סבב לחימה נוסף ברצועת עזה, חמור מקודמיו (תמונת מצב עדכנית ל-5 במאי 1500)

פגיעת רקטה בבניין מגורים באשקלון (חשבון הטוויטר PALINFO, 5 במאי 2019).

פגיעת רקטה בבניין מגורים באשקלון (חשבון הטוויטר PALINFO, 5 במאי 2019).

פגיעת רקטה בבית בקיבוץ שער הנגב (חשבון הטוויטר PALINFO, 4 במאי 2019)

פגיעת רקטה בבית בקיבוץ שער הנגב (חשבון הטוויטר PALINFO, 4 במאי 2019)

גן ילדים בשדרות שנפגע מרסיסי רקטה בשעות הבוקר (5 במאי 2019) (עיריית שדרות, 5 במאי 2019)

גן ילדים בשדרות שנפגע מרסיסי רקטה בשעות הבוקר (5 במאי 2019) (עיריית שדרות, 5 במאי 2019)

נפילת רקטה במפעל באזור אשקלון (חשבון הטוויטר PALINFO, 5 במאי 2019)

נפילת רקטה במפעל באזור אשקלון (חשבון הטוויטר PALINFO, 5 במאי 2019)

תקיפת יעדי טרור במרכז הרצועה (חשבון הטוויטר PALINFO, 4 במאי 2019)

תקיפת יעדי טרור במרכז הרצועה (חשבון הטוויטר PALINFO, 4 במאי 2019)

תקיפת יעדי טרור בבית לאהיא בצפון רצועת עזה (חשבון הטוויטר PALINFO, 4 במאי 2019)

תקיפת יעדי טרור בבית לאהיא בצפון רצועת עזה (חשבון הטוויטר PALINFO, 4 במאי 2019)

כללי

ב-4 במאי 2019 החל סבב הסלמה נוסף, השמיני במספר, מאז תחילת “צעדות השיבה” ב-30 במרץ 2018. סבב ההסלמה, שעדיין לא הסתיים, החל בעקבות ירי צלפים שביצע ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין לעבר חיילי צה”ל, בחסות צעדת יום שישי ב- 3 במאי 2019. צה”ל הגיב לירי הצלפים בתקיפת שני יעדי חמאס בה נהרגו שני פעילי הזרוע הצבאית. למחרת החל ירי מאסיבי של רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי עוטף עזה שהלך והתרחב לטווח של למעלה מארבעים ק”מ וכלל גם ערים כמו אשקלון, אשדוד, קריית גת, קריית מלאכי ובאר שבע. נכון לצהרי 5 במאי שוגרו למעלה מ-500 רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. בבוקר 5 במאי 2019 המשיך צה”ל לתקוף מטרות טרור ברחבי הרצועה. בסביבות 1200 לאחר הפסקה של כארבע שעות, חודש ירי הרקטות ופצצות המרגמה מאסיבי לעבר ישראל. לישראל נגרמו שלושה הרוגים וכמאה פצועים (רובם פצועים באורח קל ונפגעי חרדה). על פי משרד הבריאות הפלסטיני נהרגו תשעה פלסטינים כשמונים נפצעו.

