חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (27 בפברואר- 5 במרץ 2019)

מפגינים באירועי

מפגינים באירועי "צעדת השיבה" במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 1 במרץ 2019).

מפגינים באירועי

מפגינים באירועי "צעדת השיבה" במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 1 במרץ 2019).

חבר הלשכה המדינית של חמאס, ח'ליל אלחיה, במהלך אירועי

חבר הלשכה המדינית של חמאס, ח'ליל אלחיה, במהלך אירועי "צעדת השיבה" במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 1 במרץ 2019).

חומרי הנפץ שהכינו בני אלזוארי ברפיח להפרחת בלונים לשטח ישראל (דף הפייסבוק של בני אלזוארי ברפיח, 2, 3 במרץ 2019)

חומרי הנפץ שהכינו בני אלזוארי ברפיח להפרחת בלונים לשטח ישראל (דף הפייסבוק של בני אלזוארי ברפיח, 2, 3 במרץ 2019)

זירת פיגוע הדריסה סמוך לכפר נעמה (דף הפייסבוק QUDSN, 4 במרץ 2019).

זירת פיגוע הדריסה סמוך לכפר נעמה (דף הפייסבוק QUDSN, 4 במרץ 2019).

עימותים אלימים של פלסטינים בכניסה הצפונית לאלבירה בעקבות פיגוע הדריסה (דף הפייסבוק QUDSN, 4 במרץ 2019)

עימותים אלימים של פלסטינים בכניסה הצפונית לאלבירה בעקבות פיגוע הדריסה (דף הפייסבוק QUDSN, 4 במרץ 2019)

מעבר קלנדיא לאחר עבודות שיפוץ (דף הפייסבוק בערבית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 22 בפברואר 2019)

מעבר קלנדיא לאחר עבודות שיפוץ (דף הפייסבוק בערבית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 22 בפברואר 2019)

קבלת פנים של פעילי הזרוע הצבאית של חמאס לאחד מארבעת החטופים במחנה הפליטים אלבריג' במרכז הרצועה (חשבון הטוויטר PALIFO, 1 במרץ 2019).

קבלת פנים של פעילי הזרוע הצבאית של חמאס לאחד מארבעת החטופים במחנה הפליטים אלבריג' במרכז הרצועה (חשבון הטוויטר PALIFO, 1 במרץ 2019).

קבלת פנים ברפיח (חשבון הטוויטר PALIFO, 28 בפברואר 2019)

קבלת פנים ברפיח (חשבון הטוויטר PALIFO, 28 בפברואר 2019)

הודעת ראמי חמדאללה על תשלום המשכורות לאסירים ומשפחות השהידים (דף הפייסבוק של ראמי חמדאללה, 3 במרץ 2019)

הודעת ראמי חמדאללה על תשלום המשכורות לאסירים ומשפחות השהידים (דף הפייסבוק של ראמי חמדאללה, 3 במרץ 2019)

במרץ

  • גם השבוע הופגנה רמת אלימות גבוהה במהלך “צעדת השיבה” ובימים שלאחריה. ביטויים עיקריים לכך: השלכת מטענים ורימונים וניסיונות לחצות את גדר הגבול במהלך הצעדה. כמו כן חלה עלייה משמעותית במספר הבלונים ששוגרו מהרצועה וברמת המסוכנות שלהם (הצמדת חומרי נפץ לבלונים כדי שיתפוצצו בשטח ישראל). בימים שלאחר צעדת יום שישי נמשכה כמעט מידי יום פעילות אלימה סמוך לגדר הגבול ועלה נפח הפעילות של יחידות ההטרדה הלילית.
  • פעילות אלימה זו, הנמשכת כמה שבועות, היא פרי מדיניות חמאס והיא מנוהלת על ידה במטרה להפעיל לחצים על ישראל להסכים להסדרה על פי תנאי חמאס. לפעולות האלימות במתווים השונים קדמו איומים מפורשים של בכירי חמאס אשר עודם נמשכים והם כוללות הכנות לקראת ה-30 במרץ, יום השנה ל”צעדות השיבה” . מנגד, הגיעה לרצועה משלחת ביטחונית מצרית (5 במרץ) במגמה להרגיע את הרוחות ולמנוע התדרדרות.
  • במוקד אירועי השבוע ביהודה ושומרון עמד פיגוע דריסה שכוון נגד חיילי צה”ל בכפר נעמה (מערבית לראמאללה). בפיגוע נפצע קצין צה”ל באורח קשה ולוחם משמר הגבול באורח קל. שניים, מתוך שלושת הפלסטינים שהיו בכלי הרכב, נהרגו . מתחקור ראשוני של האירוע עולה, כי השלושה השליכו קודם לכן בקבוקי תבערה סמוך לכביש 443 (כביש ירושלים-מודיעין) מכלי הרכב בו ביצעו את הפיגוע הדריסה. הרשות הפלסטינית והתקשורת הפלסטינית העלו את טיעון הכזב המוכר, כי מדובר ב”תאונת דרכים” והאשימו את ישראל ברצח המחבלים הדורסים.
“צעדת השיבה ”
  • ב-1 במרץ 2019 התקיימה “צעדת השיבה” ה-49 במספר שהתקיימה תחת הכותרת “שער הרחמים”. בצעדה השתתפו כ-8,500 מפגינים (מעט יותר משבוע שעבר), שהתכנסו בחמישה מוקדים על גבול הרצועה. במהלך האירועים הופגן רף אלימות גבוה. המפגינים השליכו מטענים ורימונים לעבר כוחות צה”ל, הבעירו צמיגים והפריחו בלוני נפץ. כמו כן ניסו מספר מפגינים לחצות את גדר הביטחון. משרד הבריאות ברצועת עזה הודיע על 17 פצועים (דניא אלוטן, 1 במרץ 2019).

