חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (27-21 במרץ 2018)

עימותים סמוך לגדר הביטחון ברצועת עזה (מען, 23 במרץ 2018).

עימותים סמוך לגדר הביטחון ברצועת עזה (מען, 23 במרץ 2018).

הצבת ציוד ומתקני מים מזרחית לרפיח, סמוך לשדה התעופה (חשבון הטוויטר PALINFO, 27 במרץ 2018).

הצבת ציוד ומתקני מים מזרחית לרפיח, סמוך לשדה התעופה (חשבון הטוויטר PALINFO, 27 במרץ 2018).

יחיא אלסנואר לצד אסמאעיל הניה בפגישה עם ראשי הארגונים (PALINFO, 22 במרץ 2018).

יחיא אלסנואר לצד אסמאעיל הניה בפגישה עם ראשי הארגונים (PALINFO, 22 במרץ 2018).

ההכנות לאירועי “צעדת השיבה הגדולה” ברצועת עזה נמצאות בעיצומן. “ירית הפתיחה” של האירועים נקבעה ליום שישי ב-30 במרץ 2018 בעשר בבוקר. ההתכנסות תהייה בשישה מוקדים לאורך גדר הביטחון (שמותיהם מפורטים בהמשך). בצידו הפלסטיני של מעבר ארז תוצב עמדת תקשורת. אוטובוסים יצאו מכל המסגדים ברצועה ויחלו להעביר את המפגינים החל מהשעה 10:00. בנוסף לאזרחים ייטלו חלק בצעדה גם פעילי חמאס וארגונים נוספים. לארגון האירועים במחוזות השונים ברצועת עזה הוקמו ועדות מחוזיות. הוועדות אחראיות לגיוס ההמונים, ארגון הסעות, אספקת מזון מים שירותים ושירותים רפואיים. הפעילויות תגענה לשיאן ב-15 במאי 2018, “יום הנכבה”.

