פיגוע התאבדות נוסף של דאעש נגד סיור משותף של צבא ארה”ב והכוחות הכורדים ואיום דאעש בפיגועים נוספים

עיקרי המסמך
  • ב-21 בינואר 2019 ביצע דאעש פיגוע התאבדות באמצעות מכונית תופת נגד סיור משותף של ארה”ב והכוחות הכורדים, בקרבת מחסום ממערב לעיר אלשדאדי, שמדרום לאלחסכה (באזור השליטה של הכורדים שממזרח לפרת). על פי הודעות צבא ארה”ב והכורדים לא היו נפגעים (דאעש טען כי בפיגוע נהרגו או נפצעו למעלה מ-13 בני אדם ובתקשורת הסורית נמסר כי בפיגוע נהרגו לפחות חמישה לוחמי SDF). דאעש איים על ארה”ב והכורדים בביצוע פיגועים נוספים (…”מה שאירע להם באלחסכה הינו תחילתו של מבול…”).

פיגוע זה הינו המשך לפיגוע התאבדות שביצע דאעש ב-16 בינואר 2019 בעיר מנבג’ נגד סיור של ארה”ב והכורדים. בפיגוע נהרגו 19 בני אדם (מהם ארבעהאמריקאים וחמישה כורדים). ברקע הפיגועים הללו, והאיום של דאעש שנלוו לפיגוע באלשדאדי, עומד עניינו של דאעש להמחיש כי הוצאת הכוחות האמריקאים מסוריה מתבצעת בצל פיגועים ואבדות שדאעש גורם לאמריקאים ולבעלי בריתם הכורדים (וע”י כך להציג את הנסיגה האמריקאית ככזאת המתבצעת בעקבות כישלון). ניתן להעריך, כי דאעש יעשה מאמץ לממש את איומו וללוות את המשך הוצאת חיילי ארה”ב מסוריה בביצוע פיגועים נוספים נגד יעדים אמריקאים[1].

תיאור הפיגוע
  • ב-21 בינואר 2019 התפוצצה מכונית תופת בקרבת סיור משותף של צבא ארה”ב וכוחותSDF במחסום הנמצא כ-13 ק”מ ממערב לעיר שדאדי (הנמצאת בלב אזור השליטה של הכורדים ממזרח לפרת, 47 ק”מ מדרום לאלחסכה). מכונית תופת התפוצצה בקרבת המחסום, כ-13 ק”מ ממערב לאלשדאדי, בעת שחלף במקום כוח ממונע של כוחות הקואליציה הבינלאומית. על פי הודעת SDF וצבא ארה”ב לא היו נפגעים בפיגוע. מנגד, בתקשורת הסורית נמסר, כי כתוצאה מהפיצוץ נהרגו לפחות חמישה לוחמים מה-SDF, כלי הרכב שבו נסעו הושמד (בלעדי, 21 בינואר 2019). בידיעה אחרת נמסר כי לפחות חמישה לוחמי SDF נהרגו וכמה נפצעו, בהם שני חיילים אמריקאים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 21 בינואר 2019; Furat FM, 21 בינואר 2019).
העיר אלשדאדי (Google Maps).    זירת פיצוץ מכונית התופת בקרבת מחסום ממערב לאלשדאדי (חשבון הטוויטר مُحَمَّد الهاشمي@MHasheemi, 21 בינואר 2019).
מימין: העיר אלשדאדי (Google Maps). משמאל: זירת פיצוץ מכונית התופת בקרבת מחסום ממערב לאלשדאדי (חשבון הטוויטר مُحَمَّد الهاشمي@MHasheemi, 21 בינואר 2019).
אחד מכלי הרכב עולה באש לאחר פיצוץ מכונית תופת.   כלי רכב נוספים שהיו בסיוע המשותף ולא נפגעו (Furat FM, 21 בינואר 2019).
מימין: אחד מכלי הרכב עולה באש לאחר פיצוץ מכונית תופת. משמאל: כלי רכב נוספים שהיו בסיוע המשותף ולא נפגעו (Furat FM, 21 בינואר 2019).
תגובות לפיגוע
תגובות ארה”ב ו-SDF
  • צבא ארה”ב הודיע כי מכונית תופת הופעלה נגד כוח משותף לצבא ארה”ב ולשותף הסורי (קרי, הכורדים). על פי ההודעה לא היו נפגעים אמריקאים (חשבון הטוויטר של דובר מבצע “נחישות טבועה” [OIR Spokesperson@OIRSpox], 21 בינואר 2019).
  • כוחות SDF הודיעו כי מחבל מתאבד ניסה לפגוע באמצעות מכונית תופת בסיור משותף להם וליחידה של כוחות הקואליציה, הסיוע היה במשימה שגרתית בציר המוביל לאלשדאדי. לטענת SDF הפיגוע נכשל הודות לדריכות כוחותיו. לא היו אבידות בנפש, נגרמו נזקים חומריים בלבד (Press SDF , 21 בינואר 2019).
תגובת דאעש
  • דאעש הזדרז לפרסם הודעה בה הוא מקבל אחריות לביצוע הפיגוע. בהודעה נאמר כי מחבל מתאבד, שכינויו עבדאללה אלאנצארי, נסע במכונית תופת לעבר טור ממונע של כוחות אמריקאים וכוחות SDF (המכונים PKK) בעיר אלשדאדי. בהודעה נאמר כי המחבל פוצץ את מכונית התופת בסמוך להם וכתוצאה מכך נהרגו ונפצעו למעלה מ-13 בני אדם (הערה: אין בידינו אימות לטענה זאת). הודעת קבלת האחריות מסתיימת באיום נגד ארה”ב והכוחות הכורדים: “בעזרת אללה, הצלבנים וגרורותיהם, נוטשי דת האסלאם [קרי, הכורדים ובהכללה – כל משתפי הפעולה עם המערב], יראו דברים שיגרמו לשיערם להאפיר מרוב אימה. מה שאירע באלחסכה ומנבג’ הינו תחילתו של מבול. העושקים עוד יידעו תהפוכות”.

[1] ראו פרסום מרכז המידע מה-17 בינואר 2019: "פיגוע התאבדות רב-נפגעים של דאעש בעיר מנבג' והערכת משמעויותיו".