חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (28 בפברואר – 6 במרץ 2018)

הפגנה מול משרד אונר

הפגנה מול משרד אונר"א במחנה הפליטים ג'באליא במחאה על הקיצוץ בסיוע (דף הפייסבוק QUDSN, 1 במרץ 2018; סוכנות אנטוליה, 1 במרץ 2018)

קריקטורה המאיימת בפיצוץ קרוב לנוכח המצב ברצועה:

קריקטורה המאיימת בפיצוץ קרוב לנוכח המצב ברצועה: "המשך (חניקת עזה) מתריע על פיצוץ קרוב" (חשבון הטוויטר של PALINFO, 28 בפברואר 2018)

הניה ומשלחת חמאס עם הגעתם לרצועה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 28 בפברואר 2018).

הניה ומשלחת חמאס עם הגעתם לרצועה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 28 בפברואר 2018).

פגישת אסמאעיל הניה עם מציגי הארגונים הפלסטינים ברצועה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 במרץ 2018; חשבון הטוויטר של תנועת חמאס, 5 במרץ 2018)

פגישת אסמאעיל הניה עם מציגי הארגונים הפלסטינים ברצועה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 במרץ 2018; חשבון הטוויטר של תנועת חמאס, 5 במרץ 2018)

פגישת אסמאעיל הניה עם מציגי הארגונים הפלסטינים ברצועה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 במרץ 2018; חשבון הטוויטר של תנועת חמאס, 5 במרץ 2018)

פגישת אסמאעיל הניה עם מציגי הארגונים הפלסטינים ברצועה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 במרץ 2018; חשבון הטוויטר של תנועת חמאס, 5 במרץ 2018)

תמונות שצורפו לפנייה לאספקה של בגדי אסיר (דף הפייסבוק תהלוכת השיבה הגדולה, 25 בפברואר 2018)

תמונות שצורפו לפנייה לאספקה של בגדי אסיר (דף הפייסבוק תהלוכת השיבה הגדולה, 25 בפברואר 2018)

הממשלה הפלסטינית מאשרת את התקציב הכללי של הרשות הפלסטינית לשנת 2018 (דף הפייסבוק של ראמי חמדאללה, 27 בפברואר 2018)

הממשלה הפלסטינית מאשרת את התקציב הכללי של הרשות הפלסטינית לשנת 2018 (דף הפייסבוק של ראמי חמדאללה, 27 בפברואר 2018)

