חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (18-12 ביוני 2019)

שלטים בגנות

שלטים בגנות "עסקת המאה" ובגנות שגריר ארה"ב בישראל ושריפת תמונותיו של השגריר ב"מחנה השיבה" במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 14 ביוני 2019)

שלטים בגנות

שלטים בגנות "עסקת המאה" ובגנות שגריר ארה"ב בישראל ושריפת תמונותיו של השגריר ב"מחנה השיבה" במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 14 ביוני 2019)

מפגין משתמש בקב כרוגטקה במהלך אירועי

מפגין משתמש בקב כרוגטקה במהלך אירועי "צעדת השיבה", מזרח ח'אן יונס (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה", 14 ביוני 2019).

שלטים בגנותו של השגריר פרידמן ב

שלטים בגנותו של השגריר פרידמן ב"מחנה השיבה" במזרח ח'אן יונס (דף הפייסבוק של תקשורת ח'אן יונס, 14 ביוני 2019).

כיבוי שריפה בעוטף עזה בעקבות שיגור בלוני תבערה מהרצועה (חשבון הטוויטר של מעתז אבו רידה, 14 ביוני 2019)

כיבוי שריפה בעוטף עזה בעקבות שיגור בלוני תבערה מהרצועה (חשבון הטוויטר של מעתז אבו רידה, 14 ביוני 2019)

  • ביום שישי 14 ביוני 2019 התקיימה צעדת השיבה. מספר המשתתפים היה קטן יחסית (כ-4,300) והאלימות שהופגנה במהלך הצעדה הייתה ברמה נמוכה יחסית (ניסיונות להשחית את גדר הביטחון ולחצות את הגבול, השלכת מטעני חבלה ורימונים). כן שוגרו השבוע שתי רקטות לעבר ישראל. אחת מהן פגעה בבניין ישיבת הסדר בשדרות. חמאס התנערה מהירי ואף הודיעה, כי עצרה שני פעילים “סוררים”, שהיו אחראים לשיגור הרקטה שפגעה בשדרות.
  • טרור הבלונים השיטתי נמשך גם לאחר העברת הכסף הקטרי לרצועה. במהלך השבוע דווח על שריפות שפרצו בקרבת יישובי עוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה או בלוני נפץ. בני אלזוארי, יחידת משגרי הבלונים אף פרסמו תמונות של אמצעי חבלה חדשים המוצמדים לבלונים, שפותחו על ידם.
  • השליח הקטרי שנכנס השבוע לרצועה הביא עמו 25 מיליון דולרים, שנועדו לחלוקה למשפחות נזקקות, לפרויקטים של האו”ם ולרכישת דלק מישראל עבור תחנת הכוח ברצועה. בינתיים התעכבה חלוקת הכספים למשפחות בשל מה שהוגדר כ”קשיים טכניים” אך נמסר כי היא תתבצע תוך כמה ימים. על רקע זה הרטוריקה של חמאס הייתה השבוע רגועה יחסית וגורמים בחמאס אף הודיעו כי עומד להתחיל שלב חדש ביישום ההבנות, שמטרתו לשפר את החיים ברצועה.
  • הפלסטינים ממשיכים לפעול לשיבוש הסדנא הכלכלית בבחריין. הוכרז על שורה של מחאות ביהודה, שומרון, רצועת עזה ומדינות נוספות ב-24 וב-25 ביוני 2019. בין השאר נמסר כי פתח מתכננת שורה של חיכוכים ביהודה ושומרון העלולים להוביל להסלמה.
“צעדות השיבה” ברצועת עזה ( 14 ביוני 2019)
  • ביום שישי 14 ביוני 2019 התקיימה צעדת השיבה תחת הכותרת “לא לסיפוח הגדה”[1]. בצעדה, שהייתה יחסית מצומצמת, השתתפו כ-4,300 מפגינים פלסטינים, שהתרכזו בעיקר בחמשת המוקדים “המסורתיים”. סמוך לגדר הביטחון התרכזו כמה מאות מפגינים. במהלך ההפגנות היו ניסיונות להשחית את גדר הביטחון ולחצות את הגבול, הושלכו כמה מטענים ורימונים. משרד הבריאות הפלסטיני ברצועה דיווח על 46 פצועים שפונו לקבלת טיפול בבתי חולים (חשבון הטוויטר של ד”ר אשרף אלקדרה, 14 ביוני 2019).
  • בדברים שנשא ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, במהלך האירועים אמר כי הם עוקבים יחד עם הגורמים מתווכים, אחר יישום ההבנות והדגיש כי הם לא יתנו שהעם הפלסטיני ישלם על חילוקי הדעות בישראל. בהודעה שפרסמה הרשות העליונה לצעדות השיבה הכריזה, כי צעדת יום שישי הקרוב (21 ביוני 2019) תעמוד בסימן “האדמה איננה למכירה”. בתגובה לקיום הסדנא בבחריין (דף הפייסבוק של הית’ם אלאשקר, חבר ההנהגה המרכזית של תנועת ההתנגדות העממית וראש לשכת ההסברה שלה, 15 ביוני 2019).
טרור הבלונים