ילדים מיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל סמוך לגדר הביטחון במרכז הרצועה
 (חשבון הטוויטר PALINFO, 1 במרץ 2019)
ילדים מיידים אבנים לעבר כוחות צה”ל סמוך לגדר הביטחון במרכז הרצועה
(חשבון הטוויטר PALINFO, 1 במרץ 2019)

  • בכירי חמאס וארגונים נוספים שהשתתפו באירועים הדגישו את נחישותם להמשיך בצעדות:
    • ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ציין כי פעילויות הצעדות הצטמצמו לפני מספר חודשים כדי לתת לגורמים הרלוונטיים הזדמנות לקיים את ההבנות עם ישראל. אולם, כאשר ישראל לא פעלה על פי ההבנות, חזרו הפעילויות העממיות למה שהיו. הוא ציין כי הפלסטינים יחזרו לפעול בכל האמצעים העממיים כגון הפעלת יחידות ההטרדה הלילית והפרחת בלוני תבערה כדי לגרום לישראל להסיר את “המצור” (אלאקצא, 1 במרץ 2019).
    • מחמד אבו עסכר, בכיר חמאס וחבר הרשות הלאומית העליונה לצעדות השיבה, אמר עם ההתקרבות מועד מלאת שנה לתחילת הצעדות יהיו לישראל “הפתעות” במהלך “צעדות השיבה” (פלסטין אליום, 1 במרץ 2019).
  • אסמאעיל הניה , ראש הלשכה המדינית של חמאס, נועד עם הנהגת הרשות העליונה לצעדת השיבה כדי לעדכן אותם בהתפתחויות האחרונות במישור המדיני לאחר ביקורו במצרים (דניא אלוטן, 3 במרץ 2019). במסיבת עיתונאים שנערכה לאחר הפגישה אמר ח’ליל אלחיה, כי הפגישה דנה בביקורו של הניה במצרים. לדבריו הדגיש הניה בפגישה, כי מצרים תמשיך להשקיע מאמצים בהשגת הבנות ואת הצורך שישראל תתחייב להבנות אלה (אלאקצא, 3 במרץ 2019). הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה קראה לציבור הפלסטיני להשתתףב”צעדת השיבה” ביום שישי 8 במרץ 2019. הצעדה תתקיים בסימן “האישה הפלסטינית” (אלאקצא, 1 במרץ 2019) לציון יום האישה הבינלאומי.

פגישת  אסמאעיל הניה עם חברי הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה (אתר חמאס, 3 במרץ 2019)
פגישת אסמאעיל הניה עם חברי הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה (אתר חמאס, 3 במרץ 2019)

