האשם צפי אלדין, מבכירי חזבאללה, מודה כי הארגון נוטל חלק במערכה בדרום סוריה ומדגיש, כי חזבאללה נוכח בדרום סוריה וכי תהיה לו נוכחות במדינות שונות ב”מפת העתיד” של המזרח התיכון

בתמונות הגדולות על הבמה (מימין לשמאל) המנהיגהרוחני של איראן ח'אמנהאי, והמנהיג הרוחני של איראן ח'מיני(סוכנות NNA, לבנון, 21 ביולי 2018).

בתמונות הגדולות על הבמה (מימין לשמאל) המנהיגהרוחני של איראן ח'אמנהאי, והמנהיג הרוחני של איראן ח'מיני(סוכנות NNA, לבנון, 21 ביולי 2018).

האשם צפי אלדין (ראשון משמאל), יו

האשם צפי אלדין (ראשון משמאל), יו"ר המועצה המבצעת של חזבאללה, משתתף ב-21 ביולי 2018 בטקס בנבטיה לציון מלחמת לבנון השנייה (סוכנות NNA, לבנון, 21 ביולי 2018).

שיח' האשם צפי אלדין, יו

שיח' האשם צפי אלדין, יו"ר המועצה המבצעת של חזבאללה (רדיו אלנור, לבנון, 23 ביולי 2018).

  • ב-21 ביולי 2018 קיימה חזבאללה טקס בנבטיה לציון יום השנה למלחמת לבנון השנייה ולזכרם של הרוגי הארגון מנבטיה. בטקס השתתף האשם צפי אלדין, מבכירי הארגון, המשמש כיו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה (פרטים אישיים אודותיו ראו נספח ב’). בנאום שנשא הוא הודה, כי ארגון חזבאללה (“ההתנגדות”) משתתף במערכה בדרום סוריה וכי הוא לא יצא עד היום מדרום סוריה או מסוריה. צפי אלדין התפאר גם כי ארה”ב ומדינות נוספות בעולם לא יוכלו לקבוע את עתיד האזור בלי שחזבאללה (“ההתנגדות”) יהיה נוכח:”מתימן עד עיראק, עד סוריה, עד לבנון, עד פלסטין.” – הוא ציין גם כי הניצחון בדרום סוריה מעצים את כוחם של צבא סוריה ו”ציר ההתנגדות” (בו חברות איראן, סוריה וחזבאללה) (קטעים נבחרים מנאומו, ראו נספח א’).

האשם צפי אלדין, יו"ר המועצה המבצעת של חזבאללה, נושא דברים בטקס שערכה חזבאללה בנבטיה לציון יום השנה למלחמת לבנון השנייה (ערוץ אלמנאר, לבנון, 21 ביולי 2018).
האשם צפי אלדין, יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה, נושא דברים בטקס שערכה חזבאללה בנבטיה לציון יום השנה למלחמת לבנון השנייה (ערוץ אלמנאר, לבנון, 21 ביולי 2018).

  • כוחות מארגון חזבאללה, ובכלל זה, ככל הנראה, גם מיחידת עילית של הארגון, אכן מסייעות לצבא הסורי במערכה לכיבוש דרום סוריה ובכלל זה בלחימה ברמת הגולן (יחד עם מליציות שיעיות המופעלות ע”י איראן)[1]. עד כה לא הודה בכך חזבאללה באופן פומבי ורשמי, להערכתנו כדי להימנע מתגובות ישראליות העלולות להביך את המשטר הסורי ולהקשות על השתלטות הצבא הסורי על רמת הגולן. עתה מודים בכירים מהארגון בפומבי, כי חזבאללה מסייע לצבא הסורי במערכה וכי הוא נוכח בדרום סוריה.
  • להתבטאות צפי אלדין נוספה התבטאות של שיח’ עלי דעמוש, סגן יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה, אשר שיבח את ניצחונות צבא סוריה וחזבאללה (“ההתנגדות”) על “הכנופיות התכפיריות” (קרי, הארגונים הג’האדיסטים) ותומכיהם באזור (מתוך דרשה שנשא שיח’ דעמוש בשכונה ביר אלעבד, שבפרבר הדרומי של ביירות. ערוץ אלמנאר, 20 ביולי 2018).

דברים אלו של בכירי חזבאללה נאמרו בעיתוי בו המערכה לכיבוש דרום סוריה הלכת ומתקרבת לקיצה. הם משקפים, להערכתנו, את תחושת ההישגיות של חזבאללה ואיראן ואת עניינו של חזבאללה ושל איראן העומדת מאחוריו לזכות בחלק מהאשראי הפוליטי והתעמולתי לניצחון המסתמן. בו בזמן יש בהתבטאויות הללו משום התרסה כלפי ישראל וארה”ב, ובמידה מסוימת גם כלפי רוסיה, ואיתות ברור כי חזבאללה (ואיראן שמאחוריו) מהוים גורם כוח משמעותי שיש להתחשב בו, בסוריה ובזירות נוספות במזרח התיכון. לעמדתה הפומבית של חזבאללה יש להערכתנו משמעות רבה, דווקא על רקע הידיעות שפורסמו בכלי התקשורת על תביעות ישראל להרחיק את איראן ושלוחיה מסוריה ועל הסכמה של רוסיה לחלק מהדרישות הישראליות. להערכתנו התבטאויות אלו עשויות להעיד כי על אף שיש לרוסיה אינטרס להגביל את הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה, ובפרט בדרום המדינה, יקשה עליה לתרגם זאת לשפת המעשה לנוכח ההתנגדות הצפויה של איראן ושלוחיה (ובפרט חזבאללה).

נספח א’
עיקרי הדברים שנשא שיח’ האשם צפי אלדין בטקס בנבטיה לציון יום השנה למלחמת לבנון השנייה
  • האשם צפי אלדין, יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה, השתתף ב-21 ביולי 2018 בטקס שערך חזבאללה בנבטיה לציון יום השנה למלחמת לבנון השנייה ולזכרם של הרוגי הארגון מנבטיה. באירוע נכחו גם ראש עיריית נבטיה, אחראי האזור השני של חזבאללה עלי צ’עון, אישי ציבור ומשפחות ההרוגים.
תמונות מהטקס שערך חזבאללה בנבטיה לציון יום השנה למלחמת לבנון הראשונה.   בתמונות הגדולות על הבמה (מימין לשמאל) המנהיגהרוחני של איראן ח'אמנהאי, והמנהיג הרוחני של איראן ח'מיני(סוכנות NNA, לבנון, 21 ביולי 2018).
תמונות מהטקס שערך חזבאללה בנבטיה לציון יום השנה למלחמת לבנון הראשונה. משמאל: בתמונות הגדולות על הבמה (מימין לשמאל) המנהיגהרוחני של איראן ח’אמנהאי, והמנהיג הרוחני של איראן ח’מיני(סוכנות NNA, לבנון, 21 ביולי 2018).
  • להלן כמה ציטוטים דבריו של שיח’ האשם צפי אלדין (ערוץ אלמנאר, 21 ביולי 2018):
    • “אף אחד, לא טראמפ ולא נתניהו, לא יוכל לקחת מהם [מחזבאללה] את דגל ההתנגדות, אשר יישאר מונף בידיהם”. הוא ציין, כי “שנה לאחר הדיבורים של ישראל והמזימה של ארה”ב למען הוצאת כוחות ההתנגדות [חזבאללה] מדרום סוריה, ראינו את התוצאה. ההתנגדות [חזבאללה] נמצאת במערכה בדרום סוריה, ואלו שייסוגו הם משתפי הפעולה של ארה”ב וישראל [קרי ארגוני המורדים]. הם אלו אשר ייסוגו היום ומחר מדרום סוריה”. צפי אלדין הוסיף: “ההתנגדות [חזבאללה] לא יצאה עד היום מדרום סוריה ולא מסוריה. מי שיצא מדרום סוריה ויצא מכל סוריה הם הפרויקטים של ארה”ב וישראל [קרי, ארגוני המורדים], אשר הובסו ויובסו בימים הבאים”.
    • בהמשך התייחס צפי אלדין גם לשאיפותיה האזוריות של חזבאללה [המהווה הכלי המרכזי של איראן לקידום שאיפותיה האזוריות]. “מי שמדמיין כי יתקיים (הסכם) סייקס פיקו חדש הרי הוא טועה. מי שמדמיין כי ארה”ב או מדינות ערב או כל מדינה אחרת בעולם יכולה לקבוע את עתיד האזורמתימן עד עיראק, עד סוריה, עד לבנון, עד פלסטין, עד כל האזור הזה – מבלי שההתנגדות [חזבאללה] תהיה נוכחת, הרי שהוא טועה”. “זאת אמת שעלינו לקבלה וזאת אמת שאנו גאים בה ובלתי אפשרי שנתנער ממנה ביום מן הימים”. “ההתנגדות (קרי חזבאללה) חזקה וחזקה בלבנון ובאזור. היא נוכחת ותהייה נוכחת במפת העתיד. זאת משום שמפת העתיד צריכה להיות לאחר כל השנים האלו לטובת עמי האזור מפלסטין ועד תימן”.
    • בדברים נוספים של צפי אלדין, אשר צוטטו באתר אחר, צוין, כי אמר שניצחונות צבא סוריה וההתנגדות [חזבאללה] הכשילו את “תוכנית הטרור של ישראל וארה”ב באזור”. לדבריו, סוריה הצליחה להביס את “הפושעים” [קרי, ארגוני המורדים], ותבוסתם [הינה] מהצפון ועד לדרום סוריה. לדבריו אנו רואים היום את כישלון התוכנית הישראלית והאמריקאית ונסיגת הטרוריסטים סוכני ארה”ב וישראל מדרום סוריה.התוצאה מעצימה את כוחות של צבא סוריה ושל ציר ההתנגדות (אלאנצאר נט, 22 ביולי 2018).
נספח ב’
קוים לדמותו של שיח’ האשם צפי אלדין
  • שיח’ האשם צפי אלדין נולד ב- 1964 בעיירה דיר קאנון אלנהר שבאזור צור, בדרום לבנון. הוא נמנה על משפחה שיעית מכובדת ממנה יצאו אנשי דת וחברי פרלמנט בלבנון. האשם צפי אלדין הוא בן דודו של מנהיג חזבאללה חסן נצראללה מצד אמו. אחיו עבדאללה צפי אלדין משמש כנציג חיזבאללה באיראן.
  • האשם צפי אלדין למד תיאולוגיה בנג’ף (עיראק) ובקום (איראן) יחד עם חסן נצראללה (Revolvy.com) עם הקמת ארגון חזבאללה ע”י משמרות המהפיכה האיראנים הצטרף לארגון. ככל הנמסר הוא עבר בשנות השמונים אימונים באיראן (Counterextremis.com). במרוצת השנים הוא מילא שורה של תפקידים בחזבאללה. כיום הוא עומד בראש המועצה המבצעת וכמו כן הוא חבר במועצת השורא של חיזבאללה. יש הרואים אותו כ”מספר 2″ או כ”מספר 3″ (אחרי שיח’ נעים קאסם) בצמרת חזבאללה.
  • ב-19 במאי 2017 פורסמה הודעה רשמית של מחלקת המדינה של ארה”ב בה הוכרז האשם צפי אלדין כפעיל טרור. בהודעה נמסר שגם סעודיה הצטרפה לארה”ב וכי בשל כך הוקפאו כל נכסיו בסעודיה. הסעודים הגדירו את האשם צפי אלדין כטרוריסט המשמש לדבריהם כ”איש מספר 2″ בהיררכיה של חזבאללה (אלערביה,19 במאי 2017).

[1] ראו פרסום מרכז המידע מה-9 ביולי 2018: "חזבאללה והמיליציות השיעיות המופעלות ע"י איראן משולבים במערכה שמנהל צבא סוריה לכיבוש דרום סוריה".