חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (29-23 בינואר 2019)

אסמאעיל הניה וח'ליל אלחיה ב

אסמאעיל הניה וח'ליל אלחיה ב"מחנה השיבה" במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של אסמאעיל רצ'ואן, 25 בינואר 2019)

ההלוויה הצבאית שנערכה לחמדי אלנעסאן (דף הפייסבוק של מושלת מחוז ראמאללה ואלבירה ברשות, לילא ע'נאם, 27 בינואר 2019)

ההלוויה הצבאית שנערכה לחמדי אלנעסאן (דף הפייסבוק של מושלת מחוז ראמאללה ואלבירה ברשות, לילא ע'נאם, 27 בינואר 2019)

הלווייה צבאית שנערכה להרוג. גופתו נעטפה בדגל פתח (דף הפייסבוק של מושלת מחוז ראמאללה לילא ע'נאם, 26 בינואר 2019)

הלווייה צבאית שנערכה להרוג. גופתו נעטפה בדגל פתח (דף הפייסבוק של מושלת מחוז ראמאללה לילא ע'נאם, 26 בינואר 2019)

מסיבת עיתונאים שקיים מחמד אלעמאדי בעזה (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום עזה, 25 בינואר 2019).

מסיבת עיתונאים שקיים מחמד אלעמאדי בעזה (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום עזה, 25 בינואר 2019).

מחמד אלעמאדי בפגישה עם הנהגת חמאס (חשבון הטוויטר PALINFO, 24 בינואר 2019)

מחמד אלעמאדי בפגישה עם הנהגת חמאס (חשבון הטוויטר PALINFO, 24 בינואר 2019)

מחמד אלעמאדי חותם במשרדי האו

מחמד אלעמאדי חותם במשרדי האו"ם בירושלים על הסכם למימון פרויקטים להעסקת מובטלים ברצועה במסגרת הסיוע הקטרי לשנת 2019 (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום עזה, 27 בינואר 2019)