אירועי המשט
  • הוועדה העליונה להסרת המצור הכריזה, כי המשט ה-25 יתקיים ב-5 במרץ (המשט בשבוע שעבר בוטל בשל תנאי מזג האוויר). המשט יתקיים תחת הכותרת “רצועת עזה תגבר על כל מכתריה”. על פי התוכנית ייצאו כלי השיט מנמל עזה לכיוון הגבול הצפון מערבי של הרצועה. הרשות קראה לציבור הפלסטיני לבוא בהמוניו לקחת חלק באירוע (ערוץ אלאקצא, 4 במרץ 2019). אולם, ב-5 במרץ הודיעה הוועדה על ביטול אירועי המשט בשל תנאי מזג האוויר.
הפרחת בלוני תבערה/נפץ
  • במהלך השבוע חלה עלייה משמעותית במספר הבלונים ששוגרו מרצועת עזה לעבר ישראל וברמת המסוכנות שלהם. בעבר שוגרו בלוני תבערה, אולם עתה לרוב הבלונים ששוגרו הוצמד חומר נפץ שנועד להתפוצץ בשטח ישראל. בכמה מקרים נגרם נזק לרכוש. צה”ל הגיב באופן מיידי לשיגור הבלונים באמצעות תקיפות מהאוויר נגד יעדי חמאס ברצועה.
  • להלן אירועים מרכזיים:
    • ב-4 במרץ 2019 בלון נפץ התפוצץ בין שני מבנים בישוב במועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דוברות מועצה אזורית אשכול, 4 במרץ 2019). בתגובה תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר שתי עמדות של חמאס בדרום רצועת עזה (דובר צה”ל, 4 במרץ 2019). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי הותקפה עמדת תצפית של “ההתנגדות” במזרח רפיח (חשבון הטוויטר דניא אלוטן, 4 במרץ 2019). כמו כן דווח, כי שני מסוקים תקפו עמדה של כוח הריסון במזרח ח’אן יונס (שהאב, 4 במרץ 2019).
    • ב-2 במרץ 2019 שוגר לשטח ישראל צרור בלונים שנשא מטען חבלה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר עמדה של חמאס באלבוריג’ בדרום רצועת עזה מאוחר יותר ביצעו כלי טיס תקיפה נוספת בדרום הרצועה (דובר צה”ל, 2 במרץ 2019). כלי תקשורת הפלסטינים דיווחו, כי הותקפה עמדה של כוח הריסון מזרחית לרפיח ועמדת תצפית של חמאס מזרחית לדיר אלבלח. לא דווח על נפגעים (שהאב, 2 במרץ 2019).
    • ב-27 בפברואר 2019 שוגר לעבר ישראל צרור בלונים אליהם הוצמד מטען חבלה. המטען התפוצץ באוויר ופגע בבית בישוב בעוטף עזה. לא היו נפגעים. נגרם נזק לבית (דוברות המשטרה מרחב הנגב, 27 בפברואר 2019). בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר בשעות הלילה מספר יעדים במתחם צבאי של חמאס במרכז רצועת עזה. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על תקיפות מוצב במערב ח’אן יונס (פאל די אף, 27 בפברואר 2019). לא דווח על נפגעים .
הפרחת בלוני תבערה לשטח ישראל (חשבון הטוויטר Palinfo, 4 במרץ 2019)     שיגור בלוני תבערה ממרכז הרצועה (דף הפייסבוק QUDSN, 5 במרץ 2019).
מימין: שיגור בלוני תבערה ממרכז הרצועה (דף הפייסבוק QUDSN, 5 במרץ 2019). משמאל: הפרחת בלוני תבערה לשטח ישראל (חשבון הטוויטר Palinfo, 4 במרץ 2019)
פעילות אלימה בימים שבין צעדות ימי שישי
  • בנוסף לשיגור בלוני הנפץ נמשכה כמעט מידי יום הפעילות האלימה של פלסטינים סמוך לגדר הביטחון על גבול הרצועה, בעיקר של יחידות ההטרדה הליליות. על חלק מהפעילויות הגיב צה”ל בירי לעבר מבצעי הפעילות ובתקיפות מהאוויר נגד יעדי חמאס. ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות ברצועה, דיווח כי במהלך פעילות יחידת ההטרדה הלילית נפצעו ארבעה פלסטינים מתגובת כוחות צה”ל (חשבון הטוויטר של ד”ר אשרף אלקדרה, 27 בפברואר 2019 ; 4 במרץ 2019). ב-4 במרץ 2019, הודיעה יחידת בני אלזוארי, כי “בשל המצב הביטחוני” בוטלו כל הפעולות שתוכננו להיערך(עמוד הפייסבוק של בני אלזוארי, 4 במרץ 2019).
פעילות יחידת ההטרדה הלילית (חשבון הטוויטר Palinfo, 3 במרץ 2019)    פעילות יחידת ההטרדה הלילית (חשבון הטוויטר Palinfo, 3 במרץ 2019)
פעילות יחידת ההטרדה הלילית (חשבון הטוויטר Palinfo, 3 במרץ 2019)
  • להלן אירועים מרכזיים:
    • ב-3 במרץ 2018 הושלכו מטעני חבלה לעבר גדר הביטחון בצפון רצועת עזה. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי היו אלה פעולות של יחידת ההטרדה הלילית באזור בית חאנון (חשבון הטוויטר שבכה קדס, 3 במרץ 2019). בתגובה תקף כלי טיס של חיל האוויר עמדה של חמאס (דובר צה”ל, 3 במרץ 2019). בתקשורת הפלסטינית דווח, כי הותקפה עמדה השייכת לכוח מגני הספר באזור אלנעימה, מזרחית לבית חאנון (שהאב, 3 במרץ 2019). אשרף אלקדרה דובר משרד הבריאות הודיע כי שלושה פלסטינים נפצעו מירי כוחות צה”ל בצפון הרצועה (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 3 במרץ 2019).
    • ב-2 במרץ 2019 זוהו התקהלויות סמוך לגדר באזור רפיח (חשבון הטוויטר שהאב, 2 במרץ 2019).
    • ב-28 בפברואר 2019 דווח על פעילות היחידות להטרדה לילית באזור מחנה הפליטים אלבריג’ (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 1 במרץ 2019).
    • ב-26 בפברואר 2019 פעלו יחידות ההטרדה הלילית באזור “מוצב מלכה” במזרח העיר עזה . כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על פצוע מירי כוחות צה”ל (חשבון הטויטר דניא אלוטן, 26 בפברואר 2019).
הכנות לצעדת 30 במרץ
  • במקביל לצעדות השבועיות מתקיימות הכנות לקראת הצעדה שתתקיים ב-30 במרץ 2019 (“צעדת המיליון”) . צעדה זו תציין שנה לתחילת צעדות השיבה ואת “יום האדמה”. ח’אלד אלבטש בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין כי מושקעים מאמצים רבים להעביר את אירועי הצעדות גם ליהודה ושמרון ולפזורה. לדבריו באמצעות הצעדות מבטא העם הפלסטיני את אמצעי המאבק שברשותו לצד הרובים, הרקטות והטילים, המנהרות ופעולות “ההתנגדות החמושה” (דניא אלוטן, 3 במרץ 2019).
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי עם התקרבות מועד יום השנה לתחילת “צעדות השיבה” מתכוון העם הפלסטיני לפרוץ עם “צעדת המיליון” ביום האדמה כדי להדגיש את מטרותיהן העיקריות של הצעדות. לדבריו עקשנות העם הפלסטיני להמשיך בצעדות מוכיחה את רצונו ואת העובדה שהוא לא ייסוג מהחלטתו להסיר את “המצור” המוטל על רצועת עזה (אתר חמאס, 1 במרץ 2019).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות או פצצות מרגמה בשטח ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי בחתך רב שנתי

