סבב ההסלמה החמישי בין ישראל לחמאס 9-8 באוגוסט 2018

תמונה מסרטון שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס בה נראים שני פעילי חמאס, שנהרגו מאש צה

תמונה מסרטון שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס בה נראים שני פעילי חמאס, שנהרגו מאש צה"ל בעת "תצוגת התכלית" (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 8 באוגוסט 2018)

תקיפות צה

תקיפות צה"ל בליל 9-8 באוגוסט 2018 (דף הפייסבוק של PALINFO, 9 באוגוסט 2018)

תקיפות צה

תקיפות צה"ל בליל 9-8 באוגוסט 2018

b6bc2ec9e6adbb53ddb547ab9846ad40

אסמאעיל הניה משתתף בטקס אזכרה לפעיל הזרוע הצבאית של חמאס עלי אלע'נדור, שנפגע בתקיפת צה"ל (אתר תנועת חמאס, 12 באוגוסט 2018)

תיעוד התקיפה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 9 באוגוסט 2018)

תיעוד התקיפה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 9 באוגוסט 2018)

שרידי הבניין בשכונת רימאל לאחר התקיפה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 9 באוגוסט 2018)

שרידי הבניין בשכונת רימאל לאחר התקיפה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 9 באוגוסט 2018)

הפרחת בלוני תבערה במזרח העיר עזה במהלך

הפרחת בלוני תבערה במזרח העיר עזה במהלך "צעדת השיבה" (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 10 באוגוסט 2018)

המשט הימי שיצא מרצועת עזה (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 11 באוגוסט 2018)

המשט הימי שיצא מרצועת עזה (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 11 באוגוסט 2018)

המשט הימי שיצא מרצועת עזה (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 11 באוגוסט 2018)

המשט הימי שיצא מרצועת עזה (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 11 באוגוסט 2018)

כללי

ב-9-8 באוגוסט 2018 התחולל סבב הסלמה נוסף, החמישי במספר, בין חמאס לצה”ל. במסגרתו שוגרו לעבר ישראל על ידי חמאס וארגוני טרור נוספים כ-180 רקטות ופצצות מרגמה . צה”ל הגיב בתקיפות נרחבות נגד תשתיות ונכסים של חמאס. במהלך סבבי ההסלמה הללו (סוף מאי – 9 באוגוסט 2018), ובפרקי הזמן שביניהם, שוגרו עד כה למעלה מ-610 רקטות ופצצות מרגמה. במהלך הסבבים הללו מתנהלים מגעים להסדרה, בתיווך מצרים ושליח האו”ם למזרח התיכון, עד כה ללא תוצאה.

ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה הנרחבים וירי בפרקי זמן שביניהם

ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה הנרחבים וירי בפרקי זמן שביניהם
חמשת סבבי ההסלמה עד כה: שלושה סבבים גדולים (180-150 רקטות ופצצות מרגמה) ושניים
בהיקף בינוני (45-9 רקטות ופצצות מרגמה). בפרקי הזמן שביניהם שוגרו רקטות בודדות (7-2).

