מבט לאיראן

29 באפריל 2018 – 13 במאי, 2018 מאת: ד"ר רז צימט
שר ההגנה האיראני, אמיר חאתמי (תסנים, 1 במאי 2018)

שר ההגנה האיראני, אמיר חאתמי (תסנים, 1 במאי 2018)

פגישת ברוג'רדי עם הנשיא אסד (אל-עאלם, 30 באפריל 2018)

פגישת ברוג'רדי עם הנשיא אסד (אל-עאלם, 30 באפריל 2018)

פגישת ולאיתי עם נציגים כורדים מסוריה (אירנ

פגישת ולאיתי עם נציגים כורדים מסוריה (אירנ"א, 1 במאי 2018)

במוקד אירועי השבוע
  • באיראן מנסים להצניע את מעורבות כוח קדס של משמרות המהפכה באירועי ליל ה-10 במאי 2018, שהחלו בירי רקטות לעבר מוצבי צה”ל ברמת הגולן. התקשורת האיראנית הציגה את האירועים כעימות ישיר בין ישראל וסוריה. התגובה האיראנית המוגבלת והניסיון להצניע את מעורבות משמרות המהפכה באירועים מעידים על חוסר רצון מצד איראן בעימות כולל ועל האילוצים הניצבים בפניהם בזירה הסורית.
  • בצל המתיחות הגוברת בין איראן וישראל נמשכים איומים מצד בכירים איראנים כנגד ישראל: שר ההגנה אמיר חאתמי הזהיר מפני תגובה איראנית מוחצת כנגד ישראל אם זו תמשיך לפעול נגד ארצו ואילו ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים האיראנים, מחמד באקרי, הצהיר, כי אויבי איראן (במשתמע ישראל) יזכו בתגובה הולמת על תוקפנותם בזמן הראוי.
  • בתוך כך, הכחיש מקור צבאי איראני את הדיווחים על תקיפת יעדים איראנים במסגרת תקיפה, שבוצעה בליל ה-29 באפריל 2018 נגד בסיסים צבאיים באזור חלב וחמאה. גם התקיפה בסוריה בליל ה-8 במאי 2018, שיוחסה לישראל, לא זכתה להתייחסויות מצד בכירים איראנים.
  • איראן בירכה, כצפוי, על הישגי חזבאללה בבחירות הכלליות, שהתקיימו בלבנון והציגה אותה כניצחון ל”חזית ההתנגדות” וכתבוסה לסעודיה ולמערב. עלי-אכבר ולאיתי, יועצו הבכיר של מנהיג איראן, כינה את תוצאות הבחירות “ניצחון גדול” המשלים את הניצחונות הצבאיים של חזבאללה במאבק נגד ישראל.
  • מגעים בין איראן לנציגים כורדים מסוריה ומעיראק: יועץ המנהיג, עלי-אכבר ולאיתי, נפגש בראשית מאי 2018 עם משלחת של נציגי שבטים כורדים מסוריה, שביקרה בטהראן. במקביל נפגשה משלחת איראנית בראשות שר התעשייה האיראני בארביל שבצפון עיראק עם נציגי החבל הכורדי העיראקי. בכינוס בארביל חתמו שני הצדדים על הסכם לשיתוף פעולה כלכלי בין איראן לכורדיסטאן העיראקית.
כללי

