חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (9 בינואר 2019)

ניסיונות לחבל בגדר הביטחון ואף לחצות אותה אותה לצד הישראלי (דף הפייסבוק של

ניסיונות לחבל בגדר הביטחון ואף לחצות אותה אותה לצד הישראלי (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 11 בינואר 2019)

הצתת צמיגים סמוך לגדר הביטחון (חשבון הטוויטר PALINFO, 11 בינואר 2019)

הצתת צמיגים סמוך לגדר הביטחון (חשבון הטוויטר PALINFO, 11 בינואר 2019)

פגישת המשלחת המצרית עם אסמאעיל הניה (אתר חמאס, 10 בינואר 2019)

פגישת המשלחת המצרית עם אסמאעיל הניה (אתר חמאס, 10 בינואר 2019)

מעבר רפיח פתוח רק לכיוון אחד, לחזרת נוסעים ולהכנסת סחורות ממצרים לרצועה (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 13 בינואר 2019)

מעבר רפיח פתוח רק לכיוון אחד, לחזרת נוסעים ולהכנסת סחורות ממצרים לרצועה (ערוץ היוטיוב של אלג'זירה, 13 בינואר 2019)

טקס חילופי התפקידים במשרד בלבנון. מימין לשמאל: אחמד עבד אלהאדי, עזת אלרשק, עלי ברכה (אתר תנועת חמאס, 10 בינואר 2019)

טקס חילופי התפקידים במשרד בלבנון. מימין לשמאל: אחמד עבד אלהאדי, עזת אלרשק, עלי ברכה (אתר תנועת חמאס, 10 בינואר 2019)

פגישת אבו מאזן עם מזכ

פגישת אבו מאזן עם מזכ"ל האו"ם (ופא, 14 בינואר 2019)

  • בשבוע החולף הופגן רף אלימות גבוה ברצועת עזה. באירועי “צעדת השיבה” (שמספר המשתתפים בהם עלה) הושלכו מטענים ורימונים לעבר לוחמי צה”ל ולעבר גדר הביטחון. כמו כן זוהו מספר ניסיונות פריצה של הגדר וחדירה לישראל. בכירי חמאס התבטאו, כי הצעדות תמשכנה וכי נשקלת החרפה של שיטות הפעולה בהן נעשה שימוש במהלכן.
  • בתגובה לאירועים האלימים, תקף כלי טיס של חיל האוויר עמדה של חמאס (11 בינואר 2019). בליל 12 בינואר 2019 שוגרה רקטה לעבר ישראל. בתגובה תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר שתי תשתיות תת-קרקעיות של חמאס בצפון הרצועה.
  • ב-10 בינואר 2019 ביקרה ברצועת עזה משלחת מצרית. על הפרק פתיחתו של מעבר רפיח אשר פועל חלקית מאז שעזבו אנשי הרשות הפלסטינית (המעבר משמש עתה נוסעים וסחורות המגיעים ממצרים). לטענת בכיר פלסטיני הבטיחה המשלחת המצרית לפתוח את המעבר בכל מקרה, בין אם הרשות הפלסטינית תאשר את חזרת אנשיה ובין אם לאו.
  • בזירה הצפונית הודיעה ישראל כי מבצע “מגן צפוני” לאיתור ונטרול מנהרות חודרות של חזבאללה הגיע לסיומו. במהלך המבצע נחשפו ונוטרלו שש מנהרות. האחרונה שבהן (שהיא גם הגדולה והמורכבת מכולן) נחפרה מהכפר רמיה (מול זרעית) וחדרה כמה עשרות מטרים לשטח ישראל. הממשל הלבנוני מצדו, במטרה להסיט את תשומת הלב מפרויקט המנהרות, פתח בקמפיין מדיני ותקשורתי שהתמקד בהאשמת ישראל בפגיעה בריבונות לבנון בשל גדר הביטחון שהיא מקימה לאורך הגבול (בדגש על אזור עדיסה , שמול משגב עם).
“צעדת השיבה” (11 בינואר 2019)
  • ב-11 בינואר 2019 נערכה “צעדת השיבה” ה- 42 במספר תחת הכותרת “עמידתנו האיתנה תסיר את המצור” בצעדה השתתפו השבוע 13,000 מפגינים (לעומת 10,000 בשבוע שעבר). המפגינים התרכזו במספר מוקדים לאורך גדר הביטחון. במהלך האירועים הופגן רף אלימות גבוה, שהתבטא בהבערת צמיגים, יידויי אבנים והשלכת מטענים ורימונים לעבר לוחמי צה”ל ולעבר גדר הביטחון. במהלך האירועים זוהו לפחות שלושה ניסיונות לפריצת הגדר ולחדירה לישראל בצפון רצועת עזה. באחד האירועים ירו כוחות צה”ל לעבר חשודים ששבו על עקבותיהם לרצועה. לוחם צה”ל נפצע באורח קל מיידוי אבנים (דובר צה”ל, 11 בינואר 2019).
  • בתגובה לאירועים האלימים במהלך הצעדה תקף כלי טיס של חיל האוויר עמדה של חמאס (דובר צה”ל, 11 בינואר 2019). כלי תקשורת פלסטינים דיווחו על תקיפת עמדה של “ההתנגדות” במזרח הרצועה (שהאב, 11 בינואר 2019) ובמזרח ח’אן יונס. עוד דווח כי נורתה אש טנקים לעבר עמדת תצפית בעיירה ח’זאעה שבמזרח ח’אן יונס ועמדת תצפית במזרח שכונת אלשג’אעיה שבמזרח העיר עזה. לא דווח על נפגעים (מען, 11 בינואר 2019; QUDSN, 11 בינואר 2019). פוזי ברהום דובר חמאס, אמר בתגובה כי “הפשעים” שישראל מבצעת נגד המפגינים ב”דרכי שלום” ותקיפת מוצבי “ההתנגדות” הינם “הסלמה חמורה” ו”משחק באש” שלא ישיגו דבר (חשבון הטוויטר של פוזי ברהום, 12 בינואר 2019).
  • ע”פ נתוני משרד הבריאות נפצעו 185 פלסטינים במהלך אירועי “צעדת השיבה” (אלמשרק ניוז, 11 בינואר 2019). אשרף אלקדרה דובר משרד הבריאות ברצועה פירט, כי באירועים נהרגה פלסטינית במזרח עזה וכי-25 מהמפגינים נפצעו מירי כוחות צה”ל. ילד פלסטיני שנפצע מזרחית לג’באליא נפטר מאוחר יותר מפצעיו (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 11, 14 בינואר 2019).
  • כבכל יום שישי השתתפו באירועי “צעדת השיבה” בכירי חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין ובכירי ארגונים נוספים. גם חברי המשלחת המצרית שביקרו ברצועה הגיעו לאזור הצעדה (ראו להלן). לדברי פתחי חמאד, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ביקרו חברי המשלחת המצרית במחנות השיבה כדי לראות מקרוב את המפגינים, שלטענתו שמרו על הרגיעה (פאל טודיי, 11 בינואר 2019).

