חדשות הטרור והסכסוך הישראלי- פלסטיני (26 ביוני – 2 ביולי 2019)

מפגינים פלסטיניים בצעדת השיבה במזרח מחנה הפליטים אלבריג' (דף הפייסבוק פלסטין פוסט, 28 ביוני 2019).

מפגינים פלסטיניים בצעדת השיבה במזרח מחנה הפליטים אלבריג' (דף הפייסבוק פלסטין פוסט, 28 ביוני 2019).

מפגינים משליכים בקבוקי תבערה על כוח צה

מפגינים משליכים בקבוקי תבערה על כוח צה"ל סמוך לגדר הביטחון במזרח ח'אן יונס (חשבון הטוויטר QUDSN, 28 ביוני 2019)

מפגינים מציתים צמיגים במהלך העימותים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 28 ביוני 2019)

מפגינים מציתים צמיגים במהלך העימותים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 28 ביוני 2019)

פעילי יחידת ברק עם בלוני תבערה טרום שיגור. אחד הפעילים בתמונה אוחז בשלט של פלוגות ירושלים- גדוד (שכונת) אלזיתון (בעזה) בו ככל הנראה אחד מפעילי הארגון שנהרגו (פאלטודי, 27 ביוני 2019)

פעילי יחידת ברק עם בלוני תבערה טרום שיגור. אחד הפעילים בתמונה אוחז בשלט של פלוגות ירושלים- גדוד (שכונת) אלזיתון (בעזה) בו ככל הנראה אחד מפעילי הארגון שנהרגו (פאלטודי, 27 ביוני 2019)

כיבוי שריפה בעוטף עזה (יערן קק

כיבוי שריפה בעוטף עזה (יערן קק"ל, משה ברוכי, 27 ביוני 2019)

שריפה ביער בארי בעקבות שיגור בלון תבערה (יערן קק

שריפה ביער בארי בעקבות שיגור בלון תבערה (יערן קק"ל, משה ברוכי, 28 ביוני 2019).

שריפת התמונות (חשבון הטוויטר QUDSN, 25 ביוני 2019)

שריפת התמונות (חשבון הטוויטר QUDSN, 25 ביוני 2019)

מפגינים עם תמונותיהם של הנשיא דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בתהלוכה בח'אן יונס (דף הפייסבוק של העיתונאית מרים אבו דקה, 26 ביוני 2019).

מפגינים עם תמונותיהם של הנשיא דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בתהלוכה בח'אן יונס (דף הפייסבוק של העיתונאית מרים אבו דקה, 26 ביוני 2019).

  • ביום שישי 28 ביוני 2019 התקיימה צעדת השיבה בהשתתפות כ-7,000 מפגינים פלסטינים. גם השבוע הופגנה האלימות “השגרתית” בקרבת הגדר: כמה עשרות מפגינים השליכו מטענים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות צה”ל, ניסו לחבל בגדר וביצעו מספר ניסיונות לחצות את גדר הגבול.
  • היקף שיגור בלוני הנפץ והתבערה לעבר ישראל היה גבוה במיוחד (סה”כ אותרו למעלה ממאה שריפות). השיגורים לוו באיומים כי בכוונת מפריחי הבלונים להפוך את אזור עוטף עזה ל”בלתי ראוי למחיה”. בעקבות הידיעות על ההבנות המחודשות, חלה ירידה בכמות השיגורים, אך טרור הבלונים לא הגיע לקיצו והשיגורים עדיין נמשכים, אם כי בהיקף נמוך יותר.
  • ב-27 ביוני 2019 אישרה חמאס כי הגיעה להבנות מחודשות עם ישראל בתיווך מצרים והאו”ם (בישראל לא התייחסו רשמית לכך). נמסר, כי ישראל התחייבה לשוב ולספק דלק לרצועה להגדיל את מרחב הדיג ל-15 מיילים ימיים. נמסר שמשלחת מצרית עומדת להגיע לרצועה בימים הקרובים, ככל הנראה כדי לקדם את יישום ההבנות. הפלסטינים ממשיכים לאיים על ישראל כי אם היא לא תבצע את מחויבויותיה יוביל הדבר להסלמה חמורה.
  • במזרח ירושלים התקיימו הפרות סדר בעסאויה במהלכן נורה ונהרג אחד המשתתפים, שירה זיקוקים לעבר כוחות הביטחון הישראליים. נמסר כי ההרוג היה פעיל החזית הדמוקרטית (הגם שגופתו נעטפה בדגל חמאס) וכי הוא ריצה במצטבר ארבע שנות מאסר בישראל. גם בני משפחתו (אביו ואחותו) נעצרו בעבר על ידי ישראל. בעקבות מותו התעצמו הפרות הסדר. דוברים מטעם הרשות שיבחו את “עמידתם האיתנה” של תושבי מזרח ירושלים וגינו את “תוקפנותה” של ישראל.
צעדת השיבה ברצועת עזה ( 28 ביוני 2019)
  • ביום שישי 28 ביוני 2019 התקיימה צעדת השיבה תחת הסיסמא “תכשל סדנת בחריין”. בצעדה השתתפו כ-7,000 מפגינים פלסטינים, בחמשת מחנות השיבה. כמה עשרות מפגינים שהתקרבו לגדר הביטחון השליכו מטענים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות צה”ל והבעירו צמיגים. כמו כן נרשמו מספר ניסיונות לחצות את גדר הביטחון. דובר משרד הבריאות ברצועה מסר, כי בצעדת השיבה נפצעו חמישים פלסטינים, (חשבון הטוויטר של ד”ר אשרף אלקדרה, 28 ביוני 2019).
  • בתום הפעילות הודיעה הרשות הלאומית העליונה לצעדות השיבה כי צעדות השיבה ושבירת המצור “ימשיכו לבעור” וקראה לציבור הפלסטיני להשתתף בצעדת השיבה הבאה שתערך ב-5 ביולי 2019 תחת הכותרת “באחדותנו תכשל המזימה”. נמסר כי הצעדה תערך לאות מחאה על תוצאות הוועידה בבחריין ובמסגרת ההתנגדות ל”עסקת המאה” (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה”, 28 ביוני 2019).

