חמאס וועדות ההתנגדות העממית פנו לתומכיהם לתרום באמצעות המטבע הווירטואלי ביטקוין

כללי

חמאס וארגון ועדות ההתנגדות העממית, שני ארגוני טרור הפועלים ברצועת עזה, יצאו לאחרונה בקריאה לתומכיהם לתרום להם כספים באמצעות המטבע הווירטואלי ביטקוין. עד כה אותרו פניות לתורמים ע”י אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס וע”י חטיבת אלנאצר צלאח אלדין, הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית. הסיבה לפניות הללו בעיתוי הנוכחי עשויה להיות שילוב של מצוקה כלכלית עם יתרונות האנונימיות, שמספק השימוש בביטקוין. בתקשורת הערבית דווח, כי זוהי הפעם הראשונה בה קוראת הזרוע הצבאית של חמאס להעביר לה תרומה כספית באמצעות ביטקוין (אלג’זירה נט, 30 בינואר 2019).

  • ובאשר לאופן העברת התרומות, מפרסומי הארגונים הללו עולה כי:
    • חמאס: הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה לציבור בקשה לתרום לארגון באמצעות ביטקוין. מספר ימים לאחר מכן פרסמה כתובת של “ארנק וירטואלי” המנוהל ב-Blockchain, שאליו ניתן להעביר את התרומות[1]. בבדיקת כתובת הארנק עולה כי הארנק נפתח רק לאחרונה ב- 31 בינואר 2019 וכי עד כה בוצעו בו 43 פעולות של קנייה ומכירה.
    • ועדות ההתנגדות העממית: הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית פרסמה כתובת של ארנק וירטואלי המנוהל ב-Blockchain בבדיקת כתובת הארנק שמסרו עולה כי הארנק פעיל במשך יותר משלוש שנים (אותרו בו העברות מאז אוקטובר 2015) וכי קיימת בו פעילות ערה של קנייה ומכירה של ביטקוין על בסיס כמעט יום יומי (על פי האתר בוצעו בו למעלה מ-4,000 טרנזקציות).
  • ככל הידוע לנו אלו הן פניות פומביות ראשונות מסוגן של ארגוני טרור פלסטינים. עד כה נתקלנו בקריאות פומביות של אתר המזוהה עם דאעש לגייס תרומות באמצעות הביטקוין לאחר נפילת הח’ליפות האסלאמית. בניגוד לארגונים הפלסטינים המשתמשים בהעברות באמצעות Blockchain, מפנה דאעש את התורמים הפוטנציאליים לאתרי חברות קנייה ומכירה של מטבעות וירטואליים, שבסיסן באירופה[2] .
  • קמפיין ההתרמה של הארגונים הפלסטינים ברצועת עזה מהווה דוגמה נוספת לשימוש, שעושים ארגוני טרור במטבעות וירטואליים ובעיקר ביטקוין למימון פעולות טרור. האנונימיות שמספק המסחר במטבעות אלה, הזמינות שלו והיכולת לבצע העברות כספים ברחבי העולם במהירות ובקלות ללא צורך להזדהות או להיחשף, מאפשרת לארגונים אלה להעביר כספים המיועדים לפעילות טרור ללא פיקוח ממוסד של הרשויות או הבנקים תוך עקיפה של התקנות הבינלאומיות ללא פיקוח ברגולטורי ממוסד תוך עקיפה של התקנות הבינלאומיות נגד הלבנת ההון.
קריאת חמאס לתומכיה לסייע לה באמצעות תרומות במטבע הביטקוין
  • ב-29 בינואר 2019 פרסם אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, הודעה בחשבון הטלגרם שלו בה קרא לכל תומכי “ההתנגדות” והעניין הפלסטיני לסייע ולהעביר לחמאס תרומה כספית באמצעות ביטקוין. השיטה באמצעותה ניתן יהיה להעביר את התרומה הוא הבטיח להודיע בהמשך. בדברים שכתב אבו עבידה ציין, כי ישראל נלחמת “בהתנגדות” (קרי, בארגוני הטרור, במקרה זה הכוונה לחמאס), בכל הדרכים, כולל באמצעות עצירת הסיוע (הכספי). אולם, לדבריו, תומכי “ההתנגדות” בכל העולם יילחמו בכל מאמציה של ישראל ויעמידו (לרשות החמאס) את כל האמצעים שיסייעו ל”התנגדות” (חשבון הטוויטר שהאב, 29 בינואר 2019).

אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, קורא לכל תומכי הארגון ("ההתנגדות") להעביר תרומה כספית באמצעות מטבע הביטקוין (חשבון הטוויטר שהאב, 29 בינואר 2019).

אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, קורא לכל תומכי הארגון (“ההתנגדות”) להעביר תרומה כספית באמצעות מטבע הביטקוין (חשבון הטוויטר שהאב, 29 בינואר 2019).

