הסלמה ברצועת עזה – תמונת מצב (עדכנית ל-13 בנובמבר 12:00)

ששת פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, שנהרגו בתקרית (אתר גדודי אלקסאם, 12 בנובמבר 2018).

ששת פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, שנהרגו בתקרית (אתר גדודי אלקסאם, 12 בנובמבר 2018).

האוטובוס עולה באש לאחר שנפגע מטיל קורנט ששוגר מהרצועה (חשבון הטוויטר של הזרוע הצבאית של חמאס, 12 בנובמבר 2018).

האוטובוס עולה באש לאחר שנפגע מטיל קורנט ששוגר מהרצועה (חשבון הטוויטר של הזרוע הצבאית של חמאס, 12 בנובמבר 2018).

שריפה שנגרמה בעיר בשדרות כתוצאה מפגיעת רקטה במצבור גז (חשבון הטוויטר של הזרוע הצבאית של חמאס, 12 בנובמבר 2018)

שריפה שנגרמה בעיר בשדרות כתוצאה מפגיעת רקטה במצבור גז (חשבון הטוויטר של הזרוע הצבאית של חמאס, 12 בנובמבר 2018)

בית שנפגע באשקלון (חשבון הטוויטר של הזרוע הצבאית של חמאס, 13 בנובמבר 2018)

בית שנפגע באשקלון (חשבון הטוויטר של הזרוע הצבאית של חמאס, 13 בנובמבר 2018)

בניין אלרחמה בעזה, אשר שימש את המודיעין הצבאי של חמאס לאחר שהותקף (דף הפייסבוק שהאב, 13 בנובמבר 2018).

הריסות מלון אלאמל בעזה, אשר שימש כמטה בטחון הפנים של חמאס (דף הפייסבוק שהאב, 13 בנובמבר 2018)

הריסות מלון אלאמל בעזה, אשר שימש כמטה בטחון הפנים של חמאס (דף הפייסבוק שהאב, 13 בנובמבר 2018)

