חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (20-14 בפברואר 2018)

עימותים בכפר ביתא, דרומית לשכם (ופא, 16 בפברואר 2018)

עימותים בכפר ביתא, דרומית לשכם (ופא, 16 בפברואר 2018)

עצרת מחאה של הארגונים הלאומיים והאסלאמיים במרכז העיר עזה. ח'אלד אלבטש, בכיר בג'האד האסלאמי בפלסטין, נשא דברים בעצרת (אתר תנועת ההתנגדות העממית בהנהגת זכריא דע'מש, 16 בפברואר 2018).

עצרת מחאה של הארגונים הלאומיים והאסלאמיים במרכז העיר עזה. ח'אלד אלבטש, בכיר בג'האד האסלאמי בפלסטין, נשא דברים בעצרת (אתר תנועת ההתנגדות העממית בהנהגת זכריא דע'מש, 16 בפברואר 2018).

הודעת הזרוע הצבאית של חמאס על ירי נ

הודעת הזרוע הצבאית של חמאס על ירי נ"מ לעבר המטוסים הישראליים (חשבון הטוויטר של PALDF, 18 בפברואר 2018, אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 17 בדצמבר 2018)

שרידי רקטה ששוגרה מרצועת עזה ונפלה בשטח פתוח בעוטף עזה (משטרת ישראל, 18 בפברואר 2018)

שרידי רקטה ששוגרה מרצועת עזה ונפלה בשטח פתוח בעוטף עזה (משטרת ישראל, 18 בפברואר 2018)

קריקטורה שפרסמה חמאס המטילה את האחריות למשבר החשמל ברצועת עזה על ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה (אלרסאלה נט, 19 בפברואר 2018)

קריקטורה שפרסמה חמאס המטילה את האחריות למשבר החשמל ברצועת עזה על ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה (אלרסאלה נט, 19 בפברואר 2018)

מחמד אלעמאדי מוברח מבית החולים שפאא' בעזה בסיום מסיבת העיתונאים (אליום אלסאבע, 19 בפברואר 2018)

מחמד אלעמאדי מוברח מבית החולים שפאא' בעזה בסיום מסיבת העיתונאים (אליום אלסאבע, 19 בפברואר 2018)

אבו מאזן בניו יורק נועד עם שר החוץ של כווית לקראת נאומו במועצת הביטחון של האו

אבו מאזן בניו יורק נועד עם שר החוץ של כווית לקראת נאומו במועצת הביטחון של האו"ם (חשבון הטוויטר של משרד החוץ בכווית, 20 בפברואר 2018)

