מבט לאיראן

14–28 ביולי, 2019 מאת: ד"ר רז צימט
מחמד-ג'עפר אסדי, מפקד הכוחות האיראנים בסוריה לשעבר

מחמד-ג'עפר אסדי, מפקד הכוחות האיראנים בסוריה לשעבר

פגישת עבדאללהיאן עם הנשיא אסד (תסנים, 15 ביולי 2019)

פגישת עבדאללהיאן עם הנשיא אסד (תסנים, 15 ביולי 2019)

פגישת עבדאללהיאן עם חסן נצראללה (אלעאלם, 19 ביולי 2019)

פגישת עבדאללהיאן עם חסן נצראללה (אלעאלם, 19 ביולי 2019)

אבו-אלפצ'ל סראביאן, איש משמרות המהפכה שנהרג בעיראק (פארס, 20 ביולי 2019)

אבו-אלפצ'ל סראביאן, איש משמרות המהפכה שנהרג בעיראק (פארס, 20 ביולי 2019)

פגישת נשיא איראן עם ראש ממשלת עיראק (איסנ

פגישת נשיא איראן עם ראש ממשלת עיראק (איסנ"א, 22 ביולי 2019)

פגישת משלחת חמאס עם מנהיג איראן (תסנים, 22 ביולי 2019)

פגישת משלחת חמאס עם מנהיג איראן (תסנים, 22 ביולי 2019)