  • בעכו בוצע השבוע פיגוע דריסה ע”י ערבי ישראלי שמניעיו, על פי קביעת משטרת ישראל, היו לאומניים. בפיגוע נפצעו באורח קל עד בינוני ארבעה בני אדם, מהם שלושה אנשי כוחות הביטחון. חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ברכו על הפיגוע.
  • ביהודה, שומרון, ירושלים ורצועת עזה נמשכו עימותים והפרות סדר, אף כי בעצימות נמוכה. בדרום רצועת עזה נוטרל מטען חבלה, שהונח ככל הנראה יחד עם המטען, שהתפוצץ ב-17 בפברואר 2018 ופצע ארבעה חיילים.
  • ברצועת עזה נמשכות ההכנות ל”צעדת השיבה הגדולה” במסגרתה אמורים פלסטינים תשובי הרצועה לצעוד לעבר הגבול עם ישראל. לאחרונה פורסמו קריאות לקיים את האירוע סמוך ל”יום האדמה”, 30 במרץ 2018. מארגני האירוע מסרו, כי בכוונתם לגייס כמאה אלף משתתפים וטענו כי האירוע לא יהיה אלים. חמאס הודיעה כי היא תומכת בצעדה וכי אנשיה ייטלו בה חלק.
פיגוע דריסה בעכו
  • ב-4 במרץ 2018 דרס נהג רכב ארבעה בני אדם ובהם שני חיילים, לוחם משמר הגבול ואזרח, סמוך לתחנת הרכבת בעכו. הארבעה נפצעו באורח קל עד בינוני. נהג כלי הרכב פגע באמצעות כלי רכבו בהולך רגל. הוא המשיך בנסיעה עד שהגיע סמוך לתחנת הרכבת ופגע בשלושה בני אדם נוספים. לוחם משמר הגבול שנפגע על ידי כלי הרכב הספיק לירות לעבר הנהג ולפצוע אותו באורח בינוני. בתום הערכת מצב קבעה משטרת ישראל, כי ממצאי הזירה מעלים שאירוע הדריסה היה פיגוע על רקע לאומני וכי הנהג ניסה לדרוס שוטרים וחיילים בכמה זירות באופן מכוון. הנהג, בן 26, הוא ערבי ישראלי תושב שפרעם.
שניות ספורות לפני דריסת החייל.   הנהג הדורס מעיף את החייל באוויר (דף הפייסבוק QUDSN, 4 במרץ 2018)
פיגוע דריסה בעכו. מימין: שניות ספורות לפני דריסת החייל. משמאל : הנהג הדורס מעיף את החייל באוויר (דף הפייסבוק QUDSN, 4 במרץ 2018)
  • חמאס בירכה על פיגוע הדריסה והדגישה כי הוא מוכיח את דבקותו של העם הפלסטיני “בהתנגדות” ובמאבק בכיבוש. פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר כי החשבון של ישראל עם חמאס עודנו פתוח וכי כך הוא יישאר כל עוד ישראל תמשיך לבצע את פשעיה. הוא קרא לעם הפלסטיני ולארגונים הפלסטינים להמשיך לפעול במסגרת ההתנגדות ואנתיפאדת ירושלים לשפר את האמצעים שבהם הם משתמשים ולשים קץ למעשיו של “הכיבוש” (אתר חמאס, 4 במרץ 2018).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין ברך על הפיגוע והדגיש, כי זוהי זכותו של העם הפלסטיני להמשיך ולנקוט “פעולות התנגדות נגד הכיבוש”, אשר פוגע באדמה הפלסטינית ובמקומות הקדושים (פלסטין אליום, 4 במרץ 2018).
הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • במהלך השבוע נמשכו ההפגנות והפרות הסדר האלימות ביהודה, שומרון, ירושלים ורצועת עזה. יצוין, כי ההיענות להשתתפות בהפגנות האלימות ממשיכה לרדת ובאירועים הללו השתתפו כמה מאות מפגינים בלבד. ביום שישי 2 במרץ 2018 התפתחו עימותים אלימים והפרות סדר במספר מוקדים ביהודה ושומרון ביניהם חברון, אלבירה, קדום, בית לחם ועוד. בעימותים בחברון נפצע קצין צה”ל באורח קל מיידוי אבן. בכפר אלוולג’ה (דרומית מערבית לירושלים) במהלך עימותים בין מפגינים לבין כוחות משמר הגבול מעד אחד הלוחמים ומפגין פלסטיני בעט בראשו (דף הפייסבוק צבע אדום, 2 במרץ 2018).
  • על גבול רצועת עזה היו הפרות סדר במספר מוקדים סמוך לגדר הביטחון. המפגינים הבעירו צמיגים, יידו אבנים והשליכו בקבוקי תבערה לעבר כוחות צה”ל. כוח צה”ל השיב בירי לעבר המפגינים. נמסר כי בעימותים במוקדי החיכוך ברצועת עזה נפצעו 16 פלסטינים : שניים בצדו הפלסטיני של מעבר ארז, חמישה במזרח ג’באליא, אחד במזרח עזה, אחד במרכז הרצועה, ושבעה במזרח ח’אן יונס (מען, 2 במרץ 2018).