  • במוקד אירועי השבוע עמדה תקרית ברצועת עזה, החמורה ביותר מאז מבצע “צוק איתן”. חיילי צה”ל, שהתקרבו לגדר הביטחון כדי להסיר דגל שהונח על הגדר במהלך הפגנות שהתקיימו במקום. מטען שהיה מחובר לדגל פוצץ ופצע ארבעה חיילים, שניים מהם באורח קשה. הייתה זאת הפעם הראשונה בה נוצלה “הפגנה עממית” בסמוך לגדר לביצוע פיגוע. וועדות ההתנגדות העממית, ארגון טרור ברצועה שלפחות בעבר היה תחת חסותה של חמאס, קיבל אחריות על ביצוע הפיגוע.
  • בתגובה נורתה אש טנקים לעבר עמדת תצפית של הג’האד האסלאמי בפלסטין וכלי טיס של חיל האוויר תקפו 18 “יעדי טרור”. על פי דובר צה”ל בין המטרות, שהותקפו הייתה מנהרה חודרת שהתוואי שלה פנה לעבר ישראל. במהלך התקיפה ויום למחרת, אותרו שתי נפילות של רקטות בשטח ישראל, אחת מהן פגעה בבית באחד הישובים בנגב המערבי. לא היו נפגעים.
  • התקרית מהווה ביטוי נוסף לשחיקת הרגיעה היחסית, ששררה בין חמאס לבין ישראל, מאז תום מבצע “צוק איתן”. אמנם מדיניות הריסון של חמאס עודנה נמשכת אך דומה, שחלה פגיעה של ממש בגורמים המרסנים שפעלו עליה כשברקע ההתדרדרות הכלכלית והמצוקה האסטרטגית אליה נקלעה חמאס. מצב עניינים זה מגדיל להערכתנו את פוטנציאל ההתדרדרות בין ישראל לחמאס ברצועת עזה.
הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • במהלך השבוע נמשכו ההפגנות והפרות הסדר האלימות ביהודה, שומרון, ירושלים ורצועת עזה. רוב ההפגנות עסקו עדיין במחאה על החלטות נשיא ארה”ב דונלד טראמפ להעביר את שגרירות ארה”ב לירושלים. חלקן היו מלוות בעימותים עם כוחות הביטחון הישראליים. משרד הבריאות והסהר האדום הפלסטיני דיווחו על מספר פלסטינים שנפצעו במהלך האירועים (ופא, 16 בפברואר 2018). גורמים ברשות הפלסטינית וברצועת עזה ממשיכים לקרוא לקיום עצרות והפגנות ולהסלמת ההתנגדות העממית. קריאות הושמעו גם לתלמידי בתי הספר לקחת חלק באירועים (ופא, 17 בפברואר 2018). פורסמו כרוזים הקוראים להמשך אירועי המחאה, ששיאם ביום שישי 23 בפברואר 2018.
  • גם ברצועת עזה התקיימו הפגנות מחאה נגד ארה”ב ותמיכה ב”אנתיפאדת ירושלים” זאת, בצד מחאות על המצב ההומניטארי הקשה.
  • במקביל נמשכו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה לעבר כוחות הביטחון ולעבר מטרות אזרחיות. בפעילות סיכול ומנע, שביצעו כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון, נעצרו חשודים בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה . להלן אירועים בולטים:
    • 19 בפברואר 2018 – בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב חולפים בכביש גוש עציון סמוך לאלחאדר. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דף הפייסבוק צבע אדום, 19 בפברואר 2018).
    • 18 בפברואר 2018 – לוחמי משמר הגבול המוצבים בעמדת הכניסה לבית המשפט הצבאי בשומרון (מקום מועד לאחרונה לפיגועים) זיהו פלסטיני שהעלה את חשדם. כאשר ניגשו אליו לתחקרו הוא הצביע על תיק שהחביא סמוך לעמדה. בתיק נמצא תת מקלע מאולתר מסוג קרלו. החשוד. תושב שכם, בן 19, נעצר לחקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 18 בפברואר 2018).
    • 18 בפברואר 2018 – צעירה פלסטינית הגיעה לעמדת הבידוק בבית משפט השלום בירושלים. לאחר שעוררה את חשד המאבטחים במקום היא נלקחה לבדיקה. על גופה נמצאה סכין. הצעירה נעצרה לחקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 18 בפברואר 2018).
    • 15 בפברואר 2018 – בפעילות יזומה של כוחות הביטחון הישראליים נעצר על ידי שוטרים כלי רכב לבדיקה. בחיפוש בכלי הרכב אותר רובה מאולתר מסוג קרלו. שני חשודים תושבי דומא נעצרו לחקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 15 בפברואר 2018).
פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה[1]

