סבב הלחימה השמיני, החמור ביותר מאז תחילת צעדות השיבה ברצועת עזה (סיכום עדכני ל-6 במאי 1500)

נפילת רקטות ששוגרו מרצועת עזה באשדוד (חשבון הטוויטר PALINFO, שהאב, 5 במאי 2019)

נפילת רקטות ששוגרו מרצועת עזה באשדוד (חשבון הטוויטר PALINFO, שהאב, 5 במאי 2019)

המכונית הישראלית שנפגעה מטיל נ

המכונית הישראלית שנפגעה מטיל נ"ט ששוגר מעזה (דף הפייסבוק שהאב, 5 במאי 2019)

בניין אלע'צין בעזה, אשר שימש לפי דובר צה

בניין אלע'צין בעזה, אשר שימש לפי דובר צה"ל את מערך הסייבר של חמאס, לאחר שהותקף מהאוויר (דף הפייסבוק שהאב, 5 במאי 2019)

תקיפות צה

תקיפות צה"ל בעזה (חשבון הטוויטר PALINFO, 5 במאי 2019)

כלי הרכב בו נסע שהותקף על ידי צה

כלי הרכב בו נסע שהותקף על ידי צה"ל (חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 במאי 2019)

תמונות מסרטון המתעד ייצור רקטה

תמונות מסרטון המתעד ייצור רקטה "בדר 3" ע"י הג'האד האסלאמי בפלסטין. הארגון מסר, כי בטיל מסוג זה נעשה שימוש בסבב ההסלמה האחרון (אתר פלוגות ירושלים, 6 במאי 2019).

כללי[1]

בבוקר ה-6 במאי 2019 הגיע לסיומו סבב הסלמה נוסף, השמיני במספר, שנמשך כיומיים. ההסלמה החלה בעקבות ירי צלפים שביצע ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין לעבר חיילי צה”ל. צה”ל הגיב בתקיפת יעדי חמאס בה נהרגו שני פעילי הזרוע הצבאית. למחרת החל ירי מאסיבי של רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי עוטף עזה שהלך והתרחב לטווח של למעלה מארבעים ק”מ, וכלל גם ערים כמו אשקלון, אשדוד, קריית גת, קריית מלאכי ובאר שבע. במהלך סבב ההסלמה שוגרו מהרצועה לשטח ישראל 690 רקטות ופצצות מרגמה. צה”ל תקף בתגובה למעלה מ-350 מטרות ברצועת עזה, כולל מטרות בעלי ערכיות גבוהה לארגוני הטרור. במהלך האירועים נהרגו ארבעה ישראלים ו-123 נפצעו (רובם פצועים באורח קל ונפגעי חרדה). כמו כן נהרגו 27 פלסטינים רובם (16) פעילי טרור, כמחציתם פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין.

  • הפסקת האש הושגה בעקבות מגעי תיווך אינטנסיביים בהובלת מצרים. כבעבר, ניתן להניח כי נלוו לה הבנות שעיקרן הטבות כלכליות לרצועה והקלות בתנועה במעברים. בשלב זה אין בידינו מידע קונקרטי אודות טיב ההבנות, שנלוו להפסקת האש. “בכיר פלסטיני” התבטא בהקשר לכך, כי מדובר בהשבת מרחב הדייג לטווח של 15 מייל, שיפור אספקת החשמל והדלק והקלות על הייבוא והייצוא לרצועה (מרכיבים שעליהם הוסכם בעבר).
  • סבב ההסלמה הנוכחי המחיש פעם נוספת, כי מאז תחילת “צעדות השיבה” מצויים סבבי ההסלמה במגמת החרפה ברורה. מספר נפילות הרקטות ופצצות המרגמה בשטח ישראל בשנה האחרונה הגיע כבר למעל ל-1,800 ומספרם גדל מידי כמה חודשים. נראה, כי גם הפעם הפסקת האש אינה מבשרת את סיום סבבי ההסלמה זאת משום שאינה נותנת מענה לבעיות היסוד שבין חמאס לישראל, משום שהג’האד האסלאמי בפלסטין (ואיראן שמאחוריו) ימשיכו במאמציהם לדרדר את המצב ולמנוע הסדרה ברצועה ומשום שצעדות השיבה, המהוות קטליזטור לאירועים אלימים, אינן עומדות להיפסק (ככל הידוע לנו חמאס ושאר הארגונים עומדים על כך שהצעדות תמשכנה).
ירי רקטות ופצצות מרגמה במהלך סבבי ההסלמה בשנה האחרונה

