מבט לג’האד העולמי (28-22 בפברואר 2018)

טנקים וארטילריה של המטה לשחרור אלשאם מועברים מאדלב ללחימה בארגוני מורדים יריבים (דף הפייסבוק פראת פוסט, 27 בפברואר 2018).

טנקים וארטילריה של המטה לשחרור אלשאם מועברים מאדלב ללחימה בארגוני מורדים יריבים (דף הפייסבוק פראת פוסט, 27 בפברואר 2018).

טנקים וארטילריה של המטה לשחרור אלשאם מועברים מאדלב ללחימה בארגוני מורדים יריבים (דף הפייסבוק פראת פוסט, 27 בפברואר 2018).

טנקים וארטילריה של המטה לשחרור אלשאם מועברים מאדלב ללחימה בארגוני מורדים יריבים (דף הפייסבוק פראת פוסט, 27 בפברואר 2018).

פעילי דאעש עצורים במוצול (סוכנות הידיעות העיראקית, 25 בפברואר 2018).

פעילי דאעש עצורים במוצול (סוכנות הידיעות העיראקית, 25 בפברואר 2018).

אמצעי הלחימה שנמצאו במחבוא של דאעש (אלסומריה ניוז, 22 בפברואר 2018).

אמצעי הלחימה שנמצאו במחבוא של דאעש (אלסומריה ניוז, 22 בפברואר 2018).

מפקד מבצעי מחוז דיאלא רב-אלוף מזהר אלעזאוי (אלסומריה ניוז, 23 בפברואר 2018).

מפקד מבצעי מחוז דיאלא רב-אלוף מזהר אלעזאוי (אלסומריה ניוז, 23 בפברואר 2018).

אל

אל"מ תאמר אלרפאעי דובר הכוחות המזויינים המצרים במסיבת העיתונאים (עמוד הפייסבוק הרשמי של דובר הכוחות המזויינים, 22 בפברואר 2018).