  • תחילת הסבב החמישי היה ב-7 באוגוסט 2018 לאחר שנורתה אש מעמדת חמאס סמוך לבית לאהיא (צפון רצועת עזה). על רקע אירועי צליפה קודמים התפרש הירי בצה”ל כאש צלפים לעבר כוח שלו. בתגובה ירה טנק של צה”ל מספר פגזים לעבר העמדה ממנה נורתה האש. כתוצאה מירי הטנק נהרגו שני פעילי הזרוע הצבאית (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 7 באוגוסט 2018). מאוחר יותר הודיעה חמאס כי הירי בוצע במסגרת הצגת תכלית והוא לא כוון לעבר כוח צה”ל. חמאס, הדבקה בשימור המשוואה שקבעה של “הפגזה [תענה] בהפגזה ודם בדם” הבטיחה להגיב על הריגתם של שני פעילי הזרוע הצבאית.
  • מועד התגובה נקבע לאחר יציאתה של משלחת מנהיגי חמאס, בראשות צאלח אלערורי, מחוץ לרצועה.
    ב-8 באוגוסט 2018 החל ירי מאסיבי של רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי עוטף עזה. הירי נמשך לכל אורך הלילה ועד ל-9 באוגוסט 2018 בשעות אחר הצהרים. הכמות החריגה של רקטות ופצצות המרגמה ששוגרו (כ-180) והפגיעה המכוונת ביישובי עוטף עזה העידו, כי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין נחושים לקבוע את “כללי המשחק” מול ישראל ולהכתיב לה את העיתוי, האופי ואופן הסיום של סבבי ההסלמה. צה”ל מצדו הגיב בתקיפה של כ-150 יעדים ובעיקר תשתיות ונכסים של חמאס ברצועה. לאחר 24 שעות של חילופי מהלומות החליטה חמאס באופן חד-צדדי לנצור את האש. מנגד, בלשכת ראש ממשלת ישראל הכחישו , כי ישראל התחייבה להפסקת אש (הארץ, 12 באוגוסט 2018).
  • במקביל נמשך קמפיין “צעדות השיבה”. צעדת יום שישי ב-10 באוגוסט 2018 התקיימה כבכל יום שישי בשלושת החודשים האחרונים. כ-9,000 מפגינים הגיעו למוקדי המחאה “המסורתיים” על גבול רצועת עזה והתעמתו עם חיילי צה”ל. כמו כן נמשכת הפרחת העפיפונים ובלוני התבערה לעבר ישראל, אף כי ניכר כי חלה ירידה בהיקף. מכל מקום, האלימות המופעלת ב”צעדות השיבה” והמשך טרור ההצתות הינם מתכון לסבב הסלמה נוסף, העלול להביא להידרדרות נרחבת, עוד לפני שניסיונות ההסדרה יניבו פרי.
השתלשלות האירועים
העילה לסבב ההסלמה
  • ב-7 באוגוסט 2018 נורתה אש מעמדת חמאס סמוך לבית לאהיא (צפון רצועת עזה). בצה”ל חשבו כי הירי כוון לעבר כוחותיו, שסבלו בעבר פגיעות מאש צלפים של חמאס. בתגובה ירה טנק של צה”ל מספר פגזים לעבר העמדה ממנה נורתה האש. הזרוע הצבאית של חמאס דיווחה על מותם של שני פעיליה מג’באליא (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 7 באוגוסט 2018). מאוחר יותר טענה חמאס, כי הירי בוצע במסגרת “הצגת תכלית” וכי הוא לא כוון לעבר כוח צה”ל.

‏‏תמונה מסרטון שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס בה נראים שני פעילי חמאס, שנהרגו  מאש צה"ל בעת "תצוגת התכלית" (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 8 באוגוסט 2018)
תמונה מסרטון שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס בה נראים שני פעילי חמאס, שנהרגו
מאש צה”ל בעת “תצוגת התכלית” (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 8 באוגוסט 2018)

תגובת חמאס: שלב א’
  • תגובת חמאס החלה כיממה לאחר מכן ב-8 באוגוסט 2018 לאחר יציאתה של משלחת מנהיגי חמאס, בראשות צלאח אלערורי, מחוץ לרצועה והגעתה למצרים. בשעות אחר הצהרים בוצע ירי צלפים לעבר כלי הנדסה כבדים אזרחיים, שעסקו בעבודות להקמת המכשול בצפון רצועת עזה. לא היו נפגעים. אחד הכלים ההנדסיים נפגע מהירי (דובר צה”ל, 8 באוגוסט 2018). בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר יעדי חמאס במזרח העיר עזה. אמצעי התקשורת הפלסטיניים דיווחו כי נורה פגז לעבר עמדת תצפית במזרח שכונת אלזיתון שבדרום-מזרח העיר עזה, וכי לא היו נפגעים (צפא, 8 באוגוסט 2018).
תגובת חמאס: שלב ב’
  • בשעות אחר הצהרים החלה חמאס לפנות מוצבים בעקבות זאת הוחלט בפיקוד הדרום על הגברת הכוננות וסגירת מספר צירי תנועה במרחב עוטף עזה (דובר צה”ל, 8 באוגוסט 2018). בשעות הערב החל ירי מאסיבי של רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. בתחילה כוון הירי לעבר יישובים באזור עוטף עזה אולם טווח השיגורים הלך והתרחב ושיגורים ונפילות אותרו באשקלון, נתיבות ובאר שבע. צה”ל הגיב לאורך כל היום בתקיפות מהאוויר נגד מטרות חמאס ברצועה.

ב-9 באוגוסט 2018 בשעות הצהרים הודיעו חמאס והארגונים הפלסטינים ברצועת עזה, כי התגובה ל”פשעי הכיבוש” על הרג שני הצלפים הסתיימה וכי הם ישובו לפעול לכשתהייה הפרה נוספת מצד ישראל. למרות זה נמשך ירי ספוראדי של רקטות ופצצות מרגמה. בשעות אחר הצהרים שוגרה רקטה לעבר באר שבע לראשונה מאז מבצע “צוק איתן” (2014) (ראו להלן). בשעות הערב נפסק הירי ועמו נפסקו תגובות צה”ל. ההודעה על הפסקת האש המחישה היטב, כי בראיית חמאס היא זאת הקובעת את עיתוי תחילת סבב ההסלמה, את אופיו ואת מועד סיומו.

ירי הרקטות ופצצות המרגמה

  • ב-8 באוגוסט 2018 בסביבות שמונה בערב החל ירי מאסיבי של רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. רובו של הירי בוצע לאורך כל הלילה. לאחר לילה של שיגורים בלתי פוסקים פחת קצב הירי אולם הוא לא נפסק והוא נמשך עד שעות הערב למחרת. סה”כ שוגרו לשטח ישראל כ- 180 רקטות ופצצות מרגמה. סוללת ברזל יירטה כ-30 שיגורים. רוב הנפילות היו בשטחים פתוחים (דובר צה”ל, 9 באוגוסט 2018). שלא כבסבבי הסלמה קודמים קצב הירי היה גבוה ביותר ונראה כי הרקטות כוונו לאזורים מיושבים בעוטף עזה. כמו כן הורחב טווח הרקטות ואותר ירי לעבר אשקלון, נתיבות ואף שיגור אחד לבאר שבע. לבית החולים פונו 23 נפגעים בין הנפגעים פצועה אחת באורח בינוני –קשה. נזק נגרם לרכוש במספר מקומות נפגעו בתים ומבני תעשייה .
  • להלן כמה אירועים בולטים במהלך סבב ההסלמה:
    • האירועים החלו ב-8 באוגוסט 2018 בשעות הערב בשיגור מטח של שמונה רקטות לעבר שדרות. שתי רקטות יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. ארבע רקטות התפוצצו בעיר, אחת מהן פגעה בבית מגורים ואחת בגן שעשועים שהמה באותה שעה ילדים. אדם אחד נפצע באורח בינוני וחמישה נוספים באורח קל . שמונה בני אדם לקו בחרדה.
נזק לבית בשדרות (דוברות המשטרה, 8 באוגוסט 2018)     נזק לבית בשדרות (דוברות המשטרה, 8 באוגוסט 2018)
נזק לבית בשדרות (דוברות המשטרה, 8 באוגוסט 2018)
  • בליל 9-8 באוגוסט 2018 שוגרה פצצת מרגמה לעבר הישוב תלמי אליהו במועצה האזורית אשכול. פצצת המרגמה נפלה בפתח מבנה מגורים סמוך לבית אריזה. אישה (אזרחית תאילנדית) נפצעה באורח בינוני /קשה מרסיסים שחדרו לבטנה. אדם נוסף נפצע באורח קל.
  • ב-9 באוגוסט 2018 בשעות הבוקר התרחב טווח הירי ומספר רקטות שוגרו גם לעבר הערים אשקלון ונתיבות.
  • ב-9 באוגוסט 2018 שעות אחר הצהריים (ב-1500), לאחר שהארגונים הפלסטינים הודיעו על הפסקת אש, שוגרה רקטה לעבר באר שבע. הרקטה התפוצצה שבשטח פתוח. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. זוהי הרקטה הראשונה המשוגרת לבאר שבע מאז סיום מבצע “צוק איתן” (2014). מקורות פלסטינים מסרו כי הירי לעבר באר שבע בוצע על ידי קבוצת פעילים “סלפים” וכי כוחות הביטחון ברצועתה עוקבים אחריהם (אליום אלסבאבע, 9 באוגוסט 2018).
ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה הנרחבים ובפרקי הזמן שביניהם[1]

ירי רקטות ופצצות מרגמה מתחילת השנה

ירי רקטות ופצצות מרגמה מתחילת השנה

ירי רקטות בחתך רב שנתי

ירי רקטות בחתך רב שנתי

קבלות אחריות של חמאס וארגוני טרור אחרים
  • הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות כבר ב-8 באוגוסט בלילה לירי הרקטות לעבר יישובי עוטף עזה. בהודעה מטעמה נמסר, כי בתגובה ל”תוקפנות”, “ההתנגדות” הפלסטינית מפגיזה מזה שעות את יישובי האויב ומוצביו במספר רב של מטחי רקטות (דף הפייסבוק של הזרוע הצבאית של חמאס, 8 באוגוסט 2018; סוכנות אנטוליה, 9 באוגוסט 2018). בהמשך מסרה הזרוע הצבאית, כי האתרים הבולטים ביותר שהותקפו על ידי “ההתנגדות” הם: מוצב רעים- מפקדת אוגדת עזה; בסיס יפתח; בסיס זיקים; מוצב נחל עוז; מוצב ארז; שדרות וקיבוץ נחל עוז (דף הפייסבוק של הזרוע הצבאית של חמאס, 9 באוגוסט 2018).
  • במהלך ליל ה-9-8 באוגוסט פרסם “חדר המבצעים המשותף של פלגי ההתנגדות” (קרי, של ארגוני הטרור) מספר הודעות על מטחי הרקטות שנורו: לעבר מוצב ארז ושדרות, נתיבות, מוצבי נחל עוז, כיסופים וסופה ולעבר נירים, שדרות, יד מרדכי, ואור הנר (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 9 באוגוסט 2018; דף הפייסבוק של הזרוע הצבאית של חמאס, 9 באוגוסט 2018).
תגובת ישראל
  • בתגובה לירי הרקטות תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר יעדים ברצועת עזה הכוללים מטרות צבאיות, יעדים תשתיתיים ונכסים, בעיקר של חמאס. בסך הכול הותקפו כ-150 יעדים (עדכני ל-9 באוגוסט 2018). בין היעדים הצבאיים שהותקפו הוזכרו היעדים הבאים (דובר צה”ל, 9 באוגוסט 2018):
    • מפקדת גדוד של הזרוע הצבאית של חמאס בג’באליה (צפון רצועת עזה).
    • מתחם צבאי המשמש את חטיבת הצפון ובו מנהרה ימית.
    • מוצב צבאי של חמאס באזור ג’באליא בו מתבצעים אימוני לחימה בשטח בנוי ואימוני צוללנים של הכוח הימי של חמאס.
    • מתחם צבאי של גדוד זיתון המשמש לאחסון אמצעי לחימה וחפירת מנהרות.
    • מתחם של גדוד מזרח ג’באליא המשמש לאימונים וללוחמה בשטח בנוי. במתחם נחפר פיר המוביל למנהרת טרור.
    • בסיס חמאס בצפון הרצועה המשמש לאימוני פעילים בשטח בנוי ולשיגור רקטות ופצצות מרגמה.
    • מתחם אימונים ללוחמה בשטח בנוי במרכז רצועת עזה.
    • מתחם גדודי בו נערכים אימונים ומפגשים של בכירי הגדוד.
    • מתחם צבאי של חמאס המשמש את גדוד דיר אלבלח ובו מתבצעות חפירות מנהרה.
תקיפות צה"ל בליל 9-8 באוגוסט 2018 (מימין: דף הפייסבוק של הזרוע הצבאית של חמאס, 9 באוגוסט 2018 משמאל: דף הפייסבוק "ע'זה אלא'ן", 8 באוגוסט 2018)    תקיפות צה"ל בליל 9-8 באוגוסט 2018 (מימין: דף הפייסבוק של הזרוע הצבאית של חמאס, 9 באוגוסט 2018 משמאל: דף הפייסבוק "ע'זה אלא'ן", 8 באוגוסט 2018)
תקיפות צה”ל בליל 9-8 באוגוסט 2018 (מימין: דף הפייסבוק של הזרוע הצבאית של חמאס, 9 באוגוסט 2018 משמאל: דף הפייסבוק “ע’זה אלא’ן”, 8 באוגוסט 2018)
  • משרד הבריאות ברצועת עזה דיווח על שלושה פלסטינים שנהרגו בתקיפות צה”ל. על פי הדיווח שניים מההרוגים הם אישה בהריון ובתה בת השנה וחצי מבני משפחת חמאש, שנהרגו כאשר ביתם התקף בדיר אלבלח. כמו כן נפצעו כארבעים בני אדם (חשבון הטוויטר שבכה קדס, 9 באוגוסט 2018). ההרוג השלישי הינו עלי יוסף ע’נדור, בן 31, פעיל הזרוע הצבאית של חמאס במחנה הפליטים ג’באליא (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 9 באוגוסט 2018). עלי יוסף ע’נדור הוא בנו של אבו אנס אלע’נדור בכיר בזרוע הצבאית של חמאס.
תגובה לירי הרקטה לעבר באר שבע
  • בתגובה לירי הרקטה לעבר באר שבע תקפו כלי טיס של חיל האוויר בנין בן חמש קומות של כוחות ביטחון הפנים של חמאס בשכונת רימאל בעזה. המבנה שימש את חמאס לצרכים צבאיים (דובר צה”ל, 9 באוגוסט 2018). כלי התקשורת הפלסטיניים דיווחו על תקיפת מוסד אלמסחאל לתרבות ואמנות במערב העיר עזה (חשבון הטוויטר שהאב, 9 באוגוסט 2018). דווח כי הבניין נהרס כליל (אלמיאדין, 9 באוגוסט 2018). משרד הבריאות הודיע כי בתקיפה נפצעו 18 בני אדם (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 9 באוגוסט 2018).
הבניין שהותקף (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל לתקשורת הערבית – אביחי אדרעי, 9 באוגוסט 2018).    תיעוד התקיפה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 9 באוגוסט 2018)
מימין: הבניין שהותקף (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל לתקשורת הערבית – אביחי אדרעי, 9 באוגוסט 2018). משמאל: תיעוד התקיפה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 9 באוגוסט 2018)

שרידי הבניין בשכונת רימאל לאחר התקיפה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 9 באוגוסט 2018)
שרידי הבניין בשכונת רימאל לאחר התקיפה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 9 באוגוסט 2018)

הפסקת האש

ב-9 באוגוסט 2018 פרסמו “מקורות מהימנים” שהארגונים ברצועת עזה החליטו יחד על “רגיעה חד-צדדית” כדי למנוע מלחמה עם ישראל תוך הבהרה ש”שקט יענה בשקט”. לדבריהם, בסיוע “גורמים שונים” הושג הסכם על הפסקת שיגור הרקטות ופצצות המרגמה. לדברי אותם מקורות, שוחחו בכירי חמאס עם “כמה גורמים” מאז שהחלה ההסלמה כדי לבלום את ההתדרדרות. נמסר כי בכירי חמאס הסתפקו בתגובה על התקיפות הישראליות ובהעברת המסר שרצו להעביר לפיו “תקיפה תענה בתקיפה” (אלקדס, 9 באוגוסט 2018). בלשכת ראש ממשלת ישראל הכחישו כי ישראל התחייבה להפסקת אש (הארץ, 12 באוגוסט 2018).

  • בכיר חמאס, צלאח אלברדויל, הגיב על הפסקת האש וכתב: “עתה הסתיים סבב נוסף מסבבי המאבק עם אויב יהיר, שהתרופה לו היא התנגדות שאינה יודעת פחד ונסיגה מחיקו של עם גאה… תודה לחוד החנית, עזה המפוארת, תודה לגיבורי ההתנגדות, תודה לכל לב שפעם אהבה להתנגדות” (palsawa, 10 באוגוסט 2018). דובר חמאס, סאמי אבו זהרי, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי סבבי העימותים האחרונים הוכיחו, כי ישראל היא ישות שברירית שניתן להביסה (PALINFO, 10 באוגוסט 2018).
  • חאזם קאסם ,דובר חמאס, אמר כי מה שהתרחש ברצועה מהווה תוקפנות ברורה של ישראל נגד הרצועה וכי “ההתנגדות” הגיבה לתוקפנות והגנה על עצמה. לדבריו עמדת חמאס ו”ההתנגדות” ברורה: “שקט מצד ישראל יענה בשקט” ומנגד לכל תוקפנות תהיה תגובה מתאימה (אלמיאדין, 10 באוגוסט 2018). פוזי ברהום, דובר חמאס , אמר כי במקביל להסלמה ול”תוקפנות” נגד הרצועה הגיעה לקהיר משלחת חמאס כדי להציג את תפיסתה בנוגע לרגיעה ולהסרת המצור מעל רצועת עזה (שהאב, 9 באוגוסט 2018).
צעדת השיבה

למרות האירועים הודיעה הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה כי אירועי הצעדה צפויים להתקיים כסדרם וקראה לציבור להשתתף בהם(שבכה קדס, 9 באוגוסט 2018). גם חמאס עודדה את הפלסטינים להשתתפות נרחבת בצעדה (שהאב, 9 באוגוסט 2018). חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי ביום שישי ישתתף העם הפלסטיני בפעילויות צעדת השיבה ויתגרה במנגנון המלחמה של ישראל. כמו כן אמר כי ההסלמה האחרונה של ישראל ברצועה תמנף את צעדות השיבה (מרכז ההסברה הפלסטיני, 10 באוגוסט 2018). אנו סבורים, כי האלימות המופעלת ב”צעדות השיבה” טומנת בחובה פוטנציאל לסבב ההסלמה הבא, ואולי גם להידרדרות נרחבת.

  • צעדת השיבה התקיימה תחת הסיסמא “החירות והחיים לרצועת עזה”. כ-9,000 מפגינים הגיעו ביום שישי 10 באוגוסט 2018 למוקדי החיכוך המסורתיים לאורך גבול הרצועה עם ישראל (דובר צה”ל, 10 באוגוסט 2018). במהלך ההפגנות התעמתו המפגינים עם כוחות צה”ל . המפגינים הבעירו צמיגים סמוך לגדר ויידו אבנים . במהלך ההפגנות הושלכו רימון ומטען חבלה לעבר הכוחות. כוח צה”ל גם איתר ניסיון חציה של הגדר. בתגובה תקף טנק של צה”ל עמדה של חמאס בדרום רצועת עזה (דובר צה”ל, 10 באוגוסט 2018).
‏‏מפגינים מושכים את גדר התיל הסמוכה לגדר הביטחון במרכז הרצועה (מסרטון בדף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 10 באוגוסט 2018)     מפגינים מחבלים בגדר הביטחון במרכז הרצועה (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 10 באוגוסט 2018)
מימין: מפגינים מושכים את גדר התיל הסמוכה לגדר הביטחון במרכז הרצועה (מסרטון בדף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 10 באוגוסט 2018). משמאל: מפגינים מחבלים בגדר הביטחון במרכז הרצועה (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 10 באוגוסט 2018)
  • דובר משרד הבריאות ברצועה מסר, כי באירועי “צעדת השיבה” נהרגו שני פלסטינים, אחד מהם פראמדיק, ונפצעו 307, מהם הועברו לבתי החולים 131 פצועים (דף הפייסבוק של דובר משרד הבריאות ברצועה, 10 באוגוסט 2018). ב-11 באוגוסט 2018 מסר דובר משרד הבריאות כי מספר ההרוגים עלה לשלושה לאחר שאחד הפצועים מת מפצעיו (דף הפייסבוק של דובר משרד הבריאות ברצועה, 11 באוגוסט 2018).
  • אחמד מדלל, פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין, שנשא דברים במהלך הצעדה אמר, כי הצעדות הן “הפתרון האסטרטגי” של הפלסטינים והדגיש, כי יש להמשיך לדבוק בהן עד שחרור “השטחים הכבושים” והמקומות הקדושים. לדבריו “ההתנגדות” קבעה כללי עימות חדשים תחת השם “מאזן האימה והרתיעה” (ערוץ אלאקצא, 10 באוגוסט 2018). פתחי חמאד חבר הלשכה המדינית של חמאס, הגיע למחנות השיבה כחלק ממשלחת בכירי ארגונים השונים ואמר כי המשלחת הגיעה לשטח כדי להוכיח לעם הפלסטיני את ההצלחה שהושגה בביסוס משוואת “הפצצה תמורת הפצצה” מול ישראל. הוא פנה לפלסטינים בירדן בלבנון ובסוריה וציין כי גם להם גבולות עם ישראל וקרא להם לבצע את אותן הפעולות שנעשות בצעדות השיבה ברצועה לרבות הפרחת בלונים (פאל טודיי, 10 באוגוסט 2018).
טרור ההצתות
  •   עם סיום סבב ההסלמה חזר טרור ההצתות, אף כי חלה ירידה בהיקפו. במהלך סוף השבוע שוגרו עפיפונים ובלוני התבערה לעבר ישראל שגרמו למספר שריפות. ב-10 באוגוסט 2018 כיבו כוחות האש כחמש שריפות באזור עוטף עזה וב-11 באוגוסט פרצו כחמש שריפות כתוצאה משגור בלוני תבערה. בשעות הערב אותר בלון תבערה סמוך לחדר האוכל בישוב במועצה האזורית אשכול. חיל האוויר פעל מספר פעמים נגד חוליות משגרי בלוני תבערה בצפון ובדרום רצועת עזה.
הפרחת עפיפון תבערה במזרח העיר עזה במהלך "צעדת השיבה"  (חשבון הטוויטר של PALINFO, 10 באוגוסט 2018)    הפרחת עפיפון תבערה במזרח העיר עזה במהלך "צעדת השיבה"  (חשבון הטוויטר של PALINFO, 10 באוגוסט 2018)
הפרחת עפיפון תבערה במזרח העיר עזה במהלך “צעדת השיבה”
(חשבון הטוויטר של PALINFO, 10 באוגוסט 2018)
משט ל”הסרת המצור”
  • ב-11 באוגוסט 2018 בשעות אחר הצהרים יצא משט מחאה ימי של סירות “הסרת המצור”. טרם יציאת הסירות נערכה מסיבת עיתונאים בנמל עזה בה אמר אדהם אבו סלמיה, דובר רשות הלאומית להסרת המצור מרצועת עזה, כי מטרת המשט היא לפרוץ את האזור הביטחוני החדש התוחם את הרצועה (הכוונה היא למכשול הימי שבנתה ישראל סמוך לחוף זיקים) ולהסיר את המצור הימי שישראל מטילה על הרצועה. הוא פנה אל כל אלה המנסים להשיג רגיעה ואמר, כי תושבי הרצועה לא יקבלו פחות מהסרה כוללת ותמידית של המצור (אלאקצא, 11 באוגוסט 2018).
  • המשט, שמנה כחמישים סירות, יצא מנמל עזה לכיוון ישראל. על אחת הסירות היה גם שאדי עצפור כתב ערוץ אלאקצא שדיווח על האירועים בשידור חי (ערוץ אלאקצא, 11 ביולי 2018). ספינות של חיל הים הישראלי התקרבו לסירות וביצעו לעברן ירי אזהרה כדי להרחיקם מהאזור. הסירות שבו לנמל עזה .
המשט הימי שיצא מרצועת עזה (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 11 באוגוסט 2018)    המשט הימי שיצא מרצועת עזה (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 11 באוגוסט 2018)
המשט הימי שיצא מרצועת עזה (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 11 באוגוסט 2018)

[1] הסטטיסטיקה אינה כוללת נפילת רקטות בשטח רצועת עזה .