ההכנות ל”צעדת השיבה הגדולה” (תמונת מצב נכונה לצהרי ה-29 במרץ 2018)

עצאם עדואן, ראש מחלקת הפליטים בחמאס, נושא שלט עם בני משפחתו ובו דרישה לשוב לכפר ברברא (שבאזור אשקלון), לאחר שהקימו אוהל מחאה מזרחית לרפיח (חשבון הטוויטר PALINFO, 28 במרץ 2018).

עצאם עדואן, ראש מחלקת הפליטים בחמאס, נושא שלט עם בני משפחתו ובו דרישה לשוב לכפר ברברא (שבאזור אשקלון), לאחר שהקימו אוהל מחאה מזרחית לרפיח (חשבון הטוויטר PALINFO, 28 במרץ 2018).

ילדים משחקים מזרחית לח'אן יונס באזור שהוכשר להקמת מחנה האוהלים (דף הפייסבוק של

ילדים משחקים מזרחית לח'אן יונס באזור שהוכשר להקמת מחנה האוהלים (דף הפייסבוק של "צעדת השיבה הגדולה", 29 במרץ 2018). יש לקחת בחשבון הימצאות ילדים במחנות ובקרב הצועדים.

העיצוב החדש של ערוץ אלאקצא של אולפן חמאס בעזה לקראת

העיצוב החדש של ערוץ אלאקצא של אולפן חמאס בעזה לקראת "צעדת השיבה הגדולה" ו"יום האדמה" (חשבון הטוויטר PALINFO, 29 במרץ 2018).

הזמנה רשמית של חמאס בגדה המערבית להשתתף באירועי

הזמנה רשמית של חמאס בגדה המערבית להשתתף באירועי "יום האדמה".

עיקרי תמונת המצב[1]

ערב “צעדת השיבה הגדולה” נמשכות ההכנות לאירועים מתמשכים, שיחלו ב”יום האדמה” (30 במרץ) ויסתיימו ב”יום הנכבה” (15 במאי). לאורך גבול הרצועה עם ישראל מוקמים מחנות אוהלים, נעשות הכנות לוגיסטיות להסדרת ההסעה אליהם ביום שישי ובתקופה שלאחר מכן, מתבצעות הכנות תקשורתיות (בהובלת ערוץ אלאקצא של חמאס) ומתבצעות פעילויות שמטרתן “לעורר” את תושבי הרצועה ולהניע הגעת המוני תושבים למחנות ובהמשך לצעדה. חמאס קראה לתושבי יהודה ושומרון להצטרף לאירועי “יום האדמה” שיתקיימו מחר, ה-30 במרץ 2018.

  • במקביל להכנות החלה התופעה של חדירת פלסטינים מרצועת עזה לשטח ישראל. עד כה חדרו לשטח ישראל 12 פלסטינים בחמישה אירועים בין ה-24 ל-28 במרץ 2018. להערכתנו, תופעת החדירות מתבצעת בעידוד חמאס (או לכל הפחות בהעלמת עין מצידה), לשם העלה מבוקרת של המתיחות עם ישראל. יש לקחת בחשבון, שחדירות (אולי אף מאסיביות יותר) תמשכנה במהלך האירועים. כמו כן אפשרי שתתבצענה פרובוקציות נוספות במהלך האירועים, שמטרתן להשיג תשומת לב תקשורתית ולתת ביטוי ל”זכות השיבה” (למרות ההצהרות החוזרות ונשנות של המארגנים כי המדובר בעצרות ובצעדה שתתקיימנה בדרכי שלום).
בניית מאהלים והסדרת ההסעה אליהם
  • במקומות שונים לאורך הגבול עם ישראל מוקמים ע”י התושבים מחנות אוהלים בקרבת הגבול. שטחים שיועדו למחנות הללו הוכשרו במשך השבוע שחלף והכשרתם עודנה נמשכת. מרואן אבו נצר, אחד ממארגני הצעדה, הודיע כי ביום שישי (30 במרץ) יועמדו אמצעי תחבורה בכל צמתי מחוזות הרצועה כדי להסיע את התושבים לאזורי המחנות. כמו כן יוקמו במחנות מתקנים (שירותים, מים) כדי להקל על שהיית התושבים בשטח (אלרסאלה נט, 27 במרץ 2018). משרד הבריאות בעזה הודיע, כי העלה את רמת הכוננות בבתי החולים ברצועה ובמתקנים הרפואיים לקראת “צעדת השיבה הגדולה” (Palsawa).
תושבים מקימים אוהלים מזרחית לג'באליא לקראת "צעדת השיבה הגדולה"  (דף הפייסבוק שהאב, 29 במרץ 2018).  תושבים מקימים אוהלים מזרחית לג'באליא לקראת "צעדת השיבה הגדולה"  (דף הפייסבוק שהאב, 29 במרץ 2018).
תושבים מקימים אוהלים מזרחית לג’באליא לקראת “צעדת השיבה הגדולה”
(דף הפייסבוק שהאב, 29 במרץ 2018).