  • בעקבות פרסום קריאתו של אבו עבידה עלו ככל הנראה שאלות בקרב הציבור הפלסטיני לגבי אופן השימוש בביטקוין. לפיכך יום לאחר קריאתו פרסמה חמאס בעיתון אלרסאלה, המזוהה עמה, כתבה ואינפוגרף המסבירים לציבור מהו מטבע הביטקוין (אלרסאלה נט, דף הפייסבוק אלרסאלה, 29, ו-30 בינואר 2019). מהאינפוגרף שפרסמה חמאס עולה, כי הסחר היומי במטבע עומד על שישה מיליון דולר, כאשר הסכום הכולל הקיים ברשת נאמד בסכום של 61 מיליארד דולר.
פתיח של הכתבה המסבירה לגולשים מהו מטבע הביטקוין (אלרסאלה נט, 29 בינואר 2019).    אינפוגרף המסביר לגולשים מהו מטבע הביטקוין (דף הפייסבוק אלרסאלה, 30 בינואר 2019).
מימין: פתיח של הכתבה המסבירה לגולשים מהו מטבע הביטקוין (אלרסאלה נט, 29 בינואר 2019).
משמאל: אינפוגרף המסביר לגולשים מהו מטבע הביטקוין (דף הפייסבוק אלרסאלה, 30 בינואר 2019).
  • מספר ימים לאחר מכן התפרסמה כתובת של ארנק אליו ניתן להעביר את התרומות. בבדיקת כתובת הארנק עולה כי הארנק פועל מאז 31 בינואר 2019. עד כה בוצעו בו עד כה 43 פעולות של קנייה ומכירה של ביטקוין.
שימוש ועדות ההתנגדות העממית במטבע וירטואלי
  • במקביל לקריאתו של אבו עבידה, פרסמה חטיבות אלנאצר צלאח אלדין, הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית, קריאה לציבור בחשבון הטוויטר לתרום באמצעות המטבע הווירטואלי בהודעה נכתב: “לאוהבי הג’האד וההתנגדות בפלסטין הכבושה, באפשרותכם לשלוח תרומות באמצעות הביטקוין”. להודעה צורף קישור: לחשבון הטוויטר בשם בראק אלאסלאם, חטיבות אלנאצר צלאח אלדין, חטיבת אלתוחיד (חשבון הטוויטר בראק אלאסלאם, חטיבות אלנאצר צלאח אלדין, חטיבת אלתוחיד, 29 בינואר 2019) כמו כן פרסמו ועדות ההתנגדות קישורים לחשבונות טלגרם פרטיים ליצירת קשר למי שנזקק לסיוע ו/או להסברים.

חשבון טוויטר המשמש ככל הנראה את ועדות ההתנגדות העממית. לציוץ צורפה כתובת של ארנק וירטואלי במנוהל ב-Blockchain (חשבון הטוויטר בראק אלאסלאם, חטיבות אלנאצר צלאח אלדין, חטיבת אלתוחיד, 29 בינואר 2019).
חשבון טוויטר המשמש ככל הנראה את ועדות ההתנגדות העממית. לציוץ צורפה כתובת של ארנק וירטואלי במנוהל ב-Blockchain (חשבון הטוויטר בראק אלאסלאם, חטיבות אלנאצר צלאח אלדין, חטיבת אלתוחיד, 29 בינואר 2019).

 

  • הכתובת שפורסמה בהודעה היא של ארנק וירטואלי המנוהל ב-Blockchain. אליו ניתן להעביר את התרומות לועדות ההתנגדות העממית. בבדיקת כתובת הארנק עולה כי הוא פעיל במשך יותר משלוש שנים (אותרו בו העברות מאז מאוקטובר 2015) וכי קיימת בו פעילות ערה של קנייה ומכירה של מטבעות ביטקוין על בסיס כמעט יום יומי. על פי ההודעה בוצעו בארנק הווירטואלי של ועדות ההתנגדות העממית למעלה מ-4,000 פעולות (טרנזקציות).

הכתובת של הארנק הווירטואלי ב-Blockchain

הכתובת של הארנק הווירטואלי ב-Blockchain.

ועדות ההתנגדות העממית הם ארגון טרור שהוקם בשנת 2001 על ידי ג’מאל אבו סמדהנא, פעיל בכיר שפרש משורות פתח אליו הצטרפו פורשים מארגונים נוספים. הארגון פועל ברצועת עזה על פי המדיניות הנקבעת ע”י חמאס. לארגון קשרים טובים עם חזבאללה. בעבר היה הארגון חשוד בחטיפת גלעד שליט (25 ביוני 2006).

 

 הסמל של ועדות ההתנגדות העממית.   סמל חזבאללה, שממנו שאבו וועדות ההתנגדות העממית השראה.
מימין: הסמל של ועדות ההתנגדות העממית. משמאל: סמל חזבאללה, שממנו שאבו ועדות ההתנגדות העממית השראה.

[1] Blockchain היא תפיסה טכנולוגית במחשוב המאפשרת פעילות עסקית מאובטחת באינטרנט ואימות של טרנזקציות עסקיות בין צדדים שונים ללא צורך בישות ניהול מרכזית. את הגורם המרכזי מחליפים "בלוקים" מוצפנים של מידע הנוצרים באמצעות שיתוף פעולה מבוסס רשת תקשורת מסוג עמית לעמית (P2P). היישום הראשון והמוכר ביותר ב-Blockchain הוא מטבע הביטקוין. תפיסת ה-Blockchain נהגתה ביחד עם המצאת מטבע זה. רוב המטבעות המבוזרות מבוססים על טכנולוגיה דומה, כרשת הבלוקים משמשת לרישום כל ההעברות במטבע, וכך היא מתפקדת כספר חשבונות כללי (ויקיפדיה).
[2] ראו פרסום מרכז המידע מה-6 בדצמבר 2017: "מסע לגיוס תרומות במטבע הווירטואלי ביטקוין באתר המזוהה עם דאעש".