במוקד אירועי השבוע
  • מפקד הכוחות האיראנים לשעבר בסוריה חשף לראשונה פרטים מפגישת קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, עם נשיא רוסיה פוטין בקיץ 2015, במהלכה שכנע סלימאני את הנשיא פוטין להתערב במלחמת האזרחים בסוריה. בריאיון לסוכנות הידיעות תסנים אמר מחמד ג’עפר אסדי, כי סלימאני אמר לפוטין, כי סוריה היא המאחז האחרון של חזית המזרח ואם תיפול, לרוסיה לא יהיה כל ערך בעיני המערב.
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, יועצו המיוחד של יו”ר המג’לס לעניינים בינלאומיים, ביקר במחצית יולי 2019 בסוריה ובלבנון ונפגש עם בכירים בשתי המדינות, ובהם הנשיא אסד ומזכ”ל חזבאללה חסן נצראללה. בפגישתו עם עבדאללהיאן אמר נצראללה, כי האזור כולו יהיה מעורב במקרה של מלחמה בין איראן לארה”ב.
  • ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אלמהדי, הגיע ב-22 ביולי 2019 לביקור בטהראן ונפגש עם הנשיא רוחאני. בפגישה קרא נשיא איראן להאיץ את מימוש ההסכמים, שנחתמו בין שתי המדינות בתחומי התחבורה, המסחר, האנרגיה, התעשייה והבנקאות. ראש ממשלת עיראק הצהיר, כי עיראק לא תצטרף לעולם לסנקציות הכלכליות נגד איראן.
  • דובר “הגיוס העממי” (המיליציות העיראקיות) הכחיש נוכחות כוחות איראנים בבסיס אמרלי בצפון עיראק, שהותקף ב-19 ביולי 2019 ע”י כלי טיס בלתי מאויש. רשת אלערביה דיווחה, כי במחסן נשק שהותקף אוחסנו טילים בליסטיים ומשגרים איראנים וכי בין הפצועים וההרוגים היו גם אנשי משמרות המהפכה. בתוך כך דיווחה התקשורת האיראנית, כי איש משמרות המהפכה נהרג בקרב עם פעילי דאעש באזור אלעמארה שבדרום-מזרח עיראק.
  • משלחת בכירה של חמאס בראשות צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של הארגון, ביקרה בטהראן ונפגשה עם בכירים איראנים, בראשם מנהיג איראן ח’אמנהאי. הבכירים האיראנים שבו והדגישו את מחויבות איראן כלפי הפלסטינים והביעו תמיכה בהמשך “ההתנגדות” הפלסטינית. בפגישה עם מנהיג איראן הצהיר אלעארורי, כי חמאס תהיה קו ההגנה הראשון של איראן מול תוקפנות המערב.
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • בריאיון נרחב לסוכנות הידיעות האיראנית תסנים (15 ביולי 2019), התייחס מפקד הכוחות האיראנים בסוריה לשעבר, מחמד ג’עפר אסדי (Mohammad Jafar Asadi), לפגישה, שהתקיימה בקיץ 2015 בין מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, לנשיא רוסיה פוטין, בה שכנע סלימאני את הנשיא הרוסי להתערב במלחמת האזרחים בסוריה. אסדי, שהחליף בתפקידו בסוריה את חסין המדאני (Hossein Hamedani), שנהרג באוקטובר 2015 בחלב, ציין בריאיון, כי סלימאני אמר לנשיא רוסיה בפגישתם, שנמשכה למעלה משעתיים, כי סוריה היא המאחז האחרון של החזית המזרחית וכי אם תיפול, לרוסיה לא יהיה כל ערך בעיני המערב.
  • עוד ציין אסדי, כי אין ספק שההתערבות הרוסית במלחמת האזרחים הייתה יעילה וחיזקה את “חזית ההתנגדות”, אך מי שהציל את סוריה מלכתחילה היו אנשי צבא סוריה והיועצים הצבאיים האיראנים, שסייעו להם מראשית מלחמת האזרחים, כאשר המורדים הגיעו למרחק 400 מטר מארמון הנשיאות בדמשק. לדבריו, לא ניתן לומר שאלמלא הרוסים, לא היה מושג כל ניצחון. אסדי הוסיף, כי בחלק מהפעולות הצבאיות בסוריה התקיים תיאום בין היועצים האיראנים לבין הרוסים כדי למנוע פגיעת מטוסים רוסים בכוחות קרקע סורים או איראנים. בהתייחסו לשאלה בנוגע לאפשרות ל”שחרור רמת הגולן” בעתיד אמר אסדי, כי בעזרת האל גם הגולן וגם ירושלים ישוחררו בעתיד.
  • יועצו המיוחד של יו”ר המג’לס לעניינים בינלאומיים, חסין אמיר עבדאללהיאן (Hossein Amir Abdollahian), ביקר במחצית יולי 2019 בדמשק ונפגש עם בכירי הממשל הסורי, ובראשם הנשיא בשאר אסד ושר החוץ, וליד אלמעלם. בפגישותיו דן עבדאללהיאן עם הבכירים הסורים בהתפתחויות באזור, בהסלמה בין איראן לארה”ב ובחיזוק היחסים בין שתי המדינות. הנשיא אסד הדגיש בפגישתו עם יועץ יו”ר המג’לס את תמיכת ארצו באיראן לנוכח “האיומים והצעדים הבלתי-חוקיים של ארה”ב נגד העם האיראני” (תסנים, 15 ביולי 2019).
