מבט לג’האד העולמי (17 – 23 בינואר 2019)

פגיעת רקטות של צבא סוריה בכפר אלחמירה, שמדרום מערב לחלב (אבאא', 19 בינואר 2019).

פגיעת רקטות של צבא סוריה בכפר אלחמירה, שמדרום מערב לחלב (אבאא', 19 בינואר 2019).

שיגור רקטות ע

שיגור רקטות ע"י צבא סוריה במרחב הכפרי, שמצפון לחמאה (סאנא, 21 בינואר 2019).

פעילי המטה לשחרור אלשאם בעמדת לחימה נגד צבא סוריה במישור אלע'אב (אבאא' וידאו, 19 בינואר 2019).

פעילי המטה לשחרור אלשאם בעמדת לחימה נגד צבא סוריה במישור אלע'אב (אבאא' וידאו, 19 בינואר 2019).

פעילי המטה לשחרור אלשאם בעמדת לחימה נגד צבא סוריה במישור אלע'אב (אבאא' וידאו, 19 בינואר 2019).

פעילי המטה לשחרור אלשאם בעמדת לחימה נגד צבא סוריה במישור אלע'אב (אבאא' וידאו, 19 בינואר 2019).

מכונית תופת של דאעש נעה לעבר עמדות של כוחות SDF באזור השכונה חאוי אלסוסה בקרבת העיירה אלסוסה (אעמאק, 17 בינואר 2019)

מכונית תופת של דאעש נעה לעבר עמדות של כוחות SDF באזור השכונה חאוי אלסוסה בקרבת העיירה אלסוסה (אעמאק, 17 בינואר 2019)

פעיל דאעש שורף את ביתו של אחד מאנשי המשטרה הפדרלית העיראקית מצפון לח'אנקין (מחוז עיראק-דיאלא, 19 בינואר 2019).

פעיל דאעש שורף את ביתו של אחד מאנשי המשטרה הפדרלית העיראקית מצפון לח'אנקין (מחוז עיראק-דיאלא, 19 בינואר 2019).

עיקרי אירועי השבוע
  • להלן עיקרי תמונת המצב בסוריה, כשברקע מתבצע תהליך הוצאת הכוחות האמריקאים מסוריה, בעקבות הצהרת טראמפ:
    • המובלעת שבשליטת דאעש, בגדה המזרחית של הפרת, ממשיכה “להתכווץ”. כוחות SDF, הדוחקים את פעילי דאעש דרומה, השתלטו השבוע על העיירה אלסוסה. פעילי דאעש נותרו מכותרים ב”כיס” שאורכו כ-7.5 ק”מ ורוחבו כ-5.7 ק”מ. במקביל נמשכים הדיווחים אודות בריחת פעילי דאעש מהמובלעת, חלקם בני לאומים זרים.
    • הכוחות האמריקאים והכורדים עדיין לא סיימו את פינויים מהעיר מנבג’. הפינוי לווה בפיגוע התאבדות שביצע דאעש בלב מנבג’ נגד סיור של ארה”ב והכורדים (19 הרוגים, מהם ארבעה אמריקאים וחמישה כורדים). פיגוע התאבדות נוסף בוצע נגד סיור משותף של ארה”ב והכורדים, בקרבת העיר אלשדאדי, בלב אזור השליטה הכורדי, שממזרח לפרת (לטענת האמריקאים והכורדים ללא נפגעים). פיגועי ההתאבדות הללו מצביעים לדעתנו על מאמץ של דאעש ללוות את יציאת חיילי ארה”ב מסוריה בביצוע פיגועים.
    • במרחב אדלב ממשיך המטה לשחרור אלשאם לבסס את שליטתו, תוך החלשת ארגוני המורדים הפועלים בחסות תורכיה ודיכוי פעילותו של דאעש במרחב (השבוע הוצאו להורג של 12 פעילים בעקבות פיצוץ מכונית תופת נגד מפקדה של המטה לשחרור אלשאם). רף המתיחות במרחב אדלב עלה השבוע והוא מצא ביטויו בריבוי התקריות בין צבא סוריה לארגוני המורדים הג’האדיסטים (בעיקר חילופי אש ארטילריים).
  • נשיא תורכיה ארדואן ממשיך לאיים בביצוע מבצע צבאי נגד הכורדים ממזרח לפרת. במקביל מתקיימים מגעים בין תורכיה לבין רוסיה וארה”ב אודות הקמת “אזור בטוח” תורכי (Safe Zone) בשטחה של סוריה. על הפרק עומדת סוגיית השליטה על העיר מנבג’, שבראייתה של תורכיה חייבת להיכלל ב”אזור הבטוח”. הנשיא ארדואן הצהיר כי תורכיה הודיעה לנשיא ארה”ב שהיא מוכנה לקבל אחריות על ביטחון מנבג’. מנגד, ערוכים צבא סוריה וכוח של המשטרה הצבאית הרוסית בקרבת העיר בכוונה להיכנס אליה ולהחזיר את שליטת המשטר הסורי עליה.
מרחב אדלב
התעצמות התקריות במרחב אדלב