ילדים משחקים מזרחית לח'אן יונס באזור שהוכשר להקמת מחנה האוהלים (דף הפייסבוק של "צעדת השיבה הגדולה", 29 במרץ 2018). יש לקחת בחשבון הימצאות ילדים במחנות ובקרב הצועדים.
ילדים משחקים מזרחית לח’אן יונס באזור שהוכשר להקמת מחנה האוהלים (דף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה”, 29 במרץ 2018). יש לקחת בחשבון הימצאות ילדים במחנות ובקרב הצועדים.

ההערכות התקשורתית
  •  חמאס והפלסטינים עושים מאמץ להעניק לאירועים סיקור תקשורתי נרחב, הן בזירה הפלסטינית והערבית והן בזירה הבינלאומית. ערוץ אלאקצא של חמאס שינה את התפאורה של האולפן שלו בעזה והתאים אותו לקראת “יום האדמה” ו”צעדת השיבה הגדולה” (חשבון הטוויטר PALINFO, 29 במרץ 2018).
  • סלאמה מערוף, יו”ר לשכת ההסברה הממשלתית בעזה (הנשלטת ע”י חמאס), קרא לאמצעי התקשורת המקומיים , הערביים והבינ”ל לסקר באופן נרחב את “צעדת השיבה הגדולה”. לדבריו, משרדו יפעל להקל על צוותי התקשורת וכי צוותים ממשרדו ינכחו בכל אחת מחמשת נקודות ההתכנסות ברצועה (צפא, 29 במרץ 2018).
מסרי ההסברה

דוברי חמאס ומארגני האירועים מגדירים את מטרת האירועים כהעלאת הסוגיה הפלסטינית, ובמרכזה “זכות השיבה”, למרכז התודעה בינלאומית. מסר נוסף הינו שמירה על האופי הלא אלים של הצעדה (למרות שקיימת סתירה שבין הקריאה לאי-אלימות לבין רעיון הפריצה ההמונית של התושבים לשטח ישראל, הכרוכה בהכרח בעימות עם חיילי צה”ל).

