מבט לג’האד העולמי (29 בנובמבר–5 בדצמבר 2018)

חייל בצבא סוריה בעמדת ירי במרחב הכפרי שמצפון לחמאה (סאנא, 1 בדצמבר 2018).

חייל בצבא סוריה בעמדת ירי במרחב הכפרי שמצפון לחמאה (סאנא, 1 בדצמבר 2018).

אחד מחיילי צבא סוריה, שהיה יעד לירי צלפי ארגון

אחד מחיילי צבא סוריה, שהיה יעד לירי צלפי ארגון "שומרי הדת".

לוחם SDF מסייע לילד לרדת מכלי רכב, שבו אזרחים שחולצו מידי דאעש במרחב אלבוכמאל (SDF Media Center, 1 בדצמבר 2018).

לוחם SDF מסייע לילד לרדת מכלי רכב, שבו אזרחים שחולצו מידי דאעש במרחב אלבוכמאל (SDF Media Center, 1 בדצמבר 2018).

פעילי דאעש מתכוננים לשיגור פצצת מרגמה לעבר עמדות SDF, מצפון מזרח לכפר אלכשמה (מחוז אלשאם-אלברכה של דאעש, 2 בדצמבר 2018)

פעילי דאעש מתכוננים לשיגור פצצת מרגמה לעבר עמדות SDF, מצפון מזרח לכפר אלכשמה (מחוז אלשאם-אלברכה של דאעש, 2 בדצמבר 2018)

פעיל דאעש מבצע ירי מתותח נ

פעיל דאעש מבצע ירי מתותח נ"מ מותקן על-גבי רכב שטח, לעבר כלי טיס בלתי מאויש של מדינות הקואליציה, שחג בשמי האזור (מחוז אלשאם - אלברכה של דאעש, 1 בדצמבר 2018).

כוחות תגבור של SDF נעים לקווי המגע עם דאעש (Syria TV, 1 בדצמבר 2018).

כוחות תגבור של SDF נעים לקווי המגע עם דאעש (Syria TV, 1 בדצמבר 2018).