  • במהלך ההכנות ל”צעדת השיבה הגדולה” איפשרה חמאס העלאה מבוקרת של המתיחות עם ישראל:
    • ב-24 במרץ 2018 חדרו ארבעה פלסטינים מהרצועה לשטח ישראל במטרה לחבל בכלים הנדסיים של צה”ל, שעסקו בבניית המכשול התת-קרקעי על גבול רצועת עזה. אחד הכלים הוצת. הארבעה נמלטו לרצועה.
    • ב-27 במרץ 2018 הסתננו שלושה פלסטינים מרצועה לשטח ישראל. השלושה נתפסו במרחק של כעשרים ק”מ מהגבול. ברשותם נמצאו רימוני יד וסכינים.
    • ב-26-25 במרץ 2018 ערכה הזרוע הצבאית של חמאס תרגיל נרחב ברחבי הרצועה. דווח כי במסגרת התרגיל נפרסו כ-30,000 פעילים ברחבי הרצועה. במהלך התרגיל נשמע רצף של אזעקות ביישובי עוטף עזה. מאוחר יותר התברר, כי מערכת “כיפת ברזל” הופעלה בשל ירי מקלעים במהלך התרגיל.
  • התרגיל נועד, להערכתנו, להעביר מסר מרתיע לישראל לפיו חמאס מוכנה להסלמה, אם זו תתפתח כתוצאה מהאירועים המתוכננים. כמו כן נועד התרגיל להעביר מסר לרשות הפלסטינית, כי למרות המצב הכלכלי הקשה חמאס עדיין נהנית משליטה מוחלטת ברצועה והיא לא תיכנע לאיומי אבו מאזן, ול”גזרות” הנוספות, שברצונו להטיל על הרצועה.
הפגנות, עימותים והפרות סדר
  • במהלך השבוע נמשכו ההפגנות והפרות הסדר האלימות ביהודה, שומרון, ירושלים ורצועת עזה. כמה מאות פלסטינים התעמתו עם כוחות הביטחון הישראליים במספר מוקדים ביהודה ושמרון. בין מוקדי העימותים היו בלעין ובודרוס (ממערב לראמאללה) וחברון. כוחות הביטחון הישראליים הגיבו בירי אמצעים לפיזור הפגנות. מקורות פלסטינים דיווחו על חמישה פלסטינים שנפצעו במהלך עימותים בכפר אלמזרעה אלע’רביה צפונית מערבית לראמאללה (ופא, פלסטין אליום, 23 במרץ 2018).
  •  ברצועת עזה התקיימו הפגנות סמוך לגדר הביטחון. דובר משרד הבריאות ברצועה מסר, כי בעימותים במזרח ובצפון הרצועה נפצעו שמונה פלסטינים. בצפון בית חאנון נפצע פלסטיני באורח קשה (קדס פרס, 23 במרץ 2018).
  • כלי התקשורת הפלסטינים קראו לציבור הפלסטיני להגיע להפגנות יום השישי ב-30 במרץ לציון “יום האדמה” וציון פתיחת אירועי “צעדת השיבה הגדולה” (על ההכנות ברצועת עזה ראו בפרק רצועת עזה).
  • במקביל נמשכו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה לעבר כוחות הביטחון ולעבר מטרות אזרחיות. בפעילות סיכול ומנע, שביצעו כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון, נעצרו כמה עשרות חשודים בפעילות טרור ונתפסו אמצעי לחימה . להלן אירועים בולטים:
    • 26 במרץ 2018 – אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש גוש עציון חברון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לאוטובוס (דף הפייסבוק צבע אדום, 26 במרץ 2018).
