הסיוע הכספי שמעניקה חמאס לפצועים ולמשפחות הרוגי צעדות השיבה

משלחת בכירי חמאס בקהיר נפגשת עם פצועי

משלחת בכירי חמאס בקהיר נפגשת עם פצועי "צעדות השיבה" שזוכים לטיפול בבית החולים "פלסטין" בקהיר. נוכחים מחמאס: מוסא אבו מרזוק, חסאם בדראן, זאהר ג'בארין, צלאח אלברדויל וזכריא אבו מעמר (אתר חמאס, 23 בנובמבר 2018).

אסמאעיל הניה וחברי הלשכה המדינית של חמאס שהיו בקהיר מבקרים אצל פצועי צעדות השיבה המאושפזים בבתי חולים במצרים (אתר תנועת חמאס, 5 בפברואר 2019).

אסמאעיל הניה וחברי הלשכה המדינית של חמאס שהיו בקהיר מבקרים אצל פצועי צעדות השיבה המאושפזים בבתי חולים במצרים (אתר תנועת חמאס, 5 בפברואר 2019).

משלחת חמאס מבקרת פצועים מ

משלחת חמאס מבקרת פצועים מ"צעדת השיבה" המאושפזים בתורכיה (דף הפייסבוק של סאמי מחמוד אלזהאר, 27 בנובמבר 2018).

משלחת חמאס מבקרת פצועים מ

משלחת חמאס מבקרת פצועים מ"צעדת השיבה" המאושפזים בתורכיה (דף הפייסבוק של סאמי מחמוד אלזהאר, 27 בנובמבר 2018).

אחמד אלכרד, במהלך ערב הוקרה וחלוקת סיוע לפצועים (אתר פאלינפו, 11 בדצמבר 2018)

אחמד אלכרד, במהלך ערב הוקרה וחלוקת סיוע לפצועים (אתר פאלינפו, 11 בדצמבר 2018)

בסרטון, שכותרתו

בסרטון, שכותרתו "הניתוחים המבוצעים לפצועי צעדות השיבה בבתי החולים של התנועה (חמאס)", מוצג אחמד אלכרד כיו"ר משרד השהידים והפצועים (דף הפייסבוק של ד"ר מחמד אלרנתיסי, 7 באוקטובר 2018)

כללי

אחמד אלכרד, חבר הלשכה המדינית של חמאס והאחראי על “תיק הפצועים” בחמאס, הודיע ב-21 באפריל 2019 על חלוקת סיוע כספי למשפחות, שבניהן נהרגו או נפצעו במהלך צעדות השיבה. חלוקת הכספים תתבצע באמצעות סניפי בנק הדואר של חמאס ברצועה. נמסר כי התשלום צפוי להיות בין 600-300 שקלים לכל פצוע, בהתאם לחומרת הפציעה (צפא, 21 באפריל 2019). להערכת אחמד אלכרד, בשנה האחרונה הוענקו שירותים וטיפולים ליותר מעשרת אלפים פצועים בעלות כוללת של חמישה מיליון דולר בתוך פחות משנה. כמו כן מומנה שליחת פצועים רבים לטיפולים בחו”ל, בעיקר למצרים ותורכיה (אתר מתראס, 29 במרץ 2019). לא ידועה לנו עלות הסיוע למשפחות ההרוגים.