עיקרי אירועי השבוע
  • במרחב אדלב נמשכו התקריות, בעיקר בין צבא סוריה לבין הארגונים הג’האדיסטים. בתקשורת הסורית דווח כי צבא סוריה תגבר כוחותיו במרחב אדלב כשלב מקדים לקראת ביצוע מתקפה נגד המורדים. שליח נשיא רוסיה בסוריה הצהיר, כי רוסיה תהיה מוכנה ליטול חלק בלחימה נגד המטה לשחרור אלשאם בהדגישו כי הלחימה נגדו ונגד דאעש תימשך עד שארגונים אלו יחוסלו.
  • במזרח סוריה נמשכה הלחימה בין כוחותSDF לכוחות דאעש. במסגרתה ביצע דאעש התקפות נגד SDF מדרום מזרח לאלבוכמאל ונגד מפקדה של כוחות”הגיוס העממי” (המליציות השיעיות העיראקיות) במזרח אלבוכמאל. כוחות SDF ממשיכים להזרים תגבורות לאזור במסגרת הכנות למבצע צבאי מקיף לביעור נוכחות דאעש במרחב. בתקשורת הסורית דווח, כי מטוסי מדינות הקואליציה ערכו השבוע עשרות תקיפות נגד יעדי דאעש בהן נהרגו עשרות פעילים. בתקיפה אווירית שבוצעה בשטח המדברי שממערב לעמק הפרת נהרג פעיל בכיר בדאעש, המכונה אבו אלעמרין, שהיה מעורב בעבר בהוצאתם להורג של כמה שבויים, כולל פיטר קסיג (פעיל הומניטרי מארה”ב, שהוצא להורג ב-2014).
  • בעיראק לכד מנגנון המודיעין הלאומי את ג’מאל אלמשהדאני, פעיל דאעש בכיר שמילא בדאעש שורה של תפקידים בכירים בעיראק ובסוריה ושימש, בין השאר, כמושל מחוז צפון בגדאד ומחוז כרכוכ. נמסר, כי הוא נטל חלק בביצוע פיגועים רבים, כמו כן שיגר פגזים ורקטות המכילים חומרי לחימה כימיים לעבר עיר הנמצאת כעשרה ק”מ מדרום לכרכוכ. לכידתו של אלמשהדאני, הפעיל הבכיר ביותר שנפל לידי ממשלת עיראק, עשויה לספק מידע חשוב ואינטימי על אופן התנהלות דאעש בעיראק ובסוריה, על מערכת היחסים הפנימית בתוך הארגון ועל שלל נושאים נוספים הנוגעים לדאעש.
  • בעוד שב”מדינות הליבה” (סוריה ועיראק) ממשיך דאעש לעמוד תחת לחצים כבדים, נמשכת פעילות אינטנסיבית של המחוזות שלו ברחבי העולם. מניתוח פעילות המחוזות השונים של דאעש בחודש האחרון עולה כי המחוזות המובילים בהיקף הפעילות היו ח’ראסאן (אפגניסטאן/פקיסטאן) ומחוז מערב אפריקה בניגריה (שפעילותו “זולגת” גם למדינות השכנות). בלט בפעילות פיגוע נגד כלי רכב שהסיע נוצרים קופטים, שבוצע במצרים (בעוד שמחוז סיני המשיך בהתקפות ספוראדיות בצפון סיני, למרות הלחצים הכבדים שמפעילים עליו כוחות הביטחון המצרים). שאר המחוזות המשיכו בפעילות טרור וגרילה, ברמות נמוכות יותר של עצימות.
המעורבות הרוסית בסוריה
שליח נשיא רוסיה: רוסיה מוכנה ליטול חלק בלחימה נגד המטה לשחרור אלשאם
  • אלכסנדר לברנטייב, שליח נשיא רוסיה בסוריה, הודיע במסיבת עיתונאים, כי רוסיה מוכנה ליטול חלק בלחימה נגד המטה לשחרור אלשאם (28 בנובמבר 2018). לדבריו מצויים במרחב אדלב יותר מ-15,000 פעילים (“מיליטנטים”) המשתייכים לארגון. הוא הביע תקווה, כי הכוחות המזויינים של האופוזיציה הסורית (קרי, ארגוני המורדים הלא ג’האדיסטים) יצליחו לטפל בעצמם באזור הבעייתי הזה ולהשליט בו סדר. “אם יהיה צורך” ציין לברטוב, אנחנו מוכנים לספק את כל הסיוע הנדרש, כולל סיוע לכוחות הממשלה הסורית”. הוא הדגיש, כי הלחימה בדאעש ובמטה לשחרור אלשאם תימשך עד שארגונים אלה יחוסלו “until they are eliminated”)) (סוכנות טאס, 28 בנובמבר 2018).
הודעת הסיכום של סבב השיחות באסטנה: רוסיה, תורכיה ואיראן תפעלנה לממש את ההסכמים בנוגע לאדלב
  • ב-29 בנובמבר 2018 הסתיים סבב השיחות ה-11 באסטנה בנוגע לסוריה. בהודעת הסיכום הביעו רוסיה, תורכיה ואיראן (שלושת המדינות המובילות) את דאגתן מההפרות המתמשכות של הפסקת האש במרחב אדלב. הודעת הסיכום ציינה, כי שלושת המדינות הללו תתגברנה את מאמציהן לפקח על הפסקת האש, כולל הגברת פעילות מרכז התיאום המשותף האיראני-רוסי-תורכי. השלוש גם חזרו על נחישותם להמשיך בשיתוף הפעולה כדי לחסל בסופו של דבר (“ultimately eliminate”) את דאעש והמטה לשחרור אלשאם (“ג’בהת אלנצרה”). הם גם קראו לכל כוחות ה”אופוזיציה המזויינת” (קרי, שאר ארגוני המורדים) להתנתק מייד מהארגונים הללו (נוסח ההודעה המשותפת כפי שפורסם ע”י משרד החוץ הקזחי, 29 בנובמבר 2018).
מרחב אדלב
צבא סוריה מתגבר כוחותיו במרחב אדלב לקראת התקפה אפשרית