גם השבוע נמשכו התקריות במרחב אדלב, בעיקר בין צבא סוריה לארגונים הג’האדיסטים. התקריות התקיימו בעצימות גבוהה יותר מאשר בשבועות האחרונים והתאפיינו בעיקר בחילופי אש ארטילריים. נמסר כי צבא סוריה ביצע ירי ארטילרי במשך מספר ימים לעבר המרחב הכפרי מצפון לחמאה (עדכני ל-21 בינואר 2019).

  • להלן עיקרי התקריות:
    • ב-17 בינואר 2019 ביצע חדר המבצעים “עורר את המאמינים” (המזוהה עם אלקאעדה) ירי צלפים לעבר כוח המסייע לצבא סוריה במערב העיר חלב (חדר המבצעים “עורר את המאמינים”, 17 בינואר 2019).
    • ב-17 בינואר 2019 שיגר חדר המבצעים “עורר את המאמינים” רקטה לעבר כוח המסייע לצבא סוריה מדרום מערב לחלב (חדר המבצעים “עורר את המאמינים”, 17 בינואר 2019).
    •  צבא סוריה שיגר ב-18 בינואר 2019 מספר רקטות לעבר מספר כפרים מדרום מערב לחלב. לא היו נפגעים אך נגרם נזק לכמה בתי תושבים (אבאא’, 19 בינואר 2019).
    • צבא סוריה ביצע ב-19 בינואר 2019 ירי (ארטילרי) לעבר חולייה של ארגוני המורדים, מצפון לחמאה. כמו כן ביצע צבא סוריה ירי לעבר עמדות של המטה לשחרור אלשאם במישור אלע’אב (מדרום מערב לאדלב) ומצפון לחמאה (סאנא, 19 בינואר 2019).
    • צבא סוריה ביצע ב-21 בינואר 2019 ירי ארטילרי לעבר כוח של ארגוני המורדים מצפון לחמאה (סאנא, 21 בינואר 2019).
    • צבא סוריה השמיד ב-21 בינואר 2019 ביצורים הנדסיים (קרי, סוללות עפר ותעלות) של “גדודי התהילה” מצפון לחמאה (סאנא, 21 בינואר 2019).

ירי ארטילרי (רקטות) של צבא סוריה לעבר המרחב הכפרי שמצפון לחמאה במשך מספר ימים (עדכני ל-21 בינואר 2019). המשטר הסורי והכוחות המסייעים לו (אדום); המטה לשחרור אלשאם וכוחות המורדים (ירוק); מקומות שהותקפו (צהוב וכתום); גבול השטח המנהלי בין המחוזות חמאה מדרום ואדלב מצפון (קו צהוב מקווקו)  (ח'טוה, 22 בינואר 2019).
ירי ארטילרי (רקטות) של צבא סוריה לעבר המרחב הכפרי שמצפון לחמאה במשך מספר ימים (עדכני ל-21 בינואר 2019). המשטר הסורי והכוחות המסייעים לו (אדום); המטה לשחרור אלשאם וכוחות המורדים (ירוק); מקומות שהותקפו (צהוב וכתום); גבול השטח המנהלי בין המחוזות חמאה מדרום ואדלב מצפון (קו צהוב מקווקו)
(ח’טוה, 22 בינואר 2019).

