יום השנה להקמת פתח צוין באוניברסיטאות ובמכללות ביהודה ושומרון באמצעות האדרת תופעת השהידים ועידוד לטרור

סטודנטים רעולי פנים במפגן צבאי (דף הפייסבוק של תנועת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ביר זית, 3 בינואר 2018).

סטודנטים רעולי פנים במפגן צבאי (דף הפייסבוק של תנועת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ביר זית, 3 בינואר 2018).

כללי
  • ב-1 בינואר 2018 חל יום השנה ה-53 להקמת תנועת פתח. לציון יום השנה התקיימו ביהודה שומרון ורצועת עזה אירועים שונים. בין המוסדות שציינו את יום השנה היו גם אוניברסיטאות ומכללות ביהודה ושומרון. האירועים במוסדות האקדמיים אורגנו בעיקר על ידי תנועות הסטודנטים של פתח. במסגרתם נערכו צעדות והפגנות, והועלו מיצגים.
  • לפנינו תמונות המתעדות אירועים לציון יום השנה ליסוד תנועת פתח באוניברסיטת ביר זית, שהיא אחת האוניברסיטאות הבולטות בתחום ההשכלה הגבוהה ברשות הפלסטינית. רבים מבוגריה מילאו תפקידים בהנהגה הפלסטינית ביהודה ושומרון ובכלל זה כאלו, שמלאו תפקידים בכירים בתשתיות הטרור של פתח וחמאס (למשל, מרואן אלברע’ות’י מפתח ויחיא עיאש מחמאס). תיעוד נוסף המובא להלן הוא של אירוע שהתקיים במכללה האוניברסיטאית למדעי החינוך בראמאללה (בה מתחנך דור המורים הבא בבתי הספר של הרשות הפלסטינית).
  • תנועת פתח, שעל בסיסה פועלת הרשות הפלסטינית, שילבה באירועי יום השנה להקמתה מוטיבים ברורים של האדרת שהידיות שנהרגו בפיגועי התאבדות והקרבה רבי נפגעים[1], ועידוד ביצוע פיגועים ע”י מחבלים מתאבדים. הללו מהווים המחשה נוספת לעומק “תרבות השהידים”, שעליה מתחנך הדור הצעיר ברשות הפלסטינית “תרבות” זאת הינה גם נחלת בכירי הרשות הפלסטינית ופתח, ולא רק נחלתם של ארגוני הטרור כגון חמאס והרשות[2].

שכבת הגיל של בני הנוער והסטודנטים, שאליהם מכוונים המסרים של פתח במוסדות האקדמיים, הם אלה המהווים בשנים האחרונות “חוד החנית” בעימותים האלימים עם כוחות הביטחון הישראליים ואת “הגרעין הקשה” בביצוע פעולות הטרור (במסגרת הטרור העממי, המכונה על ידי הרשות הפלסטינית “ההתנגדות העממית”). קיום אירועים במוסדות האקדמיים בעלי סממנים צבאיים ברורים המעודדים פיגועי התאבדות מהווים מסר מטעם פתח והרשות הפלסטינית לפיו ביצוע פעולות טרור נגד ישראל הינו מעשה לגיטימי ואף רצוי וזאת בניגוד מוחלט למסרים המופנים לקהילה הבינלאומית[3].

הטקס באוניברסיטת ביר זית
  • הטקס נערך ב-3 בינואר 2018 על ידי תנועת הסטודנטים של פתח (השביבה) באוניברסיטה. תמונות רבות מהאירוע הועלו לדף הפייסבוק של תנועת הסטודנטים באוניברסיטה. הטקס כלל, בין השאר, מצעד סטודנטים נושאי דגלי פתח. במצעד נראו הצועדים כשהם רעולי פנים, חלקם לבשו מדים ואפודים. על גב האפוד שלהם נכתב: “יחידות השהיד ראא’ד אלכרמי”[4] . חלק מהמשתתפים ייצגו מחבלים מתאבדים. הם היו לבושים בתכריכים לבנים וחגורים בחגורות נפץ. כל אחד מהם החזיק בידו ספר קוראן. (דף הפייסבוק של תנועת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ביר זית, 3 בינואר 2018).
פעילים רעולי פנים, לבושים בתכריכים לבנים חגורים חגורות נפץ ובידיהם ספרי קוראן (דף הפייסבוק של תנועת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ביר זית, 3 בינואר 2018).    פעילים רעולי פנים, לבושים בתכריכים לבנים חגורים חגורות נפץ ובידיהם ספרי קוראן (דף הפייסבוק של תנועת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ביר זית, 3 בינואר 2018).
פעילים רעולי פנים, לבושים בתכריכים לבנים חגורים חגורות נפץ ובידיהם ספרי קוראן (דף הפייסבוק של תנועת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ביר זית, 3 בינואר 2018).
  • כחלק מהאירוע העלו המשתתפים גם מיצג בו הוצג ירי של חייל צה”ל לעבר מפגינים פלסטינים והלוויה של אחד המפגינים, שנהרג כתוצאה מהירי.
  •  במהלך הטקס והצעדה הונפו שלטים המדגישים כי ירושלים היא פלסטינית ומביעים תמיכה באסירים . כמו כן הונפו כרזות בהן תמונות של יאסר ערפאת בהם הופיעה הציטטה הידועה: “לירושלים הולכים מיליוני שהידים”. בצעדה הונפו גם תמונות של יוסף אלשאיב, מתאם הפעילות של תנועת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ביר זית, שנעצר על ידי צה”ל ב-16 בדצמבר 2017.