ירי רקטות ופצצות מרגמה במהלך סבבי ההסלמה בשנה האחרונה

עיקרי אירועי סבב הלחימה
  • ב-3 במאי 2019 בוצע ירי צלפים מדרום רצועת עזה לעבר כוחות צה”ל. מבצעי הירי, פעילי הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, פעלו בחסות מפגיני “צעדת השיבה” שהיו באותה עת בקרבת הגדר. מהירי נפצע לוחם צה”ל באורח בינוני וחיילת באורח קל. בתגובה לירי הצלפים הותקפו שתי עמדות של חמאס (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 3 במאי 2019). בתקיפה נהרגו שני פעילי הזרוע הצבאית של חמאס ושניים נפצעו באורח קשה[2] (דובר צה”ל, 3 במאי 2019).
  • החל מה-4 במאי 2019 בשעות הבוקר החל ירי מאסיבי של רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. צה”ל הגיב בתקיפה מהיבשה, האוויר והים של מטרות טרור ברצועת עזה. במהלך ימי ההסלמה תקף צה”ל 350 יעדי טרור ברצועת עזה, רובם של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין.
  • ב-6 במאי 2019 ב-0430 , לאחר שני ימי לחימה אינטנסיבית, דיווחו מקורות פלסטינים כי נכנסה לתוקפה הפסקת אש. ב-0700, הכריז דובר צה”ל על הסרת כל מגבלות כוננות העורף ולמעשה פסקה הלחימה בדרום ישראל. ניפין אסלים, כתבת ערוץ אלע’ד בעזה, דיווחה כי מאז נכנסה הפסקת האש לתוקפה בשעה 04:30 לפנות בוקר נשמר השקט ברצועה וכי החיים מתחילים לחזור לשגרה. משרדי הממשלה והבנקים ברצועה חידשו את פעילותם וב-7 במאי 2019 יתחדשו הלימודים בבתי הספר ברצועה (ערוץ אלע’ד, 6 במאי 2019).

כתבת ערוץ אלע'ד בעזה, ניפין אסלים, מדווחת הבוקר (6 במאי 2019) מעזה על שקט ועל חזרת  החיים למסלולם לאחר סבב ההסלמה האחרון (ערוץ אלע'ד, 6 במאי 2019)
כתבת ערוץ אלע’ד בעזה, ניפין אסלים, מדווחת הבוקר (6 במאי 2019) מעזה על שקט ועל חזרת החיים למסלולם לאחר סבב ההסלמה האחרון (ערוץ אלע’ד, 6 במאי 2019)

  • בסבב ההסלמה נוכחי, השמיני במספר, שוגרו מהרצועה לשטח ישראל 690 רקטות ופצצות מרגמה, כ-400 מהן נפלו בשטחים פתוחים וכ-200 לאזורים מיושבים. כ-86% מהרקטות שנפלו בשטחים מיושבים יורטו על ידי מערכת “כיפת ברזל” אולם בשל העובדה כי מדובר היה במטחים של עשרות רקטות ששוגרו בו זמנית קשה היה לספק הפעם הגנה הרמטית (דובר צה”ל, 5 במאי 2019) .
מאפייני ירי רקטות
  • הירי המאסיבי של הרקטות ופצצות המרגמה בוצע ע”י חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין וארגונים נוספים. ירי זה פסק למעשה רק ב-5 במאי 2019 לאחר חצות. במהלך סבב ההסלמה שוגרו מרצועת עזה לעבר ישראל 690 רקטות ופצצות מרגמה (במהלך מבצע “צוק איתן” שוגרו בממוצע כ-150 רקטות ביום), מערכת “כיפת ברזל” יירטה מעל 240 רקטות. רוב הירי כוון לעבר מטרות אזרחיות . רקטות רבות נפלו סמוך לבתים ולמוסדות ציבור[3].
שיגורי רקטות משטח הרצועה לעבר ישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 5 במאי 2019).      שיגורי רקטות משטח הרצועה לעבר ישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 5 במאי 2019).
שיגורי רקטות משטח הרצועה לעבר ישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 5 במאי 2019). מימין אפשר לראות מספר רב של רקטות ששוגרו בו זמנית.
  • להלן מספר מאפיינים בולטים של ירי הרקטות ופצצות המרגמה:
    • שלא כמו בסבבים קודמים שוגרו הרקטות במטחים עזים של כמה עשרות רקטות בו זמנית. סה”כ כמות השיגורים במשך סבב ההסלמה הייתה חסרת תקדים.
    • במהלך ימי ההסלמה הורחב באופן הדרגתי טווח הירי. מלבד ליישובי עוטף עזה מטחי הרקטות שוגרו גם לאזור צפון הנגב ודרום השפלה (רחובות, גדרה, אשדוד, באר שבע).
    • במקביל לירי לעבר יישובי עוטף עזה שוגרו מטחים לעבר מרכזי ערים (באר שבע, אשדוד, קריית גת, אשקלון) במגמה לגרום לנפגעים רבים בקרב האוכלוסייה האזרחית.
    • חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין נמנעו מלשגר רקטות לעבר מרכז ישראל (אזור גוש דן) על אף איומיהם לעשות זאת. נראה כי “מדרגה” זאת העדיפו הארגונים לשמור למקרה של הימשכות הסבב או לאחד הסבבים הבאים.
    • לדברי הג’האד האסלאמי בפלסטין הם עשו שימוש ברקטות חדשות מסוג “בדר 3” שהן לדבריהם בעלות כוח הרסני במיוחד.