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

חשיפת חוליה של הג’האד האסלאמי בפלסטין שפעלה באזור בית לחם
  • כוחות הביטחון הישראליים חשפו בשבועות האחרונים חוליית טרור, שחבריה השתייכו לארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין שגויסה ופעלה באזור בית לחם. חברי החוליה התכוונו לבצע פיגועי ירי לעבר אזרחים ואנשי כוחות הביטחון באזור גוש עציון. במסגרת החקירה נעצרו שישה פלסטינים בראשם עמדו שני פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין. אחד מהם היה בעבר במעצר מנהלי בשל תכנון פיגוע והשני היה במאסר פעמיים על רקע פעילותו במסגרת חוליית טרור של הג’האד האסלאמי, שהתכוונה לבצע פיגועים נגד כוחות צה”ל.
  • חברי החוליה פעלו לרכישת חומרי נפץ ואף פנו לגורמי טרור ברצועת עזה לקבלת מימון. משלא הצליחו לרכוש חומרים לייצור המטען הן החליטו לייצר מטען דמה כדי שיוכלו לקבל מימון והכרה לפעילותם ולבצע פיגועים נוספים. בחקירתם עלה, כי המניע לפעילותם היה הרצון להיאסר ולקבל קצבת אסירים מהארגון. חברי החוליה גם העלו רעיון להתנקש בחייו של שר הביטחון באמצעות הנחת מטען על הכביש בו הוא נוהג לנסוע אולם נרתעו מהאבטחה הכבדה סביב שר הביטחון (שירות הביטחון הכללי, 20 בפברואר 2018).
יממה של עימותים בגבול ישראל רצועת עזה
  • ב-17 בפברואר 2018 פעל כוח צה”ל סמוך לגדר הגבול בדרום רצועת עזה (מול עין השלושה) כדי להסיר דגל שתלו מפגינים פלסטינים על הגדר במהלך הפגנות שהתקיימו במקום. כאשר התקרבו החיילים לגדר הופעל נגדם מטען רב עוצמה שהיה מחובר לדגל והופעל מרחוק. כתוצאה מהפיצוץ נפצעו ארבעה חיילים שניים באורח קשה ושניים באורח בינוני.
הפגנות סמוך לגדר הביטחון במזרח הרצועה (חשבון הטוויטר QUDSN, 16 בפברואר 2018)   הפגנות סמוך לגדר הביטחון במזרח הרצועה (חשבון הטוויטר QUDSN, 16 בפברואר 2018) 
הפגנות סמוך לגדר הביטחון במזרח הרצועה (חשבון הטוויטר QUDSN, 16 בפברואר 2018)
  • צה”ל הגיב מיד בירי טנק לעבר עמדת תצפית של הג’האד האסלאמי בפלסטין. מאוחר יותר תקפו כלי טיס של חיל האוויר 18 יעדי טרור. על פי דובר צה”ל הותקפו “מטרות ייחודיות” השייכות לחמאס אותה רואה ישראל כאחראית לכל הנעשה ברצועה. בין המטרות שהותקפו היו מנהרת טרור התקפית בשכונת זיתון בעזה שהמתווה שלה פונה לעבר שטח ישראל. כמו כן הותקפו מתחם צבאי במרחב נצרים השייך למערכים צבאיים ייחודיים של חמאס, אתרים לייצור אמצעי לחימה, מתחם צבאי במרחב ח’אן יונס ועוד. הזרוע הצבאית של חמאס דיווחה, באופן חריג, כי פעיליה שיגרו טילי נ”מ לעבר כלי הטיס הישראלים. בהודעה רשמית שפרסמה הזרוע נאמר כי אמצעי הנ”מ של הזרוע ירו לעבר מטוסי הקרב הציוניים, שתקפו את רצועת עזה (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 17 בפברואר 2018).

מוקדי התקיפות של כלי הטיס של חיל האוויר ברצועת עזה (דף הפייסבוק של דובר צה"ל, 17 בדצמבר 2018).
מוקדי התקיפות של כלי הטיס של חיל האוויר ברצועת עזה (דף הפייסבוק של דובר צה”ל, 17 בדצמבר 2018).

מנהרת טרור של חמאס שהותקפה בשכונת זייתון בעזה (חשבון הטוויטר של PALDF, 18 בפברואר 2018).    עמדת תצפית של חמאס שהותקפה סמוך לגבול עם ישראל במזרח ח'אן יונס (חשבון הטוויטר של PALDF, 18 בפברואר 2018)
מימין : מנהרת טרור של חמאס שהותקפה בשכונת זייתון בעזה (חשבון הטוויטר של PALDF, 18 בפברואר 2018). משמאל : עמדת תצפית של חמאס שהותקפה סמוך לגבול עם ישראל במזרח ח’אן יונס (חשבון הטוויטר של PALDF, 18 בפברואר 2018)
  • ועדות ההתנגדות העממית קיבלו אחריות לפיצוץ המטען במזרח ח’אן יונס[2] . בהודעתם נאמר, כי הפעולה בוצעה במסגרת התגובות לחדירות “האויב” והיא מהווה מסר המדגיש את מוכנות הארגון להגן על העם הפלסטיני (חשבון הטוויטר של ערוץ פלסטין אליום, 17 בפברואר 2018). מחמד אלברים (אבו מג’אהד), דובר וועדות ההתנגדות, שיבח בראיון טלפוני את התיאום שהתרחש במהלך פיצוץ מטען החבלה והגדיר אותו כ”פעולת גבורה” שבאה כתגובה טבעית על הפשיעה של ישראל”. לדבריו האירוע גרם למבוכה רבה שכן בישראל לא צפו את הפעולה (פלסטין אליום, 17 בפברואר 2018). בהתבטאות נוספת אמר הדובר, כי “ההתנגדות הפלסטינית” הבטיחה לקטוע את היד התוקפת את המפגינים בגבול רצועת עזה והיא קיימה את הבטחתה (אתר וועדות ההתנגדות העממית, 17 בפברואר 2018).