למרות ההצהרות בדבר יישום צעדי ההסדרה נמשכו במהלך השבוע שיגורים שיטתיים של בלוני התבערה והנפץ לעבר ישראל. גם לאחר הגעת הכסף הקטרי, נמשכו השיגורים. יתרה מזו, בני אלזוארי, יחידת משגרי הבלונים, אף פרסמה תמונות בהן נראה לדבריה חלק מאמצעי שיגור חדשים שפיתחה.

התמונות שפרסמה יחידת "בני אלזוארי" 
(עמוד הפייסבוק של יחידת "בני אלזוארי" במזרח ח'אן יונס, 15 ביוני 2019)
    התמונות שפרסמה יחידת "בני אלזוארי" 
(עמוד הפייסבוק של יחידת "בני אלזוארי" במזרח ח'אן יונס, 15 ביוני 2019)
התמונות שפרסמה יחידת “בני אלזוארי”
(עמוד הפייסבוק של יחידת “בני אלזוארי” במזרח ח’אן יונס, 15 ביוני 2019)
  • להלן אירועים מרכזיים:
    • ב-18 ביוני 2019 בשעות הבוקר נחת צרור בלונים בישוב במועצה האזורית שער הנגב. אל צרור הבלונים הוצמד חפץ חשוד. למקום הוזעק חבלן.
    • ב-17 ביוני 2019 בשעות הבוקר, שעות מספר לאחר שהועבר הכסף הקטרי לרצועה התגלה צרור של בלונים אליהם חובר מטען חשוד מחוץ לישוב במועצה האזורית אשכול. חבלן משטרה הוזמן למקום (דוברות אשכול, 17 ביוני 2019). מאוחר יותר דווח על שריפה שפרצה בחממת עגבניות בישוב במועצה האזורית אשכול.
    • ב-14 ביוני 2019 טיפלו כוחות כיבוי בשבע שריפות. שלוש שריפות בתחום המועצה האזורית אשכול וארבע שריפות במועצה האזורית שער הנגב. על פי חוקר שריפות מכבאות והצלה כל השריפות נגרמו כתוצאה משיגור בלוני תבערה (דובר כבאות והצלה מחוז דרום, 14 ביוני 2019). שני בלוני נוספים ששוגרו נשאו מטעני נפץ התפוצצו באוויר ולא גרמו נזק (ynet , 14 ביוני 2019).
  • ב-12 ביוני 2019 טיפלו צוותי כיבוי בשש שריפות, חמש בתחום השיפוט של המועצה האזורית אשכול ואחת בתחום המועצה האזורית שער הנגב. על פי חוקר שריפות כל השריפות נגרמו מבלוני תבערה (דובר כבאות והצלה מחוז דרום, 13 ביוני 2019).
צרור בלונים נושאי מטען חשוד, שאותר ב-17 ביוני 2019 בשטח פתוח מחוץ למועצה אזורית באשכול 
(דוברות מועצה אזורית אשכול, 17 ביוני 2019).    כיבוי שריפה בעוטף עזה בעקבות שיגור בלוני תבערה מהרצועה (חשבון הטוויטר של מעתז אבו רידה, 14 ביוני 2019)
מימין: צרור בלונים נושאי מטען חשוד, שאותר ב-17 ביוני 2019 בשטח פתוח מחוץ למועצה אזורית באשכול
(דוברות מועצה אזורית אשכול, 17 ביוני 2019). משמאל: כיבוי שריפה בעוטף עזה בעקבות שיגור בלוני תבערה מהרצועה (חשבון הטוויטר של מעתז אבו רידה, 14 ביוני 2019)
  • בתגובה לשיגור הבלונים הכריזה ישראל על צמצום מרחב הדיג לשישה מיילים ימיים וזמן קצר לאחר מכן, לאחר שנמשך טרור הבלונים, הודיעה ישראל על סגירת מרחב הדיג לגמרי. למרות זאת נמשכה הפרחת בלונים ויחידת הבלונים המשיכה להשמיע איומים נגד ישראל והודיעה על כוונתה להסלים את הפעילות. ב-18 ביוני 2019 הודיע צה”ל על פתיחה מחדש של מרחב הדיג לטווח של עשרה מיילים.

