“צעדת השיבה הגדולה” סטאטוס הכנות

עבודות עפר להכשרת השטח מזרחית לעזה עבור מחנות האוהלים ובניית סוללת עפר. לטענת הפלסטינים נועדה הסוללה להגן עליהם מפני כוחות צה

עבודות עפר להכשרת השטח מזרחית לעזה עבור מחנות האוהלים ובניית סוללת עפר. לטענת הפלסטינים נועדה הסוללה להגן עליהם מפני כוחות צה"ל (חשבון הטוויטר PALINFO, 26 במרץ 2018).

ח'אלד אלבטש (PALINFO, 26 במרץ 2018; דף הפייסבוק של המועצה המחוקקת ברצועה, 26 במרץ 2018).

ח'אלד אלבטש (PALINFO, 26 במרץ 2018; דף הפייסבוק של המועצה המחוקקת ברצועה, 26 במרץ 2018).

כרזה של חמאס: חמאס:

כרזה של חמאס: חמאס: "#צעדת השיבה הגדולה" (אלרסאלה.נט, 26 במרץ 2018).

ההכנות לאירועי “צעדת השיבה הגדולה” ברצועת עזה נמצאות בעיצומן. “ירית הפתיחה” של האירועים נקבעה ליום שישי ב-30 במרץ 2018 בעשר בבוקר. ההתכנסות תהייה בשישה מקומות לאורך גדר הביטחון (שמותיהם מפורטים בהמשך). בצידו הפלסטיני של מעבר ארז תוצב עמדת תקשורת. אוטובוסים יצאו מכל המסגדים ברצועה ויחלו להעביר את המפגינים החל מהשעה 10:00. בצעדה ייטלו חלק גם פעילי חמאס וארגונים נוספים. לארגון האירועים במחוזות השונים ברצועת עזה הוקמו ועדות מחוזיות. הועדות אחראיות לגיוס ההמונים, ארגון הסעות, אספקת מזון מים שירותים ושירותים רפואיים. הפעילויות תגענה לשיאן ב-15 במאי 2018, “יום הנכבה”.

 

פוסט שפרסם עצאם חמאד, המוצג כסגן יו"ר "ועדת התיאום הבינלאומית של צעדת השיבה הגדולה", ובו נכתב כי תהיינה הסעות הלוך ושוב, והאוטובוסים ייצאו ב-30 במרץ החל מהשעה 10:00 (דף הפייסבוק של "צעדת השיבה הגדולה", 27 במרץ 2018).
פוסט שפרסם עצאם חמאד, המוצג כסגן יו”ר “ועדת התיאום הבינלאומית של צעדת השיבה הגדולה”, ובו נכתב כי תהיינה הסעות הלוך ושוב, והאוטובוסים ייצאו ב-30 במרץ החל מהשעה 10:00 (דף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה”, 27 במרץ 2018).

לוח הזמנים, מיקום ואופי האירועים
  • על פי התוכניות יחלו האירועים ביום שישי 30 במרץ 2018 בשעה 10:00. ההתכנסות תהיה בשישה מקומות לארך גדר הביטחון. בקרבת מעבר ארז תוצב עמדת תקשורת (דף הפייסבוק של חנאן חסן צאלח, 23 במרץ 2018)[1]. נמסר כי אוטובוסים יצאו מכל המסגדים ברצועה החל משעה 1000 וכי דרשת יום השישי תתקיים בקרבת הגבול (פאל די אף, 27 במרץ 2018). במקום הוצבו שירותים ויסופקו ארוחות לכל המשתתפים. לדברי עמד סלים דובר “הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, שיא הפעילויות יהיה ב-15 במאי “יום הנכבה”.
  • עוד ציין עמד סלים כי אזרחים ישהו יום ולילה במחנות, ומידי יום יתקיימו פעילויות בכל מחנה. סלים שב והדגיש כי הם לא קוראים להתעמת עם כוחות צה”ל פנים מול פנים, וכי אופי האירועים יהיה עממי, לא אלים, ללא נשק או עימותים. סלים קרא למשתתפים לציית להוראות הרשות הלאומית ולא לאפשר ל”כיבוש” (קרי, ישראל) לבצע “מעשה טיפשות” כלשהו נגד המשתתפים, שכן חיי הפלסטינים יקרים (צפא, 25 במרץ 2018).
  • לדבריו, בשטח החלה הרשות הלאומית ליישר את הקרקע באזורים בהם יוצבו האוהלים ולסלול גישה בדרכים המובילות למחנה האוהלים. בכל מחוז יבנה מחנה, שיצויד במים זורמים, תאי שירותים ושירותים רפואיים. דווח, כי טרקטורים החלו ליישר את הקרקע בחמישה אזורים סמוך לגבול במזרח הרצועה: במחוז ח’אן יונס: העיירה ח’זאעה “בואבת אלנג’אר”; ברפיח: שכונת אלנהצ’ה “בואבת אלמטבק”; במחוז מרכז הרצועה: מחנה אלבריג’ “בואבת אלמדרסה”; בעזה: שכונת אלזיתון “בואבת מלכה”; בצפון הרצועה:“בואבת אבו צפיה” ו”נקודת 4/4″, צפונית לבית חאנון (בקרבת מעבר ארז) (צפא, 25 במרץ 2018).
  •   ב-25 במרץ 2018 תועדה הקמת מחנה האוהלים הראשון בעיירה ח’זאעה מזרחית לח’אן יונס. טרקטורים החלו ליישר את הקרקע ולהניח צינורות מים (PALINFO דף הפייסבוק של סוכנות שהאב, 25 במרץ 2018). במקביל החלו הפלסטינים להקים באזור סוללת עפר (במקביל לסוללת עפר שהקימה ישראל), כחיץ בין כוחות הביטחון הישראליים לבין המפגינים[2]. אחמד אבו רתימה, דובר “צעדת השיבה הגדולה”, מסר כי סוללות העפר שהוקמו אינם בעלות אופי צבאי והן נועדו כדי להדגיש את האופי הלא אלים של הצעדה ולמנוע פגיעה במשתתפים (פלסטין און ליין, 26 במרץ 2018).
עבודות עפר להכשרת השטח מזרחית לעזה עבור מחנות האוהלים ובניית סוללת עפר. לטענת הפלסטינים נועדה הסוללה להגן עליהם מפני כוחות צה"ל (חשבון הטוויטר PALINFO, 26 במרץ 2018).   עבודות עפר להכשרת השטח מזרחית לעזה עבור מחנות האוהלים ובניית סוללת עפר. לטענת הפלסטינים נועדה הסוללה להגן עליהם מפני כוחות צה"ל (חשבון הטוויטר PALINFO, 26 במרץ 2018).
עבודות עפר להכשרת השטח מזרחית לעזה עבור מחנות האוהלים ובניית סוללת עפר. לטענת הפלסטינים נועדה הסוללה להגן עליהם מפני כוחות צה”ל (חשבון הטוויטר PALINFO, 26 במרץ 2018).
גיוס משתתפים
  • בכלי התקשורת הושמעו קריאות לציבור להגיע לאירועים ב-30 במרץ 2018, שיתקיימו במרחק של 700 מטרים מגדר הביטחון (אלאקצא, פלסטין אליום, 23 במרץ 2018). לקראת האירועים אמורות מכוניות כריזה לעבור ברחובות ולקרוא לציבור להצטרף. כמו כן מתוכננת פעילות גיוס קהל לצעדה במסגדים. בתי הספר עורכים פעילויות הסברה וגיוס תלמידים. גם כלי התקשורת מתגייסים למבצע וקוראים לציבור ברדיו ובערוצי הטלוויזיה להגיע (דף הפייסבוק של חנאן צאלח, 23 במרץ 2018).
  • אריג’ אלאשקר, חבר הועדה לענייני נשים של הצעדה, מסר כי נעשים מאמצים לגייס נשים רבות ככל האפשר להשתתף באירועים וכי נערכו כנסי הסברה לנשים בנושא חשיבות הפעילויות המתוכננות. הוא ציין כי הנשים שותפות מלאות למאבק והן תצעדנה בקדמת ההמון. עוד ציין כי ילדים לא ישתתפו בצעדה (אלרסאלה.נט, 22 במרץ 2018).
  • בפלסטין אליום פורסמו הנחיות לציבור כיצד להתמודד עם “שיטות הדיכוי” של ישראל. בדר אלמפדי סגן מנהל ההסברה במשרד הבריאות המליץ לציבור כיצד לנהוג במקרה של פגיעת גז מדמיע. יוסף אלשרקאוי המוצג כ”מומחה צבאי” קורא לציבור להסתער קדימה ולהגיע למרחק אפסי מהחיילים ואף לנסות לפרוק אותם מנשקם (פלסטין אליום, 27 במרץ 2018).
  • קריאות דומות נשמעו ביהודה ושומרון אם כי נראה כי האירועים שם יהיו יותר ספונטניים ופחות מאורגנים. “הכוחות הלאומיים” בראמאללה ואלבירה קראו לציבור להשתתף באופן נרחב בפעילויות לציון “יום האדמה”, אותו ציינו כיום הסלמה. כהקדמה לפעילויות “יום הנכבה” ו”צעדת השיבה הגדולה” (ופא, 24 במרץ 2018). ואצל אבו יוסף , חבר הועד הפועל של אש”ף, אמר כי בין 30 במרץ (“יום האדמה”) ל-15 במאי (“יום הנכבה”) יתקיימו שורה של אירועים שידגישו בעיקר את המסר של “זכות השיבה”. לדבריו יכללו הפעילויות תהלוכות גדולות לכיוון גדר הביטחון (PNN, 25 במרץ 2018).
כיסוי תקשורתי
  • בכוונת המארגנים לסקר את האירועים באופן נרחב בתקשורת הפלסטינית הערבית והבינלאומית. נקבע כי מרכז התקשורת יהיה בצידו הפלסטיני של מעבר ארז. סוכנות הידיעות אלרסאלה המזוהה עם חמאס, הודיעה, כי הקימה אוהל לסיקור האירועים במזרח העיר עזה (אלרסאלה.נט, 26 במרץ 2018).
אוהל אלרסאלה (של חמאס) סמוך לגבול במזרח העיר עזה לסיקור צעדת השיבה    סימפוזיון בנושא צעדת השיבה שנערך במקום (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 26 במרץ 2018).
אוהל אלרסאלה (של חמאס) סמוך לגבול במזרח העיר עזה לסיקור צעדת השיבה; משמאל: סימפוזיון בנושא צעדת השיבה שנערך במקום (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 26 במרץ 2018).
ישיבת המועצה המחוקקת באוהל ממזרח לעזה
  • ב-26 במרץ 2018 ערכה המועצה המחוקקת הפלסטינית ברצועה (הנשלטת ע”י אנשי חמאס), ישיבה שלא מן המניין תחת הסיסמא “כן לזכות השיבה…לא להחלטות טראמפ”. הישיבה נערכה באוהל שהוצב בקרבת הגבול המזרחי של העיר עזה. לדברי אחמד בחר, סגן יו”ר המועצה ובכיר חמאס, נערכה הישיבה בסמוך לגבול כדי להדגיש את “קדושת הזכויות ועקרונות היסוד הפלסטיניים”. הוא גם ציין, כי המועצה המחוקקת שלחה אגרות לראשי הפרלמנטים הערביים, האסלאמיים והבינלאומיים ובהן קריאות לספק הגנה וחיפוי מדיני, הסברתי ומורלי לצעדות.
  • ח’אלד אלבטש, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, שהוצג בישיבה כיו”ר “הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה”, ואמר כי כל הכוחות, ובראשם חמאס, פתח, הג’האד האסלאמי והחזית העממית, ישתתפו בצעדת השיבה הגדולה. הוא הוסיף כי התבצע תיאום עם הגדה המערבית בנוגע לצעדה, אך לדבריו הם השאירו לכל אזור מהאזורים הפלסטיניים את החופש לבחור את האופן שבו הם יוכלו לבטא את דבקותם ב”זכות השיבה”. אלבטש גם ציין, כי הם גם היו בקשר עם הפלסטינים בלבנון ובסוריה כדי שהללו יערכו צעדות ויבטאו את התנגדותם לתוכנית טראמפ ו”המולדת החלופית” (סוכנות אנטוליה, 26 במרץ 2018; PALINFO, 26 במרץ 2018).
ישיבת המועצה המחוקקת בשטח.    ח'אלד אלבטש (PALINFO, 26 במרץ 2018; דף הפייסבוק של המועצה המחוקקת ברצועה, 26 במרץ 2018).
מימין: ישיבת המועצה המחוקקת בשטח. משמאל: ח’אלד אלבטש (PALINFO, 26 במרץ 2018; דף הפייסבוק של המועצה המחוקקת ברצועה, 26 במרץ 2018).
התבטאויות לגבי עמדת ישראל
  • בתקשורת הפלסטינית חוזרים מארגני הצעדה וטוענים, כי ישראל חוששת מהצעדה. זאת מכיוון שהיא מורגלת להפגנות על הגבול בסדר גודל של מאות בודדות או אלפים בודדים המתפזרות מיד לאחר ירי גז מדמיע. לדבריהם בגלל חשש זה מנסה ישראל להכשיל את הצעדה בדרכים שונות (אלאקצא, 21 במרץ 2018).
  • דאוד שהאב, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין , כי כלל הארגונים מעניקים עדיפות מלאה לצעדות שהן בעלות אופי עממי ולא אלים ובשל כך הן לא יעניקו אמתלות לישראל להכשילן. עוד ציין שהאב, כי ישראל לא תגרור אותם לעימות צבאי (פלסטין און ליין, 21 במרץ 2018).

כרזה של חמאס: חמאס: "#צעדת השיבה הגדולה" (אלרסאלה.נט, 26 במרץ 2018).
כרזה של חמאס: חמאס: “#צעדת השיבה הגדולה” (אלרסאלה.נט, 26 במרץ 2018).

[1] חנאן חסן צאלח, היא תושבת רצועת עזה בעלת תואר MA בפרשנות הקוראן ומדעי הקוראן מהאוניברסיטה האסלאמית בעזה. על-פי הפוסטים בדף הפייסבוק שלה מזוהה חנאן חסן צאלח, ככל הנראה, עם ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין. ב-23 במרץ 2018 פרסמה פוסט ובו "פרטי צעדת השיבה ושבירת המצור"
[2]
עמד סלים דובר "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה" הכחיש את דבר הקמתן של סוללות עפר למטרות צבאיות מסביב לחמשת המחנות (צפא, 25 במרץ 2018).