 עימותים בגבול רצועת עזה (חשבון הטוויטר ודף הפייסבוק QUDSN, 2 במרץ 2018)   עימותים בגבול רצועת עזה (חשבון הטוויטר ודף הפייסבוק QUDSN, 2 במרץ 2018)
עימותים בגבול רצועת עזה (חשבון הטוויטר ודף הפייסבוק QUDSN, 2 במרץ 2018)
  • בבלעין התקיימה ב-2 במרץ 2018 עצרת לציון 13 שנה לתחילת “ההתנגדות העממית לגדר הביטחון בבלעין”. בעצרת השתתפו פעילים פלסטינים ופעילים זרים. העצרת יצאה ממרכז הכפר לעבר מוקדי החיכוך “המסורתיים” עם כוחות הביטחון הישראלים. המשתתפים הציבו תבליט הנושא את המספר 13 שעליו תמונות מאירועי העבר. אחד המשתתפים התחפש לנשיא ארה”ב טראמפ והניח על צווארו חבל תליה (ערוץ אלע’ד ביוטיוב, 2 במרץ 2018).
ההפגנות בבלעין אחד המשתתפים מחופש לנשיא ארה"ב טראמפ כשעל צווארו חבל תליה (ערוץ אלע'ד ביוטיוב, 2 במרץ 2018)    עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים בבלעין  (ערוץ אלוטן ביוטיוב, 2 במרץ 2018)
מימין: ההפגנות בבלעין אחד המשתתפים מחופש לנשיא ארה”ב טראמפ כשעל צווארו חבל תליה (ערוץ אלע’ד ביוטיוב, 2 במרץ 2018) משמאל: עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים בבלעין
(ערוץ אלוטן ביוטיוב, 2 במרץ 2018)
  • במקביל נמשכו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה לעבר כוחות הביטחון ולעבר מטרות אזרחיות. בפעילות סיכול ומנע, שביצעו כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון, נעצרו חשודים בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה . להלן אירועים בולטים:
    • 5 במרץ 2018 – במהלך פעילות כוחות הביטחון הישראליים בג’נין בוצע ירי לעבר הכוחות. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. הכוחות הגיבו בירי וביצעו סריקות לאיתור מקור הירי (דף הפייסבוק צבע אדום, 5 במרץ 2018).
    • 5 במרץ 2018 – אבנים יודו לעבר כלי רכב שחלף סמוך לצומת עזון בשומרון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דף הפייסבוק צבע אדום, 5 במרץ 2018).
    • 4 במרץ 2018 – ארבעה בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב, שחלפו בכביש חוצה בנימין סמוך לנווה צוף. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי רכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 4 במרץ 2018).
    • 4 במרץ 2018 – אבנים יודו מכלי רכב חולף סמוך לצומת יצהר (שומרון). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דף הפייסבוק צבע אדום, 4 במרץ 2018).
    • 4 במרץ 2018 – פלסטיני יידה אבנים ובקבוק צבע לעבר אוטובוס בצומת ערוב (גוש עציון) . כוח צה”ל עצר אותו להמשך חקירה (דף הפייסבוק צבע אדום, 4 במרץ 2018).
    • 3 במרץ 2018 – מחבלים השליכו שני בקבוקי תבערה בכביש סמוך לאריאל שבשומרון. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 3 במרץ 2018).
    • 2 במרץ 2018 – פלסטינים יידו אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים באזור עזון (שומרון). חייל צה”ל נפגע באורח קל (דף הפייסבוק צבע אדום, 2 במרץ 2018).
    • 1 במרץ 2018 – בקבוק תבערה הושלך לעבר אוטובוס שחלף ליד כרמי צור (גוש עציו) . לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 1 במרץ 2018).
פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה[1]