סירות דיג בלב ים עם פתיחת מרחב הדיג הימי בעזה לטווח 10 מייל 
(חשבון הטוויטר של מעתז אבו רידה, 18 ביוני 2019)
סירות דיג בלב ים עם פתיחת מרחב הדיג הימי בעזה לטווח 10 מייל (חשבון הטוויטר של מעתז אבו רידה, 18 ביוני 2019
)

סוגיית ההרגעה
  • עם כניסת הסיוע הקטרי לרצועה הודיעו גורמים בחמאס כי עומד להתחיל שלב חדש בהבנות ההרגעה עם ישראל. חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי החל יישום ההבנות אשר מטרתן לשפר את החיים ברצועה והדגיש כי הבנות אלה הן הישגים של צעדות השיבה . לדבריו הצעדים החדשים כוללים תמיכה במשפחות נזקקות, שיפור אספקת המים והחשמל, חיזוק היצוא והיבוא דרך המעברים והקמת פרויקטים שמטרתם לספק תעסוקה לבוגרי מוסדות חינוך. לדבריו לנציג הקטרי תפקיד חשוב ביישום ההבנות הללו (דניא אלוטן, 17 ביוני 2019).
  • קודם להעברת הכסף הקטרי נפגש ניקולאי מלדנוב, שליח האו”ם לתהליך השלום, עם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ובכירים נוספים ברצועת עזה. “מקורות פלסטינים” דיווחו כי במהלך הפגישה ביקש הניה להפעיל לחץ על ישראל כדי לחייב אותה לבצע את הבנות הרגיעה וכדי שתפסיק לפתוח ולסגור את מרחב הדיג. עוד ביקש הניה ללחוץ על ישראל בכל הקשור להכנסת סחורות לרצועה המוגדרות כדו-שימושיות ולהקל על תנועת הסוחרים והחולים במעבר ארז. מלדנוב הדגיש, כי מתקיימים מגעים ליישם פרויקטים הומניטאריים וכי ישראל מפגינה רצון למלא אחר ההבנות ( אלקדס, 14 ביוני 2019).

פגישת אסמאעיל  הניה וניקולאי מלדנוב . לצד הניה יושבים חברי הלשכה המדינית של חמאס ח'ליל אלחיה  ורוחי משתהא (חשבון הטוויטר של מחלקת ההסברה בלשכתו של אסמאעיל הניה, 14 ביוני 2019)
פגישת אסמאעיל הניה וניקולאי מלדנוב . לצד הניה יושבים חברי הלשכה המדינית של חמאס ח’ליל אלחיה ורוחי משתהא (חשבון הטוויטר של מחלקת ההסברה בלשכתו של אסמאעיל הניה, 14 ביוני 2019)

