ההכנות ל”צעדת השיבה הגדולה” – עדכון תמונת המצב

מסיבת העיתונאים. במרכז התמונה נראה ח'אלד אלבטש, פעיל הג'האד האסלאמי בפלסטין. מימין אסמאעיל רצ'ואן , פעיל חמאס. משמאל: עמאד אלאע'א, פעיל פתח בכיר חמאס (קדס פרס, 7 במרץ 2018)

מסיבת העיתונאים. במרכז התמונה נראה ח'אלד אלבטש, פעיל הג'האד האסלאמי בפלסטין. מימין אסמאעיל רצ'ואן , פעיל חמאס. משמאל: עמאד אלאע'א, פעיל פתח בכיר חמאס (קדס פרס, 7 במרץ 2018)

עצאם חמאד, חבר ועדת התיאום הבינלאומית של

עצאם חמאד, חבר ועדת התיאום הבינלאומית של "צעדת השיבה הגדולה", מתראיין מעזה לתכניתו של זאהר אלביראוי, פעיל חמאס ותנועת האחים המוסלמים בלונדון, בערוץ אלחואר בלונדון (דף הפייסבוק של ערוץ אלחואר, 9 במרץ 2018)

זאהר אלביראוי בתכניתו בערוץ אלחואר בעת שראיין את עצאם חמאד מעזה, אחד ממארגני הצעדה (ערוץ אלחואר ביוטיוב, 9 במרץ 2018)

זאהר אלביראוי בתכניתו בערוץ אלחואר בעת שראיין את עצאם חמאד מעזה, אחד ממארגני הצעדה (ערוץ אלחואר ביוטיוב, 9 במרץ 2018)

עיקרי תמונת המצב[1]

ברצועת עזה נמשכות ההכנות לאירועי צעדת ההמונים לעבר גדר הגבול (“צעדת השיבה הגדולה”). לשם כך הקימו הארגונים הפלסטיניים הפועלים ברצועת עזה “וועדה לאומית”, שבמסגרתה הוקמו צוותים מקצועיים לקידום האירועים בזירה הפנים-פלסטינית והבינלאומית. כוונת המארגנים היא להרחיב את זירת האירועים אל מעבר לרצועה ולקדם צעדות גם ביהודה ושומרון ומגבולות מדינות ערב הגובלות בישראל (סוריה, ירדן, לבנון). לטענת מארגני הצעדה מתקיימים עתה תאומים עם הפלסטינים ב”פזורה” ועם ערביי ישראל. אחד הפעילים המעורב בהכנה התקשורתית לצעדה הינו זאהר אלביראוי, פעיל פלסטיני בבריטניה המזוהה עם חמאס ותנועת האחים המוסלמים, שמילא בעבר תפקיד מרכזי בארגון צעדות ומשטים לרצועת עזה (ראו נספח).