עיקרי אירועי השבוע
  • מוקד הלחימה בסוריה הועתק לאזור אלע’וטה המזרחית (ממזרח לדמשק), שם מתבצעת תקיפה של הכוחות הסורים (בסיוע אווירי רוסי) במטרה להסיר את איום המורדים מעל הבירה הסורית. הלחימה באזור אלע’וטה המזרחית עדיין נמשכת גם לאחר החלטת מועצת הביטחון על הפסקת אש כללית ברחבי סוריה והוראת הנשיא פוטין על “הפוגה הומניטרית” יום-יומית.
  • העתקת מוקד הלחימה לאלע’וטה המזרחית העניקה פסק זמן לארגוני המורדים באזור אדלב ובמרכזם המטה לשחרור אלשאם. ההפוגה נוצלה ע”י הארגון להכנות קרקעיות לקדם את ההתקפה הסורית (הצפויה) לעבר אדלב. בו בזמן נמשכו עימותים פנימיים בין ארגוני המורדים במרחב אדלב המחלישים את המטה לשחרור אלשאם.
  • במחוזות שונים בעיראק ממשיכים כוחות הביטחון העיראקים להפעיל לחצים על התארגנויות מקומיות של דאעש. השבוע נהרגו ונעצרו פעילי דאעש רבים ונתפסו אמצעי לחימה. דאעש מתקשה עדיין לתת מענה הולם לפעילות העיראקית.
  • בתקשורת הירדנית דווח, כי המודיעין הכללי הירדני חשף במהלך נובמבר 2017 התארגנות דאעש שמנתה 17 פעילים. ההתארגנות התכוונה לבצע פיגועים נגד שורת יעדים ובכלל זה לפגוע באנשי עסקים ישראלים המבקרים בקביעות במפעל לייצור בגדים בירדן.
רוסיה וארה”ב
הגעת שני מטוסי קרב מתקדמים לסוריה
  • כלי תקשורת ברוסיה דיווחו, כי שני מטוסי קרב מסוג Su-57 נחתו בבסיס חמימים ב-12 בפברואר 2018 יחד עם ארבעה מטוסי Su-35 ומטוס התרעה מדגם A-50. המדובר במטוס קרב דו-מנועי בעל יכולות חמקנות המצויד במערכות טילים מתקדמות מהדור החדש (ויקיפדיה, אתר ערוץ זבזדה, 11 באוגוסט 2017). מקור במשרד ההגנה הרוסי מסר, כי המטוסים הגיעו במסגרת “משימה לבחינת ביצועי המטוס בתנאי אמת” (RBK, 22 בפברואר 2018). מקורות צבאיים רוסים מסרו, כי כלי הטיס לא ישתתפו בלחימה בסוריה (ספוטניק, 26 בפברואר 2018).
פגיעה באתר רוסי באלע’וטה המזרחית[1]
  • המרכז הרוסי לפיוס דיווח, כי “קבוצות חמושות”, שפעלו באזור אלע’וטה המזרחית, ביצעו ירי לעבר אזורי מגורים ובתי המלון בפרברי דמשק. לדבריהם נורו ב-20 בפברואר 2018, מעל עשר פצצות מרגמה לעבר המרכז הרוסי לפיוס (אתר משרד ההגנה הרוסי, 20 בפברואר 2018). מקור המקורב למשרד ההגנה הרוסי מסר, כי התוקפים השתייכו למטה לשחרור אלשאם וכי כתוצאה מהתקיפה נגרם נזק קל לתשתיות מרכז הפיוס (קומרסנט, 20 פברואר 2018). לפי שעה לא ברור אם התקיפה כוונה למרכז הרוסי לפיוס או שמדובר בפגיעה מקרית במהלך הלחימה באזור.
ארה”ב
  • Daniel R. Coats, ראש המודיעין הלאומי של ארה”ב (DNI), הציג את מסמך הערכת האיומים הגלובליים של קהיליית המודיעין של ארה”ב. המסמך מעריך כי דאעש ואלקאעדה ימשיכו להוות איום על האינטרסים והשותפים של ארה”ב ברחבי העולם. לגבי דאעש ההערכה היא, שבשנה הקרובה צפוי הארגון להתמקד בהתארגנות מחדש בסוריה ובעיראק ובמקביל בחיזוק הנוכחות הגלובאלית שלו. הטענה של דאעש כי ברשותו ח’ליפות מתפקדת השולטת על אוכלוסייה אינה נכונה. אולם ליבת הארגון פועלת עדיין בעיראק ובסוריה, כחלק מאסטרטגיה ארוכת טווח של הארגון השואפת להקים מחדש את הח’ליפות. המסמך מעריך, כי סביר שדאעש ימשיך להעניק עדיפות לתקיפות טרור בחו”ל. זאת משום שיתכן שהמנהיגות שלו מעריכה, שאם התקפות של דאעש ימשיכו לשלוט בשיח הציבורי, והנראטיב של הארגון ימשיך להיות פופולרי, יקשה על הקואליציה להציג את דאעש כארגון מובס (אתר משרד ראש המודיעין הלאומי (DNI),Worldwide Threats Assessment, 13 בפברואר 2018).
סוריה
הלחימה באלע’וטה המזרחית

הלחימה בסוריה התמקדה השבוע באלעו’טה המזרחית, שם מנהלים הכוחות הסוריים (בסיוע אווירי רוסי) תקיפות מהאוויר ומהקרקע במטרה להסיר את איום המורדים מעל דמשק. ב-24 בפברואר 2018 אימצה מועצת הביטחון של האו”ם פה אחד החלטה הקוראת להפסקת אש כללית בת שלושים יום ברחבי סוריה. ההחלטה דורשת מכל הצדדים לאפשר לשיירות האו”ם גישה בטוחה וממושכת לכל האזורים. כמו כן קראה מועצת הביטחון להסיר את המצור על אזורים מאוכלסים כגון אלע’וטה המזרחית, אגן הירמוכ (שבדרום רמת הגולן הנשלט ע”י דאעש), אלפועה וכפריא (שני כפרים שיעים כשבעה ק”מ צפונית מזרחית לאדלב הנצורים ע”י ארגוני המורדים). בנוסף לכך, הורה הנשיא פוטין על “הפוגות הומניטריות” יום-וימיות כדי לאפשר פינוי אזרחים הסובלים ממצוקה הומניטרית קשה.

