מבט לג’האד העולמי (1- 7 באוגוסט 2019)

ועידת אסטנה (האתר הרשמי של משרד החוץ של קזחסטאן, 2 באוגוסט 2019).

ועידת אסטנה (האתר הרשמי של משרד החוץ של קזחסטאן, 2 באוגוסט 2019).

נשק ותחמושת שנלקחו שלל על-ידי פעילי דאעש, צפונית-מערבית לאלסאמראא' (טלגרם, 2 באוגוסט 2019).

נשק ותחמושת שנלקחו שלל על-ידי פעילי דאעש, צפונית-מערבית לאלסאמראא' (טלגרם, 2 באוגוסט 2019).

כוחות הביטחון העיראקיים פותחים את השלב השלישי של המבצע

כוחות הביטחון העיראקיים פותחים את השלב השלישי של המבצע "הרצון לנצח" (אלסומריה, 5 באוגוסט 2019).

תיעוד ההוצאה להורג (טלגרם, 6 באוגוסט 2019).

תיעוד ההוצאה להורג (טלגרם, 6 באוגוסט 2019).

ההוצאה להורג של פעיל טאלבאן על-ידי פעילי דאעש (טלגרם, 1 באוגוסט 2019).

ההוצאה להורג של פעיל טאלבאן על-ידי פעילי דאעש (טלגרם, 1 באוגוסט 2019).

עיקרי אירועי השבוע
  • ב-2 באוגוסט 2019 הודיע צבא סוריה על הפסקת אש במרחב אדלב, בעקבות הודעת ועידת אסטנה (1 באוגוסט 2019) שקראה להשגת רגיעה במרחב אדלב על בסיס יישום הסכם סוצ’י להקמת האזור המפורז (17 בספטמבר 2018). הפסקת האש החזיקה מעמד ארבעה ימים, עד להודעת צבא סוריה על חידוש הפעולות הצבאיות (5 באוגוסט 2019). בהודעה על חידוש הלחימה האשים צבא סוריה את תורכיה, כי היא מאפשרת לארגוני המורדים שבחסותה להפר את תנאי הסכם הפסקת האש ומתנערת ממחויבותה להסכם סוצ’י.
  • בעקבות הודעת צבא סוריה התחדשו חילופי האש במרחב אדלב. נמסר כי צבא סוריה ירה אש ארטילרית לעבר עמדות ארגוני המורדים בדרום מרחב אדלב ובצפון מערב המרחב (מוקדי הלחימה המרכזיים). כמו כן תקפו מטוסים רוסיים ב-5 באוגוסט וב-6 באוגוסט 2019 עשרות יעדים של ארגוני המורדים. מנגד, דווח כי ארגוני המורדים ירו אש ארטילרית לעבר אזורי חלב, לאד’קיה וחמאה (ובכלל זה ירי רקטות לעבר הבסיס האווירי הרוסי בחמימים).
  • עד כה עדיין לא התחדשו המהלכים ההתקפיים הקרקעיים של צבא סוריה. יוזכר בהקשר לכך, כי מאז תחילת המערכה לפני למעלה משלושה חודשים זכה צבא סוריה לכמה הישגים טקטיים מקומיים בדרום מערב מרחב אדלב, מוקד המאמץ ההתקפי, אך לא עלה בידו להשיג תוצאות משמעותיות, שישנו את המצב בשטח מיסודו. מנגד, ארגוני המורדים, בהנהגת המטה לשחרור אלשאם ובהשתתפות ארגונים שבחסות תורכית, גילו עד כה לחימה עיקשת במאמץ למנוע את נפילת המרחב הטריטוריאלי האחרון בסוריה שנותר בידם (בניגוד מוחלט לרפיון שגילו במרחבי דמשק, רמת הגולן ודרעא).
  • בזירה העיראקית, נמשכה הפעילות האינטנסיבית של דאעש במחוזות השונים. דפוסי הפעולה הנפוצים השבוע היו הפעלת מטעני חבלה, פיגועי ירי, חיסולים אישיים, תקיפות מוצבים ומתקנים והצתת בתי מגורים של אנשי כוחות הביטחון העיראקיים. מנגד, נמשך המבצע הנרחב של כוחות הביטחון העיראקים לטיהור צפון עיראק ומערבה מפעילי דאעש, ככל הנראה ללא תוצאות משמעותיות עד כה.
  • ב-3 באוגוסט 2019 חידש דאעש את קמפיין “פשיטות ההתשה” בסוריה, עיראק ובמחוזות השונים ברחבי העולם (קמפיין שלישי מסוגו מאז אובדן השליטה במורד עמק הפרת, מרץ 2019) מדובר בהתקפות מתואמות ומתוזמנות, משולבות בקמפיין תעמולתי. הקמפיין נועד לעודד את תומכי דאעש ולחזק את המסר, כי דאעש מגביר נוכחותו ופעילותו ברחבי העולם. עד כה בוצעו במסגרת הקמפיין למעלה משלושים תקיפות במתכונת “שגרתית”, ללא פיגועים יוצאי דופן.
  • בקרב מחוזות דאעש ברחבי העולם בולטת הפעילות האינטנסיבית באפגניסטאן. השבוע המשיך דאעש לתקוף את פעילי טאלבאן במזרח אפגניסטאן (מחוזות קונאר וננגרהאר). כמו כן הופעל מטען חבלה בבירה קאבול נגד מיניבוס, שהוביל אנשי תקשורת של ערוץ טלוויזיה מקומי ובוצע פיגוע (חריג) נגד שיעים בעיר הראט (שבמערב אפגניסטאן). בנוסף לכך נמשכו ההתקפות ה”שגרתיות” של פעילי דאעש בחצי-האי סיני, ניגריה, ניג’ר, מוזמביק, סומליה, פקיסטאן, הפיליפינים ותימן.
מרחב אדלב
עיקרי תמונת המצב