המטה לשחרור אלשאם ממשיך לבסס שליטתו במרחב אדלב

לאחרונה נקט המטה לשחרור אלשאם מהלכי כוח נגד ארגון אחראר אלשאם באזור, שמדרום לאדלב. אחראר אלשאם הינו ארגון מורדים בעל אופי אסלאמי, הנתמך ע”י תורכיה, ומהווה חלק מ”החזית הלאומית לשחרור” הפועלת בחסותה. בתום מהלכי הכוח הללו הושג הסכם בין שני הארגונים המבסס להערכתנו את שליטת המטה לשחרור אלשאם על מובלעת אדלב[1]. במקביל המטה לשחרור אלשאם הוציא להורג 12 פעילי דאעש, שהרסו מפקדה של המטה באמצעות פיצוץ מכונית תופת.

  •   ההסכם בין הארגונים נחתם ב-19 בינואר 2019. על פי ההסכם ישובו פעילי אחראר אלשאם למישור אלע’אב (שמדרום-מערב לאדלב) ולקווי המגע שלהם מול צבא סוריה. במישור אלע’אב יאורגנו כוחות אחראר אלשאם מחדש במסגרת “חדר מבצעים צבאי מרכזי” הנשלט ע”י המטה לשחרור אלשאם (נדאא’ סוריא, 19 בינואר 2019). משמעות ההסכם להערכתנו היא, הכפפת כוחות אחראר אלשאם (לפחות במישור אלע’אב) לפיקוד המטה לשחרור אלשאם במגמה לנסות ולהפעילם נגד צבא סוריה, לכשתתחיל המערכה באדלב.
  •  ב-20 בינואר 2019 המטה לשחרור אלשאם הוציא להורג 12 פעילי דאעש. הפעילים הוצאו להורג במקום בו פוצץ דאעש יומיים קודם לכן מכונית תופת בסמוך למפקדה של המטה לשחרור אלשאם. בפיצוץ נהרסה המפקדה ונהרגו פעילים רבים (אבאא’, 20 בינואר 2019).

אבו תראב הסורי, בכיר (במנגנון) הביטחון של המטה לשחרור אלשאם. ברקע נראים פעילי דאעש לפני הוצאתם להורג. מאחוריהם נראות הריסות המפקדה של המטה לשחרור אלשאם (אבאא', 20 בינואר 2019).
אבו תראב הסורי, בכיר (במנגנון) הביטחון של המטה לשחרור אלשאם. ברקע נראים פעילי דאעש לפני הוצאתם להורג. מאחוריהם נראות הריסות המפקדה של המטה לשחרור אלשאם (אבאא’, 20 בינואר 2019).

מזרח סוריה
המשך “התכווצות” מובלעת דאעש בעמק הפרת

כוחות SDF המשיכו השבוע להתקדם במורד עמק הפרת. ב-21 בינואר 2019 כבשו הכוחות את העיירה אלסוסה והאזור שמדרום לה, בסיוע אווירי של ארה”ב ומדינות הקואליציה (למרות ש-SDF עדיין לא הודיעו על כך באופן פורמאלי). כוחות SDF השתלטו כבר על מרבית מובלעת דאעש. השטח שבשליטת דאעש ממשיך ל”התכווץ” ועתה הוא שולט על “כיס” המשתרע מהאזור שמצפון לאלבוכמאל ועד לאזור שמדרום לעיירה אלסוסה (אורכו של ה”כיס” כ-7.5 ק”מ ורוחבו כ-5.7 ק”מ).

ה"כיס" שבשליטת דאעש (מפה עדכנית ל-21 בינואר2019): דאעש (אפור-שחור); כוחות SDF (צהוב); אזורים שבשליטת הצבא הסורי והכוחות המסייעים לו (אדום); צירי תקיפה של הכוחות הכורדים  (חיצים לבנים) (חשבון הטוויטר של אתר החדשות IWN@A7_Mirza, המזוהה כנראה עם משמרות המהפכה האיראנים, 21 בינואר 2019).
ה”כיס” שבשליטת דאעש (מפה עדכנית ל-21 בינואר2019): דאעש (אפור-שחור); כוחות SDF (צהוב); אזורים שבשליטת הצבא הסורי והכוחות המסייעים לו (אדום); צירי תקיפה של הכוחות הכורדים
(חיצים לבנים) (חשבון הטוויטר של אתר החדשות IWN@A7_Mirza, המזוהה כנראה עם משמרות המהפכה האיראנים, 21 בינואר 2019).

