חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (29 באוגוסט – 4 בספטמבר 2018)

פלסטינים מחבלים בגדר המערכת בצפון הרצועה (חשבון הטוויטר QUDSN, 31 באוגוסט 2018)

פלסטינים מחבלים בגדר המערכת בצפון הרצועה (חשבון הטוויטר QUDSN, 31 באוגוסט 2018)

פתחי חמאד ב

פתחי חמאד ב"מחנה השיבה" במזרח רפיח (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 31 באוגוסט 2018)

ח'ליל אלחיה, סגן יו

ח'ליל אלחיה, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 1 בספטמבר 2018).

אנשי יחידת העפיפונים (

אנשי יחידת העפיפונים ("יחידת בני אלזוארי") במזרח העיר עזה. על העפיפון כתוב: ליחיא אלסנואר. ברכות, מהפכני מלכה (הכוונה למוצב "מלכה" במזרח העיר עזה) (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 31 באוגוסט 2018)

פגישת יחיא אלסנואר עם סופרים ואנשי תקשורת 2018 (אתר חמאס, 30 באוגוסט 2018)

פגישת יחיא אלסנואר עם סופרים ואנשי תקשורת 2018 (אתר חמאס, 30 באוגוסט 2018)

פגישת יחיא אלסנואר עם סופרים ואנשי תקשורת 2018 (אתר חמאס, 30 באוגוסט 2018)

פגישת יחיא אלסנואר עם סופרים ואנשי תקשורת 2018 (אתר חמאס, 30 באוגוסט 2018)

המשט מעזה בדרכו לעבר צפון הרצועה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 2 בספטמבר 2018, חשבון הטוויטר של פלסטין און ליין, 2 בספטמבר 2018)

המשט מעזה בדרכו לעבר צפון הרצועה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 2 בספטמבר 2018, חשבון הטוויטר של פלסטין און ליין, 2 בספטמבר 2018)

  • “צעדות השיבה” והמשט נמשכו גם השבוע . המפגינים יידו אבנים, הבעירו צמיגים וחדרו לשטח ישראל בצפון הרצועה. באחד ממוקדי ההפגנות הושלך רימון רסס לעבר כוח צה”ל. המשט התנהל במתכונת “הרגילה” ללא אירועים חריגים. במקביל נמשכו מאמצי מצרים להביא להסדרה בין הצדדים אך הם נתקלו בקשיים בשל עמדת הרשות הפלסטינית לפיה פיוס פנים פלסטיני קודם להסדרה.
  • ח’ליל אלחיה, בכיר חמאס, התבטא כי חמאס נענתה לדרישות מצרים והאו”ם להפחתת שיגור בלוני הבערה והשקיעה מאמצים רבים מול אלו המפריחים את הבלונים . בפועל אכן ניכרת לאחרונה ירידה משמעותית בהיקף הפרחת הבלונים, אף כי היא עדיין נמשכת. התבטאות ח’ליל אלחיה מעידה, כי הפרחת הבלונים והעפיפונים היא חלק ממדיניות חמאס וכי בידי חמאס היכולת להוריד או להעלות את מינון “טרור ההצתות” בהתאם לאינטרסים שלה.
  • במוקד האירועים ביהודה ושומרון עמד סיכול פיגוע דקירה בכניסה לאחת השכונות בקריית ארבע. פלסטיני מחברון שלף סכין והתקרב לעבר חיילי צה”ל במחסום. הלוחמים הגיבו בירי והרגו את המחבל.
  • הודעת ממשל ארה”ב על הפסקת המימון לאונר”א  עוררה תגובות נזעמות בקרב הפלסטינים. בכירי הרשות ופתח הדגישו, כי אין לארה”ב זכות לבטל את ההחלטה וקראו לקהילה הבינלאומית לגנות את ההחלטה ולספק את צרכי אונר”א. דובר הנשיאות ציין כי אבו מאזן בוחן אפשרות לפנות לעצרת הכללית של האו”ם ולמועצת הביטחון כדי להתמודד עם ההחלטה האמריקאית.
“צעדת השיבה”
  • כבכל יום שישי (מאז 30 במרץ 2018) התקיימה ביום שישי 31 באוגוסט 2018 ה”צעדת השיבה”, ה-23 במספר, תחת הכותרת “הצעדות נמשכות”. בצעדה השתתפו כמה אלפי מפגינים, שפעלו בחמישה מוקדים לאורך גדר הביטחון. המפגינים יידו אבנים והבעירו צמיגים. באחד המוקדים הושלך רימון רסס לעבר כוח צה”ל. כוחות צה”ל הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי לעבר המפגינים. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על 240 פצועים 82 מהם פונו לבתי חולים (דף הפייסבוק של דובר משרד הבריאות ברצועה, 31 באוגוסט 2018).
  • לדברי הפלסטינים מספר מפגינים חתכו את הגדר וחדרו לשטח ישראל בצפון רצועת עזה. בתקשורת הפלסטינית אף פורסם סרטון המתעד את החדירה (חשבון הטוויטר שבכה קדס, 1 בספטמבר 2018). כמו כן טענו הפלסטינים, כי במהלך הצעדה הצליחו להפיל רחפן ישראלי, ששיגר רימוני גז מדמיע לעבר המפגינים, מזרחית לעיר רפיח (שהאב, 31 באוגוסט 2018).
  • הועדה המארגנת קראה לציבור להשתתף בצעדת יום שישי הבא 7 בספטמבר 2018 שתתקיים תחת הסיסמא “שבים על אפו וחמתו של טראמפ” (פלסטין אליום, 31 באוגוסט 2018).