עיתוי האירועים
  • על פי התוכנית המתגבשת המדובר באירועים מתמשכים, שיתקיימו במשך כשישה שבועות, בין 30 במרץ (“יום האדמה”) לבין ה-15 במאי (יום “הנכבה”). הכוונה היא להקים ב”יום האדמה” מחנה אוהלים (או מחנות אוהלים) סמוך לגדר הביטחון על גבול רצועת עזה ישראל, אשר בו תתגוררנה אלפי משפחות פלסטיניות. שיאו של הקמפיין יהיה צעדה המונית, שתתקיים ככל הנראה ב”יום הנכבה” במהלכה יצעדו אלפי פלסטינים לעבר גבול הרצועה עם ישראל (לוחות הזמנים לאירועים השונים עדיין אינם סופיים).
אופי האירועים
  • דוברי הקמפיין ממשיכים להדגיש, כי הכוונה היא לבצע מחאה לא פוליטית “בדרכי שלום” אולם הם אינם מוציאים מכלל אפשרות, שהצועדים יגיעו לגדר הגבול וינסו להיכנס לשטח ישראל תוך עימותים עם צה”ל. להערכתנו, יש לקחת בחשבון שעל אף ההצהרות הפומביות בדבר כוונת המארגנים שלא להשתמש באלימות עלולים האירועים לצאת מכלל שליטה ולגלוש לתקריות עם צה”ל, אליהן יגררו חמאס וארגוני הטרור האחרים.
  • ראשי ארגוני הטרור הפלסטינים ברצועה ובראשם חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ברכו על היוזמה וקראו לציבור הפלסטיני לקחת בה חלק. חמאס מעודדת את הצעדה והאירועים הנלווים אליה והיא אף מסייעת למארגנים, אולם נראה כי בשלב זה מעדיפה חמאס להישאר מאחורי הקלעים ולא להופיע בקדמת הבמה כגוף המארגן את האירועים.
המשך ההכנות לקמפיין
  • ח’אלד אלבטש, מתאם הכוחות הלאומיים והאסלאמיים ברצועה, פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין, ערך מסיבת עיתונאים שבה הכריז על “הקמת הרשות הלאומית של המחנה [מחנה האוהלים] והצעדה בגבול”. הוא הודיע על תחילתן של פעילויות, שמטרתן להביא למימוש “זכות השיבה”, שבירת “המצור” מעל הרצועה, וביטול החלטות טראמפ בנושא ירושלים והפליטים. במסיבת העיתונאים שקיים נטלו חלק גם אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, ועמאד אלאע’א, פעיל פתח. כמו כן השתתפו נציגי ארגונים נוספים הפועלים ברצועה ונציגי ארגונים אזרחיים.
  • לדברי אלבטש הוקמה הוועדה בהסכמה בין חמאס, פתח, הג’האד האסלאמי, החזית העממית, מפלגת העם הפלסטינית וארגונים פלסטיניים נוספים. הוא ציין, כי בוועדה חברים גם נציגי מוסדות לזכויות האדם, חמולות, נכבדים, וועדות פליטים, מוסדות בריאות ופעילים מכל מגזרי החברה הפלסטינית. אלבטש הדגיש כי פעילויות “צעדת השיבה” יחלו במקביל בעזה וביהודה ושומרון וכי נערך תיאום עם הפלסטינים בפזורה ועם ערביי ישראל.
  • לדברי עצאם חאמד, ממארגני האירוע, החלו ועדת התיאום ומוסדות זכויות האדם ברצועה להכין מכתבים שיישלחו בימים הקרובים למוסדות לזכויות האדם בעולם, מוסדות האו”ם, שרי החוץ בעולם, לצלב האדום הבינלאומי ולארגונים נוספים. במכתבים יעודכנו הארגונים והמוסדות לגבי האירועים ובעיקר לגבי הצעדה. זאת, במטרה שיפעילו לחץ על ישראל שלא תנקוט במעשי אלימות נגד המשתתפים בצעדה ובפעילויות השונות הנלוות אליה (דף הפייסבוק של ערוץ אלחואר, 9 במרץ 2018).
  • בכיר ביוזמת “זכות השיבה” אמר כי בקרוב יסתיימו ההכנות הלוגיסטיות להקמת האוהלים וכי כבר נקבעו המקומות לאורך גדר הביטחון שבהם יוקמו. לדבריו בפעילות תומכים פלסטינים מקומיים ופלסטינים מחו”ל. האוהלים יוקמו ע”י ארגונים חברתיים מקומיים, אשר “יספקו את כל אמצעי העמידה האיתנה לתושבים כדי להישאר באוהלים הללו” (סוכנות הידיעות הצרפתית, 8 במרץ 2018).
הרחבת האירועים לזירות נוספות