כיבוש העיירה אלסוסה ע”י SDF
  • ב-17 בינואר 2019 תקפו כוחות SDF את העיירה אלסוסה. במקום התנהלו קרבות בין כוחות SDF לדאעש שהפעילו נגדם מחבל מתאבד ומכונית תופת (חשבון הטוויטר דיר אלזור, 17 בינואר 2019). ב-18 בינואר 2019 התנהלו קרבות בשכונה חאוי אלסוסה (כ-800 מטרים ממזרח לאלסוסה). לדאעש נגרמו 37 הרוגים, מרביתם מתקיפות מטוסי מדינות הקואליציה (ענב בלדי, 18 בינואר 2019). ב-18 בינואר 2019 הצליחו כוחות SDF להשתלט על אלסוסה תוך שדאעש מנסה לכבוש בחזרה את העיירה (ענב בלדי, 18 בינואר 2019). ב-21 בינואר 2019 השתלטו כוחות SDF על אלסוסה והאזור שמדרום לה (חשבון הטוויטר דיר אלזור 24, 21 בינואר 2019).
 רכב ממוגן מדגם האמר של כוחות SDF, במהלך הפעילות נגד מובלעת דאעש  (SDF Press, 17 בינואר 2019).   העיירה אלסוסה (Google Maps).
מימין: רכב ממוגן מדגם האמר של כוחות SDF, במהלך הפעילות נגד מובלעת דאעש
(SDF Press, 17 בינואר 2019). משמאל: העיירה אלסוסה (Google Maps).
בריחת תושבים ופעילי דאעש
  • מרכז המעקב הסורי דיווח, כי מאז תחילת דצמבר 2018 נמלטו ממובלעת דאעש שממזרח לפרת למעלה מ-23,450 בני אדם. מרבית הנמלטים הינם תושבים מקומיים אך ביניהם נמצאים גם מאות פעילי דאעש בני לאומים שונים (סורים, עיראקים, רוסים, סומלים, פיליפינים ובעלי אזרחויות אסיאתיות נוספות). עוד נמסר כי בין האזרחים שנמלטו נטמעו גם כ-1,390 פעילי דאעש, שנעצרו ע”י כוחות SDF (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 21 בינואר 2019).
אבידות לדאעש ולכוחות SDF
  • מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח, כי מאז תחילת ההתקפה נגד מובלעת דאעש נהרגו 1,122 פעילי דאעש ו-621 לוחמי SDF (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 18 בינואר 2019).
צפון סוריה
מרחב מנבג’

נראה לנו כי בשבוע שחלף המצב בשטח בעיר מנבג’ ובסביבותיה לא השתנה מיסודו, קרי: הכוחות הכורדים והאמריקאים עדיין לא סיימו להתפנות מהעיר ומוקדי הכוח האחרים (צבא סוריה, רוסיה או לחילופין תורכיה וארגוני המורדים שבחסותה) עדיין לא נכנסו לעיר למלא את “החלל הריק” הביטחוני שייווצר בה. על רקע זה בלטו השבוע התבטאויות בכירים תורכיים שהצביעו על הצורך “לשחרר” את מנבג’ מהכוחות הכורדים ועל נכונותה של תורכיה לקחת על עצמה את האחריות על העיר (במשתמע במסגרת “האזור הבטוח”, שעליו דובר בין טראמפ לארדואן).