חבר הוועד המרכזי של החזית העממית, מאהר מזהר, מקריא את הודעת הרשות הלאומית העליונה בתום הפעילויות (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 29 ביוני 2019)
חבר הוועד המרכזי של החזית העממית, מאהר מזהר, מקריא את הודעת הרשות הלאומית העליונה בתום הפעילויות (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 29 ביוני 2019)

טרור הבלונים
  • במהלך השבוע שחלף היקף שיגור בלוני התבערה והנפץ לעבר שטח ישראל היה גבוה ובמקביל גדל מספר השריפות ביישובי עוטף עזה. סה”כ אותרו במהלך השבוע למעלה ממאה שריפות. פעילות שיגור הבלונים גברה בעיקר במהלך שני ימי הסדנא הכלכלית בבחריין. בכמה מקרים נמצאו חומרי נפץ שחוברו לבלונים. יחידות שיגור הבלונים השונות ציינו, כי הן ממשיכות בפעילותן ואף איימו להרחיבן בציינן כי הן לא יורתעו מאיומי ישראל לפגוע במפריחי הבלונים. היחידות אף הזהירו את תושבי עוטף עזה כי בכוונתן להפוך את האזור ל”בלתי ראוי למחייה” (דף הפייסבוק של יחידת ברק ג’האדית, 26 , 28 ביוני 2019).
  • בעקבות הפרסומים בתקשורת הפלסטינית כי סוכמו הבנות חדשות עם ישראל (ראו בהמשך), פרסמה יחידת בני אלזוארי ברפיח הודעה לפיה הם החליטו להפסיק את שיגורי בלוני הנפץ והתבערה לעבר ישראל במטרה לתת לישראל הזדמנות ליישם את ההבנות (דף הפייסבוק של יחידת בני אלזוארי ברפיח, 30 ביוני 2019). מנגד, יחידת ברק של הג’האד האסלאמי בפלסטין הודיעה, כי למרות טענות ישראל להסכם הבנות רגיעה והפסקת שיגור הבלונים, היא תמשיך בשיגורים וכי לא הגיעו אליה הוראות להפסיקם מטעם הנהגת רשות צעדות השיבה. היחידה איימה כי היא תהפוך את עוטף עזה ל”אפר שחור” (דף הפייסבוק של יחידת ברק של הג’האד האסלאמי, 28 ביוני 2019). מכל מקום בשטח אותרה ירידה בכמות השיגורים ועמה ירידה בכמות השריפות אך התופעה עדיין לא באה לקיצה והשיגורים עדיין נמשכים.
יחידת ברק של הג'האד האסלאמי בפלסטין במסר מאיים לישראל. בתמונה חומרי נפץ מוכנים לשיגור (דף הפייסבוק של יחידת ברק של הג'האד האסלאמי, 28 ביוני 2019).     פעילי יחידת ברק עם בלוני תבערה טרום שיגור. אחד הפעילים בתמונה אוחז בשלט של פלוגות ירושלים- גדוד (שכונת) אלזיתון (בעזה) בו ככל הנראה אחד מפעילי הארגון שנהרגו (פאלטודי, 27 ביוני 2019)
מימין: יחידת ברק של הג’האד האסלאמי בפלסטין במסר מאיים לישראל. בתמונה חומרי נפץ מוכנים לשיגור (דף הפייסבוק של יחידת ברק של הג’האד האסלאמי, 28 ביוני 2019). משמאל: פעילי יחידת ברק עם בלוני תבערה טרום שיגור. אחד הפעילים בתמונה אוחז בשלט של פלוגות ירושלים- גדוד (שכונת) אלזיתון (בעזה) בו ככל הנראה אחד מפעילי הארגון שנהרגו (פאלטודי, 27 ביוני 2019)
  • להלן אירועים מרכזיים:
    • ב-1 ביולי 2019 נמצא חפץ חשוד כנושא חומר נפץ, שהשתחרר ככל הנראה מבלון, בכניסה לבית בישוב במועצה האזורית אשכול. דיירי הבית דיווחו על כך וחבלן משטרה נטרל אותו. לא נגרם נזק (דוברות המועצה האזורית אשכול, 1 ביולי 2019).
    • ב-30 ביוני 2019 אותרו שתי שריפות בעוטף עזה.
    • ב-29 ביוני 2019 אותרו שתי שריפות בעוטף עזה. חוקרי דליקות קבעו כי הן נגרמו כתוצאה מבלוני תבערה (אלי כהן דובר כבאות והצלה מחוז דרום, 29 ביוני 2019).
    • ב-28 ביוני 2019 – טיפלו צוותי כיבוי והצלה ב-14 שריפות באזור עוטף עזה כל השריפות פרצו כתוצאה מבלוני תבערה (אלי כהן דובר כבאות והצלה מחוז דרום, 28 ביוני 2019). כמו כן אותר צרור בלונים גדול בשטח המועצה האזורית אשכול אליו חובר חפץ חשוד. לחפץ חובר ספר בעברית. בבדיקה של כוחות הביטחון עלה כי הספר היה ממולכד (המועצה האזורית אשכול, 28 ביוני 2019).