ירי בחתך רב שנתי

פיגוע דריסה
  • ב-4 במרץ 2019 אירע פיגוע דריסה נגד חיילי צה”ל בכפר נעמה (מערבית לראמאללה). לוחמי צה”ל ומשמר הגבול שיצאו מהכפר לאחר פעילות מעצרים, עצרו בצד הדרך ביציאה מהכפר בשל תקלה באחד מכלי הרכב שלהם. הלוחמים, יצאו מכלי הרכב ועמדו בסמוך לו. כאשר המתינו החיילים לתיקון כלי הרכב הגיחה מכיוון הכפר מכונית שנסעה במהירות, בה ישבו שלושה פלסטינים, וניסתה לדרוס אותם. כוח צה”ל ביצע ירי לעבר המחבלים שניים מהם נהרגו והשלישי נפצע באורח קל. בפיגוע נפצע קצין צה”ל באורח קשה ולוחם משמר הגבול באורח קל (דובר צה”ל, 4 במרץ 2019). לאחר הפיגוע פרצו עימותים בכניסה לכפר בין כוח צה”ל לבין פלסטינים שהתאספו במקום. גם באלבירה התנהלו עימותים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים בעקבות פיגוע הדריסה (קדס, 4 במרץ 2019).
זירת פיגוע הדריסה סמוך לכפר נעמה (דף הפייסבוק QUDSN, 4 במרץ 2019).    כלי הרכב הפלסטיני, שפגע בחיילי צה"ל בכפר נעמה (מען, 4 במרץ 2019)
מימין : זירת פיגוע הדריסה סמוך לכפר נעמה (דף הפייסבוק QUDSN, 4 במרץ 2019). משמאל : כלי הרכב הפלסטיני, שפגע בחיילי צה”ל בכפר נעמה (מען, 4 במרץ 2019)
  • מתחקור ראשוני של פיגוע הדריסה עולה, כי הפלסטינים שהיו במכונית הדורסת השליכו מוקדם יותר בקבוקי תבערה סמוך לכביש 443 (כביש ירושלים מודיעין). בכלי הרכב בו ביצעו את פיגוע הדריסה נמצאו בקבוקי תבערה נוספים (דובר צה”ל, 4 במרץ 2019).
  • משרד הבריאות הפלסטיני דיווח, כי ההרוגים הם אמיר מחמוד דראג’, בן 20, מח’רבת’א אלמצבאח (מערבית לראמאללה), ויוסף ראא’ד ענקאוי, בן 20 מהכפר בית סירא (מערבית לראמאללה). באירוע נפצע הית’ם ג’מעה עלקם מהכפר צפא (מערבית לראמאללה) (דף הפייסבוק QUDSN, 4 במרץ 2019). לא ידוע על שיוכם הארגוני. אולם חמאס פרסמה, שעות ספורות לאחר האירוע, הודעת אבל רשמית מטעמה על מות “שני בניה השהידים” (חשבון הטוויטר PALIFO, 4 במרץ 2019).
הודעת אבל שפרסמה חמאס (חשבון הטוויטר PALIFO, 4 במרץ 2019)    כרזה שפרסמה חמאס: "השהידים של כפר נעמה. השהיד אמיר דראג'. השהיד יוסף ענקאוי" (חשבון הטוויטר PALIFO, 4 במרץ 2019)
מימין : הודעת אבל שפרסמה חמאס (חשבון הטוויטר PALIFO, 4 במרץ 2019) משמאל : כרזה שפרסמה חמאס: “השהידים של כפר נעמה. השהיד אמיר דראג’. השהיד יוסף ענקאוי” (חשבון הטוויטר PALIFO, 4 במרץ 2019)
תגובות פלסטיניות לפיגוע
  • התקשורת פלסטינית הציגה את האירוע כ”הוצאה להורג” של שני תושבים פלסטינים, אשר נקלעו לתאונת דרכים והתנגשו בטעות בכלי הרכב הצבאי. לטענת ראש מועצת כפר נעמה וגורמים מקומיים, המדובר בתאונת דרכים ולא בפיגוע דריסה. לדבריהם, ברכב נסעו פועלים פלסטיניים בדרכם לעבודה וכלי רכבם החליק בשל הגשם ופגע ברכב של כוחות צה”ל (מען, 4 במרץ 2019). מפגינים פלסטיניים בכפר נעמה ארגנו תהלוכה במהלכה קראו קריאות גנאי נגד ישראל, וקראו לזרוע הצבאית של חמאס ושל הג’האד האסלאמי לנקום על מותם של ההרוגים (דף הפייסבוק QUDSN, 4 במרץ 2019). העלאת הטיעון כי המדובר ב”תאונת דרכים” והאשמת ישראל ברצח המחבלים הדורסים הינו דפוס תגובה מוכר של הפלסטינים.
  • משרד החוץ הפלסטיני גינה את הריגתם של שני הפלסטינים וטען, כי יש לפתוח בחקירה רשמית נגד ישראל (ופא, 4 במרץ 2019). פתח גינתה את הריגתם של שני הפלסטינים והטילה את האחריות למותם על ממשלת ישראל (ופא, 4 במרץ 2019). מחמוד אלהבאש, יועצו של אבו מאזן לענייני דת וקשרים אסלאמיים, הגדיר את הריגתם כ”הוצאה להורג נפשעת” (ופא, 4 במרץ 2019).
  • בחמאס ברכו על הפיגוע וגינו את הריגתם של שניים ממבצעיו (אתר חמאס, 4 במרץ 2019). במסיבת עיתונאים שערך אסמאעיל הניה, הוא פתח את דבריו בדברי ברכה ושבח למבצעי הפיגוע (אלאקצא, 4 במרץ 2019). חאזם קאסם דובר חמאס שיבח את מבצעי הפיגוע וציין, כי העם הפלסטיני ימשיך במאבקו עד להשגת זכויותיו ושחרור פלסטין (חשבון הטוויטר של חאזם קאסם, 4 במרץ 2019).