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

ירי רקטות
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל.
נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי

הערות

* הסטטיסטיקה אינה כוללת נפילת רקטות בשטח רצועת עזה או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.

*שש מהרקטות שנפלו בחודש פברואר היו רקטות ששוגרו מחצי האי סיני לעבר ישראל, ככל הנראה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש. בחודש אפריל שוגרה רקטה אחת מחצי האי סיני שנפלה בשטח ישראל. הרקטה שוגרה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש. בחודש אוקטובר 2017 שוגרו שתי רקטות מצפון חצי האי סיני ע”י שלוחה של דאעש בסיני. הרקטות נפלו בשטח המועצה האזורית אשכול.

נפילת רקטות בחתך שנתי

נפילת רקטות בחתך שנתי

נטרול מטען בגבול ישראל רצועת עזה
  • ב-1 במרץ 2018 נטרלו כוחות צה”ל מטען חבלה שהונח על גדר הביטחון בדרום רצועת עזה. על פי דובר צה”ל הונח המטען לפני כשבועיים וחצי במהלך הפגנות שביצעו הפלסטינים סמוך לגדר. המטען הונח, ככל הנראה, יחד עם מטען נוסף שהתפוצץ ב-17 בפברואר 2018 ופצע ארבעה חיילים.
  • אמצעי התקשורת הפלסטיניים דיווחו, כי מספר פלסטינים הצליחו לפרק חלקים מגדר הביטחון ושער הברזל המוביל למוצב ישראלי סמוך לשכונת אלפראחין שבעבסאן אלכבירה (מזרחית לח’אן יונס). אחד הפלסטינים הניף דגל פלסטין ואחרים לקחו עמם חלקי גדר. לדברי אחד המשתתפים באירוע, כי הם הגיעו למקום בחסות מעטה העשן של הצמיגים אותם הבעירו. הוא גם ציין כי הם אינם משתייכים לארגון כלשהו (אתר אלעין, 5 במרץ 2018; PALINFO, 5 במרץ 2018).
  • ב-4 במרץ 2018 התקרב פלסטיני לגדר הביטחון בדרום רצועת עזה. כוח צה”ל ביצע עברו ירי אזהרה. לדברי צה”ל הוא נמלט מהאזור. דובר משרד הבריאות בעזה מסר, כי מחמד עטא אבו ג’אמע, חקלאי פלסטיני, בן 59, נורה על ידי כוחות צה”ל במזרח ח’זאעה, מזרחית לח’אן יונס, ומת מפצעיו (פלסטין אליום, 3 במרץ 2018). צה”ל הודיע כי יחקור האירוע. הלווייתו של החקלאי נוצלה על ידי בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין לחזור להאשים את ישראל ולהצהיר על מחויבותם להיאבק בה. תנועת פתח במזרח ח’אן יונס הודיעה כי הוא נמנה על פעיליה (PALINFO, 2 במרץ 2018; אתר פתח ברצועת עזה, 3 במרץ 2018).
קשיים כספיים לאונר”א בצד תרומות לפרויקטים כלכליים
  • אמאל אלבטש, סגן יו”ר איחוד הפקידים באונר”א, מסר כי שנת הלימודים החדשה בבתי הספר של אונר”א לא תפתח אם לא ימצא מימון לגישור הפער הכלכלי, שנגרם לסוכנות בעקבות קיצוץ התקציב של ארה”ב (שהאב, 5 במרץ 2018).
  • עדנאן אבו חסנה, היועץ התקשורתי של אונר”א, אמר כי קרן אלאקצא החליטה לתרום, באמצעות הבנק האסלאמי לפיתוח, מיליון דולרים כדי לממן אספקת דלק לבתי החולים, לתחנות שאיבת מים ולתשתיות שונות ברצועה. לדבריו אונר”א תמסור את התרומה בקרוב (דניא אלוטן, 4 במרץ 2018). עבדאללה אבו סמהדנא, מושל מחנות מרכז הרצועה, אמר כי צרפת התחייבה לתרום עשרה מיליון אירו להקמת תחנת התפלת מים ברצועה. לדבריו עלות הפרויקט 600 מיליון דולרים וקרנות מימון ערביות הביעו נכונות לממן מחצית מסכום זה. כמו כן יתקבלו תרומות מהאיחוד האירופאי (פלסטין אליום, 4 במרץ 2018).
DXCrX9IXkAAekqpתהלוכת מחאה מטעם התאחדות עובדי אונר"א ברצועה ותלמידי בתי הספר של אונר"א במחוז ח'אן יונס במחאה על החלטת ארה"ב לקצץ בסיוע (חשבון הטוויטר של רדיו צות אלאקצא, 27 בפברואר 2018)    תהלוכת מחאה מטעם התאחדות עובדי אונר"א ברצועה ותלמידי בתי הספר של אונר"א במחוז ח'אן יונס במחאה על החלטת ארה"ב לקצץ בסיוע (חשבון הטוויטר של רדיו צות אלאקצא, 27 בפברואר 2018)
תהלוכת מחאה מטעם התאחדות עובדי אונר”א ברצועה ותלמידי בתי הספר של אונר”א במחוז ח’אן יונס במחאה על החלטת ארה”ב לקצץ בסיוע (חשבון הטוויטר של רדיו צות אלאקצא, 27 בפברואר 2018)
מעבר רפיח
  • במהלך השבוע היה מעבר רפיח סגור. דיאב אללוח, שגריר הרשות הפלסטינית במצרים, אמר כי אין בידיו מידע בנוגע לפתיחת המעבר במהלך השבוע הקרוב (פלסטין אליום, 2 במרץ 2018). למרות זאת אישרה מצרים במהלך השבוע מעבר משאיות סחורה ודלק. ב-1 במרץ 2018 עברו שלושים משאיות סולר (פלסטין אליום, 1 במרץ 2018). ב-4 במרץ 2018 אישרה מצרים מעבר של מספר משאיות חומרי בנין ודלק (מען, 4 במרץ 2018). במקביל נכנסו סחורות ממצרים לרצועה דרך מעבר צלאח אלדין [2](חשבון הטוויטר אמאמה, 4 במרץ 2018).