כרזה עליה תמונה של יוסף אלשאיב, מתאם הפעילות של תנועת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ביר זית, שנעצר בידי צה"ל ב-16 בדצמבר 2017.      זה הנושאת את תמונת ערפאת ודבריו "לירושלים הולכים מיליוני שהידים" (דף הפייסבוק של תנועת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ביר זית, 3 בינואר 2018).
כרזות שהונפו במהלך האירוע. מימין: כרזה עליה תמונה של יוסף אלשאיב, מתאם הפעילות של תנועת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ביר זית, שנעצר בידי צה”ל ב-16 בדצמבר 2017. משמאל: כרזה הנושאת את תמונת ערפאת ודבריו “לירושלים הולכים מיליוני שהידים” (דף הפייסבוק של תנועת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ביר זית, 3 בינואר 2018).

בתמונת ערפאת ולצידה תמונת ג'ורג' חבש, מייסד ארגון הטרור החזית העממית לשחרור פלסטין עליה נכתב: "אין שלום ואין דו-קיום עם הציונות" (דף הפייסבוק של תנועת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ביר זית, 3 בינואר 2018).
בתמונת ערפאת ולצידה תמונת ג’ורג’ חבש, מייסד ארגון הטרור החזית העממית לשחרור פלסטין עליה נכתב: “אין שלום ואין דו-קיום עם הציונות” (דף הפייסבוק של תנועת הסטודנטים של פתח באוניברסיטת ביר זית, 3 בינואר 2018).

המכללה האוניברסיטאית למדעי החינוך בראמאללה
  • ב-4 בינואר 2018 ערכו תנועת הסטודנטים של פתח והתאחדות הסטודנטים מפגן צבאי לרגל יום השנה ה-53 לייסוד פתח במכללה האוניברסיטאית למדעי החינוך בראמאללה, במכללה זאת מתחנך הדור הבא של מורי הרשות הפלסטינית. במפגן נראו רעולי פנים לבושים במדים צבאיים ואפודים. תמונות מהאירוע הועלו לדף הפייסבוק הרשמי של פתח.
מפגן צבאי של הפתח במכללה האוניברסיטאית למדעי החינוך בראמאללה (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 4 בינואר 2018).    מפגן צבאי של הפתח במכללה האוניברסיטאית למדעי החינוך בראמאללה (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 4 בינואר 2018).
מפגן צבאי של הפתח במכללה האוניברסיטאית למדעי החינוך בראמאללה (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 4 בינואר 2018).

[1] על תופעת האדרת השהידיות לרגל יום הקמת הפתח ראו פרסום מרכז המידע מ-4 בינואר 2018: " תרבות השהידים הפלסטיניתלרגל יום השנה להקמת פתח הנציח דף הפייסבוק הרשמי שלו חמש מחבלות פלסטיניות, שהיו שהיו מעורבות בפיגועי התאבדות והקרבה רצחניים.
[2] הטרור העממי זוכה ללגיטימציה של פתח והרשות שאושררה לאחרונה בועידה השביעית של פתח בראמאללה (29 בנובמבר-4 בדצמבר 2016).
[3] אבו מאזן במסיבת עיתונאים בבית הלבן: "אנו מחנכים את ילדינו, צאצאינו ובנינו לתרבות של שלום" (ופא, 3 במאי 2017).
[4] ראא'ד אלכרמי: פעיל טרור בכיר, מבכירי הזרוע הצבאית לשעבר של פתח בגזרת טול כרם. היה מעורב בעשרות פיגועים בהם נפצעו ונהרגו ישראלים רבים. פעל תחת אחריותו הישירה של מרואן אלברע'ות'י, שנדון לחמישה מאסרי עולם מצטברים על רצח בכוונה תחילה של חמישה אנשים. ראא'ד אלכרמי נהרג ב-14 בינואר 2002, במהלך האנתיפאדה השנייה. ישראל הואשמה בהריגתו. לאחר מותו של ראא'ד כרמי היה מרואן אלברע'ותי מעורב ישירות בפיגוע נקמה בו נורתה יואלה חן ז"ל בכביש 443 סמוך לגבעת זאב (15 בינואר 2002).