מבט לג’האד העולמי (14-8 בפברואר 2018)

לוטננט גנרל פול פאנק (משמאל) בעת הביקור במנבג' (חשבון הטוויטר הרשמי LTG Paul E. Funk II@IIICorps_CG, 9 בפברואר 2018).

לוטננט גנרל פול פאנק (משמאל) בעת הביקור במנבג' (חשבון הטוויטר הרשמי LTG Paul E. Funk II@IIICorps_CG, 9 בפברואר 2018).

חיילי צבא סוריה מניפים דגל סוריה באחד הכפרים שנכבש על ידם מידי דאעש מדרום מזרח לשדה התעופה אבו אלצ'הור (בטולאת אלג'יש אלסורי, 10 בפברואר 2018).

חיילי צבא סוריה מניפים דגל סוריה באחד הכפרים שנכבש על ידם מידי דאעש מדרום מזרח לשדה התעופה אבו אלצ'הור (בטולאת אלג'יש אלסורי, 10 בפברואר 2018).

פעילי דאעש שהסגירו עצמם לידי המטה לשחרור אלשאם וארגוני מורדים אחרים (אח'באר בלדי, 13 בפברואר 2018).

פעילי דאעש שהסגירו עצמם לידי המטה לשחרור אלשאם וארגוני מורדים אחרים (אח'באר בלדי, 13 בפברואר 2018).

הדובר בסרטון, פעיל דאעש המכונה אבו מחמד המצרי (אח'באר אלמסלמין, 11 בפברואר 2018).

הדובר בסרטון, פעיל דאעש המכונה אבו מחמד המצרי (אח'באר אלמסלמין, 11 בפברואר 2018).