מקבץ בלונים אליהם חובר ספר ממולכד אשר נחת בשטח מועצה אזורית אשכול
 (דוברות אשכול, 28 ביוני 2019)
מקבץ בלונים אליהם חובר ספר ממולכד אשר נחת בשטח מועצה אזורית אשכול (דוברות אשכול, 28 ביוני 2019)

  • ב-27 ביוני 2019 טיפלו צוותי כיבוי ב-17 שריפות. לאחר חקירה הוברר, כי כל השריפות נגרמו כתוצאה מבלוני תבערה (אלי כהן דובר כבאות והצלה מחוז דרום, 27 ביוני 2019). הפלסטינים הציגו תמונה של רחפן שלדבריהם הם שיגרו לעבר ישראל.
  • ב-26 ביוני 2019 טיפלו צוותי כיבוי ב-19 שריפות שנגרמו כתוצאה משיגור בלוני תבערה (אלי כהן דובר כבאות והצלה מחוז דרום, 27 ביוני 2019).
  • ב-25 ביוני 2019 אותרו עשר שריפות. חמאס גם דיווחו על שיגור רחפן נפץ לשטח ישראל.
  • בהתייחסו לטרור הבלונים אמר טלאל אבו ט’ריפה, חבר לשכה המדינית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין, כי לא התקבלה החלטה מצד הרשות להפעיל את “האמצעים הגסים” (בלוני תבערה ויחידות ההטרדה הלילית) בגבול המזרחי של הרצועה, וכי הפעלת האמצעים הללו הן יוזמות אינדיבידואליות של הצעירים “המהפכנים”, משום שהם אינם חשים שום התקדמות של ממש ביישום ההבנות שהושגו בין ארגוני “ההתנגדות” לישראל (פאלטודיי, 27 ביוני 2019).
שריפות בעוטף עזה במהלך השבוע האחרון
(על פי נתוני דוברות כיבוי והצלה מחוז דרום)

שריפות בעוטף עזה במהלך השבוע האחרון (על פי נתוני דוברות כיבוי והצלה מחוז דרום)

סוגיית ההרגעה
  • ב-27 ביוני 2019 לאחר שבוע שבו הוצתו כמאה שרפות על ידי בלוני תבערה ונפץ, אישרה חמאס כי היא וישראל הגיעו להבנות מחודשות בתיווך מצרים והאו”ם. על פי הדיווחים התחייבה ישראל במסגרת ההסכם לשוב לספק דלק לרצועה. זאת, לאחר שהפסיקה את האספקה כתגובה להמשך הפרחת הבלונים. כמו כן הוגדל מרחב הדיג ל-15 מיילים ימיים. על פי הדיווחים התחייבה חמאס שלא להפריח בלונים ולמנוע התקרבות מפגינים לגדר הביטחון . כמו כן נטען כי ישראל התחייבה להימנע מירי אש חיה לעבר המפגינים (סוא, 29 ביוני 2019). נמסר כי משלחת מצרית עומדת להגיע לרצועת עזה בימים הקרובים. בישראל לא התייחסו רשמית להרגעה ולתנאיה.
  • בהתייחס להבנות החדשות אמר עבד אללטיף אלקנוע, דובר חמאס, ציין כי הושקעו מאמצים מטעם מצרים והאו”ם אשר הביאו את ישראל להתחייב לקיים את ההבנות. לדבריו במסגרת ההבנות הופסקה הפרחת בלוני התבערה לעבר עוטף עזה (דניא אלוטן, 29 ביוני 2019). מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי ישראל תמיד מפרה את ההסכמים וההתחייבויות עם “ההתנגדות” . אלזהאר הדגיש, כי “ההתנגדות” לא תיפול בפח “הקרבות השוליים”, אשר באמצעותם מנסה ישראל להתיש אותם (פלסטין אליום, 28 ביוני 2019).
  • מכל מקום, ישראל והפלסטינים מגלים ספקנות לגבי סיכויי יישום ההבנות. מקורות פלסטינים ציינו כי הארגונים הפלסטינים לא הודיעו על שהגיעו להסכם רגיעה עם ישראל מכיוון שהוא נמצא עתה ב”תקופת מבחן”. לדברי המקורות לוקחת “ההתנגדות” בחשבון אפשרות שישראל תיסוג בשנית מההתחייבויות להבנות או שתנסה לסחוט את “ההתנגדות” בסוגיות נוספות הנוגעות לחייהם של התושבים ברצועה( מלבד מרחב הדיג וסוגיית החשמל). המקורות הפלסטינים הוסיפו כי המתווכים עודכנו שאם ישראל תתחמק מהבטחותיה הדבר יוביל להסלמה חמורה ברצועה וכן תהיינה “תגובות עממיות חריפות” באזור הגבול. הזרועות הצבאיות של הארגונים (למעט הזרוע הצבאית של חמאס) הודיעו כי הן שומרות על ערנות ועל כוננות גבוהה והדגישו, כי הן אינן משתפות פעולה עם מצב הרגיעה (אלאח’באר, 29 ביוני 2019).
  • בהקשר זה פרסם גוף ההסברה של הזרוע הצבאית של חזית הדמוקרטית תמונות של לוחמיה יחד עם פעילי הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין. הזרועות הבהירו כי השמירה על הגבולות נועדה לעקוב אחר פעולות צה”ל ולהדוף כל ניסיון חדירה שלו. הם הדגישו את הכוננות הגבוהה בה הם מצויים ואת העובדה, כי הן אינן משתפות פעולה עם מצב הרגיעה מכיוון שישראל ממשיכה להפר את ההבנות האחרונות שהושגו (סוא, qassem.net, 29 ביוני 2019).
פעילי  גדודי ההתנגדות הלאומית ופלוגות ירושלים במשימות משותפות (qassem.net, 29 ביוני 2019)    פעילי  גדודי ההתנגדות הלאומית ופלוגות ירושלים במשימות משותפות (qassem.net, 29 ביוני 2019)
פעילי גדודי ההתנגדות הלאומית ופלוגות ירושלים במשימות משותפות (qassem.net, 29 ביוני 2019)
ירי רקטות לעבר ישראל
  • במהלך השבוע לא אותר ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל.
ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך חודשי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך רב שנתי