בתקשורת הסורית (אתר המזוהה עם האופוזיציה) דווח, כי צבא סוריה תגבר את כוחותיו במרחב אדלב לקראת תחילת התקפה אפשרית. נמסר כי צבא סוריה והכוחות המסייעים לו שיגרו השבוע למרחב אדלב ולאזור המפורז תגבורות, של מאות לוחמים ועשרות כלי רכב צבאיים. זאת, כשלב מקדים לקראת תחילת התקפה אפשרית נגד המורדים (אלדרר אלשאמיה, 2 בדצמבר 2018). תמונות של התגבורות הללו הועלוו ליוטיוב ככל הנראה כדי לשגר מסר הרתעתי פומבי לארגוני המורדים במרחב אדלב. כמו כן, דווח, כי מליציות שיעיות המופעלות ע”י איראן הועברו מדיר אלזור ונערכו בדרום מחוז אדלב (חט’וה, 2 בדצמבר 2018).

תקריות במרחב אדלב
  • גם השבוע נמשכו התקריות במרחב אדלב, בעיקר בין צבא סוריה לבין הארגונים הג’האדיסטים. עיקרי האירועים:
  • צבא סוריה ביצע ירי ארטילרי לאזור עיירות שמצפון-מערב לחמאה. לטענת המשטר הסורי בוצע הירי לעבר צירי תנועה והסתננות של המורדים. בעקבות הירי נהרגו ונפצעו מספר פעילי ארגוני המורדים (סאנא, 1 בדצמבר 2018).

חייל בצבא סוריה בעמדת ירי במרחב הכפרי שמצפון לחמאה (סאנא, 1 בדצמבר 2018).
חייל בצבא סוריה בעמדת ירי במרחב הכפרי שמצפון לחמאה (סאנא, 1 בדצמבר 2018).

  • צבא סוריה ביצע ירי ארטילריה לעבר יישובים באזור הכפרי שמדרום לאדלב. אישה אחת נפצעה ומספר בתים נפגעו (אלערבי אלג’דיד, 28 בנובמבר 2018).
  • המטה לשחרור אלשאם תקף עמדות של צבא סוריה במחוז לאד’קיה. ארבעה חיילים סורים נהרגו. התוקפים חוסלו בידי הצבא הסורי (טאס, 29 בנובמבר 2018).
  • חדר המבצעים שבשליטת ארגון “שומרי הדת” (המזוהה עם אלקאעדה) דיווח, כי שיגר פצצות מרגמה וביצע ירי מקלעים כבדים בחלק הצפוני של מישור אלע’אב (כ-11 ק”מ מדרום לג’סר אלשע’ור) (ערוץ הטלגרם @Waharid_almuminin), 1 בדצמבר 2018).
  • ארגון “שומרי הדת” (המזוהה עם אלקאעדה) ביצע ירי צלפים לעבר חיילי צבא סוריה והכוחות המסייעים לו במרחבים הכפריים של חלב, אללאד’קיה וחמאה (חדר המבצעים שבשליטת ארגון “שומרי הדת”, 30 בנובמבר 2018).
אחד מחיילי צבא סוריה, שהיה יעד לירי צלפי ארגון "שומרי הדת".   עמדה מצמיגים שמולאו בסלעים, המאוישת על-ידי חייל צבא סוריה, "על הכוונת" של צלף מארגון "שומרי הדת" (חדר המבצעים שבשליטת ארגון "שומרי הדת", 30 בנובמבר 2018).
מימין: אחד מחיילי צבא סוריה, שהיה יעד לירי צלפי ארגון “שומרי הדת”. משמאל: עמדה מצמיגים שמולאו בסלעים, המאוישת על-ידי חייל צבא סוריה, “על הכוונת” של צלף מארגון “שומרי הדת” (חדר המבצעים שבשליטת ארגון “שומרי הדת”, 30 בנובמבר 2018).
  • כלי תקשורת המזוהים עם המשטר הסורי דיווחו, כי צבא סוריה ביצע ירי ארטילרי לעבר המרחב הכפרי שמצפון לחמאה, בתגובה להתקפה שביצעו המורדים.
מזרח סוריה

הלחימה במובלעת דאעש שלאורך נהר הפרת התמקדה השבוע בדרום המובלעת, באזור שמדרום-מזרח לאלבוכמאל. נראה כי גם השבוע המשיכה היוזמה להיות בידי דאעש. מטוסי הקואליציה הרבו בתקיפות אוויריות במהלכן נהרגו עשרות פעילי דאעש. דובר הקואליציה מסר כי אחד ההרוגים הינו בכיר בדאעש שהיה מעורב בהוצאה להורג של שבויים, בין השאר של הפעיל ההומניטרי האמריקאי פיטר קסין (שהוצא להורג ע”י דאעש בשנת 2014). במקביל המשיכו כוחות SDF להזרים תגבורות לאזור.

התקפות של דאעש נגד כוח SDF
  • ב-30 בנובמבר 2018 תקף כוח ממונע של דאעש, שכלל 15 כלי רכב, את כוחות SDF באזור אלבאע’וז (מדרום מזרח לאלבוכמאל)[1]. בין שני הצדדים התנהלו עימותים. כתוצאה מכך, נהרגו שנים-עשר פעילי דאעש (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 30 בנובמבר 2018).כוחות SDF דיווח כי פעילי דאעש תקפו ב-1 בדצמבר 2018 עמדות של הארגון באזור אלבוכמאל. על פי ההודעה השתמשו פעילי דאעש בהתקפה במכוניות תופת (SDF Media center, 1 בדצמבר 2018).
  • כוחות SDF הודיעו כי הם ניהלו מבצע הומניטרי במרחב אלבוכמאל (מוקד הקרבות השבוע), במסגרתו פתחו מעבר דרכו עברו עשרות בני אדם מרביתם נשים וילדים. המשפחות הללו היו תחת שליטתו של דאעש, שהשתמש בהן כ”מגן אנושי”. הלוחמים העניקו למשפחות מזון ותרופות והעבירו אותן לאזורים בטוחים (SDF Media Center, 1 בדצמבר 2018).
פגיעת טיל נ"ט של דאעש בטנק של צבא סוריה בכפר אלעשאא'ר, שמצפון לאלבוכמאל (שבכת שמוח', 3 בדצמבר 2018).   לוחם SDF מסייע לילד לרדת מכלי רכב, שבו אזרחים שחולצו מידי דאעש במרחב אלבוכמאל (SDF Media Center, 1 בדצמבר 2018).
מימין: פגיעת טיל נ”ט של דאעש בטנק של צבא סוריה בכפר אלעשאא’ר, שמצפון לאלבוכמאל (שבכת שמוח’, 3 בדצמבר 2018). משמאל: לוחם SDF מסייע לילד לרדת מכלי רכב, שבו אזרחים שחולצו מידי דאעש במרחב אלבוכמאל (SDF Media Center, 1 בדצמבר 2018).
התקפת דאעש נגד המליציות השיעיות העיראקיות
  • ב-29 בנובמבר 2018 תקף כוח דאעש מפקדה של כוחות ה”גיוס העממי” (המליציות השיעיות העיראקיות), במזרח אלבוכמאל (בקרבת נהר הפרת). במשך למעלה משעתיים התנהלו עימותים בין פעילי דאעש, שהסתננו מהגדה המזרחית של הפרת, לבין אנשי המליציות השיעיות, שאיישו את המפקדה. במהלך העימותים שיגרו פעילי דאעש טיל נ”ט, שגרם להתלקחות המפקדה. כוח דאעש נסוג בתום התקיפה ולמקום נשלחו תגבורות של מליצית “תנועת האצילים” (חרכת אלנג’באא’, מיליציה שיעית עיראקית המופעלת ע”י איראן (אלשרקיה 24, 30 בנובמבר 2018).
תקיפות אוויריות של מטוסי הקואליציה

המרחב המדברי שממערב לפרת

  • קולונל שון ראיין, דובר כוחות הקואליציה הבינלאומית, הודיע, כי כלי טיס של כוחות הקואליציה ביצע תקיפה אווירית, שכתוצאה ממנה נהרג בכיר בדאעש המכונה אבו אלעמרין. כמו כן נהרגו בתקיפה כמה פעילים נוספים של הארגון. על פי ההודעה התקיפה בוצעה “במדבר הסורי”, שממערב לעמק הפרת. אבו אלעמרין היה מעורב באופן ישיר בהוצאתם להורג של מספר שבויים, שהיו בידי דאעש, בין השאר בהריגתו של פיטר קסיג בשנת 2014. קסיג היה אזרח אמריקני, שעבד בארגון סיוע הומניטרי (CNN, 2 בדצמבר 2018; ,Army Times 3 בדצמבר 2018).

מובלעות דאעש בעמק הפרת

  • להלן דיווחים על תקיפות אוויריות של מדינות הקואליציה בעמק הפרת:
    • מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם הודיע כי מטוסי הקואליציה ביצעו בליל 28-27 בנובמבר תקיפה אווירית נגד בתים ומפקדות של דאעש בעיירה אלכשמה (כ-11 ק”מ מדרום להג’ין). בהתקפה נהרגו לפחות חמישה שבויים, שהיו בידי דאעש, ושלושה פעילי דאעש, שאבטחו את המקום (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 29 בנובמבר 2018). דאעש, מצדו, הודיע, כי מטוסי הקואליציה ביצעו תקיפה אווירית נגד בית כלא (שבשליטת דאעש) בעיירה אלכשמה . תוצאה מכך, נהרגו ונפצעו לוחמי כוחות SDF, שהיו אסירים בבית הכלא (שמוח’, 28 בנובמבר 2018).
    • ב-30 בנובמבר 2018 בוצעה תקיפה אווירית של מטוסי מדינות הקואליציה נגד יעדי דאעש בעיר הג’ין, מעוז דאעש. בין היעדים שהותקפו מחסני נשק ותחמושת של הארגון. בתקיפה נהרגו שבעה פעילי דאעש (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 30 בנובמבר 2018). דאעש דיווח, כי פעיליו הפילו באמצעות ירי מקלע כבד המותקן על גבי אופנוע כלי טיס בלתי מאויש של כוחות SDF שביצע תצפיות באזור העיר הג’ין (3 בדצמבר 2018) (אעמאק, 4 בדצמבר 2018).
 פעיל דאעש יורה במקלע נישא על-גבי אופנוע, לעבר כלי טיס בלתי מאויש של כוחות SDF, שחג במרחב העיר הג'ין (אעמאק, 4 בדצמבר 2018).   פעיל דאעש מבצע ירי מתותח נ"מ מותקן על-גבי רכב שטח, לעבר כלי טיס בלתי מאויש של מדינות הקואליציה, שחג בשמי האזור (מחוז אלשאם - אלברכה של דאעש, 1 בדצמבר 2018).
מימין: פעיל דאעש יורה במקלע נישא על-גבי אופנוע, לעבר כלי טיס בלתי מאויש של כוחות SDF, שחג במרחב העיר הג’ין (אעמאק, 4 בדצמבר 2018). משמאל: פעיל דאעש מבצע ירי מתותח נ”מ מותקן על-גבי רכב שטח, לעבר כלי טיס בלתי מאויש של מדינות הקואליציה, שחג בשמי האזור (מחוז אלשאם – אלברכה של דאעש, 1 בדצמבר 2018).
  • מרכז ההסברה של כוחות SDF דיווח כי ב-1 בדצמבר 2018 נערכו 34 תקיפות אוויריות של מטוסי מדינות הקואליציה נגד יעדי דאעש. על פי ההודעה נהרגו 33 פעילי דאעש. גופותיהם של ארבע מהם נמצאות בידי כוחות SDF. כמו כן, הושמדו שתי עמדות בהן התבצרו פעילי דאעש (SDF Media center, 1 בדצמבר 2018).
כוחות SDF ממשיכים לתגבר לאורך קווי המגע עם דאעש
  • על-פי מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, למעלה מ-1,000 לוחמים נשלחו השבוע לתגבר את לוחמי SDF לאורך קווי המגע עם דאעש. בנוסף, למעלה מ-1,700 לוחמי SDF הגיעו לתגבר את שדה הנפט אלתנכ (כ-22 ק”מ מצפון להג’ין), שבו ממוקם בסיס SDF. על פי הידיעות הללו מדובר בלמעלה מ-2,700 לוחמים שתגברו את המרחב שמצפון לאלבוכמאל (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 29 בנובמבר 2018). על-פי מקור אופוזיציה סורי, ברשות SDF ולכוחות המקומיים המסייעים למעלה מ-15,000 לוחמים באזור שמצפון לאלבוכמאל (Syria TV, 1 בדצמבר 2018)[2].

כוחות תגבור של SDF נעים לקווי המגע עם דאעש (Syria TV, 1 בדצמבר 2018).
כוחות תגבור של SDF נעים לקווי המגע עם דאעש (Syria TV, 1 בדצמבר 2018).

  • בידיעה אחרת נמסר כי בליל ה-4 בדצמבר 2018 נצפתה שיירה של 75 משאיות, שהובילה ציוד צבאי עבור SDF. המשאיות הגיעו מחבל כורדיסטאן שבעיראק. נמסר, כי הגעת השיירה הינה חלק מההכנות הנעשות לקראת מבצע צבאי, שמטרתו להביא לסיום נוכחות דאעש בגדה המזרחית של נהר הפרת באמצעות השתלטות על מובלעת הארגון (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 4 בדצמבר 2018).
אבידות לדאעש ול SDF
  • מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח, כי מאז תחילת ההתקפה נגד מובלעת דאעש, שמצפון לאלבוכמאל נהרגו 807 פעילי דאעש ו-469 לוחמי SDF (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 4 בדצמבר 2018).
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעילות כוחות הביטחון העיראקים
  • ב-29 בנובמבר 2018 הודיע מנגנון המודיעין הלאומי העיראקי[3], כי עצר בבגדאד את ג’מאל ח’ליל טה זנאד אלמשהדאני (המכונה אבו חמזה הכורדי), פעיל דאעש אשר הוא מילא שורה של תפקידים בכירים בסוריה ובעיראק ובהם מושל צפון בגדאד ומושל כרכוכ. אלמשהדאני נטל חלק בביצוע פיגועים רבים וכן בירי פגזים ורקטות המכילים חומרי לחימה כימיים לעבר העיר תאזה [ח’ורמאתו], כעשרה ק”מ מדרום לכרכוכ. כמו כן הוא נטל חלק בקרבות בעיראק ובסוריה (אלסמוריה ניוז, 30 בנובמבר 2018).

ג'מאל ח'ליל טה אלמשהדאני, המכונה אבו חמזה הכורדי, בכיר דאעש, אשר נעצר בבגדאד על-ידי מנגנון המודיעין הלאומי העיראקי (ערוץ היוטיוב נאס [NAS], 29 בנובמבר 2018).
ג’מאל ח’ליל טה אלמשהדאני, המכונה אבו חמזה הכורדי, בכיר דאעש, אשר נעצר בבגדאד על-ידי מנגנון המודיעין הלאומי העיראקי (ערוץ היוטיוב נאס [NAS], 29 בנובמבר 2018).

להערכתנו מדובר בהישג המשמעותי ביותר של ממשל עיראק וכוחות הביטחון העיראקיים, במסגרת הפעילות המתנהלת לאיתור פעילי דאעש ומפקדים, שמילאו תפקידים בכירים ב”מדינה האסלאמית”. לכידת אלמשהדאני פותחת צוהר להבנת אופן ההתנהלות הצבאית והפיננסית של דאעש בעיראק ובסוריה.

פעילות דאעש

בחודש האחרון המשיכה פעילות הטרור והגרילה של דאעש להתמקד במרחב שבין בגדאד לכרכוכ, בו מתגוררת אוכלוסייה סונית. המחוזות שבהם התנהלה פעילות מוגברת היו דיאלא, צלאח אלדין וכרכוכ. כמו כן התנהלה פעילות טרור וגרילה, בעצימות נמוכה יותר, במחוז אנבאר ובמחוזות נוספים.

  • להלן פעולות של דאעש, שבוצעו בשבוע האחרון (על פי דיווחי דאעש):
    • מחוז אלאנבאר: ב-30 בנובמבר 2018 הודיע דאעש, כי פעיליו הרגו קצין בצבא עיראק, במחוז אלאנבאר. הקצין שימש גם כשיח’ אחד השבטים המשתפים פעולה עם ממשלת עיראק במסגרת “הגיוס [השבטי]”. פעילי דאעש הרגו את הקצין בביתו בירי ברובה M-16 עם משתיק קול. יחד עימו נהרגו שבעה בני אדם שהיו במקום (מחוז עיראק – אלפלוג’ה, 30 בנובמבר – 1 בדצמבר 2018)
    • מחוז כרכוכ: מטען צד הופעל נגד כלי רכב של “הגיוס” (השבטי או העממי – לא מצוין במפורש איזה), כ-65 ק”מ מדרום לכרכוכ. הלוחמים שהיו בכלי הרכב נהרגו או נפצעו וכלי הרכב נפגעו (מחוז עיראק-כרכוכ, 30 בנובמבר 2018).
    • מחוז צלאח אלדין: ב-30 בנובמבר 2018 תקפו פעילי דאעש באמצעות נשק קל ובינוני עמדה של “הגיוס” (השבטי או העממי – לא מצוין במפורש איזה), כ-63 ק”מ מצפון לבגדאד. כתוצאה מכך, נהרגו שניים מאנשי “הגיוס השבטי/העממי” ושלישי נפצע (מחוז עיראק-צפון בגדאד, 1 בדצמבר 2018).
    • מחוז דיאלא: כלי טיס ביצעו תקיפה אווירית נגד מקום מסתור תת-קרקעי של דאעש בהרי חמרין, כ-75 ק”מ מצפון מזרח לבעקובה. כתוצאה מכך, נהרגו שלושה פעילי הארגון (סוכנות הידיעות העיראקית, 1 בדצמבר 2018).
    • מחוז צאלח אלדין: פעילי דאעש הפעילו מטען חבלה נגד כלי רכב של ה”גיוס העממי” מדרום-מערב לביג’י. דאעש דיווח, כי כל נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (מחוז עיראק-צלאח אלדין של דאעש, 2 בדצמבר 2018).
    • מחוז צלאח אלדין: פעילי דאעש הפעילו מטען נגד כלי רכב של ה”גיוס השבטי” שבאזור תכרית. דאעש דיווח כי כל הנוסעים נהרגו או נפצעו (מחו עיראק-צלאח אלדין של דאעש, 2 בדצמבר 2018).
    • מחוז נינוא: דאעש הודיע כי ב-1 בדצמבר 2018 פוצצו פעילי הארגון מטען חבלה נגד כלי רכב של צבא עיראק בעיר מוצול. על פי דיווח, חייל אחד נהרג ונוסף נפצע (מחוז עיראק-נינוא של דאעש, 2 בדצמבר 2018).
    • העיר מוצול: כוח משטרתי עצר פעיל במנגנון הביטחון של דאעש בצפון מערב העיר מוצול. בעקבות הודאתו נעצרו ארבעה פעילי דאעש נוספים, שפעלו במסגרת מנגנון הביטחון ומשטרת המוסר של דאעש בזמן שהארגון שלט במוצול (אלסומריה ניוז, 2 בדצמבר 2018).
מצרים וחצי-האי סיני
  • ב-3 בדצמבר 2018 הופעל מטען חבלה נגד סיור של צבא מצרים בקרבת נמל רפיח. חייל אחד נהרג. דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע (מחוז סיני של דאעש ואעמאק, 3 בדצמבר 2018).
פעילות ג’האדיסטית במדינות נוספות

מאפייני הפעילות של דאעש ברחבי העולם (סיכום חודשי[4])

בעוד שדאעש ב”מדינות הליבה” ממשיך לעמוד תחת לחצים כבדים נמשכת פעילות אינטנסיבית במחוזות שלו ברחבי העולם ברמות משתנות של עצימות. בחודש האחרון בלטה במיוחד פעילותם של שלושה מחוזות: מחוז ח’ראסאן (אפגניסטאן / פקיסטאן), שהינו המחוז המוביל בפיגועי “איכות” (ריבוי פיגועי התאבדות קטלניים); מחוז מערב אפריקה בניגריה, שפעילותו “זולגת” גם למדינות שכנות; ופיגוע שבוצע במצרים גופא נגד הנוצרים הקופטים (בעוד שבצפון סיני נמשכות התקפות ספוראדיות, למרות הלחצים הכבדים שמפעילים כוחות הביטחון המצרים על דאעש). שאר מחוזות דאעש ברחבי העולם המשיכו בפעילות “שגרתית”, אופנסיבית ודפנסיבית, בעצימות נמוכה יותר.

 

הפעלת מטען ע”י דאעש נגד כוח של מיליציה המסייעת לצבא אפגניסטן
  • ב-3 בדצמבר 2018 הפעילו פעילי דאעש מטען חבלה נגד כוח של מיליציה המסייעת לצבא אפגניסטאן בחבל קונאר שבמזרח אפגניסטאן. ארבעה לוחמים נהרגו ושניים נפצעו (מחוז ח’ראסאן של דאעש, 3 בדצמבר 2018).
התקפה של דאעש נגד סיור משטרתי במערב תוניסיה
  • דווח כי, שלושה “פעילי טרור”, שהיו רכובים על-גבי אופנועים, תקפו באמצעות ירי מרובי קלצ’ניקוב סיור של משטרת תוניסיה בעיר אלקצרין שבמערב תוניסיה (כ-217 ק”מ מדרום מערב לבירה תוניס). כתוצאה מחילופי האש נפצע אזרח. התוקפים נמלטו מהזירה (מצראוי, 29 בנובמבר 2018). דאעש קיבל אחריות לביצוע פיגוע. על-פי הודעת קבלת האחריות, פעילי הארגון תקפו סיור של משטרת תוניסיה בשכונת אלמנאר בעיר אלקצרין (אעמאק, 30 בנובמבר 2018).
פעילות סיכול ומנע
מעצר פעילי דאעש בתורכיה
  • המשטרה התורכית מסרה, שעצרה לפחות שלושה אזרחים עיראקים בצפון-מערב המדינה בחשד לקיום קשרים עם דאעש. אחד החשודים היה דמות מרכזית בשלוחת דאעש, במחוז אלאנבאר (שבמערב עיראק). נמסר כי הפעיל שנעצר שיגר פעילים [מעיראק] לתורכיה (אנטוליה, 28 בנובמבר 2018).
מעצר פעילי דאעש בתוניסיה בעקבות פיגוע התאבדות
  • כוחות הביטחון התוניסאים עצרו שנים-עשר חשודים כפעילי דאעש. על-פי משרד הפנים, המעצרים בוצעו בעקבות פיגוע התאבדות, שביצעה אישה בבירה תוניס (ב-29 באוקטובר 2018) כתוצאה ממנו נהרגה המחבלת המתאבדת ו-26 בני אדם נפצעו (France 24, 30 בנובמבר 2018)[5].
המלחמה על התודעה
איום לבצע פיגועים בקנדה בחג המולד
  • אחד מגופי ההסברה של דאעש [לא צוין שמו] פרסם כרזה המאיימת בביצוע פיגועים ברובע קניות ובילויים בטורונטו (קנדה) במהלך חג המולד. בכרזה נראית יד האוחזת בסכין מגואלת בדם בכיכר Yonge-Dundas המוארת בשעת לילה. באחת מפינות הכרזה נכתב: “O cross pigs we’ll color your Christmas with your blood, so drink its toast and your children’s presents will be your corpse pieces if Allah wants” (P.J. Media, 3 בדצמבר 2018). הערה: הכרזה פורסמה ב- P.J. Media אך ללא הכיתוב המאיים. הכרזה במלואה לא אותרה במקורות אחרים.

כרזה של דאעש המאייימת בביצוע פיגועים בטורונטו (קנדה) במהלך חג המולד (P.J. Media, 3 בדצמבר 2018).
כרזה של דאעש המאייימת בביצוע פיגועים בטורונטו (קנדה) במהלך חג המולד (P.J. Media, 3 בדצמבר 2018).

[1] לא ברור לנו האם הכוונה לאלבאע'וז תחתאני (הקרובה לגבול הסורי-עיראקי) או לאלבאע'וז פוקאני (הקרובה לעיר אלבוכמאל).
[2]
לעומת כמה אלפי פעילי דאעש המצויים במובלעת שמצפון לאלבוכמאל. צבא ארה"ב הודיע לאחרונה כי נותרו לדאעש כ-2,000 פעילים במרכז עמק הפרת ( אתר מבצע "נחושת טבועה", 4 בדצמבר 2018)
[3] (Iraqi National Intelligence Service (INIS.

[4]
מסוף אוקטובר ועד סוף נובמבר 2018.
[5]
ראו פרסום מרכז המידע למודיעין ולטרור "מבט לג'האד העולמי" מה-31 באוקטובר 2018.