עיקרי אירועי השבוע
  • הכוחות הסורים המשיכו לטהר את האזורים הכפריים, שממזרח לכביש חמאה-חלב, במסגרת המערכה לכיבוש מרחב אדלב. השבוע דווח, כי מאות פעילי דאעש הסגירו עצמם לידי המטה לשחרור אלשאם וארגוני מורדים נוספים. אם הדיווחים הללו יאומתו אזי מדובר באחת הכניעות הגדולות של פעילי דאעש במהלך לחימה והדבר עשוי להעיד על דמורליזציה ואובדן רוח הלחימה בקרבם במרחב אדלב.
  • בגזרה המזרחית של הפרת, מצפון לאלבוכמאל, נמשכו ההתנגשויות בין פעילי SDF (בסיוע אווירי של הקואליציה) לבין פעילי דאעש. דומה כי בגזרה זאת חזר דאעש לכשירות מבצעית גבוהה בעוד שלוחמי SDF מתקשים לתת מענה הולם לפעולות הגרילה האינטנסיביות שדאעש מבצע נגדם.
  • במרחב דיר אלזור התקיים השבוע עימות אלים בין כוחותSDF בסיוע מטוסי הקואליציה לבין כוח סורי מיליציוני שבטי הפועל מטעם המשטר הסורי. הכוח הסורי, שמנה כמה מאות לוחמים חצה את נהר הפרת, ונע לעבר בארות נפט שבגדה המזרחית. הכוח המתקדם תקף בסיס SDF בגדה המזרחית. מטוסי ארה”ב והקואליציה תקפו את הכוח הסורי. בדיווחים מסוריה ומארה”ב נמסר, כי בתקיפה נהרגו מאה פעילים הנאמנים למשטר הסורי. האמריקאים הבהירו כי הם אינם מעוניינים בעימות עם המשטר הסורי אך הם ימשיכו לתמוך בכוחות SDF הפועלים להבסת דאעש. להערכתנו, עלולה תקרית זאת להוות “אות פתיחה” למאבקי שליטה על שדות הנפט והגז שממזרח לפרת, שהיוו בעבר מקור הכנסה חשוב עבור דאעש.
מעורבות רוסיה וארה”ב
רוסיה
  • כתבה בערוץ טלוויזיה, שבבעלות משרד ההגנה הרוסי, סקרה את מצב הכוחות הרוסיים בסוריה. עיקרי הכתבה (אתר ערוץ הטלוויזיה זבזדה, בבעלות משרד ההגנה הרוסי, 7 בפברואר 2018):
    • לאחר סיום המבצע הרוסי בסוריה פונו מרבית הכוחות הרוסים מהמדינה. הכוחות הרוסים שנותרו בסוריה באופן קבוע ממוקמים עתה בשני מוקדים: שדה התעופה חמימים ובמרכז הלוגיסטי של חיל הים הרוסי בנמל טרטוס.
    • אחת המשימות המרכזיות של הכוחות הללו היא לפקח על אזורי אי-ההסלמה בסוריה, משימה המתבצעת בקביעות ע”י כוחות המשטרה הצבאית הרוסית (הפרושים באזורי אי-ההסלמה) וחיל האוויר הרוסי.
