ריאיון שהעניק חסן נצראללה נועד בין השאר לחזק את המסר ההרתעתי כלפי ישראל ע”י הדגשת היכולות הצבאיות של חזבאללה, ובמרכזן טילים מדויקים המאפשרים לפגוע במתקני תשתית חיוניים במלחמה הבאה

מזכ

מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה מתראיין לערוץ אלמיאדין הלבנוני (ערוץ אלמיאדין ביוטיוב, 3 בינואר 2018).

עיקרי הדברים

ב-3 בינואר 2018 העניק מנהיג חזבאללה, חסן נצראללה, ראיון לכתב הערוץ הלבנוני אלמיאדין, המזוהה עם חזבאללה. הריאיון נמשך כשעתיים וחצי. המראיין היה סאמי כליב, איש תקשורת לבנוני ותיק, המזדהה עם עמדות חזבאללה. להערכתנו, נועד הריאיון, כמו קודמיו, בראש ובראשונה לחזק את המסר ההרתעתי מול ישראל, בעיקר באמצעות הדגשת היכולות הצבאיות שברשות לחזבאללה, ובמרכזן הטילים המדויקים.[1] לדברי נצראללה התבטאו הישראלים, כי טילים אלו עלולים לפגוע במתקני תשתית חיוניים ולגרום לישראל אסון גדול מאוד. נצראללה ציין, כי היכולות הצבאיות, שבידי חזבאללה, יוצרות “מאזן אימה” בינו לבין ישראל ומרתיעות את ישראל מלפתוח במלחמה.

  • עם זאת נקט נצראללה לשון זהירה ונמנע מלצאת באמירות פרובוקטיביות בכל הנוגע לסוגיות רגישות העומדות על הפרק בין איראן וחזבאללה לבין ישראל. כך למשל, משנשאל מדוע חזבאללה אינו מגיב לתקיפות ישראל בסוריה, הוא השיב, כי הזהירות מפני הידרדרות הינה טקטיקה המשרתת את ההכנות לקראת “המלחמה הגדולה”, “למען האינטרס האסטרטגי הגדול”. הוא הוסיף, כי [למרות התקיפות בסוריה] ישראל אינה יכולה למנוע את העלאת רמת היכולות והמוכנות של חזבאללה בלבנון. עם זאת סייג נצראללה את דבריו באומרו, כי לא תמיד חזבאללה יגלה אורך רוח, בפרט “אם ילחצו אותו”.
  • חסן נצראללה נשאל על קשריו עם ארה”ב ואירופה. לטענתו נשלחה אליו בזמנו איגרת מדיק צ’ייני, מי ששימש סגן נשיא ארה”ב בתקופת ממשל בוש, ובה רשימת “פיתויים” ארוכה בתמורה למילוי שורת דרישות (לא לירות אש לעבר ישראל, לא לסייע בכסף ובנשק לפלסטינים, לשתף פעולה בנושא אלקאעדה). לדברי נצראללה חזבאללה סרב להצעה ונמנע מקשר ישיר עם האמריקאים. לטענת נצראללה נעשה גם ניסיון אמריקאי ליצור קשר עם חזבאללה בתקופת ממשל אובמה, ככל הנראה במגמה לרתום את חזבאללה למערכה נגד דאעש, אך גם הפעם חזבאללה סרב. באשר לאירופה – לטענת נצראללה נוצר קשר עם “בכיר במנגנון ביטחוני אירופאי” וקיים שיתוף פעולה במידע.

להערכתנו, יש לקחת בחשבון, כי תאורו של נצראללה את מגעי חזבאללה עם ארה”ב ואירופה הינו מגמתי ומוטה, ואפשר שהוא משרת מגמות של לוחמה פסיכולוגית ומדינית שמטרתה להביך את ארה”ב (על רקע הרגישות הקיימת בה באשר לחזבאללה) ולהמחיש את האטרקטיביות של ארגון חזבאללה המשמש, לטענת נצראללה, יעד לחיזורי מדינות המערב.

