חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (30 באוקטובר- 6 בנובמבר 2018)

מפגינים מנסים לחבל בגדר התיל סמוך לגדר הביטחון (דף הפייסבוק של

מפגינים מנסים לחבל בגדר התיל סמוך לגדר הביטחון (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 5 בנובמבר 2018).

מפגינים סמוך לגדר הביטחון.

מפגינים סמוך לגדר הביטחון.

אסמאעיל רצ'ואן נואם במהלך המשט בצפון הרצועה (דף הפייסבוק של

אסמאעיל רצ'ואן נואם במהלך המשט בצפון הרצועה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 5 בנובמבר 2018)

המשלחת המצרית עם הגעתה לרצועה (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 5 בנובמבר 2018)

המשלחת המצרית עם הגעתה לרצועה (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 5 בנובמבר 2018)

אבו מאזן נפגש בשרם אלשיח' עם נשיא מצרים אלסיסי בשולי כינוס

אבו מאזן נפגש בשרם אלשיח' עם נשיא מצרים אלסיסי בשולי כינוס "צעירי העולם" (ופא, 3 בנובמבר 2018)

  • ב”צעדת השיבה” ביום שישי האחרון ניכרה הפחתה ברף האלימות. גם פעולות המשט השבועי וההפגנה המתקיימת במהלכו סמוך לגבול הצפוני של הרצועה, התקיימו ללא הפרות סדר משמעותיות . ברקע נמשכים מאמצי התיווך המצריים לקדם רגיעה, שבמסגרתה הגיעה משלחת מצרית לסבב שיחות נוסף ברצועה (החמישי במסגרת סבבי השיחות בחודש האחרון).
  • ביהודה ושומרון סוכלו השבוע שני ניסיונות לבצע פיגועי דקירה: בכניסה לקרית ארבע (הדוקר נורה ונפצע) וסמוך לתחנת הדלק בכפר אדומים (הדוקרת נורתה ונפצעה).
  • בסקירה שנתן נדב ארגמן, ראש שרות הביטחון הכללי, בפני חברי ועדת חוץ וביטחון בכנסת הוא הדגיש כי חמאס מנסה ללא הפסקה לבצע פיגועים ביהודה ושומרון. הפיגועים מוכוונים מרצועת עזה, תורכיה ולבנון. לדבריו הצליח שירות הביטחון הכללי לסכל 480 פיגועים בשנה האחרונה והדבר מעיד על מה שמתחולל מתחת לפני השטח (ynet, 6 בנובמבר 2018).
אירועי “צעדת השיבה”[1]
  • ביום שישי 2 בנובמבר 2018 נערכה ברצועת עזה צעדה נוספת במסגרת “צעדות השיבה”. בצעדה, שהייתה קטנה יחסית בממדיה, השתתפו כמה אלפי מפגינים (זאת לעומת כ-16,000 בשבוע שעבר). רוב המשתתפים לא התקרבו לגדר הביטחון ועל כן סף החיכוך עם כוחות צה”ל היה נמוך יחסית. כתוצאה מכך גם מספר הנפגעים היה נמוך(על פי נתוני משרד הבריאות ברצועה פונו לבתי החולים 32 פצועים). כמו כן לא שוגרו עפיפונים ובלוני תבערה ולא נעשו ניסיונות לפרוץ את הגדר.
  • ההפחתה הניכרת ברף האלימות הייתה ככל הנראה תוצאה של לחץ מצרי על חמאס ושאר הארגונים בעקבות התקדמות במשא ומתן להסדרה. משלחת מצרית אף סיירה באחד ממוקדי ההפגנות כדי לעמוד מקרוב על יישום חלקם של הפלסטינים בהבנות. חברי הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה הגדולה קראו במסיבת עיתונאים שערכו לאחר המפגש עם המשלחת הביטחונית המצרית לקיים את צעדות השיבה בדרכי שלום (אלוטניה, 1 בנובמבר 2018). יחד עם זאת הבהירו בכירי חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועה כי לא יוותרו על המשך קיום הצעדות.