  • אסאמה אלקואסמי, דובר פתח, אמר כי מעבר רפיח סגור עתה באופן יוצא דופן בשל המצב הביטחוני בסיני אולם מצרים הבטיחה להנהגה הפלסטינית שהוא יפתח בקרוב באופן קבוע לשני הכיוונים (דניא אלוטן, 3 במרץ 2018). חסאם בדראן, דובר חמאס, אמר כי במהלך פגישות משלחת חמאס עם גורמים מצריים בקהיר נדונו הדרכים להסיר את “המצור” מעל רצועת עזה ולהקל על התושבים (שהאב, 3 במרץ 2018).
אספקת חשמל לרצועה
  • דווח כי לאחרונה מתקיימת אספקת חשמל של ארבע שעות ו-12 שעות הפסקה. זאת, נוכח העובדה כי קווי החשמל המצריים עודם מושבתים (סמא, 1 במרץ 2018). “היציבות” בשעות אספקת החשמל נובעת מהמשך הפעלתה של אחת מיחידות הכוח בתחנת הכוח בעזה, לאחר שלרצועה נכנסו במהלך השבוע מכליות סולר מצרי (מען, 2 במרץ 2018).
  • ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, מסר כי ההנהגה המצרית הבטיחה למשלחת חמאס שאספקת החשמל לרצועה תורחב כמו כן התחייבה מצרים להגביר את היקף הסיוע המוכנס לרצועה ולשפר את התשתיות במעבר הגבול (אלאקצא, 1 במרץ 2018).
משלחת חמאס שבה ממצרים לרצועת עזה
  • משלחת חמאס, בראשות אסמאעיל הניה ראש לשכה המדינית של חמאס, שבה ממצרים לרצועת עזה דרך מעבר רפיח. המשלחת שהתה במצרים כשלושה שבועות (מאז 9 בפברואר 2018). דיווחים מעזה סיכמו את הביקור כאכזבה גדולה והביאו כהוכחה לכך את העובדה שהניה לא ערך עם שובו מסיבת עיתונאים כדי לסכם את תוצאות הביקור (אלערבי אלג’דיד, 3 במרץ 2018; אלאח’באר הלבנוני, 2 במרץ 2018).
  • לדברי חברי המשלחת אנשי המודיעין הכללי המצרי לחצו עליהם כדי שיסכימו להעביר את סמכות גביית המיסים ברצועה ואת סוגית הביטחון לרשות הפלסטינית “ללא תמורה ממשית”. זאת, מבלי שיינתנו ערבויות אמתיות להתחייבות הרשות להסיר את הסנקציות מעל רצועת עזה או לפחות לפתור את בעיית הפקידים. נמסר כי המשלחת המצרית שביקרה במקביל ברצועה ניסתה להפעיל לחץ דומה (אלאח’באר, 3 במרץ 2018).
  • עם שובו כינס אסמאעיל הניה, את ראשי הארגונים ברצועה, ועדכן אותם על השיחות שערך במצרים. בדברים שאמר לעיתונאים לאחר המפגש הזהיר הניה מפני “פיצוץ” ברצועה בשל המצב ההומניטרי . הוא גם השמיע קריאה לפלסטינים להכין עצמם לצעדת השיבה (ראו להלן) שבה יאמר לכל העולם כי “איש אינו יכול לבטל את זכות השיבה” (PALINFO, 5 במרץ 2018).
 פגישת אסמאעיל הניה עם מציגי הארגונים הפלסטינים ברצועה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 במרץ 2018; חשבון הטוויטר של תנועת חמאס, 5 במרץ 2018)   פגישת אסמאעיל הניה עם מציגי הארגונים הפלסטינים ברצועה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 במרץ 2018; חשבון הטוויטר של תנועת חמאס, 5 במרץ 2018)
פגישת אסמאעיל הניה עם מציגי הארגונים הפלסטינים ברצועה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 במרץ 2018; חשבון הטוויטר של תנועת חמאס, 5 במרץ 2018)
התבטאויות בכירי חמאס בנושא המצב הביטחוני ברצועה
  • ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי פניה של חמאס אינם להסלמה ולא למלחמה אך יחד עם זאת על העם הפלסטיני להגן על עצמו מפני הכיבוש ולהתקומם נגדו. לדבריו ההתדרדרות המתמדת במצב דורשת מ”ההתנגדות” לנקוט באמצעים כדי לשנות את המציאות ולשפר את אורח החיים של התושבים. אלחיה הזהיר מפני הלחץ המופעל עתה על הרצועה העלול להביא לפיצוץ (אלאקצא, 1 במרץ 2018).
  • בראיון שהעניק עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי חמאס איננה חותרת להסלמה או למלחמה. יחד עם זאת ציין, כי אצבעם של פעילי הזרוע הצבאית נמצאת תמיד “על ההדק” ושסיסמתם היא “אם תשובו לסורכם נשוב גם אנו”. אלרשק איים כי אם ישראל תנהג בטיפשות ותתקוף את רצועת עזה אזי כל הארגונים, ובראשם חמאס, יגנו על העם הפלסטיני. עוד ציין בדבריו כי לחמאס תכנית שלמה לשחרור מהכיבוש ובידה כל האמצעים לעמידה איתנה מול האויב (אלקדס, 1 במרץ 2018).
תיאום ביטחוני עם ממשלת ההסכמה
  • תופיק אבו נעים, תת שר הפנים והאחראי על מנגנון הביטחון של חמאס ברצועה, אמר כי משרדו שולח לראש ממשלת ההסכמה ושר הפנים ראמי חמדאללה דו”ח יומי העוסק המצב הביטחוני ובמצב המשרד לענייני פנים ברצועה. לדבריו הסוגיה הביטחונית היא אחת המתקדמות ביותר מבין סוגיות הפיוס ומשרדו פועל בשיתוף פעולה יום יומי עם מצרים כדי לאבטח את הגבול המשותף. עוד ציין אבו נעים כי עלתה הצעה להחשיב את אנשי המשטרה ומנגנון ההגנה האזרחית כמשרתים במנגנונים אזרחיים של ממשלת הפיוס הלאומי (צפא, 5 במרץ 2018).
“צעדת השיבה”