התייחסות נצראללה לנושאים העומדים על סדר היום של חזבאללה

“מאזן האימה” בין חזבאללה לישראל

  • המראיין ציין, כי הישראלים אומרים שבעוד שנצראללה מדבר על “מאזן אימה” הוא נמנע מלהופיע בפני הלבנונים אלא “נואם דרך המסכים” מפני שישראל יכולה להרוג אותו. נצראללה השיב, כי “מאזן האימה” “[הקיים] הוא [זה], אשר מונע היום מהאויב הישראלי לפתוח במלחמה. זה מה שהשגנו…”.

הטילים המדויקים יזרעו הרס במלחמה הבאה

  • המראיין ביקש מנצראללה להתייחס להערכות ישראליות לפיהן ברשות חזבאללה מלאי של 130,000 רקטות. “האם יש [לחזבאללה] יותר או פחות מכך”? שאל המראיין. תשובת נצראללה: “כאשר תשים חברה זו [החברה הישראלית], ומדינה זו [ישראל] וישות זאת לפניך, אתה תראה את צבאו [ של האויב], מנגנוני הביטחון שלו, עמו, תחנות החשמל שברשותו, שדות התעופה והנמלים שלו, מפעליו הגרעיניים והפטרוכימיים. האמן לי, [הדבר] לא קשור למספר הרקטות. כדי להנחיל תבוסה לצבא הישראלי אתה לא צריך מאה או מאתיים אלף רקטות… הוא [הצד הישראלי] אומר [בעצמו], שחזבאללה לא צריך מאה אלף רקטות… [הצד הישראלי אומר], שאם יהיו לחזבאללה עשרות טילים מדויקים, והוא יברור את המטרות באופן מדויק, אז ייגרם לנו [לישראלים] אסון גדול מאוד”.

חולשתו של צה”ל

  • המראיין שאל את נצראללה כיצד יחדרו פעילי חזבאללה אל מעבר לגליל (לכשתהייה מלחמה כוללת). נצראללה (שנמנע מתשובה ישירה) השיב לו, כי במלחמה כוללת “הכל אפשרי”. צה”ל, לדבריו, חלש מדאעש ומי שהצליח להביס את דאעש (ה”ציר” איראן-סוריה-חזבאללה) בוודאי שיצליח להביס את צה”ל ביתר קלות. נצראללה הוסיף כי היתרון היחיד שיש לצה”ל הוא חיל האוויר אך אין בכך די כדי להכריע את המלחמה. הוא גם לעג לצה”ל ולקציניו וטען, שהם תבוסתנים, פחדנים וחסרי רוח לחימה, דבר הניכר הן בלבנון והן ברצועת עזה.

הימנעות חזבאללה מלהגיב על תקיפות ישראל בסוריה

  • המראיין תהה כיצד זה “[שישראל] מתקיפה אתכם בסוריה ואתם לא עושים מאומה ולא מגיבים נגדה?” מה הסיבה [לכך]?” נצראללה השיב, כי הדבר “משרת את ההכנה למלחמה הגדולה” בשלב הנוכחי. לדבריו, כולם נזהרים, שלא להגיע להידרדרותאלא אם ילחצו אותנו”.
  • בסוריה, לדבריו, הישראלים תוקפים חלק מהמטרות [של חזבאללה]. לעיתים [הדבר] מצליח ולעיתים לא. בינתיים הישראלים אינם יכולים למנוע מחזבאללה מלהעלות את רמת המוכנות והיכולות בלבנון. “זהו עניין, שאנו מגלים לגביו אורך רוח עד להודעה חדשה – ואני לא אומר שנגלה אורך רוח תמיד – למען האינטרס האסטרטגי הגדול.”