  • בהחלטת מועצת הביטחון צוין כי הפסקת האש לא תחול על הלחימה בדאעש, אלקאעדה, המטה לשחרור אלשאם וארגונים נוספים המוגדרים על ידי מועצת הביטחון “כארגוני טרור” (אתר הרשמי של האו”ם, 25 בפברואר 2018). החרגת הארגונים הללו מהסכם הפסקת האש נותנת לגיטימציה למשטר הסורי (ולרוסיה המסייעת לו) להמשיך בפעילות הצבאית נגד ארגוני המורדים באלעו’טה המזרחית.
המערכה לכיבוש מרחב אדלב
  • העתקת מוקד הלחימה לאזור אלעו’טה המזרחית העניקה הפוגה זמנית לארגוני המורדים במרחב אדלב, ובמרכזם המטה לשחרור אלשאם. פעילי המטה לשחרור אלשאם ניצלו את ההפוגה הזמנית להיערכות להגנה בפני הכוחות הסורים. מוקד ההכנות הקרקעיות הייתה העיר סרקיב (Saraqib), כ-16 ק”מ דרומית מזרחית לאדלב, השוכנת על צומת דרכים חשוב בקרבת הכביש הראשי דמשק-חמאה-חלב. במסגרת ההכנות חסמו הארגונים את הדרכים המובילות לאדלב באמצעות סוללות עפר; הציבו צלפים בשטחים שולטים על הצירים ותגברו את המחסומים בדרכים המובילות לאדלב (בטולאת אלג’יש אלסורי, 26 בפברואר 2018). מנגד, הכוחות הסורים, שסיימו לטהר את מרבית המרחב שממזרח לכביש חמאה-חלב, בלמו לעת עתה התקדמותם לעבר אדלב ותשומת ליבם הועתקה ללחימה המתנהלת באלע’וטה המזרחית.
  • בינתיים נמשכים העימותים הפנימיים בין ארגוני המורדים במרחב אדלב. המטה לשחרור אלשאם, הארגון הדומיננטי במרחב, הוציא כלים משוריינים ואמצעי לחימה כבדים מהעיר אדלב ללחימה ב”חזית לשחרור סוריה” (ארגון מורדים שהוקם לאחרונה בעקבות מיזוג ארגון אחראר אלשאם וארגון נור אלדין זנכי). ברקע מהלך זה עמדה השתלטות ארגון אחראר אלשאם על אתר לאחסון ציוד של המטה לשחרור אלשאם (האנגר), בקרבת הגבול התורכי, כ-35 ק”מ מצפון לאדלב (דף הפייסבוק של פראת פוסט, 27 בפברואר 2018).
אזור מחנה הפליטים אלירמוכ
  • אתר חדשות סורי אופוזיציוני דיווח כי דאעש החדיר לאחרונה מספר פעילים לאזור שמדרום לדמשק. לבואם של פעילים אלו הייתה השפעה על העימותים המתנהלים בין דאעש לבין המטה לשחרור אלשאם. אחד הפעילים שנכנסו לאחרונה מכונה אבו אחמד העיראקי, האחראי החדש על הלשכה ההלכתית (השרעית) של דאעש בדרום דמשק. במקביל הגיעו לידי פעילי דאעש שמדרום לדמשק סכומי כסף גדולים שאפשרו לארגון לשלם משכורות, אשר לא שולמו לפעיליו בעת האחרונה (revospring.com, 21 בפברואר 2018 )
  • אתר חדשות לבנוני וכלי תקשורת סוריים דיווחו, כי הושג הסכם בין המשטר הסורי לבין פעילי המטה לשחרור אלשאם על התפנות ממחנה הפליטים אלירמוכ. על פי ההסכם יתפנו פעילי המטה לשחרור אלשאם לצפון סוריה (כנראה אזור אדלב). בתמורה לכך יפונו עשרות פצועים (לפי גירסא אחרת 160 פצועים וחולים) מהכפרים השיעים הנצורים כפריא ואלפועה (כ-7 ק”מ מצפון מזרח לאדלב). הסהר האדום יפקח על ביצוע ההסכם. על פי ההסכם ישוחררו כמה פעילי מיליציות המסייעות למשטר הסורי העצורים בידי המטה לשחרור אלשאם. נמסר כי הצדדים עדיין דנים באופן ביצוע סעיפי ההסכם (אלמדן, 21 בפברואר 2018; ח’טוה, אלדרר אלשאמיה, 25 בפברואר 2018).
  • נמסר כי ההסכם הושג כשבוע לאחר שפעילי דאעש ביצעו מתקפה נרחבת נגד עמדות המטה לשחרור אלשאם, בחלקו הצפון-מערבי של מחנה הפליטים אלירמוכ. בעקבות התקפה זאת שולטים פעילי המטה לשחרור אלשאם על שטח מצומצם בחלקו הצפון-מערבי של מחנה הפליטים, שגודלו כ-15%-5% משטח המחנה (אלמדן, 21 בפברואר 2018).
מרחב אלבוכמאל
  • במרחב שמצפון לעיר אלבוכמאל נמשכו התנגשויות בין פעילי דאעש לבין כוחות SDF. דאעש פרסם מספר תמונות בהן נראה כלי רכב משוריין תוקף עמדה של SDF בפאתי הכפר אבו אלחסן, כעשרים ק”מ מצפון לאלבוכמאל.