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך רב שנתי

ניסיונות לחצות את גדר הביטחון
  • בליל 29-28 ביוני 2019 עצרו חיילי צה”ל שני חשודים סמוך לגדר הביטחון בצפון רצועת עזה. ברשות החשודים נמצאו שתי סכינים. החשודים הועברו לחקירה (דובר צה”ל, 29 ביוני 2019). שני חשודים נוספים נתפסו בצפון רצועת עזה ב-27 ביוני 2019 השניים נשאו סכינים (דובר צה”ל, 27 ביוני 2019).
פלסטיני נהרג מירי כוחות הביטחון הישראליים במהלך הפרות סדר בעסאויה
  • ב-28 ביוני 2019, במהלך הפרות סדר בעסאויה (שכונה במזרח ירושלים), שיגר אחד המשתתפים בעימותים זיקוקים לעבר כוחות הביטחון הישראליים. המפגין נורה ונהרג. החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין הודיעה על מותו של מחמד סמיר עביד, בן 21 (מען, 27 ביוני 2019). נמסר, כי מחמד סמיר עביד שהיה פעיל החזית הדמוקרטית, ריצה במצטבר ארבע שנות מאסר בישראל. הוא שוחרר ממאסרו האחרון בשנת 2018, לאחר שריצה עשרים חודשי מאסר באשמת השתתפות בפעילויות “התנגדות עממית” (קרי, טרור עממי) והשתייכות לחזית הדמוקרטית. בהודעה נמסר, כי גם אביו, סמיר עביד, ואחותו סנדס נעצרו בעבר בידי ישראל (דף הפייסבוק של לשכת ההסברה המרכזית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין בדמשק, 28 ביוני 2019).
הודעת אבל  מטעם החזית הדמוקרטית על מותו של "שהיד ההתנגדות לעסקת המאה וההגנה על ירושלים מהישראליזציה והייהוד" (דף הפייסבוק של לשכת ההסברה המרכזית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין בדמשק, 29 ביוני 2019).     משלחת רשמית פלסטינית מוסרת תנחומים בשמם של אבו מאזן וראש הממשלה הפלסטיני מחמד אשתיה למשפחת עביד.  המשלחת כללה, בין השאר את מופתי ירושלים והרשות, שיח' מחמד חסין והשר לענייני ירושלים ברשות, פאדי אלהדמי, שנעצר השבוע על ידי ישראל (דף הפייסבוק של המשרד לענייני ירושלים ברשות, 30 ביוני 2019)
מימין: הודעת אבל מטעם החזית הדמוקרטית על מותו של “שהיד ההתנגדות לעסקת המאה וההגנה על ירושלים מהישראליזציה והייהוד” (דף הפייסבוק של לשכת ההסברה המרכזית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין בדמשק, 29 ביוני 2019). משמאל: משלחת רשמית פלסטינית מוסרת תנחומים בשמם של אבו מאזן וראש הממשלה הפלסטיני מחמד אשתיה למשפחת עביד. המשלחת כללה, בין השאר את מופתי ירושלים והרשות, שיח’ מחמד חסין והשר לענייני ירושלים ברשות, פאדי אלהדמי, שנעצר השבוע על ידי ישראל (דף הפייסבוק של המשרד לענייני ירושלים ברשות, 30 ביוני 2019)
  • בעקבות מותו של המפגין פרצו בעסאויה עימותים נרחבים בין הפלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים. בעימותים נפצעו כמה עשרות מפגינים באורח קל. כעשרים מפגינים נעצרו. יומיים לאחר מכן לאחר נערכה הלווייתו של מחמד עביד. גופתו נעטפה בדגלי חמאס. לאחר ההלוויה פרצו עימותים נוספים עם כוחות הביטחון הישראליים כאשר פלסטינים רעולי פנים יידו אבנים ושיגרו זיקוקים (דוברות משטרת ירושלים, 1 ביולי 2019).