צבא סוריה הודיע השבוע על נכונותו להפסקת אש במרחב אדלב (2 באוגוסט 2019), על בסיס הודעת רוסיה, תורכיה ואיראן בתום ועידת אסטנה (1 באוגוסט 2019). נכונות צבא סוריה להפסקת האש הותנתה בהקמת אזור מפורז במרחב אדלב, שממנו יוציאו ארגוני המורדים את נשקם הכבד, על בסיס הסכם סוצ’י (17 בספטמבר 2018). המטה לשחרור אלשאם, הארגון הג’האדיסטי הדומיננטי במרחב אדלב הודיע על התנגדותו הנחרצת להפסקת האש. בעקבות הפסקת האש ירדה באופן זמני עצימות הלחימה במרחב אדלב, אולם חילופי אש בין הצדדים נמשכו. בהעדר נכונות ארגוני המורדים הג’האדיסטים ואלו הנתמכים ע”י תורכיה להוציא את כלי נשקם ולאפשר הקמת האזור המפורז הודיע צבא סוריה על חידוש הלחימה (5 באוגוסט 2019). בעקבות ההודעה חידש צבא סוריה את הירי הארטילרי, בעיקר לעבר דרום וצפון מערב מרחב אדלב. כמו כן חידשו מטוסי חיל האוויר הרוסי את התקפותיהם. מנגד, ארגוני המורדים ירו לעבר יעדי צבא סוריה ולעבר הבסיס האווירי הרוסי בחמימים.

ועידת אסטנה: קריאה להפסקת אש במרחב אדלב על בסיס יישום הסכם סוצ’י

  • ב-1 באוגוסט 2019 התקיים הסבב ה-13 של שיחות אסטנה בהשתתפות רוסיה, סוריה, תורכיה, איראן ונציגות מטעם ארגוני המורדים (הנתמכים ע”י תורכיה). בשעות הערב של ה-1 באוגוסט 2019 פרסמו רוסיה, תורכיה ואיראן הודעה משותפת בה הודגש הצורך בהשגת רגיעה במרחב אדלב על בסיס יישום הסכם סוצ’י מ-17 בספטמבר 2018. שלושת המדינות הביעו חשש מהנוכחות המוגברת של “ארגון הטרור” הרשות לשחרור אלשאם במרחב אדלב ואישרו מחדש את נחישותם לשתף פעולה במטרה לחסל בסופו של דבר (“Ultimately eliminate”) את דאעש, ג’בהת אלנצרה (קרי, המטה לשחרור אלשאם) וקבוצות טרור נוספות המזוהות עם אלקאעדה או עם דאעש (האתר הרשמי של משרד החוץ של קזחסטאן, 2 באוגוסט 2019). הודעה זאת מנעה מלכתחילה כינון הפסקת אש יציבה במרחב אדלב, אשר הכוח הדומיננטי שבו הינו המטה לשחרור אלשאם, שהינו יעד התקיפה המרכזי של צבא סוריה.
  • הסכם סוצ’י מ-17 בספטמבר 2018 קבע הקמת אזור מפורז במרחב אדלב ברוחב של 20-15 ק”מ לאורך קו המגע בין כוחות המשטר הסורי לבין כוחות המורדים. בהסכם נקבע, כי הקמת האזור המפורז תתבצע עד ל-15 באוקטובר 2018 והיא תהיה מלווה בהוצאת “הכוחות החמושים הקיצוניים” מהאזור המפורז (קרי, ארגונים ג’האדיסטים ובמרכזם המטה לשחרור אלשאם). עוד נאמר בהסכם, כי על פי הצעתו של נשיא תורכיה, נקבע שעד 10 באוקטובר 2018 יפונו מהאזור המפורז נשק כבד, טנקים, משגרי רקטות, רובים ופצצות מרגמה של כל קבוצות האופוזיציה הנוכחות באזור. הפיקוח על האזור המפורז יתבצע על ידי קבוצות סיור ניידות תורכיות ויחידות המשטרה הצבאית הרוסית. בפועל, לא בוצע הסכם סוצ’י בשטח הלכה למעשה בשל סירוב הארגונים הג’האדיסטים, ובמרכזם המטה לשחרור אלשאם, לסגת מהאזור המפורז או להוציא ממנו את כלי נשקם הכבדים והבינוניים.