  • כבר בתחילת פרויקט הצעדות התברר לחמאס, כי הן גובות מחיר כבד של הרוגים ופצועים, רבים מהם פעילי חמאס, שנהרגו או נפצעו במהלך העימותים בקרבת גדר הביטחון. לפיכך הטיפול בפצועים, והסיוע למשפחות ההרוגים העסיק את חמאס למן תחילת הצעדות. חרף מצבה הכלכלי הקשה הקצתה חמאס למטרה זאת סכומי כסף גדולים, שעמדו בהתחלה על עשרות אלפי דולרים, עלו בהמשך למאות אלפים והגיעו למיליוני דולרים. בכירי חמאס שבו והדגישו את חשיבות הסיוע, והקפידו לבקר את הפצועים, כולל אלה המאושפזים בחו”ל. דאגת חמאס לפצועים ולמשפחות ההרוגים נועדה גם לעודד את המשך השתתפות הציבור העזתי בצעדות ולבלום ביקורת ציבורית על הזנחת הטיפול בפצועים, שהחלה להישמע ככל שהתמשכו הצעדות.
  • נראה לנו כי בהעדר מקורות חלופיים נושאת חמאס במרבית עלויות הטיפול בפצועים והסיוע למשפחות ההרוגים (אגודות צדקה וארגונים בלתי ממשלתיים הפועלים ברצועה, מגישים גם הם סיוע משני בחשיבותו). לדברי אחמד אלכרד, הרשות הפלסטינית אינה מכירה בנפגעי הצעדות ואינה מעבירה לחמאס את הכספים הנחוצים לטיפול בהם. איראן וחזבאללה הבטיחו לסייע אולם נראה, כי עד כה לא הועבר על ידן סיוע כספי. לפיכך חמאס היא זאת שמממנת את הסיוע בעיקר ממקורות במשרד האוצר שבשליטת ממשל חמאס ברצועה (אלוטניה, 23 בדצמבר 2018). מקור תקציבי זה, שאיננו מאושר על ידי הרשות הפלסטינית, מוגדר ע”י חמאס כ”זמני”. נראה כי החמאס “בונה” על כך, שהסיוע לפצועים ולמשפחות ההרוגים יגיע בעתיד מהרשות הפלסטינית וייכלל במסגרת רשימת הזכאים של “המוסד לטיפול בפצועים ובמשפחות החללים” (הכפוף לאש”ף ומעביר את הכספים מתקציב הרשות הפלסטינית).
הסיוע שמעניקה חמאס לנפגעי הצעדות
  • על פי נתוני ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות ברצועה, מתחילת צעדות השיבה (30 במרץ 2018) ועד ה-12 באפריל 2019, נהרגו 272 פלסטינים. כמו כן 16,722 הגיעו לטיפול בבתי החולים, 552 מהם פצועים באורח קשה (דף הפייסבוק של ד”ר אשרף אלקדרה, 18 באפריל 2019). דו”ח של האו”ם מונה 195 הרוגים ו-28,939 פצועים, מהם כמחצית פונו לטיפול רפואי (על פי נתוני OCHA, 27 במרץ 2019[1]).
  • כבר בשבוע השני לצעדות, לאחר שהתברר כי הן גובות מחיר של נפגעים רבים, הכריזה חמאס על כוונתה לתמוך בנפגעים. בחודש הראשון לקיום צעדות התפרסמו מספר דיווחים לגבי גובה הסיוע:
    • ב-5 באפריל 2018 לקראת יום שישי השני של צעדות המחאה הצהיר חאזם קאסם, דובר חמאס, כי חמאס מעניקה סיוע כספי למשפחות ההרוגים והפצועים לדבריו סכומי הכסף נעים בין 3,000 דולרים למשפחת שהיד למאתיים דולרים לפצוע באורח בינוני. הוא הדגיש כי הכספים הללו מהווים ביטוי ל“אחריות החברתית והלאומית של חמאס” כלפי הנפגעים (אתר חמאס, 5 באפריל 2018).
    • ב-18 באפריל 2018 דווח, כי חמאס הודיעה על הענקת סיוע כלכלי למטרות טיפול ל-350 פלסטינים שנפצעו במהלך “צעדת השיבה”. לדברי חמאס כלל הסיוע עומד על סכום של 75,000 דולרים לפצועים באורח בינוני וקשה (צפא, 18 באפריל 2018).