כלי רכב משוריין של דאעש מפגיז עמדה של ה-SDF  מצפון לאלבוכמאל (נאשר, אתר שיתוף קבצים, 26 בפברואר 2018).
כלי רכב משוריין של דאעש מפגיז עמדה של ה-SDF
מצפון לאלבוכמאל (נאשר, אתר שיתוף קבצים, 26 בפברואר 2018).

צפון סוריה
  • דווח כי ארבעה פעילי דאעש נמלטו ממתקן מעצר של כוחות SDF בצפון סוריה. על פי הדיווח מוחזקים במתקני המעצר של SDF אלפי פעילי דאעש, רובם סורים. כמו כן עצורים במתקני המעצר כ-500 פעילים זרים של דאעש מארבעים מדינות שונות (ענב בלדי, 24 בפברואר 2018).
רמת הגולן
  •  ב-24 בפברואר 2018 פרסם מוסד ההסברה הקרבית של צבא סוריה סרטון בו תועד סיכול התקפה של פעילי המטה לשחרור אלשאם נגד עמדות הצבא באזור מדינת אלבעת’ (כששה ק”מ מצפון מזרח לאלקניטרה). בסרטון נראה שיגור טילי נ”ט לעבר כלי רכב משוריין של המטה לשחרור אלשאם (ערוץ היוטיוב סאנא, 24 בפברואר 2018).
טיל נ"ט ששוגר על-ידי צבא סוריה, לעבר משוריין של המטה לשחרור אלשאם.   טיל נ"ט ששוגר על-ידי צבא סוריה, לעבר משוריין של המטה לשחרור אלשאם.
מימין: טיל נ”ט ששוגר על-ידי צבא סוריה, לעבר משוריין של המטה לשחרור אלשאם. משמאל: פגיעת הטיל בכלי הרכב (ערוץ היוטיוב סאנא, 24 בפברואר 2018).
  • ב-25 בפברואר 2018 התנהלו עימותים בין ארגוני המורדים לבין צבא ח’אלד אלוליד המזוהה עם דאעש במקומות שונים בדרום רמת הגולן (סוכנות הידיעות ח’טוה, 25 בפברואר 2018). בין השאר תקפו ארגוני המורדים מחסום של צבא ח’אלד אלוליד באזור הכפר אלמא. סוכנות אעמאק של דאעש דיווחה, כי נעשה גם ניסיון לתקוף עמדה של צבא ח’אלד אלוליד בקרבת העיירה ג’מלה, כ-2 ק”מ ממזרח לגבול הסורי-ישראלי (ענב בלדי, 26 בפברואר 2018).
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעילות כוחות הביטחון העיראקים נגד התארגנויות דאעש ברחבי עיראק
  • ברחבי עיראק נמשכה פעילות כוחות הביטחון העיראקיים נגד התארגנויות מקומיות של דאעש. במסגרתה נהרגו ונעצרו פעילי דאעש ונתפסו אמצעי לחימה רבים. דאעש מתקשה עדיין לתת מענה הולם לפעילות העיראקית. להלן עיקרי פעילות כוחות הביטחון העיראקים:
    • העיר מוצול: מחמד אלביאתי, יושב-ראש וועדת הביטחון במועצת מחוז נינוא, מסר כי לאחר מאמץ מודיעיני, נעצרו בשבועות האחרונים במרכז מוצול שמונים פעילי דאעש וכ-170 חשודים בהשתייכות לארגון. העצורים נחקרו במרכזי הביטחון העיראקים ומרביתם נשפטו (סוכנות הידיעות העיראקית, 25 בפברואר 2018).
    • תל אלעפר (צפונית מערבית למוצול): אנשי המודיעין הצבאי בדיביזיה 15 של צבא עיראק איתרו מחבוא של חומרי נפץ, מטעני חבלה וציוד של דאעש באזור תלעפר (כ-68 ק”מ ממערב למוצול). לדבריהם נמצאו במחבוא 15 חגורות נפץ, 12 מטעני חבלה, 9 רקטות נ”ט מדגם RPG-7, ארבעה נפצים לפיצוץ חגורות נפץ ומטעני חבלה, שני רימוני יד וטיל נ”ט אחד. אמצעי הלחימה הושמדו על ידי צבא עיראק (אלסומריה ניוז, 22 בפברואר 2018).
    • מחוז דיאלא: רב-אלוף מזהר אלעזאוי, מפקד מבצעי מחוז דיאלה, דיווח, כי מפקד מחוז דיאלא של דאעש נהרג בתקיפת מהאוויר באזור אלחלאויה (כ-110 ק”מ מצפון מזרח לבעקובה). אלעזאוי ציין, כי דאעש איבד רבים ממפקדיו בתקיפות של חיל האוויר העיראקי. זאת, לדבריו, בזכות מודיעין מדויק המצוי ברשות הכוחות העיראקים (אלסומריה ניוז, 23 בפברואר 2018).