  • לדברי ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, העבירה חמאס למלדנוב מסר המבהיר כי חמאס מחויבת להבנות במידה שישראל תהיה מחויבת להן. אלחיה גם דחה את מה שכינה “השימוש הישראלי כאמתלה באירועים הקורים פה ושם שאין להם גיבוי לאומי” (רמז לשיגור רקטות). אלחיה הדגיש כי צעדות השיבה תמשכנה (אתר ערוץ אלע’ד, 14 ביוני 2019).
  • “מקורות יודעי דבר” גם חשפו, כי גורמים רמי דרג הנוגעים לסוגיה הפלסטינית במודיעין הכללי המצרי ובראשם עבאס כאמל, ראש המודיעין הכללי, קיימו מגעים נרחבים עם גורמים בכירים בישראל בפתח ובחמאס במטרה למנוע את ההתדרדרות במצב ולשכנע את הצדדים לוותר על ההזדמנות להתחיל בעימות נרחב. המצרים הטילו על “מספר גורמים” ברצועה את האחריות להסלמה וציינו כי מצרים השיגה הבטחות מהנהגת הארגונים הפלסטינים לפיהן הם מתחייבים לא לגרום לסיבוכים באמצעות הסלמה בלתי מתוכננת במהלך הצעדות (אלערבי אלג’דיד, 15 ביוני 2019).
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע היו שני אירועי ירי רקטה לשטח ישראל:
    • ב-14 ביוני 2019 שוגרה רקטה לעבר ישראל. הרקטה נפלה בעיר שדרות ופגעה ישירות בבית מדרש של ישיבת הסדר. המבנה היה אותה עת ריק מאדם מכיוון שהתלמידים יצאו לחופשת שבת. לפיכך לא היו נפגעים אולם נזק נגרם למבנה. בתגובה תקפו כלי טיס ומטוסי קרב תשתיות טרור במתחמים צבאיים ומתחם צבאי של הכוח הימי של חמאס (דובר צה”ל, 14 ביוני 2019). בכלי התקשורת הפלסטינים דווח, כי הותקפו הנמל החדש בצפון-מערב ח’אן יונס ומוצב “תוניס” במזרח שכונת אלזיתון שבעיר עזה. לא דווח על נפגעים (פאלטודיי, 14 ביוני 2019; דף הפייסבוק של העיתונאי מת’נא אלנג’אר, 14 ביוני 2019).
הפגיעה במבנה  (דף הפייסבוק של ישיבת "אפיקי דעת" בשדרות, 13 ביוני 2019).     תוצאות תקיפת היעד בנמל החדש בח'אן יונס (דף הפייסבוק של העיתונאי מת'נא אלנג'אר, 14 ביוני 2019)
מימין: הפגיעה במבנה (דף הפייסבוק של ישיבת “אפיקי דעת” בשדרות, 13 ביוני 2019). משמאל: תוצאות תקיפת היעד בנמל החדש בח’אן יונס (דף הפייסבוק של העיתונאי מת’נא אלנג’אר, 14 ביוני 2019)
  • ב-13 ביוני 2019 שוגרה רקטה מצפון רצועת עזה. הרקטה יורטה על ידי מערכת כיפת ברזל בשטח המועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בתגובה לירי תקפו מטוסי חיל האוויר תשתית טרור תת-קרקעית במתחם צבאי של חמאס בדרום רצועת עזה (דובר צה”ל, 13 ביוני 2019). כלי התקשורת הפלסטינים טענו, כי הותקף “שטח חקלאי” מזרחית לרפיח ובעיר עזה (שבכה קדס, 13 ביוני 2019).
  • ב-16 ביוני 2019 הודיעה חמאס, כי עצרה שני פעילים שהיו אחראים לשיגור הרקטה ב-14 ביוני 2019. לדברי ההודעה העצורים הם פעילי מגני אלאקצא, פלג קיצוני הפועל בחסות פתחי חמאד בכיר חמאס (i24 news , 16 ביוני 2019).
  • “מקורות פלסטינים” שחשפו פרטים אודות פגישת ניקולאי מלדנוב עם בכירים ברצועה דיווחו כי הובהר למלדנוב כי אין לחמאס קשר לירי שתי הרקטות האחרונות ששוגרו מרצועת עזה. לדבריהם עוקבת חמאס אחר מי שעומד מאחורי הירי ולא תאפשר שיכשילו את המאמצים המושקעים לביסוס ההבנות הרגיעה וביצוען ( אלקדס, 14 ביוני 2019).
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך רב שנתי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך רב שנתי