הודעה רשמית של ועדות התנגדות העממית על ביצוע הפיגוע נגד חיילי צה"ל (דף הפייסבוק צות אלמקאומה, 17 בפברואר 2018)
הודעה רשמית של ועדות התנגדות העממית על ביצוע הפיגוע נגד חיילי צה”ל (דף הפייסבוק צות אלמקאומה, 17 בפברואר 2018)

  • זוהי התקרית החמורה ביותר ברצועת עזה מאז מבצע “צור איתן” (יולי אוגוסט 2014) והפעם הראשונה בה מנוצלות הפגנות עממיות בקרבת הגדר לביצוע פיגוע טרור. בתגובה לאירועים פרסמה חמאס מספר הודעות רשמיות בהן הטילה את האחריות על ישראל והדגישה את זכותה של “ההתנגדות” להגן על תושבי רצועת עזה. לדברי אחת ההודעות היקף התקיפות שביצעה ישראל מעיד על כוונותיה להסלמה ולמתיחות באזור (אתר חמאס, 18 בפברואר 2018). ארגונים נוספים ברצועת עזה ברכו על תוצאות האירוע.
  • להלן תגובות נוספות:
    • פוזי ברהום, דובר חמאס, הטיל על ישראל את האחריות להסלמה ברצועה ואמר כי תפקידה של “ההתנגדות” הוא להגן על העם הפלסטיני ולהגיב לכל תוקפנות מצד ישראל. עוד ציין כי הם לא יאפשרו לישראל לכפות “כללי עימות חדשים” (אלמנאר, 18 בפברואר 2018).
    • מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי למרות ההסלמה והמתיחות ישראל איננה מעוניינת להיכנס לעימות עם ההתנגדות הפלסטינית ברצועת עזה במיוחד לאחר המתיחות בצפון . לדבריו מתקיימים מהלכים למנוע הסלמה וכניסה למלחמה חדשה עם זאת “ההתנגדות” מוכנה לגמרי לעימות ולהתנגדות לכל הסלמה (אלרסאלה.נט, 18 בפברואר 2018).
    • ב-18 בפברואר 2018 דיווחה התקשורת הפלסטינית על מותם של שני פלסטינים, כתוצאה מירי טנק צה”ל במזרח רפיח,לאחר שקבוצה של צעירים פלסטינים ניסתה להתקרב לגדר המערכת במטרה להסתנן לישראל. ההרוגים הם סאלם מחמד צבאח אבו ע’ית’, בן 17, ועבדאללה אימן אבו שיח’ה, בן 17, משכונת אלסלאם ברפיח (אלקדס, 18 בפברואר 2018; סוכנות שהאב, 18 בפברואר 2018). במהלך ההלוויה כוסו גופות ההרוגים בדגלי חמאס.
ירי רקטות
  • על רקע המתיחות ברצועת עזה אותרו במהלך השבוע שתי נפילות של רקטות בשטח ישראל. כמו כן שוגרו מספר פצצות מרגמה:
    • ב-17 בפברואר 2018, אותרה נפילה של רקטה בשטח ישראל. הרקטה פגעה בבית באחד הישובים במועצה האזורית שער הנגב ולא התפוצצה. לא היו נפגעים. נגרם נזק לגג הבית.
    • ב-18 בפברואר 2018, יום לאחר האירועים, שוגרה רקטה מרצועת עזה לעבר ישראל . הרקטה נפלה בשטח פתוח במועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בתגובה לירי תקפו כלי טיס של חיל האוויר “תשתית תת-קרקעית” בדרום רצועת עזה. לדברי שר הביטחון אביגדור ליברמן הושמדה בתקיפה מנהרת טרור באזור כרם שלום (ynet, 19 בפברואר 2018).
נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי

הערות

* הסטטיסטיקה אינה כוללת נפילת רקטות בשטח רצועת עזה או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.

*שש מהרקטות שנפלו בחודש פברואר היו רקטות ששוגרו מחצי האי סיני לעבר ישראל, ככל הנראה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש. בחודש אפריל שוגרה רקטה אחת מחצי האי סיני שנפלה בשטח ישראל. הרקטה שוגרה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש. בחודש אוקטובר 2017 שוגרו שתי רקטות מצפון חצי האי סיני ע”י שלוחה של דאעש בסיני. הרקטות נפלו בשטח המועצה האזורית אשכול.