חיסול מדינת ישראל

  • המראיין שאל את חסן נצראללה האם קיים סיכוי לפיוס עם ישראל, או שמא היא “גוש סרטני שיש לעקור”. נצראללה השיב כי לאיש אין זכות לוותר על פלסטין מהים עד הנהר וכי הוא מסרב להכיר ב”ישות העושקת”, גם אם כל העולם יכיר בה

חזבאללה איראן והארגונים הפלסטינים

  • חסן נצראללה התייחס בהרחבה ליחסי איראן וחזבאללה עם הפלסטינים:
  • המראיין שאל את נצראללה האם קיים תאום או עידוד מצד חזבאללה לאנתיפאדה פלסטינית שלישית. נצראללה השיב כי הוא אכן נפגש עם נציגי חמאס, פתח וארגונים נוספים כגון החזית העממית לשחרור פלסטין, אלצאעקה והחזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין. לדבריו כולם הסכימו על חשיבות סוגיית ירושלים, על תיאום של אנתיפאדה בתוך “השטחים הכבושים”, על הפגנות ועל הפעלת לחצים [על ישראל].

נצראללה הוא כי חזבאללה מסייע בארגון הפגנות וב”פעולות אחרות”. הוא הוסיף, כי חזבאללה מעניק סיוע פוליטי, כספי ותקשורתי לארגונים הפלסטינים וכך גם עושה איראן, שבמהלך “אנתיפאדת אלקדס” העניקה סיוע כספי לפצועים ולמשפחות שבתיהם נהרסו. נצראללה הדגיש, כי אין המדובר במלחמה כוללת אלא ב”התקוממות עממית”, שיש לחזקה.

  • איראן תומכת בכל הארגונים השייכים ל”התנגדות הפלסטינית” (קרי, בכל ארגוני הטרור), לטענתו זוהי הסיבה שארה”ב מטילה עליה סנקציות, שהרי לדבריו תואנת הנשק האיראני אינה רלבנטית עוד. הוא ציין, כי איראן מעניקה סיוע ישירות לגורמים הפלסטינים ולא דרך חזבאללה. ה”התנגדות” בפלסטין (קרי, ארגוני הטרור) זקוקה לנשק וליכולות צבאיות. הענקת הסיוע [לפלסטינים] בתחומים הללו [במשתמע ע”י איראן] הינה מדיניות קבועה, שאינה תלויה בהחלטה זו או אחרת.
  • חסן נצראללה נשאל האם חזבאללה יתערב צבאית במלחמה הבאה ברצועת עזה. נצראללה (שנמנע מתשובה ישירה) השיב כי ארגוני ה”התנגדות” מעדיפים מלחמות גרילה, התשה וצבירת הישגים כדוגמת זו שהביאה לנסיגת צה”ל מלבנון. עם זאת, לדעתו על מדינות “ציר ההתנגדות” להתכונן למלחמה (במשתמע כוללת) ולתכנן כיצד להפוך איום זה להזדמנות. נצראללה סירב להשיב לשאלה האם המלחמה תתקיים בשלוש זירות- הלבנונית, הסורית והפלסטינית– ונימק זאת בכך שהוא אינו יודע כיצד תתפתח המלחמה.
  • נצראללה הוסיף, כי אם הנשיא טראמפ וראש הממשלה נתניהו יכפו מלחמה כוללת על האזור, תהייה זאת הזדמנות לשחרר את ירושלים ולא רק את הגליל. בהתייחסות למרכיבי “ציר ההתנגדות” ציין נצראללה, כי מלבד הגורמים החברים בציר [קרי, איראן, סוריה, חזבאללה] קיים גם “היסוד התימני” החות’י. לטענתו החות’ים התחייבו לשלוח לאזור, בעת הצורך, אלפי לוחמים.