קריקטורה לפיה פיגוע הדריסה הופך את שולחן הדיונים של "עסקת המאה": "פיגוע דריסה בגדה... עסקת המאה" (חשבון הטוויטר PALIFO, 4 במרץ 2019)
קריקטורה לפיה פיגוע הדריסה הופך את שולחן הדיונים של “עסקת המאה”: “פיגוע דריסה בגדה… עסקת המאה” (חשבון הטוויטר PALIFO, 4 במרץ 2019)

אירועים בשטח
  • ביהודה ושומרון נמשכו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה לעבר כוחות הביטחון ולעבר מטרות אזרחיות. בפעילות סיכול ומנע, שביצעו כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון, נעצרו חשודים בפעילות טרור, נתפסו אמצעי לחימה וכספים שהיו מיועדים למימון טרור. להלן אירועים בולטים:
    • 5 במרץ 2019 – במהלך סריקות שביצעו כוחות הביטחון הישראליים בעצירה אלשמאליה (צפונית לשכם) ובעיר חברון נתפסו עשרות אלפי שקלים שהיו מיועדים למימון פעילות טרור(דובר צה”ל, 5 במרץ 2019).
    • 4 במרץ 2019- לוחמי צה”ל עצרו ארבעה חשודים לאחר שזוהו על ידי תצפיות כשהם מתקדמים בצורה חשודה מכיוון שכם. לאחר בדיקה נמצאו על גופם ארבעה מטעני צינור. החשודים הועברו לחקירה (דובר צה”ל, 4 במרץ 2019).
    • 3 במרץ 2019 – פלסטיני השליך סכין לעבר כוח צה”ל בכפר תקוע (אזור בית לחם). הסכין נפלה על הקרקע . לא היו נפגעים. הפלסטיני נעצר (הצלה ללא גבולות יו”ש, 3 במרץ 2019).
    • 28 בפברואר 2019 – במהלך פעילות כוחות הביטחון הישראליים בכפר עצירה אלשמאליה נתפסו שני כלי נשק מאולתרים מסוג קרלו (דובר צה”ל, 28 בפברואר 2019).
    • 28 בפברואר 2019 –במהלך סריקות בכפר אידנא (מערבית לחברון), תפסו כוחות הביטחון הישראליים כלי רכב של פלסטיני חשוד באחזקת עשרות אלפי שקלים שנועדו למימון פעילות טרור (דובר צה”ל, 28 בפברואר 2019).
    • 28 בפברואר 2019 – אבנים יודו לעבר כלי רכב בין המנהרות בכביש ירושלים גוש עציון. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (הצלה ללא גבולות יו”ש, 28 בפברואר 2019).
    • 27 בפברואר 2019 – כוחות הביטחון הישראליים עצרו באזור ראמאללה את זכריא זבידי שהיה בעבר מפקד צבאי בפתח בג’נין, וטארק ברע’ות עורך דין ממזרח ירושלים בעל תעודת זהות כחולה. השניים נעצרו על רקע מעורבותם בפעילות טרור והועברו לחקירה (שירות הביטחון הכללי, 27 בפברואר 2019).
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[1]