פלסטינים מחבלים בגדר המערכת בצפון הרצועה (חשבון הטוויטר QUDSN, 31 באוגוסט 2018)
פלסטינים מחבלים בגדר המערכת בצפון הרצועה (חשבון הטוויטר QUDSN, 31 באוגוסט 2018) 

 פלסטינים אוחזים ברחפן שלטענתם שימש לפיזור גז מדמיע נגד המפגינים והופל מזרחית לרפיח (דף הפייסבוק "פלסטין לייב", 1 בספטמבר 2018)
פלסטינים אוחזים ברחפן שלטענתם שימש לפיזור גז מדמיע נגד המפגינים והופל מזרחית לרפיח (דף הפייסבוק “פלסטין לייב”, 1 בספטמבר 2018)

  • כבכל שבוע הפגינו גם בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין נוכחות באירועי הצעדה. הבכירים, שנשאו דברים בפני קהל המפגינים, הצהירו, כי הצעדות תמשכנה ואף תתעצמנה. פתחי חמאד, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הדגיש את חשיבות המשך הצעדות. לדבריו צעדות אלה מהוות תשובה ל”בילבול” הקיים היום ברחוב הפלסטיני בנוגע לסוגיית הרגיעה. חמאד הדגיש, כי תושבי הרצועה ימשיכו לפעול כדי להסיר את “המצור” המוטל על רצועת עזה וכי הפעילות לא תפסק עד “שימומשו כל האינטרסים הפלסטינים” (אלאקצא, 31 באוגוסט 2018). גם ח’ליל אלחיה קבע בדבריו כי הצעדות תמשכנה ואף תתעצמנה עד שיושגו מטרותיהן ובראשן “השיבה והסרת המצור מעל הרצועה” (אלאקצא, פלסטין אליום, 31 באוגוסט 2018).
ירי רקטות ופצצות מרגמה
  • במהלך השבוע לא אותרו שיגורים של רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה האחרונים וביניהם[2]

ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה האחרונים וביניהם
המספרים בחודשים מאי יוני יולי 2018 משקפים מספר מינימאלי של רקטות ופצצות מרגמה. בשלב זה אין ביכולתנו להפריד בין ירי רקטות לירי פצצות מרגמה.