  • להלן כמה התבטאויות:
  • דובר חמאס ברצועה, פוזי ברהום, אמר, כי “צעדת השיבה הגדולה” ושבירת המצור הינם אחד מסוגי “ההתנגדות”. לדבריו הם נועדו לקבוע “משוואה חדשה” במאבק עם ישראל, ולהעלות את הסוגיה הפלסטינית וזכות השיבה לשלבים מתקדמים יותר (חשבון הטוויטר PALINFO, 28 במרץ 2018).
  • עבד אללטיף קאנוע, דובר חמאס ברצועה, טען, כי “צעדת השיבה הגדולה” היא אחת מאפשרויות התגובה של הפלסטינים להחלטות טראמפ נגד העניין הפלסטיני ונגד המצור הישראלי על הרצועה (דף הפייסבוק שהאב, 29 במרץ 2018).
  • אחמד אבו ארתימה, דובר “צעדת השיבה הגדולה”, פרסם פעם נוספת הבהרה בדף הפייסבוק שלו כי (הצעדה) ביום שישי אינה יום של עימותים אלא עצרת בדרכי שלום. אבו ארתימה דרש להפיץ ברשתות החברתיות הבהרה זו (דף הפייסבוק של אחמד אבו ארתימה, 29 במרץ 2018).
  • דף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה” פרסם (ב-29 במרץ 2018) מספר הנחיות למשתתפים: בו יש להניף רק את דגלי פלסטין (על מנת לשוות לאירועים אופי כל-פלסטיני ולא ארגוני), יש לשאת שלטים בנושא “זכות השיבה” והחלטת 194 [של האו”מ בעניין הפליטים], יש לבצע את הצעדה בדרכי שלום ומבלי לזרוק אבנים ולא להתקרב לגדר המערכת; יש לקיים עצרת פתוחה ומתמשכת, שלא תתקיים רק ביום שישי (דף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה”, 29 במרץ 2018).
מבחר קריקטורות

נהירת המוני פליטים מהרצועה לישראל: העיתונאי הפלסטיני מת'נא אלנג'אר ממזרח ח'אן יונס פרסם בדף הפייסבוק שלו קריקטורה המעודדת חציית גדר המערכת בצפון הרצועה וצעדה לאורך ציר החוף לעבר אשקלון (דף הפייסבוק של מת'נא אלנג'אר , 28 במרץ 2018).
נהירת המוני פליטים מהרצועה לישראל: העיתונאי הפלסטיני מת’נא אלנג’אר ממזרח ח’אן יונס פרסם בדף הפייסבוק שלו קריקטורה המעודדת חציית גדר המערכת בצפון הרצועה וצעדה לאורך ציר החוף לעבר אשקלון 
(דף הפייסבוק של מת’נא אלנג’אר , 28 במרץ 2018).

פלסטינים שבים למקומות מגוריהם בישראל ונושאים עימם מפתח המייצג את "זכות השיבה".   "חשש ישראלי מתהלוכות השיבה" (חשבון הטוויטר PALINFO, 29 במרץ 2018).
קריקטורות של הקריקטוריסטית העזתית אמיה גח’א המזוהה עם חמאס לקראת “צעדת השיבה הגדולה”. מימין: פלסטינים שבים למקומות מגוריהם בישראל ונושאים עימם מפתח המייצג את “זכות השיבה”. משמאל : “חשש ישראלי מתהלוכות השיבה” (חשבון הטוויטר PALINFO, 29 במרץ 2018).

חמאס פרסמה קריקטורה שהציגה את החלטת האו"ם מספר 194 שבראיית הפלסטינים מקנה להם את "זכות השיבה" כסיר לחץ הקשור באופן ישיר למסגד אלאקצא. הכיתובית בערבית למעלה: "הזעם המתפשט בא..." (חשבון הטוויטר PALINFO, 29 במרץ 2018).
חמאס פרסמה קריקטורה שהציגה את החלטת האו”ם מספר 194 שבראיית הפלסטינים מקנה להם את “זכות השיבה” כסיר לחץ הקשור באופן ישיר למסגד אלאקצא. הכיתובית בערבית למעלה: “הזעם המתפשט בא…” (חשבון הטוויטר PALINFO, 29 במרץ 2018).

אירועים בשטח

לקראת “יום האדמה” (30 במרץ) אותרו חמישה אירועים בהם חדרו 12 פלסטינים לשטח ישראל, במרחב שבין דרום הרצועה לצפונה. במקרה אחד הצליחו שלושה פלסטינים חמושים להגיע עד לאזור צאלים, מרחק של כ-20 ק”מ מהגבול. נראה לנו כי ייתכנו ניסיונות חדירה נוספים של פלסטינים בתקופת אירועי “צעדת השיבה הגדולה”, בידיעת חמאס או אף בעידודה.