    • אלקאא’ם (גבול עיראק סוריה): מנהלת המודיעין הצבאי הודיעה, כי חיילי המודיעין הצבאי, איתרו מאגר נשק ותחמושת של דאעש בעיר אלקאא’ם. מאגר אמצעי הלחימה הכיל, בין השאר, 167 פצצות מרגמה, שבע חגורות נפץ, שני משגרי טילי נ”ט, רקטות גראד ומרגמה (אלסומריה ניוז, 23 בפברואר 2018).
    • מחוז אלאנבאר (הית): דווח כי שני מפקדים של דאעש במחוז אלאנבאר נעצרו על-ידי המשטרה הפדראלית העיראקית (סוכנות הידיעות העיראקית, 25 בפברואר 2018). כמו כן דווח כי שלושה פעילי דאעש נהרגו ע”י לוחמים משבט אלבונמר, בסיוע צבא עיראק, באזור המדברי שמצפון להית (אלסומריה ניוז, 26 בפברואר 2018).
    • מחוז אלאנבאר (הית): ארבעה פעילי דאעש, שנשאו על גופם חגורות נפץ התבצרו במפעל גבס בהית. הארבעה, שאותרו על ידי כוחות הביטחון העיראקיים בעקבות מידע מודיעיני, התכוונו לבצע פיגועים באזור. כוחות הביטחון העיראקיים הרגו אותם (סוכנות הידיעות העיראקית, 26 בפברואר 2018).
    • בגדאד: בבתי המשפט בבגדאד נערכים משפטים לעשרות נשים באשמת סיוע לדאעש. נמסר כי הוטל גזר דין מוות על חמש-עשרה נשים תורכיות באשמת השתייכות לדאעש. על אישה נוספת נגזר מאסר עולם (סוכנות הידיעות העיראקית, 25 בפברואר 2018). הנשים הודו כי נישאו לפעילי דאעש או סיפקו סיוע לוגיסטי לפעילי ארגון, כולל סיוע בביצוע פיגועים (רויטרס, 25 בפברואר 2018).
פעילות דאעש במחוז כרכוכ
  • ב-24 בפברואר 2018 הודיע מחוז כרכוכ של דאעש על ביצוע פיגוע התאבדות, נגד מפקדת המיליציה השיעית, תנועת עצאא’ב אהל אלחק (“חבורת אנשי האמת”). הפיגוע בוצע ע”י מחבל מתאבד המכונה אבו מעאד’ העיראקי, שפוצץ עצמו באמצעות אפוד נפץ. כתוצאה מהפיצוץ נהרגו ונפצעו בני אדם רבים (אח’באר אלמסלמין, 25 בפברואר 2018).
  • מנגד, ב-25 בפברואר 2018 פורסם בתקשורת העיראקית סרטון שבו נראה מחבל מתאבד, שנשא על גופו חגורת נפץ לבוש מעיל כשידיו בכיסי המעיל, מתקרב למבנה של המיליציה השיעית ומנסה להיכנס אליו. המחבל המתאבד נמלט מהכניסה בעת שמאבטחי הבניין ירו לעברו. רגעים ספורים לאחר מכן פוצץ עצמו המחבל ברחבה הסמוכה לכניסה ללא נפגעים בקרב אלה ששהו במקום (אלסומריה ניוז, 25 בפברואר 2018).
מחבל מתאבד של דאעש מנסה להיכנס למטה של "חבורות אנשי האמת" בכרכוכ.    המחבל מתפוצץ ברחבה הסמוכה לכניסה (אלסומריה ניוז, 25 בפברואר 2018).
מימין: מחבל מתאבד של דאעש מנסה להיכנס למטה של “חבורות אנשי האמת” בכרכוכ. משמאל: המחבל מתפוצץ ברחבה הסמוכה לכניסה (אלסומריה ניוז, 25 בפברואר 2018).
  • ב-24 בפברואר 2018 תקף כוח דאעש את תחנת משטרת הנפט שבשדה הנפט ח’באז, אחד מחמשת שדות הנפט של כרכוכ. שני שוטרים עיראקים נהרגו והשלישי נפצע (אילאף,סוכנות הידיעות הצרפתית, 24 בפברואר 2018).
מצרים וחצי-האי סיני
סיכום ביניים של מבצע “סיני 2018”
  • עקיד (אלוף משנה) תאמר אלרפאעי, דובר הכוחות המזוינים המצרים, ערך מסיבת עיתונאים בה פרט את הישגי מבצע “סיני 2018” עד כה. לדבריו הוצבו 500 מחסומים וסיורים ביטחוניים בכבישים הראשיים, בצפון סיני ובמרכזה. הוא ציין, כי חיל האוויר השמיד 158 “מטרור טרור” וחיל השריון פגע ב-413 מטרות. לדבריו, נתפסו 71 פעילי טרור, נהרסו 1,282 מקומות מסתור ומחסנים של פעילי טרור, הוחרמו כלי רכב ואופנועים, נחשפו ונהרסו שני מרכזי הסברה. כמו כן נתפסה כמות רבה של אמצעי לחימה וחומרי נפץ. לדבריו בפעילות זאת נהרגו שבעה אנשי כוחות הביטחון המצרים ונפצעו שישה (עמוד הפייסבוק הרשמי של הכוחות המזוינים, 22 בפברואר 2018).