    • ב-3 במאי 2018 הודיעה חמאס על הענקת סיוע כספי ל-187 פצועי “צעדת השיבה“. בהודעה נאמר כי ישולמו ל-61 הפלסטינים שנפצעו באורח קשה סכום של 500 דולרים לכל אחד; ול-126 פלסטינים שנפצעו באורח בינוני 200 דולרים לכל אחד. זכאותם של מקבלי הסיוע תתבסס על דו”חות משרד הבריאות ברצועת עזה. עוד נאמר בהודעה כי סה”כ התשלומים שישולמו לפצועים יגיע לסכום של 300,000 דולרים. חמאס הבהירה, כי התשלומים יועברו לנפגעים חרף המצב הכלכלי הקשה כאות נאמנות לפצועים ובמסגרת אחריות חמאס כלפי בני העם הפלסטיני (דניא אלוטן, 3 במאי 2018).
  • משהתמסדו צעדות יום שישי, ובעקבותיהן רבו הנפגעים, הוחלט בחמאס להקים גוף ייעודי שיטפל בנושא הסיוע. במסגרת וועדות “רשות הלאומית לצעדות השיבה”, גוף-על המתאם את הצעדות השבועיות, הוקמה גם ועדה רפואית. אולם תפקידה של הוועדה לא היה ככל הנראה טיפול וסיוע לפצועים ולמשפחות ההרוגים אלא ארגון הסיוע הרפואי במהלך הצעדות. לפיכך העיסוק בעניין זה הינו בידי חמאס וכי עיסוקה של ה”רשות הלאומית לצעדות השיבה” מצטמצם בכל הקשור לנושאים רפואיים לוגיסטיים במהלך הצעדות עצמן (ארגון אמבולנסים, הקצאת פאראמדיקים, פינוי לבתי חולים וכדומה). כמו כן משמשת ה”רשות הלאומית” צינור להעברת כספים, שמקורם בחמאס, לפצועים ולמשפחות ההרוגים.
  • אחמד אלכרד, ציין בהקשר זה כי הם עוקבים באופן יום יומי אחר שמות הפצועים ואחר מצבם בתיאום משרד הבריאות בעזה (שבשליטת חמאס). לדבריו “הרשות הלאומית העליונה לצעדות השיבה” העניקה שירותים וטיפולים ליותר מעשרת אלפים פצועים בעלות כוללת של חמישה מיליון דולרים בתוך פחות משנה, שהועברו לפצועים באמצעות סניפי הדואר הממשלתי בכל מחוז. לדבריו מקור הכספים הינו משרד האוצר (של ממשל חמאס) ברצועת עזה. הרשות הפלסטינית לדבריו אינה מכירה בנפגעי צעדות השיבה ואינה מעבירה לחמאס את התשלומים הנחוצים לטיפול בהם (אלוטניה, 23 בדצמבר 2018)
  • הסיוע לנפגעים שמעניקה חמאס אינו מתבטא רק בתחום הכספי. אחמד אלכרד, האחראי על “תיק הפצועים בחמאס” התבטא בסוף 2018, כי כל פצועי צעדות השיבה שאיבדו אברים, שותקו או התעוורו, ייקלטו עם תחילת השנה במשרות ממשלתיות. הוא ציין כי בתחילה המשרות יהיו זמניות ולאחר מכן הן תהפוכנה לקבועות (דניא אלוטן, 30 בדצמבר 2018). במהלך ראיון לרדיו אלרא’י בעזה, ציין אלכרד, כי הושג הסדר להעסקה זמנית, למשך שישה חודשים, של 115 פלסטינים שנפצעו בצעדות השיבה ברצועה במשרדי הממשלה ברצועה ( פאל אינפו, 11 בדצמבר 2018).
אופן העברת הסיוע לנפגעים
  • חלוקת סיוע כספי נעשית במספר פעימות, שעליהם אחמד אלכרד נוהג להודיע מראש: באוקטובר 2018 חולקו כספים ל-2,000 משפחות ההרוגים ולפצועים באורח קשה, שנעו בין 400 ל-600 שקלים (פלסטין אלא’ן, 13 באוקטובר 2018). בדצמבר 2018 הודיע אחמד אלכרד על חלוקת סיוע כספי ל-5,000 משפחות. במסגרתו קיבלה כל משפחת שהיד או פצוע קשה 600 שקלים ומשפחת פצוע באורח בינוני 300 שקלים (אלוטניה, 23 בדצמבר 2018). בפברואר 2019 הודיע אחמד אלכרד על חלוקת סיוע כספי בין 600-300 שקלים ל-4,000 פצועים באורח קשה (אתר הגוש האסלאמי, 2 בפברואר 2019).