האזור המפורז על פי הסכם סוצ'י (צהוב- ירקרק וכתום). עמדות הפיקוח של תורכיה ורוסיה מסומנות על-פי דגל המדינה. אזור השליטה של ארגוני המורדים ובמרכזם המטה לשחרור אלשאם מסומן בירוק ואזור השליטה של צבא סוריה מסומן באדום (ח'טוה, 19 בספטמבר 2018).
האזור המפורז על פי הסכם סוצ’י (צהוב- ירקרק וכתום). עמדות הפיקוח של תורכיה ורוסיה מסומנות על-פי דגל המדינה. אזור השליטה של ארגוני המורדים ובמרכזם המטה לשחרור אלשאם מסומן בירוק ואזור השליטה של צבא סוריה מסומן באדום (ח’טוה, 19 בספטמבר 2018).

הכרזת צבא סוריה על הפסקת אש החד-צדדית ותגובת ארגוני המורדים

  • על רקע החלטת ועידת אסטנה הודיע צבא סוריה בליל 2-1 באוגוסט 2019 על נכונותו להפסקת אש במרחב אדלב ובתנאי שיבוצע הסכם סוצ’י, קרי- יוקם אזור חיץ בפיקוח רוסיה ותורכיה ויורחק הנשק הכבד של ארגוני המורדים עשרים ק”מ לעומק המובלעת (סאנא, 1 באוגוסט 2019). “מקור צבאי” סורי הודיע כי צבא סוריה מעניק ל”קיצונים” “הזדמנות אחרונה” להציל את עצמם, שכן אם הם לא ייסוגו, יחדש צבא סוריה את פעולותיו (almasdarnews.com, 2 באוגוסט 2019).
  • אבו מחמד אלג’ולאני, מנהיג המטה לשחרור אלשאם, הודיע על התנגדותו הנחרצת להודעת וועידת אסטנה, הוא הדגיש בדבריו, כי “קשירת הפסקת האש [להסכם] אסטנה הוא דבר שגוי” (אבאא’, 4 באוגוסט 2019). ארגוני המורדים שבחסות תורכית, שנציגים שלהם השתתפו בוועידת אסטנה, הסכימו להפסקת הלחימה “כדי להבטיח את ביטחונם של האזרחים”. עם זאת שמרו לעצמם הארגונים את הזכות להגיב ל”הפרות”, שתתבצענה ע”י משטר אסד והצבא הסורי (רויטרס, 2 באוגוסט 2019), ארגוני המורדים שבחסות תורכית נמנעו מלהתייחס לסוגיית האזור המפורז, להערכתנו בשל התנגדותם להקמתו.

התמוטטות הפסקת האש וחידוש הלחימה

  • הפסקת האש עליה הודיע צבא סוריה (ליל ה-1 באוגוסט 2019) החזיקה מעמד ארבעה ימים. בתקופה קצרה זאת לא חלה התקדמות כלשהי בכינון האזור המפורז והוצאת הנשק הכבד ממנו. כמו כן לא פסקה הלחימה במרחב אדלב, הגם שעצימותה פחתה לזמן קצר. על רקע זה הודיע צבא סוריה ב-5 באוגוסט 2019, כי הוא מחדש את הפעולות הצבאיות נגד ארגוני המורדים (“ארגוני הטרור”). הודעת צבא סוריה האשימה את תורכיה כי היא אינה מחויבת להפסקת האש, וציינה כי “העובדה שהשלטון התורכי ממשיך לאפשר לכלי השרת שלו מקרב ארגוני הטרור המרוכזים באדלב לתקוף, מעידה כי אנקרה ממשיכה את הגישה ההרסנית שלה וממשיכה להתעלם מהתחייבויותיה במסגרת הסכם סוצ’י…” (סמא, 5 באוגוסט 2019; סאנא, 5 באוגוסט 2019).
  • לאחר הודעת צבא סוריה התחדשו חילופי האש בין צבא סוריה לבין ארגוני המורדים:
    • צבא סוריה ירה אש ארטילריה לעבר דרום מרחב אדלב (סאנא, 5 באוגוסט 2019; אבאא’, 6 באוגוסט 2019). כמו כן, שוגרה אש ארטילרית לעבר ישובים בצפון מרחב אדלב (אנדולו, 6 באוגוסט 2019). המטה לשחרור אלשאם דיווח כי ב-5 וב-6 באוגוסט 2019 תקפו מטוסי חיל האוויר הרוסי עשרות יעדים, המרכזי שבהם אזור ח’אן שיח’ון (אבאא’, 6 באוגוסט 2019).
    • בדיווחים רוסיים נמסר כי ארגוני המורדים (“המיליטנטים”) פתחו 25 פעמים באש לעבר ישובים סוריים באזורי חלב, לאד’קיה וחמאה (טאס, 6 באוגוסט 2019; ספוטניק, 7 באוגוסט 2019). כמו כן ירו ארגוני המורדים שלוש רקטות לעבר הבסיס האווירי הרוסי בחמימים. לטענת מקור צבאי סורי, הרקטות נפלו בשטח הגובל בבסיס וגרמו להרוגים ולנזקים חומריים כבדים (סאנא, 5 באוגוסט 2019). על פי גירסא רוסית נפצעו מהירי ארבעה אזרחי כפר השוכן סמוך לבסיס חמימים (טאס, 6 באוגוסט 2019).