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי בחתך שנתי

ירי בחתך שנתי

טרור ההצתות
  • במהלך השבוע שוגרו עפיפונים ובלוני תבערה ספורים לעבר ישראל שגרמו למספר שריפות. במהלך אירועי יום שישי שוגר בלון תבערה אשר הצית שריפה ביער בארי. בשטח דיווחו על שני עפיפוני תבערה נוספים שנראו מעל יער בארי.
  • בהתייחסו ל “טרור ההצתות” אמר ח’ליל אלחיה, בכיר חמאס, כי חמאס נענתה לדרישות מצרים ולדרישות האו”ם להפחתת שיגור בלוני התבערה. אלחיה ציין, כי חמאס השקיעה מאמצים רבים מול הפלסטינים המפריחים את הבלונים ומול הארגונים המתנגדים להפסקת פעילות ההצתות ובכך לדבריו ביטלה חמאס את כל ה”תירוצים” של ישראל להפעיל כוח נגדה (אלאקצא, 31 באוגוסט 2018).
אנשי יחידת העפיפונים ("יחידת בני אלזוארי") במזרח העיר עזה. על העפיפון כתוב: ליחיא אלסנואר. ברכות, מהפכני מלכה (הכוונה למוצב "מלכה" במזרח העיר עזה) (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 31 באוגוסט 2018)    אנשי יחידת העפיפונים ("יחידת בני אלזוארי") במזרח העיר עזה. על העפיפון כתוב: ליחיא אלסנואר. ברכות, מהפכני מלכה (הכוונה למוצב "מלכה" במזרח העיר עזה) (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 31 באוגוסט 2018)
אנשי יחידת העפיפונים (“יחידת בני אלזוארי”) במזרח העיר עזה. על העפיפון כתוב: ליחיא אלסנואר. ברכות, מהפכני מלכה (הכוונה למוצב “מלכה” במזרח העיר עזה) (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה”, 31 באוגוסט 2018)
שיחות ההסדרה – תמונת מצב
  • מצריים ממשיכה בניסיונותיה להביא להסכמה בין הצדדים. על השיחות מעיב הוויכוח בין חמאס לרשות הפלסטינית, העומדת על כך שיש לכרוך את ההסדרה יחד עם פיוס פנים-פלסטיני. חמאס ממשיכה להאשים את הרשות הפלסטינית בהכשלת המאמצים להסדרה. ח’ליל אלחיה בכיר חמאס, אמר בהקשר זה כי המועצה הלאומית והמועצה המרכזית אינן מייצגות את העם הפלסטיני אלא את פתח בלבד ועל כן אש”ף אינו יכול להיות הנציג הלגיטימי להובלת הסדרה מול ישראל. מנגד אמר אסאמה אלקואסמי, דובר פתח, כי בראש סדר העדיפויות עומד הפיוס הפנים-פלסטיני שנועד להגן על הסוגיה הפלסטינית והוסיף, כי ההרגעה צריכה להתגבש במסגרת אש”ף (אלערביה אלחדת’, 28 באוגוסט 2018).
  • בליל 28-27 באוגוסט 2018 העבירו פתח והרשות הפלסטינית את תגובתן למסמך שגיבשה מצרים בנוגע לסוגית הפיוס הפנים פלסטיני. הרשות ממשיכה לעמוד בתוקף על דרישתה לפיה קודם תידון סוגיית הפיוס ורק לאחר מכן סוגית הרגיעה. לפי שעה עומדת פתח בסירובה להיפגש עם משלחת חמאס (אלחיאת, 29 באוגוסט 2018). בפגישה שקיים יחיא סנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, עם סופרים ואנשי תקשורת אמר כי משלחת חמאס ברצועה קיבלה לידיה את תגובת פתח למסמך שמצרים גיבשה וטען כי זוהי תגובה גרועה מזו שהייתה על המסמך הראשון. לדבריו אבו מאזן יפסיד רבות אם יטיל סנקציות על הרצועה (ערבי 21, 29 באוגוסט 2018).
  • ב-1 בספטמבר 2018 ביקרה משלחת מטעם המודיעין המצרי בראמאללה. בפגישה הוחלט על המשך המגעים בין ההנהגה הפלסטינית להנהגה המצרית. במהלך הביקור שב אבו מאזן והדגיש, כי הם רוכשים אמון לתפקיד שממלאה מצרים והדגיש, כי העם הפלסטיני דבק בחסות שמצרים מעניקה בכל הקשור לסיום הפילוג הפנים-פלסטיני (דניא אלוטן, 1 בספטמבר 2018).
  • ג’ייסון גרינבלט, שליח הנשיא האמריקאי למזרח התיכון , פרסם הודעה רשמית לפיה ממשל ארה”ב תומך במאמצי מצרים להשיג רגיעה ברצועה ולהשיב לרשות הפלסטינית את השליטה המלאה על הרצועה. גרינבלט הדגיש, כי הרשות אינה יכולה לעמוד מהצד בנושא ודרש ממנה לקחת חלק בפתרון כולל ברצועה. לדבריו אם הרשות לא תשוב לשליטה מלאה ימלאו גורמים אחרים את החלל (אתר משרד החוץ, 29 באוגוסט 2018). בתגובה לדבריו אמר נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות, כי אין חלופה לאש”ף, הנציג הלגיטימי היחיד של העם הפלסטיני, וכי ההנהגה הפלסטינית רואה בדברי גרינבלט התערבות ממשל ארה”ב בעניינים פנים-פלסטינים (ופא, 30 באוגוסט 2018).