    • 23 במרץ 2018 – אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש 443 (כביש ירושלים תל אביב) סמוך לבית חורון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דף הפייסבוק צבע אדום, 23 במרץ 2018).
    • 23 במרץ 2018 – פלסטיני מהכפר בני נעים (סמוך לחברון) נפצע מפיצוץ מוקש של צה”ל ופונה במצב קשה לבית החולים בחברון (דף הפייסבוק צבע אדום, 23 במרץ 2018).
    • 22 במרץ 2018 – אבנים יודו לעבר אוטובוס שחלף בין חוות גלעד לצומת יצהר. לא היו נפגעים, נגרם נזק לאוטובוס (דף הפייסבוק צבע אדום, 22 במרץ 2018).
    • 22 במרץ 2018- אבנים יודו לעבר כבאית סמוך למעלה לבונה (בנימין). לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 22 במרץ 2018).
    • 21 במרץ 2018 – בקבוק תבערה הושלך לעבר אוטובוס שחלף בכביש גוש עציון חברון סמוך לכרמי צור. מאוחר יותר הושלכו אבנים באותו כביש סמוך לבית אומר. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 21 במרץ 2018).
פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה[2]

פיגועים משמעותיים שבוצעו בשנה האחרונה

ירי רקטות
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות בשטח ישראל.
  • ב-25 במרץ 2018 בשעות הערב נשמע רצף של אזעקות ביישובי עוטף עזה בעקבות חשד לרקטות ששוגרו מרצועת עזה. לא אותרו נפילות בשטח ישראל. מאוחר יותר התברר שמערכת כיפת ברזל הופעלה בשל ירי מקלעים בשטח רצועת עזה, במסגרת תרגיל צבאי שביצעה הזרוע הצבאית של חמאס (ראו להלן). אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אישר בדף הטוויטר שלו, כי לא שוגרו רקטות מהרצועה לעבר ישראל וכי מערכת כיפת ברזל החלה לפעול בתגובה לירי בתוך הרצועה במסגרת תרגיל של הזרוע הצבאית (חשבון הטוויטר של אבו עבידה, 25 במרץ 2018).
  • בתגובה ירה טנק של צה”ל לעבר שתי עמדות תצפית בצפון רצועת עזה. בתקשורת הפלסטינית דווח כי הותקפה עמדת תצפית סמוך לבית לאהיא (פאל די אף, 25 במרץ 2018).
הפעלת מערכת "כיפת ברזל" בעקבות ירי שביצעה חמאס במהלך התרגיל הצבאי שקיימה ברצועה (חשבון הטוויטר PALINFO, 25 במרץ 2018), (דף הפייסבוק שהאב, 25 במרץ 2018).    הפעלת מערכת "כיפת ברזל" בעקבות ירי שביצעה חמאס במהלך התרגיל הצבאי שקיימה ברצועה (חשבון הטוויטר PALINFO, 25 במרץ 2018), (דף הפייסבוק שהאב, 25 במרץ 2018).
הפעלת מערכת “כיפת ברזל” בעקבות ירי שביצעה חמאס במהלך התרגיל הצבאי שקיימה ברצועה (חשבון הטוויטר PALINFO, 25 במרץ 2018), (דף הפייסבוק שהאב, 25 במרץ 2018).
נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי

הערות

* הסטטיסטיקה אינה כוללת נפילת רקטות בשטח רצועת עזה או ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל.

*שש מהרקטות שנפלו בחודש פברואר היו רקטות ששוגרו מחצי האי סיני לעבר ישראל, ככל הנראה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש. בחודש אפריל שוגרה רקטה אחת מחצי האי סיני שנפלה בשטח ישראל. הרקטה שוגרה על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש. בחודש אוקטובר 2017 שוגרו שתי רקטות מצפון חצי האי סיני ע”י שלוחה של דאעש בסיני. הרקטות נפלו בשטח המועצה האזורית אשכול.

נפילת רקטות בחתך שנתי

נפילת רקטות בחתך שנתי

שלושה פלסטינים הסתננו מרצועת עזה לישראל
  • ב-27 במרץ 2018 במהלך פעילות שגרתית של צה”ל לאורך גדר הביטחון נמצאו עקבות סמוך לגדר בדרום הרצועה. לאחר סריקות נרחבות עצר כוח צה”ל שלושה פלסטינים שהסתננו מרצועת עזה לשטח ישראל בדרום הרצועה. השלושה נתפסו באזור צאלים במרחק של כעשרים ק”מ מגבול הרצועה. ברשות השלושה נמצאו רימוני יד וסכינים (דוברות משטרת ישראל 27 במרץ 2018).
הצתת כלים הנדסיים של כוחות הביטחון הישראליים
  • ב-24 במרץ 2018 חדרו ארבעה פלסטינים מרצועת עזה לשטח ישראל סמוך לכיסופים (שטח השיפוט של המועצה האזורית אשכול). הארבעה ניסו לחבל בכלים הנדסיים של צה”ל, שעסקו בעבודות בניית המכשול התת-קרקעי נגד מנהרות על גבול רצועת עזה. הארבעה הגיעו בסמוך לכלי ההנדסה, שחנו באזור ללא שמירה, כשהם מצוידים במכלי דלק והציתו את אחד הכלים. ההצתה גרמה לנזק קל. הארבעה נמלטו חזרה לשטח רצועת עזה לאחר שהבחינו בכוח צה”ל (התקשורת הישראלית, 24 במרץ 2018).
  • בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר מחנה אימונים של חמאס ברפיח, שבדרום הרצועה (דובר צה”ל, 25 במרץ 2018). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מספר תקיפות נגד מוצב הזרוע הצבאית של חמאס בצפון מערב העיר רפיח. לא דווח על נפגעים (שהאב, פאל אינפו, 25 במרץ 2018) דובר חמאס ברצועה, פוזי ברהום, הגיב על התקיפה בפוסט בדף הפייסבוק שלו בו כתב, כי ההסלמה הישראלית נועדה ליצור בלבול ולהפחיד את האנשים במטרה להכשיל את “צעדת השיבה הגדולה”. עוד ציין כי התקיפה משקפת מצוקה של ישראל נוכח נחישותם של הפלסטינים להשיג את זכויותיהם (דף הפייסבוק של פוזי ברהום, 25 במרץ 2018).
  • בצה”ל אמרו, כי הם רואים בחומרה כל ניסיון לפגוע בתשתיות ביטחוניות ובגדר הביטחון וכל הפרה של הריבונות הישראלית מתחת או מעל לקרקע. כמו כן הזהיר צה”ל את תושבי רצועת עזה מפני אירועים בהם אזרחים נקראים ל”הפגנות” המשמשות כיסוי לפגיעה בתשתית הביטחונית ולניסיון פגיעה באזרחים ישראליים או בחיילי צה”ל (דובר צה”ל, 25 במרץ 2018).
יידוי אבנים לעבר כלים הנדסיים של צה”ל
  • ב-25 במרץ 2018 יודו אבנים לעבר כוח הנדסה ודחפורים של צה”ל באזור ח’זאעה סמוך לח’אן יונס, שבדרום רצועת עזה. לא היו נפגעים. כלי ההנדסה של צה”ל במקום עוסקים בימים אלה בבניית המכשול התת קרקעי נגד מנהרות ובהקמת מכשול עפר לקראת “צעדת השיבה” (דף הפייסבוק צבע אדום, 25 במרץ 2018).
המצב ההומניטארי ברצועת עזה