חזבאללה, איראן והזירה הסורית

  • המראיין שאל האם הוקם כוח חדש של ה”התנגדות” בדרום סוריה [שיפעל] נגד ישראל. נצראללה השיב כי ישראל אכן צריכה לדאוג, שכן “הצעירים הסורים” צברו ניסיון רב בלוחמת גרילה, וכבר הקימה תשתיות פעולה. לדבריו זוהי “זכותה של ההתנגדות העממית הסורית” להתגונן [מפני ישראל] ואף לשחרר את הגולן ביום מן הימים”. נצראללה טען כי ייתכן שבעתיד תהייה לחזבאללה נוכחות במסגרת ה”התנגדות” בדרום סוריה, בדומה לזו שהייתה לו לפני 2011, מעין “בסיס אחורי” ובו אחיזה [במשתמע של חזבאללה] ושיתוף פעולה [במשתמע עם התארגנויות סוריות, שתפעלנה בחזית רמת הגולן], לדברי נצראללה אם ישראל תתקוף [את חזבאללה] הם יחזרו לשם.
  • חסן נצראללה העריך כי המלחמה בסוריה הגיעה לשלביה האחרונים ויש להניח, שהיא תסתיים תוך שנה שנתיים. בהתייחסו לאמירתו שפעילי חזבאללה יצאו מסוריה במהלך 2018- הוא הכחיש את הדברים וציין, כי הדבר תלוי בהשגת המטרות בסוריה (מבלי לפרט איזה מטרות). נצראללה דרג את הגורמים, שהביאו ל”ניצחון” בסוריה. בראש הגורמים הללו הוא הציב את המשטר הסורי והנשיא אסד ולאחריהם את איראן. הוא הביע הערכתו לצבא סוריה וטען, כי חזבאללה למד ממנו שיטות של לוחמה קלאסית בסביבות שונות כגון מדבריות וערים.

המצב באיראן על פי נצראללה

  • בדבריו ניסה חסן נצראללה, שהעביר את מסרי התעמולה של המשטר האיראני, להמעיט ממשמעות המחאה באיראן. לדבריו האירועים הנוכחיים אינם דומים לאלו, שהתרחשו בשנת 2009, ומרביתם כבר הוכלו ע”י המשטר האיראני. הוא טען שבעוד שבמחאה הקודמת הבעיה הייתה פוליטית, כעת היא כלכלית, ומקורה בחברות כלכליות ובבנקים שפשטו את הרגל.
  • נצראללה טען, כי קבוצות מתנגדי המשטר האיראני דוגמת המג’אהדין חלק, ניצלו את המצב והעצימו את המחאה. לדבריו המדובר בכמות מפגינים נמוכה ביחס לכלל האוכלוסייה, המשטר האיראני הכיל את המצב בתבונה ומשמרות המהפיכה נמנעו מלהתערב. נצראללה ציטט גופי מודיעין בארה”ב ובישראל שדיווחו, כי המחאות כבר דעכו.
  • נצראללה טען (בתגובה לדרישות שנשמעו בתהלוכות המחאה), כי מרבית העם האיראני תומך במגמות המשטר בהקשר ל”התנגדות” (קרי, סיוע לחזבאללה ולארגוני טרור אחרים) ולירושלים. לדבריו השלטונות הסבירו לעם כי אם איראן לא תסייע לסורים, לעיראקים וללבנונים נגד דאעש, הוא יהפוך לבעיה גם באיראן. נצראללה כי העם האיראני תורם מרצונו למען הלחימה בסוריה.
קשרי חזבאללה עם ממשל ארה”ב ועם מדינות אירופה[2]

ארה”ב

סאמי כליב: חשפת מידע לפני זמן מה על הצעות שקיבלתם מהאמריקאים ? הצעות רבות ? והבנו כי הגיעו הצעות מממשלים אמריקאים קודמים, ממשל קלינטון וממשל אובמה… האם שבו והגיעו אליכם הצעות נוספות?

נצראללה: ממשל ג’ורג’ בוש.

סאמי כליב: ו[בתקופת] אובמה ?

