מבט לאיראן

18 באפריל 2019 – 5 במאי, 2019 מאת: ד"ר רז צימט
פגישת חאתמי – שויגו (פארס, 25 באפריל 2019).

פגישת חאתמי – שויגו (פארס, 25 באפריל 2019).

נגיד הבנק המרכזי האיראני (משמאל) בבגדאד (אירנ

נגיד הבנק המרכזי האיראני (משמאל) בבגדאד (אירנ"א, 23 באפריל).

נגידי אוניברסיטאות אצפהאן ונג'ף חותמים על מזכר הבנה (מהר, 27 באפריל 2019).

נגידי אוניברסיטאות אצפהאן ונג'ף חותמים על מזכר הבנה (מהר, 27 באפריל 2019).

פגישת מפקד צי משמרות המהפכה ומפקד חיל הים העיראקי (פארס, 1 במאי 2019).

פגישת מפקד צי משמרות המהפכה ומפקד חיל הים העיראקי (פארס, 1 במאי 2019).

פגישת ח'ג'סתה – אלעארורי בבירות (אירנ

פגישת ח'ג'סתה – אלעארורי בבירות (אירנ"א, 19 באפריל 2019)

במוקד אירועי השבוע
  • מגעים נמשכים בערוץ האיראני-רוסי במסגרת תהליך ההסדרה בסוריה: שרי החוץ של איראן ורוסיה שוחחו ב-22 באפריל 2019 בטלפון וצפויים להיפגש במוסקבה ב-8 במאי 2019 ושרי ההגנה של שתי המדינות נפגשו בשולי הועידה לביטחון בינלאומי במוסקבה.
  • בעיראק ממשיכה איראן במאמציה להבטיח את האינטרסים שלה, במיוחד על רקע המתיחות הגוברת בין טהראן לוושינגטון והלחצים שמפעילה ארה”ב על עיראק לציית לסנקציות הכלכליות נגד איראן. בהקשר זה ניתן לציין את ביקור נגיד הבנק המרכזי האיראני בבגדאד, שנועד להשלים את ההסכמים להרחבת שיתוף הפעולה הבנקאי בין איראן ועיראק, את פגישת הנספח המסחרי האיראני בבגדאד עם בכיר במשרד המסחר העיראקי ואת פגישת מפקד צי משמרות המהפכה עם מפקד חיל הים העיראקי, במהלכה דנו השניים בדרכים להרחיב את שיתוף הפעולה הימי בין המדינות.
  • משלחת מקבוצת הידידות הפרלמנטרית האיראנית-פלסטינית ביקרה בלבנון ובסוריה, נפגשה עם בכירי ממשל בשתי המדינות, עם סגן מזכ”ל חזבאללה, עם מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין ועם סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס והדגישה את המשך המחויבות האיראנית לסייע ל”חזית ההתנגדות”.
המעורבות האיראנית בסוריה
  • שר החוץ האיראני, מחמד ג’ואד זריף (Mohammad Javad Zarif), שוחח ב-22 באפריל 2019 בטלפון עם מקבילו הרוסי, סרגיי לברוב ודן עימו בקשרים הבילטרליים בין שתי המדינות, בהסכם הגרעין ובהתפתחויות באזור, במיוחד בסוריה. שרי החוץ דנו בהמשך תהליך ההסדרה בסוריה במסגרת שיחות אסטנה בהשתתפות נציגי איראן, רוסיה ותורכיה (אירנ”א, 22 באפריל 2019). שני שרי החוץ צפויים להיפגש ב-8 במאי 2019 במוסקבה.
  • במקביל נפגש שר ההגנה האיראני, אמיר חאתמי, עם מקבילו הרוסי, סרגיי שויגו. בפגישה, שהתקיימה ב-24 באפריל 2019 בשולי הועידה לביטחון בינלאומי במוסקבה, דנו שני השרים בשיתוף הפעולה הצבאי בין שתי המדינות בסוריה ובהמשך תהליך ההסדרה (פארס, 25 באפריל 2019).