מעבר רפיח

  • שגרירות הרשות הפלסטינית במצרים הודיעה כי מצרים החליטה לפתוח את מעבר רפיח ב-24-23 במרץ 2018 לשני הכיוונים (צפא, 23 במרץ 2018). הפתיחה נועדה לאפשר מעבר אזרחים והעברת סחורות, בעיקר מזון, לרצועה (ופא, 23 במרץ 2018). במהלך היומיים בהם היה המעבר פתוח עברו דרכו לשני הכיוונים כמה מאות אזרחים. ב-25 במרץ 2018 אישרה מצרים כי המעבר נסגר (אמד, 25 במרץ 2018).

אספקת חשמל

  • מחמד ת’אבת, דובר חברת החשמל, הודיע, כי ב-24 במרץ 2018 הפסיקה תחנת הכוח לעבוד מכיוון שהדלק שמספקת מצרים אזל. לדבריו הם ממשיכים לנסות להשיג דלק כדי שהתחנה תשוב לפעולה (שהאב, 25 במרץ 2018). לאור זאת, למרות סגירת מעבר רפיח, אפשרה מצרים הכנסה של עשרים משאיות דלק לרצועה (אמד, 26 במרץ 2018).

אספקת מים

  • בפגישה של ועדת המדינות התורמות לתוכנית ההתפלה של רצועת עזה הביעו משתתפי הועידה תמיכה בפרויקט להקמת מתקן התפלת מים ברצועת עזה. הם אף החליטו לתרום 456 מיליון אירו המהווים למעלה מ-80% מעלותיות הפרויקט הכולל שלושה שלבים העומדות על כ-600 מיליון דולרים (ופא, 20 במרץ 2018)
התבטאויות בכירי חמאס לגבי המצב ברצועה ובגדה
  • ח’ליל אלחיה, בכיר חמאס, אמר בראיון כי המשך “המצור” על רצועת עזה צפוי להביא ל”פיצוץ” מצד הציבור הפלסטיני שיופנה כלפי ישראל. לדבריו חמאס אינה יודעת לצפות מתי יתרחש הפיצוץ או מה יהיה טיבו אך לדבריו כאשר הוא יקרה תכוון אותו חמאס לעבר ישראל. בהמשך טען, כי ישראל והקהילה הבינלאומית אחראיות למצב ברצועה וכי יש להסיר את “המצור” באופן מידי. לגבי היחסים עם איראן אמר אלחיה כי הם שבו למוטב וכי הם מושתתים על הגנה על הפלסטינים ועל תמיכה ב”התנגדות” (אנטוליה, 21 במרץ 2018).
  • חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר בראיון, כי זכותם הטבעית וחובתם של אלה שחיים תחת כיבוש לפעול על פי שיטת “ההתנגדות”. לדבריו פעולות “ההתנגדות” בגדה המערבית יסלימו. הוא הוסיף, כי פעולות “חיילי הכיבוש” ותוקפנות המתנחלים שמכוונים כלי נשק כלפי העם הפלסטיני מהווים סימנים מקדימים לעימות רחב היקף. הוא ציין כי כל עוד ישראל תמשיך במדיניותה לפגוע באזרחים הפלסטינים תמשך הפגיעה בחיילים (אלאקצא, 19 במרץ 2018).
סטאטוס ההכנות ל”צעדת השיבה הגדולה”[3]
  • ברצועת עזה נמשכות ההכנות לאירועי “צעדת השיבה הגדולה” ש”יריית הפתיחה” שלה אמורה להיות ב-30 במרץ 2018. ב-25 במרץ 2018 החלה ה”רשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה” להקים את מחנה האוהלים הראשון באזור ח’זאעה (מזרחית לח’אן יונס). באזור זה גם החלו הפלסטינים להקים סוללת עפר (במקביל לסוללת עפר שהקימה ישראל) כחיץ בין כוחות הביטחון הישראליים לבין המפגינים. המארגנים עדיין מצהירים, כי האירועים לא יהיו אלימים וכי הם יתקיימו במרחק של כ-700 מטרים מגדר הביטחון.
 עבודות עפר להכשרת השטח מזרחית לעזה עבור מחנות האוהלים ובניית סוללת עפר הגנה עליהם מפני כוחות צה"ל (חשבון הטוויטר PALINFO, 26 במרץ 2018)   הצבת ציוד ומתקני מים מזרחית לרפיח, סמוך לשדה התעופה (חשבון הטוויטר PALINFO, 27 במרץ 2018).
מימין: עבודות עפר להכשרת השטח מזרחית לעזה עבור מחנות האוהלים ובניית סוללת עפר הגנה עליהם מפני כוחות צה”ל (חשבון הטוויטר PALINFO, 26 במרץ 2018) משמאל: הצבת ציוד ומתקני מים מזרחית לרפיח, סמוך לשדה התעופה (חשבון הטוויטר PALINFO, 27 במרץ 2018).