אל"מ תאמר אלרפאעי דובר הכוחות המזויינים המצרים במסיבת העיתונאים (עמוד הפייסבוק הרשמי של דובר הכוחות המזויינים, 22 בפברואר 2018).
אל”מ תאמר אלרפאעי דובר הכוחות המזויינים המצרים במסיבת העיתונאים (עמוד הפייסבוק הרשמי של דובר הכוחות המזויינים, 22 בפברואר 2018).

סוכל פיגוע התאבדות של דאעש סמוך לאלעריש
  • כוחות הביטחון המצרים סיכלו תקיפה של חוליה המונה ארבעה פעילי דאעש, ביניהם שני מחבלים מתאבדים שלבשו חגורות נפץ, נגד עמדה של מנהלת הביטחון סמוך לאלעריש. המחבלים המתאבדים ניסו לפוצץ את עצמם. כוחות הביטחון פתחו לעברם באש ובעקבות זאת התרחש פיצוץ ושני המחבלים המתאבדים נהרגו (דף הפייסבוק של איחוד שבטי סיני המצטט אל אלבואבה ניוז, 23 בפברואר 2018).
  • מחוז סיני של דאעש קיבל אחריות לפיגוע. בהודעת קבלת האחריות נמסר, כי מוצא שניים מחוליית הפיגוע הינו מרצועת עזה ושניים נוספים מוצאם ממצרים. בהודעה גם נאמר כי בפיגוע נהרגו ונפצעו עשרות אנשי כוחות הביטחון המצריים (אח’באר אלמסלמין, 22 בפברואר 2018).
מבצעי פיגוע ההתאבדות סמוך לאלעריש
אבו ח'אלד המצרי .   אבו מצעב המצרי (אח'באר אלמסלמין, 23 בפברואר 2018).
מבצעי הפיגוע. מימין: אבו ח’אלד המצרי . משמאל: אבו מצעב המצרי (אח’באר אלמסלמין, 23 בפברואר 2018).
אבו שאמל אלמקדסי בתמונה ניתן לראות את החוט הירוק, שבקצהו מתג להפעלת חגורת הנפץ.    ח'טאב אלמקדיסי (אח'באר אלמסלמין, 23 בפברואר 2018).
מימין: אבו שאמל אלמקדסי בתמונה ניתן לראות את החוט הירוק, שבקצהו מתג להפעלת חגורת הנפץ. משמאל: ח’טאב אלמקדיסי (אח’באר אלמסלמין, 23 בפברואר 2018).
טקטיקות הלחימה של דאעש
  • בשבועון אלנבא’ היוצא לאור מטעם לשכת ההסברה של דאעש, פורסמה כתבה העוסקת בטקטיקות הלחימה של פעילי דאעש נגד המערכה, שמנהלים נגדם כוחות הביטחון המצריים. בכתבה צוטט “מקור צבאי” של המדינה האסלאמית, אשר מנה ארבע גזרות עיקריות בהן נלחמים פעילי דאעש בחצי האי סיני: רפיח, אלשיח זויד, אלעריש והגזרה הדרומית הכוללת את אזור ג’בל חלאל.
  • על פי אותו “מקור צבאי” תורת הלחימה של פעילי דאעש מושפעת מההתפתחויות בשטח. כך למשל, לעיתים ניתנת עדיפות לשימוש במטעני נפץ לפגיעה בכלי רכב אולם כאשר החיילים המצרים נוטשים את כלי הרכב יורים בהם ברובי צלפים. במקרים אחרים נעשה שימוש במכוניות תופת נגד חיילים הנעים רגלית. לעיתים פעילי דאעש מניחים לחיילים להגיע ליעדם ורק אז תוקפים אותם. עוד ציין המקור כי השיירות המצריות נעות בטורים, שבראשן כלי הנדסה ואמצעים לסילוק מוקשים, והדבר מאט מאד את התקדמותן, ובמשתמע – הופך אותן למטרה נוחה (אלנבא’, גיליון 20 , 22 בפברואר 2018).