סיכום ביניים של האבדות מאז תחילת המהלך ההתקפי הסורי

  • מאז ה-30 באפריל 2019 נהרגו במרחב אדלב לפחות 2,925 בני-אדם. בין ההרוגים היו: 1,069 פעילי ארגוני המורדים, מהם 669 פעילי הארגונים הג’האדיסטיים. כמו כן נהרגו 984 חיילי צבא סוריה והכוחות המסייעים לו ו-872 אזרחים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 5 באוגוסט 2019).
צפון מזרח סוריה
נמשכים הפיגועים בעומק אזור השליטה של הכורדים
  • דאעש המשיך לנהל פיגועי גרילה וטרור באזור השליטה הכורדי, שבצפון מזרח סוריה. עיקרי הפיגועים השבוע:
    • 31 ביולי 2019: פיצוץ אופנוע-נפץ, שחנה בצד הכביש נגד סיור רגלי של כוחותSDF בעיירה מרכדה, כשמונים ק”מ דרומית לאלחסכה. שני לוחמי SDF נהרגו ושניים נפצעו (טלגרם, 31 ביולי 2019).
    • 1 באוגוסט 2019: שני מטעני-חבלה התפוצצו בביתו של מפקד ב-SDF בח’רבת אללבן, מצפון לאלחסכה. הבית ניזוק. הקצין הצליח להימלט (טלגרם, 31 ביולי 2019).
    • 3 באוגוסט 2019: פיצוץ אופנוע ממולכד במרכז אלשדאדי (דרומית לאלחסכה) במסגרת קמפיין “פשיטות ההתשה” (ראו להלן). ארבעה לוחמי SDF נהרגו, שניים מהם היו מפקדים (טלגרם, 3 באוגוסט 2019).
    • 3 באוגוסט 2019: ירי מקלעים לעבר כלי רכב של כוחות SDF כמאה ק”מ דרומית לאלחסכה, במסגרת קמפיין “פשיטות ההתשה”. שלושה לוחמי SDF שהיו בכלי הרכב נהרגו (טלגרם, 4 באוגוסט 2019).
    • 4 באוגוסט 2019: פיצוץ שלושה אופנועי תופת באזורים שונים ברחבי אלחסכה, נגד כלי רכב של כוחות SDF. לפחות 15 לוחמים נהרגו או נפצעו (טלגרם, 4 באוגוסט 2019).
עמק הפרת
מרחב העיר אלרקה
  • להלן עיקרי פעילות דאעש במרחב העיר אלרקה:
    • הריגת שני לוחמי SDF בירי מקלע לאחר פריצה לביתם מצפון לאלרקה (טלגרם, 3 באוגוסט 2019). התקיפה בוצעה במסגרת קמפיין פשיטות ההתשה (ראו להלן).
    • פיצוץ בביתו של מח’תאר באלרקה . לבית נגרם נזק (טלגרם, 6 באוגוסט 2019).
    • הפעלת מטען נגד כלי-רכב של כוחות SDF במרכז אלרקה . שלושה לוחמי SDF נהרגו (טלגרם, 6 באוגוסט 2019).
    • הפעלת מטען חבלה נגד כלי רכב של כוחות SDF מצפון לאלרקה. כל נוסעי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 6 באוגוסט 2019).
    • פיצוץ ביתו של מח’תאר באלרקה באמצעות מטען חבלה. המח’תאר נהרג (טלגרם, 6 באוגוסט 2019).
מרחב דיר אלזור
  • להלן עיקרי פעילות דאעש במרחב דיר אלזור:
    • הריגת לוחם SDF בירי מקלע באזור ד’יבאן, מדרום מזרח לדיר אלזור (טלגרם, 1 באוגוסט 2019).
    • הפעלת מטען חבלה נגד כלי רכב של כוחות SDF מדרום מזרח לדיר אלזור. כל נוסעי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 5 באוגוסט 2019).
    • ירי במקלעים לעבר כוחות SDF, כעשרים ק”מ דרומית-מזרחית לאלמיאדין. שני פעילי SDF נהרגו (טלגרם, 6 באוגוסט 2019).
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעולות טרור וגרילה של דאעש במחוזות השונים
  • להלן עיקרי פעולות הטרור והגרילה של דאעש בשבוע שחלף (על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש):
    • מחוז צלאח אלדין: בוצעה התקפה נגד ריכוז של שוטרים עיראקים ולוחמי הגיוס העממי באזור דג’יל, דרומית-מזרחית לסאמראא’. בחילופי האש נהרגו חמישה שוטרים ולוחמים ושניים נפצעו (טלגרם, 1 באוגוסט 2019).
    • מחוז צלאח אלדין: מטען חומר נפץ הופעל נגד כלי רכב של צבא עיראק, מזרחית לתכרית. נוסעי כלי הרכב נפצעו (טלגרם, 2 באוגוסט 2019).
    • מחוז צלאח אלדין: ירי ממארב לעבר שוטרים עיראקיים צפונית-מערבית לאלסאמראא’. ארבעה שוטרים נהרגו וכמה שוטרים נפצעו (טלגרם, 2 באוגוסט 2019).
    • מחוז אלאנבאר: פעילי דאעש לקחו בשבי לוחמי מאנשי הגיוס השבטי באלמעמורה, צפונית להית. השבוי הוצא להורג (טלגרם, 30 ביולי 2019).