פעילי כוח הריסון של חמאס מכים באלות מפגינים ומונעים התקרבותם לגדר הביטחון (דף הפייסבוק של פתח, 2 בנובמבר 2018)
פעילי כוח הריסון של חמאס מכים באלות מפגינים ומונעים התקרבותם לגדר הביטחון (דף הפייסבוק של פתח, 2 בנובמבר 2018)

  • הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה קראה לציבור להשתתף ב”צעדת השיבה” ב-9 בנובמבר 2018 שתעמוד בסימן “הצעדה נמשכת” (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה”, 5 בנובמבר 2018)

כרזה שפרסמה הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה הקוראת להשתתף ב"צעדת השיבה" ב-9 בנובמבר 2018 (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 5 בנובמבר 2018)
כרזה שפרסמה הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה הקוראת להשתתף ב”צעדת השיבה” ב-9 בנובמבר 2018 (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה”, 5 בנובמבר 2018)

אירועים נוספים
  • ב-5 בנובמבר 2018 נערכו פעילויות המשט השבועי ה-15 במספר. במשט השתתפו 15 כלי שיט אשר יצאו מנמל עזה ועשו דרכם לעבר צפון הרצועה בקרבת מוצב זיקים. במקביל התקיימו הפרות סדר על גבול ישראל רצועת עזה סמוך לזיקים. מכלי התקשורת הפלסטינים עולה, כי בניגוד לאירועי המשטים הקודמים, המפגינים לא הבעירו צמיגים, וכלי השיט שהשתתפו במשט נמנעו מלהגיע לגבול הימי והגיעו עד למרחק של כ-500 מטר בלבד (אנטוליה, 5 בנובמבר 2018).
  • עם זאת, למרות ההפחתה באלימות, כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי במהלך הפרות הסדר חתכו המשתתפים את גדר הביטחון . הסהר האדום הפלסטיני מסר, כי 21 פלסטינים נפצעו במהלך ההפגנות (צפא, 5 בנובמבר 2018).
  • במהלך האירועים התבטאו בכירי חמאס ומארגני הצעדות לגבי המשך הפעילויות:
    • אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, אמר, כי הצעדות הנערכות בים וביבשה, תמשכנה עד להסרת ה”מצור” המוטל על רצועת עזה באופן מלא (אתר רדיו צות אלאקצא, 5 בנובמבר 2018).
    • אדהם אבו סלמיה, דובר הרשות הלאומית לצעדות השיבה, אמר כי קצב הצעדות מושפע ממידת יכולתה של הפעילות האזורית והבינלאומית לענות לדרישות הפלסטינים ותחושות הפלסטינים בעזה בשיפורים בתנאי המחייה, שהחשוב בהם הוא העלייה בשעות אספקת החשמל (אתר רדיו צות אלאקצא, 5 בנובמבר 2018)..
    • טלאל אבו ט’ריפה, חבר הרשות העליונה של צעדת השיבה, אמר כי השיחות בנושא ההרגעה מתנהלות בצורה טובה, וכי הצעדות נמשכות אולם תוך הפחתה בשיגור בלוני התבערה, הפסקת הבערת הצמיגים והפסקת הפגיעה בגדר הביטחון. זאת לדבריו, כדי לא לתת לישראל אמתלה להכשיל את המאמצים המצריים להגיע להסכם (סוכנות אנטוליה, 5 בנובמבר 2018).
ירי רקטות ופצצות מרגמה
  • במהלך השבוע לא אותרו שיגורים של רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה האחרונים וביניהם[2]

ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה האחרונים וביניהם

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי בחתך שנתי

ירי בחתך שנתי

ניסיונות לבצע פיגועי דקירה
  •  ב-5 בנובמבר 2018 ניסה פלסטיני לבצע פיגוע דקירה בצומת אליאס (בכניסה לקריית ארבע). הפלסטיני הגיע לצומת וניסה לפתוח שתי מכוניות ולדקור את יושביהן, אזרחים וקצין. לוחם צה”ל שזיהה את ניסיון הדקירה ירה לעבר הפלסטיני ופצע אותו. לא היו נפגעים בקרב האזרחים והחיילים שהיו במקום. הפלסטיני, שנפצע באורח קל בינוני, פונה לבית החולים (תקשורת ישראלית, 5 בנובמבר 2018). בתקשורת הפלסטינית דווח, כי מבצע ניסיון פיגוע הדקירה הוא אחמד עבד אלנאצר אדעיס (מנאצרה), בן 28, מבני נעים (מען, 5 בנובמבר 2018).
  • לוחמי משמר הגבול של משטרת ישראל פצעו פלסטינית שניסתה לדקור את אחד הלוחמים סמוך לתחנת הדלק בכפר אדומים. הפלסטינית הגיעה לתחנת הדלק והסתתרה בחנות במקום. כוחות משמר הגבול שהגיעו לאזור זיהו אותה והיא החלה להימלט. הלוחמים קראו לה לעצור. הפלסטינית שלפה מספרים ורצה לעברם. אחד הלוחמים ביצע ירי לעברה והיא נפצעה. בחיפוש בתיקה נמצאה גם סכין (דוברות המשטרה, 6 בנובמבר 2018).

סכין ומספרים שנמצאו בתיקה של הפלסטינית שניסתה לדקור (משטרת ישראל, 6 בנובמבר 2018)
סכין ומספרים שנמצאו בתיקה של הפלסטינית שניסתה לדקור (משטרת ישראל, 6 בנובמבר 2018)

סיכולי טרור ביהודה ושומרון
  • בסקירה שנתן ראש שירות הביטחון הכללי נדב ארגמן בפני חברי וועדת חוץ וביטחון בכנסת, אמר כי המצב בזירה הפלסטינית בשנה האחרונה אינו יציב . לדבריו, למרות שלכאורה על פני השטח אפשר לראות שקט יחסי, מנסה חמאס ללא הפסקה לבצע פיגועים ביהודה ושומרון בהכוונה מרצועת עזה, תורכיה ולבנון. לדבריו במהלך השנה האחרונה הצליח שירות הביטחון הכללי לסכל 480 פיגועים. כמו כן נעצרו כ-500 פלסטינים שהתכוונו לבצע פיגועים כמפגעים בודדים . ארגמן ציין, כי היקף הסיכולים יכול להעיד על מה שמתחולל מתחת לפני השטח (ynet, 6 בנובמבר 2018).
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[3]