נפילת רקטות בחתך שנתי

נפילת רקטות בחתך שנתי

המצב ההומניטרי ברצועת עזה
  • המצב ההומניטארי ברצועת עזה ממשיך להיות קשה. ברחבי רצועת עזה התקיימו שביתות והפגנות מחאה. חמאס פרסמה הודעה בה הביעה התנגדות לטענה שהיא אחראית למשבר ההומניטארי ברצועת עזה. לדברי התנועה הצהרות אלה מהוות “אור ירוק” עבור ישראל להמשיך “בהתנהגותה התוקפנית” נגד העם הפלסטיני . חמאס הטילה אחריות על ארה”ב לפגיעה בעם הפלסטיני לדבריה ממשל ארה”ב מחפה על ישראל ומספק לה הגנה דיפלומטית במוסדות בינלאומיים באמצעות הטלת וטו החוסם את הגורמים הבינלאומיים (אתר חמאס, 18 בפברואר 2018).
  • במסגרת דיונים בלתי רשמיים במועצת הביטחון של האו”ם על המצב ההומניטארי הקשה ברצועת עזה קרא ריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו”ם, לחברי המועצה לבקר בהקדם ברצועת עזה ובאזורים נוספים “בשטחים הכבושים” כדי לעמוד מקרוב על סבלם של התושבים. הוא גם דרש ממועצת הביטחון לשאת באחריות ולהסיר את “המצור” מעל רצועת עזה (מען, 15 בפברואר 2018).
המצב במעברים
  • במהלך השבוע היה מעבר רפיח סגור למעבר בני אדם. ב-19 בפברואר 2018 הסכימה מצרים, ככל הנראה לאחר התערבותו של אסמאעיל הניה ראש הלשכה המדינית של חמאס, לפתוח את מעבר רפיח לכיוון אחד. זאת, כדי לאפשר לפלסטינים ש”נתקעו” בשדה התעופה בקהיר מזה כשבועיים להגיע לרצועת עזה (אלרסאלה.נט, פלסטין אליום, 19 בפברואר 2018).
  • מוסדות המגזר הפרטי ברצועה החליטו להפסיק את התיאום להכנסת סחורות לרצועה דרך מעבר כרם שלום במחאה על הדרדרות המצב הכלכלי ברצועה. ב-14 בפברואר 2018 התארגנה תהלוכת משאיות מהעיר עזה עד לצדו הפלסטיני של מעבר ארז במחאה על המצב. יו”ר לשכת המחסר והתעשייה בעזה פנה לישראל בשורה של דרישות להקלה על הסוחרים, אנשי העסקים, התעשיינים, הקבלנים וחברות התובלה הפלסטיניים (ח’בר, 14 בפברואר 2018).
 תהלוכת המשאיות ומסיבת העיתונאים של המגזר הפרטיברצועה בצדו הפלסטיני של מעבר ארז (דף הפייסבוק של לשכת המסחר והתעשייה בעזה, 14 בפברואר 2018)   תהלוכת המשאיות ומסיבת העיתונאים של המגזר הפרטיברצועה בצדו הפלסטיני של מעבר ארז (דף הפייסבוק של לשכת המסחר והתעשייה בעזה, 14 בפברואר 2018)
תהלוכת המשאיות ומסיבת העיתונאים של המגזר הפרטיברצועה בצדו הפלסטיני של מעבר ארז (דף הפייסבוק של לשכת המסחר והתעשייה בעזה, 14 בפברואר 2018)
אספקת החשמל
  • על רקע המצב הביטחוני בחצי האי סיני שלא איפשר, לטענת המצרים, הכנסה סדירה של דלק לרצועת עזה הודיע מחמד ת’אבת דובר חברת החשמל ברצועה על השבתה מוחלטת של תחנת הכוח. לפיכך הצטמצמה אספקת החשמל הנמוכה במילא עוד יותר. ב-18 בפברואר 2018 שבה תחנת הכוח לפעול הודות לאישור מצרי לחידוש אספקת הדלק דרך מעבר רפיח (פלסטין אליום, 16 בפברואר 2018). בעקבות זאת הודיע דובר חברת החשמל על הגדלה של האספקה לארבע שעות על כל 12 שעות הפסקה (דניא אלוטן, 17 בפברואר 2018).