פיגועים/ניסיונות לפיגועים
  • ב-3 בספטמבר 2018 בוצע ניסיון לדקר חייל בכניסה לאחת השכונות בקרית ארבע. מחקירה ראשונית של האירוע עולה, כי הפלסטיני שלף סכין והתקרב לעבר חיילי צה”ל שעמדו במחסום . הלוחמים הגיבו באש ירו בו והרגו אותו. הפלסטיני שניסה לבצע את הדקירה הוא ואא’ל עבד אלפתאח עבד אלע’ני אלג’עברי, בן 27 (לפי מקור אחר בן 36) מחברון. חמאס פרסמה הודעת אבל רשמית על מותו (דף הפייסבוק שהאב, חשבון הטוויטר של PALINFO, 3 בספטמבר 2018).
זירת פיגוע הדקירה בקרית ארבע (דף הפייסבוק שהאב, 3 בספטמבר 2018).    
מימין : זירת פיגוע הדקירה בקרית ארבע (דף הפייסבוק שהאב, 3 בספטמבר 2018). משמאל : כרזת אבל שפרסמה חמאס (חשבון הטוויטר של PALINFO, 3 בספטמבר 2018)
  • ב-2 בספטמבר 2018 השליך פלסטיני אבנים לעבר כלי רכב סמוך לתקוע (גוש עציון). לאחר מכן רץ לשטח הישוב שם תקף תושב מקומי בחפץ ברזל שלקח מאחת הגינות. בעת שתקף צעק ” אללה הוא אכבר”. כוחות צה”ל עצרו את התוקף. לא היו נפגעים (דובר צה”ל, 2 בספטמבר 2018).
אירועים בשטח
  • ברחבי יהודה ושמרון נמשך יידוי האבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטענים. כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע במסגרת זאת נעצרו חשודים בפעילות טרור, נתפסו כספים שנועדו למימון פעילות טרור ואמצעי לחימה תקניים ומאולתרים. להלן אירועים בולטים:
    • 3 בספטמבר 2018– במהלך סריקות, שביצעו כוחות הביטחון הישראליים במחנה הפליטים אלעזה (אזור בית לחם) התפתחו עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון. במהלכם יידו הפלסטינים אבנים והשליכו מטען לעבר הלוחמים. לא היו נפגעים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 3 בספטמבר 2018).
    • 3 בספטמבר 2018- מטען הושלך לעבר מעבר גלבוע (צפונית לג’נין) בעת שהיה סגור. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. כוחות צה”ל פעלו בניסיון לאתר את משליכי המטען (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 3 בספטמבר 2018).
    • 2 בספטמבר 2018 – צעירה פלסטינית העלתה את חשדם של המאבטחים במעבר קלנדיה לאחר שצעדה באזור בו נכנסים כלי רכב. הצעירה התבקשה לעצור וכשלא נענתה נעצרה על ידי כוחות הביטחון. בחיפוש נמצאה בתיקה סכין (כיכר השבת, 2 בספטמבר 2018).
    • 30 באוגוסט 2018 – אבנים יודו לעבר אוטובוס בכביש 443 סמוך לתחנת הדלק דור אלון. אישה נפצעה באורח קל בידה מרסיסים. שלושה חשודים בידוי האבנים נתפסו (הצלה ללא גבולות , 30 באוגוסט 2018)
    • 30 באוגוסט 2018 – לוחמי משמר הגבול ערכו חיפוש בכניסה לבית המשפט בסאלם (שומרון) בכליהם של שני נערים פלסטינים. בחיפוש נמצאו בשקיות, שנשאו השניים, שלושה מטענים. הנערים נעצרו (דוברות המשטרה, 30 באוגוסט 2018).
    • 30 באוגוסט 2018 – אבנים הושלכו לעבר כלי רכב סמוך לחיזמא (מזרחית לירושלים). אדם נפצע באורח קל מרסיסים ונזק נגרם לשמשת הכלי הרכב (הצלה ללא גבולות, 30 באוגוסט 2018).
    • 29 באוגוסט 2018 – בפעילות שביצעו כוחות הביטחון לאיתור אמצעי לחימה בביתוניא  (דרומית לראמאללה) וחרמלא (סמוך לבית לחם). תפסו הכוחות אמצעי לחימה ביניהם רובה סער מאולתר מסוג קרלו ואקדח ומחסנית (דובר צה”ל,  29 באוגוסט 2018).
    • 29 באוגוסט 2018- במהלך פעילות כוחות הביטחון באזור הכפר בית רימא (צפונית מערבית לראמאללה) התפתחו עימותים במהלכם יידו פלסטינים בקבוקי תבערה והשליכו מטען צינור לעבר כוחות הביטחון הישראליים . לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה”ל, 29 באוגוסט 2018).
    • 29 באוגוסט 2018 – אבנים יודו לעבר כלי רכב סמוך לתקוע המערבית (גוש עציון) . אדם נפצע באורח קל בראשו (איחוד הצלה, 29 באוגוסט 2018).
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[3]