נמשכות ההכנות ל”צעדת השיבה הגדולה” במסגרתה אמורים פלסטינים תושבי רצועת עזה לצעוד לעבר הגבול עם ישראל. לאחרונה פורסמו קריאות לקיים את האירוע ב”יום האדמה” (30 במרץ 2018). אחמד אבו ארתימה, פעיל פוליטי ברצועת עזה, פרסם לאחרונה סרטון המפרט את ההכנות לאירוע. לדבריו מטרת האירוע להעביר מסר לעולם בנושא “זכות השיבה” של הפלסטינים והכוונה היא לגייס אליו כמאה אלף משתתפים. אבו ארתימה הדגיש, כי הצעדה לא תהיה אלימה וכי אין כוונה להתעמת במהלכה כוחות צה”ל. הוא ציין כי הצועדים לא יגיעו לגדר הביטחון אלא למרחק של כ- 700 מטרים ממנה. עוד ציין כי הפעולות יחלו סמוך ליום האדמה (30 במרץ) וכי הן תמשכנה לאורך זמן (דף הפייסבוק של אבו ארתימה, 3 במרץ 2018).

  • בדף הפייסבוק “תהלוכת השיבה הגדולה” פורסם כי במסגרת פעילות ההסברה המכינה לתהלוכה, זקוקים המארגנים לבגדים דוגמת בגדי אסירים של קורבנות הנאצים. נמסר כי כל מי שביכולתו לספק בגדים כאלה או לתפור אותם מוזמן ליצור קשר עם ועדת התיאום של התהלוכה (דף הפייסבוק “תהלוכת השיבה הגדולה”, 25 בפברואר 2018).
  • ח’ליל אלחיה חבר הלשכה המדינית של חמאס אמר כי חמאס תומכת בצעדה ואנשיה ייטלו בה חלק משום שהיא “מוכיחה את רצונו האמתי של העם הפלסטיני” (אלאקצא, 1 במרץ 2018)[3].
לאן נעלם יחיא אלסנואר ?
  • העיתון אלחיאת היוצא לאור בלונדון פרסם כתבה על “שתיקתו” המתמשכת של יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה. לדברי הכתבה מזה כחודש לא הופיע אלסנואר בפומבי, לא השתתף בפעילות ציבורי, לא נשא הצהרות לתקשורת ולא נפגש עם גורמים כלשהם. זאת, בניגוד לתקופה שקדמה לכך במהלכה הרבה להשתתף בפגישות ולערוך מסיבות עיתונאים. כמו כן מציינת הכתבה כי אלסנואר לא היה שותף למשלחת בכירי חמאס ששהתה במצרים כשלושה שבועות. להערכת כותבי הכתבה היעלמותו נובעת מתחושת הכעס שלו בעקבות הסחבת בתהליך הפיוס .
  • מקורבים ליחיא אלסנואר ואנשים שנפגשו עמו לא פעם אומרים כי יש לו כוונות אמתיות וכנות לאחד את השורה הפלסטינית, ובכלל זה את הזרועות הצבאיות כך שיהוו גרעין לצבא לאומי פלסטיני שיפעל לשחרור פלסטין. הם מוסיפים כי פעילי חמאס, שתמכו מאד בהחלטותיו וצעדיו לעבר הפיוס, החלו להשתכנע יותר ויותר שתנועת פתח גרמה לו להיראות מול תנועתו והרחוב הפלסטיני כמי שמכר להם אשליות או, לפחות, לא הצליח להשיג עבורם דבר (אלחיאת, 4 במרץ 2018).
  • הפרשן הפלסטיני העזתי מצטפא אלצואף (העורך הראשון של היומון פלסטין) דחה את הדיבורים בתקשורת בנושא אלסנואר. לדבריו אלסנואר הוא מנהיג גדול והוא זוכה לכבוד בתוך תנועת חמאס. אולם, באופיו הוא מתרחק מהתקשורת. אלצואף הוסיף כי אם הדיבורים על בידודו של אלסנואר היו נכונים, הוא לא היה נפגש עם המשלחת הביטחונית המצרית (ב-26 בפברואר 2018).
תקציב הרשות הפלסטינית
  • בישיבתה השבועית ב-27 בפברואר 2018 אישרה ממשלת הרשות הפלסטינית, בראשות ראמי חמדאללה את התקציב הכללי של “הרשות הפלסטינית לשנת 2018. שווי התקציב לשנת 2018 עומד על סכום של כחמישה מיליארד דולרים כאשר ההכנסות יעמדו על 3.8 מיליארד דולרים. אבו מאזן אישר סופית את התקציב (ופא, 4 במרץ 2018). גורמים בחמאס מתחו ביקורת על הרשות הפלסטינית ועל אבו מאזן על כך שהתקציב לשנת 2018 אושר מבלי שהוצג למועצה המחוקקת כמתבקש בחוק היסוד הפלסטיני (אתר PALINFO, 4 במרץ 2018).