  • משיר אלמצרי, דובר חמאס במועצה המחוקקת, אמר כי הפסקת פעילות תחנת הכוח מהווה משבר חמור. הוא האשים את ממשלת הרשות, שאינה נושאת באחריות לאספקת סולר לרצועה וציין כי הממשלה מענישה את העם הפלסטיני ומכתיבה מדיניות של נקמה נגד רצועת עזה (אלקדס, 16 בפברואר 2018).
מצב הבריאות ברצועה
  • בתי חולים ומרכזים רפואיים נוספים הודיעו על סגירה. בנוסף לכך נמשכת שביתת עובדי הניקיון בבתי החולים בעקבותיה הודיע משרד הבריאות על דחיית מאות ניתוחים (סוכנות אלראי שהוקמה בידי ממשלת חמאס, 18 בפברואר 2018). אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות ברצועת עזה, צייץ בחשבון הטוויטר שלו אזהרה מפני קריסה של מערכת השירותים הרפואיים מפני השלכות חמורות על החולים כתוצאה מהפסקת פעילותה של תחנת הכוח (14 בפברואר 2018) .
 הפגנת עובדי חברות הניקיון בבתי החולים מול בניין הנהלת משרד הבריאות בעזה בדרישה לתשלום משכורותיהם (PALINFO, 18 בפברואר 2018)   הפגנת עובדי חברות הניקיון בבתי החולים מול בניין הנהלת משרד הבריאות בעזה בדרישה לתשלום משכורותיהם (PALINFO, 18 בפברואר 2018)
הפגנת עובדי חברות הניקיון בבתי החולים מול בניין הנהלת משרד הבריאות בעזה בדרישה לתשלום משכורותיהם (PALINFO, 18 בפברואר 2018)
  • מנגד, אסמאה אלנג’אר חבר המועצה המהפכנית של פתח ודובר משרד הבריאות בראמאללה, אמר כי המשברים במגזר הרפואי ברצועת עזה “בדויים” ותלושים מהמציאות. הוא הוסיף כי משרד הבריאות לא יעביר החל מ-14 בפברואר 2018 מימון נוסף לחברות הניקיון. כמו כן לטענתו הוסכם שמשרד הבריאות ברצועה יעביר מיליון שקלים לממשלת הרשות וסכום זה לא הועבר (אלראי, 14 בפברואר 2018).
  • ב-19 בפברואר 2018 הגיע לרצועת עזה סיוע החירום, שעליו הורה אמיר קטר, תמים בן חמד, ב-8 בפברואר. עם הסיוע הגיע לרצועה גם מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה (סוכנות אלראי, 19 בפברואר 2018). אלעמאדי קיים מסיבת עיתונאים סמוך לבית החולים אלשפאא’ בה ציין, כי סיוע החירום של אמיר קטר נאמד בתשעה מיליון דולר והוא כולל ציוד רפואי, דלק, מימון שיקום בתים וסיוע לתלמידים נזקקים. לקראת סוף מסיבת העיתונאים החלו עובדי הניקיון של בית חולים שפאא’ להתפרע הם תלשו את דגלי קטר ותמונות אמיר קטר, וניסו לתקוף את אלעמאדי, אשר נאלץ להיכנס לכלי רכבו ולנוס מהמקום (מען, 19 בפברואר 2018).
תגובות להצעת חוק של ארה”ב להטלת סנקציות על חמאס
  • ועדת החוץ של בית הנבחרים של ארה”ב הגישה הצעת חוק המכונה “החוק למניעת המגנים האנושיים של חמאס” הקוראת להטיל סנקציות על חמאס בשל השימוש שהיא עושה באזרחים במגנים אנושיים והפרות נוספות של זכויות האדם על פי הדין הבינלאומי . כמו כן קוראת הצעת החוק לנשיא ארה”ב להורות לנציגות ארה”ב באו”ם לפעול כדי לגבש החלטה באו”ם שתטיל סנקציות על חמאס (אתר ועדת החוץ של בית הנבחרים האמריקאי).
  • בכירי חמאס חמאס מתחו ביקורת על הצעת החוק האמריקאית בהדגישם כי ההחלטה היא המשך מדיניות ארה”ב הפועלת באופן חד-צדדי לטובת ישראל:
  • פוזי ברהום, דובר חמאס, ציין כי המהלך מצביע על עמידת ארה”ב לצד ישראל והכי הוא פוגע באופן ברור בעם הפלסטיני ובזכויותיו. לדבריו צעד זה הנו חלק מתכניתה של ארה”ב לחסל את הסוגיה הפלסטינית ולהפר את זכויות העם הפלסטיני וכי היא מהווה המשך להחלטות ארה”ב בנוגע לירושלים ולאונר”א (אתר חמאס, 15 בפברואר 2018).
  • משיר אלמצרי, דובר סיעת חמאס במועצה המחוקקת, אמר כי ארה”ב מוכיחה פעם נוספת את עמידתה לצד ישראל ואת המשך המגמה שלה לפגוע בעם הפלסטיני ולתמוך ברעיון הכיבוש . עוד ציין אלמצרי כי המדיניות האמריקאית שמה לה למטרה לפגוע באינטרסים הפלסטינים וכי פעולותיה של ארה”ב נועדו לחפות על מעשיה של ישראל נגד העם הפלסטיני (אלג’זירה, 15 בפברואר 2018).
  • אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, גינה את ארה”ב על שהיא נוקטת במדיניות התומכת בישראל, תומכת בפשעים המתבצעים גד העם הפלסטיני ובכיבוש. לדבריו ההחלטה לא תעצור את תכנית “ההתנגדות” אלא רק תחזק אותה. הוא קרא לפלסטינים לצאת ימי זעם ולאנתיפאדה נוספת (ערוץ אלאקצא, 15 בפברואר 2018).
ביקור צאלח אלעארורי באיראן
  •  משרד הפנים האיראני ערך ב-15 בפברואר 2018 טקס לציון עשר שנים להריגתו של עמאד מע’ניה, בכיר חזבאללה, בהשתתפות מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה, קאסם סלימאני. בטקס נכחו מזכ”ל החזית העממית – המפקדה הכללית, אחמד ג’בריל, שאף נשא דברים; סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, צאלח אלעארורי, בכיר חמאס אסאמה חמדאן וסגן מזכ”ל הג’האד האסלאמי, זיאד נח’אלה (אלאח’באר הלבנוני, 16 בפברואר 2018; סוכנות מהר, 15 בפברואר 2018).
צאלח אלעארורי (משמאל) בטקס, לצד יועצו לעניינים בינלאומיים של מנהיג איראן, עלי-אכבר ולאיתי (ערוץ OTV הלבנוני ביוטיוב, 15 בפברואר 2018).    זיאד נח'אלה משוחח עם קאסם סלימאני (סוכנות מהר, 15 בפברואר 2018)
מימין: צאלח אלעארורי (משמאל) בטקס, לצד יועצו לעניינים בינלאומיים של מנהיג איראן, עלי-אכבר ולאיתי (ערוץ OTV הלבנוני ביוטיוב, 15 בפברואר 2018). משמאל: זיאד נח’אלה משוחח עם קאסם סלימאני (סוכנות מהר, 15 בפברואר 2018)
נאום אבו מאזן
  • אבו מאזן הגיע ב-19 בפברואר 2018 לניו יורק . ב-20 בפברואר 2018 צפוי אבו מאזן לנאום בפני חברי מועצת הביטחון של האו”ם. נביל אבו רדינה, דובר אבו מאזן, אמר כי במרכז הנאום שיישא אבו מאזן יעמוד נושא ירושלים, המקומות הקדושים והערכים הלאומיים של העם הפלסטיני (ופא, 17 בפברואר 2018). ריאצ’ מנצור נציג הרשות הפלסטינית באו”ם אמר כי נאומו של אבו מאזן נועד ליצור אפשרויות לחסות בינלאומית חדשה לתהליך המדיני (קדס.נט, 15 בפברואר 2018).
  • לקראת הנאום במועצת הביטחון, נפגש אבו מאזן בניו יורק עם שיח’ צבאח ח’אלד אלצבאח, שר החוץ של כווית. אבו מאזן הודה לשר החוץ הכוויתי על תמיכת כווית בפלסטינים (חשבון הטוויטר של משרד החוץ בכווית, 20 בפברואר 2018). יצוין, כי היו”ר התורן של מועצת הביטחון באו”ם הינו שגריר כווית באו”ם.