גופתו של מחמד עביד עטופה בדגל חמאס ועל מצחו סרט  של התנועה
 (דף הפייסבוק של צלם העיתונות מירושלים מחמד קארוט אדכידכ, 1 ביולי 2019)
גופתו של מחמד עביד עטופה בדגל חמאס ועל מצחו סרט של התנועה (דף הפייסבוק של צלם העיתונות מירושלים מחמד קארוט אדכידכ, 1 ביולי 2019)

  • הריגתו של הצעיר מעסאויה עוררה גל תגובות נזעמות מצד הפלסטינים. חלקם עודדו את תושבי יהודה ושומרון להגיב באמצעות הסלמת האלימות והטרור:
    • בישיבה השבועית של ממשלת הרשות שיבח מחמד אשתיה, ראש הממשלה, את עמידתם האיתנה של תושבי ירושלים, עיסאויה, סלואן וצור באהר לאור התוקפנות הישראלית נגדם (ופא, 1 ביולי 2019).
    • משרד החוץ והמהגרים של הרשות הפלסטינית גינה את “התוקפנות המתמשכת” של ישראל נגד ירושלים בכלל ונגד הכפר עסאויה בפרט והביע צער על כך שהקהילה הבינלאומית עוברת בשתיקה על פעולות אלה (ופא, 29 ביוני 2019).
    • פוזי ברהום, דובר חמאס, בירך את עמידתם האיתנה של תושבי עסאויה ואת האנתיפאדה שהם מבצעים הוא קרא להסלים את העימותים עם ישראל בכל הכוח (שהאב, 29 ביוני 2019). לדברי חאזם קאסם, דובר חמאס, מותו הוא תגובה לסדנא בבחרין (פלסטין אליום, 27 ביוני 2019).
    • צלאח אלברדאויל, חבר הלשכה המדינית של חמאס גינה את הפגיעה של ישראל בפלסטינים בירושלים. אלברדאויל שיבח את תושבי עסאויה וקרא לכל העם הפלסטיני בירושלים ובגדה להרחיב את העימותים עם כוחות צה”ל ועם המתנחלים (אתר חמאס, 30 ביוני 2019).
אירועים בשטח
  • ברחבי יהודה ושומרון נמשכו אירועי יידויי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה לעבר כוחות הביטחון ולעבר מטרות אזרחיות. בפעילות סיכול ומנע, שביצעו כוחות הביטחון הישראליים ברחבי יהודה ושומרון, נעצרו חשודים בפעילות טרור, נתפסו אמצעי לחימה תקניים ומאולתרים. להלן מספר אירועים בולטים :
    • 27 ביוני 2019– מספר פלסטינים השליכו בקבוקי תבערה לעבר כוח צבאי סמוך למחנה הפליטים אלערוב (צפונית לחברון). כוחות צה”ל ביצעו ירי לעבר החשודים (דובר צה”ל, 27 ביוני 2019).
    • 27 ביוני 2019 – במהלך פעילות מבצעית של כוחות צה”ל בעיר ג’נין הושלך מטען ובוצע ירי סמוך לכוח. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה”ל, 27 ביוני 2019).
    • 27 ביוני 2019 – במהלך פעילות כוחות צה”ל באזור טובאס (צפונית מזרחית לשכם) הושלכו מספר מטענים לעבר הכוח לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (דובר צה”ל, 27 ביוני 2019).
    • 25 ביוני 2019 – במהלך סריקות שביצעו כוחות צה”ל בעיר חברון ובכפר קטנה (צפונית מערבית לירושלים) תפסו הלוחמים עשרות אלפי שקלים שנועדו למטרות מימון טרור ((דובר צה”ל, 25 ביוני 2019).
פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון[1]

פיגועים משמעותיים שבוצעו ביהודה ושומרון

המצב ההומניטארי ברצועה

חידוש אספקת החשמל

  • לאחר חידוש ההבנות עם ישראל וחידוש העברת הדלק לרצועת עזה הודיעה חברת החשמל על חזרה לפעילות של הגנרטור השלישי בתחנת הכוח (צפא, 28 ביוני 2019). מחמד ת’אבת, אחראי יחסי ציבור וההסברה בתחנת הכוח, אמר כי לאחר חזרתו לעבודה של הגנרטור השלישי חל שיפור באספקת החשמל וכי האספקה תעמוד עתה על שמונה שעות ברציפות ושמונה שעות של ניתוק (אלרסאלה.נט, 30 ביוני 2019).