  • אתר אופוזיציה סורי דיווח מפי מקורות מקומיים בחלב, כי משמרות המהפכה מאלצים בעלי מפעלים באזור התעשייתי אלשיח’ נג’אר שבחלב לשלם להם דמי חסות חודשיים. על-פי הדיווח, מפקד במשמרות המהפכה בשם אלחאג’ עבד אלמהדי, כינס לאחרונה את התעשיינים ואמר להם, כי המיליציות הנאמנות למשמרות המהפכה מחויבות להגן על מפעליהן ולהבטיח העברה בטוחה של סחורותיהן בתמורה לדמי חסות חודשיים. כמה מבעלי המפעלים הגישו תלונה בעניין זה לראש לשכת המסחר בחלב, פארס אלשהאבי, וביקשו ממנו להפחית את דמי החסות הנדרשים על-ידי משמרות המהפכה, אך הוא קרא להם להתאזר בסבלנות עד שיתאפשר לכוחות הרוסים להרחיק את המיליציות הפרו-איראניות מהאזור (jorfnews.com, 29 באפריל 2019).
  • ב-29 באפריל 2019 התקיים בטהראן אירוע הוקרה לאימהות ואלמנות לוחמי חזבאללה, שנהרגו במהלך מלחמת האזרחים בסוריה. באירוע השתתפה גם זינב סלימאני (Zeynab Soleimani), בתו של מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני (mizanoline.com, 29 באפריל 2019).
 טקס הוקרה לאימהות ואלמנות לוחמי חזבאללה שנהרגו בסוריה (בתמונה מימין: זינב סלימאני) (mizanonline.com, 29 באפריל 2019).    טקס הוקרה לאימהות ואלמנות לוחמי חזבאללה שנהרגו בסוריה (בתמונה מימין: זינב סלימאני) (mizanonline.com, 29 באפריל 2019).
טקס הוקרה לאימהות ואלמנות לוחמי חזבאללה שנהרגו בסוריה (בתמונה מימין: זינב סלימאני) (mizanonline.com, 29 באפריל 2019).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • נגיד הבנק המרכזי האיראני, עבד אל-נאצר המתי (Abdol-Nasser Hemmati), הגיע ב-21 באפריל לביקור בבגדאד לפגישות עם בכירים עיראקים, ובראשם ראש הממשלה, שר האוצר ונגיד הבנק המרכזי. הביקור נועד להשלים את ההסכמים להרחבת שיתוף הפעולה הבנקאי והמוניטרי בין שתי המדינות, שגובשו במהלך ביקור הנשיא רוחאני בעיראק (מרץ 2019) וביקור ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, באיראן (אפריל 2019). זהו ביקורו השני של המתי בעיראק בחודשיים האחרונים (אירנ”א, 23 באפריל).
  • הנספח המסחרי האיראני בבגדאד, נאצר בהזאד (Naser Behzad), נפגש ב-29 באפריל 2019 עם המנכ”ל ליחסי חוץ כלכליים במשרד המסחר העיראקי, עאדל אלמסעודי (Adel al-Masoudi), ודן עמו בדרכים להרחיב את היקף הסחר בין שתי המדינות מעשרה לעשרים מיליארד דולרים בשנה. בין הסוגיות שנדונו במהלך הפגישה: הדרכים להרחבת הייצוא האיראני לעיראק וההשקעות האיראניות בעיראק וקביעת לוח זמנים להשלמת מסילת הברזל, שתחבר בין בצרה שבדרום עיראק לשלמצ’ה שבדרום-מערב איראן (אירנ”א, 29 באפריל 2019).
  • אוניברסיטת אצפהאן האיראנית ואוניברסיטת נג’ף העיראקית חתמו בסוף אפריל 2019 על מזכר הבנה להגברת שיתוף הפעולה המדעי ביניהן, ובכלל זה קידום פרוייקטים וקורסים משותפים וחילופי סטודנטים ומרצים. נגיד האוניברסיטה של אצפהאן, הושנג טאלבי (Houshang Talebi), אמר, כי אוניברסיטת נג’ף היא אחת האוניברסיטאות הטובות ביותר בעיראק וכי הרחבת יחסי המדע הבינלאומיים עם אוניברסיטאות טובות בעולם נמצאת בעדיפות עליונה של אוניברסיטת אצפהאן (מהר, 27 באפריל 2019).