התבטאויות תורכיות בעניין מנבג’
  • האמי אקסוי (Hami Aksoy), דובר משרד החוץ התורכי, אמר במסיבת עיתונאים כי שחרור מנבג’ מהכוחות הכורדים (PYD/YPG) הינו עניין הנוגע לביטחונה הלאומי של תורכיה. לדבריו מתקפת הטרור במנבג’ (קרי, פיגוע ההתאבדות של דאעש נגד יעד אמריקאי) חשפה את החשיבות שיש לטיהור האזור מ”ארגוני הטרור” (הערה: התורכים מחשיבים הן את הכוחות הכורדים והן את דאעש “ארגוני טרור”). דובר משרד החוץ הוסיף, כי תורכיה רואה בחיוב רב את הצעת ארה”ב להקמת “אזור בטוח” (“Safe Zone”) באזור והוסיף, כי התורכים ממשיכים לקיים שיחות עם הצד הרוסי בעניין זה (סוכנות אנאדולו, 18 בינואר 2019).
  • סוכנות הידיעות התורכית אנאדולו דיווחה, על שיחה טלפונית בין נשיא תורכיה ארדואן לנשיא ארה”ב טראמפ. בשיחה מסר ארדואן, כי תורכיה מוכנה לקבל תחת אחריותה את ביטחון העיר מנבג’. בהודעה מלשכת הנשיאות התורכית נמסר כי ארדואן וטראמפ הסכימו לנקוט בצעדים משותפים כדי לטהר את שרידי דאעש בסוריה ולמנוע את עלייתו מחדש. נמסר כי ארדואן ציין בשיחה כי תורכיה לא תתיר לכוחות הכורדים בסוריה (PYD/YPG המוצגים כמזוהים עם ה-PKK) לערער את היציבות בצפון-מזרח סוריה (סוכנות אנאדולו, 21 בינואר 2019).
  • ב-21 בינואר 2019 התבטא נשיא תורכיה כי מטרתם של אלו המנסים להדיר את תורכיה ממנבג’ הינה לחזק את “ארגוני הטרור”. באשר למבצע צבאי של תורכיה במזרח נהר הפרת אמר ארדואן כי “כמעט כל ההכנות לכך הושלמו”. ארדואן הוסיף: “אלו אשר ביצעו אפילו את ההתקפה הקלה ביותר נגד המדינה שלנו, ישלמו מחיר כבד. בפרט דאעש, YPG ו-PYD, כל אלו ישלמו מחיר כבד” (סוכנות אנאדולו, 21 בינואר 2019).
צפון מזרח סוריה
  • ב-21 בינואר 2019 ביצע דאעש פיגוע התאבדות באמצעות מכונית תופת נגד סיור משותף של ארה”ב והכוחות הכורדים, בקרבת מחסום ממערב לעיר אלשדאדי, שמדרום לאלחסכה (באזור השליטה של הכורדים שממזרח לפרת). על פי הודעות צבא ארה”ב והכורדים לא היו נפגעים בפיגוע. מנגד, לטענת דאעש נהרגו או נפצעו בפיגוע למעלה מ-13 בני אדם. בתקשורת הסורית נמסר כי בפיגוע נהרגו לפחות חמישה לוחמי SDF. דאעש איים על ארה”ב והכורדים בביצוע פיגועים נוספים (…”מה שאירע להם באלחסכה הינו תחילתו של מבול…”)[2].

פיגוע זה הינו המשך לפיגוע התאבדות שביצע דאעש ב-16 בינואר 2019 בעיר מנבג’ נגד סיור של ארה”ב והכורדים. בפיגוע נהרגו 19 בני אדם (מהם ארבעה אמריקאים וחמישה כורדים)[3]. ברקע הפיגועים הללו, והאיום של דאעש שנלוו לפיגוע באלשדאדי, עומד עניינו של דאעש להמחיש כי הוצאת הכוחות האמריקאים מסוריה מתבצעת בצל פיגועים ואבדות שדאעש גורם לאמריקאים ולבעלי בריתם הכורדים (וע”י כך להציג את הנסיגה האמריקאית ככזאת המתבצעת בעקבות כישלון). ניתן להעריך, כי דאעש יעשה מאמץ לממש את איומו וללוות את המשך הוצאת חיילי ארה”ב מסוריה בביצוע פיגועים נוספים נגד יעדים אמריקאים.

עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעולות טרור וגרילה של דאעש
  • בשבועות האחרונים ביצע דאעש פעילות טרור וגרילה מוגברת במחוזות דיאלא, צלאח אלדין וכרכוכ. השבוע היה מרכז הכובד של פעילות דאעש במחוז דיאלא, שמצפון לבגדאד. להלן הפעולות העיקריות, שביצע דאעש (על בסיס הודעות קבלת האחריות של הארגון):
    • מחוז דיאלא:
      • הריגת שני פעילים של “הגיוס העממי” מצפון לעיר בעקובה (מחוז עיראק – דיאלא, 20 בינואר 2019).
      • תקיפת עמדה של משטרת עיראק באזור העיר בעקובה. שוטר נפצע (מחוז עיראק – דיאלא, 20 בינואר 2019).
      • שריפת מפעל בבעלות שיעית ממערב לח’אנקין, כ-95 ק”מ מצפון-מזרח לעיר בעקובה (מחוז עיראק – דיאלא, 20 בינואר 2019).
      • שריפת בתיהם של שני אנשי המשטרה הפדרלית, מצפון לח’אנקין, מצפון-מזרח לעיר בעקובה (מחוז עיראק – דיאלא, 19 בינואר 2019).
    • מחוז צלאח אלדין:
      • פיצוץ כלי רכב של אנשי אבטחת מתקני נפט, בשדה נפט הנמצא 41 ק”מ ממזרח לעיר תכרית. שלושה מאבטחים נפצעו (אעמאק, 19 בינואר 2019).
כוחות הביטחון העיראקים

ירי ארטילרי של צבא עיראק ו”הגיוס העממי” לעבר יעדי דאעש בסוריה

  • ב-18 בינואר 2018 ביצע צבא עיראק ירי ארטילרי לעבר יעדי דאעש בשטח סוריה, באזור הג’ין (שנכבש ע”י SDF) (אלסומריה, סוכנות הידיעות העיראקית, 18 בינואר 2019).
ירי רקטות לעבר יעדי דאעש בשטח סוריה (אלסומריה, 18 בינואר 2019).     תותחי צבא עיראק יורים לעבר יעדי דאעש בשטח סוריה.
מימין: ירי רקטות לעבר יעדי דאעש בשטח סוריה (אלסומריה, 18 בינואר 2019). משמאל: תותחי צבא עיראק יורים לעבר יעדי דאעש בשטח סוריה.
  • ב-18 בינואר 2019 ביצעו כוחות “הגיוס העממי” ירי ארטילרי לעבר מטרות דאעש באלסוסה, שבשטח סוריה (מוקד הקרבות בין דאעש ל-SDF). על פי מפקד המבצעים של מחוז אלאנבאר מהירי נהרגו ונפצעו 35 פעילי דאעש ובתוכם מפקדים, שהתכוונו לתקוף כוחות של “הגיוס העממי” (al-hashed.net, 18 בינואר 2019).

פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון העיראקים

  • להלן עיקרי פעילות הסיכול והמנע של כוחות הביטחון העיראקים במחוזות השונים:
    • מחוז אלאנבאר: מעצר שני פעילי דאעש ע”י היחידה ללוחמה בטרור של מחוז אלאנבאר בעיר אלרמאדי, כתשעים ק”מ ממערב לבגדאד (אלסומריה, 16 בינואר 2019).
    • מחוז נינוא: מעצר ארבעה פעילי דאעש בעיר מוצול. הפעילים הללו השתייכו בעבר למיניסטריון הצבאי של דאעש (אלסומריה, 18 בינואר 2019).
    • צלאח אלדין: השמדת שלוש מנהרות של פעילי דאעש בהרי מכחול, מדרום-מערב לכרכוכ.
    • כרכוכ: מעצר חולייה של ארבעה פעילי דאעש, שאספו מודיעין על כוחות הביטחון העיראקיים במרחב העיר כרכוכ (אלסומריה, 19 בינואר 2019).
חצי-האי סיני ומצרים
פעילות דאעש בצפון סיני
  • להלן דיווחים על תקיפות בצפון סיני שבוצעו להערכתנו ע”י דאעש:
    • הצתת בית החולים ברפיח ושני אמבולנסים ע”י “חמושים”. במקום התפתחו עימותים בין ה”חמושים” לבין כוח צבא מצרים שהגיע לזירה (עמוד הפייסבוק שאהד סיני, 17 בינואר 2019). מנגד דווח על ידי העיתונות המצרית, כי בשל מזג האוויר הקשה, שכלל רוחות עזות, פרצה אש בבית החולים המרכזי ברפיח אך צוותי כיבוי אש השתלטו עליה ללא נפגעים (אלמצרי אליום, 17 בינואר 2019).
    • מארב בחלקה המערבי של אלעריש. לטענת דאעש הרגו אנשי המארב קצין מצרי, פצעו כמה חיילים וחטפו אזרח נוצרי (עמוד הפייסבוק שאהד סיני, 18 בינואר 2019).
    • ירי צלפים לעבר חייל מצרי במחנה אלאחראש, בעיר רפיח. החייל נהרג. דאעש קיבל אחריות על הפיגוע (עמוד פייסבוק שאהד סיני, 20 בינואר 2019; מחוז סיני של דאעש, 20 בינואר 2019).
    • פיצוץ מטען חבלה מצפון לאלברת’ (דרום רפיח). שני בני שבט אלתראבין נהרגו ושלישי נפצע באורח קשה. כל הנפגעים משתייכים לאיחוד שבטי סיני (התומך בכוחות הביטחון המצרים בפעילותם נגד דאעש) (עמוד הפייסבוק שאהד סיני, 20 בינואר 2019).
פעילות כוחות הביטחון המצרים
  • כוחות הביטחון המצרים פעלו נגד “פעילי טרור” באזור המדברי ליד אלעריש על בסיס מידע מודיעיני. 14 “פעילי טרור” חמושים נהרגו במהלךהעימותים עם הכוחות המצרים. באזור נמצאו 16 מטעני חבלה, שהוטמנו בצירי התנועה בין אלעריש, רפיח ואלשיח’ זויד (מען, 20 בינואר 2019).
פעילות ג’האדיסטית במדינות נוספות
קבלת אחריות של דאעש על פיצוץ בניין מזרחית למוסקבה
  • ב-31 בדצמבר 2018, ערב השנה החדשה אירע פיצוץ בבניין מגורים בעיר מגניטוגורסק, שבמחוז צ’ליאבינסקי ברוסיה (מזרחית למוסקבה). על פי הדיווחים הבניין, בעל עשר הקומות, התמוטט בעקבות הפיצוץ. בפיצוץ נהרגו לפחות 39 בני אדם ורבים נפצעו (גופות נפגעים עדיין קבורות מתחת להריסות). השלטונות הרוסיים טענו, כי מדובר בפיצוץ מיכל גז AP), 31 בדצמבר 2018; רויטרס, 3 בינואר 2019; מוסקבה טיימס, 3 בינואר 2019).
  • ב-17 בינואר 2019 פרסם שבועון אלנבא’ של דאעש הודעת קבלת אחריות על האירוע במגניטוגורסק, המבוססת על “מקור ביטחוני”. בהודעה נמסר, כי “חיילי המדינה האסלאמית” במחוז הקווקז ביצעו ב-31 בדצמבר 2018 “פעולה איכותית”, שבה נהרגו יותר מ-39 בני אדם, עשרות נפצעו ועשרות עדיין נעדרים. על פי ההודעה, הפעילים הטמינו מטענים בבניין מגורים בן עשר קומות ועזבו בשלום את המקום. לאחר מכן אירע הפיצוץ. “המקור הביטחוני” טען כי העיכוב בפרסום נבע מסיבות ביטחוניות. השבועון אלנבא’ ציין, כי למחרת ביצוע פיגוע הפעילו פעילי מחוז הקווקז מטען נגד משאית רוסית באותה העיר וגרמו למותם של שלושה רוסים (אלנבא’ מהדורה 165, 17 בינואר 2019).

בעוד שב”מדינות הליבה” (סוריה ועיראק) ממשיך דאעש לעמוד תחת לחצים כבדים נמשכת פעילות אינטנסיבית של מחוזות הארגון ברחבי העולם, ברמות משתנות של עצימות. בלטה במיוחד פעילותם של מחוז מערב אפריקה בניגריה (עם “זליגה” לשכנותיה) ושל מחוז ח’ראסאן הפועל באפגאניסטאן/פקיסטאן; שני מחוזות נוספים שבלטו בהיקף פעילותם היו סומליה ומחוז סיני (שבו ממשיך דאעש לנהל לוחמת גרילה רצופה נגד כוחות הביטחון המצרים). שאר מחוזות דאעש ברחבי העולם המשיכו בפעילות “שגרתית”, אופנסיבית ודפנסיבית, בעצימות נמוכה יותר. יעדי הפעולה העיקריים של המחוזות השונים היו כוחות צבא וביטחון מקומיים ופעילי ארגון אלקאעדה. בלטו החיסולים ההדדיים בין פעילי דאעש להתארגנויות אלקאעדה בתימן ובסומליה והעימותים הצבאיים בין דאעש לבין הטאליבאן באפגאניסטאן.