צילום מסך של אתר משרד הרווחה של ממשל חמאס בעזה, שבו ניתן לבדוק את הזכאות לסיוע כספי. על המבקש למלא את מספר תעודת זהות של ההרוג /פצוע ואת תאריך הלידה שלו. בכותרת (באדום) נכתב : סיוע להרוגי ופצועי צעדות השיבה 4/2019 (אתר משרד הרווחה בעזה, 1 במאי 2019)
צילום מסך של אתר משרד הרווחה של ממשל חמאס בעזה, שבו ניתן לבדוק את הזכאות לסיוע כספי. על המבקש למלא את מספר תעודת זהות של ההרוג /פצוע ואת תאריך הלידה שלו. בכותרת (באדום) נכתב : סיוע להרוגי ופצועי צעדות השיבה 4/2019 (אתר משרד הרווחה בעזה, 1 במאי 2019)

קליטת פצועים במדינות זרות
  • מספר מדינות התחייבו לסייע, או, סייעו בפועל, הן בהעברת כספים לחמאס והן בטיפול רפואי בפצועים. להלן תמונת המצב שבידינו: 
    • מצרים: במאי 2018 דיווחו מקורות רפואיים, כי ארבעה פצועים פלסטינים מרצועת עזה הועברו לטיפול רפואי במצרים (אלמצרי אליום, 24 במאי 2018). ניתן להוכיח כי מספר הפצועים המטופלים במצרים גדל מאז. הפצועים זכו לביקור משלחת בכירי חמאס ביניהם אסמאעיל הניה (אתר חמאס, 5 בפברואר 2019).
    • ירדן: ב-23 במאי 2018 נמסר כי כשלושים פצועים הועברו לטיפול בירדן (אלקדס, 23 במאי 2018).
    • איראן: “מקורות פלסטינים” דיווחו כי על רקע שיפור היחסים בין חמאס לאיראן התחייבה איראן להעביר כספים עבור משפחות השהידים והפצועים של “צעדות השיבה”. לדברי מקור המקורב לחמאס הכספים מאיראן עדיין לא הגיעו (אלקדס, 4 במרץ 2019).
    • חזבאללה: בפגישה שערכה משלחת בכירי חמאס עם חסן חבאללה, חבר פרלמנט לשעבר והאחראי על הקשרים הפלסטיניים בחזבאללה נדונו, בין השאר, דרכי התמיכה במשפחות השהידים והפצועים (דף הפייסבוק של נציג הג’האד האסלאמי בלבנון, אחסאן עטאיא, 9 בינואר 2019). אין בידינו מידע המצביע על הגשת סיוע בפועל ע”י חזבאללה.
    • סוריה: בפגישה שקיים חא’לד אלבטש עם בת’ינה שעבאן, היועצת הפוליטית של נשיא סוריה, היא הביעה נכונות לתמוך ב”צעדות השיבה” והעלתה אפשרות לקלוט חלק מפצועי הצעדות לטיפולים בסוריה (פאלטודיי, 7 בינואר 2019). אין בידינו מידע על מימוש נכונות זאת.
    • תורכיה: מספר פצועים נשלחו לתורכיה. הפצועים זכו לביקור משלחת חמאס בראשות מאהר צלאח (דף הפייסבוק של סאמי מחמוד אלזהאר, 27 בנובמבר 2018; דף הפייסבוק של סיעת “השינוי והרפורמה”, 28 בנובמבר 2018).
    • מרוקו: ראש ממשלת מרוקו דיווח לאסמאעיל הניה, כי כהיענות לבקשתו החליט לשגר בית חולים שדה לרצועת עזה לטיפול בפצועי צעדות השיבה (אתר חמאס, 28 במאי 2018).
    • ארגון יורו-פלסטין (צרפת): ברצועת עזה נערך טקס בו חולק סיוע כספי בסך 200 דולרים ל- 115 פצועים כרותי גפיים שמקורו בארגון סיוע בשם יורו-פלסטין בשלט שנתלה בטקס הובעה הכרת תודה לארגון ולתורמים צרפתיים (פאל אינפו, 11 בדצמבר 2018).
    • קטאר: ב-22 באפריל 2019 הודיעה בטקס חגיגי “קרן קטר לפיתוח” על תחילת הפעלתו של בית החולים שיח’ חמד בן ח’ליפה לשיקום ולפרוטזות[2]. לדברי מנכ”ל הקרן, ח’ליפה אלכוארי, בית החולים הוקם במימון הקרן ובפיקוח מלא של הוועדה הקטרית לשיקום רצועת עזה, בשיתוף משרד הבריאות הקטרי, ששיגר רופאים להפעלת בית החולים ולהדריך את הצוות הרפואי.