לוח הזמנים
  • על פי התוכניות יחלו האירועים ביום שישי 30 במרץ 2018 בשעה 10:00. ההתכנסות תהיה בשישה מוקדים לארך גדר הביטחון. במעבר ארז שבצפון הרצועה תוצב עמדת תקשורת (דף הפייסבוק של חנאן חסן צאלח, 23 במרץ 2018). מארגני הצעדה פרסמו הודעה לגבי דרכי ההגעה לקרבת גדר הביטחון. נמסר כי ב-30 במרץ יצאו אוטובוסים מכל המסגדים ברצועה החל משעה 10:00. דרשת יום השישי תתקיים בקרבת הגבול (פאל די אף, 27 במרץ 2018).
גיוס המשתתפים
  • בכלי התקשורת הושמעו קריאות לציבור להגיע לאירועים ב-30 במרץ 2018 שיתקיימו במרחק של 700 מ’ מגדר הביטחון (אלאקצא, פלסטין אליום, 23 במרץ 2018). גם ביהודה ושומרון נשמעו קריאות להגיע לאירועים. הכוחות הלאומיים בראמאללה ואלבירה קראו לציבור להשתתף באופן נרחב בפעילויות לציון “יום האדמה” אותו ציינו כיום הסלמה, הקדמה לפעילויות “יום הנכבה” ו”צעדת השיבה הגדולה” (ופא, 24 במרץ 2018).
  • אריג’ אלאשקר, חבר הועדה לענייני נשים של הצעדה, מסר כי נעשים מאמצים לגייס נשים רבות ככל האפשר להשתתף באירועים וכי נערכו כנסי הסברה לנשים בנושא חשיבות הפעילויות המתוכננות. הוא ציין כי הנשים שותפות מלאות למאבק והן תצעדנה בקדמת ההמון. עוד ציין כי ילדים לא ישתתפו בצעדה (אלרסאלה.נט, 22 במרץ 2018).
כיסוי תקשורתי
  • בכוונת המארגנים לסקר את האירועים באופן נרחב בתקשורת הפלסטינית הערבית והבינלאומית. נקבע כי מרכז התקשורת יהיה במעבר ארז. סוכנות הידיעות אלרסאלה (המזוהה עם חמאס) הקימה אוהל לסיקור האירועים סמוך לגבול במזרח רצועת עזה (אלרסאלה.נט, 26 במרץ 2018).
תרגיל רחב היקף של הזרוע הצבאית של חמאס
  • הזרוע הצבאית של חמאס ערכה תרגיל נרחב בן יומיים (26-25 במרץ 2018) ברחבי הרצועה תחת הכותרת “תרגיל העמידה האיתנה והאתגר”. לדברי המארגנים בתרגיל נטלו חלק 30,000 פעילי הזרוע הצבאית מיחידות שונות (ים, יבשה, אוויר). במסגרת התרגיל התפרסו פעילי הזרוע ברחבי הרצועה, הציבו כלים משוריינים המדמים טנקים של צה”ל, תרגלו תקיפה של כלים אלה שיגרו רקטות ניסיוניות לעבר הים והפעילו כלי טיס לא מאוישים עליהם הכיתוב אבאביל. כמו כן תרגלו חטיפת חיילי צה”ל, יציאה מפתחי מנהרות וסיכול הנחתה אווירית (אלקדס, מען, צפא, ,דניא אלוטן, דף הפייסבוק QUDSN, 25 במרץ 2018)[4].
עצרת הזדהות עם ירושלים
  • במסגד אלמחטה בעיר עזה נערכה עצרת הזדהות עם ירושלים. בדברים שנשא אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, אמר “ירושלים שלנו; אין מזרחית ומערבית; ירושלים היא ערבית, אסלאמית, פלסטינית, בירת הנצח של הפלסטינים”. רצ’ואן הדגיש, כי חמאס ממשיכה ב”התנגדות הלגיטימית” נגד הכיבוש באמצעות האנתיפאדה ו”צעדת השיבה”, וקרא לערבים ולמוסלמים לסייע לירושלים באמצעות תהלוכות המוניות שתצאנה במקביל לצעדות השיבה ב-30 במרץ 2018 (סוכנות שהאב, 23 במרץ 2018; מען, 23 במרץ 2018).
הופעות פומביות של יחיא אלסנואר , ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה 
העצרת בעזה בה נאם בכיר חמאס אסמאעיל רצ'ואן (אתר רדיו צות אלאקצא, 23 במרץ 2018).   העצרת בעזה בה נאם בכיר חמאס אסמאעיל רצ'ואן (אתר רדיו צות אלאקצא, 23 במרץ 2018).