נצראללה : בתקופת אובמה היה ניסיון ליצור קשר [עם חזבאללה] באמצעות מנגנוני מודיעין אולם אנו סירבנו לכל אחד מסוגי הקשר. כמובן שהם [האמריקאים] יוצאים ומכחישים זאת, אולם היו לכך עדי ראייה חיים, אשר העבירו מסרים אלו ביותר מערוץ אחד, [ובאמצעות] יותר מאיש אחד. כולם עדיין בחיים.

סאמי כליב: [אנשי קשר] אמריקאים ?

נצראללה : כולם [היו] לא אמריקאים. אין בינינו לבין האמריקאים הידברות ישירה. הם [האמריקאים] דיברו עם אישים, שניתן להחשיבם כידידים משותפים. בלבנון ובעולם הערבי יש הרבה ידידים משותפים.

סאמי כליב: מה הייתה מטרת ממשל אובמה ?

נצראללה: בנושא חזבאללה [הוא] מוכן היה לבוא ולשים אותך [את חזבאללה] ברשימת [ארגוני] הטרור. אלא שבהגיון הביטחוני והמודיעיני שלו [הוא] ניסה [בו בזמן] לפתוח ערוצים ולנהל דיאלוג סודי מאחורי הקלעים, ייתכן כדי לנהל שיח ביטחוני ופוליטי או כדי לתור אחר החלפת מידע. כך למשל, בשנים 2000 ו-2001 ובמיוחד לאחר ה-11 בספטמבר, דובר בחלק מכלי התקשורת על כך, שהגיע אלי איש ממוצא לבנוני ובעל אזרחות אמריקאית, והעביר לי איגרת מדיק צ’ייני, אשר היה אז סגן הנשיא האמריקאי. [באיגרת היו] פיתויים, שיש להם התחלה אך אין [להם] סוף. יש להם [לפיתויים] קשר לגבולות, אסירים, כסף ונוכחותנו בממשלה [ממשלת לבנון]. שכן באותה תקופה היה וטו על נוכחותנו בממשלה ויש לכך קשר למחיקתנו מרשימות הטרור, אולם במקביל [דיק צ’ייני] דרש התחייבויות.

סאמי כליב: והן ?

נצראללה: דובר על כך בזמנו כמובן בתקשורת, אולם השגריר האמריקאי בבירות דאז הכחיש זאת, ואני מצדיק אותו, מפני שלא ידע מכך. זה לא היה באמצעות (משרד) החוץ האמריקאי אלא באופן ישיר מדיק צ’ייני. [הוא] העביר איגרת כתובה. אני לא לקחתי אותה כדי שלא לקבוע עמדה, אולם הלוואי והייתי לוקח, שכן זה היה משמש ראייה [נגד האמריקאים].

סאמי כליב: אין בנמצא הקלטות וצילום מתחת לשולחן ?

נצראללה: אנו לא עובדים בדרך זו. [צ’ייני] אמר אז באיגרתו כי אנו מוכנים תחילה למחוק את חזבאללה מרשימת הטרור לפי עקרון המחילה. הוא השתמש בביטוי זה. [אנו האמריקאים] נמחק את שמות האישים. נחזיר לכם את אסיריכם, אז היו שיח’ עבד אלכרים והחאג’ אבו עלי אלדיראני ושאר האחים בבתי הכלא של הכיבוש [של ישראל]. [הוא] אמר נחזיר לכם את כל האסירים הלבנונים. אמר נסיר את הוטו על השתתפותכם בממשלה. אנו לא ידענו מכך, אלא הייתה לנו רק פרשנות. אנו בכל מקרה לא ביקשנו להשתתף [בממשלה]. [דיק צ’ייני] אמר, כי אנו נכיר בכם ונפתח בפניכם קשרים דיפלומטים בעולם משום שאנו [חזבאללה] לא יכולים להשיג ויזה בעולם. הוא אמר כי הם יסירו את כל המגבלות המוטלות עליכם [על חזבאללה]. ניתן לכם כסף, דובר אז על מיליארדי דולרים. שאלתי אותו אז: מיליארד דולר לנו או לממשלה הלבנונית? והוא ענה, לכם, לחזבאללה. שאלתי אותו: עבור מה [יינתן] הכסף ? הוא ענה שזה עבור השטחים שניזוקו מאז 1982 ועד 2000, לשיקום ולחיזוק מצבכם הציבורי והעממי. אמרתי לו בלי עין הרע על כזאת נדיבות. יותר מכך הוא אמר, כי אתם תחזיקו בנשקכם. כמובן אז אף אחד לא דיבר על טילים לחיפה, ואחרי חיפה, ואחרי אחרי חיפה. כל מה שהיה במוחם [של האמריקאים] אז, הוא קטיושה ובמקרה הטוב ביותר קטיושה מתקדמת. הוא אמר כי אתם תחזיקו בנשקכם הקל והבינוני אבל לא בקטיושה. תבין שבאותו זמן שהוא דיבר לא היה [לנו] צורך בנשק זה, [אלא רק] לאחר שנת 2000. [דיק צ’ייני אמר כי] בתמורה אנו לא רוצים מכם שתכירו בישראל, אתה תוכל להמשיך לנאום נגד ישראל כפי רצונך.

[דיק צ’ייני אמר], כי אנו רוצים מכם בתמורה שלושה דברים: אחד – לא לירות אש בעימות עם ישראל, אמרתי לו: מה [יהיה] אם ישראל תתקוף ותיכנס למדינה [ללבנון]? הוא השיב כי אין לכם זכות (להגיב) ואתם תוכלו לפנות למועצת הביטחון של האו”ם. כלומר שמותר לחזבאללה להחזיק בנשק בתוך לבנון בתנאי, שלא יירה ולו קליע אחד לעבר האויב הישראלי. [תנאי] שני- לא להגיש כל סיוע לפלסטינים, אל תתנו להם נשק ולא כסף ולא יכולות ולא העברת ניסיון ומיומנות (צבאית). [תנאי] שלישי – לשתף פעולה בנושא אלקאעדה במיוחד לאחר מצוקתם [של האמריקאים לאחר] ה-11 בספטמבר. כמובן שאנו סירבנו באופן מוחלט לנושא זה…

סאמי כליב: מה לגבי ממשל טראמפ ?

נצראללה: בהחלט לא. הניסון האחרון, כדי שאהיה מדויק, היה לאחר בחירת טראמפ [כנשיא] אך לפני כניסתו [לתפקידו].

סאמי כליב: [האם הועלו] אותן דרישות ?

נצראללה: כל מה שנידון לא חידש. הניסיון האחרון היה, שאנחנו [האמריקאים] רוצים לשבת ולדבר [עם חזבאללה]. אנו יכולים לשתף פעולה. [האמריקאים] באו בתפיסה, אשר נקראת האויב המשותף, כלומר – [האויב המשותף הינם] דאעש ו”הכוחות התכפיריים” [הארגונים הסלפים הג’האדיסטיים]. בתגובה אמרנו להם כי הם אינם אויב משותף. הם אויב שלנו, נכון, אבל הם ידיד שלכם ובן ברית שלכם [של ארה”ב]. טראמפ אמר במשך שנה, כי מי שיצר את דאעש היו אובמה וקלינטון.

אירופה

סאמי כליב: מדברים כעת על מדינות באירופה שניסו ליצור עמכם קשר, חלק מהן (אף) הצליחו בכך. הגיעו אליכם משלחות ממדינות אירופה כדי שתעזרו להן במאבק בטרור. האם אתה יכול לציין מי הן מדינות אלו ?

נצראללה: כדי להיות מנומס לא אמסור עניין זה, משום שיש הסכם לגבי אי פרסומו. אולם הרבה מדינות באירופה, ואתה יודע שהן באיחוד האירופי, שמו את הזרוע הצבאית של חזבאללה ברשימת הטרור, וכתוצאה מצרכים ביטחוניים אירופאיים יצרו עמנו קשר. בכדי לייפות את האווירה, באחד המפגשים עם בכיר במנגנון ביטחוני אירופאי, אני שלחתי את האחים כדי להיפגש עימו, כמובן שאין אצלנו תת אלוף ואלוף משנה, יש אצלנו חאג’ים פעילים [בעלי הכינוי “חאג'”].

סאמי כליב: האם הוא [הבכיר הביטחוני האירופי] דיבר צרפתית או גרמנית ?

נצראללה: הוא דיבר באחת מהשפות האירופאיות. אני אמרתי לבחורים [לפעילי חזבאללה]: כאשר תישבו עם בכיר זה תגידו לו כי אני חאג’ פלוני או חאג’ אלמוני, וכי אנו מהזרוע הצבאית של חזבאללה ולא מהזרוע המדינית. כלומר שאתה [הבכיר הביטחוני האירופי] יושב עם אנשים [מארגון חזבאללה], שאתם באיחוד האירופי סיווגתם אותו כארגון טרור. זאת כדי להדגיש, כי אנו [חזבאללה] איננו ארגון טרור וכי אנו מוכנים לשתף פעולה אפילו עמכם [עם האירופאים] כדי למנוע פגיעה בעם כלשהו מעמי העולם.

סאמי כליב: שיתפתם עימם פעולה ?

נצראללה: כן. יש שיתוף פעולה במידע, ואין לנו בעיה בנושא זה.

כמה זוטות בשולי הריאיון
  • להלן כמה זוטות בשולי הריאיון (NTV, 6 בינואר 2018; אלמיאדין, 3 בינואר 2018):
  • הכתב, שראיין את נצראללה, הינו סאמי כליב, איש תקשורת לבנוני, מנחה תוכנית בערוץ אלמיאדין המזוהה עם עמדות חזבאללה (בדרך כלל מרואיין נצראללה ע”י ע’סאן בן ג’דו, מנכ”ל ערוץ אלמיאדין). הריאיון תואם ע”י אחראי ההסברה של חזבאללה חאג’ מחמד עפיף, המוגדר ע”י סאמי כליב כ”מקצוען”, המכיר בחשיבות ראיונות שכאלו.

המראיין סאמי כליב עם תחילת התוכנית בערוץ אלמיאדין (אלמיאדין, לבנון, 3 בינואר 2018).
המראיין סאמי כליב עם תחילת התוכנית בערוץ אלמיאדין (אלמיאדין, לבנון, 3 בינואר 2018).

  • סאמי כליב נפגש עם מחמד עפיף ביום הריאיון בצהריים. לדבריו “אחר כך החל מסע של החלפת כלי רכב ומקומות לא ידעתי היכן מתקיים הריאיון”. הוא מספר כי מסיבות ביטחוניות נמנע ממנו לקחת טלפון “ואפילו לא לקחת את המשקפיים… חזבאללה נוקט צעדי ביטחון מיוחדים…”. סאמי כליב נמנע מלהתייחס למקום בו התקיים הריאיון.
  • בסיום הריאיון הוא שאל את נצראללה מה מעשיו בימים אלה. הוא השיב כי הוא מתמקד [בקריאת] דו”חות, מאמרי פרשנות ותרגומים מהשפה העברית. הוא טען כי משכורתו בחזבאללה עומדת על כ-1,300 דולרים לחודש.

[1] ראו פרסום מרכז המידע מה-2 במרץ 2017: "איומי מנהיג חזבאללה חסן נצראללה כלפי ישראל והערכת משמעותם". נצראללה ציין כי חזבאללה מגלה אורך רוח "עד להודעה חדשה" והוסיף: "ואני לא אומר שנגלה אורך רוח תמיד".
[2] כדי שלא לפגוע ברוח הדברים, ובהקשר שבו הם נאמרו, העדפנו לתרגם פרק זה במלואו עם כמה הבהרות מצדנו (בסוגריים מרובעים).