אבו מאזן בניו יורק נועד עם שר החוץ של כווית לקראת נאומו במועצת הביטחון של האו"ם (חשבון הטוויטר של משרד החוץ בכווית, 20 בפברואר 2018)
אבו מאזן בניו יורק נועד עם שר החוץ של כווית לקראת נאומו במועצת הביטחון של האו”ם (חשבון הטוויטר של משרד החוץ בכווית, 20 בפברואר 2018)

פעילות בינלאומית של הרשות הפלסטינית
  • סטפאן דוג’אריק דובר מועצת הביטחון אמר כי לאחר הנאום ייפגש מזכ”ל האו”ם אנטוניו גוטרש עם אבו מאזן (אתר האו”ם, 17 בפברואר 2018). ריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו”ם, אמר כי מיד לאחר סיום נאומו של אבו מאזן במועצת הביטחון ינקטו מהלכים דיפלומטיים כדי להשיג לרשות הפלסטינית חברות מלאה באו”ם (אלקדס, 19 בפברואר 2018).
  • אבראהים ח’רישה, נציג הרשות הפלסטינית במוסדות האו”ם בז’נבה אמר כי הרשות הפלסטינית עוסקת בהצטרפות לארגונים ולמוסדות בינלאומיים ביניהם ארגון הבריאות העולמי ארגון העבודה העולמי, ארגון התקשורת הבינלאומי, ארגון הדואר וארגון הסחר העולמי (דניא אלוטן, 19 בפברואר 2018).
התנגדות פלסטינית להחל החוק הישראלי על מוסדות אקדמיים ביהודה ושומרון
  • ב-12 בפברואר 2018 אישרה הכנסת בישראל ברוב של 56 נגד 35 את החלת החוק הישראלי על המוסדות האקדמיים ביהודה ושומרון. הרשות הפלסטינית הביעה התנגדותה להחלטה אותה הם רואים כצעד של סיפוח. במהלך הישיבה השבועית של הממשלה בראשות ראמי חמדאללה ציינה הממשלה כי מהלכיה של ישראל מוכיחים את נחישותה לוותר על כל ההסכמים בין הצדדים ועל אי רצונה בשלום (ופא, 13 בפברואר 2018).
בכיר פתח מבקר בסוכת אבלים של מחבל שביצע פיגוע קטלני
  • ג’מאל אלמחיסן, חבר הוועד המרכזי של פתח ונציב הגיוס והארגון בתנועה, ביקר בסוכת האבלים שפתחה בבית סוריכ משפחתו של נמר אלג’מל (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 17 בפברואר 2018). נמר אלג’מל ביצע ב-26 בספטמבר 2017 את פיגוע הירי בכניסה להר אדר סמוך לירושלים. בפיגוע נרצחו שני מאבטחים ישראלים ולוחם משמר הגבול. גופתו הוחזרה למשפחתו ב-16 בפברואר 2018 והוא נקבר בבית סוריכ.

מחיסן נושא דברים בסוכת האבלים בבית סוריכ (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 17 בפברואר 2018)
מחיסן נושא דברים בסוכת האבלים בבית סוריכ (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 17 בפברואר 2018)

ביקור בכירי פתח והרשות הפלסטינית אצל בני משפחות מחבלים שנהרגו הינה תופעה שכיחה. היא מבטאת את תמיכתם ב”התנגדותה עממית” (הטרור העממי), גם כאשר הפיגועים מסתיימים בהריגת ישראלים (בניגוד למטבע הלשון של אבו מאזן “ההתנגדות העממית בדרכי שלום”)

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2] וועדות ההתנגדות העממית הוא ארגון טרור פלסטיני שהוקם ברצועת עזה בשלהי 2001 על רקע המתיחות שהובילה לאנתיפאדה השנייה. הארגון הוקם על ידי ג'מאל אבו סמהדאנה שנהרג מידי צה"ל ב- 8 ביוני 2006. מדובר בארגון חסות של חמאס ששימש בעבר "כקבלן פיגועים" עבורה. פיגוע בולט שיוחס לפעילי הארגון היה הפיגוע בכביש 12 סמוך לאילת ב-18 באוגוסט 2011 בו נהרגו שמונה ישראלים. בעקבות הפיגוע, שפעילי וועדות ההתנגדות הכחישו את מעורבותם בו, תקפו כלי טיס של צה"ל מבנה ברצועת עזה בו שהו פעילי הארגון והרגו את כמאל ניראב ראש הזרוע הצבאית של הארגון. בתגובה שיגרו פעילי הארגון עשרות רקטות לעבר ישראל. לא ברורה מהות הזיקה הנוכחית של הארגון לחמאס.