  • מארגני הצעדה מנסים להרחיב את הפעילות לזירות נוספות ולא לצמצם את האירועים לגבולות רצועת עזה. המארגנים אומרים כי הם מקיימים מגעים עם הפלסטינים ביהודה ושומרון, עם גורמים פלסטינים ב”פזורה”. אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, ציין במסיבת העיתונאים, כי הפעילויות מתואמות עם פעילים ביהודה ושומרון, בישראל, במחנות הפליטים ובפזורה (PALINFO, 7 במרץ 2018; סוכנות אנטוליה, 7 במרץ 2018; קדס פרס, 7 במרץ 2018).
  • לדברי אחמד אבו רתימה, אחד ממארגני האירוע, מתקיימים מגעים עם הפעילים במחנות הפליטים במדינות השכנות. הוא הביע תקווה כי הם יצליחו לגייס את הפליטים להשתתפות סימולטנית בצעדת השיבה ויצליחו להתגבר על המכשולים שהשלטונות המקומיים עלולים להציב בפני קיום האירועים הללו (אלרסאלה.נט, 11 במרץ 2018).
  • בראיון שהעניק עצאם חמאד, חבר ועדת התיאום הבינלאומית של “צעדת השיבה הגדולה”. הוא אמר, כי הצעדה תתקיים לא רק מרצועת עזה אלא מכל המדינות, שבהן מחנות פליטים פלסטינים (דף הפייסבוק של אלחואר, ערוץ המזוהה עם האחים המועלמים מלונדון, 9 במרץ 2018).
עיתוי האירועים
  • אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, אמר במסיבת העיתונאים, כי אירועי “צעדת השיבה” יחלו ב-30 במרץ 2018 וב-15 במאי 2018 תתקיים “צעדת מיליונים” (PALINFO, 7 במרץ 2018; סוכנות אנטוליה, 7 במרץ 2018; קדס פרס, 7 במרץ 2018).
  • אחמד אבו רתימה, ממארגני האירוע, אמר כי הפעילות תחל ב-30 במרץ 2018 בהקמת מחנה או מחנות אוהלים באזורים הסמוכים לגדר הביטחון בהם ישוכנו אלפי משפחות פלסטיניות. אבו רתימה שב והדגיש כי האירועים יבוצעו תוך שמירה על האופי העממי, הלאומי והלא אלים של הפעילות, באופן שיבטיח את שלומם של המשתתפים. יחד עם זאת ציין, כי “השטח יקבע את הצעדים הבאים – המשך שביתת השבת באזורי הגבול או התקדמות לעבר הגדר” (פלסטין און ליין, 6 במרץ 2018). בהתבטאות נוספת אמר אבו רתימה, כי לפי שעה לא נקבעו מועדים ודאיים לתחילת “צעדת השיבה”. יחד עם זאת הדגיש כי הזמן הנוכחי מתאים מאד לאור הדיבורים על “עסקת המאה” והעברת שגרירות ארה”ב לירושלים (אלרסאלה.נט, 11 במרץ 2018).
אופי האירועים
  • אחמד אבו עאיש, דובר של ועדת התיאום של “צעדת השיבה הגדולה”, אמר כי ע”פ התוכניות, מאות או אלפי בני אדם, ובהם משפחות שלמות, יתגוררו במחנה אוהלים שיוקם “בנקודה הבטוחה הקרובה ביותר לגבול” (רויטרס, 7 במאי 2018).
  • עצאם חמאד, חבר ועדת התיאום הבינלאומית של “צעדת השיבה הגדולה”, מסר, כי ב-30 במרץ 2018 יחלו הפלסטינים בהקמת “מחנות השיבה” במרחק 1,000-700 מטרים מגדר הביטחון, שעל גבול רצועת עזה ישראל (ראיון עצאם אחמד לערוץ אלחואר בבריטניה לתכניתו של זאהר אלביראוי, פעיל תנועת האחים המוסלמים בבריטניה). בהתבטאות אחרת ציינו המארגנים, שמחנה האוהלים יוקם במרחק של לא יותר מ-500 מטרים מהגדר (ערוץ אלאקצא, 11 במרץ 2018). לדבר עצאם חמאד לאחר הקמת המחנה האוהלים תתקיימנה פעילויות לגיוס ההמונים. עצאם חמאד ציין כי פלסטינים, שייקחו חלק באירועים, יתודרכו על ידי צוותים בשטח בנושא “ההתנגדות הלא אלימה” כדי לוודא שהם לא ינקטו בהתנגדות מזויינת ולא ייגררו אחר “פרובוקציות מצד ישראל”. לדבריו, הישיבה באוהלים תתקיים עד שהפלסטינים ירגישו, שהגיעה העת לחצות את גדר הגבול “בחזות חשופים וללא נשק ויריות” ולצעוד לעבר אדמותיהם. עצאם חמאד הדגיש שוב, כי הצעדה תהיה לא אלימה, וכי היא לא תישא אופי פוליטי (דף הפייסבוק של ערוץ אלחואר, 9 במרץ 2018).