  • בשבוע שחלף הופגנה רמה גבוהה יחסית של אלימות מבוקרת במהלך “צעדת השיבה”. האלימות התבטאה ביידוי אבנים, השלכת רימונים ומטעני חבלה לעבר כוחות צה”ל, פגיעה בגדר הביטחון והצתת שריפות סמוך לגדר.
  • לתופעות האלימות הללו קדמו שלוש התפתחויות שגרמו לעליית המתיחות בין ישראל לחמאס: האחת ירי צלפים לעבר כוחות צה”ל על ידי הג’האד האסלאמי בפלסטין, בחסות התקהלות של עשרות פלסטינים בקרבת הגדר; השנייה הקשיים בהעברת כספי המענק הקטרי לפקידים ברצועה (ישראל עיכבה את העברתו בשל עליית רף האלימות, חמאס סירבה לקבלו בשל ביקורת פנימית. בסופו של דבר נמצא הסדר לפיו יועבר המענק כסיוע למשפחות נזקקות ולמימון פרויקט תעסוקה במעורבות האו”ם). והשלישית, תקרית אלימה עם אסירים ביטחוניים פלסטינים בכלא עופר בעקבות חיפושים אחר טלפונים ניידים שהוברחו לתאי האסירים.
  • דוברי חמאס וכלי התקשורת הניזונים מחמאס ממשיכים לאיים בעליית רף האלימות ברצועה. ביטויים לכך עלולים להיות חידוש המשטים וההפגנות הנילוות אליהם; חידוש הפרחת העפיפונים ובלוני התבערה; ופעולות אלימות בקרבת הגדר (עימותים עם כוחות צה”ל, פריצת הגדר והרס המכשול שישראל בונה). את האלימות והאיומים הנלווים לה ניתן להערכתנו לראות כאמצעי סחיטה של חמאס התובעת מישראל הרחבת המחוות הכלכליות וביצוע המהלכים ל”סיום המצור” על רצועת עזה.
  • ב-29 בינואר 2019 הודיע ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה על הגשת כתב ההתפטרות של הממשלה שבראשותו לאבו מאזן. הממשלה הנוכחית תמשיך לפעול עד לכינון הממשלה החדשה. כמועמד להחליף את ראמי חמדאללה הוזכר מחמד אשתיה, חבר הועד המרכזי של פתח.
“צעדת השיבה” (25 בינואר 2019)
  • ב-25 בינואר 2019 נערכה “צעדת השיבה” ה- 44 במספר. הצעדה התקיימה תחת הסיסמא “פשע המצור- מזימה שלא תעבור”. הצעדה התקיימה לאחר שבוע מתוח במהלכו סירבה ישראל לאשר את העברת הכספים מקטר לרצועה. מאוחר יותר, משנאותה ישראל, סירבה חמאס לקבל את הכספים. על רקע זה נערך צה”ל לסוף שבוע של הפגנות אלימות ומאחורי הקלעים התקיימו מאמצים מדיניים למנוע התדרדרות במצב. מחמוד ח’לף, חבר הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה ציין כי התחייבויותיה של ישראל להבנות הרגיעה שהושגו בתיווך מצרי ישפיעו על אופי הצעדה (דניא אלוטן, 24 בינואר 2019).
  • באירועי יום שישי השתתפו כ-10,000 מפגינים שהתכנסו בחמישה מוקדים לאורך גדר הביטחון. באירועים הופגנה רמה גבוהה יחסית של אלימות מבוקרת בדומה לאירועי כמה ימי שישי האחרונים. מפגינים הבעירו צמיגים, ויידו אבנים לעבר כוחות צה”ל כמו כן הושלכו רימונים ומטעני חבלה לעבר כוחות צה”ל. שני רימונים הושלכו לעבר כלי רכב צבאי בצפון רצועת עזה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. לוחמי צה”ל הגיבו בירי לעבר החשודים (דובר צה”ל, 25 בינואר 2019). כלי תקשורת פלסטינים דיווחו כי עשרות פלסטינים הצליחו לחתוך את הגדר מזרחית למחנה הפליטים אלבוריג’ והציתו שריפות סמוך לגדר (פלסטין אליום, 15 בינואר 2019).
  • אשרף אלקדה דובר משרד הבריאות ברצועה דיווח על הרוג ו- 22 פצועים שנפגעו מירי צה”ל (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 25 בינואר 2019).
איהאב עאבד שנהרג באירועי הצעדה, בתמונה שנילוותה להודעת האבל על מותו מטעם "יחידת הצמיגים – החוליות ע"ש השהיד נאג'י ע'נים – מחוז רפיח" (דף הפייסבוק של "יחידת הצמיגים – החוליות ע"ש השהיד נאג'י ע'נים", 26 בינואר 2019)     ‏‏תיעוד של איהאב עאבד מיידה אבנים לעבר כוחות צה"ל זמן קצר לפני שנהרג (דף הפייסבוק של הצלם בדר אלנג'אדי, 25 בינואר 2019)
מימין: איהאב עאבד שנהרג באירועי הצעדה, בתמונה שנילוותה להודעת האבל על מותו מטעם “יחידת הצמיגים – החוליות ע”ש השהיד נאג’י ע’נים – מחוז רפיח” (דף הפייסבוק של “יחידת הצמיגים – החוליות ע”ש השהיד נאג’י ע’נים”, 26 בינואר 2019); משמאל: תיעוד של איהאב עאבד מיידה אבנים לעבר כוחות צה”ל זמן קצר לפני שנהרג (דף הפייסבוק של הצלם בדר אלנג’אדי, 25 בינואר 2019)
  • באירועים השבוע בלטה נוכחותם של מספר רב של בכירי חמאס כולל אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, שבשבועות האחרונים נעדר מהאירועים. בין בכירי חמאס נוספים שנכחו באירועים מחמוד אלזהאר, ח’ליל אלחיה, משיר אלמצרי, אחמד בחר ועוד. בדברים שנשאו בכירי חמאס הם גינו את ישראל על עצירת המענק הקטרי, הדגישו כי הצעדות תמשכנה, ואיימו להילחם בישראל .
  • הרשות הלאומית העליונה לצעדות השיבה הדגישה, כי צעדות השיבה תמשכנה באופיין העממי אך הזהירה את ישראל מלהמשיך להתחמק מהסרת ה”מצור” ברצועה והסחבת ביישום ההבנות בחסות מצרים. לדבריה הדחיה והסחטנות הישראלית מוסיפים שמן למדורה ופותחים פתח להסלמה חדשה (אלרסאלה.נט, 25 בינואר 2019). לדברי המארגנים תתקיים צעדת יום שישי הבא (1 בפברואר 2019) תחת הסיסמא “אסירנו לא לבד” (אלמיאדין, 25 בינואר 2019).
חמאס מאיימת להסלים את הפעילויות ברצועה