 כללי
  • במהלך פעילות מבצעית בדרום הרצועה, שביצע כוח מיוחד של צה”ל ב-11 בנובמבר 2018, התפתחו חילופי אש בינו לבין פעילי חמאס. במהלך האירוע נהרג קצין צה”ל בדרגת סא”ל. קצין נוסף נפצע. שבעה פעילי טרור נהרגו, שישה מהם פעילי הזרוע הצבאית של חמאס. תגובות חמאס לאירוע התבצעה בשני שלבים: בשלב הראשון, הצנוע בהיקפו שוגרו בו ביום 17 רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי עוטף עזה; בשלב השני, שבוצע למחרת, יזמה חמאס מתקפת רקטות נגד יישובי הנגב המערבי בהיקף חסר תקדים. הערה: בשעות אחר הצהריים של ה-13 בנובמבר, לאחר כיממה של חילופי אש, הושגה הסכמה מצד ישראל והחמאס להפסקת האש. מאז שורר שקט בדרום.
  • “אות הפתיחה” למתקפת הרקטות ניתן עם שיגור טיל נ”ט (קורנט) לעבר אוטובוס, שהסיע חיילים. שני חיילים נפצעו, אחד מהם באורח קשה והשני באורח קל. במקביל החל ירי מאסיבי של רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי עוטף עזה, שהתרחב מאוחר יותר גם לעבר הערים אשקלון ונתיבות. נכון ל-13 בנובמבר 2018 בשעות הצהריים שוגרו למעלה מארבע מאות רקטות ופצצות מרגמה, כמאה מהם יורטו על ידי מערכת “כיפת ברזל”. (הערה: בדיווח מאוחר יותר נמסר, כי בסך הכל שוגרו כ-460 רקטות ופצצות מרגמה) כתוצאה מהירי נהרג אדם, וכמאה בני אדם נפצעו, רובם באורח קל. נזק כבד נגרם לרכוש כתוצאה מפגיעות ישירות של רקטות בכמה בתים.
  • בתגובה על מתקפת הרקטות תקף צה”ל כ-150 יעדים ותשתיות טרור של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין. צה”ל שינה הפעם את דפוס הפעולה שלו ובנוסף למטרות שטח תקף גם בניינים רבי קומות בעזה, בעלי ערכיות רבה לחמאס (בניין ערוץ אלאקצא, כלי התקשורת החשוב ביותר של חמאס, שבאמצעותו משודרת הסתה לטרור; מבנה ששימש את הכוח הצבאי והמודיעין של חמאס; “בניין אלרחמה ששימש את המודיעין הצבאי של חמאס; בית המלון אלאמל, שבו פועל מנגנון ביטחון הפנים של חמאס).
  • להערכתנו, מתקפת הרקטות הנוכחית אינה בבחינת אירוע העומד בפני עצמו, שניתן להסבירו כתגובה לפעולה ישראלית שהסתבכה, אלא הוא מהווה חלק בלתי נפרד מהמציאות החדשה שנוצרה ע”י חמאס בעקבות “צעדות השיבה” מאז 30 במרץ 2018. מציאות זאת מתאפיינת בהפעלת אלימות מבוקרת נגד ישראל, המוכוונת ע”י חמאס. מאז סוף מאי 2018 נוסף לצעדות גם ירי רקטות בהיקפים משתנים, שנועד להגיב על פגיעה במבצעי הפעולות האלימות לאורך גדר הגבול ועל מבצעי “טרור ההצתות”. הפעלת הרקטות הובילה עד כה לארבעה סבבי הסלמה בדרגות עוצמה משתנות, שהאחרון היה החמור שבהם (סה”כ 1,070 נפילות). סבבי ההסלמה, שהתחוללו מאז, היו ביוזמת חמאס (ולעיתים גם הג’האד האסלאמי בפלסטין תוך איום, כי אם ישראל תמשיך לתקוף יורחב מעגל הירי לערים רחוקות יותר בעומק ישראל), שקבעו את מועד תחילתם וסיומם על פי הצהרות חמאס, שלוו באיומים להרחבת מעגל הירי, היא מעוניינת גם הפעם לקבוע את מועד הסיום.
  • המציאות שנוצרה מחייבת, להערכתנו, חיזוק כושר ההרתעה הישראלי באופן שימחיש לחמאס כי המדיניות החדשה שאימצה אינה כדאית יותר, ועדיף לה לחזור למצב של טרום 30 במרץ 2018. לכשיקרה הדבר עשויה הנוסחה של חזרה להבנות שלאחר מבצע “צוק איתן” לשמש בסיס להסדרה (קרי, הפסקה מוחלטת של האלימות ושל “צעדות השיבה”, תמורת הקלות על “המצור” המוטל על הרצועה וסיוע כלכלי מאסיבי)[1].
האירועים שקדמו למתקפת הרקטות
פעילות ביטחונית של צה”ל שהסתבכה באזור ח’אן יונס
  • במהלך פעילות מבצעית, שביצע כוח מיוחד של צה”ל ברצועת עזה, סמוך לח’אן יונס, התפתחו חילופי אש בינו לבין פעילי חמאס. הכוח חולץ מהמקום באמצעות סיוע מהאוויר. במהלך האירוע נפגע נהרג קצין צה”ל בדרגת סא”ל וקצין נוסף נפצע באורח בינוני. לדברי הרמטכ”ל רב אלוף גדי אייזנקוט הכוח, שפעל במסגרת מבצע בעל חשיבות גבוהה לביטחון ישראל, ניהל יחד עם כוחות חיל האוויר קרב אמיץ בקור רוח וגבורה (דובר צה”ל, 11 בנובמבר 2018). בעקבות האירועים ובמקביל למאמצי החילוץ, ביצעו כלי טיס של חיל האוויר לפחות ארבעים תקיפות ברצועת עזה. במקביל, תוגברו כוחות צה”ל בפיקוד הדרום ותושבי האזור נתבקשו לנקוט בזהירות. למרות האירועים מעבר ארז וכרם שלום נשארו פתוחים כרגיל.
  • במהלך חילופי האש עם כוח צה”ל נהרגו שבעה פעילי טרור פלסטינים. שישה מההרוגים הם פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, אחד מהם פעיל בכיר. ההרוג שביעי הינו פעיל חטיבות צלאח אלדין, הזרוע הצבאית של וועדות ההתנגדות העממית. ההרוגים הם: נור אלדין מחמד סלאמה ברכה, בן 37; ששימש בכיר בזרוע הצבאית של חמאס באזור ח’אן יונס, מחמד מאג’ד מוסא אלקרא, בן 23; ח’אלד מחמד עלי קוידר, בן 29; מצטפא חסן מחמד אבו עודה, בן 21; מחמד עטא אללה מצבח, בן 25; עלאא’ אלדין פוזי מחמד פסיפס, בן 19; עמר נאג’י מסלם אבו ח’אטר, בן 21 (דף הפייסבוק של ד”ר אשרף אלקדרה, 12 בנובמבר 2018).
ר אלדין ברכה, הפעיל הבכיר בקרב ההרוגים     ששת פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, שנהרגו בתקרית (אתר גדודי אלקסאם, 12 בנובמבר 2018).
מימין: נור אלדין ברכה, הפעיל הבכיר בקרב ההרוגים; משמאל: ששת פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, שנהרגו בתקרית (אתר גדודי אלקסאם, 12 בנובמבר 2018).

ח'אלד קוידר, פעיל בזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות (אתר קאום, 12 בנובמבר 2018).
ח’אלד קוידר, פעיל בזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות (אתר קאום, 12 בנובמבר 2018).

תיאור האירוע ע”י הפלסטינים
  • כלי התקשורת ברצועת עזה הציגו את האירוע כניסיון התנקשות בפעילי הזרוע הצבאית של חמאס שנכשל לאחר שהכוח המבצע נחשף (פאל אינפו, 11 בנובמבר 2018). בעקבות האירוע הודיעה הזרוע הצבאית של ג’האד האסלאמי בפלסטין על גיוס כללי של כל פעיליה (אתר פלוגות ירושלים, 11 בנובמבר 2018). חמאס מצידה ביטלה את אירועי המשט השבועי וההפגנה הנלוות לו באזור זיקים. להערכתנו ניתן לראות את אופן הצגת האירוע, ומכלול הצעדים שננקטו לאחריו, כהכנות והכשרת הקרקע לקראת מתקפת הרקטות, שהתבצעה ביום שלמחרת.
  • יום לאחר התקרית פרסמה הזרוע הצבאית של חמאס הודעה תחת הכותרת “גדודי אלקסאם סיכלו פעולה גדולה של האויב הציוני בתוך רצועת עזה”, המפרטת את מהלכי האירוע. בהודעה נכתב, כי “כוח ציוני מיוחד”, שהשתמש בכלי רכב אזרחי, הסתנן לאזורים המזרחיים של ח’אן יונס. כוח בטחוני של גדודי אלקסאם גילה אותו, ועצר את כלי הרכב לבדיקה. למקום הגיע נור אלדין ברכה, המפקד בשטח, כדי לעמוד על המתרחש. עם חשיפת הכוח, החלו בעימות המזויין שבמהלכו נהרגו נור אלדין מחמד ברכה ופעיל נוסף. כלי הרכב ניסה לברוח. חיל האוויר העניק לו חיפוי באש וביצע עשרות תקיפות. מסוק צבאי נחת בקרבת הגדר, וחילץ את הכוח הישראלי. בה בעת, מטוסי קרב תקפו את כלי הרכב ששימש את הכוח. במהלך המרדף והעימות הישיר נהרגו חמישה פעילים נוספים (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 12 בנובמבר 2018).
 כלי הרכב שכוח צה"ל עשה בו שימוש, אשר הותקף על ידי חיל האוויר (דף הפייסבוק של העיתונאי חסן אצליח, 12 בנובמבר 2018)    ציוד אלקטרוני שהיה בתוך הרכב (חשבון הטוויטר QUDSN, 12 בנובמבר 2018)
מימין: כלי הרכב שכוח צה”ל עשה בו שימוש, אשר הותקף על ידי חיל האוויר (דף הפייסבוק של העיתונאי חסן אצליח, 12 בנובמבר 2018). משמאל: ציוד אלקטרוני שהיה בתוך הרכב (חשבון הטוויטר QUDSN, 12 בנובמבר 2018)