    • לפי משרד ההגנה הרוסי, המקור העיקרי לחוסר היציבות בסוריה בכלל ובאזור אי-ההסלמה באדלב בפרט הוא ארגון המטה לשחרור אלשאם.[1] פעילי הארגון, שואפים לשבש את תהליך השלום באזורי אי-ההסלמה, תוך גירוש גורמי האופוזיציה המתונים מהאזור.
    • בראיית הרוסים האיום הגדול ביותר עבורם בסוריה הוא מערכות נ”מ ניידות, שהשיגו לאחרונה פעילי המטה לשחרור אלשאם. מערכות אלה יכולות לשמש את הפעילים לא רק בלחימה בסוריה. משרד ההגנה הרוסי ממשיך במאמצים לאתר את סוג מערכות הנ”מ ודרכי העברתן לפעילי טרור.
  • בסכמו את הלחימה בסוריה, במהלך ועידה בסנט פטרסבורג, אמר אדמירל ולדמיר קורולוב, מפקד חיל הים הרוסי, כי חיל הים היה מעורב בלחימה מתחילת הפעילות הרוסית נגד טרור בסוריה וכי הוא רכש בתקופה זו ניסיון בעיקר בתחום שיגור טילי שיוט ארוכי טווח מספינות וצוללות. לדבריו במהלך הפעילות בסוריה ביצע חיל הים למעלה מעשר תקיפות בהן נעשה שימוש ביותר ממאה טילי שיוט ארוכי טווח, ששוגרו מספינות הלחימה ומהצוללות. בתקיפות הללו הושמדו יותר משמונים מוקדי פעילות “קבוצות חמושות בלתי חוקיות”. קורולוב הוסיף, כי במקביל ביצעו הכוחות שפעלו מבסיס התעופה הימי יותר מ-400 גיחות ותקפו יותר מ-1,300 “מטרות טרור” (אתר משרד ההגנה הרוסי, 9 בפברואר 2018; ספוטניק, 8 בפברואר 2018).

אדמירל ולדימיר קורולוב, מפקד חיל הים הרוסי, בעת נאום בועידה במוזיאון  המרכזי ללוחמה ימית בסנט פטרסבורג (אתר משרד ההגנה הרוסי, 9 בפברואר 2018).
אדמירל ולדימיר קורולוב, מפקד חיל הים הרוסי, בעת נאום בועידה במוזיאון
המרכזי ללוחמה ימית בסנט פטרסבורג (אתר משרד ההגנה הרוסי, 9 בפברואר 2018).

ארה”ב
  • לוטננט גנרל פול פאנק (Paul Funk), מפקד דיביזיית שריון 3 של צבא ארה”ב, קיים ביקור אצל הכוח האמריקאי בעיר מנבג’ שבסוריה, ממערב לפרת, המוחזקת ע”י הכורדים (שאליה תורכיה “לוטשת עין”). במהלך ביקורו הוא אמר לכתבים, כי למרות המתיחות עם תורכיה תמשיך ארה”ב לתמוך בלוחמי SDF בסוריה. לדבריו הנוכחות האמריקאית בסוריה תמשך כל עוד לא יובס דאעש. עוד ציין פאנק כי מטרת הנוכחות האמריקאית בסוריה היא הפחתת המתיחות באזור (AP, 7 בפברואר 2018).