  • סבב ההסלמה מתנהל בעוד משלחות בכירות של חמאס (בראשות יחיא אלסנואר) ושל הג’האד האסלאמי בפלסטין (בראשות זיאד אלנח’אלה) שוהות במצרים ומנהלות שיחות עם בכירי המודיעין הכללי המצרי. לפי שעה דחתה ישראל את הניסיונות להביא להפסקת סבב ההסלמה. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה, כי הינחה את צה”ל להמשיך בהתקפות המאסיביות נגד גורמי הטרור ברצועת עזה ולעבות את הכוחות סביב הרצועה בכוחות שריון, ארטילריה וחיל הרגלים (אתר לשכת ראש הממשלה, 5 במאי 2019).
  • סבב ההסלמה התחולל כתוצאה מאירוע צליפה של הג’האד האסלאמי בפלסטין, שהיה מתוכנן ומתוזמן על ידו. ירי זה בא בעקבות פרובוקציה נוספת שיזם הארגון לאחרונה במסגרתה שוגרה רקטה לעבר ישראל ב-28 באפריל 2019 (לאחר מספר שבועות של הפחתה ברף האלימות). על פי הודעת דובר צה”ל ירי זה בהובלת זיאד אלנח’אלה מנהיג הארגון נועד לחבל בניסיונות ההרגעה. הפרובוקציות של הג’האד האסלאמי בפלסטין מלוות ברטוריקה מתלהמת כלפי ישראל. יוזכר כי הג’האד האסלאמי הינו הארגון השלוח ((Proxy המועדף על ידי איראן וכי מנהיגו זיאד אלנח’אלה מקיים קשרים הדוקים עם קאסם סלימאני, מפקד כח קדס[1]. ניתן איפא להניח כי בהתנהלותו הפרובוקטיבית של הג’האד האסלאמי בפלסטין אפשר למצוא “טביעות אצבע” איראניות.
ירי רקטות ופצצות מרגמה במהלך סבבי ההסלמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה במהלך סבבי ההסלמה
*הסבב האחרון עדיין לא הסתיים

השתלשלות האירועים
  • ב-3 במאי 2019 בחסות צעדת השיבה ביצע הג’האד האסלאמי בפלסטין ירי צלפים מדרום רצועת עזה לעבר כוחות צה”ל. מבצעי הירי פעלו בחסות מפגיני “צעדת השיבה” שהיו באותה עת בקרבת הגדר. מהירי נפצעו לוחם צה”ל באורח בינוני וחיילת באורח קל. בתגובה לירי הצלפים הותקפו שתי עמדות של חמאס אחת מהן במזרח מחנה הפליטים אלמע’אזי (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 3 במאי 2019). בתקיפה נהרגו שני פעילי הזרוע הצבאית של חמאס ושניים נפצעו באורח קשה[2] (דובר צה”ל, 3 במאי 2019). לאחר תקיפת צה”ל ברצועה, החל מ-4 במאי 2019 בשעות הבוקר החל ירי מאסיבי של רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. צה”ל הגיב בירי מהיבשה, האוויר והים לעבר מטרות טרור ברצועת עזה בעיקר של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין.

פינוי פצועי צה"ל לאחר ירי הצלפים לעבר הכוח (חשבון הטוויטר QUDSN, 3 במאי 2019)
פינוי פצועי צה”ל לאחר ירי הצלפים לעבר הכוח (חשבון הטוויטר QUDSN, 3 במאי 2019)