    • מחוז נינוא: ירי לעבר שני אנשי הגיוס השבטי, כ-35 ק”מ דרומית למוצול. שני הלוחמים נהרגו(טלגרם, 2 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: פעילי דאעש ביצעו שורה של התקפות נגד אנשי ביטחון עיראקיים וכורדים בצפון מזרח דיאלא. עשרים מהם נהרגו ונפצעו לרבות קצין בדרגת סא”ל. ההתקפות החלו בירי צלף לעבר כוחות ביטחון כורדיים. נגד כוח מנגנון הלוחמה בטרור של ממשלת עיראק, שהגיע למקום, הופעל מטען חבלה. בנוסף שיגרו פעילי דאעש פצצות מרגמה לעבר בתי מגורים של כוחות הביטחון הכורדים (טלגרם, 1 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: מטען חבלה הופעל נגד אחד מפעילי “הריכוז השבטי” צפונית לג’לולאא’. הפעיל נהרג (טלגרם, 2 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: מטען חבלה הופעל נגד כלי-רכב, שבו נסעו כוחות ביטחון כורדים, כארבעים ק”מ צפונית לח’אנקין. נוסעי כלי הרכב וביניהם קצין נהרגו או נפצעו (טלגרם, 4 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: מטען חבלה הופעל נגד כלי רכב של צבא עיראק, במזרח מחוז דיאלא. כל נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 4 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: ירי מקלעים לעבר ריכוז של חיילים מצבא עיראק, במזרח מחוז דיאלא. שני חיילים נפצעו (טלגרם, 4 באוגוסט 2019).
    • מחוז בגדאד: מטען חבלה הופעל נגד כלי רכב של הגיוס העממי, דרומית לבגדאד. כל נוסעי כלי הרכב נפגעו (טלגרם, 4 באוגוסט 2019).
    • מחוז באבל (דרומית למחוז בגדאד) ומחוז אלאנבאר (ממערב לבגדאד): הפעלת מטעני חבלה דרומית לבגדאד ומערבית לבגדאד. ארבעה כלי רכב הושמדו וכמה פעילי הגיוס העממי נהרגו או נפצעו (טלגרם, 4 באוגוסט 2019).
    • מחוז כרכוכ: מטען חבלה הופעל נגד כלי רכב של הגיוס העממי באזור אלדאקוק . נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 4 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: ירי בוצע לעבר בתי מגורים של חיילי צבא עיראק, דרומית לאזור בהרז. כמה חיילים נפצעו (מחוז עיראק של דאעש באזור דיאלא, 5 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: בוצע ירי פצצות מרגמה לעבר בתי מגורים של חיילי צבא עיראק ופיצוץ בתים ע”י מטעני חבלה, מדרום מזרח לבעקובה. ארבעה חיילים נהרגו וחמישי נפצע (סוכנות אעמאק, 5 באוגוסט 2019).
    • מחוז נינוא: מטען חומר נפץ הופעל נגד משאית בה נסעו שלושה “מרגלים” של צבא עיראק, במערב העיר מוצול. שניים מהם נהרגו והשלישי נפצע (סוכנות אעמאק, 5 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: מטען חבלה הופעל נגד כלי רכב של הגיוס העממי צפונית-מערבית לח’אנקין. ארבעת נוסעי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 6 באוגוסט 2019).
    • מחוז אלאנבאר: בוצע ירי לעבר רכב של הגיוס העממי, 15 ק”מ דרומית-מערבית לבגדאד. כל נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 6 באוגוסט 2019).
    • מחוז כרכוכ: מטען חבלה הופעל נגד כלי רכב של משטרת עיראק על כביש כרכוכ-ביג’י. כל נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 6 באוגוסט 2019).
    • מחוז כרכוכ: בוצע ירי פצצות-מרגמה לעבר ריכוז כוחות של הגיוס השבטי מערבית לכרכוכ. נצפו פגיעות וודאיות (טלגרם, 6 באוגוסט 2019).
    • מחוז צלאח אלדין: פעילי דאעש ירו למוות במפקד בגיוס השבטי לאחר שחקרו אותו בביתו, כשלושים ק”מ דרומית-מזרחית לסאמראא’ (טלגרם, 6 באוגוסט 2019).
    • מחוז באבל: בוצע ירי צלפים לעבר חיילים עיראקיים מדרום לבגדאד. שני חיילים נהרגו (טלגרם, 6 באוגוסט 2019).
פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון העיראקים וכוחות הקואליציה
  • נמשך המבצע הביטחוני שמטרתו לטהר את צפון עיראק ומערבה מפעילי דאעש (מבצע “הרצון לנצח”). ב-5 באוגוסט 2019 החלו כוחות הביטחון העיראקיים את השלב השלישי של המבצע. מוקד הפעילות היה במחוז דיאלא ודרום מחוז נינוא (אלסומריה, 5 באוגוסט 2019). כוחות הגיוס העממי (המליציות השיעיות) התרכזו בטיהור כפרים דרומית למוצול (al-hashed.net , 5 באוגוסט 2019).