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון

חשיפת פעילי חמאס באזור חברון
  • כוחות הביטחון הישראליים חשפו בשבועות האחרונים תשתית נרחבת של פעילי חמאס בחברון. בין הפעילים היו גם נשים. הפעילים עסקו בהעברת מודיעין, גיוס כספים ממפקדות הארגון בחו”ל, גיוס פעילים, תיאום פעילות במסגדים, תשלום למשפחות אסירים והסתה ברשתות החברתיות. בראש הקבוצה עמדו נזאר שחאדה ופארס אבו שרח, פעילי חמאס בכירים, שריצו בעבר עונשי מאסר בישראל. בראש ההתארגנות הנשית עמדה דינא כרמי אשתו של נשאת כרמי[4]. הפעילות מול הנשים, שהתרחבה בשנים האחרונות, כללה גיוס עשרות נשים שחלקן נשלחו לפגישות בחו”ל כדי לקבל כספים והנחיות ממחבלים ששוחררו במסגרת “עסקת שליט” ביניהם הארון נאצר אלדין השוהה בתורכיה (אתר שירות הביטחון הכללי, 28 באוגוסט 2018).
המצב במעברים

מעבר רפיח

  • במהלך השבוע היה מעבר רפיח פתוח לחזרת עולי רגל ממכה לרצועת עזה.
עולי רגל חוזרים לרצועה דרך מעבר רפיח (דף הפייסבוק שהאב, 31 באוגוסט 2018)   עולי רגל חוזרים לרצועה דרך מעבר רפיח (דף הפייסבוק שהאב, 31 באוגוסט 2018)
עולי רגל חוזרים לרצועה דרך מעבר רפיח (דף הפייסבוק שהאב, 31 באוגוסט 2018)
פתיחת שנת הלימודים ברצועה
  • ב-29 באוגוסט 2018 נפתחה שנת הלימודים ברצועת עזה בבתי הספר הממשלתיים, הפרטיים, ובתי הספר של אונר”א. סה”כ החלו ללמוד כ-550 אלף תלמידים, מהם 268 אלף בבתי הספר הממשלתיים וכ-250 אלף בבתי הספר של אונר”א (מען, 29 באוגוסט 2018). עדנאן אבו חסנה, דובר אונר”א, אמר כי שנת הלימודים נפתחה על רקע אי-ודאות, שכן לרשות אונר”א עומד מימון שיספיק רק לחודש ספטמבר. לדבריו מושקעים מאמצים רבים בשיתוף עם מזכ”ל האו”ם לגיוס מימון נוסף שיאפשר את המשך שנת הלימודים (סמא, 29 באוגוסט 2018).
טקס פתיחת שנת הלימודים בבית ספר של אונר"א בדיר אלבלח (אתר החדשות אלנג'אח, 29 באוגוסט 2018)    טקס פתיחת שנת הלימודים בבית ספר של אונר"א בדיר אלבלח (אתר החדשות אלנג'אח, 29 באוגוסט 2018)
טקס פתיחת שנת הלימודים בבית ספר של אונר”א בדיר אלבלח (אתר החדשות אלנג’אח, 29 באוגוסט 2018)
  • מחמד חמדאן, יו”ר מגזר המורים בהתאחדות העובדים הערביים באונר”א, אמר כי אונר”א שינתה את החלטתה ואפשרה השנה גם לתלמידים שאינם בני פליטים ללמוד בבתי הספר שלה. לדבריו עומדים בתי הספר בפני בעיות רבות כתוצאה מהקיצוצים בתקציב אונר”א ביניהן: מורים המועסקים על בסיס חוזה יומי וזקוקים לקביעות; תקציבים שלא הגיעו להפעלה ותחזוקה של בתי הספר. כמו כן ציין כי השנה לא חולקו לתלמידים צרכי כתיבה וכי ישנם אזורים, במיוחד במזרח העיר עזה, שבהם אין מספיק בתי ספר, ועל כן לומדים התלמידים בשלוש משמרות (פלסטין און ליין, 3 בספטמבר 2018).
פגישות תיאום בין הארגונים ברצועת עזה
  • במקביל לשיחות ההסדרה במצרים קיימה הנהגת חמאס שורה של מפגשים עם בכירים ומשלחות של כלל הארגונים ברצועה (הג’האד האסלאמי בפלסטין, תנועת אלאחראר, תנועת המג’אהדין, ועדות ההתנגדות החזית העממית; החזית הדמוקרטית; תנועת היוזמה הלאומית הפלסטינית; ותנועת פדא) בכל המפגשים, למעט שניים, השתתף יחיא אלסנואר. המפגשים הוקדשו לדיון בנושאים שונים ובראשם הפיוס הפנים-פלסטיני; המאמצים לאשרור הפסקת האש משנת 2014; הבטחת המשכן של “צעדות השיבה” וההתמודדות עם “עסקת המאה” (אתר תנועת חמאס, 29-30 באוגוסט 2018).
מפגש עם משלחת בכירי הג'האד האסלאמי בפלסטין (אתר תנועת חמאס, 29 באוגוסט 2018).     מפגש עם משלחת החזית הדמוקרטית (אתר תנועת חמאס, 30 באוגוסט 2018).
מימין: מפגש עם משלחת בכירי הג’האד האסלאמי בפלסטין (אתר תנועת חמאס, 29 באוגוסט 2018). משמאל: מפגש עם משלחת החזית הדמוקרטית (אתר תנועת חמאס, 30 באוגוסט 2018).
התבטאות יחיא סנואר
  • בפגישה שקיים יחיא סנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, עם סופרים ואנשי תקשורת התבטא בתקיפות בנושא שיחות הפיוס וההסדרה והאפשרות לסבב הסלמה נוסף. לדבריו חמאס מסרה לישראל, באמצעות מתווכים, כי במקרה ומאמצי ההרגעה יכשלו וישראל תפעל בתוקפנות נגד הרצועה תצית “ההתנגדות” את ישראל וכי “צופרי האזעקה יפעלו בגוש דן למשך שישה חודשים“. הוא הוסיף כי במידת הצורך, גלים של רקטות שפגעו בת”א במהלך מבצע “צוק איתן”, יפגעו בה הפעם תוך חמש דקות (ערבי 21, 29 באוגוסט 2018).
  • לגבי יכולותיה הצבאיות של חמאס אמר סנואר כי מאז “צוק איתן” שיפרה חמאס את יכולותיה הצבאיות, ובכלל זה את היקף המנהרות. כמו כן, לדבריו, שופר דיוק ירי הרקטות ופצצות המרגמה והוגדלו ראשי הנפץ שלהן. עוד ציין בדבריו, כי מערכת “כיפת ברזל” נכשלה וגרמה לישראל נזק רב (אלוטניה, 29 באוגוסט 2018). במהלך הפגישה גילה סנואר כי היה קורבן לניסיון התנקשות שבועיים לאחר תחילת שיחות הפיוס ברצועה. לדבריו מטען חומר נפץ שהופעל נגדו נועד להכשיל את מאמצי הפיוס (PNN, 30 באוגוסט 2018).
סיום מחנה קיץ של מגויסים לזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • ב-31 באוגוסט 2018 הסתיימו מחנות הקיץ של יחידת הגיוס של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין . במחנות שנקראו “מג’ד” (כבוד) השתתפו 5,000 צעירים. לדברי המארגנים נועדו המחנות לצעירים בני 22-18 המעוניינים להצטרף לזרוע הצבאית של הארגון. לדברי המארגנים עברו הנערים אימונים צבאיים בים וביבשה, אימוני כושר, הכשרות בתחום המודיעין וכן לימודי דת (ערוץ פאלטודי ביוטיוב, 1 בספטמבר 2018).
  • בטקס הסיום השתתפו בכירי הארגון ביניהם אחמד אלמדלל, בכיר הג’האד האסלאמי ברצועה. בדברים שנשא אמר מדלל, כי טקס הסיום של מחנות אלו נועד להעביר מסר לעם הפלסטיני כי פלוגות ירושלים יגנו עליו ולא יישבו בשקט כל עוד נמשך “הכיבוש הישראלי” (פאל טודיי, 1 בספטמבר 2018).
 טקס סיום מחנות הקיץ "מג'ד" של הג'האד האסלאמי.   בכיר הג'האד האסלאמי ברצועה, אחמד אלמדלל, מתראיין במהלך טקס הסיום (ערוץ פאלטודי ביוטיוב, 1 בספטמבר 2018)
מימין : טקס סיום מחנות הקיץ “מג’ד” של הג’האד האסלאמי. משמאל : בכיר הג’האד האסלאמי ברצועה, אחמד אלמדלל, מתראיין במהלך טקס הסיום (ערוץ פאלטודי ביוטיוב, 1 בספטמבר 2018)
תגובות נזעמות של הפלסטינים למהלכי הנשיא טראמפ
  • ב-1 בספטמבר 2018 פרסם ממשל ארה”ב הודעה רשמית לפיה החליט להפסיק את המימון שהוא מעביר לסוכנות אונר”א. זאת, לאחר שבתחילת השנה הודיעה ארה”ב על הקפאה של 65 מיליון דולרים מכספי המימון שהיא מעבירה בכל שנה . יצוין כי עד כה מימנה ארה”ב את הסוכנות בסכום של כ-350 מיליון דולרים המהווים כשליש מתקציב הסוכנות.

בהודעה לתקשורת שפרסמה דוברת מחלקת המדינה של ארה”ב ציינה, כי ארה”ב לא תוסיף לשאת ב”נטל הלא פרופורציוני” של מימון הסוכנות וכי המודל העסקי של אונר”א הקשור לגידול מתמיד בקהילת הזכאים לתמיכתה אינו קביל שכן מדובר במפעל “חסר תקנה” שארה”ב לא תתחייב להמשיך לתמוך בו . עוד נמסר בהודעה, כי בכוונת ארה”ב לערוך דיאלוג עם האו”ם, מדינות ואנשי עסקים בכל הקשור לבניית מודלים וגישות חדשים להעברת הסיוע (אתר מחלקת המדינה של ארה”ב, 1 בספטמבר 2018). בדברים שנשאה ניקי היילי, נציגת ארה”ב באו”ם במכון מחקר האמריקאי, הסכימה עם המראיין אשר אמר כי אונר”א סופרת יותר פליטים פלסטינים מהקיימים בפועל. לדבריה ארה”ב תתרום לאונר”א רק במידה והסוכנות תמנה את הפליטים באופן מדויק (רויטרס, 29 באוגוסט 2018).

  • הצהרת ממשל ארה”ב על הפסקת המימון זכתה לגינויים רבים ברשות הפלסטינית. הרשות הודיעה, כי היא שוקלת פנייה לעצרת הכללית ולמועצת הביטחון של האו”ם. ההנהגה הפלסטינית מציגה את ההחלטה כניסיון לחיסול הסוגיה הפלסטינית ו”זכות השיבה”. להן מספר התבטאויות בנושא:
  • צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף, אמר כי לארה”ב אין זכות לבטל את אונר”א שהוקמה בעקבות העצרת הכללית של האו”ם בשנת 1949. הוא הדגיש כי החלטת ארה”ב מהווה עבירה על החוק הבינלאומי. עוד ציין עריקאת כי אונר”א אינה המוסד הנמצא בבעלות הרשות הפלסטינית ועל הקהילה הבינלאומית לגנות בתוקף את ההחלטה האמריקאית ולספק את צרכי אונר”א כדי שהסוכנות תוכל להמשיך לדאוג לפליטים הפלסטינים (ופא, 1 בספטמבר 2018).
  • ריאצ’ אלמאלכי שר החוץ והמהגרים ברשות הפלסטינית אמר, כי בניגוד לתקוותיהם של נשיא ארה”ב והנהגתו, החלטת ארה”ב לא תוביל לפירוקה של אונר”א שכן החלטה זו גורמת למדינות רבות להגיב בתקיפות ל”מדיניות הביריונית של טראמפ” ולפעול להגנה על הסוכנות (ופא, 1 בספטמבר 2018).
  • נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות, אמר כי ההחלטה האמריקאית הינה חלק ממגמה לפגוע בעם הפלסטיני. לדבריו יו”ר הרשות אבו מאזן וההנהגה הפלסטינית בוחנים אפשרות לפנות לעצרת הכללית של האו”ם ולמועצת הביטחון כדי להתמודד עם ההחלטה האמריקאית. אבו רדינה ציין שנאומו הצפוי של אבו מאזן בעצרת הכללית של האו”ם יתייחס גם לנושא הפליטים (ופא, 1 בספטמבר 2018).
  • אסאמה קואסמי, דובר פתח, אמר כי נשיא ארה”ב הכריז מלחמה נגד העם הפלסטיני בשתי הסוגיות החשובות ביותר סוגיית הפליטים וסוגיית ירושלים (דניא אלוטן, 1 בספטמבר 2018).
  • בחמאס גינו בחריפות את הודעת ארה”ב. סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, קרא להקמת התארגנות בינלאומית שמטרתה להיאבק ב”רודנות של ארה”ב”. עוד אמר, כי המטרה העומדת מאחורי ההחלטה היא לבטל את “זכות השיבה” והיא מהווה הסלמה חמורה באופן ההתנהלות של ארה”ב נגד העם הפלסטיני ומשקפת את היסוד הציוני המושרש בהנהגה האמריקאית שהפכה לאויבו של העם הפלסטיני (חשבון הטוויטר של סאמי אבו זהרי, 31 באוגוסט 2018). חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס וראש משרד הקשרים הלאומיים בתנועה, הדגיש את דבקותה של חמאס ב”זכות השיבה” של הפליטים לאדמתם הכבושה. וציין כי “הזכות” נטועה בלבו של כל פלסטיני. הוא קרא למוסדות לזכויות האדם בעולם להתייצב נגד “ההתנשאות האמריקנית”, שחצתה את כל המוסכמות והחוקים הבינלאומיים (אתר חמאס, 1 בספטמבר 2018).
 קריקטורה לפיה נשיא ארה"ב הינו כלי בידי ישראל במאבק נגד אונר"א (פלסטין, 2 בספטמבר 2018)    "מפתח השיבה" של הפלסטינים בועט את נשיא ארה"ב טראמפ לאור החלטתו להפסיק את המימון לאונר"א (חשבון הטוויטר של PALINFO, 2 בספטמבר 2018)
מימין: קריקטורה לפיה נשיא ארה”ב הינו כלי בידי ישראל במאבק נגד אונר”א (פלסטין, 2 בספטמבר 2018) משמאל: “מפתח השיבה” של הפלסטינים בועט את נשיא ארה”ב טראמפ לאור החלטתו להפסיק את המימון לאונר”א (חשבון הטוויטר של PALINFO, 2 בספטמבר 2018)
משט נוסף מעזה לעבר צפון הרצועה
  • הרשות הלאומית לשבירת המצור שיגרה ב-2 בספטמבר 2018 משט נוסף, השישי במספר. המשט יצא מנמל הדייגים בעזה לעבר צפון הרצועה (הגבול הימי עם ישראל). במשט השתתפו כחמישים סירות שעל סיפונן דייגים, סטודנטים ופצועים פלסטינים. המשט חזר לרצועה בעקבות ירי הרחקה של צה”ל. במקביל למשט התקיימה הפגנה בגבול הצפוני של הרצועה (חשבון הטוויטר שבכה קדס, 2 בספטמבר 2018).
  • טלאל אבו ט’ריפה, חבר הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה ובכיר בחזית הדמוקרטית, אמר במסיבת עיתונאים, כי הפעילות הימית מתקיימת במסגרת מאבק הפלסטינים למימוש דרישותיהם, וכי הרשות הלאומית החליטה להתמודד עם אזור החיץ בים בדיוק כפי שמתמודדים עם אזור החיץ בגבול המזרחי של הרצועה. הוא הדגיש, כי הפעילות ביבשה ובים תימשך עד הסרת “המצור” (מען, 2 בספטמבר 2018).
המשט מעזה בדרכו לעבר צפון הרצועה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 2 בספטמבר 2018, חשבון הטוויטר של פלסטין און ליין, 2 בספטמבר 2018)    המשט מעזה בדרכו לעבר צפון הרצועה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 2 בספטמבר 2018, חשבון הטוויטר של פלסטין און ליין, 2 בספטמבר 2018)
המשט מעזה בדרכו לעבר צפון הרצועה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 2 בספטמבר 2018, חשבון הטוויטר של פלסטין און ליין, 2 בספטמבר 2018)

[*] בשל ראש השנה יצא הפרסום הבא של "חדשות הטרור" ב-16 בספטמבר 2018. אנו מאחלים לכל קוראינו שנה טובה.
[2]
הסטטיסטיקה אינה כוללת נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.
[3]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[4]
פעיל הזרוע הצבאית של חמאס שביצע ב-31 באוגוסט 2010 פיגוע ירי בצומת בני נעים בו נרצחו ארבעה בני אדם. כרמי נהרג במהלך חילופי אש עם כוחות הביטחון הישראליים כחודשיים לאחר מכן.