 מפקד השטח אבו מלוח.     פעיל גדודי עז אלדין אלקסאם אלבובלי (PALSAWA, 4 במאי 2019)
פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, שנהרגו בתקיפת צה”ל. מימין: מפקד השטח אבו מלוח. משמאל: פעיל גדודי עז אלדין אלקסאם אלבובלי (PALSAWA, 4 במאי 2019)
ירי רקטות
  • מאז 4 במאי 2019 בשעות הבוקר שוגרו מרצועת עזה לעבר ישראל כ-500 רקטות ופצצות מרגמה (עדכני ל-5 במאי 1500). כ-70% מהשיגורים נפלו בשטחים פתוחים. מערכת כיפת ברזל יירטה למעלה מ-150 שיגורים (דובר צה”ל, 4 במאי 2019). רוב הירי היה לטווח של עד ארבעים ק”מ. מעבר ליישובי עוטף עזה, שוגרו רקטות גם לעבר אשקלון אופקים, נתיבות, אשדוד, קריית מלאכי, קריית גת ובאר שבע. רוב הירי בוצע על ידי פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין וחמאס. כמו כן קיבלה החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין אחריות לירי לעבר אשקלון (דניא אלוטן, 4 במאי 2019). ב-5 במאי 2019 בשעות הבוקר פחת שיגור הרקטות וירי פצצות המרגמה אך בסביבות 1200, לאחר הפסקה של כארבע שעות, חודשו מטחי הירי .
שיגור רקטות לעבר ישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 4 במאי 2019)    שיגור רקטות לעבר ישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 4 במאי 2019)
שיגור רקטות לעבר ישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 4 במאי 2019)
  • להלן האירועים הבולטים בשטח ישראל (תקשורת ישראלית 5,4, במאי 2019):
    • למעלה מחמישים רקטות שוגרו לעבר אשקלון. בליל 5-4 במאי 2019 נהרג תושב אשקלון בן 58 לאחר שרקטה התפוצצה בחצר ביתו ורסיסים פגעו בחזהו.
    • רקטה פגעה בבית בעיר שדרות. לא היו נפגעים. נגרם נזק לבית.
    • בית נפגע מרסיסים בבאר שבע. לא היו נפגעים.
    • נפגע בית מגורים בקיבוץ במועצה האזורית שער הנגב. המשפחה, ששהתה במרחב מוגן, לא נפגעה. הרס רב נגרם לבית.
    • רסיסי רקטה פגעו באישה בקרית גת שלא הספיקה להגיע למרחב מוגן. האישה נפצעה באורח קשה בגפיים ובפנים.
    • בקרית גת נפגע בית מפגיעה ישירה של רקטה. הרקטה חדרה לבית אך לא התפוצצה. לא היו נפגעים. נגרם נזק למבנה. כמו ככן נפגע מרקטה מבנה של מקווה בקרית גת. המקום היה ריק מאדם.
    • רקטה התפוצצה בשעות הלילה בעיר שדרות סמוך לגן ילדים . רסיסי הרקטה גרמו לנזק למבנה הגן.
    • ב-5 במאי עם חידוש ירי הרקטות אותרה נפילה של רקטה בחצר בית במועצה האזורית חוף אשקלון. נפילה נוספת אותרה בקרבת מבנה גן ילדים שלא פעל היום ונפילה נוספת בבית ספר תיכון.
    • רקטה נפלה במפעל באשקלון. אדם אחד נהרג ושניים נפצעו: האחד באורח אנוש והשני באורח קשה.
    • רקטה שהתפוצצה באשקלון פגעה במחלקה האונקולוגית בבית החולים ברזילי.