סיכול הברחת אמצעים דו-שימושיים לרצועה
  • ב-12 ביוני 2019 סוכלה במעבר ארז הברחה של חבילות דואר לרצועת עזה שהכילו ציוד דו-שימושי. בחבילות הדואר שהוזמנו מאתרי אינטרנט כגון “עלי אקספרס” ו”אמזון” נמצאו טיסנים, חלקי חילוף, מצלמות, ציוד לכלי נשק, מסיכות פנים צבאיות, אמצעי לייזר, מכשיר לשיבוש תדרים וכוונות טלסקופיות לנשק (מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 13 ביוני 2019). זוהי הפעם השנייה בחודש האחרון בה סוכלה העברה של אמצעים דו- שימושיים במעבר ארז (התפיסה הקודמת הייתה ב-15 במאי 2019).
חלק מהאמצעים הדו-שימושיים שנתפסו במעבר ארז 
(דף הפייסבוק של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 16 ביוני 2019)
     חלק מהאמצעים הדו-שימושיים שנתפסו במעבר ארז 
(דף הפייסבוק של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 16 ביוני 2019)
    חלק מהאמצעים הדו-שימושיים שנתפסו במעבר ארז 
(דף הפייסבוק של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 16 ביוני 2019)
חלק מהאמצעים הדו-שימושיים שנתפסו במעבר ארז
(דף הפייסבוק של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 16 ביוני 2019)
אירועים בשטח
  • ברחבי יהודה ושומרון נמשכו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה לעבר כוחות הביטחון ולעבר מטרות אזרחיות. בפעילות סיכול ומנע, שביצעו כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון, נעצרו חשודים בפעילות טרור, נתפסו אמצעי לחימה תקניים ומאולתרים.
  • ב-13 ביוני 2019 איתרו כוחות משטרה שהוזעקו לאזור צומת אלמוג (אזור ים המלח) פלסטיני חשוד. בחיפוש נערך בכליו נמצאה סכין. בתחקור ראשוני אמר החשוד, תושב שכם בן שלושים, כי תכנן לבצע פיגוע דקירה. הוא נעצר לחקירה (דוברות המשטרה, 13 ביוני 2019).
  • להלן אירועים בולטים נוספים:
    • 17 ביוני 2019 – בקבוקי תבערה הושלכו לעבר כלי רכב סמוך למנהרה בכביש ירושלים גוש עציון. שלושה בקבוקי תבערה נוספים הושלכו סמוך לנעלין (מערבית לראמאללה). לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 17 ביוני 2019).
    • 17 ביוני 2019בכפר מאליכ (צפונית לראמאללה) נוקבו צמיגי מספר כלי רכב ורוססו כתובות בעברית (דף הפייסבוק צבע אדום, 17 ביוני 2019).
    • 16 ביוני 2019 – במהלך סריקות שביצעו לוחמי צה”ל ומשמר הגבול בכפר עיזריה (מזרחית לירושלים) נתפסו אקדח וסכין (דובר צה”ל, 16 ביוני 2019).
    • 16 ביוני 2019 – בקבוקי תבערה הושלכו באזור סנג’יל (צפונית מזרחית לראמאללה). הבקבוקים גרמו לשריפת קוצים. לא היו נפגעים (הצלה ללא גבולות יו”ש, 16 ביוני 2019).
    • 15 ביוני 2019- אבנים יודו לעבר אוטובוס בין חזמא לענתות (צפונית מזרחית לירושלים). לא היו נפגעים. נזק נגרם לשמשת האוטובוס (הצלה ללא גבולות יו”ש, 15 ביוני 2019)
    • 14 ביוני 2019 – במהלך הלילה הושלכו מספר מטעני צינור לעבר מעבר ג’למה (צפונית לג’נין) . לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. לוחמי צה”ל עצרו את אחד החשודים. מטען נוסף הושלך ב-16 ביוני 2019 (דובר צה”ל, 14, 16 ביוני 2019).
    • 13 ביוני 2019 – במהלך סריקות שביצעו כוחות הביטחון הישראליים בכפר בידיא (דרומית מערבית לשכם) תפסו הכוחות כלי נשק מסוג קלצ’ניקוב ותחמושת (דובר צה”ל, 13 ביוני 2019).
    • 13 ביוני 2019 – לוחמי צה”ל זיהו כלי רכב חשוד סמוך לכפר ראס כרכר (צפונית מערבית לראמאללה) בבדיקה שערכו הלוחמים בכלי הרכב התגלה רובה מסוגM16 (דובר צה”ל, 13 ביוני 2019).
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[2]

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון

השליח הקטרי העביר סכום כסף נוסף לרצועה

בליל 17-16 ביוני 2019 נכנס לרצועת עזה, דרך מעבר ארז, מחמד אלעמאדי, יו”ר הועדה הקטרית לשיקום הרצועה, שהביא עמו סכום נוסף של כספי הסיוע הקטרי לרצועה . יחד עם עמאדי הגיעה משלחת טכנית מחברת החשמל והמים של קטר. על פי הדיווחים העבירה קטר בסבב זה סכום של 25 מיליון דולרים על פי החלוקה הבאה: עשרה מיליון דולרים שיחולקו ל-100,000 משפחות נזקקות (כל משפחה תקבל סכום של מאה דולרים). חמישה מיליון יוקצו לפרויקטים של האו”ם בהם מועסקים תושבי רצועת עזה. עשרה מיליון דולר נוספים יועברו לישראל לרכישת דלק להפעלת תחנת הכוח המספקת חשמל לרצועת עזה (דניא אלוטן, 16אלג’זירה.נט, ביוני 2019).