כוחות הביטחון העיראקיים פותחים את השלב השלישי של המבצע "הרצון לנצח" 
(אלסומריה, 5 באוגוסט 2019).
כוחות הביטחון העיראקיים פותחים את השלב השלישי של המבצע “הרצון לנצח”
(אלסומריה, 5 באוגוסט 2019).

  • נמסר כי מטוסי כוחות הקואליציה בראשות ארצות-הברית תקפו והרגו חמישה פעילי דאעש מצפון לבגדאד (רויטרס, 5 באוגוסט 2019).
חצי- האי סיני ומצרים
  • גם השבוע נמשכו תקיפות דאעש בחצי- האי סיני. להלן עיקרי הפעילות:
    • מטען חבלה הופעל סמוך למחסום צבא מצרים ברפיח. עשרה חיילים נהרגו או נפצעו. ארבעה כלי רכב משוריינים הושמדו (עמוד הפייסבוק אנבאא’ סינאא’, 30 ביולי 2019).
    • מטען חבלה הופעל סמוך למחסום צבא מצרים מערבית לרפיח. לאחר מכן ניהלו הפעילים חילופי-אש עם החיילים. מספר חיילים מצריים נפצעו (טלגרם, 3 באוגוסט 2019).
    • מטען חבלה הופעל נגד כלי-רכב של צבא מצרים בקרבת מפעל בטון במרכז סיני. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 4 באוגוסט 2019).
    • שני “משתפי פעולה” עם צבא מצרים הוצאו להורג דרומית לרפיח (טלגרם, 6 באוגוסט 2019).

תיעוד ההוצאה להורג (טלגרם, 6 באוגוסט 2019).
תיעוד ההוצאה להורג (טלגרם, 6 באוגוסט 2019).

  • מטען חבלה הופעל נגד כלי רכב שולה מוקשים של צבא מצרים. כל הנוסעים נהרגו או נפצעו (טלגרם, 6 באוגוסט 2019).
פעילות דאעש ברחבי העולם
ניגריה
  • ב-30-29 ביולי 2019 ביצעו פעילי דאעש שתי התקפות נגד מחנות של צבא ניגריה במדינת בורנו, שבצפון מזרח ניגריה:
  • ההתקפה הראשונה בוצעה נגד בסיס צבא ניגריה ליד באע’א (Baga). לטענת דאעש פעיליו הרגו לפחות 15 חיילים ולקחו שלל רב (טלגרם, 31 ביולי 2019).

העיירה באע'א, סמוך לגבול עם צ'אד, בקרבת אגם צ'אד
 (Google Maps).
העיירה באע’א, סמוך לגבול עם צ’אד, בקרבת אגם צ’אד
(Google Maps).

  • ההתקפה השנייה בוצעה נגד מחנה של צבא ניגריה השוכן כשבעים ק”מ ממערב למאידוגורי, בירת מדינת בורנו. לטענת דאעש במהלך ההתקפה נהרגו 25 חיילים, המחנה הוצת ונתפסו בו נשק ותחמושת (טלגרם, 31 ביולי 2019).
  • ב-29 ביולי 2019 ניסו כשלושים פעילי דאעש, לרבות מחבלים מתאבדים, להתקיף את כוח המשימה הרב לאומי (MNJTF) כשבעים ק”מ מדרום מזרח למאידוגורי (בירת בורנו). דובר הכוח קולונל טימותי אנטיגה (Timothy Antigha) מסר כי הכוח, הפועל נגד המורדים באזור ימת צ’אד, הדף את ההתקפה. עשרה פעילי דאעש, לרבות ארבעה מחבלים מתאבדים, נהרגו והשאר נמלטו. לכוח המשימה נהרג חייל וחמישה חיילים נפצעו (thedefensepost.com , 29 ביולי 2019).
ניז’ר
  • פעילי דאעש שיגרו ארבע רקטות לעבר ריכוז של חיילים ניז’רים בשדה התעופה של דיפה, בדרום-מזרח ניז’ר (על גבול ניגריה-ניז’ר). נצפו פגיעות וודאיות (טלגרם, 6 באוגוסט 2019).
מוזמביק
  1. מחוז מרכז אפריקה של דאעש הודיע כי פעילי הארגון העלו באש בתי-מגורים של “הנוצרים הכופרים” במחוז כאבו דלגאדו, שבצפון מזרח מוזמביק (טלגרם, 3 באוגוסט 2019). זהו מקרה שני לאחרונה של שריפות בתי מגורים של תושבים מקומיים המתנגדים לדאעש.
    