כרזה שפרסמה חמאס עם תחילת חודש רמצ'אן  שיגור רקטה מתוך הסהר 
(דף הפייסבוק שהאב, 6 במאי 2019)
כרזה שפרסמה חמאס עם תחילת חודש רמצ’אן שיגור רקטה מתוך הסהר
(דף הפייסבוק שהאב, 6 במאי 2019)

אירועים נוספים
  • במקביל לירי הרקטות ופצצות המרגמה איתרה ישראל ניסיונות של חמאס לפגוע בכוחות קרקעיים של צה”ל באמצעות רחפנים. ניסיונות אלה סוכלו על ידי צה”ל (דובר צה”ל, 5 במאי 2019).
  •  טיל נ”ט מסוג קורנט שוגר לעבר מכונית ישראלית שנסעה בכביש בין קיבוץ ארז לשדרות. המכונית נפגעה ונהגה נהרג. סמוך למכונית נסע אוטובוס שהסיע חיילים אך הוא לא נפגע. הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות לביצוע הירי . לדברי ההודעה פגעו הכוחות בג’יפ בו נסעו חיילי צה”ל באמצעות טיל מונחה. הם אף תיעדו את הירי בסרטון שהפיצו (צות אלאקצא, 5 במאי 2019).
  • במקביל לשיגור הרקטות ופצצות המרגמה אותרו ניסיונות של חמאס לפגוע במרחב הסייבר של ישראל. ניסיונות אלה סוכלו מבעוד מועד וחמאס לא הצליחה לממש את תכניותיה. במסגרת פעולות הסיכול תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר את בניין אלע’צין בעזה ממנו פעל מערך הסייבר של חמאס ובכך חוסלו היכולות המבצעיות של חמאס בתחום (דובר צה”ל, 5 במאי 2019).
הרוגים ופצועים לישראל
  • סבב ההסלמה הנוכחי גבה את חייהם של ארבעה בני אדם, יותר מכל סבב הסלמה קודם (שלושה נהרגו מפגיעת רקטה אדם רביעי נהרג מפגיעת טיל נ”ט במכוניתו). כמו כן נפצעו 123 בני אדם. מבין הפצועים ארבעה נפצעו באורח קשה, ארבעה באורח בינוני ו-115 באורח קל. כל הנפגעים היו אזרחים למעט שני חיילים, שנפצעו באורח בינוני (כתוצאה מירי פצצת מרגמה בשטח כינוס באזור שדרות). כמו כן נגרם נזק רב לרכוש.
  • להלן פירוט נסיבות מותם של ההרוגים:
    • בליל 5-4 במאי נהרג אדם מפגיעה ישרה של רקטה, שנפלה בחצר ביתו באשקלון.
    • ב-5 במאי 2019 נהרג אדם אחד ושניים נפצעו אחד מהם באורח אנוש מרסיסי רקטה, שנפלה בשטח מפעל באזור התעשייה בדרום העיר אשקלון.
    • ב-5 במאי 2019 אדם נהרג כתוצאה מפגיעה ישירה של טיל נ”ט בכלי הרכב בו נסע בצומת ארז סמוך לעיר שדרות.
    • ב5 במאי 2019 בשעות הערב נהרג אדם מפגיעת רקטה, שנפלה בחצר בית בעיר אשדוד.
הרוגים ופצועים לפלסטינים

אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות ברצועת עזה פרסם כי באירועי ההסלמה נהרגו 27 פלסטינים. ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות ברצועה אינו מפרט (כדרכו) את זהותם אך מבדיקת מרכז המידע עולה כי 16 מהם היו פעילי טרור. בין ההרוגים כולל אלקדרה אישה בהריון ותינוקת שנהרגו כתוצאה משיגור כושל של רקטה ועובר נוסף. 154 פלסטינים נפצעו (דף הפייסבוק של אשרף אלקדרה, 6 במאי 2019). מבדיקה שערך מרכז המידע עולה, כי מבין ההרוגים שמונה היו פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין , ארבעה פעילי פתח, שני פעילי חמאס (אחד מהם פעיל התארגנות מגני אלאקצא), קצינה במנגנון ביטחון הפנים של חמאס, פעיל החזית העממית לשחרור פלסטין. שבעה מההרוגים הינם ככל הנראה אזרחים (ביניהם ילד ותינוקת), שששהו בקרבה ליעדים שהותקפו.

  • משרד הפנים של חמאס ברצועה פרסם הוראות לתושבים כיצד לנהוג בעת ההסלמה. במסגרת ההוראות התבקשו תושבי הרצועה להתרחק מאתרים שהותקפו מחשש שהתקיפות יחודשו, לא לגעת בחפצים חשודים, לא להתקהל בבתי החולים כדי לאפשר לצוותים הרפואיים למלא את תפקידם . כמו כן הוזהרו התושבים שלא לענות לשיחת טלפוניות מגורמים בלתי מזוהים ולא לפרסם מידע בנוגע לפעילות “ההתנגדות” או בנוגע לאתרים מהם שוגרו רקטות (דניא אלוטן, 5 במאי 2019).
תגובת צה”ל

במקביל להמשך ירי הרקטות ופצצות המרגמה נמשכו ואף הורחבו תקיפות צה”ל נגד יעדי טרור ברצועת עזה. מתחילת האירועים הותקפו למעלה 350 יעדי טרור רובם של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין. ב-5 במאי 2019 בנוסף תשתיות טרור ובניינים בהם ממוקמים משרדי ארגוני הטרור הותקפו גם בתי פעילים כמו כן בוצעו מספר סיכולים ממוקדים. יצוין שחלק גדול מהיעדים שהותקפו הוטמעו בקרב אוכלוסייה אזרחית בבתי פעילים או בסמוך להם. במקביל לתקיפות הנרחבות מהאוויר פעלו טנקים של צה”ל סמוך לגדר הביטחון על גבול הרצועה ותקפו בעיקר חוליות ירי.

  • בין היעדים שהותקפו (דובר צה”ל, 6 במאי 2019)[4]:
  • לשכת תופיק אבו נעים, שר הפנים וראש מנגנוני הביטחון ברצועת עזה בשכונת רימאל בעזה [5]. איאד אלבזם, דובר משרד הפנים ברצועה פרסם הודעה לפיה ישראל הרסה את המטה הראשי של הנהגת מנגנון ביטחון-הפנים (חשבון הטוויטר דניא אלוטן, 5 במאי 2019). כמו כן תקף צה”ל את ביתו של עבדאללה אבו נעים, בנו של תופיק אבו נעים (חשבון הטוויטר PALINFO, 5 במאי 2019).
 תקיפת מתחם ביטחון הפנים של חמאס, שבשכונת רמאל בעזה  (אתר דובר צה"ל, 5 במאי 2019)     תקיפת ביתו של עבדאללה אבו נעים, בנו של תופיק אבו נעים (חשבון הטוויטר PALINFO, 5 במאי 2019).
מימין: תקיפת מתחם ביטחון הפנים של חמאס, שבשכונת רמאל בעזה (אתר דובר צה”ל, 5 במאי 2019) משמאל: תקיפת ביתו של עבדאללה אבו נעים, בנו של תופיק אבו נעים (חשבון הטוויטר PALINFO, 5 במאי 2019).
  • בניין בן שבע קומות שהסתיר תוואי של מנהרות לחימה של חמאס בשכונת אלפרקאן בעיר עזה. חמאס השתלטה על המבנה בעת בנייתו וחפרה תחתיו מערכת מנהרות מסועפת. המבנה שוכן בקרבת בית ספר ובלב שכונה אזרחית.