    • בבאר שבע פגעה רקטה בתחנת דלק. כמו כן נפגעה תשתית מסילת הרכבת. כתוצאה מכך הופסקה זמנית תנועת הרכבות בין קריית גת לבאר שבע .
    • טיל נ”ט מסוג קורנט שוגר לעבר כלי רכב בצומת ארז (סמוך לשדרות). נהג כלי הרכב נהרג.
הרוגים ופצועים לישראל
  • סה”כ נהרגו בסבב ההסלמה שלושה בני אדם וכמאה נפצעו (רובם באורח קל ונפגעי חרדה). כמו כן נגרם נזק רב לבתי מגורים. להלן הפירוט:
    • אדם אחד נהרג מפגיעה ישרה של רקטה באשקלון, אישה נפצעה בקרית גת באורח קשה. ב-5 במאי 2019 נהרג אדם אחד ושניים נפצעו אחד מהם באורח אנוש מרסיסי רקטה שנפלה במפעל בדרום העיר אשקלון (דוברות מגן דוד אדום, 5 במאי 2019). אדם נהרג כתוצאה מפגיעה ישירה בכלי הרכב בו נסע בצומת ארז סמוך לעיר שדרות.
    • נכון לבוקר 5 במאי 2019 פונו לבית החולים ברזילי באשקלון כשמונים בני אדם, רובם פצועים באורח קל. חלק מהם נפגעי חרדה (דוברות בית החולים ברזילי, 5 במאי 2019). לבית החולים סורוקה בבאר שבע פונו שישה נפגעים במצב קל (דוברת בית החולים סורוקה, 5 במאי 2019). עוד כמה עשרות פצועים טופלו על ידי כוחות הצלה במקום ולא הועברו לבתי חולים. חלק מהפצועים הוגדרו כנפגעי חרדה. רוב האנשים שנפגעו לא שהו במרחבים מוגנים בעת הירי.
    • נזק רב נגרם לבתים בקרית גת, אשקלון, שדרות ובמספר ישובים בעוטף עזה.
  • בעקבות ירי הרקטות ולאחר הערכת מצב הוחלט על השבתת הלימודים בכל מוסדות החינוך בטווח של עד ארבעים ק”מ מרצועת עזה . תנועת הרכבות בקו אשקלון באר שבע ותחנות נתיבות, שדרות ואופקים נסגרו לפי שעה. ב-5 במאי 2019 בשעות הצהרים הודיעו על סגירת הכביש בין יד מרדכי לשדרות.
נפגעים פלסטינים
  • ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות ברצועה, דיווח ב-5 במאי 2019 שעות הצהריים כי מאז תחילת ההסלמה 4 במאי 2019 נהרגו בתקיפות צה”ל ברחבי הרצועה תשעה פלסטינים וכשמונים נפצעו (דף הפייסבוק של ד”ר אשרף אלקדרה, 5 במאי 2019).
  • דובר משרד הבריאות מונה במספר ההרוגים גם אשה, שהייתה בהריון ותינוקת (שלושה הרוגים). אולם, דובר צה”ל מסר כי השתיים נהרגו כתוצאה משיגור כושל של רקטה במזרח העיר עזה (דובר צה”ל, 5 במאי 2019). כמו כן נמסר על כמה פצועים באותו שיגור כושל. אחד ההרוגים הוא פעיל ההתארגנות מגני אלאקצא בראשה עומד פתחי חמאד בכיר חמאס, ארבעה פעילי הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין ופעיל שזהותו אינה ידועה.
  • משרד הפנים ברצועה הודיע על העלאת הכוננות בקרב מנגנוני הביטחון, המשטרה ושירותי הרווחה בכל רחבי הרצועה (חשבון הטוויטר שהאב, 4 במאי 2019). משרד החינוך הפלסטיני ברצועת עזה השבית את הלימודים בבתי הספר (חשבון הטוויטר דניא אלוטן, 4 במאי 2019). גם האוניברסיטאות הודיעו על השבתת הלימודים (חשבון הטוויטר שהאב, 4 במאי 2019).
תגובת צה”ל- מאזן ביניים