עצאם חמאד, חבר ועדת התיאום הבינלאומית של "צעדת השיבה הגדולה", מתראיין מעזה  לתכניתו של זאהר אלביראוי, פעיל חמאס ותנועת האחים המוסלמים בלונדון, בערוץ אלחואר בלונדון  (דף הפייסבוק של ערוץ אלחואר, 9 במרץ 2018)
עצאם חמאד, חבר ועדת התיאום הבינלאומית של “צעדת השיבה הגדולה”, מתראיין מעזה
לתכניתו של זאהר אלביראוי, פעיל חמאס ותנועת האחים המוסלמים בלונדון, בערוץ אלחואר בלונדון
(דף הפייסבוק של ערוץ אלחואר, 9 במרץ 2018)

  • באסם נעים, בכיר חמאס, הדגיש כי הפעילות המתוכננת תהיינה עממית ובעלת אופי חברתי לא אלים. לדבריו דרך פעולה זו נבחרה לאחר שהפלסטינים ניסו את כל הדרכים האחרות והן לא הביאו לתוצאות. לדבריו, מתקיימות יוזמות, שבמקביל לצעדה ייערכו תהלוכות שיבה מלבנון, סוריה וירדן אל הגבול עם ישראל. הוא הדגיש כי הם צופים שצה”ל ידכא את הפעילות ובמקרה שכזה “על הכיבוש [יהיה] לשאת באחריות המלאה” (סוכנות הידיעות הצרפתית, 8 במרץ 2018).
  • מארגני האירועים שבים ומדגישים, כי לא תהיה אלימות במהלך האירועים. בפוסט שפורסם ב-10 במרץ 2018 בדף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה” הודגש, שוב, כי המשתתפים לא יעשו שימוש בשום אמצעי אלימות ולא יאיימו על מדינה או עם כלשהם (דף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה”, 10 במרץ 2018).

פוסט שהועלה בדף הפייסבוק של "צעדת השיבה הגדולה" המדגיש, כי מדובר בצעדה חוקית שתתקיים "בדרכי שלום"  (דף הפייסבוק של "צעדת השיבה הגדולה", 10 במרץ 2018)

פוסט שהועלה בדף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה” המדגיש, כי מדובר בצעדה חוקית שתתקיים “בדרכי שלום”
(דף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה”, 10 במרץ 2018)