מחוז כאבו דלגדו (Cabo Delgado), שבצפון מזרח מוזמביק (מסומן באדום)
 (Google Maps).
    מחוז כאבו דלגדו (Cabo Delgado), שבצפון מזרח מוזמביק (מסומן באדום)
    (Google Maps).
אפגניסטאן

התקפת נגד כוחות הטאלבאן באזור טורה בורה

  • פעילי מחוז ח’ראסאן של דאעש ביצעו התקפה רחבת היקף נגד עמדות הטאלבאן באזור טורה בורה (אזורי הררי במזרח אפגניסטאן, כארבעים ק”מ דרומית לג’לאלאבאד, שבו הסתתר בעבר אסאמה בן לאדן). על פי הודעת דאעש השתלטו פעיליו על עמדות רבות של הטאלבאן ותפסו נשק ותחמושת שהיו במקום. 16 פעילי טאלבאן נהרגו ונפצעו (טלגרם, 30 ביולי 2019).
נשק  ותחמושת, שנתפסו שלל.     שקיות סמים שהיו ברשות פעילי הטאלבאן 
(טלגרם, 30 ביולי 2019).
מימין: נשק ותחמושת, שנתפסו שלל. משמאל: שקיות סמים שהיו ברשות פעילי הטאלבאן
(טלגרם, 30 ביולי 2019).

הבירה קאבול

  • פעילי דאעש פוצצו מטען חבלה בקאבול נגד מיניבוס, שהוביל אנשי תקשורת של ערוץ הטלוויזיה העצמאי ח’ורשיד, הפועל מקאבול ותומך בממשלת אפגניסטאן. דאעש טען, כי 22 אנשי התחנה נהרגו או נפצעו. הפיגוע בוצע במסגרת קמפיין “פשיטות ההתשה” (טלגרם, 4 באוגוסט 2019). מקורות אפגאניים רשמיים מסרו כי לפחות שני בני אדם נהרגו בהתקפה אחד מהם נהג המיניבוס והשני עובר אורח, שניים נוספים נפצעו (רויטרס, voanews.com , 4 באוגוסט 2019).
  • פעילי דאעש פוצצו מטען חבלה נגד שומרי בית הכלא בל ג’רחי בקאבול[1]. חמישה שוטרים נהרגו ונפצעו (טלגרם, 6 באוגוסט 2019).

מחוז קונאר

  • בשבוע שחלף המשיכו פעילי דאעש לבצע תקיפות נגד כוחות טאלבאן במחוז קונאר, שבקרבת הגבול עם פקיסטאן, המשמש מוקד לפעילות של דאעש. ב-1 באוגוסט 2019 דווח על הפעולות הבאות: תפיסה והוצאה להורג של פעיל טאלבאן; התקפה נגד עמדות טאלבאן (הריגת מפקד ופציעת שישה פעילים); והפעלת מטעני חבלה נגד אנשי הטאלבאן (חמישה הרוגים) (טלגרם, 1 באוגוסט 2019).

ההוצאה להורג של פעיל טאלבאן על-ידי פעילי דאעש 
(טלגרם, 1 באוגוסט 2019).
ההוצאה להורג של פעיל טאלבאן על-ידי פעילי דאעש
(טלגרם, 1 באוגוסט 2019).

  • פעולות נוספות, שבוצעו במחוז קונאר:
    • הצבת מארב לפעילי טאלבאן. שלושה פעילי טאלבאן נהרגו (סוכנות אעמאק, 4 באוגוסט 2019).
    • ירי אש מקלעים לעבר איש טאלבאן . פעיל טאלבאן נהרג (מחוז ח’ראסאן, 4 באוגוסט 2019).
    • הצבת מארב לכלי רכב, שהסיע פעילי טאלבאן, . פעילי דאעש ניהלו חילופי אש עם פעילי הטאלבאן. שלושה פעילים נהרגו (מחוז ח’ראסאן, 4 באוגוסט 2019).