חזית בית החולים שיח' חמד בן ח'ליפה לשיקום ולפרוטזות בעזה (דף הפייסבוק של בית החולים השיח' חמד בן ח'ליפה לשיקום ולפרוטזות, 22 באפריל 2019).       טקס  חנוכת בית החולים (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 22 באפריל 2019)
מימין: חזית בית החולים שיח’ חמד בן ח’ליפה לשיקום ולפרוטזות בעזה (דף הפייסבוק של בית החולים השיח’ חמד בן ח’ליפה לשיקום ולפרוטזות, 22 באפריל 2019). משמאל: טקס חנוכת בית החולים (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 22 באפריל 2019)
ביקורת על הטיפול בנפגעי הצעדות
  • עם התמשכות צעדות השיבה החלה להישמע ברצועת עזה ביקורת על אופן הטיפול בנפגעים. כתבת תחקיר שפורסמה באתר mena-monitor באוקטובר 2018 חשפה ביקורת ציבורית נרחבת מצד נפגעי צעדות השיבה ברצועה, זאת בשל הזנחה רפואית, אי קבלת טיפול הולם, רשלנות רפואית וקטיעת איברים של פצועים כמענה לפציעתם במקום טיפול באמצעות חלופות. מספר פצועים התלוננו על צפיפות רבה בבתי החולים ועל שחרורם המהיר מבתי החולים למרות שטרם החלימו מפציעתם.
  • צלאח עבד אלעאטי, חבר הוועדה המשפטית ברשות הלאומית העליונה לצעדות השיבה, הגיב לביקורת בציינו, כי אכן קשה לטפל לעיתים בפצועים בשל מספר הנפגעים הגבוה. לדבריו טיפול רפואי מוענק תחילה למקרים הקשים ורק לאחר מכן לאלה הפצועים באורח בינוני וקל. עבד אלעאטי גם ציין, כי מוסדות בלתי ממשלתיים ברצועה מעניקים טיפולי חינם לנפגעי הצעדות ומסייעים לאלו הנזקקים להמשך טיפול רפואי בחו”ל (אתר mena-monitor, 23 באוקטובר 2018).
נספח
פעילותו של אחמד אלכרד
  • אחמד אלכרד הינו פעיל חמאס בכיר מדיר אלבלח. בעבר שימש כשר הרווחה ושר העבודה בממשל חמאס וכראש עיריית דיר אלבלח. כמו כן שימש כיו”ר אגודת אלצלאח האסלאמית הנחשבת לאחת ממוסדות הצדקה הגדולים ברצועה ומזוהה עם חמאס. כיום הוא מכהן כחבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה, כאחראי על “תיק הפצועים” בחמאס וכיו”ר איגוד מוסדות הצדקה.
  • בחיפוש באינטרנט עלו מספר עדויות הקושרות אותו לצעדות השיבה ולפעילותו בשם חמאס בנושא הפצועים וההרוגים בצעדות השיבה:
    • בדף הפייסבוק של ד”ר מחמד אלרנתיסי[3], אותר סרטון שכותרתו “הניתוחים המבוצעים לפצועי צעדות השיבה בבתי החולים של התנועה (חמאס)”. בסרטון מופיע אחמד אלכרד שתפקידו הוגדר שם כיו”ר משרד השהידים והפצועים (של חמאס). בסרטון מציין אלכרד, כי מחלקת הפצועים לקחה על עצמה לבצע ניתוחים לפצועי הצעדות בבתי החולים של המחלקה לאחר שהושגה הסכמה עם מספר רופאים, ביניהם ד”ר אלרנתיסי. אלרנתיסי עצמו מציין בסרטון שמוסדות הצדקה ברצועה לקחו על עצמם את מימון הטיפולים הרפואיים לפצועים, לרבות ניתוחים המתבצעים עבורם בחינם (דף הפייסבוק של ד”ר מחמד אלרנתיסי, 7 באוקטובר 2018).