  • בניגוד להצהרות הרבות כי לא תתבצע אלימות במהלך האירועים רמז אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, כי האירועים עלולים לקבל אופי אלים. הרשתות החברתיות ציטטו את דרשת יום השישי שנשא הניה (9 במרץ 2018) שבה אמר, כי לא ניתן יהיה לשלוט בעשרות אלפים שייצאו (לצעדות) בצפון, במזרח ובדרום במחאה על “המצור” (חשבון הטוויטר של המחלקה לענייני פליטים בחמאס, 9 במרץ 2018; חשבון הטוויטר של PALINFO, 9 במרץ 2018).
מעורבות חמאס ושאר הארגונים הפלסטינים
  • “צעדת השיבה הגדולה” זוכה לעידוד מצד ארגוני הטרור הפלסטינים ברצועת עזה. עם זאת, טוענים המארגנים, כי האירועים לא יישאו אופי פוליטי וככל הנראה לא ישתתפו בהם נציגים רשמיים של הארגונים השונים. אסמאעיל הניה , יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, קרא לראשי הארגונים השונים לסייע להצלחת האירועים. זאת מכיוון שחשוב לנצל כל הזדמנות אפשרית להעלאת העניין הפלסטיני וכדי שהעולם יידע שהפלסטינים ב”פנים” וב”חוץ” לא שכחו ולא ישכחו את עניינם, אדמתם והמקומות הקדושים להם (אתר חמאס, 7 במרץ 2018).
  • סוכנות הידיעות אלרא’י של חמאס פרסמה ב-13 במרץ 2018 סרטון קצר הקורא לציבור העזתי להגיע ל”צעדת השיבה הגדולה”, שתתקיים ב-30 במרץ 2018 (סוכנות הידיעות אלרא’י, 13 במרץ 2018).
תמונות מהסרטון של חמאס בסוכנות הידיעות אלרא'י (13 במרץ 2018)    תמונות מהסרטון של חמאס בסוכנות הידיעות אלרא'י (13 במרץ 2018)
תמונות מהסרטון של חמאס בסוכנות הידיעות אלרא’י (13 במרץ 2018)
שינוי תמונות הפרופיל של דף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה”
  • נכוו ל-15 במרץ 2018 לדף הפייסבוק של צעדת השיבה הגדולה כ-4,600 עוקבים. יצוין כי ב-10 במרץ 2018 עדכן דף הפייסבוק את תמונת הפרופיל שלו, המהווה בעצם את הלוגו של הצעדה. בלוגו החדש הורדו צבעי הדגל הפלסטיני ממפת פלסטין. שאר הסמלים שהופיעו בתמונת הפרופיל הקודמת נותרו ללא שינוי (דף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה”, 10 במרץ 2018). הורדת צבעי הדגל נועדה, להערכתנו, לעמעם את המסר (לקהלי היעד בחו”ל), כי כל פלסטין שייכת לפלסטינים.
תמונת הפרופיל הישנה של הקמפיין.     תמונת הפרופיל המעודכנת (דף הפייסבוק של "צעדת השיבה הגדולה", 10 במרץ 2018)
מימין: תמונת הפרופיל הישנה של הקמפיין. משמאל: תמונת הפרופיל המעודכנת (דף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה”, 10 במרץ 2018)

כרזה שפורסמה בדף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה” המתארת שיבה המונית של פליטים הנושאים על כתפיהם מפתח (סמל השיבה) ועליו דגל פלסטין.
בפוסט נכתב: “יום אביבי חדש ואנו קרובים לשיבה בעזרת האל” (דף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה”, 13 במרץ 2018).

  • אחמד אבו ארתימה שהעלה את הכרזה לדף הפייסבוק שלו כתב: “צעדת השיבה [היא] דרך מאבק פלסטינית חדשה. נשקו התקהלות בדרכי שלום והמצלמה. צעדת השיבה [הינה] ניסיון להחזיר את ההיסטוריה למסלולה הנכון…” (דף הפייסבוק של אחמד אבו ארתימה, 13 במרץ 2018).
מעורבותו של זאהר אלביראוי, פעיל חמאס ותנועת האחים המוסלמים בבריטניה
  • בין חברי ועדת התיאום הבינלאומית שהוקמה ע”י מארגני הצעדה, הוזכר שמו של זאהר אלביראוי (קדס פרס,7 במרץ 2018). אלביראוי הינו פעיל בבריטניה המזוהה עם חמאס ותנועת האחים המוסלמים. אלביראוי הינו בעל ותק רב בארגון צעדות ומשטים (כיום הוא נושא את התואר “מתאם הועדה הבינלאומית לשבירת המצור על רצועת עזה”). זאהר אלביראוי נתן במה לפעילות המתוכננת ברצועת עזה בערוץ אלחואר (המזוהה עם תנועת האחים המוסלמים) המשדר מלונדון בו הוא משמש כמנהל התוכניות. אלביראוי ראיין בתכניתו את עצאם חמאד פעיל מעזה, חבר ועדת התיאום הבינלאומית של הצעדה (דף הפייסבוק של ערוץ אלחואר, 9 במרץ 2018).