סוריה

  • אמיר חאתמי (Amir Hatami), שר ההגנה האיראני, הזהיר את ישראל מפני תגובה נחרצת אם תמשיך לפעול נגד איראן. בעקבות מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה נתניהו (30 באפריל 2018), שבה הציג מידע מודיעיני בנוגע לתוכנית הגרעין הצבאית של איראן, הזהיר חאתמי, כי אם ימשיכו “המשטר הציוני” ותומכיו במזימותיהם ובהתנהגותם המסוכנת, תגובת איראן תהיה מוחצת ותגרום להם להצטער על כך. חאתמי ציין, כי “הצגת התעמולה של נתניהו” היא חלק ממאמצי ישראל לחפות על פשעיו נגד העם הפלסטיני (תסנים, 1 במאי 2018).
  • לאיומי איראן הצטרף גם מחמד באקרי (Mohammad Bagheri), ראש המטה הכללי של הכוחות המזוינים האיראנים, שהצהיר בהתייחסות מרומזת לישראל, כי אם האויב יבצע תוקפנות כנגד האינטרסים של איראן, היא תגיב בהתאם ובזמן המתאים. הוא ציין, כי העדר תגובה לכמה אירועים, שהתרחשו בימים האחרונים, אין משמעותו שתיקה או קבלה של התוקפנות וכי האויבים יזכו בתגובה בזמן הראוי (תסנים, 7 במאי 2018).
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • באיראן מנסים להצניע את מעורבות כוח קדס של משמרות המהפכה באירועי ליל ה-10 במאי 2018, שהחלו בירי רקטות לעבר מוצבי צה”ל ברמת הגולן. התקשורת האיראנית מציגה את האירועים כעימות ישיר בין ישראל וסוריה. בתגובה לירי הרקטות תקפו מטוסי חיל האוויר בסיסים סוריים, ששימשו, בין היתר, תשתיות של משמרות המהפכה ומיליציות שיעיות הפועלות בחסות כוח קדס של משמרות המהפכה. דובר צה”ל אמר, כי בין היעדים שהותקפו: אתרי מודיעין איראניים המופעלים על-ידי כוח קדס, מפקדות לוגיסטיות של כוח קדס, מתחם צבאי ומתחם לוגיסטי של כוח קדס באל-כסוה שמדרום לדמשק, מחנה צבאי איראני צפונית לדמשק, אתרי אחסנת נשק של כוח קדס בשדה התעופה הבינלאומי של דמשק, מערכות ומוצבי מודיעין המשויכים לכוח קדס ועמדות צבאיות ואמצעי לחימה.
  • בהראם קאסמי (Bahram Qasemi), דובר משרד החוץ האיראני, גינה את “התוקפנות הצבאית” הנמשכת מצד ישראל נגד סוריה וכינה אותה הפרה בוטה של ריבונות סוריה. בהודעתו לא נכללה כל התייחסות למעורבות איראנית באירועים (מהר, 11 במאי 2018).

תגובת דף האינסטגרם של קאסם סלימאני לאירועי ליל 10 במאי 2018
תגובת דף האינסטגרם של קאסם סלימאני לאירועי ליל 10 במאי 2018