פעילות דאעש ברחבי העולם
דאעש מאיים לפגוע בנוצרים ברפובליקות המוסלמיות ברוסיה
  • במאמר שהתפרסם בשבועון אלנבא’ של דאעש הושמעו איומים לבצע פיגועים נגד הנוצרים החיים ברפובליקות המוסלמיות של ברית המועצות לשעבר. המאמר טוען, כי רוסיה כבשה את ארצות האסלאם ופעלה כדי לנצר את אותם או להגלותם לאזורים בעלי רוב נוצרי. במקביל יישבה רוסיה נוצרים באזורים הכבושים כמו למשל בקווקז, חצי אי קרים ובאסיה התיכונה כדי לבסס את ההגמוניה שלה. המאמר מציין, כי הפעולה, שביצע ח’ליל הדגסטאני[2], הייתה אות פתיחה לשורה של התקפות דמים נגד הנוצרים בכל המדינות המוסלמיות, שכבשה רוסיה. לדברי המאמר כדי לבצע התקפות כאלה אין צורך בקבוצות לוחמים גדולות מאומנות ומצוידים באמצעי לחימה וניתן לעשות שימוש בכל כלי נישק הניתן להשגה (אלנבא’ גיליון 20 , 22 בפברואר 2018).
אפגניסטאן
  • מחבל מתאבד, פוצץ עצמו סמוך למתחם של מנהלת הביטחון הלאומי (NDS) הממוקמת באזור הדיפלומטי שבמרכז קאבול, בירת אפגניסטאן. הפיצוץ אירע באזור מאובטח השוכן בקרבת מטה נאט”ו ושגרירות ארה”ב. שלושה בני אדם נהרגו וחמישה נפצעו. דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע (אפגניסטאן טיימס, סמאא’ (ערוץ חדשותי פקיסטאני), 24 בפברואר 2018).
 זירת פיגוע ההתאבדות של דאעש בקרבת האזור הדיפלומטי בקאבול (חשבון הטוויטר العين الإخبارية@alain_4u, 23 בפברואר 2018).    פעיל דאעש המכונה אבו בכר הח'ראסאני, שביצע את פיגוע ההתאבדות (נאשר, אתר שיתוף קבצים, 24 בפברואר 2018).
מימין: זירת פיגוע ההתאבדות של דאעש בקרבת האזור הדיפלומטי בקאבול (חשבון הטוויטר العين الإخبارية@alain_4u, 23 בפברואר 2018). משמאל: פעיל דאעש המכונה אבו בכר הח’ראסאני, שביצע את פיגוע ההתאבדות (נאשר, אתר שיתוף קבצים, 24 בפברואר 2018).

נראה כי מנהלת הביטחון הלאומי האפגאנית (National Directorate of Security, NDS) הפכה ליעד מועדף של דאעש. יוזכר כי ב-25 בדצמבר 2017 פוצץ עצמו מחבל מתאבד בקרבת משרד מנהלת הביטחון בקאבול. ב-28 בדצמבר 2017 ביצע דאעש פיגוע התאבדות מורכב, שכוון נגד מרכז האימונים של מנהלת הביטחון הלאומי בקאבול.