ביקורו של פאנק מהווה להערכתנו איתות של ארה”ב לתורכיה, כי היא תמשיך לתמוך בכוחות SDF הפועלים בחסותה, גם בכוח המצוי במנבג’ ממערב לפרת. זאת על רקע המבצע התורכי בעפרין (“ענף זית”) והאיומים המרומזים של תורכיה כלפי מנבג’.

סוריה
המערכה לכיבוש אזור אדלב

הכוחות הסורים, בסיוע מהאוויר, המשיכו בטיהור מרחב שדה התעופה אבו אלצ’הור מנוכחות פעילי המטה לשחרור אלשאם ודאעש. במהלך העימותים הצליח צבא סוריה להשתלט על שטח של למעלה מ-1,100 קמ”ר של “מובלעת” דאעש, שבאזור מדרום מזרח לשדה התעופה אבו אלצ’הור (בטולאת אלג’יש אלסורי, 10 בפברואר 2018). דווח כי בקרבות הללו נהרגו לפחות 47 פעילי דאעש וששה פעילי המטה לשחרור אלשאם.

כניעה המונית של פעילי דאעש
  • בינתיים נראים סמני התפוררות בקרב פעילי דאעש הלוחמים ב”מובלעת”. דווח כי כ-400-300 פעילים הסגירו עצמם על נשקם לידי המטה לשחרור אלשאם וארגוני מורדים נוספים באזור הנמצא כ-22 ק”מ דרומית מזרחית לעיר מערת אלנעמאן, שעל הכביש הראשי חמאה-חלב (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, עינב בלדי, 13 בפברואר 2018). זוהי אחת הכניעות הגדולות של פעילי דאעש במהלך לחימה והדבר עשוי להעיד על דמורליזציה ואובדן רוח הלחימה בקרב פעילים הלוחמים במרחב אדלב.
נמשכות ההתנגשויות באזור אלבוכמאל
  • השבוע נמשכו התנגשויות באזור שמצפון לאלבוכמאל בין פעילי דאעש לבין פעיליSDF , בסיוע אווירי של ארה”ב ומדינות הקואליציה. מוקד הלחימה העיקרי היה העיירה אלבחרה, שבגדה המזרחית של הפרת, כ-30 ק”מ צפונית לאלבוכמאל.

כרזה מטעם מחוז אלפראת של דאעש בה נראה צלף של דאעש מול העיר אלבוכמאל (אח'באר אלמסלמין, 7 בפברואר 2018).
כרזה מטעם מחוז אלפראת של דאעש בה נראה צלף של דאעש מול העיר אלבוכמאל
(אח’באר אלמסלמין, 7 בפברואר 2018).

דיר אלזור

  • ב-8 בפברואר 2018 דווח כי כוח, שמנה כ-500 לוחמים של “ועדות ההגנה העממיות” (בעיקר מיליציות סוניות שבטיות המורכבות מתושבי האזור, הנאמנות למשטר הסורי[2]), חצה את נהר הפרת באזור דיר אלזור ונע בשיירה לעבר בארות נפט המצויות ממזרח לפרת (אלדיאר, 8 בפברואר 2018). בארות אלו שימשו בעבר מקור הכנסה חשוב לדאעש והן ממוקמות עתה באזור הנשלט ע”י SDF (הפועל בחסות אמריקאית) ממזרח לפרת. על פי התקשורת הרוסית תפסו יחידות כורדיות בית זיקוק גדול “ללא סיבה מוצדקת” (קומסומולסקיה פרבדה, 13 בפברואר 2018). הכוח שחצה את נהר הפרת צר על בסיס של SDF (אתר רשמי של פיקוד המרכז האמריקאי, 9 בפברואר 2018). בתקשורת הסורית דווח כי המיליציות העממיות שבחסות המשטר הסורי נלחמו נגד כוחות SDF באזור חשאם, כ-12 ק”מ מדרום מזרח לדיר אלזור.