בסרטון, שכותרתו "הניתוחים המבוצעים לפצועי צעדות השיבה בבתי החולים של התנועה (חמאס)", מוצג אחמד אלכרד כיו"ר משרד השהידים והפצועים (דף הפייסבוק של ד"ר מחמד אלרנתיסי, 7 באוקטובר 2018)
בסרטון, שכותרתו “הניתוחים המבוצעים לפצועי צעדות השיבה בבתי החולים של התנועה (חמאס)”, מוצג אחמד אלכרד כיו”ר משרד השהידים והפצועים (דף הפייסבוק של ד”ר מחמד אלרנתיסי, 7 באוקטובר 2018)

  • בפוסטים נוספים בפייסבוק הוצג אלכרד כאחראי על תיק הפצועים בחמאס (דף הפייסבוק של עאמר אבו אלקמצאן, 23 ביולי 2018; דף הפייסבוק שבכת אעלאם אלשג’אעיה, 25 באפריל 2019).
אחמד אלכרד האחראי על "תיק הפצועים" מבקר את פצועי צעדות השיבה לרגל עיד אלפיטר ביוני 2018 
(דף הפייסבוק של אחמד אלכרד, 17 ביוני 2018).
    אחמד אלכרד האחראי על "תיק הפצועים" מבקר את פצועי צעדות השיבה לרגל עיד אלפיטר ביוני 2018 
(דף הפייסבוק של אחמד אלכרד, 17 ביוני 2018).
אחמד אלכרד האחראי על “תיק הפצועים” מבקר את פצועי צעדות השיבה לרגל עיד אלפיטר ביוני 2018
(דף הפייסבוק של אחמד אלכרד, 17 ביוני 2018).
  • במספר ימי שישי תועדה השתתפותו של אחמד אלכרד בצעדות השיבה (דף הפייסבוק של בנו מעאד’, 31 במרץ 2019; דף הפייסבוק של אחמד אלכרד, 20 באפריל 2018; דף הפייסבוק WOSTA NEWS, 15 באפריל 2018). הוא אף נאם במהלך אחת הצעדות במחנה השיבה במזרח עזה (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 22 במרץ 2019).
אחמד אלכרד מתראיין במהלך צעדת השיבה (דף הפייסבוק של אחמד אלכרד, 20 באפריל 2018)    : אחמד אלכרד נואם במחנה השיבה במזרח עזה (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה, 22 במרץ 2019)
מימין: אחמד אלכרד מתראיין במהלך צעדת השיבה (דף הפייסבוק של אחמד אלכרד, 20 באפריל 2018) משמאל: אחמד אלכרד נואם במחנה השיבה במזרח עזה (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה, 22 במרץ 2019)

[1] (OCHA) United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs . סוכנות של האו"ם, אשר הוקמה ב-1991. הסוכנות אחראית לסיוע הומניטרי באזורי מצוקה בעולם. לסוכנות משרדים ברחבי העולם והיא מונה כ-1,900 עובדים (wikipedia).
[2]
רבים מפצועי צעדות השיבה הם פגועי גפיים.
[3]
דר מחמד רנתיסי הוא ראש המחלקה לכירורגיה של כף היד ומערכת העצבים ההיקפית בבית החולים אלשפאא' בעיר עזה . אשתו, אם אלבראא' אלרנתיסי, הינה פעילה בכירה בתנועת הנשים של חמאס וחברה בוועדת הנשים של ה"רשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה"