“ארגון האומנות והתקשורת אוג'”: ארגון איראני בלתי-ממשלתי, הקשור למשמרות המהפכה, ממלא תפקיד מרכזי במלחמה על התודעה מבית ומחוץ

לוגו ארגון אוג' (אתר הארגון)

לוגו ארגון אוג' (אתר הארגון)

שלט חוצות, שנתלה בטהראן, המזהיר מפני הסתמכות על ארה

שלט חוצות, שנתלה בטהראן, המזהיר מפני הסתמכות על ארה"ב במשא ומתן (טוויטר, 22 באוקטובר 2013).

"כולנו יחד אלופים" (טוויטר, 15 ביוני 2018)

מנהל ארגון אוג', אחסאן מחמד-חסני, במסיבת

מנהל ארגון אוג', אחסאן מחמד-חסני, במסיבת

כרזת הסרט

כרזת הסרט "שומר ראש" (תסנים, 26 באוקטובר 2016)

קריקטורות שהוצגו במסגרת התחרות השנייה של קריקטורות בנושאי שואה (2015), שארגון אוג' השתתף במימונה (תסנים, 19 בינואר, 2015; דפאע פרס, 19 בינואר, 2015)

קריקטורות שהוצגו במסגרת התחרות השנייה של קריקטורות בנושאי שואה (2015), שארגון אוג' השתתף במימונה (תסנים, 19 בינואר, 2015; דפאע פרס, 19 בינואר, 2015)

קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, נושק על מצחו של חאתמי-כיא במאי

קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, נושק על מצחו של חאתמי-כיא במאי "זמן דמשק" (אנתח'אב, 9 בפברואר 2018)

עיקרי הדברים

“ארגון האומנות והתקשורת אוג'” (Owj, מילולית: שיא) הינו ארגון בלתי-ממשלתי הפועל באיראן מאז אביב 2011. זאת במטרה ליזום, להוביל ולקדם פעילויות בתחומי התרבות והאומנות ברוח ערכי המהפכה האסלאמית ובהתאם לאידיאולוגיה הרשמית של המשטר האיראני. ארגון אוג’ קשור למשמרות המהפכה והתכנים המופצים על ידו משמשים לקידום תפיסות עולם רדיקליות המייצגות את עמדות המשטר והזרם המהפכני באיראן. הפקותיו משקפות עמדות ביקורתיות כלפי מדיניות הגרעין, שהוביל הנשיא רוחאני, ועוינות עמוקה כלפי ארצות-הברית, ישראל ולאחרונה גם ערב הסעודית. פעילותו האנטי-ישראלית והאנטי-ציונית כוללת, בין היתר, מעורבות בפעילות הכחשת שואה ובהפקת סרטים וסדרות המבטאים תפיסות אנטי-ציוניות ואף אנטישמיות.

 