תימן
  • שני מחבלים מתאבדים שנהגו במכוניות תופת פוצצו עצמם בכניסה לבניין המטה המלחמה בטרור באזור אלטואחי, דרומית לעדן. לאחר הפיצוץ ניסו כמה מחבלים נוספים חמושים לחדור למבנה. על פי משטרת עדן חוסלו המחבלים המסתערים לפני שהגיעו לשער הכניסה החיצוני של המטה. לפחות ארבעה-עשר אנשי היחידה ללוחמה בטרור נהרגו וארבעים נפצעו (אלערביה, 24 בפברואר 2018).
  • דאעש קיבל אחריות לפיגוע. בהודעה מסר מחוז עדן אבין של דאעש כי בהתקפה השתתפו שני מחבלים מתאבדים, שנהגו בשתי מכוניות תופת ועמם נסעו שני מחבלים נוספים שהיו מצוידים בנשק קל. שני המחבלים המתאבדים פוצצו את מכוניות התופת מול המטה ללוחמה בטרור. שני מחבלים נוספים שירדו קודם לכן ממכוניות התופת, ניהלו חילופי אש עם אלו שניצלו מפיצוץ מכוניות התופת (אח’באר אלמסלמין, 24 בפברואר 2018).
לוב
  • מחוז ברקה של דאעש שבמזרח לוב הודיע, כי חמישה-עשר לוחמים מהצבא הלאומי הלובי, שבראשות ח’ליפה חפתר, נהרגו או נפצעו ושני כלי רכב הושמדו בפיצוץ מכונית תופת של דאעש במחסום באזור אלג’פרה, שבמרכז לוב (553 ק”מ מדרום מערב לבנע’אזי). במכונית התופת נהג פעיל דאעש המכונה אבו מחמד אלמהאג’ר (אח’באר אלמסלמין, 22 בפברואר 2018).
פעילות סיכול ומנע
המודיעין הכללי הירדני חשף התארגנות של דאעש שהתכוונה לבצע פיגועי ראווה, ובכלל זה נגד אנשי עסקים
  • ב-27 בפברואר 2018 דווח בתקשורת הירדנית, כי המודיעין הכללי הירדני חשף במהלך נובמבר 2017 התארגנות של דאעש, שמנתה 17 פעילים. אנשי ההתארגנות התחלקו לשלוש קבוצות: קבוצה שתפקידה לנהל תצפיות על המטרות; השנייה, להגיש סיוע טכני ולביצוע פיגועים בלתי משמעותיים; השלישית, נועדה לבצע פיגועי ראווה, כולל פיגועים שבהם יעשה שימוש במחבלים מתאבדים (אלרא’י, 27 בפברואר 2018).
  • ו דיווח נמסר, כי יעדי הפיגועים היו: ערוץ החדשות רא’יא (Ruaya) ועובדיו; “מרכז היזמות הצרפתי”; מועדון לילה באזור אלשמיסאני בעמאן; מנהרות חברת הפוספטים שבקרבת מבנה מודיעין אלרציפה; מבנה השגרירות האמריקאית בעמאן; כנסייה באזור מארכא ואנשי עסקים ישראלים המבקרים בקביעות במפעל לייצור בגדים.

[1] אלעו'טה הינו כינוי לאזור הבוסתנים המקיף את העיר דמשק, ממזרח (אלעו'טה המזרחית) וממערב (אלע'וטה המערבית). בוסתנים אלו מושקים באמצעות תעלות מים מהנהר ברדה, שהפכו את דמשק, הנמצאת בפאתי המדבר, לנווה מדבר. באזור הבוסתנים הוקמו כפרים שברבות השנים הפכו לעיירות ולערים, המצויים במרחב דמשק. פרוש המילה ע'וט בערבית הינו נווה מדבר פורה, המצוי בעמק שבו נחלי מים, גנים וצמחיה.
[2]
ב-18 בפברואר 2018 פתח אדם חמוש ברובה ציד וסכין, בירי מחוץ לכנסיה בעיר קיזליאר (Kizlyar) בדגסטאן (בקרבת הגבול עם הרפובליקה הצ'צ'נית). הירי בוצע לעבר קהל המתפללים, שיצאו מתפילה בכנסייה. מבצע הפיגוע ח'ליל ח'לילוב, תושב מקומי, בן 22. נהרג לאחר מאבק, מירי השוטרים. דאעש קיבל אחריות לביצוע לפיגוע אותו ביצע לדבריו פעיל הארגון המכונה ח'ליל הדגסטאני.