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון

אספקת חשמל לרצועה
  • התקשורת הפלסטינית דיווחה על שיפור ניכר בשעות אספקת החשמל לתושבי הרצועה. זאת, לאחר שבעקבות אספקת הסולר לתחנת הכוח במימון קטר, הודיעה רשות האנרגיה ברצועה על הפעלת גנרטור שלישי בתחנת הכוח. בעקבות הפעלת הגנרטור דווח כי חשמל מגיע לבתים במשך 16 שעות ביממה, ובמספר אזורים נרשמו אף מקרים של אספקת חשמל במשך עשרים ואפילו 24 שעות ביממה (ראיה, 5 בנובמבר 2018; אלח’ליג’ און ליין, 4 בנובמבר 2018).
שביתה במעבר כרם שלום
  • נאהצ’ שחיבר, יו”ר אגודת נהגי המשאיות ברצועה, דיווח, כי הנהלת הצד הפלסטיני של מעבר כרם שלום (המנוהל על ידי הרשות הפלסטינית) עדכנה ב-5 בנובמבר 2018 את אגודת נהגי המשאיות על החלטתה לגבות 30 ₪ עבור כל משאית הנכנסת מישראל לרצועה. בתגובה להחלטה, השביתה אגודת נהגי המשאיות את תנועת המשאות במעבר עד לביטול ההחלטה (אלאיאם, 6 בנובמבר 2018). בעקבות ההחלטה פרסמה אגודת נהגי המשאיות בדף הפייסבוק שלה פוסטים בהם הטילו את האחריות לתוצאות ההשבתה על נט’מי מהנא, ראש רשות המעברים הפלסטינית הכפוף לאבו מאזן (דף הפייסבוק של אגודת נהגי המשאיות ברצועה, 5 בנובמבר 2018).
נהגי משאיות פלסטינים נוקטים בצעדי מחאה בכניסה לצידו הפלסטיני של מעבר כרם שלום בתגובה להחלטת הרשות הפלסטינית לגבות מס עבור כל משאית הנכנסת לרצועה (דף הפייסבוק QUDSN, 5 בנובמבר 2018)    נהגי משאיות פלסטינים נוקטים בצעדי מחאה בכניסה לצידו הפלסטיני של מעבר כרם שלום בתגובה להחלטת הרשות הפלסטינית לגבות מס עבור כל משאית הנכנסת לרצועה (דף הפייסבוק QUDSN, 5 בנובמבר 2018)
נהגי משאיות פלסטינים נוקטים בצעדי מחאה בכניסה לצידו הפלסטיני של מעבר כרם שלום בתגובה להחלטת הרשות הפלסטינית לגבות מס עבור כל משאית הנכנסת לרצועה (דף הפייסבוק QUDSN, 5 בנובמבר 2018)

קריקטורה המותחת ביקורת על ההחלטה:"(גביית) המיסים מהמת, אסורה" (דף הפייסבוק של אסמאעיל אלבזם, 5 בנובמבר 2018)
קריקטורה המותחת ביקורת על ההחלטה:”(גביית) המיסים מהמת, אסורה” (דף הפייסבוק של אסמאעיל אלבזם, 5 בנובמבר 2018)