תקיפת בניין בן שבע קומות המשמש את חמאס לחפירת מנהרות 
(אתר דובר צה"ל, 5 במאי 2019)
תקיפת בניין בן שבע קומות של חמאס שהסתיר מערכת מנהרות מסועפת 
(אתר דובר צה”ל, 5 במאי 2019)

  • משרד מפקד גדוד מרכז ח’אן יונס.
  • מתחמים צבאיים ומתחמי אימונים של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין.
  • אתרים לייצור אמצעי לחימה כולל כאלה שהיו ממוקמים בבתי פעילים.
  • מתקן אימונים המשמש את הכוחות הימיים של חמאס בג’באליא
  • כלי שיט השייכים לכוח הימי של חמאס.
  • בשעות הצהרים של ה-5 במאי 2019 הורחבו התקיפות וכללו גם סיכולים ממוקדים נגד פעילי טרור. באחת מפעולות הסיכול נהרג חאמד אחמד עבד אלחצ’רי, בן 34, בעת שנסע במכוניתו . על פי דובר צה”ל היה אלחצ’רי חלפן כספים מרכזי ברצועת עזה שהיה אחראי על העברות כספים במזומן מאיראן לארגוני הטרור. בבעלותו היו שתי חברות חלפנות אשר היו ברשימת ארגוני הטרור של ישראל מאז יוני 2018. במסגרת פעילותו העביר באמצעות חברות החלפנות הללו ובסיוע חלפנים מחו”ל כספים בהיקפים גדולים לזרוע הצבאית של חמאס, לארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין ולארגוני טרור נוספים ברצועה (דובר צה”ל, 5 במאי 2019). הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעה על מותו שבה נמסר, כי הוא היה מפקד בשורותיה (חשבון הטוויטר של רדיו צות אלאקצא, 5 במאי 2019) בכלי התקשורת דווח כי היה מפקד מחלקה בזרוע הצבאית של חמאס גדודי עז אלדין אלקסאם (אלחדת’, 5 במאי 2019).
חאמד אלח'צ'רי (חשבון הטוויטר של אתר ע'זה אלא'ן, 5 במאי 2019).      כלי הרכב בו נסע שהותקף על ידי צה"ל (חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 במאי 2019)
מימין: חאמד אלח’צ’רי (חשבון הטוויטר של אתר ע’זה אלא’ן, 5 במאי 2019). משמאל: כלי הרכב בו נסע שהותקף על ידי צה”ל (חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 במאי 2019)
פעילות הארגונים ברצועת עזה
  • עיקר הירי לעבר ישראל בוצע ע”י חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין. גוף התיאום של הירי היה “החמ”ל המשותף” אשר פרסם הודעות על ירי לעבר ישראל ומידי פעם גם הודעות מעדכנות על הרחבת טווחי שיגור הרקטות ופצצות המרגמה בעקבות פעילות ישראל . כך למשל פרסם החמ”ל הודעה לפיה ירי הרקטות לעבר אשקלון ובאר שבע הוא בתגובה להמשך תקיפת בתים ברצועת עזה.
  • במקביל להודעות החמ”ל המשותף פרסמה הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין הודעה לפיה בתגובה לתקיפות ישראל הם תקפו ערים ישראליות וישובים ישראלים ברקטות חדשות בעלות כוח הרסני במיוחד שנעשה בהן שימוש לראשונה (סוא, 5 במאי 2019). בשעות הערב המאוחרות הציגה הזרוע הצבאית גם סרטון בו הוצגה הרקטה המכונה על ידם” בדר 3″. בסרטון נטען כי ברקטה, שהינה בעלת יכולת הרסנית גבוהה, נעשה שימוש באירועים האחרונים וכי רקטה מסוג זה שוגרה לעבר אשקלון (אלג’זירה, 5 במאי 2019).
תמונות מסרטון המתעד ייצור רקטה "בדר 3" ע"י הג'האד האסלאמי בפלסטין. הארגון מסר, כי בטיל מסוג זה נעשה שימוש בסבב ההסלמה האחרון (אתר פלוגות ירושלים, 6 במאי 2019).    תמונות מסרטון המתעד ייצור רקטה "בדר 3" ע"י הג'האד האסלאמי בפלסטין. הארגון מסר, כי בטיל מסוג זה נעשה שימוש בסבב ההסלמה האחרון (אתר פלוגות ירושלים, 6 במאי 2019).
תמונות מסרטון המתעד ייצור רקטה “בדר 3” ע”י הג’האד האסלאמי בפלסטין. הארגון מסר, כי בטיל מסוג זה נעשה שימוש בסבב ההסלמה האחרון (אתר פלוגות ירושלים, 6 במאי 2019).
שיחות הרגעה בתיווך מצרי
  • מאחורי הקלעים התקיימו כל העת מגעים אינטנסיביים בתיווך מצרים להפסקת האש. טרם ההגעה להפסקת האש אמר אסמאעיל הניה ראש הלשכה המדינית של חמאס, ציין כי החזרה לרגיעה אפשרית והשמירה עליה תלויה בהתחייבותה של ישראל להפסיק לחלוטין את הירי לרצועה ובפרט לעבר משתתפי “צעדות השיבה” והתחייבותה להסיר באופן מידי את המצור המוטל על רצועת עזה. הוא הוסיף כי אם ישראל לא תפעל כך ימשך העימות (סוא, 5 במאי 2019). דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי מתקיימות שיחות ופגישות של “ההתנגדות” עם ההנהגה המצרית בקהיר וכי קיימת אפשרות להגיע לרגיעה אולם לדבריו על ישראל לשלם מחיר כבד ולהתחייב להבנות (פאל טודיי, 5 במאי 2019).
  • החל משעות הערב ב-5 במאי 2019 החלו גורמים פלסטינים לרמוז כי שיחות ההרגעה בתיווכה של מצרים מתחילות לשאת פרי וכי בשעות הקרובות תהיה אפשרות להשיג רגיעה. לדברי אותם מקורות הפלסטינים דבקים במחויבות מלאה של ישראל לעצור את התוקפנות ולהסיר את המצור (אלמיאדין, 5 במאי 2019). בתחילה פורסמה הודעה כי הפסקת אש תכנס לתוקפה ב-2400 אולם הדיווחים הוכחשו על ידי ישראל אשר המשיכה לבצע תקיפות מהאוויר נגד יעדי טרור ברצועת עזה. במקביל נמשך גם שיגור הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל. מאוחר יותר נמסר כי הפסקת האש תכנס לתוקפה בשעה 0430 אולם לא פורסמה כל הודעה רשמית . בשעה 0700 הודיע דובר צה”ל על הסרת כל המגבלות בדרום . לפי שעה לא פורסם מידע רשמי המבהיר מהם התנאים עליהם הסכימו הצדדים.
  • לגבי המשא ומתן שהתנהל בין הצדדים דיווח השאם זקות, כתב ערוץ אלג’זירה ברצועה, כי הארגונים דחו הצעה ישראלית לשקט תמורת שקט בלבד והם הציבו מספר תנאים ביניהם: פתיחת המעברים והפסקת הפגיעה בדייגים ודיכוי המפגינים בצעדות השיבה. הוא דיווח כי ישראל התעקשה על הפסקת צעדות השיבה, אך הם דחו זאת מכל וכל (אלג’זירה.נט, 6 במאי 2019).
  • מספר גורמים פלסטינים התייחסו אף הם לתנאי הפסקת האש שהושגו בין הצדדים:
    • “בכיר פלסטיני” מסר כי הפסקת האש הושגה בתנאי שתהיה הדדית ובו-זמנית ובתנאי שישראל תיישם את ההבנות להסרת “המצור” על הרצועה ובכלל זה השבת מרחב הדייג משישה מייל ל-15 מייל, השלמת שיפור אספקת החשמל והדלק, והקלות על ייבוא וייצוא הסחורות.
    • וסאם זע’בר, בכיר בחזית הדמוקרטית, אמר כי הסכם הפסקת האש כולל את הפסקת “התוקפנות” הישראלית נגד הפלסטינים ואת מחויבות ישראל ליישם צעדים להקלת “המצור”, ובהם פתיחת המעברים (סוכנות הידיעות הצרפתית, 6 במאי 2019).

[1] מסמך זה מעדכן סיכום ביניים, שפורסם ב-5 במאי 2019.
[2]
שני פלסטינים נוספים נהרגו במהלך "צעדות השיבה" ב-3 במאי 2019.
[3]
בהקשר זה תצוין התבטאותו השקרית של מוסא אבו מרזוק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, כי "ההתנגדות" דבקה במשפט הבינלאומי ועל כן "בניגוד לישראל היא לא תוקפת יעדים אזרחיים" (חשבון הטוויטר של מוסא אבו מרזוק, 5 במאי 2019).
[4]
זוהי השלמה לסקירת היעדים שהותקפו, שפורסמה במסמך מרכז המידע מה-5 במאי 2019.
[5]
אבו נעים היה כלוא בישראל ושוחרר במסגרת "עסקת שליט" . לאחר שחרור השתלב בהנהגת חמאס ברצועה והפך אחראי על מנגנוני הביטחון.