שדות נפט וגז עיקריים במרחב דיר אלזור 1 – שדה הגז כונוכו; 2 – שדה הנפט אלעמר; 3 – שדה הנפט אלתנכ; 4 – שדה הנפט אלתים (אלעאלם, איראן, 13 באוגוסט 2017).
שדות נפט וגז עיקריים במרחב דיר אלזור 1 – שדה הגז כונוכו;
2 – שדה הנפט אלעמר; 3 – שדה הנפט אלתנכ; 4 – שדה הנפט אלתים
(אלעאלם, איראן, 13 באוגוסט 2017).

  • בתגובה תקפו מטוסי הקואליציה בליל 8-7 בפברואר 2018 יעדים של הכוח הסורי באזור דיר אלזור. התקיפה בוצעה בשיתוף עם ארגונים מקומיים הנתמכים על ידי ארה”ב (קרי, SDF) , שתקפו במקביל מהקרקע. נמסר כי בתקיפה נהרגו מאה פעילים הנאמנים לכוחות המשטר הסורי (אלדיאר, עינב בלדי, 8 בפברואר 2018; וושינגטון פוסט, 9 בפברואר 2018). הקואליציה הבינלאומית פרסמה הודעה רשמית שלפיה היא נאלצה לבצע את התקיפה בתגובה לתקיפה ארטילרית שביצעו כוחות המשטר הסורי נגד בסיסי כוחות SDF (אתר רשמי של פיקוד המרכז האמריקאי, 9 בפברואר 2018).

תקיפה של מטוסי הקואליציה הבינלאומית כנגד כוח סורי, שניסה להתקרב לכוח SDF (חשבון הטוויטר حامية كوردستان@kurdistan_net, 8 בפברואר 2018).
תקיפה של מטוסי הקואליציה הבינלאומית כנגד כוח סורי, שניסה להתקרב לכוח SDF
(חשבון הטוויטר حامية كوردستان@kurdistan_net, 8 בפברואר 2018).

  • דוברת הפנטגון אמרה, כי גורמים בצבא ארה”ב עדכנו את עמיתיהם הרוסים בדבר התקיפה האמריקאית, וציינה, כי לארה”ב זכות להגן על כוחותיה ועל בעלי בריתה מפני תוקפנות. עם זאת הוסיפה, כי ארה”ב איננה מעוניינת בעימות עם המשטר הסורי. דוברת מזכיר ההגנה של ארה”ב דנה וואייט הביעה שביעות רצונה מהתיאום שנערך עם הכוחות הרוסיים טרם הפעולה וציינה אף היא, כי ארה”ב איננה מעוניינת בעימות עם המשטר הסורי. היא הוסיפה, כי ארה”ב תומכת בכוחותSDF בסוריה הפועלים להבסת דאעש, שפעיליו עדיין מצויים בשטח (אינדיפנדנט, 8 בפברואר 2018).

משרד ההגנה הרוסי דיווח כי סמוך לדיר אלזור, אזור אליו שבים עתה תושבים רבים, התרבו לאחרונה תקיפות דאעש נגד צבא סוריה. לדברי משרד ההגנה על פי איכון תשדורות נקבע, כי התקיפות בוצעו ע”י חולייה “רדומה” של דאעש, שחידשה את פעילותה באזור (אתר ערוץ זבזדה, שנמצא בבעלות משרד ההגנה הרוסי, 8 בפברואר 2018).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעילות כוחות הביטחון העיראקים נגד התארגנויות דאעש ברחבי עיראק
  • כוחות הביטחון העיראקיים ממשיכים בטיהור התארגנויות דאעש הפזורות עדיין ברחבי עיראק:
    • העיר כרכוכ: ב-10 בפברואר 2018 דווח על מעצר העוזר הביטחוני של מחוז אלאנבאר של דאעש כאשר ניסה להיכנס לעיר כרכוכ. הפעיל הבכיר נמלט בזמנו לסוריה ומשם המשיך לתורכיה. הוא שב לעיראק לפני מספר ימים ונעצר עם כניסתו לעיר. הבכיר, שהחזיק במסמכי זהות מזויפים, הודה בהשתייכותו לדאעש ומסר את שמו האמתי (אלסומריה ניוז, 10 בפברואר 2018).
    • העיר מוצול: צבא עיראק הודיע שכוחות המודיעין והביטחון איתרו בעיר מוצול מצבור של אמצעי לחימה ותשעים חביות ציוד צבאי מגוון.
    • אזור אלרמאדי: מחבל מתאבד רכוב על אופנוע פוצץ עצמו במחסום משטרתי באלרמאדי, שממערב לבגדאד. בפיצוץ נהרג אדם אחד ונפצעו עשרה. על-פי בכיר עיראקי, זהו פיגוע ההתאבדות הראשון בעיר מאז השתלטות כוחות הביטחון העיראקים, לפני כשנתיים, על העיר (אלבואבה, 8 בפברואר 2018).
    • מחוז דיאלא: צבא עיראק סיכל מתקפה של דאעש נגד עמדות כוחות הגיוס השבטי בקרבת כפר אלבובכר, כ-60 ק”מ מצפון מזרח לבעקובה. הכוחות העיראקים איתרו את כלי הרכב של פעילי דאעש וטמנו להם מארב. פעילי דאעש נסוגו (אלסומריה ניוז, 10 בפברואר 2018).
    • מחוז נינוא: מנהלת המודיעין הצבאי העיראקי בדיביזיה 15 איתרה באזור המרוחק כ-61 ק”מ מערבית למוצול, מסתור ובו שמונה מטעני חבלה, חמש-עשרה חגורות נפץ, עשרים וארבע פצצות מרגמה בקוטר 82 מ”מ ושני רימוני-יד (אלסומריה ניוז, 11 בפברואר 2018).
    • מחוז צלאח אלדין: דאעש דיווח כי פעיליו תקפו עמדה של הגיוס העממי סמוך לתכרית. בתקיפה נהרגו שלושה לוחמי הגיוס העממי וכמה נוספים נפצעו . כמו כן הושמד כלי רכב ונלקחו אמצעי לחימה (אח’באר אלמסלמין, 10 בפברואר 2018).
    • גבול עיראק סוריה: כוחות מחטיבה 29 של הגיוס העממי בלמו התקפה של פעילי דאעש באזור תל צפוכ, כ-38 ק”מ מדרום מערב להר סנג’אר, שבצפון מזרח סוריה (אלסומריה ניוז, 9 בפברואר 2018).
    • בגדאד: כוחות הביטחון העיראקים סיכלו כוונה לבצע פיגוע התאבדות בבגדאד. הם איתרו מחבלת, כ-25 ק”מ מצפון לבגדאד, ופתחו לעברה באש. כתוצאה מכך התפוצצה חגורת נפץ, שנשאה המחבלת על גופה.

שרידי גופתה של מחבלת, שהתכוונה לבצע פיגוע התאבדות בבגדאד ונהרגה ע"י כוחות הביטחון העיראקים (חשבון הטוויטר الجيش العراقي الوطني@ArmY_Iq, 7 בפברואר 2018).
שרידי גופתה של מחבלת, שהתכוונה לבצע פיגוע התאבדות בבגדאד ונהרגה ע”י כוחות הביטחון העיראקים (חשבון הטוויטר الجيش العراقي الوطني@ArmY_Iq, 7 בפברואר 2018).