  • להלן פירוט האירועים:
    • ב-24 במרץ 2018 חדרו ארבעה פלסטינים מהרצועה לשטח ישראל במטרה לחבל בכלים הנדסיים של צה”ל, שעסקו בבניית המכשול התת-קרקעי על גבול רצועת עזה. אחד הכלים הוצת. הארבעה נמלטו לרצועה.
    • ב-27 במרץ 2018 הסתננו שלושה פלסטינים מרצועה לשטח ישראל. השלושה נתפסו ע”י צה”ל במרחק של כעשרים ק”מ מהגבול. ברשותם נמצאו רימוני יד וסכינים.
    • ב-29 במרץ 2018 נעצרו שני פלסטינים ע”י צה”ל לאחר שחצו את גדר המערכת סמוך לכרם שלום. ברשותם נמצאו 2 מספרי תיל וסכין.
    • ב-28 במרץ 2018 נתפס פלסטיני נתפס סמוך לחוף זיקים, לאחר שחצה את הגדר בצפון הרצועה.
    • ב-28 במרץ 2018 חדרו שני פלסטינים חדרו לשטח ישראל מזרחית לעזה. השניים הציתו מנוף הרמה ולאחר מכן חזרו לרצועת עזה.

נראה לנו כי רצף כזה של אירועים בתקופה כה קצרה לא היה יכול להתבצע ללא ידיעת חמאס או אף עידודה. להערכתנו, מנסה חמאס “לחמם את האווירה” לקראת “צעדת השיבה הגדולה” בצורה הנתפסת על ידה כנשלטת, שלא תגרור תגובה מאסיבית מצד ישראל. אנו סבורים, כי גם בהמשך תאפשר חמאס או אף תיזום חדירות לשטח ישראל או חיכוכים אלימים עם ישראל במהלך האירועים, אך במינון ובאופן שלדעתה לא יובילו להסלמה בלתי נשלטת עם ישראל. התרגיל הנרחב שערכה חמאס ערב ההסלמה (26-25 במרץ) נועד לדעתנו להעביר מסר שמטרתו להרתיע את ישראל להימנע מהסלמה כוללת בעקבות האירועים.

יהודה שומרון

חמאס הפנתה קריאות לפלסטינים ביהודה ושומרון להצטרף לאירועי “צעדת השיבה הגדולה” ושיגרה הזמנה להצטרף לאירועי “יום האדמה” (30 במרץ 2018). פעילים פלסטינים מקומיים ביהו”ש קראו לציבור לקיים צעדות והפגנות. להערכתנו יתבצעו הפגנות ועצרות לרגל “יום האדמה” וכהזדהות עם האירועים בעזה אך לא ברור מה לנו יהיה היקפם ומה תהייה עוצמת האלימות שתופגן בהן.

 

G:\2018-03-29-PHOTO-הזמנה רשמית של חמאס בגדה המערבית להשתתף באירועי "יום האדמה"..jpg
הזמנה רשמית של חמאס בגדה המערבית להשתתף באירועי “יום האדמה”.

  • מחמד עליאן, “המתאם הכללי של הוועדה הלאומית העליונה לציון 70 שנה לנכבה”, אמר כי ב-30 במרץ 2018 תצא צעדה למחסום בית אל. במקביל, יתקיימו צעדות נוספות ביתר המחוזות לעבר מוקדי החיכוך (פאלטודי, 27 במרץ 2018).
  • מצטפא אלברע’ות’י, מזכ”ל היוזמה הלאומית הפלסטינית, אמר, כי “יום האדמה” מהווה את מועד תחילתן של צעדות הדבקות באדמה ושל צעדות השיבה. הוא קרא לציבור הפלסטיני בכל מקום להשתתף בהפגנות שייערכו באותו יום ולהתנגד לניסיונות ישראל לסכל אותן (צפא, 28 במרץ 2018).

[1] בהמשך לפרסום מרכז המידע מ-27 במרץ 2018: "'צעדת השיבה הגדולה' – סטאטוס הכנות".