חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (16-5 בספטמבר 2018)

עימותים במהלך

עימותים במהלך "צעדת השיבה" במזרח העיר עזה. פריצה בשל גדר הביטחון ופלסטיני מחזיק בקבוק תבערה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 14 בספטמבר 2018)

עימותים במהלך

עימותים במהלך "צעדת השיבה" במזרח העיר עזה. פריצה בשל גדר הביטחון ופלסטיני מחזיק בקבוק תבערה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 14 בספטמבר 2018)

מיצג אמצעי לחימה ב

מיצג אמצעי לחימה ב"מחנה השיבה" במרכז הרצועה שמציג את התפתחות "ההתנגדות" (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 14 בספטמבר 2018)

מיצג אמצעי לחימה ב

מיצג אמצעי לחימה ב"מחנה השיבה" במרכז הרצועה שמציג את התפתחות "ההתנגדות" (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 14 בספטמבר 2018)

מיצג אמצעי לחימה ב

מיצג אמצעי לחימה ב"מחנה השיבה" במרכז הרצועה שמציג את התפתחות "ההתנגדות" (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 14 בספטמבר 2018)

פעילות

פעילות "יחידת ההטרדה הלילית" במזרח רפיח (דף הפייסבוק רפח24, 16 בספטמבר 2018).

  • בעוד שהמגעים להסדרה “דורכים במקום” העלתה חמאס לאחרונה את רף האלימות כלפי ישראל. באירועי “צעדת השיבה” (14 בספטמבר 2018) הופגנה אלימות רבה יותר מהשבוע שעבר; במהלך “צעדת השיבה” הושלכו רימונים ומטעני צינור לעבר לוחמי צה”ל; בימים שלאחר מכן הושלכו רימונים ומטעני צינור והונחו מטעני חבלה סמוך לגדר. כמו כן נמשך “טרור ההצתות” (בלוני תבערה אותרו בגן משחקים בקרית גת, כחמישים ק”מ מהרצועה).
  • במקביל יוזמים הפלסטינים פרובוקציות ומגלים “חשיבה יוצרת” בפיתוח דרכי פעולה, שמטרתן להטריד ולהתיש את חיילי צה”ל. במסגרת זאת הוקמה יחידה ייעודית הפועלת להטרדת צה”ל בלילות (הבערת צמיגים, השלכת בקבוקי תבערה לעבר עמדות צה”ל, הפעלת צופרים). כל זאת שברקע תוספת של אירועים שבועיים ל”צעדות השיבה” (משט מחאה והפגנות בחוף בימי שני, הפגנות באזור מעבר ארז בימי שלישי). הפרובוקציות הללו טומנות להערכתנו פוטנציאל הסלמה מחודשת, גם אם כוונת חמאס הינה להגביר את המתיחות המבוקרת כל עוד לא הושגה הסדרה.
  • במוקד הפיגועים ביהודה ושומרון עמד פיגוע דקירה, בכניסה לקניון בצומת גוש עציון. הנדקר, אזרח אמריקאי, מת מפצעיו. הדוקר נורה ונעצר על ידי כוחות הביטחון . כמו כן בוצעו פיגועי השלכת מטען, פיגוע ירי ויידויי אבנים לעבר כלי רכב ישראליים.
  • דובר משרד הבריאות הפלסטיני ברצועה התריע (9 בספטמבר 2018), כי הדלק בבתי החולים יספיק לעוד עשרה ימים ולאחר מכן ימנעו שירותי הרפואה מהתושבים. דובר משרד הבריאות של הרשות הפלסטינית הגיב כי לממשלת הרשות אין שליטה על משרד הבריאות ברצועה וכי היא לא תשמש כ”כספומט” עבורו.
  • לשורת הצעדים שנוקטת ארה”ב נגד הפלסטינים נוספה לאחרונה ההחלטה לסגור את משרדי אש”ף בוושינגטון. הרשות הפלסטינית הגיבה בזעם ודוברים מטעמה איימו בצעדי תגובה בזירת האו”ם ומול בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC).
אירועי “צעדת השיבה”

כבכל יום שישי (מאז 30 במרץ 2018) התקיימה ביום שישי 14 בספטמבר “צעדת השיבה”, ה-25 במספר. בצעדת השיבה, שכותרתה הייתה “ההתנגדות (קרי, הטרור) היא בחירתנו”, השתתפו כ-13,000 פלסטינים, מספר גדול יחסית של משתתפים ביחס להפגנות האחרונות. המפגינים התקהלו במספר מוקדים לאורך גדר הביטחון. באירועי צעדת השיבה הופגנה השבוע אלימות חריגה. המפגינים הבעירו צמיגים, יידו אבנים, השליכו מטעני צינור ובקבוקי תבערה ופרצו את גדר הגבול. כמו כן הופרחו מספר עפיפונים ובלוני תבערה. שריפה פרצה ביער בארי בעקבות בלון תבערה, ששוגר מרצועת עזה. בלוני תבערה אותרו בגן משחקים בקרית גת (כחמישים ק”מ מרצועת עזה).

ניסיון כניסה מתועד לשטח ישראל במזרח מחנה הפליטים אלבריג' (סרטון בחשבון הטוויטר QUDSN, 14 בספטמבר 2018)     ניסיון כניסה מתועד לשטח ישראל במזרח מחנה הפליטים אלבריג' (סרטון בחשבון הטוויטר QUDSN, 14 בספטמבר 2018)
ניסיון כניסה מתועד לשטח ישראל במזרח מחנה הפליטים אלבריג’ (סרטון בחשבון הטוויטר QUDSN, 14 בספטמבר 2018)

לצפייה בסרטון

https://twitter.com/qudsn/status/1040657278154797056

Capture2    Capture2
שיגור עפיפוני תבערה במזרח ח’אן יונס (חשבון הטוויטר QUDSN, 14 בספטמבר 2018)
  • ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות ברצועה, מסר, כי באירועי “צעדת השיבה” נהרגו שלושה פלסטינים, בהם ילד, ונפצעו 248, מהם הועברו לבתי החולים 120 פצועים (דף הפייסבוק של דובר משרד הבריאות ברצועה, 14 בספטמבר 2018).
  • כבכל שבוע נכחו בכירי חמאס באירועים ביניהם אחמד בחר, פתחי חמאד וח’ליל אלחיה. בדברים שנשא פתחי חמאד, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ב”מחנה השיבה” במזרח העיר עזה, אמר כי אם לא יישבר “המצור” מעל עזה, הפלסטינים ימציאו דרכים חדשות [להאבק] נגד “הכיבוש” ביבשה, בים ובאוויר (חשבון הטוויטר QdsTvBreaking, 14 בספטמבר 2018). הוא קרא לפלסטינים ביהודה ושומרון לנהל יחד אתם את המערכה (palsawa, 14 בספטמבר 2018).
 פתחי חמאד נואם במזרח העיר עזה (palsawa, 14 בספטמבר 2018).    אחמד בחר במחנה "צעדת השיבה" במזרח ח'אן יונס (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 14 בספטמבר 2018)
מימין: פתחי חמאד נואם במזרח העיר עזה (palsawa, 14 בספטמבר 2018). משמאל: אחמד בחר במחנה “צעדת השיבה” במזרח ח’אן יונס (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה”, 14 בספטמבר 2018)
  • ב”מחנה השיבה” במרכז הרצועה הוצגה תערוכה שעסקה בהתפתחות “ההתנגדות” (קרי, הזרוע הצבאית /טרוריסטית של ארגוני הטרור). בתערוכה הוצגו אמצעי לחימה שנעשה בהם שימוש לאורך השנים. מארגני הצעדות הודיעו, כי בשבוע הבא תתקיים “צעדת השיבה” תחת הכותרת “שבירת המצור” (פאל אינפו, 14 בספטמבר 2018).
מיצג אמצעי לחימה ב"מחנה השיבה" במרכז הרצועה שמציג את התפתחות "ההתנגדות" (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 14 בספטמבר 2018)    מיצג אמצעי לחימה ב"מחנה השיבה" במרכז הרצועה שמציג את התפתחות "ההתנגדות" (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 14 בספטמבר 2018)
מיצג אמצעי לחימה ב”מחנה השיבה” במרכז הרצועה שמציג את התפתחות “ההתנגדות” (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה”, 14 בספטמבר 2018)
אירועים חריגים במהלך “צעדת השיבה”
  • במהלך ההפגנות השליכו המפגינים שני רימונים לעבר כלי רכב צבאי בצפון הרצועה ומספר מטעני צינור לעבר לוחמי צה”ל. קצין צה”ל נפצע באורח קל מרסיסי מטען צינור. כמו כן זיהו חיילי צה”ל תשעה חשודים שחצו את גדר הביטחון בדרום רצועת עזה. החשודים חזרו מיד לשטח הרצועה (דובר צה”ל, 14 בספטמבר 2018).
  • בתגובה להשלכת הרימונים והמטענים תקפו כלי טיס וטנק של צה”ל עמדות חמאס ברחבי רצועת עזה (דובר צה”ל, 14 בספטמבר 2018). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על פגיעה בעמדות תצפית של “ההתנגדות” מזרחית לשג’אעיה, מזרחית לאלתפאח, במזרח שכונת זייתון בדרום העיר עזה ושטח חקלאי מזרחית לח’אן יונס (פאל אינפו, שבכה קדס, דניא אלוטן, 14 בספטמבר 2018).
פעילות לילית שמטרתה להתיש את כוחות צה”ל
  • בימים האחרונים מדווחים אמצעי התקשורת על פעילותן של יחידות חדשות של צעירים פלסטינים בשם “יחידות ההטרדה הלילית”. לדברי הפעילים ביחידות הללו, מטרתן להשאיר את חיילי צה”ל בגבולות הרצועה בכוננות תמידית, להתיש אותם ולמנוע מהם מנוחה תוך שימוש באמצעים שונים שהבולטים בהם: הבערת צמיגים בחסות החשיכה באזורים סמוך גדר הביטחון לאורך גבול הרצועה; השלכת בקבוקי תבערה לעבר עמדות צה”ל לאורך הגבול; הפעלת צופרים כדי לגרום לכוחות צה”ל להכריז על כוננות (צפא, 16 בספטמבר 2018; פלסטין און ליין, 16 בספטמבר 2018) .
  • בנאום שנשא אחמד בחר, סגן יו”ר המועצה המחוקקת ב”מחנה השיבה” בח’אן יונס, הודיע על הקמתה של “יחידת ההטרדה הלילית” שנועדה לפעול בלילות מול כוחות צה”ל סמוך לגדר הביטחון (אלאקצא, 14 בספטמבר 2018). גם חבר “הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה”, בכיר החזית העממית לשחרור פלסטין, מאהר מזהר, התייחס לנושא באומרו, כי כל מה שמתרחש עתה הוא במסגרת המצאת דרכים חדשות להתמודד עם צעדיה של ישראל ו”המצור” שהיא מטילה על הרצועה. בשלב הבא תהיה הסלמה נוספת בפעילות העממית, ותוקמנה יחידות נוספות כמו “יחידת ההטרדה הלילית” (אלערבי אלג’דיד, 14 בספטמבר 2018).

על רקע זה ניתן לראות הבערת צמיגים בקרבת גדר הביטחון מזרחית למחנה הפליטים אלבוריג’ ב-13 בספטמבר 2018 בשעות הלילה, שנועדה “להטעות את כוחות צה”ל” (שבכה קדס, 14 בספטמבר 2018). להערכתנו נועדו פעולות אלה להרחיב את מגוון האירועים התודעתיים ברצועה בנוסף ל”צעדות השיבה” כדי לשמר “מתיחות מבוקרת” מול ישראל כל עוד לא נראית התקדמות בשיחות ההסדרה.

 

פעילות "יחידת ההטרדה הלילית" במזרח רפיח (דף הפייסבוק רפח24, 16 בספטמבר 2018). משמאל: פעילות היחידה במרכז הרצועה בפעולה (דף הפייסבוק של איאד אלבאז אבו אלמשיר, 13 בספטמבר 2018)   פעילות "יחידת ההטרדה הלילית" במזרח רפיח (דף הפייסבוק רפח24, 16 בספטמבר 2018). משמאל: פעילות היחידה במרכז הרצועה בפעולה (דף הפייסבוק של איאד אלבאז אבו אלמשיר, 13 בספטמבר 2018)
פעילות “יחידת ההטרדה הלילית” במזרח רפיח (דף הפייסבוק רפח24, 16 בספטמבר 2018). משמאל: פעילות היחידה במרכז הרצועה בפעולה (דף הפייסבוק של איאד אלבאז אבו אלמשיר, 13 בספטמבר 2018)
ירי רקטות ופצצות מרגמה
  • לא אותרו שיגורים של רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה האחרונים וביניהם[2]

ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה האחרונים וביניהם
המספרים בחודשים מאי יוני יולי 2018 משקפים מספר מינימאלי של רקטות ופצצות מרגמה. בשלב זה אין ביכולתנו להפריד בין ירי רקטות לירי פצצות מרגמה.

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי בחתך שנתי

ירי בחתך שנתי

העדר התקדמות בשיחות ההסדרה
  • לפי שעה אין התקדמות בשיחות ההרגעה כמו גם בשיחות הפיוס הפנים-פלסטיניות בתיווך מצרים. ב-15 בספטמבר 2018 ערכו ניקואלי מלדנוב, שליח האו”ם לתהליך השלום במזרח התיכון, וסגן מתאם האו”ם לתהליך השלום במזרח התיכון ביקור קצר ברצועה (אלקדס, 15 בספטמבר 2018). על פי מקורות מצריים ביקשה מצרים ממשלחת חמאס לדחות את ביקורה בקהיר בשבוע לפחות כדי לאפשר למצרים לערוך הכנות והתייעצויות נוספות בעיקר עם פתח (אלחיאת, 13 בספטמבר 2018). מקור פלסטיני מסר, כי בתגובה לבקשת פתח שלא להרחיב את מעגל המשתתפים בשיחות החליט המודיעין הכללי המצרי להגביל את סבב שיחות הפיוס וההרגעה עם ישראל לחמישה ארגונים בלבד. זאת, בניגוד לסבב השיחות הקודם בו השתתפו נציגי כלל הארגונים. בחמאס הכחישו את הידיעה לפיה חמאס נכנעה לבקשת פתח (ערבי 21 , 11 בספטמבר 2018).
  • גורמי חמאס בכירים התבטאו בנושא:
    • חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי במהלך השיחות הועלו מספר רעיונות יצירתיים לטפול במצב ההומניטארי ברצועה וכי התקיים דיון במעבר ימי. בדראן הכחיש כי המאמצים להרגעה הופסקו (אלשרק אלאוסט, 14 בספטמבר 2018).
    • לדברי חאזם קאסם, דובר חמאס, ההרגעה עם ישראל לא נכשלה ועדיין מושקעים מאמצים להשגתה (מען, 10 בספטמבר 2018).
    • בראיון שהעניק ח’אלד משעל, לשעבר יו”ר הלשכה המדינית של חמאס ,אמר כי חמאס יצרה קלפי מיקוח חדשים בדמות “צעדות השיבה”, ובלוני התבערה, באמצעותם הופעל לחץ על ישראל, והם מאפשרים את המשא ומתן לרגיעה (אלג’זירה, 10 בספטמבר 2018).
אירועים נוספים ברצועת עזה
  • בליל 16-15 בספטמבר 2018 התקהלו כמה מאות פלסטינים במספר מוקדים לאורך גדר הביטחון. במהלך ההתקהלות הושלכו שלושה רימונים ומטעני צינור. לא היו נפגעים (דף הפייסבוק צבע אדום, 16 בספטמבר 2018).
  • ב-10 בספטמבר 2018 חשפו כוחות צה”ל מטען שהונח סמוך גדר הביטחון בדרום רצועת עזה. ב-13 בספטמבר 2018 נוטרל המטען על ידי צה”ל באופן מבוקר. מטען נוסף התגלה באותו מקום מספר ימים לאחר מכן ונוטרל על ידי כוחות צה”ל (דובר צה”ל, 14 בספטמבר 2018 ) נראה שהמטענים הונחו על ידי חולייה שהתקרבה לגדר הביטחון בחסות הפרות הסדר האלימות ברצועה.
מטען שאותר ונוטרל ב-13 בספטמבר על גדר הביטחון בדרום הרצועה.   מטען שאותר ונוטרל ב-13 בספטמבר על גדר הביטחון בדרום הרצועה.
מימין: מטען שאותר ונוטרל ב-13 בספטמבר על גדר הביטחון בדרום הרצועה. משמאל: המטען שנחשף ב-14 בספטמבר (דובר צה”ל 13, 14 בספטמבר 2018)
  • ב-9 בספטמבר 2018 זיהה כוח צה”ל חשוד שהתקרב לגדר הביטחון וניסה לחבל בה. בוצע ירי לעברו והוא נפצע ונלקח לטיפול רפואי על ידי כוחות צה”ל. מאוחר יותר מת מפצעיו. כמה שעות קודם לכן זיהה כוח צה”ל ארבעה חשודים שניסו לחצות את גדר הביטחון בצפון רצועת עזה ולחדור לישראל. לוחמי צה”ל עצרו את החשודים. ברשותם נמצאו סכין וגרזן (דובר צה”ל, 9 בספטמבר 2018).
פיגועים/ניסיונות לפיגועים

פיגוע דקירה בצומת גוש עציון

  • ב-16 בספטמבר 2018 בוצע פיגוע דקירה בכניסה לקניון בצומת גוש עציון . אדם בן 40, אזרח אמריקאי, נפצע באורח אנוש ומת מאוחר יותר מפצעיו בבית החולים. הנדקר הסתער לעבר המחבל הדוקר ואף ירה לעברו לפני שהתמוטט. המחבל נורה על ידי אזרחים, נפצע ונעצר על ידי כוחות הביטחון (דוברות מגן דוד אדום, 16 בספטמבר 2018).
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי מבצע פיגוע הדקירה הינו ח’ליל יוסף אלג’בארין, בן 17, מיטא, מדרום לחברון (דף הפייסבוק יטא יטא, 16 בספטמבר 2018).
זירת פיגוע הדקירה בגוש עציון (חשבון הטוויטר PALINFO, 16 בספטמבר 2018).    המחבל הדוקר ח'ליל יוסף אלג'בארין לחברון (דף הפייסבוק יטא יטא, 16 בספטמבר 2018)
מימין : זירת פיגוע הדקירה בגוש עציון (חשבון הטוויטר PALINFO, 16 בספטמבר 2018). משמאל : המחבל הדוקר ח’ליל יוסף אלג’בארין לחברון (דף הפייסבוק יטא יטא, 16 בספטמבר 2018)
פיגועים נוספים
  • ב- 11 בספטמבר 2018 הושלך מטען צינור לעבר בסיס משמר הגבול באבו דיס (ירושלים). המטען התפוצץ מחוץ לבסיס סמוך לאחד השערים. לא היו נפגעים. נזק קל נגרם לשער (דף הפייסבוק צבע אדום, 12 בספטמבר 2018).
  • ב-11 בספטמבר 2018 התפוצץ מטען מייצור עצמי סמוך לישוב עדי עד (צפונית לראמאללה). לא היו נפגעים. בעקבות כך פעלו כוחות הביטחון הישראליים בכפר הסמוך אלמועיר (צפונית לראמאללה) לאיתור היורים (דובר צה”ל, 12 בספטמבר 2018).
  • ב-9 בספטמבר 2018 בוצע ירי סמוך לכוכב יעקב לא היו נפגעים נזק נגרם לכלי רכב (דובר צה”ל, 9 בספטמבר 2018).
אירועים בשטח
  • במקביל לפיגועים נמשכו ברחבי יהודה ושומרון אירועי יידוי האבנים. כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע . במסגרת זאת נעצרו חשודים בפעילות טרור, נתפסו כספים שנועדו למימון פעילות טרור ואמצעי לחימה תקניים ומאולתרים. להלן אירועים בולטים:
    • 13 בספטמבר 2018 – בעקבות ריבוי אירועי יידוי אבנים בשבועות האחרונים בכביש 443 (ירושלים מודיעין) נכנסו כוחות הביטחון הישראליים לכפר בית עור אלתחתא ועצרו מספר חשודים בידוי אבנים לעבר הכביש (דף הפייסבוק צבע אדום, 13 בספטמבר 2018).
    • 13 בספטמבר 2018 – בעקבות סריקות שביצוע כוחות הביטחון הישראליים בכפר ביתוניא (צפונית לראמאללה) תפסו הכוחות אקדח וארבעה בקבוקי תבערה מוכנים להשלכה (דובר צה”ל, 13 בספטמבר 2018).
    • 12 בספטמבר 2018 – אבנים יודו לעבר כלי רכב בכביש גוש עציון – חברון, בין בית אומר לצומת כרמי צור. לא היו נפגעים. נגרם נזק לשמשת כלי הרכב (דף הפייסבוק צבע אדום, 12 בספטמבר 2018).
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[3]

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון

המצב במעברים

מעבר רפיח

  • מעבר רפיח ממשיך להיות פתוח לתנועת נכנסים ויוצאים מרצועת עזה על פי רשימות שהתקבלו מראש (אתר משרד הפנים והביטחון הלאומי, 12 בספטמבר 2018). מצרים העבירה לרצועה משאיות מוצרי דלק וסחורות דרך מעבר צלאח אלדין (פלסטין אליום, 12 בספטמבר 2018).

מעבר ארז

  • ב-4 בספטמבר 2018 התקהלו כאלף בני אדם מול מעבר ארז בצפון רצועת עזה. זאת, במסגרת הפגנה שארגנה “הרשות הלאומית לצעדות השיבה ושבירת “המצור” במחאה על החלטת נשיא ארה”ב לקצץ את הסיוע שמעניקה לאונר”א. ההפגנות לוו בהפרות סדר אלימות. המפגינים התקדמו לעבר המעבר, השליכו בקבוקי תבערה וחיבלו בתשתית ביטחונית בשטח. כוחות צה”ל ירו לעבר המפגינים. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על פצוע באורח קשה (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 4 בספטמבר 2018).
  • בתגובה להתפרעות המפגינים הודיעה ישראל על סגירת מעבר ארז עד להשלמת תיקון הנזקים שנגרמו במקום. השימוש במעבר אושר רק למקרים הומניטאריים (דובר צה”ל, 4 בספטמבר 2018). ב-13 בספטמבר 2018 נפתח המעבר מחדש
מחסור בדלק מאיים להשבית את פעילות בתי החולים

אשרף אלקדרה דובר משרד הבריאות ברצועה התריע, במסיבת עיתונאים, על המצב החמור בו נמצאים בתי החולים ברצועה. אלקדרה ציין כי החלה “הספירה לאחור” להפסקת פעילותם של בתי החולים ברצועה ומניעת שירותי רפואה מהתושבים (פלסטין אליום, 9 בספטמבר 2018). עאטף אלחות, מנהל בית החולים אבו יוסף אלנג’אר, מסר כי מלאי הדלק יספיק לבית החולים לעשרה ימים. לדבריו בשל המחסור הם דוחים ניתוחים, חולי דיאליזה אינם מקבלים טיפול והופסקו שירותי המעבדות וצילומי רנטגן. אלחות קרא לכל הגורמים להתערב כדי למנוע “אסון הומניטארי” (דניא אלוטן, 12 בספטמבר 2018).

  • אסאמה אלנג’אר, דובר משרד הבריאות ברשות הפלסטינית, מסר כי משרד הבריאות אינו אחראי על משבר הדלק בבתי החולים ברצועה והבהיר, כי לממשלה אין שליטה על משרד הבריאות ברצועה שאותו מנהלת חמאס. אלנג’אר הדגיש, כי הם לא ישמשו “כספומטים” עבור המשרד ברצועה (שהאב, 9 בספטמבר 2018). עם זאת ציין, כי בעבר סיפקה הרשות הפלסטינית דלק וגם שלחה תרופות בחינם לבתי החולים (שבכה קדס, 9 בספטמבר 2018). צלאח ברדאויל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, גינה את תגובת משרד הבריאות של הרשות (חשבון הטוויטר של צלאח ברדאויל, 9 בספטמבר 2018).
התדרדרות נוספת ביחסי ארה”ב והרשות הפלסטינית
  • לאחרונה חלה התדרדרות נוספת ביחסי ארה”ב והרשות הפלסטינית. זאת לאחר שארה”ב נקטה מספר צעדים נוספים להעמקת הלחץ על הרשות:
    • ב-10 בספטמבר 2018 פרסמה הת’ר נאוורט, דוברת מחלקת המדינה של ארה”ב, הצהרה לפיה לאחר בחינה מעמיקה החליטה מחלקת המדינה לסגור את משרדי אש”ף בוושינגטון . על-פי ההודעה התירה ארה”ב למשרדים לפעול כדי לכונן שלום מקיף וארוך טווח עם ישראל. אולם אש”ף לא נקט צעדים ממשיים לקראת ניהול משא ומתן עם ישראל אלא מנהיגותו גינתה את תכנית השלום האמריקאית וסירבה לשתף פעולה עם הממשל האמריקאי. לפיכך החליט הממשל שהמשרד בוושינגטון ייסגר (אתר מחלקת המדינה של ארה”ב, 10 בספטמבר 2018).
    • באותו יום נשא ג’ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי, נאום בו מתח ביקורת חריפה על בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC). בולטון הציג את בית הדין כמוסד החותר תחת ריבונות מדינות, סותר את החוקה האמריקאית וכמוסד לא אפקטיבי ואף מסוכן. בולטון ציין כי ארה”ב לא תשתף פעולה עם בית הדין ולא תצטרף אליו ותנקוט את כל האמצעים הדרושים כדי להגן על אזרחי ארה”ב ובעלות בריתה מתביעות לא מוצדקות. בנאומו הציג בולטון את המקרה של ישראל כמקרה בולט שבו נחקרת מדינה דמוקרטית ליברלית ביחס לפעולות שנקטה כדי להגן על עצמה (רויטרס, 10 בספטמבר 2018).
    • מספר ימים לאחר מכן נמסר כי בהוראת הבית הלבן, ארה”ב לא תחדש את מימון Conflict Management and Mitigation Program שמטרתה לחזק את היחסים בין ישראל לפלסטינים. עד כה קיבלה התוכנית מימון בגובה של 26 מיליון דולרים בשנה. הסוכנות האמריקאית לפיתוח בינלאומי פרסמה הודעה לפני אין באפשרותה לסייע לפלסטינים ביהודה, שומרון ורצועת עזה כתוצאה מהחלטת ממשל ארה”ב (ניו יורק טיימס, 14 בספטמבר 2018).
  • ברשות הפלסטינית הגיבו בזעם על צעדי ארה”ב ובעיקר על ההחלטה לסגור את נציגות אש”ף.
    • בנאומו בפני שרי החוץ של הליגה הערבית אמר ריאצ’ אלמאלכי, שר החץ והמהגרים ברשות הפלסטינית, כי ארה”ב רק טוענת שהיא מנסה לסייע לפתרון הסכסוך בין ישראל לפלסטינים לדבריו בפועל היא תומכת בעמדה הישראלית ומנצלת את כוחה כדי לשרת את האינטרסים שלה (ופא, 11 בספטמבר 2018).
    • צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף, אמר, כי לצעד זה יהיו השלכות מדיניות קשות והוא “יהרוס את הסדר העולמי”. עריקאת הבהיר כי ינקטו צעדים להגן על העם הפלסטיני בארה”ב וכי העם לא ייכנע לאיומים ויאבק על חירותו ועל עצמאותו. מקורות פלסטינים מסרו כי בתגובה לפעילות ארה”ב בוחנת הרשות הפלסטינית אפשרות להשגת הכרה בינלאומית במעמדה כמדינה באו”ם (אלקדס אלערבי, 11 בספטמבר 2018).
    • נביל שעת’, יועצו של אבו מאזן לענייני חוץ, כינה את החלטת ארה”ב כ”החלטה טיפשית”, אשר נועדה לחסל את הסוגיה הפלסטינית. הוא ציין ההחלטה לא תצליח לסלק את הפלסטינים מאדמותיהם (ערוץ אלערבי אליום, 11 בספטמבר 2018).
    • חסאם זמלט, נציג אש”פ בוושינגטון הנמצא כבר כמה חודשים בראמאללה, אמר כי הפלסטינים אינם מופתעים מהחלטת הממשל בארה”ב. זמלט ציין כי זהו “יום שחור” בתהליך השלום במזרח התיכון וציין כי למרות זאת הם לא יפסיקו להיאבק למען השגת זכויותיהם (אתר PNN באנגלית, 11 בספטמבר 2018).

קריקטורה שפורסמה באלחיאת אלג'דידה, ביטאונה הרשמי של הרשות הפלסטינית, לפיה סגירת הנציגות הינה מותו של תהליך השלום (אלחיאת אלג'דידה, 11 בספטמבר 2018)
קריקטורה שפורסמה באלחיאת אלג’דידה, ביטאונה הרשמי של הרשות הפלסטינית, לפיה סגירת הנציגות הינה מותו של תהליך השלום (אלחיאת אלג’דידה, 11 בספטמבר 2018)

פניות הרשות הפלסטינית לבית הדין הבינלאומי בהאג
  • שופטי בית המשפט העליון בישראל דחו את עתירת הפלסטינים בעניין פינוי ח’אן אלאחמר וקבעו כי אין מניעה לפנות את המקום. בתגובה לדחיית העתירה טען אסאמה אלקואסמי, דובר פתח, כי החלטת ישראל בדבר הפינוי מהווה הפרה בוטה של החוק הבינלאומי. הוא קרא לארגונים ולציבור הפלסטיני לערוך הפגנות למניעתו.
  • בעקבות ההחלטה הישראלית הודיע צאא’ב עריקאת, כי הרשות הפלסטינית הגישה תלונה למשרדה של התובעת הכללי של בית הדין הבינלאומי (ICC), פאטו בנסודה. לדבריו הרשות ביקשה מהתובעת לפתוח בחקירה בנוגע לסוגיית ח’אן אלאחמר. זאת, בנוסף לשלושה תיקים רשמיים נוספים שהוגשו לתובעת בעבר בנוגע ל”תוקפנות” ברצועת עזה, ההתנחלויות וירושלים והאסירים הפלסטינים (הטלוויזיה הפלסטינית, 11 ספטמבר 2018). לדברי ריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו”ם, מבצעת התובעת הראשית של בית הדין הבינלאומי כעת בדיקה מקדמית בעניין התלונות הפלסטיניות שהוגשו לבית הדין. הוא הביע תקווה שבהמשך הן יועברו לחקירה רשמית. מנצור ציין, כי הרשות מקיימת קשר תכוף עם התובעת הכללית לצורך זה (הטלוויזיה הפלסטינית, 5 בספטמבר 2018).

בישיבת הוועד הפועל של אש”ף חשף אבו מאזן כי בנוסף להגשת התביעה בנושא ח’אן אלאחמר מתנהלים מגעים עם ירדן לפנייה לבית הדין הבינלאומי (ICC) ולבית הדין לצדק בהאג (ICI) כדי לגבש עמדה בנוגע להגשת תביעה נגד ישראל בנוגע למסגד אלאקצא (ערוץ היוטיוב של אבו מאזן, 15 בספטמבר 2018). 

אבו מאזן נושא דברים בכינוס הוועד הפועל של אש"פ בלשכתו בראמאללה (ערוץ היוטיוב של אבו מאזן, 15 בספטמבר 2018).   צאא'ב עריקאת, במסיבת עיתונאים בראמאללה בה הודיע על הגשת תלונה נגד ישראל (אלג'זירה נט, 11 בספטמבר 2018)
מימין: אבו מאזן נושא דברים בכינוס הוועד הפועל של אש”פ בלשכתו בראמאללה (ערוץ היוטיוב של אבו מאזן, 15 בספטמבר 2018). משמאל: צאא’ב עריקאת, במסיבת עיתונאים בראמאללה בה הודיע על הגשת תלונה נגד ישראל (אלג’זירה נט, 11 בספטמבר 2018)
פרגואי החליטה שלא להעביר את השגרירות לירושלים
  • לאחר שפרגואי הודיעה במאי 2018 על כוונתה להעביר את שגרירותה בישראל לירושלים וחנכה את שגרירותה החדשה חזרה בה הממשלה מהמהלך והחזירה את שגרירותה לתל אביב. בכירי הרשות הפלסטינית ביניהם צאא’ב עריקאת וריאצ’ אלמאלכי בירכו על החלטת פרגואי והציגו אותה כהחלטה אמיצה התואמת את החוק הבינלאומי. השניים קראו למדינות נוספות לעשות כן. לטענתם הצעד של פרגואי נעשה לאחר שבפרגואי התחייבה לעשות כן במהלך ביקורו של שר החוץ הפלסטיני במדינה. אסאמה אלקואסמי, דובר פתח, בירך על ההחלטה ואמר כי צעד זה מהווה ניצחון לפלסטינים, לחוקים הבינלאומיים ולדיפלומטיה הפלסטינית (ופא, 5 בספטמבר 2018).

[*] בשל החגים יצא הפרסום הבא של "חדשות הטרור" ב-3 באוקטובר 2018.אנו מאחלים לכל קוראינו מועדים לשמחה.
[2]
הסטטיסטיקה אינה כוללת נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.
[3]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.