העצרת בעזה בה נאם בכיר חמאס אסמאעיל רצ’ואן (אתר רדיו צות אלאקצא, 23 במרץ 2018).
  • השבוע קיים יחיא סנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס שתי הופעות פומביות. זאת, לאחר כחודשיים שבהם לא נראה בפומבי ולא הופיע באמצעי התקשורת. ב-22 במרץ 2018 הגיע יחיא אלסנואר לביקור פצועים מקרב מנגנוני הביטחון בבית החולים שהדאא’ אלאקצא בדיר אלבלח, שנפצעו במהלך המבצע במחנה הפליטים נציראת, ללכידת המעורב בתקיפת שיירת ראש הממשלה הפלסטיני (דניא אלוטן, 22 במרץ 2018). ב-22 במרץ 2018 בערב ערכו יחיא אלסנואר ויו”ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, מפגש עם ראשי הארגונים הפלסטיניים, בלשכתו של אלסנואר. הניה ואלסנואר עדכנו אותם לגבי החקירה בפרשת תקיפת השיירה של ראש ממשלת הרשות, ראמי חמדאללה (אתר תנועת חמאס, 22 במרץ 2018).
 יחיא אלסנואר מגיע לבית החולים. לידו מפקד כוחות בטחון הפנים ברצועה, תופיק אבו נעים (דניא אלוטן, 22 במרץ 2018).   יחיא אלסנואר לצד אסמאעיל הניה בפגישה עם ראשי הארגונים (PALINFO, 22 במרץ 2018).
מימין: יחיא אלסנואר מגיע לבית החולים. לידו מפקד כוחות בטחון הפנים ברצועה, תופיק אבו נעים (דניא אלוטן, 22 במרץ 2018). משמאל: יחיא אלסנואר לצד אסמאעיל הניה בפגישה עם ראשי הארגונים (PALINFO, 22 במרץ 2018).
ביקורת על החלטת ארה”ב לקצץ את הסיוע
  • נשיא ארה”ב דולנד טראמפ חתם על הצעת חוק התקציב של ארה”ב במסגרת הצעה נכלל, בין היתר, “חוק טיילור פורס” אשר אושר בשנת 2017 לפיו תקצץ ארה”ב חלק מהסיוע התקציבי שהיא מעבירה לרשות הפלסטינית עד שהרשות תפסיק לממן בני משפחות שהידים ואסירים . על פי החוק ממשלת ארה”ב לא תעביר כל סיוע לרשות למעט סיוע לתשתיות המים, לבתי חולים במזרח ירושלים ועבור חיסונים לילדים (לוס אנג’לס טיימס, 24 במרץ 2018).
  • החלטת ארה”ב עוררה זעם רב בקרב הפלסטינים הרואים בהחלטה צעד נוסף, שנוקטת ארה”ב נגד הרשות הפלסטינית:
  • אחמד מג’דלאני, חבר הועד הפועל של אש”ף, אמר כי משכורות משפחות האסירים והשהידים אינן נתונות לסחטנות פוליטית אמריקאית וכי ההנהגה הפלסטינית מעניקה חשיבות רבה לנושא שכן האסירים הם אסירי חופש שנאבקו למען העצמאות. לדבריו מדובר בהמשך המדיניות האמריקאית נגד ההנהגה הפלסטינית ונגד העם הפלסטיני (ופא, 23 במרץ 2018).
  • אסאמה אלקואסמי דובר פתח אמר, כי זכויותיהן של משפחות האסירים והשהידים אינן נתונות למשא ומתן . לדבריו מתנהלת תחרות בין הבית הלבן וכנסת ישראל בהבעת שנאה לגזענות כלפי העם הפלסטיני (דף הפייסבוק של תנועת פתח, 25 במרץ 2018).
פעילות בינלאומית
האו”ם
  • עמר עוצ’אללה ראש מחלקת האו”ם והסוכנויות המיוחדות במשרד החוץ הפלסטיני אמר כי הרשות הפלסטינית נערכת להגשת בקשה להצטרף לעשרה ארגונים בינלאומיים. לדבריו חתם אבו מאזן על צווים להצטרפות לאמנות ארגונים אלה, שלדבריו יסייעו לרשות להעמיד את ישראל לדין על “פשעיה” (דניא אלוטן, 25 במרץ 2018).

[*] בשבוע הבא לא יתפרסם הסיכום השבועי בשל חופשת הפסח. אנו מאחלים לכל קוראינו חג שמח.
[2]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[3]
עדכון והמשך לפרסומים קודמים של מרכז המידע בנושא.
[4]
פרוט ראו פרסום נפרד של מרכז המידע מ-27 במרץ 2018.