תיקים של כוח צה"ל (חשבון הטוויטר של אלרסאלה.נט, 12 בנובמבר 2018)
תיקים של כוח צה”ל (חשבון הטוויטר של אלרסאלה.נט, 12 בנובמבר 2018)

ירי רקטות ופצצות מרגמה
  • כתגובה ראשונית לאירוע שוגרו רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי עוטף עזה. סה”כ זוהו 17 שיגורים. שלוש רקטות יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל (דובר צה”ל, 12 בנובמבר 2018). לא היו נפגעים. אחת הנפילות אותרה סמוך ללול באחד משובי המועצה האזורית אשכול. נזק נגרם למבנה (דוברות אשכול, 11 בנובמבר 2018).
מתקפת רקטות רחבת היקף לעבר הנגב המערבי
“יריית הפתיחה”: שיגור טיל נ”ט מסוג קורנט לעבר אוטובוס
  • ב-12 בנובמבר 2018 בשעות אחר הצהרים שוגר טיל נ”ט מסוג קורנט[2] מרצועת עזה לעבר אוטובוס באזור המועצה האזורית שער הנגב. האוטובוס נשרף, חייל ששמר עליו נפצע באורח קשה. חייל נוסף נפצע באורח קל. בתקשורת הישראלית פורסם כי הירי בוצע כמה דקות לאחר שירדו ממנו עשרות חיילים לשם קבלת תדריך בקרבתו.
  • לאחר הירי פרסם חדר המבצעים המשותף של ארגוני הטרור ברצועה הודעה בה קיבל אחריות לביצוע הירי. לדברי ההודעה, בוצע הירי בתגובה לאירוע מזרחית לח’אן יונס במהלכו נהרגו שבעה פעילים. עוד נטען בהודעה, כי האוטובוס עלה באש וכי כל נוסעיו נהרגו ונפצעו (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 12 בנובמבר 2018).
סרטון שהפיצו ארגוני הטרור בעזה המתעד את פגיעת טיל הקורנט באוטובוס ישראלי (חשבון הטוויטר PALINFO, 12 בנובמבר 2018).    סרטון שהפיצו ארגוני הטרור בעזה המתעד את פגיעת טיל הקורנט באוטובוס ישראלי (חשבון הטוויטר PALINFO, 12 בנובמבר 2018).
סרטון שהפיצו ארגוני הטרור בעזה המתעד את פגיעת טיל הקורנט באוטובוס ישראלי (חשבון הטוויטר PALINFO, 12 בנובמבר 2018).
ירי מאסיבי של רקטות ופצצות מרגמה
  • ירי הטיל היווה אות לתחילתה של מתקפת רקטות על הנגב המערבי. מיד לאחר שיגור הטיל החל ירי מאסיבי של רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי עוטף עזה. חדר המבצעים המשותף של ארגוני הטרור ברצועה הודיע על ירי עשרות רקטות של “עמדות האויב והתנחלויותיו” בתגובה ל”פשע” שבוצע ב-11 בנובמבר (חשבון הטוויטר של הזרוע הצבאית של חמאס, 12 בנובמבר 2018).

מטחים כבדים שוגרו במשך כל שעות הערב והלילה של ה-12 בנובמבר 2018 והם נמשכו גם למחרת טווח הירי התרחב בהמשך גם לעבר אשקלון ונתיבות. מתחילת מתקפת הרקטות ועד כה (צהרי 13 בנובמבר 2018) שוגרו כארבע מאות רקטות, כמאה מהן יורטו על ידי מערכת “כיפת ברזל” (הערה: בדיווח שהתקבל מאוחר יותר נמסר כי מספר הרקטות ופצצות המרגמה ששוגרו הגיע לכ-460) רוב הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. כמה מהן פגעו ישירות בבתי מגורים. זוהי כמות הרקטות הגדולה ביותר ששוגרה אי פעם ביום אחד והגדולה ביותר ששוגרה לעבר ישראל מאז מבצע “צוק איתן” (ראו נספח). במהלך ה-13 בנובמבר 2018 נרגע יחסית הירי אולם הוא לא פסק.