משלחת רפואית ברצועת עזה

  • ישראל אישרה כניסה של משלחת רפואית בינלאומית לרצועת עזה. המשלחת, שכללה 16 רופאים מרחבי העולם, פעלה בבתי החולים ברצועה והם ביצעו עשרות ניתוחים וטיפולים מורכבים. כמו כן העבירה המשלחת הכשרות לרופאים מקומיים. חברי המשלחת הביאו עמם לרצועת עזה תרופות וציוד רפואי בשווי מיליון שקלים. האישור לכניסת חברי המשלחת ניתן במסגרת מדיניות ישראל לאפשר סיוע רפואי לאוכלוסיית רצועת עזה (דף הפייסבוק של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 30 ביוני 2019).

מצבה הכספי של אונר”א

  • במהלך כינוס המדינות התורמות לאונר”א בניו יורק אמר פייר כרינבול, הנציב הכללי של אונר”א, כי מספר מדינות התחייבו לסייע כלכלית לאונר”א וכי כרגע מוערכות התרומות בסכום של 110 מיליון דולרים . הוא ציין כי מדינות נוספות הבטיחו לסייע בשלב מאוחר יותר. בריטניה הודיעה כי תרחיב את הסיוע ותרומתה במהלך שנת 2020-2019 תעמוד על סכום של 85.5 מיליון דולרים , האיחוד האירופאי הודיע כי יתרום 21 מיליון (ופא, 25 ביוני 2019). שגריר תורכיה באו”ם הודיע כי תורכיה תתרום עשרה מיליון דולרים (אנטוליה, 26 ביוני 2019).
המשך תגובות על רקע ההתנגדות לקיום הסדנא הכלכלית בבחריין
  • עם תום שני ימי הדיונים בסדנא הכלכלית בבחריין ציינו דוברי הרשות הפלסטינית כי הועידה נכשלה. מחמוד אלעאלול, סגן יו”ר פתח, ציין כי רצונם של הפלסטינים ועמדתם ניצחו בסדנא וכי “עסקת המאה” עומדת להיכשל. אלעאלול ציין את הנוכחות הדלה בבחריין אשר לדבריו מהווה לקח חשוב עבור ארה”ב לפיו לעם הפלסטיני עמדה ברורה שלא ניתן להתעלם ממנה. מחמד אשתיה, ראש הממשלה הפלסטיני, אמר כי ההצעות שעלו במהלך הסדנא הכלכלית בבחריין “מנותקות מהמציאות” וכי אי אפשר שהן יתגבשו לכדי תכנית מדינית. גינויים נשמעו גם מצד דוברי חמאס ושאר ארגוני הטרור.
  • בשטח נמשכו המחאות העממיות. במקביל לקיום הסדנא בבחריין התקיימו ב-27 ביוני 2019 עצרות והפגנות ברחבי והודה, שומרון ורצועת עזה. הרשות הלאומית העליונה לצעדות השיבה ערכה ב-26 ביוני 2019 בשעות אחר הצהרים הפגנה במחנה השיבה מזרחית לשג’אעיה. כמה מאות מפגינים הגיעו לאזור גדר הביטחון במהלך האירועים הושחתה גדר הביטחון, הובערו צמיגים והושלכו מטענים ואבנים. מספר מפגינים ניסו לחצות את גדר הביטחון .
 ההפגנה בבית לחם (חשבון הטוויטר QUDSN, 25 ביוני 2019).    הפגנה בשכם בהשתתפותו של בכיר פתח מחמוד אלעאלול (דף הפייסבוק הרשמי של 'פתח', 25 ביוני 2019)
מימין: ההפגנה בבית לחם (חשבון הטוויטר QUDSN, 25 ביוני 2019). משמאל: הפגנה בשכם בהשתתפותו של בכיר פתח מחמוד אלעאלול (דף הפייסבוק הרשמי של ‘פתח’, 25 ביוני 2019)
  • בעזה יצאה צעדה ממטה אונר”א וצעדה לכיוון מטה האו”ם בעיר עזה. בצעדה השתתפו גם אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ויחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה. במהלך הצעדה גינה הניה את קיומה של הסדנא וטען כי הכספים אשר נועדו לסייע לעם הפלסטיני אינם יכולים לבוא על חשבון ירושלים, “זכות השיבה” או “ההתנגדות הפלסטינית” הנתמכת על ידי “ההתנגדות” בדרום לבנון (קרי חזבאללה). לדבריו ניסיונותיה של ארה”ב להגדיר מחדש את רשימת האויבים של מדינות ערב ולהפוך את איראן לאויבת במקום ישראל לא יצליחו (אתר חמאס, 25 ביוני 2019).
הניה ואלסנואר בתהלוכה בעיר עזה. ניתן לראות את אלסנואר אוחז בידו של עמאד אלאע'א, חבר וועד ההנהגה העליון של פתח ברצועת עזה (חשבון הטוויטר של מחלקת ההסברה בלשכתו של אסמאעיל הניה, 26 ביוני 2019)     קריקטורה שבה פתח וחמאס מהוות שתי זרועות של המפצח שמפצח את אגוז "עסקת המאה"(דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 25 ביוני 2019)
הניה ואלסנואר בתהלוכה בעיר עזה. ניתן לראות את אלסנואר אוחז בידו של עמאד אלאע’א, חבר וועד ההנהגה העליון של פתח ברצועת עזה (חשבון הטוויטר של מחלקת ההסברה בלשכתו של אסמאעיל הניה, 26 ביוני 2019) משמאל: קריקטורה שבה פתח וחמאס מהוות שתי זרועות של המפצח שמפצח את אגוז “עסקת המאה”(דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 25 ביוני 2019)
מפגינים עם תמונותיהם של הנשיא דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין  נתניהו בתהלוכה בח'אן יונס
 (דף הפייסבוק של העיתונאית מרים אבו דקה, 26 ביוני 2019).    שריפת התמונות (חשבון הטוויטר QUDSN, 25 ביוני 2019)
מימין: מפגינים עם תמונותיהם של הנשיא דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בתהלוכה בח’אן יונס (דף הפייסבוק של העיתונאית מרים אבו דקה, 26 ביוני 2019). משמאל: שריפת התמונות (חשבון הטוויטר QUDSN, 25 ביוני 2019)
  • סוכנות הידיעות צפא דיווחה, כי למרות ההתנגדות הפלסטינית השתתפו בסדנא הכלכלית בבחריין 12 פלסטינים, חלקם אנשי עסקים (צפא, 1 ביולי 2019). לדברי “גורם בטחוני פלסטיני” קיבלה הרשות הפלסטינית החלטה לעצור כל פלסטיני שהשתתף בסדנה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 29 ביוני 2019). ב-29 ביוני 2019 ביצעו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית שורה של מעצרים בחברון. בין העצורים צאלח אבו מיאלה איש עסקים פלסטיני מחברון שהשתתף בסדנא. מעצרו של אשרף ע’אנם, איש עסקים נוסף נכשל לאחר שהוא הצליח להימלט מביתו. מנגנוני הביטחון החרימו את המצלמות שבסביבת ביתו ואת מסמכיו (אמד, 29 ביוני 2019). לאחר יממה שוחרר צאלח אבו מיאלה שוחרר. האמריקאים הביעו את שביעות רצונם על שחרורו (חשבון הטוויטר של ג’יסון גרינבלאט, 29 ביוני 2019). גורם במשפחת אבו מיאלה מסר כי גורמים מערביים רמי דרג התערבו כדי להביא לשחרורו (סוכנות אנטוליה, 30 ביוני 2019).