  • סגן אגודת הידידות בין איראן לסוריה בפרלמנט הסורי, חסין ע’ארב אלחסין (Hussein Gharib al-Hussein), אמר לעיתון הסורי אלוטן (16 ביולי 2019), כי עבדאללהיאן דן בפגישתו עם אסד גם בדרכים להתמודד עם תקיפות ישראל בסוריה והציג לו יוזמה של מנהיג איראן ח’אמנהאי למאבק בעסקת המאה.
  • בתום ביקורו בסוריה המשיך עבדאללהיאן לבירות ונפגש עם בכירים בממשל הלבנוני, עם מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, ועם משלחת חמאס. בפגישה עם יו”ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, הדגיש עבדאללהיאן את תמיכת איראן בלבנון וב”התנגדות” בלבנון [קרי לחזבאללה]. הוא ציין, כי איראן ובעלות בריתה לא יאפשרו לעולם ל”משטר הציוני” ולארה”ב לפגוע בביטחון האזור (פארס, 17 ביולי 2019). בפגישתו עם עבדאללהיאן אמר חסן נצראללה, כי ארה”ב אינה מסוגלת לכפות מלחמה נגד איראן וכי במקרה של מלחמה, האזור כולו יהיה מעורב בה. הוא ציין, כי ה”התנגדות” היא הדרך היחידה והחזקה ביותר למאבק נגד פשעי הציונים ותוקפנותם וכי הציונים מבינים רק את שפת ההתנגדות (פארס, 19 ביולי 2019).
  • אתר חדשות המזוהה עם האופוזיציה הסורית דיווח, כי כמאתיים לוחמים ממשמרות המהפכה ומחזבאללה התמקמו לאחרונה בעמדות השייכות לדיביזיה 9 של צבא סוריה באזור צפון דרעא כדי להתחמק ממטוסים וכלי טיס בלתי מאוישים ישראלים, שהגבירו לאחרונה את פעילותם במערב דמשק וקניטרה, אזורים בהם ממוקמות עמדות של משמרות המהפכה וחזבאללה. על-פי דיווח זה, עוברים הלוחמים אימונים צבאיים באזור באחריות מפקדים בכירים בדיביזיה הסורית (www.sy-24.com, 23 ביולי 2019).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • דובר “הגיוס העממי” (המיליציות העיראקיות), עלי אלחסיני (Ali al-Husseini), הכחיש נוכחות כוחות איראנים בבסיס אמרלי בצפון עיראק, שהותקף ב-19 ביולי 2019 ע”י כלי טיס בלתי מאויש. לא ידוע מי הפעיל את כלי הטיס והפנטגון הכחיש דיווחים על כך שכוחות אמריקאים היו מעורבים בתקיפה. רשת אלערביה דיווחה (19 ביולי 2019), כי במחסן הנשק שהותקף אוחסנו טילים בליסטיים ומשגרים איראנים וכי בין הפצועים וההרוגים היו גם אנשי משמרות המהפכה.
  • דובר המיליציות העיראקיות ציין, כי אין כל סיבה לנוכחות יועצים איראנים בבסיס מנהלתי כמו זה שהותקף. אלחסיני אמר, כי לא ניתן להאשים אף גורם בתקיפה בטרם הסתיימה בדיקת האירוע וכי הוקמה ועדה לחקירת התקרית. הוא הוסיף, כי בניגוד לדיווחים, רק שני בני אדם נפצעו בתקיפה (איסנ”א, 20 ביולי 2019). ב-21 ביולי 2019 דיווחה סוכנות הידיעות העיראקית הרשמית, כי מסקנות ועדת החקירה בעניין התקיפה העלו, כי הפיצוץ בבסיס נגרם כתוצאה מתקלה פנימית, שהביאה לשריפת דלק מוצק, ולא מתקיפת כלי טיס בלתי מאויש. עוד נטען בדיווח, כי לא היו הרוגים בקרב המיליציות השיעיות.
  • התקשורת האיראנית דיווחה על מותו של איש משמרות המהפכה, אבו-אלפצ’ל סראביאן (Abolfazl Sarabian), בעיראק. סוכנות הידיעות פארס דיווחה (20 ביולי 2019), כי סראביאן, ממחוז כרמאנשאה שבמערב איראן, נהרג בקרב עם פעילי דאעש באזור אלעמארה שבדרום-מזרח עיראק. בדיווחים אחרים, שהתפרסמו ברשתות החברתיות, נטען כי סראביאן השתייך לכוח קדס של משמרות המהפכה וכי מותו ב-19 ביולי 2019, קשור לתקיפה שבוצעה ע”י כלי טיס בלתי מאויש בבסיס אמרלי שבצפון עיראק.
  • ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אלמהדי, הגיע ב-22 ביולי 2019 לביקור בטהראן ונפגש עם נשיא איראן, חסן רוחאני. בפגישתם קרא הנשיא רוחאני להאיץ את מימוש ההסכמים, שנחתמו בין שתי המדינות בתחומי התחבורה, המסחר, האנרגיה, התעשייה והבנקאות. הוא הצביע על חשיבות קידום שיתוף הפעולה בין טהראן ובגדאד כאמצעי להרחבת היציבות והביטחון באזור. ראש ממשלת עיראק הביע תמיכה בהרחבת הקשרים בין שתי המדינות ואמר, כי עיראק לא הצטרפה ולא תצטרף לעולם לסנקציות נגד איראן (פארס, 22 ביולי).