נראה שבחמאס הוחלט להסלים את המחאות. מקורות בחמאס מסרו כי התנועה קיבלה החלטה להסלים את הפעילויות בגבול הרצועה בהדרגה אם ישראל תמשיך במה שהם מכנים התכחשותה להבנות שהושגו בינה לבין חמאס. לדבריהם, צעדי ההסלמה יחלו בחידוש המשטים (אשר לא מתקיימים מזה ארבעה שבועות). בשלב הבא תוגבר הפרחת העפיפונים ובלוני התבערה ולאחר מכן יהיו עימותים ישירים בגבול, פריצות הגבול, ולבסוף, הרס “החומה” נגד המנהרות שישראל בונה. לדברי המקורות יתבצעו הפעילויות בצורה רציפה עוד לפני הבחירות בישראל,משום שלדבריהם הבכירים בישראל מנסים להשתמש בעזה לתעמולת הבחירות שלהם (אלחדת’, 28 בינואר 2019).

 

 קריקטורה המבטאת את עמדת חמאס לגבי המשך המאבק המזוין/ההתנגדות בעזה: "אין התפשרות...עזה" (חשבון הטוויטר PALINFO, 25 בינואר 2019).    עמוד השער של בטאון חמאס אלרסאלה מ- 28 בינואר 2019. אחת הכתבות: הסלמת "האמצעים" היא האופציה הבולטת ביותר המונחת על שולחן [צעדות] "השיבה" (חשבון הטוויטר של אלרסאלה.נט, 28 בינואר 2019)
מימין : קריקטורה המבטאת את עמדת חמאס לגבי המשך המאבק המזוין/ההתנגדות בעזה: “אין התפשרות…עזה” (חשבון הטוויטר PALINFO, 25 בינואר 2019). משמאל: עמוד השער של בטאון חמאס אלרסאלה מ- 28 בינואר 2019. אחת הכתבות: הסלמת “האמצעים” היא האופציה הבולטת ביותר המונחת על שולחן [צעדות] “השיבה” (חשבון הטוויטר של אלרסאלה.נט, 28 בינואר 2019)
  • במקביל דווח כי הוחזרו לפעולה יחידות שונות שפעלו במסגרת “צעדות השיבה” כגון יחידת הבלבול הלילית (בני אלזוארי ) אשר הודיעה על חזרתה לפעילות (עמוד הפייסבוק של יחידת בני אלזוארי, 26 בינואר 2019) . יוזכר כי היחידה שנהגה לבצע פעילויות ליליות על הגדר פסקה מפעילותה לאחר סבב ההסלמה האחרון (נובמבר 2018). כמו כן נמסר כי “ההתנגדות הפלסטינית” (קרי, ארגוני הטרור) העלתה את רמת הכוננות וכי הארגונים הסכימו על חידוש “ההתנגדות העממית” תוך שימוש באמצעים חדשים כדי להפעיל לחץ על תושבי עוטף עזה וכוחות צה”ל (אלאח’באר, 26 בינואר 2019).
  • ב-28 בינואר 2019 ערכה הרשות העליונה לצעדת השיבה מסיבת עיתונאים בה הודיעה, כי משט המחאה ה-22 ייצא לדרכו ב-29 בינואר 2019 מנמל עזה עד לנקודה הימית הצפונית ביותר של רצועת עזה סמוך לחופי אשקלון . במקביל תערך הפגנה בחוף (ערוץ אלאקצא, 28 בינואר 2019). יצוין כי מזה מספר שבועות לא התקיים המשט השבועי בשל מה שהוגדר תנאי מזג האוויר. הערה: על פי התקשורת הפלסטינית התקיימה התקהלות מפגינים בצפון הרצועה סמוך לגבול ישראל בצהרי 29 בינואר 2019.
חמאס מפרסמת איור עם האשטאג המעודד הפרחת בלוני תבערה מהרצועה לעבר ישראל. #בלוני _השיבה" (חשבון הטוויטר PALINFO, 28 בינואר 2019).     ‏‏הפרחת בלוני תבערה ככל הנראה במזרח רפיח בתגובה למותו של איהאב עאבד, שהיה חבר באחת מחוליות "יחידת הצמיגים" במחוז רפיח (מתוך סרטון שפירסם עבדאללה ג'מאל אבו ודיע בקבוצה הציבורית בפייסבוק "יחידת השהיד אחמד ג'ראר – חטיבת רפיח", 26 בינואר 2019)
מימין: חמאס מפרסמת איור עם האשטאג המעודד הפרחת בלוני תבערה מהרצועה לעבר ישראל. #בלוני _השיבה” (חשבון הטוויטר PALINFO, 28 בינואר 2019). משמאל: הפרחת בלוני תבערה ככל הנראה במזרח רפיח בתגובה למותו של איהאב עאבד, שהיה חבר באחת מחוליות “יחידת הצמיגים” במחוז רפיח (מתוך סרטון שפירסם עבדאללה ג’מאל אבו ודיע בקבוצה הציבורית בפייסבוק “יחידת השהיד אחמד ג’ראר – חטיבת רפיח”, 26 בינואר 2019)
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות של רקטות בשטח ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי בחתך רב שנתי