  • במסגרת הרחבת שיתוף הפעולה האקדמי בין איראן לעיראק נחתם בפברואר 2019 הסכם לשיתוף פעולה מדעי גם בין אוניברסיטת אזאד, רשת האוניברסיטאות והמכללות הפרטית האיראנית, למשרד ההשכלה הגבוהה והמחקר המדעי העיראקי. ההסכם, שנחתם במהלך ביקור נשיא האוניברסיטה בבגדאד, נועד לאפשר את הרחבת שיתוף הפעולה המדעי, המחקרי והאקדמי בין שתי המדינות, ובכלל זה עריכת מחקרים וכנסים משותפים.
  •  מפקד צי משמרות המהפכה נפגש ב-30 באפריל 2019 בטהראן עם מפקד חיל הים העיראקי ודן עימו בשיתוף הפעולה הימי בין שתי המדינות, ובכלל זה באפשרות לערוך תמרון ימי משותף לשני חילות הים. מפקד הצי של משמרות המהפכה, עלי-רזא תנגסירי (Alireza Tangsiri), ומפקד חיל הים העיראקי, אחמד ג’אסם אלמעארג’ (Ahmad Jasim Maarij), דנו בדרכים להרחיב את שיתוף הפעולה הימי בין שתי המדינות, כגון: הקמת ועדה משותפת לשיתוף פעולה ימי, הגברת התאום בין חילות הים, שיתוף פעולה טכני והנדסי ימי וביצוע הדרכות משותפות. תנסגירי אמר במהלך הפגישה, כי האויבים חותרים לפלג בין המוסלמים, משום שאחדותם עלולה לערער את נוכחות הזרים באזור. אלמעארג’ אמר, כי איראן מילאה תפקיד חשוב בסיוע לכוחות העיראקים ולמיליציות העיראקיות במערכה נגד דאעש, והביע תקווה להרחבת הקשרים בין שתי המדינות בעתיד (פארס, 1 במאי 2019).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • משלחת מקבוצת הידידות הפרלמנטרית האיראנית-פלסטינית בראשות חבר המג’לס האיראני, אמיר ח’ג’סתה (Amir Khojasteh), קיימה ב- 21-18 באפריל 2019 ביקור בלבנון ובסוריה. במהלך הביקור נפגשו חברי המשלחת עם בכירים בממשל הסורי והלבנוני, עם נעים קאסם, סגן מזכ”ל חזבאללה, עם זיאד נח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, ועם צאלח אלעארורי, סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס.
  • בפגישתו עם צאלח אלעארורי הדגיש הנציג האיראני את תמיכתה המלאה של איראן בארגונים הפלסטינים. אלעארורי שיבח את תמיכת איראן בפלסטינים וב”התנגדות”. הוא הדגיש כי איראן, הנהגתה, הפרלמנט שלה וכל 
  • בפגישתו עם נעים קאסם הביע ח’ג’סתה את הערכתו לתפקיד “החשוב והמשפיע” של חזבאללה בהתפתחויות באזור ואת תפקידם של חסן נצראללה ונעים קאסם בכינון “ציר ההתנגדות” בשנים האחרונות. הוא הביע תקווה, כי עוצמתו של חזבאללה במסגרת ציר ההתנגדות תשמש מודל עבור ההתנגדות בעולם המוסלמים, ובמיוחד עבור הקבוצות הפלסטיניות. נעים קאסם התייחס בפגישה לתמיכת משמרות המהפכה בחזבאללה ואמר, כי היא שאיפשרה את ניצחון חזבאללה במאבק נגד ישראל (אירנ”א, 19 באפריל; JYC.IR, 20 באפריל 2019).