תרומות לרצועה מגורמי חוץ
  • הטלוויזיה הרשמית של קטר חשפה, כי מאז תחילת הקמפיין שהשיקה קטר לפני 24 ימים תחת הסיסמא “לעזה מגיע לחיות” הגיע גובה התרומות לסכום של 4,360,000 דולרים (פלסטין אליום, 3 בנובמבר 2018).
  • מחמוד אלשורפא, דובר ארגון IHH התורכי ברצועת עזה מסר, כי הם העניקו סיוע בשווי 100,000 דולר ל-565 תושבי רצועת עזה אשר נפצעו במהלך השתתפותם ב”צעדות השיבה” כתוצאה מירי צה”ל (אנטוליה, 2 בנובמבר 2018).
המשך ניסיונות הסדרה בתיווך מצרים
  • נמשכים מאמצי מצרים ברצועת עזה להביא לרגיעה בין ישראל לחמאס. במסגרת זאת הגיעה ב-5 בנובמבר 2018 המשלחת המצרית, בראשות אחמד עבד אלח’אלק, האחראי על התיק הפלסטיני במודיעין הכללי, לביקור חמישי במספר במסגרת סבבי השיחות הנוכחיים. דווח, כי המשלחת הביאה עמה את התשובה הישראלית לנושא ההסדרה בעקבות ישיבת הקבינט ב-4 בנובמבר (מען, 5 בנובמבר 2018; סוכנות אנטוליה, 5 בנובמבר 2018).
פגישת בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין
  • חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ערכו ב-1 בנובמבר 2018 פגישה במשרדו של אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס. במהלך הפגישה נדונו נושאים שונים וביניהם “צעדות השיבה”, המאמצים להסרת המצור והשגת רגיעה. אפשר שבפגישה נדון גם אירוע ירי הרקטות האחרון אותו יזם הג’האד האסלאמי בפלסטין כמהלך עצמאי שבוצע, ככל הנראה, ללא ידיעת חמאס. בתום הפגישה נמסר על הסכמה בין הצדדים לגבי כמה עקרונות ביניהם (פלסטין אליום, 1 בנובמבר 2018):
    • ביסוס היחסים בין חמאס לג’האד האסלאמי והמשך התיאום בכל המישורים.
    • הגנה על “ההתנגדות” ופתיחת חדר מבצעים משותף לכלל הארגונים ברצועה.
    • המשך “צעדות השיבה” עד שתושגנה מטרותיהן תוך שמירה על על התנהלותן “בדרכי שלום”.
תרגיל היערכות לשעת חירום בצפון הרצועה
  • ב-1 בנובמבר 2018 נערך בצפון הרצועה תרגיל לבחינת מוכנות העורף ומוכנותם של המשרדים והמנגנונים הממשלתיים למצבי חירום דוגמת התקפה צבאית ישראלית. התרגיל, שהתקיים במשך כשעתיים, התבצע במספר מוקדים ברצועה והשתתפו בו משרדים ומנגנונים ממשלתיים. במהלך התרגיל נשמעו קולות נפץ ונרשמה תנועה ערה של כלי רכב משטרה ושל אמבולנסים. כמו כן התפרסו כוחות רבים ברחובות ובצמתים הראשיים.
  • לדברי גורמים ברצועת עזה תורגלה מוכנות צוותי הפינוי והרפואה במסגרת מספר תרחישים ביניהם: פיצוץ מטען בתחנת המשטרה, תקיפת כלי רכב, תקיפת בית הספר ועוד (סוכנות אלרא’י, 31 באוקטובר 2018; סוכנות אנטוליה, 1 בנובמבר 2018; אתר המשטרה הפלסטינית ברצועה, 1 בנובמבר 2018). דובר משרד הפנים ברצועה הסביר, כי התרגיל נערך לשיפור תפקודם של מנגנוני הביטחון, משרדי הממשלה והשירותים הניתנים לציבור בעתות חירום, והוא חלק מבדיקות מוכנות של המערך הממשלתי בעתות חירום (אתר משרד הפנים ברצועה, 1 בנובמבר 2018).
תרגול תרחיש פיצוץ בתחנת המשטרה בג'באליא (אתר המשטרה הפלסטינית ברצועה, 1 בנובמבר 2018; דף הפייסבוק של משרד הפנים ברצועה, 1 בנובמבר 2018)     תרגול תרחיש פיצוץ בתחנת המשטרה בג'באליא (אתר המשטרה הפלסטינית ברצועה, 1 בנובמבר 2018; דף הפייסבוק של משרד הפנים ברצועה, 1 בנובמבר 2018)
תרגול תרחיש פיצוץ בתחנת המשטרה בג’באליא (אתר המשטרה הפלסטינית ברצועה, 1 בנובמבר 2018; דף הפייסבוק של משרד הפנים ברצועה, 1 בנובמבר 2018)
כלבי משטרה עורכים חיפוש אחר חומרי נפץ (אתר המשטרה הפלסטינית ברצועה, 1 בנובמבר 2018; דף הפייסבוק של משרד הפנים ברצועה, 1 בנובמבר 2018)    כלבי משטרה עורכים חיפוש אחר חומרי נפץ (אתר המשטרה הפלסטינית ברצועה, 1 בנובמבר 2018; דף הפייסבוק של משרד הפנים ברצועה, 1 בנובמבר 2018)
כלבי משטרה עורכים חיפוש אחר חומרי נפץ (אתר המשטרה הפלסטינית ברצועה, 1 בנובמבר 2018; דף הפייסבוק של משרד הפנים ברצועה, 1 בנובמבר 2018)
פעיל הזרוע הצבאית של חמאס נהרג ב”תאונת עבודה”
  • דובר משרד הבריאות ברצועה דיווח על מותו של דאוד רזק עיד ג’ניד, בן 37, ב”תאונת עבודה” בצפון הרצועה (דף הפייסבוק של ד”ר אשרף אלקדרה, 1 בנובמבר 2018). אמצעי תקשורת דיווחו כי הוא נהרג כתוצאה מפיצוץ בבניין המנהל האזרחי לשעבר בג’באליא (דף הפייסבוק של ערוץ אלקדס, 1 בנובמבר 2018; אמד, 1 בנובמבר 2018). הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה בה מסרה כי ג’ניד היה פעיל בשורותיה (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 1 בנובמבר 2018).