  • במהלך ביקורו ברצועה נועד אלעמאדי עם הנהגת חמאס ביניהם אסמאעיל הניה, יחיא אלסנואר, רוחי משתהא וח’ליל אלחיה (חשבון הטוויטר PALINFO, 17 ביוני 2019). טאהר אלנונו, יועץ התקשורת של הניה, מסר כי הנהגת חמאס הביעה במהלך הפגישה את הערכתה הרבה לתמיכת קטר בפלסטינים בגדה וברצועה, ושיבחה את עמדתו של משרד החוץ הקטרי שסירב להגדיר את חמאס כתנועת טרור. בפגישה גם נדונו פרטי ההבנות, שהושגו בתיווך קטר, מצרים והאו”ם. אלנונו ציין, כי הנהגת חמאס הזהירה מפני המשך ההשתהות, והדגישה כי הסחבת שנוקטת ישראל, ובכלל זאת המשך סגירת הים בפני הדייגים, מציבה את ההבנות בסכנה (אתר חמאס, 17 ביוני 2019).
פגישת מחמד אלעמאדי עם הנהגת חמאס (חשבון הטוויטר PALINFO, 17 ביוני 2019).     סיור מקצועי שערכו חברי המשלחת הטכנית הקטרית (palsawa, 17 ביוני 2019)
מימין: פגישת מחמד אלעמאדי עם הנהגת חמאס (חשבון הטוויטר PALINFO, 17 ביוני 2019). משמאל: סיור מקצועי שערכו חברי המשלחת הטכנית הקטרית (palsawa, 17 ביוני 2019)
  • גם לאחר הגעת הכסף לרצועה התעכבה חלוקת הכספים למשפחות הנזקקות. מקורות יודעי דבר מסרו כי העברת הכספים מתעכבת מכיוון שישראל החליטה למחוק מהרשימה 5,000 שמות זכאים למענק וביניהם פצועי צעדות השיבה. לדברי המקורות מתנגדת חמאס לצעד זה ועל כן נמנעה מלהעביר את המענק דרך סניפי הדואר בהתאם לתנאי ישראל (מען, אלקדס, 17 ביוני 2019). מחמד אלעמאדי, יו”ר הועדה הקטרית לשיקום הרצועה, מסר כי העברת הכספים מתעכבת בשל “קשיים טכניים” לדבריו תשלום הסיוע יתבצע תוך ימים באמצעות סניפי הדואר ברצועה (דף הפייסבוק של הוועדה הקטרית לשיקום הרצועה, 17 ביוני 2019).
שיפור אספקת המים לרצועת עזה
  • כלי התקשורת הישראליים דיווחו כי חברת מקורות ורשות המים הישראלית עוסקות בימים אלה בשדרוג קו אספקת המים מישראל לרצועת עזה. הפרויקט מבוצע באזור שמול מרכז הרצועה ועלותו נאמדת בכמה מיליוני שקלים. לאחר הנחת הצינורות, אמור קו המים להתחבר למערכת המים של רצועת עזה והוא יאפשר הזרמת מים רבים יותר לרצועה בצורה מבוקרת ונוחה יותר. נמסר כי הפרויקט מבוצע ללא קשר למצב הביטחוני ואינו קשור לשיחות ההסדרה. על פי ההסכמים מחויבת ישראל להעביר לרצועה מידי שנה עשרה מליון קוב מים לשתייה. בפועל מעבירה ישראל כמות רבה יותר (ynet, 17 ביוני 2019).
צאלח אלעארורי נועד עם שר המודיעין האיראני
  • משלחת מתנועת חמאס בראשות צאלח אלעארורי, סגן יו”ר הלשכה המדינית, נועדה בבירות עם שר המודיעין האיראני, סיד מחמוד עלוי. בפגישה השתתפו גם חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית; חברי המשרד לקשרים ערביים ואסלאמיים אסאמה חמדאן ועלי ברכה (הנציג הקודם של חמאס בלבנון); ונציג חמאס בלבנון, אחמד עבד אלהאדי. הצדדים דנו בדרכים להתמודד עם האיומים שמשמיעות ישראל וארה”ב ובדרכים לפיתוח הקשרים בין חמאס לאיראן (אתר חמאס, 16 ביוני 2019). בפגישה הדגישו הצדדים את הצורך להמשיך במפגשים. אחמד עבד אלהאדי, נציג חמאס בלבנון, אמר כי הפגישה התקיימה במסגרת התייעצויות בנושא ההתמודדות עם “עסקת המאה” (אלמיאדין.נט, 16 ביוני 2019).
פעילות פלסטינית לשיבוש הסדנא הכלכלית בבחריין ו”עסקת המאה”
  • הפלסטינים ממשיכים לפעול לשיבוש הסדנא הכלכלית, במסגרת “עסקת המאה” של הנשיא טראמפ, האמורה להתקיים במנאמה בירת בחריין ב-26-25 ביוני 2019. בכיר בבית הלבן חשף כי מצרים ירדן ומרוקו אישרו את השתתפותן בסדנא (ניו יורק טיימס, 11 ביוני 2019). בתגובה אמר דובר הממשלה הפלסטינית כי הממשלה מצרה על כך שמצרים וירדן הודיעו כי ישתתפו בסדנא וקרא לכל המדינות שלא להשתתף . הוא הודה ללבנון בשם הממשלה לאחר ששר החוץ הלבנוני הצהיר כי לבנון לא תשתתף בסדנא (עמוד הפייסבוק של אבראהים מלחם, 12 ביוני 2019).
  • במסגרת צעדי המחאה הוכרז על שורה של אירועי מחאה ביהודה, שומרון, רצועת עזה ובמדינות נוספות. נציבות הגיוס והארגון של פתח פרסמה הודעה לפיה ב-24 ביוני 2019 תתקיימנה תהלוכות ברחבי יהודה ושמרון בהשתתפות הארגונים ופעילי החברה האזרחית לאות התנגדות לוועידה בבחריין. ב-25 ביוני 2019 תתקיים שביתה כללית (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 15 ביוני 2019; אתר נציבות הגיוס והארגון של פתח, 16 ביוני 2019)[3]. יום לאחר מכן פורסם כי לא תתקיים שביתה כללית בשל בחינות הבגרות המתקיימות באותו יום אך תהיה הסלמה של העימותים (דף הפייסבוק של ראש לשכת ההסברה בנציבות הגיוס והארגון של פתח, מניר אלג’אע’וב, 16 ביוני 2019 )
  • ברשתות החברתיות הושק האשטאג #תוכשל-סדנת-בחריין. “מקורות פלסטינים בכירים” חשפו כי מתנהלים מאמצים לערוך כינוס מקביל לסדנא בבירות שבו תוכרז עמדה פלסטינית משותפת במסגרת זאת ביקר בלבנון עזאם אלאחמד חבר הועד המרכזי של פתח ונועד עם בכירי הממשל הלבנוני. כמו כן מתכוונת הנהגת פתח לערוך כנס מקביל בראמאללה (אלנשרה, 17 ביוני 2019).