מחוז ננגרהאר

  • נמשכה הפעילות האינטנסיבית של דאעש במחוז ננגרהאר, שבמזרח פקיסטאן (בקרבת הגבול עם פקיסטאן). עיקרי ההתקפות שביצעו פעילי דאעש בשבוע שחלף:
    • פעילי דאעש לכדו בשבי בכיר במיליציה התומכת בממשלת אפגניסטאן. השבוי הוצא להורג (טלגרם, 4 באוגוסט 2019).
    • בוצעירי לעבר איש מודיעין אפגאני, שנסע באופנוע. איש המודיעין נפצע (טלגרם, 4 באוגוסט 2019).
    • הדיפת התקפת של אנשי הטאלבאן באזור ואדי חצאר. בין שני הצדדים התנהלו חילופי אש במשך שמונה שעות. 26 אנשי טאלבאן נהרגו או נפצעו (טלגרם, 4 באוגוסט 2019).

העיר הראט

  • מחוז ח’ראסאן של דאעש הודיע כי , פעילי הארגון פוצצו מטען חבלה במקום כינוס של שיעים בעיר הראט, שבמערב אפגניסטאן (כ-120 ק”מ מהגבול עם איראן). כתוצאה מכך נהרגו חמישה שיעים ונפצעו יותר משלושים (טלגרם, 6 באוגוסט 2019). המדובר באירוע חריג, שכן פעילות דאעש באפגניסטאן מתמקדת במזרח המדינה, באזור הגבול של אפגניסטאן-פקיסטאן.
פקיסטאן
  • מחוז פקיסטאן של דאעש הודיע כי שמונה-עשר בני אדם נהרגו או נפצעו ממטען חבלה שהפעילו פעילי דאעש בכינוס שיעי בעיר כוויתה, שבמערב פקיסטאן (טלגרם, 6 באוגוסט 2019).
סומליה
  • מחוז סומליה של דאעש דיווח כי הרג שני שוטרים בשני שווקים בבירה מוגדישו (טלגרם, 4 באוגוסט 2019). בנוסף לכך נעשה ניסיון לחסל בעיר בוסאסו, שבמזרח סומליה, את שייר חאג’י פארח (Shair Haji Farah), בכיר לשעבר בממשלת מחוז פונטלאנד. מטען נפץ הופעל נגד מכוניתו ופצע שניים משומרי ראשו, אך הוא ניצל (טלגרם, 5 באוגוסט 2019).
הפיליפינים
  • דאעש דיווח כי פעיליו ניהלו חילופי-אש עם צבא הפיליפינים באי מינדנאו, שבדרום הפיליפינים. כתוצאה מחילופי-האש נהרגו עשרה חיילים. על-פי ההודעה, נהרגו 13 חיילים נוספים, כתוצאה מ”אש ידידותית”, שמקורה בתקיפה אווירית, שהתבצעה בטעות ע”י חיל האוויר הפיליפיני בניסיון לאפשר לחיילי הצבא לסגת (טלגרם, 31 ביולי 2019). מקורות רשמיים בפיליפינים אישרו כי אכן נהרגו עשרה חיילים מ”אש ידידותית” באי מינדנאו (www.dw.com , 1 באוגוסט 2019).
תימן
  • ב-1 באוגוסט 2019 פוצץ עצמו מחבל מתאבד של דאעש באמצעות מכונית תופת במטה תחנת משטרה בעיר עדן. דאעש דיווח, כי עשרות שוטרים ואנשי מיליציה הנתמכים ע”י מדינת האמירויות (מאע”מ) נהרגו או נפצעו (מחוז תימן של דאעש, אזור עדן- אבין, 2 באוגוסט 2019). כלי תקשורת מקומיים דיווחו על כמה שוטרים הרוגים וכעשרים פצועים (יוניוז, 1 באוגוסט 2019).
המלחמה על התודעה
חודש קמפיין “פשיטות ההתשה”

ב-3 באוגוסט 2019 חידש דאעש את קמפיין “פשיטות ההתשה” ברחבי העולם. המדובר בהתקפות נקם מתואמות ומתוזמנות, המשולבות בקמפיין תעמולתי. הקמפיין נועד לעודד את תומכי דאעש ולחזק את המסר, כי דאעש מגביר נוכחותו ופעילותו ברחבי העולם. עד כה בוצעו ע”י פעיל דאעש למעלה משלושים תקיפות במסגרת הקמפיין במתכונת “שגרתית”.

  • מאז המכה שספג באלבאע’וז שבסוריה (מרץ 2019), ביצע דאעש שני קמפיינים מעין אלו, כך שזהו הקמפיין השלישי מסוגו. בעבר (סוף מאי תחילת יוני 2019) התבצע הקמפיין במשך כשבוע ובמהלכו חל גידול בכמות הפעולות של דאעש, בעיקר בסוריה ובעיראק. עם זאת מרבית הפעולות שבוצעו במסגרת הקמפיין היו “שגרתיות” (הפעלת מטענים, פיגועי ירי, חיסולי מתנגדים).

[1] כלא בל ג'רחי, המכונה גם "מתקן הכליאה הלאומי האפגאנית", נמצא מזרחית לקאבול. והוא נחשב לכלא הגדול ביותר באפגניסטאן וכלואים בו כ-5,000 אסירים.