ירי בחתך רב שנתי

הגברת המתיחות ברצועת עזה על רקע ירי צלפים
  • רצף תקריות ברצועת עזה הביאו למתיחות ולהחלטת ישראל על דחיית העברת כספי הסיוע של קטר לרצועה. ב-22 בינואר 2019 בשעות אחר הצהרים במהלך התקהלות של עשרות פלסטינים שיידו אבנים לעבר כוחות צה”ל, בוצע בחסות ההתקהלות ירי צלפים כתוצאה ממנו נפצע קצין צה”ל באורח קל (כאשר כדור פגע בקסדת המגן שחבש). בתגובה ירה טנק של צה”ל לעבר עמדת תצפית של חמאס במרכז הרצועה. פעיל הזרוע הצבאית של חמאס נהרג וארבעה פעילים נפצעו (דובר צה”ל, 22 בינואר 2019). מניתוח האירוע עולה כי היה זה ככל הנראה ” פיגוע משיכה”. ילדים פלסטינים שהתקהלו והשליכו אבנים משכו את כוח צה”ל שהגיע לפזר את ההפגנה. שירדו החיילים מכלי רכבם נורתה לעברם אש צלפים על פי התקשורת הישראלית עמד מאחורי ביצוע הפיגוע הג’האד האסלאמי בפלסטין (הארץ, 23 בינואר 2019). דפוס פעולה זה מוכר מהעבר.
  • מאוחר יותר התקרבו חמישה פלסטיים לגדר הביטחון בדרום רצועת עזה. שניים מהם חצו את הגדר וחזרו מיד לשטח הרצועה. כלי טיס של חיל האוויר ביצעו תקיפה נגד מחנה צבאי של חמאס בצפון הרצועה (דובר צה”ל, 22 בינואר 2019).
הרוג פלסטיני בעימות עם ישראלים באזור ראמאללה
  • ב 26 בינואר 2019 פרצו עימותים בין פלסטינים מהכפר אלמע’יר צפונית מזרחית לראמאללה לבין מתיישב מהמאחז עדי עד. במהלך העימותים נפצע המתיישב באורח קל. כתוצאה מפציעתו התפתח עימות אלים בין פלסטינים לבין המתיישבים אשר התקרבו לכפר אלמע’יר. במהלך העימותים בוצע ככל הנראה ירי על ידי המתיישבים כתוצאה מכך נהרג פלסטיני . כוחות צה”ל הוזעקו למקום והפרידו בין הצדדים (דובר צה”ל, 26 בינואר 2019). האירוע נמצא בבדיקה.
  • בתקשורת הפלסטינית האירוע תואר כ”פשיטה” של מתנחלים מהישוב עדי עד על הכפר הפלסטיני אלמע’יר, שבמהלכה הם ירו ללא הבחנה לעבר תושבי הכפר ובתיו. משרד הבריאות ברשות הפלסטינית מסר כי באירוע נהרג חמדי טאלב אלנעסאן, בן 38, אב לארבעה. צוין גם שהוא ריצה בעבר שמונה שנות מאסר בישראל. באירוע נפצעו תשעה פלסטינים נוספים. בדיווחים נוספים דובר על כשלושים פצועים פלסטינים (ופא, 26 בינואר 2019; מען, 27 בינואר 2019; PALINFO, 26 בינואר 2019). להרוג נערכה הלוויה צבאית בהשתתפות מושלת מחוז ראמאללה ואלבירה, לילא ע’נאם.
כרזת אבל שפרסמה חמאס במחוז ראמאללה ואלבירה על מותו של חמדי אלנעסאן מאלמע'יר (חשבון הטוויטר של אתר אמאמה, 26 בינואר 2019).     ההלוויה הצבאית שנערכה לחמדי אלנעסאן (דף הפייסבוק של מושלת מחוז ראמאללה ואלבירה ברשות, לילא ע'נאם, 27 בינואר 2019)
מימין: כרזת אבל שפרסמה חמאס במחוז ראמאללה ואלבירה על מותו של חמדי אלנעסאן מאלמע’יר (חשבון הטוויטר של אתר אמאמה, 26 בינואר 2019). משמאל: ההלוויה הצבאית שנערכה לחמדי אלנעסאן (דף הפייסבוק של מושלת מחוז ראמאללה ואלבירה ברשות, לילא ע’נאם, 27 בינואר 2019)