  • בהתייחסו לקמפיין הנוכחי אמר אלביראוי, כי הפעילות העממית הלא אלימה הזו ברצועת עזה ובמקומות מושבם של הפליטים הפלסטינים וברחבי העולם, הינה אחד מאמצעי “ההתנגדות העממית” החשובים ביותר בתקופה זו. לדבריו, זהו ביטוי מעשי לנחישות הפלסטינית לממש את “זכות השיבה”. הוא הוסיף, כי הפעם בא מימוש זה לידי ביטוי באמצעות מהלך עממי לא אלים המתבסס על החוקים הבינלאומיים ועל החלטות האו”ם ובראשן החלטה 194 (קדס פרס, 7 במרץ 2018).

זאהר אלביראוי בתכניתו בערוץ אלחואר בעת שראיין את עצאם חמאד מעזה,  אחד ממארגני הצעדה (ערוץ אלחואר ביוטיוב, 9 במרץ 2018)
זאהר אלביראוי בתכניתו בערוץ אלחואר בעת שראיין את עצאם חמאד מעזה,
אחד ממארגני הצעדה (ערוץ אלחואר ביוטיוב, 9 במרץ 2018)

בנוסף לכך, מסר זאהר אלביראוי, כי במחצית השנייה של מאי 2018, סמוך לציון שבעים שנה ל”נכבה”, יחלו הכנות להפלגתן של מספר ספינות לשבירת “המצור” על רצועת עזה. לדבריו ההכנות תמשכנה קרוב לחודשיים, כך שהן תפלגנה לעבר עזה במחצית יולי 2018. לדברי אלביראוי תפלגנה הספינות מעיר באירופה, ששמה יוכרז בבוא העת. הספינות תעגונה בדרכן לרצועת עזה במספר נמלים אירופאיים. לדבריו, מדובר בלפחות שתי ספינות קטנות, שירכשו על ידי פעילים, חלקם פליטים פלסטינים המנועים מלשוב לבתיהם וחלקם פעילים בינלאומיים (אלרסאלה.נט, 10 במרץ 2018). יצוין כי ניסיונותיו האחרונים של אלביראוי לארגן משטים לרצועת עזה נכשלו בשל חוסר הענות, חוסר מימון וסיבות רבות נוספות.[2]

 

נספח

קווים לדמותו של זאהר ח’אלד חסן אלביראוי

כללי

זאהר אלביראוי, המתגורר בבריטניה, הינו פעיל פלסטיני המזוהה עם חמאס ותנועת האחים המוסלמים, הנושא כיום בתואר “מתאם הועדה הבינלאומית לשבירת המצור על רצועת עזה”. בעבר היה מעורב בשיגור משטים לרצועת עזה וביוזמה לקיום צעדות מחאה לעבר גבולות ישראל. זאהר אלביראוי מציג עצמו בדף הטוויטר שלו כאיש תקשורת וכיו”ר הפורום האירופאי-פלסטיני. המתגורר בלונדון (חשבון הטוויטר של זאהר אלביראוי, 7 בספטמבר 2017).