בתגובה לירי המאסיבי של רקטות ופצצות מרגמה תקף צה”ל מהאוויר, הים וירי ארטילרי, יעדי טרור רבים ברצועת עזה. מתחילת האירועים ביום שישי 3 במאי הותקפו למעלה מ- 240 יעדי טרור רובם של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין.

  • בין היעדים שהותקפו (דובר צה”ל, 5 במאי 2019):
  • חוליות משגרי רקטות.
  • עמדות תצפית, מתחמים צבאיים, מחנות אימונים ומוצבים ברחבי רצועת עזה ביניהם חמ”ל של הג’האד האסלאמי בפלסטין (שמוקם בתוך מסגד במחנה פליטים שאטי) ומוצב של כוחות הנח’בה (יחידת העילית של חמאס) בג’באליא (בצפון רצועת עזה).

תקיפת יעדי טרור בבית לאהיא בצפון רצועת עזה (חשבון הטוויטר PALINFO, 4 במאי 2019)
תקיפת יעדי טרור בבית לאהיא בצפון רצועת עזה (חשבון הטוויטר PALINFO, 4 במאי 2019)

  • מנהרת טרור התקפית של ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין שחדרה לשטח ישראל באזור רפיח, בדרום רצועת עזה. המנהרה, שהייתה בעומק כעשרים מטרים, חצתה את גדר הביטחון לשטח ישראל והיא נועדה לביצוע פיגוע בשטח ישראל. כמו כן הותקפו מספר פירים של מנהרות התקפיות נוספות.
 מאתרי החפירה של מנהרת הטרור של הג'האד האסלאמי בפלסטין שהושמדה. ניתן לראות את עבודות פינוי העפר מתוך חלל המנהרה במסווה אזרחי ובאופן שיטתי (אתר דובר צה"ל,  4 במאי 2019).     תמונה מסרטון המתעד את השמדת מנהרת טרור הג'האד האסלאמי בפלסטין בדרום הרצועה 
(אתר דובר צה"ל, 4 במאי 2019)
מימין: מאתרי החפירה של מנהרת הטרור של הג’האד האסלאמי בפלסטין שהושמדה. ניתן לראות את עבודות פינוי העפר מתוך חלל המנהרה במסווה אזרחי ובאופן שיטתי (אתר דובר צה”ל,  4 במאי 2019). משמאל: תמונה מסרטון המתעד את השמדת מנהרת טרור הג’האד האסלאמי בפלסטין בדרום הרצועה (אתר דובר צה”ל, 4 במאי 2019)
  • תשתיות: מחסנים ומפעלים לייצור אמצעי לחימה; מפעל בטון לבניית מנהרות של הג’האד האסלאמי בפלסטין; מחסן אמצעי לחימה שמוקם בביתו של פעיל המערך האווירי של חמאס בעיר עזה; תשתית תת- קרקעית לייצור רקטות של חמאס באזור נצרים.
  • בתי מגורים של מפקדי שטח בדרג ביניים של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין.
  • כלי שיט מבצעיים , בתי מגורים של פעילי הכוח הימי ומבנה צבאי שמוקם בביתו של אחראי מערך הקומנדו הימי של חמאס בח’אן יונס .
  • מבנים בלב שכונת רימאל בעזה, ביניהם:
  • בניין בן שמונה קומות ובו, בין השאר, משרדים של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין ומטה הגדה של חמאס האחראי על הכוונת פעולות הטרור ביהודה ושומרון.
  • בניין בן שש קומות המשמש את מנגנון הביטחון הכללי והמודיעין הצבאי של חמאס . בבניין שכנה גם סוכנות הידיעות התורכית אנטוליה [3].
תקיפת בניין ח'זנדאר בעזה.  על פי דובר צה"ל שימש הבניין את משרדי המודיעין הצבאי והביטחון הכללי של חמאס (דף הפייסבוק QUDSN, 5 במאי 2019)     תקיפת בניין ח'זנדאר בעזה.  על פי דובר צה"ל שימש הבניין את משרדי המודיעין הצבאי והביטחון הכללי של חמאס (דף הפייסבוק QUDSN, 5 במאי 2019)
תקיפת בניין ח’זנדאר בעזה. על פי דובר צה”ל שימש הבניין את משרדי המודיעין הצבאי והביטחון הכללי של חמאס (דף הפייסבוק QUDSN, 5 במאי 2019)

בניין ששימש את משרדי המודיעין הצבאי והביטחון הכללי של חמאס לפני התקיפה (דובר צה"ל, 4 במאי 2019)
בניין ששימש את משרדי המודיעין הצבאי והביטחון הכללי של חמאס לפני התקיפה (דובר צה”ל, 4 במאי 2019)

  • חוליות טרור: הותקפה חוליית טרור בשג’אעיה שבצפון רצועת עזה. ב-5 במאי 2019 הותקפה חולייה של הג’האד האסלאמי בפלסטין ששהתה במחסן אמצעי לחימה בדרום רצועת עזה.
הדרג המדיני הורה לצה”ל להגביר את ההתקפות