  • לשכת אבו מאזן פרסמה הודעה המגנה את התקיפה באלמע’יר ומטילה את האחריות על ממשלת ישראל להסלמה שלדבריה, תוביל לתוצאות חמורות, להגברת המתיחות ולאווירה מסוכנת שלא ניתן יהיה להשתלט עליה (ופא, 26 בינואר 2019). דוברי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין גינו אף הם את הירי וקראו להסלים את העימות עם ישראל ועם המתנחלים (שהאב, אלרסאלה, 26 בינואר 2019).
  • ברחוב הפלסטיני נשמעו קריאות לצאת להגן על הכפרים מפני תקיפות המתנחלים (שבכה קדס, 26 בינואר 2019). מאג’ד אלפתיאני, מזכיר המועצה המהפכנית של פתח, אמר כי הדרך היחידה להתמודד עם תוקפנות המתנחלים היא להכריז על “גיוס כללי” בכל הכפרים הפלסטינים במסגרת תכנית לאומית שמטרתה להדוף את המתנחלים בכל אמצעי אפשרי (הטלוויזיה הפלסטינית, 26 בינואר 2019).
אירועים נוספים
  • כוחות הביטחון הישראליים המשיכו בפעילות סיכול ומנע. במסגרת זאת נעצרו כמה עשרות חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה וכספים המיועדים למימון פעולות טרור. במקביל, נמשך יידוי האבנים ובקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ברחבי יהודה ושומרון נגרם נזק למספר כלי רכב. להלן מספר אירועים בולטים:
    • 29 בינואר 2019: מדיווח ראשוני נמסר כי במעבר גלבוע נתפס פלסטיני כבן 17. ברשותו נמצא מטען.
    • 27 בינואר 2019 פלסטינים יידו אבנים לעבר כלי רכב בתורמוס עיא צפונית מזרחית לראמאללה . לא היו נפגעים, כוחות צה”ל תפסו את אחד ממידיי האבנים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 27 בינואר 2019).
    • 26 בינואר 2019: כוחות הביטחון הישראליים הבחינו בצעיר פלסטיני סמוך לשער שכם בירושלים שהסתובב במקום בנסיבות מחשידות. בבדיקה שערכו על גופו נמצאה סכין אותה הסתיר במכנסיו הצעיר נעצר (דוברות משטרת ירושלים, 27 בינואר 2019).
    • 25 בינואר :2019 כוח צה”ל ירה לעבר שלושה חשודים פלסטינים שיידו אבנים לעבר כלי רכב ישראליים סמוך לכפר סילואד, מזרחית לראמאללה. אחד החשודים נפצע ומת מפצעיו פלסטיני נוסף נפצע (דובר צה”ל, 25 בינואר 2019). בתקשורת הפלסטינית דווח כי ההרוג הוא אימן אחמד עת’מאן חאמד (פארס), בן 18 או 16, מסלואד, נכדו של אחיו של קדורה פארס יו”ר מועדון האסיר הפלסטיני, (ופא, 25 בינואר 2019; מען, 26 בינואר 2019). להרוג נערכה הלוויה צבאית בהשתתפות מושלת מחוז ראמאללה ואלבירה, לילא ע’נאם, וקדורה פארס (מען, 26 בינואר 2019).
    • 25 בינואר :2019 כוחות הביטחון הישראליים עצרו שני חשודים ביידוי בקבוקי תבערה במחנה הפליטים שעפאט בעת המעצר נורה אחד החשודים על ידי הכוחות ונפצע (דוברות משמר הגבול, 25 בינואר 2019).
    • ב-24 בינואר 2019 : במהלך סריקה שביצעו כוחות הביטחון הישראליים בכפר נעלין למציאת אמצעי לחימה לא חוקיים תפסו הכוחות תת מקלע מאולתר מסוג קרלו (דובר צה”ל, 24 בינואר 2019).
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[1]