  • כמו פעילים פלסטינים נוספים המתגוררים בבריטניה, מנצל זאהר אלביראוי את החופש הפוליטי וחופש הביטוי השוררים בה לפעילות מדינית-תעמולתית אינטנסיבית נגד ישראל. פעילות זאת מתבצעת במגוון גופים ומוסדות, שנועדו לקדם את סדר היום הפוליטי הפלסטיני המזוהה עם תנועת האחים המוסלמים וחמאס. עם זאת, כמו פעילים פלסטינים נוספים, שמצאו מקלט בבריטניה, נזהר אלביראוי שלא לזהות עצמו בפומבי עם חמאס או עם תנועת האחים המוסלמים, כדי להימנע מהסתבכות עם השלטונות הבריטים ועם מערכת המשפט הבריטית.
פעילותו הפוליטית והתעמולתית של אלביראוי בבריטניה[3]
  • זאהר ח’אלד חסן אלביראוי (אבו ח’אלד), יליד 1961, הינו פלסטיני שמוצאו מהכפר עצירה אלשמאליה, מצפון לשכם. בשנת 1988 הוא תושאל ע”י כוחות הביטחון הישראלים בחשד להשתתפות בהפרות סדר בכפרו ובהסתה להפגנות. הוא הכחיש את החשדות הללו. בתחילת שנות התשעים יצא ללמוד בבריטניה בה הוא מתגורר עד היום. בבריטניה הוא החל להשתלב בפעילות אסלאמית, בעיקר זו המזוהה עם תנועת האחים המוסלמים, תנועת האם של חמאס. ב-1996 הוא יצא (לתקופה קצרה) לרצועת עזה שם עבד באוניברסיטה האסלאמית בעזה, מוסד אקדמי הנשלט ע”י חמאס.
  • בראשית שנות התשעים של המאה הקודמת החל אלביראוי את דרכו בבריטניה כדובר “המסגד הגדול של לידס”.[4] בין השנים 2003-2001 שימש כיו”ר MBA (The Muslim Association of Britain), גוף, שזוהה עם תנועת האחים המוסלמים בבריטניה, שהוקם ע”י מחמד צואלחה (פעיל חמאס שנמלט לבריטניה). עד לשנים האחרונות שימש כיו”ר והאחראי על ההסברה של גוף בשם “The Palestinian Forum in Britain” (PFB). הוא גם משמש פעיל בכיר בארגון בשם The British Muslim Initiative (BMI), המזוהה כזרוע פוליטית של תנועת האחים המוסלמים בבריטניה, שבראשה עומד מחמד צואלחה.
  • ביראוי גם נמנה על חבר הנאמנים בארגון בשםEducation Aid for Palestine (EAP) , שחברים בו פעילים המזוהים עם חמאס. הארגון הוקם ב-1993 ע”י עצאם יוסף, ממייסדי קרן אינטרפאל הבריטית, שהייתה מעורבת בהעברת כספים לקרנות הצדקה של חמאס. על פי דיווח באתר The Global Muslim Brotherhood Daily ה-EAP משתייך ל”קואליציית הצדקה”, התארגנות-על המנתבת כספים לחמאס[5]. הארגון המציג עצמו כמי שעוסק בסיוע לפלסטינים באמצעי חינוך והכשרה אולם הוא מעורב בפעילות אנטי-ישראלית (ע”י ארגון הפגנות, למשל).
  • זאהר אלביראוי שימש כראש חבר המנהלים של Palestinian Return Center (PRC), מוסד שבסיסו בלונדון המקיים פעילות תעמולתית ומדינית אנטי-ישראלית אינטנסיבית. פעילות זאת מתמקדת בתביעה מישראל להשיב לשטחה את כל פליטי 1948 תוך הצגתה כאחראית הבלעדית לבעיית הפליטים הפלסטינים. זהו, להערכתנו, אחד מהמוסדות המרכזיים המזוהים עם חמאס והאידאולוגיה שלו בבריטניה. כמה פעילים שזוהו בעבר עם חמאס ומצאו מקלט בבריטניה, כיהנו בעמדות בכירות במועצת המנהלים של PRC. האופי החמאסי המובהק של PRC הוא שגרם להוצאתו מחוץ לחוק בישראל (27 בדצמבר 2010). בהודעת שירות הביטחון הכללי נאמר, כי PRC הוכרז כעל “התאחדות בלתי מוכרת, בהיותו חלק מתנועת חמאס”.[6]
  • ביראוי משמש כמנהל התוכניות והמנחה הראשי של אלחואר, ערוץ טלוויזיה בשפה הערבית הפועל מלונדון ומזוהה עם תנועת האחים המוסלמים. ערוץ אלחואר מקיים שיתוף פעולה עם ערוץ אלאקצא של חמאס. כך למשל, במרץ 2009 ארגן אלביראוי ראיון עם אסמאעיל הניה, שהיה אז ראש ממשל חמאס ברצועה. זאת ועוד, ביולי 2010 הוא שידר תכנית של ערוץ אלאקצא אודות השיירות והמשטים. לאחרונה נתן ערוץ אלחואר במה למארגני “צעדת השיבה הגדולה”.
מעורבותו של אלביראוי בשיגור שיירות וספינות לרצועת עזה
  • בעבר היה מעורב זאהר אלביראוי בשיגור שיירות לרצועת עזה (שיירות “עורק חיים”), שאורגנו על ידי הארגון הבריטי Viva Palestina. להערכתנו, יתכן ששימש כאיש קשר בין הארגון לבין חמאס. הוא השתתף כדובר השיירה, שהתעמתה עם כוחות הביטחון המצריים בינואר 2010. חלק מהשיירה נכנס בסופו של דבר לרצועה והתקבל ע”י בכירים בחמאס. אלביראוי היה גם מעורב בארגון משט “המאוי מרמרה” ונטל חלק בטקס יציאתה של הספינה מתורכיה לדרכה ב-22 במאי 2010. הוא גם שימש כדובר שיירת “עורק חיים 5” של Viva Palestina. גם כיום ממשיך אלביראוי ליטול חלק בפרויקט השיירות תחת התואר של “מתאם הוועדה הבינלאומית לשבירת המצור על רצועת עזה”.
  • בראיון שהעניק זאהר אלביראוי ב-5 בספטמבר 2017 לעיתון פלסטין של חמאס סקר אלביראוי את הקשיים והמכשולים העומדים בפני שיגור המשטים לרצועת עזה. אלביראוי שמר על אופטימיות תוך העלאת הטיעון, כי למרות המטרה העיקרית של המשטים הינה תעמולתית והיא נועדה להשאיר את עניינם של הפלסטינים ברצועת עזה ושבירת “המצור” בתודעת הציבור כמו גם להמשיך ולהכפיש את ישראל (“ישות הכיבוש”, לדבריו). לפיכך לדבריו, אמת המידה להצלחתם של המשטים אינה האם הצליחו או לא הצליחו הספינות להגיע לחופי רצועת עזה אלא התהודה לה זוכים הקמפיינים המדיניים והתקשורתיים המתלווים אליהם.