הודעה של חמאס בלבנון בראש המודעה נכתב: "לא לעסקת המאה; תופל הוועידה בבחריין"
(דף הפייסבוק של PALINFO, 14 ביוני 2019)
הודעה של חמאס בלבנון בראש המודעה נכתב: “לא לעסקת המאה; תופל הוועידה בבחריין”
(דף הפייסבוק של PALINFO, 14 ביוני 2019)

  • להלן מספר פעילויות והתבטאויות פלסטיניות נוספות בנושא:
    • במהלך כינוס מיוחד בנושא של הועד הפועל של אש”ף הודגשה ההתנגדות הפלסטינית לקיומה של הסדנא בבחריין וחשיבות “הפעילויות העממיות” והציבוריות שתתקיימנה במקביל לסדנא. הוועד הפועל של אש”ף קרא למדינות ערב לדבוק ביוזמת השלום הערבית ללא שינויים או תיקונים ובהחלטות שהתקבלו בוועדות הפסגה השונות (דניא אלוטן, 13 ביוני 2019).
    • בתום ישיבת המועצה המהפכנית של פתח אמר מאג’ד אלפתיאני, מזכיר המועצה המהפכנית, כי המועצה צריכה להוביל את המאבק נגד ה”מזימה הגדולה” נגד הפלסטינים. הוא הביע התנגדותו לעסקת המאה ולסדנא הכלכלית בבחריין וקרא להחרימה. הוא קרא לפלסטינים שלא להסתפק בהודעות גינוי ולהקדיש את 26-24 ביוני לפלסטין וירושלים להביע התנגדות (ופא, 12 ביוני 2019).
    • לדברי חסין אלשיח’, השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, מטרת הסדנא בבחריין היא לשלול את מקור הסמכות של תהליך השלום ולנטרל את יוזמת השלום הערבית. לדבריו לאור היעדרות הפלסטינים מהסדנא תהיה זו “חתונה ללא חתן”. יחד עם זאת ציין כי הפלסטינים מגלים הבנה כלפי בחריין ומדינות ערב הצפויות להשתתף בסדנא מאחר שהן מחויבות לחלוטין להשגת זכויות הפלסטינים בהתאם להחלטות הבינלאומיות ולוועידות הפסגה הערביות (PNN, 17 ביוני 2019) .
    • ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, קרא לארגונים ולציבור הפלסטיני לצאת לנקודות חיכוך עם ישראל במועד כינוס הסדנא בבחריין ולקיים “התנגדות עממית” מול קידום עסקת המאה. הוא גם קרא לשביתה כללית ב-25 ביוני 2019 במחאה על קידום העסקה (אלאקצא, 13 בוני 2019).
 כרזה בדף הפייסבוק הרשמי של פתח: לא למכירת הסוגיה הפלסטינית בוועידות מגוחכות. #תופל_ועידת_בחריין (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 17 ביוני 2019).     קריקטורה נגד הוועידה בבחריין (דף הפייסבוק של הקריקטוריסט העזתי אסמאעיל אלבזם, 12 ביוני 2019)
מימין: כרזה בדף הפייסבוק הרשמי של פתח: לא למכירת הסוגיה הפלסטינית בוועידות מגוחכות. #תופל_ועידת_בחריין (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 17 ביוני 2019). משמאל: קריקטורה נגד הוועידה בבחריין (דף הפייסבוק של הקריקטוריסט העזתי אסמאעיל אלבזם, 12 ביוני 2019)
הצטרפות הרשות הפלסטינית לארגונים בינלאומיים
  • במסגרת הפעילות הפלסטינית להצטרפות לארגונים בינלאומיים חתם צלאח עבד אלשאפי, הנציג הפלסטיני בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, עם מנכ”ל הסוכנות על הסכם פיקוח בשם “מדינת פלסטין”. לדברי אלשאפי פלסטין תמשיך לנהוג באחריות בזירה הבינלאומית. יוזכר כי הרשות הפלסטינית הצטרפה האמנה למניעת תפוצת נשק גרעיני בשנת 2015.
סוגיית קבלת כספי הסילוקין מישראל
  • בישיבת הממשלה שהתקיימה ב-17 ביוני 2019 הביע מחמד אשתיה, ראש הממשלה, פעם נוספת את סירובה של ההנהגה הפלסטינית לקבל את כספי הסילוקין לאחר הקיזוז הישראלי ואת התנגדותה להגדיר את הפלסטינים היושבים בבתי הכלא בישראל כטרוריסטים (ברשות הפלסטינית הם מוגדרים כ”עצורים”) (ופא, 17 ביוני 2019).
  • חסין אלשיח’, השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חזר והדגיש כי הרשות הפלסטינית תשלם את המשכורות למשפחות השהידים גם במחיר קריסת הרשות. לדבריו פנתה הרשות למדינות ערב בבקשה לקבלת סיוע (PNN, 17 ביוני 2019).
  • איחוד משפחות השהידים ברצועת עזה אשר הרשות קיזזה מהמענקים שלהן, הודיעה כי איראן תספק את המענק למשפחות השהידים והפצועים בימים הקרובים. לדבריהם המענק יתקבל לאחר שישלח מסרון למשפחות ובו פרטי התשלום. על חלוקת הכספים יפקח מוסד שהיד פלסטין. לדבריהם סכום המענק יהיה 651,000 דולרים והוא יחולק ל-1,540 משפחות (200 דולרים למשפחות שהיד רווק ו-600 דולרים למשפחת שהיד נשוי (אלרסאלה.נט, 16 ביוני 2019).

[1] בהודעת הסיכום של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה" בתום הפעילויות כונה יום השישי הזה בשם "הגדה לא תהפוך ליהודית אלא נגן עליה בדמנו" (דף הפייסבוק של הית'ם אלאשקר, חבר ההנהגה המרכזית של תנועת ההתנגדות העממית וראש לשכת ההסברה שלה, 15 ביוני 2019)
[2]
פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.
[3]
שיצוין כי לקריאה לקיום הפגנות מחאה ביהודה ושמרון ביום שישי 14 ביוני 2019 לא הייתה היענות גדולה ולהפגנה בראמאללה הגיעו כמה עשרות בודדות של פלסטינים בלבד. פעילות שתוכננה להתבצע בכפר ג'יביא בוטלה בשל חוסר היענות הציבור.