דאוד ג'ניד (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 1 בנובמבר 2018)
דאוד ג’ניד (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 1 בנובמבר 2018)

כינוס המועצה המרכזית של אש”ף
  • בתום דיוני המועצה המרכזית של אש”ף, שהתכנה ב-29-28 באוקטובר 2018 בראמאללה, פורסמה הודעת סיכום. בהודעת הסיכום התייחסות מפורטת לנושא היחסים בין הרשות הפלסטינים וישראל. על פי הודעת הסיכום, החליטה המועצה לסיים את התחייבויות אש”ף והרשות הפלסטינית כלפי ההסכמים שלהם עם ישראל (“רשות הכיבוש” כלשון ההודעה). בכלל זה הוחלט להשהות את ההכרה במדינת ישראל עד שזו תכיר במדינת פלסטין בגבולות 4 ביוני 1967 שבירתה היא מזרח ירושלים. כמו כן הוחלט לעצור עת התיאום הביטחוני עם ישראל, על צורותיו השונות ולבצע היפרדות כלכלית מישראל (ביטול פרוטוקול פריז). המועצה המרכזית ייפתה את כוחם של אבו מאזן והועד הפועל לעקוב אחר יישום ההחלטות הללו (ופא, 29 באוקטובר 2018). עד כה לא אותרו צעדים מעשיים בשטח ליישום ההחלטות. בהקשר זה ציין חבר המועצה המהפכנית של אש”ף כי החלטות המועצה המרכזית ייושמו בהדרגה (נוסחה זהמותירה לאבו מאזן גמישות בקביעת אופן יישום הצעדים וקצב היישום).
פגישת אבו מאזן ונשיא מצרים
  • אבו מאזן נועד ב-3 בנובמבר 2018, בשולי דיוני פורום הצעירים העולמי שנערך בשרם אלשיח’, עם נשיא מצרים עבד אלפתח אלסיסי (ופא, 3 בנובמבר 2018). לדברי עזאם אלחמד, חבר הועד המרכזי של פתח, הבטיח אלסיסי לאבו מאזן, כי לא תתקבל אף הצעה בסוגיה הפלסטינית ללא הסכמת הפלסטינים. והוא ציין, כי המצרים לא יתפשרו על פחות מהקמת מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים המזרחית ומציאת פתרון לבעיית הפליטים. בנושא המצב ברצועת עזה הדגיש אלסיסי בפני אבו מאזן כי מצרים מקפידה לשמור על השקט בגבול ישראל רצועת עזה ופועלת לעצירת שפיכות הדמים. לדברי עזאת אלאחמד, הבהיר אבו מאזן לאלסיסי, כי על כל ההסכמים להיחתם בין ההנהגה הפלסטינית הלגיטימית שהיא אש”ף לבין ישראל (הטלוויזיה הפלסטינית, 3 בנובמבר 2018).
  • מעיון בדף הפייסבוק הרשמי של נשיא מצרים אלסיסי עולה, כי אלסיסי התעלם לחלוטין מפגישתו עם אבו מאזן. גם בתמונות שפרסם אלסיסי אודות השתתפותו בכינוס בשרם אלשיח’ לא מופיע אבו מאזן לצדו (דף הפייסבוק הרשמי של נשיא מצרים עבד אלפתאח אלסיסי, 3, 4 בנובמבר 2018).

[1] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ- 4 בנובמבר 2018: "סיכום האירועים בגבול רצועת עזה"
[2]
הסטטיסטיקה אינה כוללת נפילת רקטות בשטח רצועת עזה.
[3]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.