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון

מעבר רפיח
  • מצרים הודיעה על סגירתו של מעבר רפיח לתנועה משני הכיוונים ב-24 בינואר 2019 לרגל יום השנה למהפכה. המעבר שב ונפתח ב-27 בינואר 2019 עבור נכנסים לתוך הרצועה בלבד (אלרסאלה.נט, 27 בינואר 2019). ב-29 בינואר 2019 הודיעה מצרים על פתיחת המעבר לשני הכיוונים למשך שלושה ימים (חשבון הטוויטר אמאמה, 28 בינואר 2019). זו הפעם הראשונה שהמעבר נפתח לשני הכיוונים מאז שעובדי הרשות הפלסטינית נטשו אותו ב-6 בינואר 2019.
הפעימה השלישית של כספי המענק מקטר
  • לאחר שורה של תקריות בגבול רצועת עזה שבמהלכך נפגע קצין צה”ל מירי צלפים, הורה ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, להקפיא את העברת כספי המענק הקטרי לרצועה. כמה ימים לאחר מכן, לאור המלצת מערכת הביטחון, החליט נתניהו לאשר את העברת הכספים. ב-23 בינואר 2019 הגיע מחמד אלעמאדי, יו”ר הועדה הקטרית לשיקום הרצועה, לרצועת עזה דרך מעבר ארז במטרה למסור את כספי המענק הקטרי אולם חמאס סירבה לקבלם (אלקדס, 24 בינואר 2019).
  • לדברי ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, לאחר פגישה עם יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, ועם מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, הודיעה חמאס כי היא מסרבת לקבל את המענק הקטרי. זאת, בשל ניסיונה של ישראל לגרור את הסוגיה הפלסטינית לתעמולת הבחירות שלה ובשל נסיגתה מהתחייבויות שהושגו בין הצדדים (אלאקצא, 24 בינואר 2019). סירוב חמאס נבע להערכתנו בשל ביקורת פנים-פלסטינית שנמתחה עליה לפיה היא מנצלת את העברות הכספים לקידום האינטרסים שלה (“רגיעה תמורת דולרים”).

המענה של חמאס לביקורת: קריקטורה המבטאת את סירובה של חמאס לקבל את הסיוע הקטרי תמורת שקט והפסקת צעדות השיבה ברצועה (דף הפייסבוק של עלאא' אללקטה, 25 בינואר 2019).
המענה של חמאס לביקורת: קריקטורה המבטאת את סירובה של חמאס לקבל את הסיוע הקטרי תמורת שקט והפסקת צעדות השיבה ברצועה (דף הפייסבוק של עלאא’ אללקטה, 25 בינואר 2019).

  • יממה לאחר סירוב חמאס ערך עמאדי מסיבת עיתונאים בעזה בה ציין, כי ישנם גורמים המנסים לנצל את העברת הכספים למטרות פוליטיות ולצייר את העברת הכספים “כרגיעה תמורת דולרים”. לגבי אי הסכמת חמאס לקבל את המענק אמר כי המטרה העיקרית של המענק היא לשפר את התנאים ההומניטאריים ברצועה באמצעות שיפור אספקת החשמל ומתן שירותי בריאות . הוא ציין שהכסף אמור להגיע לעשרות אלפי משפחות עניות (אלג’זירה, 25 בינואר 2019) . בכך למעשה עשו הקטרים וחמאס “הסבה” בייעוד המענק, שנועדה לשכך את הביקורת כלפי חמאס.
  • בסופו של דבר הוכנסה לרצועה הפעימה השלישית של הסיוע הקטרי לא כתשלומי משכורות לפקידים המועסקים על ידי חמאס, כפי שהיה בפעמיים הקודמות, אלא כסיוע למשפחות נזקקות. מכן כמו כן הועברו חמישה מיליון דולרים לאו”ם למימון פרויקט תעסוקה. המענק בקטרי הועבר למשפחות באמצעות סניפי הדואר ברצועת עזה. הסיוע כלל 94,000 משפחות שכל אחת קיבלה סכום של מאה דולרים. התשלום נעשה בשתי פעימות העברת תשלום עבור 50,000 משפחות ויום למחרת ל-44,000 משפחות נוספות (פלסטין אליום, 26 בינואר 2019).
מחמד אלעמאד פוקד את סניפי הדואר ברצועה כדי לעקוב מקרוב אחר חלוקת הסיוע הקטרי.    שוטרי חמאס מאבטחים את חלוקת הסיוע הקטרי ברקע נראה שלט תודה לשליט קטר השיח' תמים בן חמד (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום עזה, 26 בינואר 2019)
מימין : מחמד אלעמאד פוקד את סניפי הדואר ברצועה כדי לעקוב מקרוב אחר חלוקת הסיוע הקטרי. משמאל: שוטרי חמאס מאבטחים את חלוקת הסיוע הקטרי ברקע נראה שלט תודה לשליט קטר השיח’ תמים בן חמד (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום עזה, 26 בינואר 2019)
  • ב-27 בינואר 2019, חתם מחמד אלעמאדי, במשרדי האו”ם בירושלים על הסכם למימון פרויקטים להעסקת מובטלים ברצועה שגובה של עשרים מיליון דולר, זאת במסגרת הסיוע הכולל של קטר לרצועה לשנת 2019 הנאמד בסכום של 150 מיליון דולר (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום עזה, 27 בינואר 2019).
התבטאות צאלח אלערורי
  • בראיון שהעניק צאלח אלערורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, גינה את מדיניות ישראל וארה”ב כלפי העם הפלסטיני והדגיש את חשיבות “ההתנגדות”. הוא קרא לישראל לעמוד בהתחייבויותיה במסגרת ההבנות שהושגו עם מצרים. אלערורי הזהיר כי אם ישראל לא תעמוד בהתחייבויות “תשוב ההתנגדות לפעול בדרכיה המקוריות” (איום מרומז באלימות). הוא האשים את ישראל בשימוש במענק הקטרי למטרות פוליטיות בניסיון לכפות (על חמאס) מחויבות לרגיעה.
  • אלערורי האשים את ראש ממשלת ישראל בהפעלת לחץ על העם הפלסטיני במסגרת תעמולת הבחירות שלו הוא הצהיר, כי ניסיונותיה של ישראל להכניע את העם הפלסטיני נחלו כישלון. הוא הבהיר כי הם לא יחתמו על אף הסכם שלום רגיעה או הרגעה עם ישראל. לדבריו המלחמה עם ישראל היא מלחמה תמידית הכוללת מערכות רבות אשר לאחר כל אחת מהן מושגות הבנות שאינן מיושמות בשטח על ידי ישראל (אלאקצא, 25 בינואר 2019).
תקרית אלימה עם אסירים ביטחוניים בכלא עופר
  • ב-21 בינואר 2019 ארעה תקרית חריגה בכלא עופר כאשר מאות אסירים פלסטינים מארגונים שונים התפרעו בבית הכלא והתעמתו עם הסוהרים. ההתפרעות התרחשה בעקבות חיפושים אחר טלפונים ניידים שהוברחו לתאי האסירים. כוחות שירות בתי הסוהר פרצו לתאים בהם כלואים אסירי פתח , חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ומצאו אמצעי לחימה שונים וכרטיסי SIM (Ynet, 21 בינואר 2019). בעקבות האירועים נפצעו מספר אסירים פלסטינים ושמונה אנשי סגל. בתגובה לאירועים נקטו אסירים במספר בתי כלא נוספים צעדי מחאה.
  • האירועים בבתי הכלא העלו שוב לסדר היום הפלסטיני את סוגיית האסירים. בכירי הרשות הפלסטינית וארגונים נוספים גינו את ישראל ומתחו ביקורת על היחס “האלים” שהיא מגלה כלפי האסירים. ביהודה, שומרון ורצועת עזה ניסו לארגן הפגנות, מחאות המוניות ותהלוכות הזדהות עם האסירים (אלג’זירה, 22 בינואר 2019). ככל הידוע לנו לא אירעו ביהודה ושומרון אירועי הזדהות משמעותיים עם האסירים.
הקמת ממשלה פלסטינית חדשה
  • ב-29 בינואר 2019 במהלך ישיבת הממשלה השבועית בראמאללה, הודיע ראמי חמדאללה, ראש ממשלת על הגשת כתב התפטרות של הממשלה בראשותו לאבו מאזן. לדבריו, הממשלה הנוכחית תמשיך לפעול עד לכינון ממשלה חדשה (דף הפייסבוק של ראמי חמדאללה, 29 בינואר 2019).
ראמי חמדאללה, ראש הממשלה הפלסטיני, מודיע במהלך ישיבת הממשלה השבועית הפלסטינית על התפטרותה (דף הפייסבוק של ראמי חמדאללה, 29 בינואר 2019)     ראמי חמדאללה, ראש הממשלה הפלסטיני, מודיע במהלך ישיבת הממשלה השבועית הפלסטינית על התפטרותה (דף הפייסבוק של ראמי חמדאללה, 29 בינואר 2019)
ראמי חמדאללה, ראש הממשלה הפלסטיני, מודיע במהלך ישיבת הממשלה השבועית הפלסטינית על התפטרותה (דף הפייסבוק של ראמי חמדאללה, 29 בינואר 2019)
  • לגבי זהות מחליפו של ראמי חמדאללה הועלו מספר השערות. בכתבה באלשרק אלאוסט המצטטת “מקור בתנועת פתח” נמסר כי הוועד המרכזי של התנועה החליט למנות את מחמד אשתיה, חבר הועד המרכזי של פתח, לראש הממשלה הפלסטינית המיועדת אשר תוכר כממשלת אש”ף (אלשרק אלאוסט, 27 בינואר 2019). מחמד אשתיה ציין כי עדיין לא פורסמה החלטה רשמית וכי ההחלטה נתונה בידי אבו מאזן (אלקדס, 28 בינואר 2019). הממשלה החדשה תוקם ללא נציגות חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין. גם החזית העממית לשחרור פלסטין והחזית הדמוקרטית הודיעו כי לפי שעה לא ייקחו חלק בממשלה החדשה אלא אם תושג הסכמה בין כל הארגונים הפלסטינים (שבכה קדס, פלסטין אליום, 26 בינואר 2019).
העברת חוק להחרמת מוצרי ההתנחלויות באירלנד
  • החוק להחרמת מוצרי ההתנחלויות עבר בקריאה שניה בפרלמנט האירי . במידה וההצעה תתקבל באופן מלא היא תהפוך לחוק שמשמעותו שיאסר על חברות באירלנד לסחור במוצרים ושירותים המיוצרים בהתנחלויות. הפלסטינים רואים בהצבעה הישג. סלים אלזענון יו”ר המועצה הלאומית הפלסטינית, אמר בתגובה כי זהו ניצחון לחוק הבינלאומי ולזכויות התושבים החיים תחת כיבוש. הוא קרא למוסדות הפלסטינים להמשיך את יישום החלטת המועצה הלאומית הפלסטינית לאמץ החרמות בינלאומיות על הכיבוש בנוסף להחרמת ההתנחלויות והתנתקות כוללת מישראל (ופא, 27 בינואר 2019).

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.