לפי שעה דחתה ישראל ניסיונות תיווך מצרי להפסקת הלחימה. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה כי הנחה את צה”ל להמשיך בתקיפות המאסיביות נגד גורמי הטרור ברצועה עזה ולעבות את הכוחות סביב הרצועה בכוחות שריון, ארטילריה וחיל רגלים. ראש הממשלה הטיל על חמאס את האחריות לא רק לפעולות שלה אלא גם לפעולות הג’האד האסלאמי בפלסטין (אתר משרד ראש הממשלה, 5 במאי 2019). דובר צה”ל מסר על תגבור כוחות סמוך לגבול רצועת עזה. במסגרת זאת הועברה חטיבת שריון נוספת לדרום (דובר צה”ל, 5 במאי 2019). בשעות הצהרים, בתום ישיבת הקבינט, הורה הקבינט לצה”ל להגביר את התקיפות ברצועת עזה.

מקומו של הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • אירוע הצליפה שהביא להסלמה היה מתוכנן ומתוזמן על ידי ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין. טרם האירועים פרסמה הזרוע הצבאית של הארגון סרטון שכותרתו: “פלוגות ירושלים – ממתינים לפקודה”. ברקע הסרטון הושמעו דבריו של מזכ”ל הארגון המופנים כלפי ישראל בהם נאמר כי הארגון יכול לגרום סבל לישראל בכל הישובים הסמוכים לרצועת עזה וכי הם לא יסכימו למשוואה של “הרגעה תמורת הרגעה”. בראיון שהעניק זיאד אלנח’אלה, ב-2 במאי 2019 (יום לפני ירי הצלפים שהוביל להסלמה) אמר, כי “ההתנגדות” תגיב בכל הכוח על כל פגיעה מתוכננות ומאורגנת .
  • בהלוויית אחד ההרוגים בצעדת השיבה, שהיה פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין, הדגיש אחמד אלמדלל בכיר הג’האד האסלאמי, כי “ההתנגדות” לא תאפשר לישראל להמשיך “בפשעיה ובתוקפנותה” נגד הפלסטינים ללא תגובה. אלמדלל ציין כי בידי ה”התנגדות” אמצעי לחימה ויכולות שבאמצעותם היא מסוגלת להפתיע את האויב ולהכאיב לו וכי היא מנהלת מערכה ארוכה עם ישראל, ונדרש ממנה לנהלה בחוכמה ובנחישות. הוא גם ציין כי כל סבב במערכה הארוכה הזו שונה באופיו ונסיבותיו מהאחרים (פאלטודיי, 4 במאי 2019).

בכיר הג'האד האסלאמי אחמד אלמדלל בהלוויה ומאחוריו כרזות אבל של הג'האד האסלאמי וועדות "זרועות האינתיפאדה" (דף הפייסבוק של מחלקת פעילות הנשים בג'האד האסלאמי, 4 במאי 2019)
בכיר הג’האד האסלאמי אחמד אלמדלל בהלוויה ומאחוריו כרזות אבל של הג’האד האסלאמי וועדות “זרועות האינתיפאדה” (דף הפייסבוק של מחלקת פעילות הנשים בג’האד האסלאמי, 4 במאי 2019)