  • קודם לכן דיווחה סוכנות הידיעות הסורית, כי ישראל תקפה עמדות של צבא סוריה בפאתי קוניטרה וכי בין היעדים היו גם עמדות של מיליציות איראניות ושל חזבאללה בגולן הסורי. ב-9 במאי 2018 דיווח הארגון הסורי לזכויות אדם כי בתקיפה, שיוחסה לישראל, בליל ה-8 במאי, נהרגו לפחות 15 בני אדם, בהם שמונה איראנים. בהודעת הארגון נמסר, כי יעד התקיפה היה מתקנים צבאיים שהיו בשימוש איראן באזור אל-כסוה. תקיפה זו עברה ללא התייחסות איראנית רשמית.
  • מקור צבאי איראני הכחיש בפני סוכנות הידיעות מהר (Mehr, 30 באפריל 2018) את הדיווחים על תקיפת יעדים איראנים בסוריה במסגרת תקיפה, שבוצעה בליל ה-29 באפריל 2018 נגד מספר בסיסים צבאיים באזור חלב וחמאה. מקורות שונים דיווחו, כי מטרות התקיפה היו שדה תעופה סמוך לחלב ובסיס צבא באזור חמאה, המשמש גם את משמרות המהפכה ומיליציות שיעיות הפועלות בחסות איראנית. כמו כן דווח, כי בתקיפה, שיוחסה לישראל, הותקף מתקן הכולל תשתית תת-קרקעית לייצור ואחסנת טילים. מקורות סורים, שצוטטו בתחילה גם בכמה סוכנויות ידיעות איראניות, דיווחו על 18 הרוגים איראנים, אך דיווחים אלה הוכחשו זמן קצר לאחר מכן בתקשורת האיראנית (תסנים, 30 באפריל 2018).
  • עלאא’ אל-דין ברוג’רדי (Alaeddin Boroujerdi), יו”ר ועדת המג’לס למדיניות חוץ ולביטחון לאומי, ביקר בסוף אפריל בדמשק. ב-30 באפריל 2018 נפגש ברוג’רדי עם הנשיא אסד ושוחח עימו בנוגע להתפתחויות בסוריה. לביקורו של יו”ר הועדה התלוו שלושה חברי מג’לס נוספים, בהם כארן ח’אנלאריאן (Karen Khanlarian), נציג הקהילה הארמנית במג’לס, וסיאמכ מורה-צדק (Siamak Moreh Sedgh), נציג הקהילה היהודית במג’לס (אירנ”א, 30 באפריל 2018).
  • במסיבת עיתונאים בדמשק גינה ברוג’רדי את התקיפות הצבאיות האחרונות, שביצעו ארה”ב, בריטניה, צרפת וישראל בסוריה, ואמר, כי הן מהוות הפרה של החוק הבינלאומי (עצר-י איראן, 2 במאי 2018).
  • עלי-אכבר ולאיתי, יועצו לעניינים בינלאומיים של מנהיג איראן, נפגש בראשית מאי 2018 עם משלחת נציגי שבטים כורדים מסוריה בראשות ח’אלד עטיה (Khalid Atiyah), שביקרה באיראן. בפגישה אמר ולאיתי, כי השבטים הכורדים בסוריה נאבקים נגד ארה”ב והציונים ויגרשו אותם מאזור מזרח הפרת. הוא ציין, כי נוכחות מנהיגי הכורדים ממחוזות אל-חסכה, אלרקה ודיר אלזור באיראן היא תשובה מעשית לארה”ב, לציונים ולסעודים המבקשים להציג את הכורדים בסוריה כתומכיהם (תסנים, 1 במאי 2018).
לבנון
  • איראן הבליטה את הישגי חזבאללה בבחירות הכלליות, שהתקיימו בשבוע שעבר בלבנון, והציגה אותם כניצחון ל”חזית ההתנגדות” וכתבוסה לערב הסעודית. עלי-אכבר ולאיתי, יועצו הבכיר של מנהיג איראן לעניינים בינלאומיים, כינה את תוצאות הבחירות בלבנון “ניצחון גדול” נגד ישראל. בריאיון לטלוויזיה האיראנית (7 במאי 2018) אמר ולאיתי, כי ניצחון זה משלים את הניצחונות הצבאיים של העם הלבנוני ונציגיו, חזבאללה ויתר כוחות ההתנגדות, במאבק נגד ישראל ותומכיה. הוא הוסיף, כי הבחירות מוכיחות שהעם הלבנוני תומך במדיניות הממסד הלבנוני בתחומים שונים, ובכלל זה במאבק נגד ישראל ובסיוע לסוריה נגד הטרוריסטים. בהתייחסו למעורבות ערב הסעודית בלבנון אמר ולאיתי, כי לפני מספר חודשים ניסו הסעודים לעורר בלבנון תוהו ובוהו ועימותים פנימיים באמצעות חטיפת ראש ממשלת לבנון, סעד חרירי, כדי למנוע את הישגי ההתנגדות בבחירות. מזימתם נכשלה, עם זאת, בזכות הנשיא מישל עון, מנהיג חזבאללה, חסן נצראללה, והעם הלבנוני, שהוכיח כי אינו מושפע מאיומי הסעודים, האמריקאים והישראלים.
  • במאמר פרשנות, שהתפרסם באתר השמרני פרדא ניוז (7 במאי 2018), נכתב, כי הישגי חזבאללה בלבנון בכלל, ובבירות בפרט, מעידים על כך שדעת הקהל הלבנונית מתייחסת לאיראן ולחזבאללה באופן חיובי. זאת, למרות מאמצי מתנגדי הארגון להציג את מעורבות איראן בלבנון כאיום ולנצל את נוכחות חזבאללה בסוריה כדי להסית נגדו.
המעורבות האיראנית בעיראק
  • בראשית מאי התכנסה בארביל שבצפון עיראק ועידה משותפת לנציגים מהחבל הכורדי העיראקי ומאיראן. בראש המשלחת האיראנית לוועידה עמד שר התעשייה האיראני, מחמד שריעתמדרי (Mohammad Shariatmadari), שנפגש במהלך ביקורו עם נצ’רואן בראזני, ראש הממשלה האזורית של כורדיסטאן העיראקית. גם שגריר איראן בבגדאד, אירג’ מסג’די (Iraj Masjedi), השתתף בועידה. בתום הכינוס חתמו שני הצדדים על הסכם לשיתוף פעולה כלכלי ביניהם. שריעתמדרי אמר, כי ההסכם מהווה בסיס חיובי לקידום שיתוף הפעולה הכלכלי בין איראן וכורדיסטאן העיראקית וכי ועדה משותפת, שהוקמה בתמיכת הממשל המרכזי בבגדאד, שגרירות איראן בעיראק ושגרירות עיראק באיראן, תבחן את סוגיית הקשרים בין טהראן לחבל הכורדי. ראש הממשלה האזורית של כורדיסטאן העיראקית ברזאני אמר, כי בכוונת החבל הכורדי להקים “אזור סחר חופשי” בסמוך לגבול עם איראן על מנת לקדם את היחסים הכלכליים בין ארביל וטהראן (Rudaw, 3-2 במאי 2018).

חתימת הסכם לשיתוף פעולה כלכלי בין איראן לכורדיסטאן העיראקית (אירנ"א, 3 במאי 2018)
חתימת הסכם לשיתוף פעולה כלכלי בין איראן לכורדיסטאן העיראקית (אירנ”א, 3 במאי 2018)