אחד משלטי החוצות שנתלו בטהראן על ידי ארגון אוג' עליהם נכתב: "היושר בסגנון אמריקאי". מטרת השלטים הייתה להזהיר את מנהלי המו"מ הגרעיני לבל ייתנו אמון בעמיתיהם האמריקאים (איסנ"א, 26 באוקטובר, 2013).    כרזה מתוך תחרות שכותרתה "מוות לאמריקה", שארגן אוג' (תסנים, 23 באוקטובר 2013)
הטמעת השנאה כלפי ארה”ב. מימין: אחד משלטי החוצות שנתלו בטהראן על ידי ארגון אוג’ עליהם נכתב: “היושר בסגנון אמריקאי”. מטרת השלטים הייתה להזהיר את מנהלי המו”מ הגרעיני לבל ייתנו אמון בעמיתיהם האמריקאים (איסנ”א, 26 באוקטובר, 2013). משמאל: כרזה מתוך תחרות שכותרתה “מוות לאמריקה”, שארגן אוג’ (תסנים, 23 באוקטובר 2013)
  • ארגון אוג’ פועל באמצעות מרכזים מקצועיים האחראים על תחומי פעילות מוגדרים, כגון: הפקת סרטי קולנוע, הפקת סרטי תעודה, עיצוב גרפי, הפקת קליפים, הפקות לילדים ולנוער וכיו”ב. במסגרת פעילותו מייצר הארגון תכנים שונים ומגוונים המופצים באמצעות סרטי קולנוע, סרטי תעודה, סדרות טלוויזיה, שלטי חוצות, ספרים, משחקי מחשב, ערבי משוררים וכדומה. חלק גדול מפעילות ארגון אוג’ מתמקדת כיום בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה האיראנית והוא הפך בשנים האחרונות לאחד המוסדות המרכזיים המעורבים בתעשייה זו עם מאות סרטים וסדרות טלוויזיוניות שהפיק.
  • הגם שעיקר פעילותו של הארגון אוג’ מתמקדת בתוך איראן, הוא החל לקיים פעילויות תרבותיות גם מחוץ לגבולות המדינה, במיוחד בסוריה ובעיראק. פעילות הארגון בסוריה ובעיראק משתלבת במאמציה של איראן להשתמש גם ב”עוצמה רכה” להבטחת האינטרסים שלה באזור ולהעמיק את אחיזתה במדינות אלה גם באמצעות פעילות כלכלית, דתית ותרבותית. במקביל ממלא הארגון בשנתיים האחרונות תפקיד במערכה ההסברתית, ששלטונות איראן מנהלים במאמץ לגייס את דעת הקהל האיראנית לתמיכה במעורבות הצבאית הנמשכת בסוריה ובעיראק על מנת ולבלום ביקורת פנימית המועלית נגד מעורבות זאת. כמו כן מעורב הארגון בפעילות הנצחה של לוחמים איראנים, שנהרגו במערכה בסוריה ובעיראק.
  • בשנים האחרונות נקשר ארגון אוג’ בתקשורת האיראנית והמערבית למשמרות המהפכה. הטענות לפיהן הוא מקבל סיוע כספי מצד משמרות המהפכה לארגון אושרו לאחרונה על-ידי מנהל הארגון, שהצהיר בפברואר 2018, כי הוא גאה בכך שארגונו מקבל תמיכה כספית לפעילותו ממשמרות המהפכה. תמיכת משמרות המהפכה בארגון באה לידי ביטוי גם בסיוע לוגיסטי לפעילותו, למשל במתן היתרים לצילומי סרטים, שהארגון מבצע באתרים המשמשים את משמרות המהפכה. תמיכה זו בארגון מאפשרת למשמרות המהפכה ערוץ פעילות והשפעה נוסף בתחומי התקשורת והתרבות ומעורבות ישירה בתכנים המופצים לציבור הרחב, אך מנגד היא מעלה ביקורת פנימית.
  • בסיכומו של דבר, ארגון אוג’ מתבלט בשנים האחרונות כמוסד איראני מרכזי הממלא תפקיד הולך וגובר בקידום פעילות תרבותית והסברתית ובהפצת מסרים רדיקלים בחסות המשטר וברוח ערכי המהפכה האסלאמית. המשאבים הרבים העומדים לרשותו, קשריו עם משמרות המהפכה ותפיסותיו העולות בקנה אחד עם האידיאולוגיה הרשמית של המשטר, הופכים את ארגון אוג’ לשחקן מוביל במערכה התודעתית האינטנסיבית, שהרפובליקה האסלאמית מקיימת הן בזירה הפנימית והן בזירה האזורית.
מבנה העבודה
  • העבודה כוללת את הפרקים הבאים:
    • ארגון אוג’: נסיבות הקמתו, משימותיו ודרכי פעילותו
    • התפתחות פעילות הארגון
    • פעילות אינטנסיבית של ארגון אוג’ בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה האיראנית
    • ביקורת על הסכם הגרעין ועוינות כלפי ארה”ב וערב הסעודית
    • מעורבותו של אוג’ במערכה ההסברתית בסוריה ובעיראק, בעולם השיעי ובסעודיה
    • פעילות אנטי-ישראלית והכחשת השואה
    • קשרי ארגון אוג’ עם משמרות המהפכה