[1] עדכון לפרסום מרכז המידע מ-7 במרץ 2018: "הפלסטינים ברצועה ממשיכים בהכנות לצעדת המונים, 'צעדת השיבה הגדולה', שתגיע לקרבת הגדר. הכוונה היא לקיים את האירוע בסמיכות זמנים ל-30 במרץ 2018, מועד שבו מצוין 'יום האדמה' של ערביי ישראל".
[2]
להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-17 בספטמבר 2017: " פעיל פלסטיני בבריטניה, המזוהה עם חמאס, מודה, כי פרויקט המשטים לרצועת עזה לא נועד "לשבור את המצור" ולהעביר סיוע הומניטארי לרצועה אלא לקדם את המאבק התודעתי נגד ישראל.
[3]
פרק זה מבוסס על פרסומי מרכז המידע המתבססים על מידע מהעבר. מידת עדכניותו של מידע זה אינה ברורה.
[4]
שמו של המסגד הגדול של לידס נקשר בזמנו בתקשורת הבריטית לפעילי טרור שהיו מעורבים בפיגועים הקטלניים שבוצעו בלונדון בשנת 2005 ברכבת התחתית ובאוטובוס.
[globalmbreport.org. [5
[6]
ראו פרסום מרכז המידע מה-5 בינואר 2011: "מרכז השיבה הפלסטיני (PRC): מרכז תעמולה אנטי-ישראלי בלונדון, המזוהה עם חמאס והאחים המוסלמים, ושהוצא לאחרונה מחוץ לחוק בישראל. PRC מתמחה בקידום הדרישה להחזרת הפליטים הפלסטינים לישראל כאמצעי לשינוי אופייה היהודי ולטרפוד התהליך המדיני. בכירי PRC חברים בארגונים אחרים העוסקים בשיגור משטים ושיירות לרצועת עזה ובהעברת כספים לחמאס."