פעילות המדינה האסלאמית ברחבי העולם (25 בנובמבר 2018 – 7 בינואר 2019)

פעילות המדינה האסלאמית ברחבי העולם (25 בנובמבר 2018 – 7 בינואר 2019)

פעולות סיכול ומנע
חשיפת חוליה של דאעש בבקעת הלבנון
  • ערוץ אלמנאר של חזבאללה, המסתמך על “מקור בטחוני”, מסר כי הביטחון הכללי הלבנוני עצר חוליה של דאעש בבקעת הלבנון. שלושה חברי החוליה הינם סורים, שהיו קשורים להנהגת דאעש בסוריה ובלבנון. השלושה גייסו פעילים לתאים נוספים של דאעש, שביצעו (ושהתכוונו לבצע) פיגועים נגד צבא לבנון. נמסר כי חברי החוליה ייצרו חומרי נפץ ורעלים ואימנו מגויסים חדשים (אלמנאר, 22 בינואר 2019).
חשיפת התארגנות דאעש ברוסיה
  • שירות הביטחון הפדראלי הרוסי (FSB) הודיע כי הוא חשף התארגנות טרור שגייסה כספים עבור דאעש בקרסנודר, דגסטאן ואדיגאיה Krasnodar, Dagestan and Adygea Regions) ). קרסנודר ואזורי אדיגאיה שוכנים כ-164 ק”מ דרומית לרוסטוב-על-הדון. על פי ההודעה ההתארגנות הופעלה מסוריה וגייסה כספים עבור דאעש ברחבי העולם. על פי דוברות FSB “חברי ההתארגנות העבירו כספים במסווה של תרומות לתמיכה בפעילות בסוריה. במהלך המבצע נחשפה העברה של 10 מיליון רובל (150,760$) (טאס, 21 בינואר 2018). עוד נמסר כי בחיפושים שנערכו בבתי העצורים נמצאו אמצעי תקשורת, אמצעי תשלום, קבלות והוכחות נוספות לפעילותם (Itar Tass, 21 בינואר 2019).
הריגת מפקד בכיר של אלקאעדה בדרום לוב
  • התקשורת הלובית דיווחה, כי במהלך פעילות ביטחונית לטיהור דרום המדינה, הרגו כוחות הביטחון הלוביים את עבד אלמנעם סאלם ח’ליפה בלחאג’, המכונה אבו טלחה אלחסנאוי, אחד ממפקדי אלקאעדה בדרום לוב (אח’באר ליביא, 19 בינואר 2019). הידיעה טעונה אימות (בעבר דווח על הריגתו של אבו טלחה אלחסנאוי אך התברר שהידיעות לא היו נכונות).

עבד אלמנעם סאלם ח'ליפה בלחאג', המכונה אבו טלחה אלחסנאוי, אחד ממפקדי ארגון אלקאעדה בדרום לוב (אח'באר ליביא, 19 בינואר 2019).
עבד אלמנעם סאלם ח’ליפה בלחאג’, המכונה אבו טלחה אלחסנאוי, אחד ממפקדי ארגון אלקאעדה בדרום לוב (אח’באר ליביא, 19 בינואר 2019).

[1] ראו פרסום מרכז המידע מה-20 בינואר 2019: "אבו מחמד אלג'ולאני, מנהיג המטה לשחרור אלשאם, העניק ראיון, שעיקרו הצדקת מהלכי הכוח שנקט הארגון לאחרונה נגד ארגוני מורדים שבחסות תורכיה הפועלים במרחב אדלב".
[2]
פרוט ראו פרסום של מרכז המידע מה-20 בינואר 2019: "פיגוע התאבדות נוסף של דאעש נגד סיור משותף של צבא ארה"ב והכורדים ואיום דאעש פיגועים נוספים".
[3]
ראו פרסום מרכז המידע מה-17 בינואר 2019: "פיגוע התאבדות רב-נפגעים של דאעש בעיר מנבג' והערכת משמעויותיו".