צלאח אלברדויל, פעיל בכיר בחמאס: 50 מתוך 62 השהידים של אירועי 14 במאי (כ-80%) היו פעילי חמאס

צלאח אלברדויל (מימין) במהלך ריאיון, שבו הודה כי 50 פעילי חמאס מצאו מותם באירועים ב-14 במאי (בלדנא אלאח'באריה אלאעלאמיה, ערוץ מקומי בעזה, 16 במאי 2018)

צלאח אלברדויל (מימין) במהלך ריאיון, שבו הודה כי 50 פעילי חמאס מצאו מותם באירועים ב-14 במאי (בלדנא אלאח'באריה אלאעלאמיה, ערוץ מקומי בעזה, 16 במאי 2018)

עיקרי הדברים

צלאח אלברדויל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, התבטא בראיון עיתונאי כי ב”אירוע האחרון” (14 במאי 2018) נהרגו 62 שהידים, מהם 50 שהידים מחמאס (כ-80%). הוא הוסיף, כי באירועים שהתחוללו עד 14 במאי (קרי, מאז תחילת אירועי “צעדת השיבה הגדולה” ועד ל-14 במאי) 50% מההרוגים השתייכו לחמאס. מספרים אלו לדברי אלברדויל הינם רשמיים. בנוסף לכך, יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, הודה כי פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם (הזרוע הצבאית של חמאס) נטלו חלק בצעדות. התבטאותו החריגה של צלאח אלברדויל באה כתשובה לשאלת המראיין, שהתייחסה לביקורת לפיה חמאס שלחה אנשים למותם בעודה “קוטפת את הפירות”. התבטאות זאת ממחישה פעם נוספת, כי ב”קו הראשון” של המתפרעים האלימים בצעדות “השיבה”, שניסו לחבל בגדר, לפגוע בצה”ל ולפרוץ לשטח ישראל, עמדו פעילים לבושי אזרחית של ארגוני הטרור ובעיקר של חמאס, שפעלו על פי הכוונה וההוראות של הנהגת חמאס.

 

התבטאותו של צלאח אלברדויל
  • צלאח אלברדויל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, התבקש בראיון עיתונאי להגיב לביקורת המופנית כלפי חמאס לפיה “הילדים של האנשים הולכים למות [בעוד] חמאס קוטפת את הפירות.” תשובתו של אלברדויל הייתה כי ב”אירוע האחרון” (קרי, ההפגנות ב-14 במאי) נהרגו 62 שהידים, מהם 50 שהידים מחמאס. לפיכך, לדבריו לא ניתן לומר ש”חמאס קוטפת את הפירות” בעודה משלמת את המחיר היקר ביותר. מספרים אלו, הינם לדבריו מספרים רשמיים. הוא הוסיף כי באשר לאירועים שהתרחשו קודם [קרי מ-30 במרץ ועד ל-14 במאי], ניתן לומר ש-50% מההרוגים היו של חמאס (ראיון לערוץ בלדנא, 16 במאי 2018).
  • יחיא אלסנואר, ראש הלכה המדינית של חמאס ברצועת עזה, הודה גם הוא, כי פעילי גדודי על אלדין אלקסאם (הזרוע הצבאית-טרוריסטית של חמאס) נטלו חלק פעיל בצעדות, אך לדבריו הם לא עשו שימוש בנשק (ראיון לאלג’זירה, 16 במאי 2018). בהתבטאות נוספת התייחס מחמוד אלרנתיסי, פעיל טרור שהיה כלוא בישראל, למות בנו אחמד אלרנתיסי מאש חיילי צה”ל (ב-14 במאי 2018). לדבריו בנו השתתף באירועי “צעדת השיבה בכל יום שישי והוא צעד תמיד בשורות הראשונות. הוא התפאר כי בנו היה “לוחם ג’האד” ופעיל נח’בה (כוח העילית של החמאס) (ערוץ אלקדס, 15 במאי 2018).
משמעויות ההתבטאויות
  • התבטאויות אלה, ובפרט זו של בכיר חמאס צלאח אלברדויל הינן חריגות, באשר עד כה ניסה חמאס לעמעם או להסתיר את מרכזיותו ב”צעדות השיבה”, שהוצגו כמיזם עממי. להערכתנו, הן נועדו להדוף ביקורת פנימית קשה שהתעוררה ברצועה לנוכח המספר הגדול של ההרוגים באירועי 14 במאי. חשיפת השיעור הגבוה של פעילי חמאס ביחס לכלל ההרוגים נועדה להמחיש, כי חמאס היא זאת שניצבה בחוד החנית של ההתפרעויות האלימות בגדר והניסיונות לחדירה, והיא זאת שהקריבה את מירב השהידים, ולא כלל האזרחים תושבי עזה.

לנוכח אילוץ פנימי זה הייתה חמאס, להערכתנו, מוכנה לשלם את המחיר ההסברתי כלפי חוץ. שכן התבטאותו של צלאח אלברדויל וממצאי בדיקות (שעדיין לא הסתיימו) של מרכז המידע, סותרים בברור את הנרטיב הפלסטיני השקרי ששווק לעולם, ובכלל זה למדינות המערב, כי צה”ל ביצע “טבח” ללא אבחנה באזרחים חפים מפשע וחסרי מגן. מספרם הגבוה של פעילי חמאס שנהרגו ממחיש היטב, כי צה”ל פגע במרבית המקרים באופן “נקודתי” בפעילי טרור בעיקר פעילי חמאס. פעילים אלו עמדו בחוד החנית של המפגינים המתפרעים, שניסו ללא הצלחה לחדור לשטחי ישראל תוך הפרת ריבונותה וניסיונות בלתי פוסקים לפגוע בחיילי צה”ל ובאזרחי ישראל.