ח'ליל אלחיה ואסמאעיל רצ'ואן ב"צעדת השיבה" במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של אסמאעיל רצ'ואן, 11 בינואר 2019)
ח’ליל אלחיה ואסמאעיל רצ’ואן ב”צעדת השיבה” במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של אסמאעיל רצ’ואן, 11 בינואר 2019)

  • בכירי חמאס התבטאו כי הצעדות תמשכנה וכי הם אף שוקלים להחריף את שיטות הפעולה בהן נעשה שימוש במהלך הצעדות. להלן מספר התבטאויות:
    • פתחי חמאד, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי “הרשות הלאומית לצעדת השיבה” הורתה להעמיד את ישראל במבחן. אם היא תשמור על הרגיעה אזי המצב ימשך כפי שהוא, במידה וישראל תהרוג או תפצע מפגינים הם יעריכו את המצב וינקטו צעדים בהתאם להתפתחויות. על בסיס ההחלטות שיתקבלו יועברו ההוראות לפלסטינים לקראת שבוע הבא (פאל טודיי, 11 בינואר 2019).
    • אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, אמר כי אם ישראל תמשיך להתמהמה בביצוע ההבנות שהושגו בתיווך מצרי תבחן “הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה” את כל הדרכים להסלמת שיטות הפעולה שבהן נעשה שימוש במהלך צעדות השיבה (אלאקצא, 11 בינואר 2019). בראיון נוסף שהעניק הדגיש רצ’ואן, כי אופי הצעדות ימשיך להיות עממי. עוד ציין רצ’ואן כי הצעדות יסלימו וכי ב-30 במרץ 2019, יום השנה לצעדות השיבה, יוצגו פעילויות חדשות ואמצעים חדשים (אלאקצא, 13 בינואר 2019).
    • ח’ליל אלחיה, סגן יו”ר חמאס ברצועת עזה, אמר כי הניסיונות להכניע את “ההתנגדות” ולהפנות את תשומת הלב לעבר נשקה באמצעות “המצור” ייכשלו. לדבריו המשלחת המצרית מסרה להם שישראל מחויבת להבנות הפסקת האש. וציין כי כל עוד ישראל מחויבת גם הם מחויבים (פלסטין און ליין, 12 בינואר 2019).

אלחיה מתראיין במהלך ב"צעדת השיבה" במזרח העיר עזה (פלסטין און ליין, 12 בינואר 2019)
אלחיה מתראיין במהלך ב”צעדת השיבה” במזרח העיר עזה (פלסטין און ליין, 12 בינואר 2019)

  • “הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה” הזהירה את ישראל שניסיונותיה “להתחמק” מהמחויבות לשבור את “המצור” ייענו בהסלמה נוספת ובשימוש “באמצעי לחץ עממיים שונים” הרשות קראה לציבור להשתתף בצעדת יום שישי קרוב (18 בינואר 2019) שתתקיים תחת הסיסמא “האחדות היא הדרך לניצחון ולהכשלת המזימות” (אלחדת’, ערוץ אלאקצא, 11 בינואר 2019). במקביל הודיעה הרשות העליונה על דחיית המשט בשל תנאי מזג האוויר והדגישה כי הפעילויות ביבשה ובים יימשכו עד להשגת כל הדרישות והסרתו המוחלטת של “המצור” מעל הרצועה (מען, 13 בינואר 2019). יצוין כי מזה שלושה שבועות ברציפות מבוטלים אירועי המשט.
  • בליל 12 בינואר 2019 שוגרה רקטה לעבר שטח ישראל. הרקטה התפוצצה בשטח פתוח באזור המועצה האזורית שדות הנגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.
  • בתגובה לשיגור הרקטה, תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר שתי תשתיות תת-קרקעיות של חמאס בצפון רצועת עזה (דובר צה”ל, 13 בינואר 2019). התקשורת הפלסטינית דיווחה כי הותקפו עמדת תצפית של הזרוע הצבאית של חמאס ושטחים חקלאיים במזרח העיר עזה. לא דווח על נפגעים (צפא, 12 בינואר 2019; סוכנות אנטוליה, 13 בינואר 2019)
ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה ובתקופה שביניהם[1]

ירי רקטות ופצצות מרגמה בסבבי ההסלמה ובתקופה שביניהם

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי רקטות ופצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי בחתך רב שנתי

ירי בחתך רב שנתי

פיגוע דקירה
  • ב-11 בינואר 2019 פלסטיני ניסה לדקור חיילי צה”ל שאיישו עמדה צבאית סמוך לשכונת גבעת אבות בקריית ארבע. לוחמים ואזרח שהיו במקום ירו לעבר הפלסטיני, אשר נפצע ופונה לבית החולים. לא היו נפגעים לכוחותינו (דובר צה”ל, 11 בינואר 2019).
פיגוע ירי
  • ב-5 בינואר 2019 בוצע ירי מגג מבנה בכפר בית פאג’ר לעבר הישוב מגדל עז (אזור גוש עציון). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. החשודים זוהו על ידי תצפיתנית שדיווחה על כך לכוחות. כוחות הביטחון הישראליים ערכו סריקות בסופן נעצרו חברי החוליה וכלי הנשק שלהם הוחרמו (דובר צה”ל, 11 בינואר 2019).
אירועים נוספים
  • כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע. במסגרת זאת נעצרו כמה עשרות חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה. להלן מספר אירועים בולטים:
    • 13 בינואר 2019: מהלך פעילות כוחות הביטחון הישראליים בכפר עראנה (צפונית מזרחית לג’נין) תפסו הלוחמים שישה כלי נשק שונים, אלפי כדורים, חלקי אמצעי לחימה ועוד (דובר צה”ל, 13 בינואר 2019).
    • 10 בינואר 2019 במהלך פעילות מבצעית בעיר חברון איתרו כוחות הביטחון הישראליים כלי רכב חשוד. לאחר מרדף אחר כלי הרכב הוא נעצר. בכלי הרכב נמצאו כלי נשק מסוג M16 שני אקדחים מייצור עצמי וכמות רבה של תחמושת (דובר צה”ל, 10 בינואר 2019).
    • 9 בינואר 2019 במהלך פעילות בעיר חברון אותר כלי נשק מסוגM16 ואקדח (דובר צה”ל, 9 בינואר 2019).
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[2]

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון

ביקור משלחת מצרית ברצועת עזה
  • משלחת מצרית בראשות אימן בדיע, בכיר במודיעין הכללי המצרי, הגיעה (10 בינואר 2019) לרצועת עזה (חשבון הטוויטר שהאב, 10 בינואר 2019). חברי המשלחת נועדו עם אסמאעיל הניה ראש הלשכה המדינית של חמאס, יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה (חשבון הטוויטר שבכה קדס, 10 בינואר 2019), תופיק אבו נעים, אחראי מנגנוני ביטחון הפנים ב ובכירים נוספים (שהאב, 10 בינואר 2019).
 חברי המשלחת מתקבלים על ידי יחיא אלסנואר, עם הגיעם למשרד חמאס בעזה (חשבון הטוויטר של צפא, 10 בינואר 2019).    פגישת המשלחת המצרית עם אסמאעיל הניה (אתר חמאס, 10 בינואר 2019)
מימין: חברי המשלחת מתקבלים על ידי יחיא אלסנואר, עם הגיעם למשרד חמאס בעזה (חשבון הטוויטר של צפא, 10 בינואר 2019). משמאל: פגישת המשלחת המצרית עם אסמאעיל הניה (אתר חמאס, 10 בינואר 2019)
  • אחד הנושאים המרכזיים שעלו בפגישות עם המצרים היה פתיחתו המלאה של מעבר רפיח אשר מאז שפקידי הרשות הפלסטינית עזבו את המקום פועל המעבר בצורה חלקית והוא משמש רק נוסעים וסחורות המגיעים ממצרים (עמוד הפייסבוק של משרד הפנים והביטחון הלאומי ברצועה, 14 בינואר 2019). לדברי אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, בפגישה עם גורמים מצריים נדונה אפשרות לפתיחת המעבר ללא תלות בנוכחות פקידי הרשות הפלסטינית (אלאקצא, 13 בינואר 2019). בכיר פלסטיני שנכח בפגישת נציגי הארגונים עם המשלחת המצרית אמר כי חברי המשלחת המצרית הבטיחו לפתוח את מעבר רפיח בכל מקרה בין אם הרשות הפלסטינית תאשר את החזרת הפקידים ובין אם לאו (עמוד הפייסבוק שאהד סינאא’, אלאיאם, 12 בינואר 2019).
  • נושא נוסף שעלה בפגישות היה יישום ההבנות עם ישראל שיקלו על “המצור” על הרצועה. הנהגת חמאס הדגישה כי יש לחייב את ישראל (“האויב”) להבנות בחסות מצרים ולשבור את “המצור” המוטל על רצועת עזה, והבהירה כי הצידוקים של ישראל ואי-מחויבותה להבנות לייצוב הפסקת האש אינן מקובלים. ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס אמר כי מצרים הבטיחה להם לגרום לישראל לפעול על-פי ההסכמים הקודמים (ערוץ אלאקצא, 10 בינואר 2019).
  • ב-11 בינואר 2019 עזבה המשלחת המצרית את הרצועה דרך מעבר ארז לפגישות בראמאללה (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 11 בינואר 2019).
נדחה ביקור משלחת חמאס ברוסיה
  • מוסא אבו מרזוק חבר הלשכה המדינית של חמאס ציין, כי במהלך שיחת טלפון שערך עם מיכאל בוגדנוב, סגן שר החוץ הרוסי ושליח המיוחד של נשיא רוסיה במזרח התיכון, הוחלט לדחות את ביקורו ברוסיה של אסמעאיל הניה, ראש הלשכה מדינית של חמאס, למועד מאוחר יותר. זאת, “בשל עיסוקיו של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב” (חשבון הטוויטר של מוסא אבו מרזוק, 10 בינואר 2019). בראיון שהעניק עבד אלחפיט’ נופל, נציג הרשות הפלסטינית ברוסיה, אמר כי נועד עם סגן שר החוץ הרוסי מיכאל בוגדנוב אשר הודיע לו כי אכן הוחלט לדחות את הביקור מכיוון שלדבריו הבחינו הרוסים שקיימים מתחים בזירה הפלסטינית והם מעוניינים שהביקור יתקיים בנסיבות מתאימות יותר (אלמיאדין, 10 בינואר 2019).
  • בתשובה לשאלה האם היו תנאים מוקדמים שמנעו את עריכת הביקור אמר מוסא אבו מרזוק, בכיר חמאס, כי רוסיה לא הציבה בפניהם שום תנאי מוקדם. הוא ציין כי יתכן וקיימות סיבות אחרות לדחייה, כמו למשל רצון הצד הרוסי להכין היטב את הביקור ולדאוג להצלחתו. אבו מרזוק הוסיף כי ככל הנראה יקבע בקרוב מועד חדש לביקור (סוכנות sputnik בערבית, 11 בינואר 2019).
חילופי גברי בנציגות חמאס בלבנון
  • חמאס ערכה ב-10 בינואר 2019, במשרד חמאס בבירות, טקס חילופי תפקידים מהלכו מונה אחמד עבד אלהאדי[3], האחראי המדיני של חמאס בלבנון, לשמש כנציג חמאס בלבנון . הוא יחליף בתפקידו את עלי ברכה שסיים קדנציה של שמונה שנים בתפקיד זה, בהתאם לתקנון. בטקס נכח עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס וראש משרד הקשרים הערביים והאסלאמיים בתנועה. על פי ההודעה ימשיך עלי ברכה בתפקידו כחבר המשרד ליחסים ערביים ואסלאמיים (אתר חמאס, 10 בינואר 2019). עזת אלרשק ניצל את שהייתו בלבנון לקיום פגישות עם מספר בכירים לבנוניים.
פגישת עזת אלרשק עם ראש ממשלת לבנון סעד אלחרירי (אתר "זרם אלמסתקבל" בלבנון, 9 בינואר 2019)     פגישה עם יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי (סוכנות הידיעות הלבנונית "אלמרכזיה", 8 בינואר 2019).
מימין: פגישת עזת אלרשק עם ראש ממשלת לבנון סעד אלחרירי (אתר “זרם אלמסתקבל” בלבנון, 9 בינואר 2019) משמאל: פגישה עם יו”ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי (סוכנות הידיעות הלבנונית “אלמרכזיה”, 8 בינואר 2019).
ביקור משלחת הג’האד האסלאמי בפלסטין בסוריה ובלבנון
  • משלחת הג’האד האסלאמי בפלסטין שכללה את ח’אלד אלבטש, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי ויו”ר הוועדה העליונה של “צעדת השיבה“; אסמאעיל אלסנדאוי מתאם הזירה בסוריה, ופעילים נוספים נועדה עם ד”ר בת’ינה שעבאן, היועצת המדינית לענייני הסברה של לשכת נשיא סוריה. בפגישה שיבח אלבטש את תפקידה החלוצי של סוריה ב”ציר ההתנגדות”, ואת תמיכתה בעבר ובהווה במאבקיהם של הפלסטינים. הוא הדגיש את הצורך לתמוך ב”צעדת השיבה” כדי להבטיח את המשכה. בת’ינה שעבאן הדגישה, כי פלסטין היא הנושא המרכזי הראשון במעלה עבור סוריה. היא הביעה נכונות לתמוך ב”צעדות השיבה” והעלתה אפשרות לקלוט חלק מפצועי הצעדות לטיפולים בסוריה (פאלטודיי, 7 בינואר 2019).
  • מסוריה המשיכה משלחת הג’האד האסלאמי ללבנון שם נועדה עם חסן חבאללה, חבר פרלמנט לשעבר והאחראי על הקשרים הפלסטיניים בחזבאללה. בפגישה נדון, בן השאר, נושא “צעדות השיבה”. המשתתפים בפגישה הדגישו את חשיבות המשך קיום הצעדות ואת הצורך להעניק להם סיוע מוראלי. בפגישה גם נדונו דרכי התמיכה במשפחות השהידים והפצועים. נציג חזבאללה הדגיש כי “ההתנגדות” הלבנונית ובראשה חזבאללה תומכת ב”התנגדות” הפלסטינית בכל הדרכים האפשריות (דף הפייסבוק של נציג הג’האד האסלאמי בלבנון, אחסאן עטאיא, 9 בינואר 2019).

ח'אלד אלבטש נפגש בבירות עם האחראי על הקשרים הפלסטיניים בחזבאללה, חסן חבאללה (דף הפייסבוק של נציג הג'האד האסלאמי בלבנון, אחסאן עטאיא, 9 בינואר 2019)
ח’אלד אלבטש נפגש בבירות עם האחראי על הקשרים הפלסטיניים בחזבאללה, חסן חבאללה (דף הפייסבוק של נציג הג’האד האסלאמי בלבנון, אחסאן עטאיא, 9 בינואר 2019)

פעילות במוסדות האו”ם
  • אבו מאזן הגיע ב-14 בינואר 2019 לניו יורק כדי להשתתף טקס העברת ראשות קבוצה 77 (אחד הגושים החשובים באו”ם הכולל את 134 המדינות המוגדרות כמדינות מתפתחות, כולל סין), לידי הרשות הפלסטינית (אלקדס, 11 בינואר 2019). נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות, ציין, כי זהו אירוע היסטורי המתווסף להישגים המדיניים של ‘פלסטין’ מאז התקבלה הרשות בשנת 2012, כמשקיפה בעצרת הכללית של האו”ם (ופא, 14 בינואר 2019).
  • כזכור אישרה העצרת הכללית של האו”ם באוקטובר 2018,ברוב גדול, שהנציגות הפלסטינית באו”ם תעמוד בראש קבוצת 77. יתרה מזאת, מכיוון שהרשות הפלסטינית אינה חברה מלאה באו”ם הצביעה העצרת הכללית בעקבות הבחירה על החלטה להעניק ל”פלסטין” סמכויות משפטיות נוספות כולל זכות לפרסם הצהרות ולהגיש הצעות ותיקונים (אתר האו”ם, 17 באוקטובר 2018). משמעות הדבר היא שהפלסטינים יוכלו לתפקד כמדינה חברה לכל דבר, כצעד נוסף בהכרה של הנציגות הפלסטינית באו”ם כמדינה חברה.
אבו מאזן נפגש בניו יורק עם נשיאת העצרת הכללית של האו"ם (ופא, 14 בינואר 2019).     פגישת אבו מאזן עם מזכ"ל האו"ם (ופא, 14 בינואר 2019)
מימין : אבו מאזן נפגש בניו יורק עם נשיאת העצרת הכללית של האו”ם (ופא, 14 בינואר 2019). משמאל : פגישת אבו מאזן עם מזכ”ל האו”ם (ופא, 14 בינואר 2019)
  • במהלך ביקורו בניו יורק מתכוון אבו מאזן להגיש בקשה לחברות מלאה במועצת הביטחון של האו”ם (אלקדס, 11 בינואר 2019).בראיון שהעניק נביל שעת’, יועצו של אבו מאזן לענייני חוץ ויחסים בינלאומיים, אמר כי אם ארה”ב תמשיך להטיל וטו על מאמצי הרשות להתקבל כחברה מלאה באו”ם תפעל הרשות כדי להשיג את הזכות באופן הדרגתי בערוצים אחרים (הטלוויזיה הפלסטינית, 12 בינואר 2019).

ב-13 בינואר 2019 הודיעה ישראל כי מבצע “מגן צפוני” לאיתור מנהרות חודרות של חזבאללה על גבול ישראל לבנון הושלם וכי נחשפו כל המנהרות שחצו מלבנון לשטח ישראל. בכך, על פי דובר צה”ל, הוסר איום המנהרות בצפון מדינת ישראל. צה”ל הודיע, כי הוא עוקב אחר מספר אתרים בשטח לבנון שמהם חזבאללה חופר מנהרות שטרם חצו את הגבול והגיעו לשטח ישראל (דובר צה”ל 13 בינואר 2019). הודעת דובר צה”ל הביאה לסיומה פעילות של כוחות צה”ל שהחלה ב-4 בדצמבר 2018 לחשיפה ונטרול של מנהרות חודרות גדר שחפר ארגון חזבאללה מלבנון לשטח ישראל. במהלך המבצע אותרו שש מנהרות שהגיעו לשטח ישראל. כל המנהרות הוצאו מכלל שימוש.

 
מנהרת הטרור השישית של חזבאללה, מזרחית לכפר רמיה בדרום לבנון   תאווי המנהרה שחדרה לשטח ישראל (אתר דובר צה"ל, 13 בינואר 2019).
מימין: מנהרת הטרור השישית של חזבאללה, מזרחית לכפר רמיה בדרום לבנון משמאל: תאווי המנהרה שחדרה לשטח ישראל (אתר דובר צה”ל, 13 בינואר 2019).

[1] הסטטיסטיקה כוללת שיגורי רקטות ופצצות מרגמה על פי הערכות דובר צה"ל.
[2]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[3]
אחמד עבד אלהאדי הוא פעיל ותיק בהנהגת חמאס בלבנון. כינויו "אבו יאסר". בתפקידו האחרון שימש כאחראי הפוליטי של חמאס בלבנון, והוא הוצג כאיש מספר שניים בהנהגת התנועה בלבנון לאחר עלי ברכה.