO, 4 בינואר 2017)

[1] העיר אדלב, מעוזם של ארגוני המורדים, נמצאת כ-85 ק"מ (בקו אווירי) מצפון מערב לבסיס הרוסי בחמימים. סביר איפא להניח שהשיגורים בוצעו במרחב שדרום מערב לאדלב, הנמצא בשליטת ארגוני המורדים.
[2] מספר מקורות מסרו שכתוצאה מהתקיפה הושמדו לפחות שבעה מטוסים רוסיים (ארבעה מפציצי Su-24, שני מטוסי Su-35s ומטוס תובלה מסוג An-72). כמו כן דווח, כי ייתכן ונפצעו עשרה אנשי צבא. כאמור משרד ההגנה הרוסי הכחיש את הידיעות הללו.
[3] משפחתו של מחמד אלדג'ני פרסמה את ההצהרה הבאה: "אל מול פני מעשה נפשע זה, שאותו ביצע מחמד אלדג'ני, אנו מדגישים כי המשפחה משוחררת מאחריות [חפה מפשע] למעשה זה ומעשים אחרים הנוגדים את דתנו תמימת הדרך וערכי עמנו" (דניא אלוטן, 4 בינואר 2018).