  • הרקטות שנורו נפלו בלב ערים וישובים בנגב המערבי, ובכמה מקרים הם פגעו ישירות בבתי מגורים: שש רקטות ששוגרו פגעו ישירות במבנים באשקלון. אדם אחד נהרג; בשדרות נפלו שמונה רקטות, שתיים פגעו ישירות במבנים, כולל מבנה תעשיה, כמו כן עלה באש מצבור גז; בנתיבות נפלו שתי רקטות ; ארבע רקטות נפלו בלב ישובים במועצה האזורית אשכול. בבוקר 13 בנובמבר 2018 אותרה נפילת רקטה בגן ילדים בישוב במועצה האזורית שער הנגב. מכיוון שבוטלו הלימודים לא היו נפגעים. נגרם נזק לרכוש.
 נזק שנגרם לבית בנתיבות (חשבון הטוויטר QUDSN, 12 בנובמבר 2018).    שריפה שנגרמה בעיר בשדרות כתוצאה מפגיעת רקטה במצבור גז (חשבון הטוויטר של הזרוע הצבאית של חמאס, 12 בנובמבר 2018)
מימין: נזק שנגרם לבית בנתיבות (חשבון הטוויטר QUDSN, 12 בנובמבר 2018). משמאל: שריפה שנגרמה בעיר בשדרות כתוצאה מפגיעת רקטה במצבור גז (חשבון הטוויטר של הזרוע הצבאית של חמאס, 12 בנובמבר 2018)
נפגעים ישראליים
  • כתוצאה מפגיעה ישירה של רקטה בבית באשקלון נהרג אזרח, פלסטיני מאזור חברון. אישה שהייתה עמו נפצעה באורח קשה. במהלך מתקפת הירי נפצעו כמאה בני אדם ,רובם באורח קל, ופונו לבתי החולים (תשעים לבית החולים ברזילי באשקלון ועשרה לבית החולים סורוקה בבאר שבע), חלק מהפצועים היו נפגעי חרדה (דוברות ברזילי וסורוקה, 13 בנובמבר 2018).
  • במהלך מתקפת הרקטות התבקשו תושבי הנגב המערבי להישאר סמוך למרחבים מוגנים והלימודים בוטלו. בבוקר 13 בנובמבר 2018 לאור הערכת מצב שבוצעה פרסם צה”ל שורה של הקלות במדיניות ההתגוננות ביישובי עוטף עזה (דובר צה”ל, 13 בנובמבר 2018).
תגובת ישראל למתקפת הטרור
  • בתגובה לירי מרצועת עזה בוצע ירי טנקים וירי מהאוויר לעבר מטרות טרור ברצועת עזה. כמו כן בוצע ירי מכלי שיט של חיל הים. סה”כ הותקפו כ-150 יעדים ותשתיות טרור של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, כולל בניינים רבי קומות בלב העיר עזה. להלן כמה מיעדי מהשטח שהותקפו (על פי דובר צה”ל, 13 בנובמבר 2018):
    • מנהרת טרור התקפית במזרח עזה.
    • ארבעה מתחמים צבאיים בעיר עזה, בית חאנון, ג’באליא וח’אן יונס.
    • עמדת שיגור רקטות בח’אן יונס וחוליית משגרי רקטות בצפון רצועת עזה.
    • כלי שיט המשמשים את הכוח הימי של חמאס, שהותקפו על ידי חיל הים.
    • שתי מנהרות טרור של הג’האד האסלאמי בפלסטין ברפיח וארבעה מתחמים צבאיים של הארגון.
    • להלן מבנים בעיר עזה שהותקפו (דובר צה”ל, 13 בנובמבר 2018):
    • בניין ערוץ הטלוויזיה אלאקצא שבבעלות חמאס הממוקם בלב העיר עזה . המבנה נהרס לחלוטין. שידורי התחנה כוללים הסתה נגד מדינת ישראל ועידוד ביצוע פעולות טרור. שידורי הערוץ פסקו אולם הם חודשו כעבור זמן קצר (מאתר חלופי שהוכן ע”י חמאס).
תקיפת מבנה ערוץ אלאקצא (חשבון הטוויטר QUDSN, 12 בנובמבר 2018).   המבנה לאחר התקיפה (דף הפייסבוק שהאב, 13 בנובמבר 2018)
מימין: תקיפת מבנה ערוץ אלאקצא (חשבון הטוויטר QUDSN, 12 בנובמבר 2018). משמאל: המבנה לאחר התקיפה (דף הפייסבוק שהאב, 13 בנובמבר 2018)
  • מבנה בלב העיר עזה המשמש את הכוח הצבאי של חמאס והכוח המודיעיני של הזרוע הצבאית של חמאס. במבנה היה גם מחסן אמצעי לחימה.
  • “בנין אלרחמה” בעיר עזה, ששימש את המודיעין הצבאי של חמאס. המבנה נהרס לחלוטין.