הממשלה הפלסטינית מאשרת את התקציב הכללי של הרשות הפלסטינית לשנת 2018 (דף הפייסבוק של ראמי חמדאללה, 27 בפברואר 2018)
הממשלה הפלסטינית מאשרת את התקציב הכללי של הרשות הפלסטינית לשנת 2018 (דף הפייסבוק של ראמי חמדאללה, 27 בפברואר 2018)

כינוס המועצה המהפכנית של פתח
  • ב-3-1 במרץ 2018 התכנסה המועצה המהפכנית של פתח במשכן הנשיאות בראמאללה[4]. במהלך הכינוס נדונו ההתפתחויות המדיניות האחרונות בפרט לאור החלטת ארה”ב להעביר את שגרירותה לירושלים. אבו מאזן נשא במהלך הכינוס נאום בדלתיים סגורות. בהודעת הסיכום חזרה המועצה על עמדות פתח המצדדת בהסלמת “ההתנגדות העממית” והדגישה כי מדיניות ממשלה מכוונת לתמיכה בדרישות “ההתנגדות העממית” בעיקר באזורים שסכנת גדר ההפרדה וההתנחלויות, מאיימת על העם הפלסטיני. המועצה קראה לחוקק את החוקים הדרושים כדי לאסור עבודה בהתנחלויות, קנייה ומכירה של תוצרתן והחרמה של סחורות ישראליות. כמו כן קראה לצאת נגד החלטות הנשיא טראמפ בעניין ירושלים והחלטתו על צמצום תקציב אונר”א (ופא, 4 במרץ, 2018).
הרשות הפלסטינית חותרת להגדיל את הסיוע החיצוני למזרח ירושלים
  •  ראמי חמדאללה, ראש ממשלת ההסכמה נפגש בלשכתו בראמאללה עם אחמד אלרויצ’י, נציג ארגון שיתוף הפעולה האסלאמי ברשות הפלסטינית. במהלך הפגישה שיבח חמדאללה את פעילות הארגון וביקש להגדיל את הסיוע לירושלים במיוחד בתחום הדיור במטרה “לתמוך בעמידתם האיתנה של תושבי מזרח ירושלים בעיר” (ופא, 4 במרץ 2018). אחמד אלרויצ’י שימש בעבר כמנהל מחלקת ירושלים בלשכת אבו מאזן והוא תושב מזרח ירושלים. במסגרת תפקידו הוא מארח משלחות בינלאומיות רבות במזרח ירושלים ובהר הבית. אלרויצ’י פעיל מאוד בתחום ההסברה הפלסטינית הוא מתראיין למגוון ערוצי תקשורת ומדבר בעיקר נגד פעולות ישראל בירושלים ובהר הבית.
נמנע ביקור שר החינוך הפלסטיני במזרח ירושלים
  • השר לביטחון פנים גלעד ארדן מנע ביקור רשמי של צברי צידם, שר החינוך הפלסטיני, במזרח ירושלים, בעקבות מידע מודיעיני שהגיע למשטרת ירושלים. שר החינוך הפלסטיני תכנן לבקר בבית ספר טרה סנטה (בי”ס פרטי נוצרי) במזרח ירושלים, לשאת דברים ולהתראיין לכלי התקשורת (YNET, 26 בפברואר 2018). בתקשורת הפלסטינית דווח, כי ישראל מנעה את ביקורם של שר החינוך ושרת התיירות במזרח ירושלים שתכננו להשתתף בטקס חנוכת שיקום בית הספר טרה סנטה. בהודעה משותפת של משרד החינוך ומשרד התיירות נטען, כי “ההיסטריה הישראלית לא תמנע מהם למלא תפקידם כלפי ירושלים” (אלקדס, 26 בפברואר 2018).