מקור הכנסה חדש לדאעש בעיראק
  • עבד אלח’אלק אלעזאוי, חבר ועדת הביטחון במועצת דיאלא, מסר שדאעש רשם לעצמו בחודשים האחרונים הכנסות בגובה של מיליוני דינארים באמצעות תקיפות של רועי צאן, גניבת הצאן, ומכירתו באמצעות ספסרים המשתפים פעולה עם הארגון. יצוין כי זהו מקור הכנסה חדש יחסית וכי רוב גניבות הצאן התרחשו בתת הנפה אלעט’ים (Al ‘Azheem), שבצפון מחוז דיאלא (אלסומריה ניוז, 10 בפברואר 2018).
מצרים וחצי-האי סיני
מבצע רחב היקף כוחות הביטחון המצרים

צבא מצרים הכריז ב-11 בפברואר 2017 על פתיחת מבצע רחב היקף למיגור הטרור ברחבי מצרים בשם “סיני 2018”. לדברי התקשורת המצרית היקף הפעולות המתנהלות בסיני הוא הגדול ביותר מאז אוקטובר 1973. במבצע משתתפים כוחות קרקעיים, אוויריים וימיים וכ-10,000 שוטרים. על רקע המבצע הועלתה הכוננות בכוחות הביטחון המצריים לרמה הגבוהה ביותר. משרד הבריאות המצרי החליט להעלות את רמת הכוננות בבתי החולים במחוז אסמאעליה בעקבות בקשה של משרד ההגנה (אלערבי אלג’דיד, 7 בפברואר 2018). מושל מחוז סיני החליט לבטל את הלימודים בכל מוסדות הלימוד במחוז (סקיי ניוז, 9 בפברואר 2018).

  • דובר הכוחות המזוינים תאמר אלרפאעי הודיע כי התכנית מכוונת למגר את הטרור באופן מוחלט. היא החלה ב-9 בפברואר 2018, על פי הוראת נשיא מצרים למפקדה הכללית של הכוחות המזוינים ולמשרד הפנים. הדובר מסר כי פעילות הכוחות תתבצע בצפון חצי האי סיני ובמזרח במערב הנילוס ובאזורים שונים במצרים גופא. זאת, במטרה לחזק את השליטה בגבולות המדינה ולטהר את האזורים שבהם פועלות חוליות טרור (חשבון היוטיוב של דובר הכוחות המזוינים, 9 בפברואר 2018). נשיא מצרים כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא עוקב אחר פעילות הצבא והמשטרה אשר מטהרים את מצרים מפעילי טרור (9 בפברואר 2018).
  • על פי הודעת סיכום של דובר הכוחות המזוינים (נכון ל-11 בפברואר 2018) תקף חיל האוויר כשישים מוקדי טרור ו- 12 פעילי טרור נהרגו. הוחרמו אמצעי לחימה ונעצרו 92 מבוקשים. כמו כן הושמדו מכוניות ואופנועים ששימשו את פעילי הטרור, נמצאו ונוטרלו מטעני חבלה, אמצעי קשר ומחסני אמצעי לחימה. כמו כן נהרסה מנהרה (עמוד הפייסבוק הרשמי של דובר הכוחות המזוינים, 11 בפברואר 2018).
צבא מצרים נערך למבצע (דף הפייסבוק הרשמי של דובר צבא מצרים, 9 בפברואר 2018).   צבא מצרים נערך למבצע (דף הפייסבוק הרשמי של דובר צבא מצרים, 9 בפברואר 2018).
צבא מצרים נערך למבצע (דף הפייסבוק הרשמי של דובר צבא מצרים, 9 בפברואר 2018).   צבא מצרים נערך למבצע (דף הפייסבוק הרשמי של דובר צבא מצרים, 9 בפברואר 2018).
צבא מצרים נערך למבצע (דף הפייסבוק הרשמי של דובר צבא מצרים, 9 בפברואר 2018).
מחוז סיני של דאעש מזהיר את תושבי מצרים מפני השתתפות בבחירות לנשיאות
  • מחוז סיני של דאעש פרסם סרטון תחת הכותרת “מגני השריעה”, שבו תיעוד פיגועים שונים שביצע הארגון נגד צבא מצרים. הדובר בסרטון מתקיף את אנשי הדת המוסלמים המשרתים את “העריצים הערביים” ויוצא נגד נשיא מצרים עבד אלפתאח אלסיסי המשתף לדבריו פעולה עם ישראל. הוא מדבר בזכות הג’האד ומות הקדושים וקורא לציבור המוסלמי במצרים שלא להצביע בבחירות הקרובות לנשיאות. הוא גם מבטיח כי ארגונו יבצע פיגועים במצרים ביום הבחירות שכן “הדמוקרטיה והבחירות הם כפירה”. בהתייחסו למבצע כוחות הביטחון המצריים למיגור הטרור בחצי האי סיני מאיים הדובר במלחמה נגד צבא מצרים (אח’באר אלמסלמין, 11 בפברואר 2018).
פעילות דאעש ברחבי העולם
אוסטרליה
  • במלבורן שבאוסטרליה בוצע פיגוע דקירה בהשראת דאעש. הפיגוע בוצע על ידי מומנה שומה (Momena Shoma), בת 24 מבנגלדש, סטודנטית שהגיעה למלבורן ללמוד במסגרת מלגת לימודים באוניברסיטה. היא הגיעה ב-1 בפברואר 2018 והתארחה בבית משפחה בשכונה בצפון מזרח העיר מלבורן אשר מארחת סטודנטים מחו”ל. כיממה לאחר שהגיעה דקרה מומנה את בעל הדירה בצווארו ובכתפו בעת שישן ופצעה אותו באורח קשה. על-פי משטרת אוסטרליה בוצע הפיגוע בהשראת דאעש ולדוקרת לא היו שותפים. קודם להגעתה לאוסטרליה למדה מומנה באוניברסיטת נורת’ סאות’ (North South University), אחת האוניברסיטאות הפרטיות הטובות ביותר בבנגלדש (The Sydney Morning Herald, 11 בפברואר 2018).

תעודה של מומנה שומה (Momena Shoma), שביצעה פיגוע דקירה  במלבורן בהשראת דאעש(The Sydney Morning Herald, 11 בפברואר 2018).
תעודה של מומנה שומה (Momena Shoma), שביצעה פיגוע דקירה
במלבורן בהשראת דאעש(The Sydney Morning Herald, 11 בפברואר 2018).

המערכת הכלכלית של דאעש
  • שגריר רוסיה לאו”ם, וסילי נבנזיה (Vassily Nebenzya), אמר בישיבה של מועצת הביטחון של האו”ם כי הכנסות דאעש מנפט גולמי הצטמצמו לכל היותר לשני מיליון דולר בחודש בסוף שנת 2017 והכנסותיו הכוללות במזרח התיכון עומדות על סכום של שלושה מיליון דולר בחודש. נבנזיה ציטט לשם השוואה דו”ח של האו”ם לגבי שנת 2016, בה הכנסות דאעש הגיעו לכדי 260 מיליון דולר ממכירת נפט גולמי. לדבריו, הודות לפעילות צבא סוריה וחיל האוויר הרוסי, איבד דאעש את הגישה לשדות נפט וגז ולערוצי המכירה של תוצרי הדלק.
  • השגריר ציין, כי בשל כך, מחפש דאעש מקורות מימון חדשים ולכן הוא החל לחפש הכנסות באמצעות אתרי קזינו באינטרנט. פעילי הארגון עושים שימוש בחואלה (Hawala), מערכת בלתי פורמלית להעברת כספים במזרח התיכון, אפריקה ואסיה, שעל-פי מומחים יש לה קשר הדוק להלבנת כספים ומימון טרור[3] (טאס, 8 בפברואר 2018).
פעילות סיכול ומנע
ארה”ב
  • במסגרת מאמצי ממשל ארה”ב לזהות ולחשוף בני אדם וגופים המספקים תמיכה לדעאש חשף משרד האוצר של ארה”ב פרטים חדשים אודות רשת דאעש שפעלה לרכישה של כלי טיס זעירים ללא טייס, ששימשו את הארגון בלחימתו בעיראק ובסוריה. משרד האוצר הכריז על שלושה מפעלים בפיליפינים, בסומליה ובתורכיה כמסייעים לטרור. אחת החברות, שסניף שלה נמצא באזור אנקרה שבתורכיה, שימשה על פי האמריקאים את דאעש לרכש כלי טיס לא מאוישים וציוד נלווה בשווי של כ-500,000$. החברה פעלה גם בעיר אלמיאדין הסמוכה לדיר אלזור (אתר משרד האוצר של ארה”ב, 9 בפברואר 2018).
  • במקביל הוסיף משרד האוצר לרשימת הטרור שלושה פעילים מפקיסטאן, אשר לדבריהם סיפקו סיוע לוגיסטי, חומרי נפץ מאולתרים וסיוע טכנולוגי לארגון לשכאר אלטיבה המזוהה עם אלקאעדה כמו גם לקבוצות טרור נוספות (אתר משרד האוצר האמריקאי, 7 בפברואר 2018). ארגון לשכר אלטיבה (צבא אלמדינה) הינו ארגון טרור סלפי-ג’האדיסטי, המקיים קשרים הדוקים עם אלקאעדה. הארגון היה אחראי לפיגוע במומבאי שבהודו (2008), שבו נהרגן 177 בני אדם, רובם בני נתינויות זרות.
אפגניסטאן
  • שמונה פעילי דאעש נעצרו בקאבול על-ידי מנהלת הביטחון הלאומי האפגאנית.[4] הפעילים שנעצרו היו מעורבים בשורה של פעילות טרור ביניהן התנקשויות, תכנון פגועים וגיוס פעילים בעיקר בני נוער לשורות הארגון. העצורים הודו כי הם הצטרפו לדאעש לפני זמן רב וגייסו כספים באמתלה של בניית מסגדים ובתי מדרש. בנוסף לכך, היו מעורבים בשיגור פעילי דאעש לחבל ננגרהאר (Nangarhar) שבמזרח המדינה, הטמינו מוקשים וביצעו התנקשויות (אפגניסטאן טיימס, 11 בפברואר 2018).
תורכיה
  • כוחות הביטחון התורכיים עצרו באיסטנבול ובאנקרה כמה עשרות בני אדם החשודים כבעלי קשרים לדאעש, רובם בעלי אזרחות זרה (סוכנות הידיעות אנאטוליה, 10 בפברואר 2018).

[1] כאשר הוקמו אזורי אי-ההסלמה בסוריה הדגיש איגור קושנקוב, דובר משרד ההגנה הרוסי, כי דאעש והמטה לשחרור אלשאם אינם נכללים בהסכמים (אתר משרד ההגנה הרוסי, 3 באוגוסט 2017).
[2] על פי התקשורת הרוסית כלל כוח זה גם לוחמים השייכים לחברה הצבאית הפרטית הרוסית Vagner. ללוחמים הרוסים נגרמו 30-15 הרוגים (רוסיה פלנטה, 11 בפברואר 2018).
[3] חואלה (Hawala) הינה מערכת פופולרית ובלתי פורמלית להעברת כספים, המתבססת על רשת חלפני כספים ולא העברות כספים באמצעות מערכות מחשבים בין בנקים. אותם חלפנים מכונים "חואלדרס" (Hawaladars) והם פרוסים ברחבי העולם בעיקר במזרח התיכון, צפון אפריקה, קרן אפריקה ותת-היבשת ההודית. חואלה פועלת על-פי המסורת המוסלמית אך היא איננה מוגבלת לשימוש הבלעדי של מוסלמים. מקורה של מערכת זו הינו כבר במאה השמינית לספירה, כאשר סוחרים ערבים ומוסלמים לאורך דרך המשי ומעבר לה עשו בה שימוש כהגנה מפני שוד, בכך שלא החזיקו ברשותם כסף מזומן (ויקיפדיה).
[4] National Directorate of Security (NDS).