  • ראשי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין השוהים בימים אלה בקהיר לסבב שיחות עם בכירים במודיעין הכללי המצרי בנוגע לרגיעה, ניהלו ככל הנראה את האירועים משם. “מקורות פלסטינים” מסרו כי מפקד הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין התבקש על ידי המודיעין הכללי המצרי להגיע אף הוא מיד למצרים כדי לעדכן אותם באירועים ברצועה (אלקדס, 4 במאי 2019). טלאל אבו ט’ריפה, חבר הלשכה המדינית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין, קרא לכל הארגונים ברצועה להתאחד תחת החמ”ל המשותף כדי לנהל את מערכת התגובה והרגיעה בצורה מאוחדת (אלמיאדין, 4 במאי 2019).
  • מכל מקום, אל ירי הרקטות ופצצות המרגמה שהחל ב-4 במאי 2019 הצטרפו חמאס (שמלאה בו תפקיד מרכזי) וארגונים נוספים. הג’האד האסלאמי בפלסטין, כדרכו, טשטש את מקומו כמוביל מדיניות פרובוקטיבית משל עצמו והציג עצמו כאחד הארגונים הפועלים במסגרת החמ”ל המשותף של הארגונים הפלסטינים. החמ”ל המשותף היה זה שבמהלך סבב ההסלמה פרסם הודעות קבלת אחריות והודעות המעדכנות על הרחבת טווחי שיגור הרקטות ופצצות המרגמה (פאל טודיי, 4 במאי 2019).
תגובות פלסטיניות ראשוניות
  • בעיצומו של ירי הרקטות ופצצות המרגמה פרסם מצעב אלברים, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, הודעה בה הצהיר, כי “ההתנגדות” יכולה להגיב בעוצמה. הוא הדגיש כי ישראל לא תצליח לערוך כל פסטיבל (ככל הנראה הכוונה לאירוויזיון) וכי גורלם של המתנחלים יהיה גיהנום (שהאב, 4 במאי 2019). עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, אמר כי תגובת “ההתנגדות” מבהירה לישראל שהיא מוכנה וכי היא לא תאפשר לישראל להרוג את המפגינים בצעדות השיבה וכי היא לא תעמוד מנגד לנוכח התוקפנות הישראלית . הוא ציין כי קיימת עמדה לאומית מאוחדת לפיה יש להגיב באמצעות “התנגדות חמושה” וכי ההבנות לא יוכלו לבלום את התגובה על התוקפנות (שהאב, 4 במי 2019).
  • אבו מאזן יו”ר הרשות הפלסטינית גינה את התוקפנות הישראלית כלפי רצועת עזה ודרש לספק לה הגנה בינלאומית (הטלוויזיה הפלסטינית, 4 במאי 2019). הממשלה הפלסטינית הודיעה, כי היא רואה בחומרה את ההסלמה הישראלית נגד תושבי הרצועה שהביאה פגיעה בתושבים בלתי חמושים וקראה לאו”ם להתערב כדי לעצור את התוקפנות הישראלית נגד הפלסטינים ברצועה (ופא, 4 במאי 2019).
  • צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף גינה את “הגברת התוקפנות הישראלית” ברצועה והטיל על ממשלת ישראל את האחריות להסלמה ולפגיעה בפלסטינים. הוא קרא למצרים ולאו”ם לעקוב אחר המאמצים והמגעים להפסקת התוקפנות וקרא לקהילה הבינלאומית להתערב בדחיפות כדי לרסן את ישראל (ופא, 4 במאי 2019).

תהלוכת שמחה בעזה במהלך הלילה בעקבות שיגורי הרקטות לעבר ישראל
 (דף הפייסבוק שהאב, 5 במאי 2019)
תהלוכת שמחה בעזה במהלך הלילה בעקבות שיגורי הרקטות לעבר ישראל 
(דף הפייסבוק שהאב, 5 במאי 2019)

[1] ראו פרסום מרכז המידע מה-28 באוקטובר 2018: "קווים לדמותו של זיאד אלנח'אלה, המנהיג החדש של הג'האד האסלאמי בפלסטין".
[2]
שני פלסטינים נוספים נהרגו במהלך "צעדות השיבה" ב-3 במאי 2019.
[3]
נשיא תורכיה טאיפ ארדואן גינה את התקיפה הישראלית נגד משרדי סוכנות הידיעות התורכית בעזה (דף הטוויטר של ארדואן, 4 במאי 2019). שר החוץ התורכי אמר, כי התקיפה הישראלית שפגעה בסוכנות הידיעות היא" פשע נגד האנושות" כמו שאר התקיפות, שמבצעת ישראל ברצועה (רויטרס, 4 במאי 2019).