פתיחת מעבר קלנדיא לאחר שדרוגו
  • דובר צה”ל הודיע על פתיחת מעבר קלנדיא (צפון ירושלים) במתכונת משודרגת. המעבר, המאויש על ידי כוחות הביטחון הישראליים, עבר בשנה וחצי האחרונות תהליך שיפוץ ושדרוג מקיף. כתוצאה מכך התייעל והתקצר תהליך הבידוק במעבר באופן משמעותי. במסגרת עבודות השיפוץ הורחב המעבר והוא כולל עתה 27 מעברים ביומטריים, נוספו עמדות זיהוי והוכנסו פיתוחים טכנולוגיים רבים. כמו כן נבנה מסוף לאוטובוסים, טרמינל חדש ושרוולי כניסה נוספים להולכי רגל (דובר צה”ל, 28 בפברואר 2019).
יציאת עולי רגל מהרצועה דרך מעבר רפיח
  • לאחר הפסקה של חמש שנים, אישרה מצרים יציאתם של עולי רגל פלסטיניים מהרצועה דרך מעבר רפיח. מדובר ביציאתם של כ-3,200 עולי רגל למכה במסגרת ה”עמרה” (עלייה לרגל למכה במהלך כל השנה), אשר צפויים לצאת דרך המעבר במהלך החודש הקרוב (דף הפייסבוק QUDSN, 3 במרץ 2019).
  • במקביל נמסר, כי שלטונות מצריים מנעו את יציאתו של מנצור עאטף ריאן לקיים את טקסי ה”עמרה” במכה. מנצור ריאן הינו פעיל חמאס, משוחרר “עסקת שליט”, שגורש במסגרת העסקה לרצועת עזה (חשבון הטוויטר PALINFO, 3 במרץ 2019).. הוא נעצר בשנת 1993 לאחר שרצח את יורם שחורי ז”ל, בדקירת סכין ופצע את אשתו ביישוב קריית נטפים הסמוך לאריאל. הוא נידון למאסר עולם אולם שוחרר בשנת 2011 במסגרת “עסקת שליט” (אתר PALINFO, 29 באוקטובר 2011).

מצרים מנעה יציאתו של מנצור עאטף ריאן, פעיל חמאס, משחורר עסקת שליט, דרך מעבר רפיח לעלייה לרגל למכה (חשבון הטוויטר PALINFO, 3 במרץ 2019)
מצרים מנעה יציאתו של מנצור עאטף ריאן, פעיל חמאס, משחורר עסקת שליט, דרך מעבר רפיח לעלייה לרגל למכה (חשבון הטוויטר PALINFO, 3 במרץ 2019)

סיוע לרצועת עזה
  • ב-3 במרץ 2019 הגיעה לרצועת עזה משלחת בראשות ח’אלד אלחרדאן, סגן יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה (פלסטין אליום, 4 במרץ 2019). נמסר, כי הוועדה הקטרית לשיקום רצועת עזה ואונר”א חתמה על הסכם הבנות לביצוע פרויקטים במסגרת תוכנית “כסף תמורת עבודה” שנועד לספק תעסוקה ל-10,000 בוגרי אוניברסיטאות ומובטלים ברצועת עזה. על פי ההסכם תתרום הוועדה הקטרית לאונר”א סכום של 13 מיליון דולרים והפרויקטים יחלו כבר במרץ 2019 . נמסר כי הוועדה הקטרית תחתום בקרוב על הסכם דומה, בשווי שבעה מיליון דולרים, עם תכנית הפיתוח של האו”ם (UNPD ) (אלרסאלה.נט, 27 בפברואר 2019).
משלחת חמאס שבה ממצרים לאחר שהות ממושכת
  • ב-28 בפברואר 2019 שבה ממצרים לרצועה משלחת חמאס בראשות אסמאעיל הניה. על פי דווח עיתונאי שהה אסמאעיל הניה במצרים מאז 2 בפברואר 2019 (אלאח’באר, 28 בפברואר 2019). יחד עם חברי המשלחת חזרו גם שמונה פלסטינים שהיו עצורים במצרים ביניהם ארבעה פעילי חאמס, שנעצרו לפני כשלוש שנים על ידי שלטונות מצרים כאשר היו בדרכם למצרים (שבכה קדס, 28 בפברואר 2019). לדברי מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, מדובר בארבעה פעילי הזרוע הצבאית של חמאס (פלסטין אליום, 25 בפברואר 2019) . נמסר כי פעילי הזרוע הצבאית של חמאס המתינו לקבל את פניהם עם בואם במעבר רפיח (דניא אלוטן, 28 בפברואר 2019).
טקס קבלת פנים רשמי למשוחררים ממצרים בלשכת אסמאעיל הניה בעזה בהשתתפות בכירי חמאס : יחיא אלסנואר, פתחי חמאד, אחמד בחר וח'ליל אלחיה (אתר PALIFO, 28 בפברואר 2019)    טקס קבלת פנים רשמי למשוחררים ממצרים בלשכת אסמאעיל הניה בעזה בהשתתפות בכירי חמאס : יחיא אלסנואר, פתחי חמאד, אחמד בחר וח'ליל אלחיה (אתר PALIFO, 28 בפברואר 2019)
טקס קבלת פנים רשמי למשוחררים ממצרים בלשכת אסמאעיל הניה בעזה בהשתתפות בכירי חמאס : יחיא אלסנואר, פתחי חמאד, אחמד בחר וח’ליל אלחיה (אתר PALIFO, 28 בפברואר 2019)
  • במסיבת עיתונאים שערך אסמאעיל הניה בנוכחות בכירי חמאס מסר, כי במהלך שהותו במצרים הוא נועד עם ראש המודיעין הכללי המצרי בנושא שחרור ארבעת העצורים. הוא הביע שמחתו על שהעניין הסתיים והודה לראש המודיעין על מאמציו. הפגישות במצרים, שנשאו לדבריו “אופי אסטרטגי”, עסקו באתגרים והסכנות בפניהם עומד העניין הפלסטיני. בהמשך התייחס הניה לששת החודשים שבהם ישראל הייתה אמורה לבצע, את מה שהוסכם עמה במסגרת ההבנות שהושגו במצרים. לדבריו ישראל הפרה את ההבנות ולא ביצעה את הנדרש ממנה. הוא איים על ישראל כי “ההתנגדות” יכולה לפעול נגדה באופנים שונים ולהפעיל עליה לחץ (אלאקצא, 4 במרץ 2019).
  • ב-5 במרץ 2019 נכנסה לרצועה, דרך מעבר ארז, משלחת ביטחונית מצרית בראשות אחמד עבד אלח’אלק, המחזיק את התיק הישראלי במודיעין המצרי.