בניין אלרחמה בעזה, אשר שימש את המודיעין הצבאי של חמאס לאחר שהותקף (דף הפייסבוק שהאב, 13 בנובמבר 2018).
בניין אלרחמה בעזה, אשר שימש את המודיעין הצבאי של חמאס לאחר שהותקף (דף הפייסבוק שהאב, 13 בנובמבר 2018).

  • בית המלון אלאמל הממוקם בשכונת רימאל בעזה ששימש מאז סוף מבצע “צוק איתן” לצרכים צבאיים ובו פעל מטה מנגנון ביטחון הפנים של עזה. המבנה נהרס כליל.
ניסיון חציית הגדר באזור מעבר קרני
  • ב-13 בנובמבר 2018 בשעות הבוקר ניסו כמה פלסטינים לחצות את גדר הביטחון באזור מעבר קרני בצפון רצועת עזה. השניים חיבלו בגדר וחזרו תוך זמן קצר לשטח הרצועה. כלי טיס של חיל האוויר תקפו כמה חשודים סמוך לגדר הביטחון שהיו במעקב תצפיות צה”ל ואשר ניסו לחצות הגדר בצפון רצועת עזה לשטח ישראל (דובר צה”ל, 13 בנובמבר 2018).
התנהלות ארגוני הטרור ברצועת עזה
הערכות ארגוני הטרור לנוכח ההסלמה
  • במהלך מתקפת הרקטות פעלו ארגוני הטרור במסגרת חדר מבצעים משותף שפתחו. חמאס הכינה גם את מנגנוני הממשל והשירותים האזרחיים לקראת ההסלמה: כוחות הסהר האדום נמצאו בכוננות. הלימודים בבתי הספר בוטלו (פאל די אף, 13 בנובמבר 2018). כמו כן פורסמה הודעה, כי משרדי הממשל לא יפתחו (שהאב, 13 בנובמבר 2018). איאד אלבזם, דובר משרד הפנים ברצועה אמר, כי מנגנוני הביטחון והמשטרה נקטו בצעדים (המתחייבים) לנוכח המצב (דניא אלוטן, 12 בנובמבר 2018). אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות ברצועה, מסר כי כל בתי החולים ויחידות הסיוע העלו את רמת הכוננות בהתאם להתפתחויות בשטח (עמוד הפייסבוק של אשרף אלקדרה, 12 בנובמבר 2018). בשל המצב הביטחוני הוחלט על דחיית המשט וההפגנה הנלווית לו שתוכננו ליום שני אחר הצהרים (חשבון הטוויטר שהאב, 12 בנובמבר 2018). שר הבריאות ברשות הפלסטינית הורה בעקבות הוראת אבו מאזן, להעביר תרופות משכם לרצועת עזה (מען, 13 בנובמבר 2018).
נפגעים פלסטינים בתקיפות צה”ל
  • דובר משרד הבריאות בעזה מסר, כי בתקיפות צה”ל נהרגו שישה הפלסטינים ונפצעו 25. הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין פרסמה הודעה לפיה שניים מההרוגים היו פעיליה (דף הפייסבוק של לשכת ההסברה של החזית העממית ברצועת עזה, 12 בנובמבר 2018). הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי פרסמה כי שניים מההרוגים הם פעיליה (אתר פלוגות ירושלים, 12 בנובמבר 2018).
איומי המחבלים להרחיב את מעגל הירי
  • חדר המבצעים המשותף של ארגוני הטרור ברצועה הודעה שבה הזהיר את ישראל (“האויב הציוני”) כי אם תמשיך “בתוקפנותה” בתגובה לתקיפות של “ההתנגדות” נגד עוטף עזה, הרי ש”ההתנגדות” תרחיב את הטווח, העומק והאינטנסיביות של התקיפות. מאוחר יותר, הודיע חדר המבצעים, כי בכוונתם להרחיב את היקף התקיפות בתגובה לתקיפות שמבצעת ישראל נגד בתים ומוסדות אזרחיים, והזהירו כי אף ירחיבו את מעגל האש עוד יותר (חשבון הטוויטר של הזרוע הצבאית של חמאס, 12 בנובמבר 2018).
  • דוברי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין המשיכו להבליט בדבריהם את “משוואת ההרתעה” לפיה “דם יענה בדם ושקט בשקט”. בעקבות תקיפות חיל האוויר איימו הארגונים בעזה כי ירחיבו את מעגל הירי. להלן מספר התבטאויות בנושא:
    • משיר אלמצרי דובר סיעת חמאס במועצה המחוקקת, אמר כי “ההתנגדות” פועלת על פי העיקרון של “אין מנוס מלהרוג את מי שמנסה להרוג אותנו”. לדבריו בהחלטה מאוחדת של חדר המבצעים המשותף החלה “ההתנגדות” שלב חדש בסכסוך עם ישראל המתבטא באחדות הדעה הפלסטינית ותמיכה כללית ב”משוואות” שכופה “ההתנגדות” ומניעה את ישראל לשנות את כללי המשחק. אלמצרי הדגיש, כי אם ישראל לא תיכנע לרצון “ההתנגדות” טווח התגובה יתרחב. עוד ציין כי “ההתנגדות” היא זו שתקבע את תחילת המערכה ואת סיומה (אלאקצא, 12 בנובמבר 2018).
    • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, ציין בחשבון הטוויטר שלו כי חדר המבצעים המשותף לכל הארגונים ברצועה החליט לאחר התייעצויות להרחיב את היקף הירי. אבו עבידה איים כי אם ישראל תמשיך בתוקפנותה, כמיליון ישראליים עלולים להיכלל בטווח הירי (חשבון הטוויטר של אבו עבידה, 12 בנובמבר 2018). בציוץ נוסף שהעלה מאוחר יותר ציין, כי אשקלון נכנסה לטווח הירי בתגובה לתקיפות ישראל נגד מבנים אזרחיים ברצועה ואיים כי אם ישראל תמשיך לתקוף מבנים אזרחיים יהיו אשדוד ובאר שבע המטרה הבאה (חשבון הטוויטר של אבו עבידה, 13 בנובמבר 2018).
    • אבו חמזה, דובר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי האירועים האחרונים הם במסגרת “התגובות המקובלות”. הוא איים כי במהלך השעות הקרובות עתיד לקרות משהו שישראל אינה מצפה לו וכי הוא ממליץ לישראלים (“המתנחלים”) המתגוררים אחרי באר שבע ואשדוד להישאר במקלטים שכן תקיפת המבנים האזרחיים בעזה הובילה להחלטה להרחיב את היקף התגובה (אתר פלוגות ירושלים, 13 בנובמבר 2018).
מגעים להפסקת אש
  • במקביל לירי הרקטות קיימו בכירי הארגונים הפלסטינים מגעים בניסיון להביא להפסקת אש. עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, הודיע כי חמאס מנהלת מגעים דחופים עם מדינות ערביות, אסלאמיות ומערביות ועם ארגונים בינלאומיים כדי לגנות ולרסן את ההסלמה הציונית, וכי מטרת המגעים להפסיק את “התוקפנות הציונית” (PALINFO, 13 בנובמבר 2018).
  • דאוד שהאב, ראש לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי, אמר כי למרות השימוש המופרז בכוח מצד ישראל, הרי שעד כה הייתה ידה של “ההתנגדות” הפלסטינית על העליונה, והיא מוכנה לכל האפשרויות. בנוגע לפעילות המדינית להרגעת המצב אישר שהאב, כי הצד המצרי ערך מגעים רבים, והדגיש כי הם מגיבים בחיוב למגעים בהתאם לשני עקרונות: “ההתנגדות” אינה הצד שאליו צריך להפנות את המגעים הללו אלא ישראל אשר נושאת באחריות. העיקרון השני הפסקת התוקפנות וסיום כל צורות ה”מצור” (פאלטודיי, 13 בנובמבר 2018).
הרשות הפלסטינית ופתח
  • אבו מאזן יו”ר הרשות הפלסטינית, שהיה בביקור בכווית, קטע בשל האירועים את ביקורו והוא בדרכו חזרה לראמאללה. טרם שובו גינה אבו מאזן את ההסלמה הישראלית. אבו מאזן קרא להתערבות בינלאומית וערך שיחות עם גורמים אזוריים ובינלאומיים במטרה לעצור את “התוקפנות הישראלית ברצועה” (דניא אלוטן, 12 בנובמבר 2018). צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף, קרא לקהילה הבינלאומית לעשות ככל שנתן כדי למנוע טבח נוסף ברצועה. לדבריו האחריות המלאה להתדרדרות המצב מוטלת על ישראל (חשבון הטוויטר שבכה קדס, 12 בנובמבר 2018).
  • תצוין תגובתו של מניר אלג’אע’וב, ראש לשכת ההסברה בנציבות הגיוס והארגון של פתח אשר כתב בדף הפייסבוק שלו בתגובה לירי הרקטות, כי קול הרקטות המשוגרות כדי לפגוע באויב מעלה את המורל שלנו וגורם לך לחוש גאווה (דף הפייסבוק של מניר אלג’אע’וב, 12 בנובמבר 2018). בהמשך כתב כי עמדת פתח תמיד היא “יישור קו” נגד אויב שאינו מבחין בין פתח לחמאס (דף הפייסבוק של מניר אלג’אע’וב, 12 בנובמבר 2018). מניר אלג’אע’וב צרף לפוסט שהעלה כרזה של הג’יהאד האסלאמי בפלסטין בה נראית רקטה חדשה במפגן שנערך בתחילת אוקטובר 2018.
נספח
נתונים סטטיסטים אודות הירי
ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה ובתקופה שביניהם[3]

ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה ובתקופה שביניהם

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה ובתקופה שביניהם 

ירי בחתך רב שנתי

ירי בחתך רב שנתי 

[1] ראו פרסום מרכז המידע מה-25 ביוני 2018: "המדיניות החדשה של חמאס כלפי ישראל: מריסון ורגיעה לאלימות מבוקרת ההולכת ומסלימה".
[2] אין זו הפעם הראשונה בה משוגר טיל מסוג קורנט מרצועת עזה לעבר אוטובוס ישראלי. ב-7 באפריל 2011 שוגר טיל לעבר אוטובוס הסעת תלמידים באזור נחל עוז. ילד אחד נהרג והנהג נפצע באורח קל. הקורנט הוא טיל נ"ט מתקדם מונחה לייזר מתוצרת רוסיה שסופק לחמאס על ידי איראן בעקבות השימוש המוצלח של חזבאללה בטילים מסוג זה נגד כוחות צה"ל במלחמת לבנון השנייה.
[3]
הסטטיסטיקה כוללת שיגורי רקטות ופצצות מרגמה. הנתונים אודות סבב ההסלמה האחרון עדכניים לצהרי ה-13 בנובמבר. בהמשך דווח כי מספר הרקטות ופצצות המרגמה, שנורו בסבב האחרון, הגיע לכ-460 (ולא 400 כפי שמצוין בגרף).