  • בתגובה למניעת ביקורו אמר צברי צידם, כי ישראל פתחה את “שערי הגיהנום “נגד החינוך הפלסטיני, וכי הממשלה הפלסטינית לא תשב בחיבוק ידיים לנוכח המתקפה הישראלית. לדבריו, משרדו שב והזכיר לכל את פסק ההלכה (שפרסם שיח’ מחמד חסין ב-20 בספטמבר 2017) האוסר על לימוד תכנית הלימודים הישראלית. צידם טען, כי הניסיון של ישראל “לזייף” את ספרי הלימוד הפלסטינים הינו פגיעה קשה בזכויות האדם. הוא ציין כי מאז תחילת שנת הלימודים הנוכחית ואף קודם לכן ישראל מסיתה נגד תכנית הלימודים הפלסטינית וכי על העולם לעמוד נגד התנהלות ישראל וניסיונה “לסלף את הגיאוגרפיה וההיסטוריה הפלסטינית” (דניא אלוטן, 28 בפברואר 2018) [5].
פעילות הזדהות של הרשות הפלסטינית עם האסירות הביטחוניות
  • הרשות לענייני האסירים והאסירים המשוחררים, בשיתוף משרד ההקדשים ברשות הפלסטינית, עיריית אלעיזריה, וסניף ירושלים של תנועת פתח חנכו את “גן הפרחים לאסירות החירות” בחצר בית הספר של מוסד דאר אלאיתאם באלעיזריה, לרגל יום האשה הבינלאומי. בטקס נכחו עדנאן אלחסיני, מושל מחוז ירושלים ברשות, לילא ע’נאם, מושלת מחוז ראמאללה ואלבירה עיסא קראקע יו”ר הרשות לענייני האסירים והאסירים המשוחררים ראש עיריית אלעיזריה, אביה של עהד אלתמימי ועוד. בנאומים שנישאו בטקס שיבחו הנואמים את “ההקרבה” של האסירות הפלסטיניות (דף הפייסבוק של הרשות לענייני האסירים והאסירים המשוחררים, 4 במרץ 2018; דף הפייסבוק של לילא ע’נאם, 1 במרץ 2018).
הסרת הלוט מעל שלט הגינה (דף הפייסבוק של הרשות לענייני האסירים והאסירים המשוחררים, 4 במרץ 2018)    אביה של עהד אלתמימי שותל שתיל לכבוד בתו בגינה (דף הפייסבוק הרשמי של 'פתח', 3 במרץ 2018)
מימין: הסרת הלוט מעל שלט הגינה (דף הפייסבוק של הרשות לענייני האסירים והאסירים המשוחררים, 4 במרץ 2018); משמאל: אביה של עהד אלתמימי שותל שתיל לכבוד בתו בגינה (דף הפייסבוק הרשמי של ‘פתח’, 3 במרץ 2018)

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2]
שער צלאח אלדין - מעבר צדדי, ששימש בעבר כמוצב צה"ל. שער צלאח אלדין נשלט על ידי חמאס (אלחיאת, 23 בפברואר 2018).
[3] ראו פרסום מרכז המידע מ-11 בפברואר 2018: "לאחרונה מתנהל ברצועת עזה קמפיין, בהובלת חמאס, הקורא לארגון תהלוכות עממיות המוניות לעבר ישראל. רעיון זה נתפס כמהלך תודעתי, שיצור לחץ בינלאומי ובינערבי לפתרון המצוקות הכלכליות ויאתגר את ישראל"
[4] המועצה המהפכנית של פתח מהווה מעין גוף ביניים בין הועד המרכזי לוועידה הכללית. המועצה מונה 75 חברים, חלקם נבחר על ידי הועידה הכללית, וחלקם מונו ישירות על ידי היו"ר.
[5]
ראו בהקשר פרסום מרכז המידע מ-5 בפברואר 2018: "הרשות הפלסטינית, אנשי דת פלסטינים בכירים וגורמים מקומיים במזרח ירושלים מנהלים קמפיין נגד חדירת תכנית הלימודים הישראלית למוסדות החינוך במזרח ירושלים. משרד החינוך הפלסטיני החליט על שורת צעדים מעשיים לחיזוק מערכת החינוך במזרח ירושלים"