כניסת המשלחת הביטחונית המצרית לרצועה(חשבון הטוויטר PALINFO, 5 במרץ 2019)
כניסת המשלחת הביטחונית המצרית לרצועה(חשבון הטוויטר PALINFO, 5 במרץ 2019)

פעיל חמאס נהרג במנהרה במזרח ח’אן יונס
  • ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות ברצועה, דיווח על מותו של מחמד אבראהים חמדאן קדיח, בן 24, תושב עבסאן הגדולה (מזרחית לח’אן יונס), בעקבות “תאונת עבודה” במזרח ח’אן יונס (חשבון הטוויטר של ד”ר אשרף אלקדרה, 26 בפברואר 2019). מנגד פרסם אתר חדשות מצרי, הודעה מטעם הזרוע הצבאית של חמאס לפיה מת מחמד אבראהים קדיח מהתקף לב במהלך עבודתו באחת ממנהרות “ההתנגדות” (אלסאעה, 26 בפברואר 2019).
 מחמד קדיח, במדי הזרוע הצבאית של חמאס  (עיתון פלסטין, 27 בפברואר 2019)    אסמאעיל הניה בסוכת האבלים (חשבון הטוויטר xorosho300, 28 בפברואר 2019).
מימין: מחמד קדיח, במדי הזרוע הצבאית של חמאס (עיתון פלסטין, 27 בפברואר 2019) משמאל: אסמאעיל הניה בסוכת האבלים (חשבון הטוויטר xorosho300, 28 בפברואר 2019).
משבר כלכלי בחמאס
  • ערוץ אלערביה אלחדת’ שידר כתבה אודות המצב הכלכלי הקשה בו מצויה חמאס. לדברי הכתבה בעקבות המשבר הכלכלי הפוקד אותה הפחיתה חמאס בתדירות המצעדים שהיא עורכת ברצועה. “מקורות פלסטינים” מסרו כי מתחילת שנת 2019 החלה חמאס להוציא לפועל תכנית צנע הכוללת את סגירת הערוץ הלווייני אלקדס. כמו כן נסגרו משרדי תקשורת של מספר מוסדות השייכים לחמאס ברצועה ומחוצה לה. עוד נמסר, כי זה ארבעה חודשים ברציפות שחמאס איננה מסוגלת לשלם את המשכורות לאנשיה. על פי הכתבה מומחי כלכלה תולים את המשבר בסנקציות שהטילה ארה”ב על איראן (שהביאה במקביל גם למדיניות צנע של חזבאללה) (אלערביה אלחדת’, 3 במרץ 2019) .
  • מנגד, טוענים “מקורות פלסטינים” כי על רקע שיפור היחסים בין חמאס לאיראן חידשה איראן את תרומתה לחמאס. לדבריהם התחייבה איראן להעניק לחמאס סכום של 15 מיליון דולרים בכל שנה שיתכן שהסכום אף יוכפל בשנה הבאה. כמו כן תעביר איראן כספים עבור משפחות השהידים והפצועים של “צעדות השיבה”. לדברי מקור המקורב לחמאס הכספים מאיראן עדיין לא הגיעו (אלקדס, 4 במרץ 2019)
מעצר מזכיר ארגון אלצבארין
  • מנגנוני הביטחון של חמאס עצרו ברצועה את השאם סאלם, מזכיר ארגון אלצבארין[2]. יחד עמו נעצרו ארבעה חברים נוספים בארגון . לדברי המשפחה נכנסו פעילי חמאס לבתי העצורים ערכו חיפושים והחרימו מחשבים וטלפונים ניידים. על פי הכתבה ברקע המעצר הנחיה של הלשכה המדינית של חמאס לשים קץ לפעילות הארגון ולאסוף את נשקו . כמו כן נמסר, כי הופעלו ככל הנראה לחצים על חמאס בנושא מצד מצרים וקטר (וטו, 27 בפברואר 2019)
פרסום תוצאות בדיקת ועדת חקירה ל”צעדות השיבה”