ג'ייסון גרינבלט, שליח  הנשיא טראמפ למזרח התיכון,  מברך על שחרורו של צאלח אבו מיאלה 
(חשבון הטוויטר של גרינבלט, 30 ביוני 2019)
ג’ייסון גרינבלט, שליח הנשיא טראמפ למזרח התיכון, מברך על שחרורו של צאלח אבו מיאלה (חשבון הטוויטר של גרינבלט, 30 ביוני 2019)

תגובות פלסטיניות לפתיחת המנהרה בסילואן
  • ב-30 ביוני 2019 נערך בבריכת השילוח בירושלים טקס פתיחת “דרך עולי הרגל” בירושלים. בטקס נכחו דיוויד פרידמן שגריר ארה”ב בישראל וג’יסון גרינבלאט יועץ הנשיא טראמפ למשא ומתן בינלאומי והשליח המיוחד של ארה”ב למזרח התיכון. במסגרת “דרך עולי הרגל” נחנכה מנהרה העוברת מתחת לכפר סלואןן במזרח ירושלים.
  • פתיחת המנהרה בסילואן והשתתפות נציגים רשמיים מארה”ב בטקס עוררה תגובות פלסטיניות זועמות וגינויים חריפים. בישיבה השבועית של ממשלת הרשות גינה מחמד אשתיה, ראש הממשלה, את השתתפותו של נציגי ארה”ב בפתיחת המנהרה החדשה בירושלים ( ופא, 1 ביולי 2019). ברשתות החברתיות תיארו את פתיחת המנהרה כחלק מ”עסקת המאה”. להלן תגובות :
    • לשכת אבו מאזן פרסמה הודעה רשמית בה הזהירה מפני”ההשלכות המסוכנות” שינבעו מהחפירות שישראל עורכת בירושלים ובמיוחד אלה שבין סלואן למסגד אלאקצא. בהודעה נמסר כי אבו מאזן פרסם הנחיות שמטרתן להיאבק בהפרות הישראליות אשר סותרות את החוק הבינלאומי ואת זכויות הפלסטינים והמוסלמים (ופא, 30 ביוני 2019).
    • מחמוד אלהבאש, יועצו של אבו מאזן לענייני דת, גינה את השתתפותם של הנציגים האמריקאים בטקס ואמר כי זוהי תוקפנות ועבירה על החוק הבינלאומי שכן ירושלים היא עיר כבושה בעלת מורשת אסלאמית. אלהבאש ציין כי הם מקיימים מגעים עם ירדן לצורך נקיטת צעדים משותפים בנושא ( ופא, 30 ביוני 2019).
    • צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף, גינה את השתתפותם של שגריר ארה”ב בישראל והיועץ הנשיאותי בטקס פתיחת המנהרה וטען כי השתתפותם היא עלבון נוסף לחוק הבינלאומי (ופא, 30 ביוני 2019). עריקאת גם שלח מכתב רשמי למזכ”ל הליגה הערבית ומזכ”ל ארגון שיתוף הפעולה האסלאמי בדבר תוקפנותה של ישראל נגד העם הפלסטיני הוא קרא למדינות הערביות והאסלאמיות לנקוט בצעדים מידיים ולהטיל סנקציות על ישראל (ופא, 1 ביולי 2019).
    • חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי השתתפותם של הנציגים האמריקאים מוכיחה את תוקפנותה של ארה”ב נגד העם הפלסטיני ( אלקדס, 30 ביוני 2019). פאוזי ברהום, דובר חמאס, גינה את פתיחת המנהרה ואמר כי זהו “פשע” נוסף של ישראל נגד העם הפלסטיני. לדבריו האמריקאים שותפים בתוקפנות והם נותנים חסות לייהוד ולהתנחלויות (שהאב, 1 ביולי 2019).
מעצר השר לענייני ירושלים על ידי ישראל
  • ישראל עצרה ב-30 ביוני 2019 את פאדי אלהדמי, השר לענייני ירושלים בממשלה הפלסטינית בטענה, כי הוא הפר את הריבונות הישראלית לאחר שליווה, יחד עם בכירים פלסטינים נוספים, את נשיא צ’ילה בביקור במסגד אלאקצא. זמן קצר לאחר מעצרו הוא שוחרר ללא תנאים מגבילים. עורך דינו מסר, כי החקירה התמקדה בכך שאלהדמי פגע בריבונות הישראלית בסיור שערך במסגד אלאקצא עם נשיא צ’ילה (ופא, 30 ביוני 2019). אלהדמי הינו תושב מזרח ירושלים ומשמש בתפקיד כשר לענייני ירושלים ברשות מאז כינון הממשלה הפלסטינית החדשה, בראשות אשתיה, באפריל 2019.
  • הממשלה הפלסטינית גינתה את ישראל על מעצרו ודרשה לשחררו מידית (דניא אלוטן, 30 ביוני 2019). אבראהים מלחם, דובר הממשלה, טען, כי המעצר הוא חלק מניסיונות לצמצם את פעילות הרשות בירושלים. מחמד אשתיה ראש ממשלת הרשות קרא לקהילה הבינלאומית ולאיחוד האירופאי להפעיל לחץ על ישראל כדי להביא לשחרורו (ופא, 30 ביוני 2019).