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • משלחת בכירה של חמאס בראשות צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, הגיעה ב-20 ביולי 2019 לביקור בן מספר ימים בטהראן. המשלחת כללה גם את מוסא אבו-מרזוק ועזת אלרשק, חברי הלשכה המדינית של חמאס, מאהר צלאח, פעיל בכיר בחמאס בחו”ל, זאהר ג’בארין, בכיר חמאס בגדה המערבית, חסאם בדראן ובכירים נוספים. ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, אמר, כי בחמאס מצפים לתוצאות חשובות מביקור זה (תסנים, 20 ביולי 2019).
  • ב-21 ביולי 2019 נפגש אלעארורי עם ראש המועצה האסטרטגית למדיניות חוץ של איראן, כמאל ח’ראזי (Kamal Kharazi), והביע ביטחון בהמשך תמיכתה של איראן בפלסטינים ובמאבק נגד “עסקת המאה” האמריקאית. ח’ראזי הצביע על הקשרים הטובים בין איראן לחמאס ואמר, כי קיים שיחה ארוכה עם אלעארורי בתחומים שונים וכי אין ספק בכישלונה הצפוי של “עסקת המאה” (איסנ”א, 21 ביולי 2019).
  • ב-22 ביולי 2019 נפגשה משלחת חמאס עם מנהיג איראן ח’אמנהאי ומסרה לו אגרת מטעמו של אסמאעיל הניה. ח’אמנהאי אמר בפגישה, כי הסוגיה הפלסטינית היא הסוגיה החשובה ביותר עבור העולם המוסלמי וכי הניצחון אפשרי רק באמצעות התנגדות ומאבק. הוא ציין, כי אחת הסיבות המרכזיות לעוינות המופנית כלפי איראן היא עמדתה כלפי העניין הפלסטיני, אך העוינות והלחצים לא ישפיעו על עמדותיה של איראן משום שתמיכתה בפלסטין היא עניין אידיאולוגי ודתי.
  • ח’אמנהאי התייחס לנאומו של מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, שבו הביע תקווה להתפלל במסגד אלאקצא בירושלים, ואמר כי מדובר בתקווה מעשית ואפשרית למימוש. הוא תקף בחריפות את “עסקת המאה” ואמר, שמטרתה של “מזימה מסוכנת” זו היא לחסל את הזהות הפלסטינית באמצעות שימוש בכסף וכי יש להיאבק נגדה. מנהיג איראן אמר, כי אך לפני מספר שנים, הפלסטינים נלחמו באמצעות אבנים, אך כיום הם מצוידים בטילים מדויקים. אלעארורי אמר בפגישה, כי חמאס תהיה קו ההגנה הראשון של איראן לנוכח תוקפנות המערב וכי כל אויב של איראן הוא אויב של פלסטין וחזית ההתנגדות (פארס, 22 ביולי 2019).
  • מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי, עלי שמח’אני, נפגש, אף הוא, עם משלחת חמאס. עלי שמח’אני אמר בפגישתו עם המשלחת, כי “מזימת הריאקציונרים הערבים” לפלג בין איראן להתנגדות הפלסטינית תיכשל. הוא הצהיר, כי תמיכת איראן בפלסטינים תימשך עד לניצחונו המלא של זרם ההתנגדות על הכובשים (פארס, 23 ביולי 2019). במהלך ביקורה בטהראן נפגשה המשלחת גם עם יועצו הבכיר של המנהיג לעניינים בינלאומיים, עלי-אכבר ולאיתי (Ali Akbar Velayati), עם יו”ר המג’לס, עלי לאריג’אני ועם סגן שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ’י (Abbas Araghchi).
  • במאמר פרשנות, שהתפרסם באתר תאבנאכ (20 ביולי 2019) ערב ביקור המשלחת, נכתב, כי בחודשים האחרונים משקיעה חמאס מאמצים ניכרים לחזק את קשריה עם איראן ועם סוריה. ברקע למאמצים אלה ציין האתר את “עסקת המאה” של הנשיא טראמפ ואת התפכחות חמאס מהתקוות, שתלתה בתמיכת העולם הערבי, ובמיוחד סעודיה, בפלסטינים.
  • שירות הביטחון הכללי חשף בחודשים האחרונים רשת שפעלה לגיוס אנשים בישראל, בגדה המערבית וברצועת עזה לטובת המודיעין האיראני. בשירות הביטחון הכללי ציינו, כי הרשת פעלה מסוריה בהכוונה איראנית ובהובלת גורם סורי בשם “אבו-ג’האד” וניסתה לגייס אנשים באמצעות יצירת קשר ראשוני מפרופילים פיקטיביים בפייסבוק ובהמשך ניהול הקשר באמצעות אפליקציות להעברת מסרים. הגורמים שגויסו התבקשו לאסוף, בין השאר, מידע על בסיסים צבאיים, מתקנים ביטחוניים רגישים, אישים, תחנות משטרה, בתי חולים ועוד, כחלק מהכנת יעדים לביצוע פיגועים בישראל ביוזמה איראנית (מעריב, 24 ביולי 2019).