  • וועדת חקירה עצמאית, שמונתה על ידי מועצת זכויות אדם של האו”ם לחקור את האירועים לאורך הגבול ברצועת עזה, פרסמה ב-28 בפברואר 2019 דו”ח מוטה ומסולף בכל הנוגע לתגובת ישראל ל”צעדות השיבה” ברצועה בשנת 2018. בדו”ח נטען, כי ייתכן וצה”ל הפר זכויות אדם וחוקים בינלאומיים כאשר ירה לעבר הפלסטינים במהלך “צעדות השיבה” ובכך ביצע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. הוועדה ציינה, כי בין ההרוגים היו גם כאלה שלא היוו איום ממשי. לדברי הדו”ח ישראל עשתה שימוש מופרז בכוח קטלני שהפר את זכותם של מפגינים לחופש ביטוי, אסיפה חופשית והתאגדות. הדו”ח גם מותח ביקורת על חקירות האירועים שמבצע צה”ל כמו גם על פסיקת בית המשפט העליון בהקשר זה. עם זאת מתחה הוועדה ביקורת גם על חמאס בשל העובדה שהיא לא מנעה שימוש בעפיפונים ובלוני תבערה.
  • הדו”ח המליץ להעביר מידע שנאסף בחקירה למערכות משפט לאומיות ובינלאומיות כולל בית הדין הפלילי בהאג ולהטיל סנקציות על יחידים (הקפאת נכסים ואיסור טיסות) . הד”ח המליץ גם למדינות להשתמש בסמכותן בהתאם לאמנת ג’נבה ולעצור את אלו שהיו מעורבים בפשעים המתוארים בדו”ח ו/או לנסות להסגירם.
  • הרשות הפלסטינית , חמאס וארגוני טרור נוספים שיבחו את ממצאי הדו”ח:
  • בהודעה שפרסמה לשכת אבו מאזן צוין, כי הדו”ח מאשר את דברי הפלסטינים שטענו כי ישראל מבצעת פשעי מלחמה נגד העם הפלסטיני ברצועה בגדה ובירושלים . לדברי ההודעה על בית הדין הבינלאומי לפעול עתה באופן מידי כדי לפתוח חקירה בעניין פשעיה של ישראל וכי זוהי העת להעמיד לדין את ישראל בשל כך (ופא, 28 בפברואר 2019).
  • חמאס שיבחה אף היא את ממצאי הדו”ח (אתר חמאס, 28 בפברואר 2019). אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, ציין כי יש להוציא לפועל את מה שנכתב בדו”ח ולהעמיד לדין את הבכירים הישראלים בגין הפשעים שביצעו (אלמיאדין, 1 במרץ 2019).
  • מצעב אלברים, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי עמדת ארגוני זכויות האדם מהווה הצלחה עבור הפלסטינים. לדבריו חשוב לגנות בהקשר זה את ישראל להטיל עליה מצור ולהעמידה לדין (פלסטין אליום, 1 במרץ 2019).
  • החזית העממית לשחרור פלסטין פרסמה הודעה הקוראת להעביר את הדו”ח לבית הדין הבינלאומי ולהנהגה הפלסטינית, לפנות לעצרת הכללית של האו”ם, למועצת הביטחון ולמועצה העולמית לזכויות האדם, כדי להעמיד את ישראל בפני אחריותה המדינית המשפטית והמוסרית (דניא אלוטן, 1 במרץ 2019).
תשלום משכורות למשפחות השהידים והאסירים הפלסטינים
  • ראמי חמדאללה, ראש ממשלת המעבר, הצהיר כי בהתאם להנחיות אבו מאזן, המשכורות הראשונות שישולמו החל מה-4 במרץ 2019 יהיו משכורות האסירים ומשפחות השהידים. לדבריו, ביכולתם להתמודד עם המשבר הנוכחי בעקבות החלטת ישראל לקזז את קצבאות האסירים (דף הפייסבוק של ראמי חמדאללה, 3 במרץ 2019).

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[2]
תנועת אלצבארין (או בשמה המלא תנועת אלצאברין לניצחון פלסטין), הוקמה בשנת 2014 על ידי פורשי הג'האד האסלאמי בפלסטין. מדובר בהתארגנות, המזוהה עם חזבאללה ועם איראן, שככל הנראה גם מממנים את פעילותה ברצועה. ב-16 בדצמבר 2015 קיבלה ההתארגנות אחריות לפיצוץ מטען חבלה נגד סיור צה"ל על גדר הגבול בדרום רצועת עזה. לא היו נפגעים. בראיון, שקיים השאם סאלם, ראש תנועת אלצבארין, אמר כי הם מקבלים כספים מאיראן, אך הכספים הללו נועדו בעיקר למימון פעילות הטפה דתית (דעוה) (אתר תנועת אלצאברין, 17 בינואר 2016).