השר לענייני ירושלים פאדי אלהדמי, מתלווה לביקורו של נשיא צ'ילה בהר הבית (יוטיוב, 27 ביוני 2019)
השר לענייני ירושלים פאדי אלהדמי, מתלווה לביקורו של נשיא צ’ילה בהר הבית 
(יוטיוב, 27 ביוני 2019)

צעדים להתנתקות כלכלית מישראל
  • ח’אלד אלעסילי השר לכלכלה לאומית פלסטינית הכריז על תחילת נקיטה בצעדים מעשיים להיפרדות כלכלית מישראל במסגרת זאת הפסיקה הממשלה את מתן ההפניות הרפואיות לבתי חולים בישראל והיא החלה להפנות חולים לירדן ולמצרים. לדבריו הם גם החלו לדון עם בתי חולים תורכיים בנושא. עוד אמר כי הם פונים עתה לשימוש באנרגיה חילופית כדי לוותר בהדרגה על אספקת החשמל מישראל וכי נחתם הסכם להפקת אנרגיה סולארית. כמו כן קיבלה הממשלה החלטה למנוע הכנסת מוצרים ישראליים לשווקים הפלסטינים (סוא, 1 ביולי 2019).
פתח מאדירה את זכרו של המחבל שביצע פיגוע ירי בו נהרגו שני ישראלים
  • בדף הפייסבוק הרשמי של פתח דווח כי עבאס זכי, חבר הוועד המרכזי של פתח, העניק בסיום תחרות של מועדון הרכיבה של חברון בעיר סלפית, אות הוקרה למשפחתו של עמר אבו לילא. כמו כן ביקר זכי בעיירה אלזאויה באתר בו מוקם מחדש בית המשפחה לאחר שנהרס על ידי כוחות הביטחון הישראליים (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 1 ביולי 2019). עמר אבו לילא ביצע ב-17 במרץ 2019 פיגוע ירי ודקירה בכיכר אריאל ובצומת גיתי אבישר בו נהרגו אזרח ישראלי וחייל צה”ל (דובר צה”ל, 24 באפריל 2019).
טקס ההוקרה שארגן עבאס זכי למשפחתו של עמר אבו לילא.     הביקור באתר בו מוקם מחדש בית המשפחה בעיירה אלזאויה (דף הפייסבוק של עבאס זכי, 1 ביולי 2019)
מימין: טקס ההוקרה שארגן עבאס זכי למשפחתו של עמר אבו לילא. משמאל: הביקור באתר בו מוקם מחדש בית המשפחה בעיירה אלזאויה (דף הפייסבוק של עבאס זכי, 1 ביולי 2019)

[1]פיגועים משמעותיים" מוגדרים על-ידינו כפיגועי ירי, דקירה, דריסה והטמנת מטענים או פיגועים משולבים. לא נכללים בהם יידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה.