מבט לג’האד העולמי (8- 14 באוגוסט 2019)

אלארבעין, שנכבשה על-ידי צבא סוריה. הכיתוב בערבית (מימין):

אלארבעין, שנכבשה על-ידי צבא סוריה. הכיתוב בערבית (מימין): "מצלמת (סוכנות) סאנא בתוך העיירה אלארבעין לאחר טיהורה מהטרור" (סאנא, 10 באוגוסט 2019).

ענן אבק מתמר מכפרזיתא בעקבות תקיפה אווירית של מטוסי קרב רוסים (אבאא', 11 באוגוסט 2019).

ענן אבק מתמר מכפרזיתא בעקבות תקיפה אווירית של מטוסי קרב רוסים (אבאא', 11 באוגוסט 2019).

כלי רכב של ארגוני המורדים, שהושמד על-ידי צבא סוריה במורד תל סכיכ (סאנא, 13 באוגוסט 2019).

כלי רכב של ארגוני המורדים, שהושמד על-ידי צבא סוריה במורד תל סכיכ (סאנא, 13 באוגוסט 2019).

סכיכ, עליו השתלט צבא.

סכיכ, עליו השתלט צבא.

פעילי המטה לשחרור אלשאם רכובים על-גבי אופנוע טרם היציאה לבלימת ניסיונות התקדמות של צבא סוריה לעבר תל תרעי.

פעילי המטה לשחרור אלשאם רכובים על-גבי אופנוע טרם היציאה לבלימת ניסיונות התקדמות של צבא סוריה לעבר תל תרעי.

אופנועים ועליהם פעילי המטה לשחרור אלשאם לעבר תל תרעי (אבאא', 13 באוגוסט 2019).

אופנועים ועליהם פעילי המטה לשחרור אלשאם לעבר תל תרעי (אבאא', 13 באוגוסט 2019).

כלי רכב של כוחות הביטחון העיראקיים הפועלים במסגרת השלב השלישי של המבצע

כלי רכב של כוחות הביטחון העיראקיים הפועלים במסגרת השלב השלישי של המבצע "הרצון לנצח" (אלסומריה, 9 באוגוסט 2019).

עיקרי אירועי השבוע
  • בעקבות התמוטטות הפסקת האש במרחב אדלב פתח צבא סוריה בשורה של התקפות קרקעיות, בכמה זירות לחימה. המאמץ העיקרי היה בדרום מערב ובדרום מזרח מובלעת אדלב והוא משקף, להערכתנו, תוכנית, שמטרתה לכבוש את ח’אן שיח’ון (המוגדרת בתקשורת הסורית כ”שער לאדלב”) ולבתר את מרחב השליטה של ארגוני המורדים בדרום מרחב אדלב. נראה לנו כי בהמשך, לאחר ההשתלטות על דרום מרחב אדלב, מתכוון צבא סוריה להשתמש באזור כבסיס להתקדמות צפונה, לעבר אדלב. מאז החלה המערכה לכיבוש מרחב אדלב לפני כשלושה חודשים וחצי, נחל צבא סוריה לראשונה מספר הצלחות אף כי להשתלטות צבא סוריה על דרום מרחב אדלב ועל המרחב כולו עדיין ארוכה הדרך.
  • בעמק הפרת שבמזרח סוריה ממשיך דאעש בפעילות מוגברת במרחב אלרקה ודיר אלזור- אלמיאדין. דפוס הפעולה, שדאעש מרבה להשתמש בו לאחרונה, הינו פיגועים נגד אזרחים המזוהים עם השלטון המקומי הכורדי (במקביל להתקפות השגרתיות נגד כוחות SDF). זאת, במטרה למוטט את מערכות המנהל האזרחי המקומי של הכורדים וליצור כאוס שיפגע ביציבות הביטחונית היחסית ויכשיר את הקרקע להשתלטות מחודשת של דאעש על האזורים שאיבד.
  • בזירה העיראקית נמשכת פעילות הטרור והגרילה של דאעש במחוזות השונים, כשבמקביל נמשך המבצע הנרחב של כוחות הביטחון העיראקיים לטיהור צפון עיראק ומערבה. תצוין פעילות ביטחונית מוגברת שמבצעות מליציות שיעיות של “הגיוס העממי” לאבטחת הכביש המוביל למעבר הגבול אלקאא’ם (צדו העיראקי של מעבר אלבוכמאל). פעילות ביטחונית זאת מתבצעת, להערכתנו, על רקע ההכנות לפתיחת מעבר הגבול שבין עיראק לסוריה המהווה מרכיב חיוני בציר האספקה היבשתי, שאיראן חותרת לבסס משטחה ועד לים התיכון.
  • ב-11-3 באוגוסט 2019 התקיים קמפיין “פשיטות ההתשה” של דאעש, שמטרתו לעודד את תומכי דאעש ולחזק את המסר, כי דאעש מגביר נוכחותו ופעילותו ברחבי העולם. סה”כ התקיימו במסגרת הקמפיין כשישים התקפות, רובן (כ-70%) בסוריה ובעיראק. במסגרת הקמפיין התבצעו התקפות בודדות גם בחצי-האי סיני, סומליה, אפגניסטאן, פקיסטאן, ניגריה, תימן ומוזמביק. במקביל נמשכו בשבוע שחלף ההתקפות ה”שגרתיות” של דאעש במחוזות השונים, כשאפגניסטאן ממשיכה לבלוט בהיקף הפעילות. בנוסף לכך התבצעו התקפות של דאעש בחצי- האי סיני, ניגריה, מוזמביק ותימן.
מרחב אדלב
התקפות קרקעיות של צבא סוריה

עיקרי תמונת המצב

בעקבות התמוטטות הפסקת האש במרחב אדלב (5 באוגוסט 2019) פתח צבא סוריה בשורה של התקפות קרקעיות בכמה זירות לחימה. המאמץ העיקרי התמקד בחלק הדרום-מערבי של מרחב אדלב, באזור, שמצפון מערב לחמאה (באזור זה התבצעו מרבית ההתקפות הסוריות מאז תחילת המערכה בתחילת מאי 2019). בנוסף לכך, תקף צבא סוריה אזורי שליטה של ארגונים המורדים בדרום מזרח מרחב אדלב (העיירה סכיכ שמצפון לחמאה) ובחלקו הצפון מערבי של מרחב אדלב (אזור כבאנה, מדרום מערב לג’סר אלשע’ור). במהלכים ההתקפיים בדרום מרחב אדלב נחל צבא סוריה שורה של הצלחות, ראשונות מסוגן מאז החלה המערכה לפני קרוב לשלושה וחצי חודשים. עם זאת המורדים עדיין מגלים יכולת עמידה וההשתלטות של צבא סוריה על דרום מרחב אדלב ועל המרחב כולו עדיין נראית רחוקה.

  • מהי התכנית העומדת מאחורי המהלכים ההתקפיים הסוריים? נראה לנו כי המהלכים הסורים משקפים תוכנית, שמטרתה לבתר בהמשך את דרום מרחב אדלב ע”י התקדמות כוחות הצבא הסורים ממערב וממזרח לעבר ח’אן שיח’ון וכיבושה (אחת הערים הגדולות שבמרחב השליטה של המורדים). לאחר מכן, להערכתנו, מתכנן צבא סוריה להשתלט על דרום מרחב אדלב כדי לערער את שליטת ארגוני המורדים במרחב כולו, וליצור בסיס להתקדמות צבא סוריה צפונה, לעבר אדלב.

הישובים במערב ודרום מזרח מרחב אדלב, שנכבשו ע"י צבא סוריה
 (Google Maps).
הישובים במערב ודרום מזרח מרחב אדלב, שנכבשו ע”י צבא סוריה
(Google Maps).

המהלכים ההתקפיים בדרום מערב מרחב אדלב

  • בדרום מערב מרחב אדלב הצליח צבא סוריה לכבוש רצועה המשתרעת מאלארבעין ועד הביט תוך מספר ימים (10-7 באוגוסט 2019). להלן פירוט:
    • אלארבעין וזכאת (28 ק”מ מצפון מערב לחמאה). ההתקפות על עיירות אלה החלו ב-7 באוגוסט 2019. דווח, כי צבא סוריה השתלט עליהן במהירות (סאנא, 10 באוגוסט 2019). בעקבות כיבושן ביצעו מטוסי קרב רוסים תקיפות אוויריות נגד כפרזיתא מצפון מזרח לאלארבעין (אבאא’, 11 באוגוסט 2019). יתכן והמדובר בפעולות ריכוך כהכנה לקראת מהלך קרקעי של צבא סוריה לכיבוש כפר זה.
    • צח’ר, אלג’סיאת, ותל צח’ר (36 ק”מ מצפון מערב לחמאה, צפונית מערבית לאלארבעין). שתי העיירות והתל נכבשו ע”י צבא סוריה מידי המטה לשחרור אלשאם (מראסלון, 10 באוגוסט 2019).
    • אלהביט: ב-10 באוגוסט 2019 בשעות הלילה תקף צבא סוריה (ככל הנראה כוחות ה”נמר” בפקוד סהיל אלחסן) את פעילי המטה לשחרור אלשאם באלהביט (שלפני מלחמת האזרחים מנתה יותר מ-10,000 תושבים). ב-11 באוגוסט 2019 לפנות בוקר נכבשה העיר, ככל הנראה ללא התנגדות משמעותית מצד ארגוני המורדים. לתקיפה קדמו ריכוך ארטילרי שביצע צבא סוריה ותקיפות אוויריות של מטוסי קרב רוסיים וסורים. נמסר כי בתקיפות נהרגו או נפצעו עשרות פעילי המטה לשחרור אלשאם (מראסלון, 11 באוגוסט 2019).
אלהביט, שנכבשה ע"י צבא סוריה  (Google Maps).     מבנים הרוסים באלהביט 
(מתוך סרטון שפורסם במקור על-ידי כוחות "הנמר" בפיקוד הקולונל סהיל אלחסן באתר מראסלון, 11 באוגוסט 2019).
מימין: אלהביט, שנכבשה ע”י צבא סוריה (Google Maps). משמאל: מבנים הרוסים באלהביט
(מתוך סרטון שפורסם במקור על-ידי כוחות “הנמר” בפיקוד הקולונל סהיל אלחסן באתר מראסלון, 11 באוגוסט 2019).

נראה לנו, כי כיבוש הביט בקלות יחסית היה עד כה פסגת הישגיו של צבא סוריה במערכה לכיבוש מרחב אדלב. על פי דיווחי התקשורת הסורית הממסדית כיבושה של הביט היה “מהלך אסטרטגי”, בשל קרבתה אל ח’אן שיח’ון (שמונה ק”מ), אחת הערים הגדולות שבמרחב השליטה של ארגוני המורדים (לפני מלחמת האזרחים מנתה העיר כ-53,000 תושבים). אלשאם FM תחנת רדיו וטלוויזיה, המזוהה עם המשטר הסורי, אף הגדירה את הביט כ”שער לאדלב” (מראסלון, 11 באוגוסט 2019; ספוטניק, המצטט את אלוטן ואלשאם FM , 11 באוגוסט 2019). ח’אן שיח’ון, המאוימת עתה ע”י צבא סוריה, שוכנת על הכביש הראשי המוביל מחמאה לאדלב ולחלב (M-5). השתלטות עליה עשויה לשמש עבור צבא סוריה נקודת זינוק לעבר אדלב וחלקו הצפוני של מרחב השליטה, שבידי ארגוני המורדים.

המהלך ההתקפי של צבא סוריה בדרום מזרח מרחב אדלב (העיירה סכיכ)

  • ב-10 באוגוסט 2019 תקף צבא סוריה את העיירה סכיכ ואת תל סכיכ שלידה (28 ק”מ מצפון לחמאה). אזור זה מהווה זירת פעילות חדשה של צבא סוריה, שעד כה התמקדו התקפותיו בחלקו הדרום-מערבי של מרחב אדלב. בין הכוח התוקף לבין ארגוני המורדים (המטה לשחרור אלשאם והארגון הג’האדיסטי “גדודי התהילה”) התנהלו קרבות קשים (סאנא, 11 באוגוסט 2019). צבא סוריה הצליח להשתלט על תל סכיכ, נהדף ממנו ע”י ארגוני המורדים, ושב וכבש אותו ע”י כוחות מיוחדים, שהסתייעו בכלי רכב משוריינים (ענב בלדי, מראסלון, 10 באוגוסט 2019). במהלך הקרבות פוצץ מחבל מתאבד, מכונית תופת, בקרב ריכוז של פעילי מיליציה המסייעים לצבא סוריה (אבאא’, 10, 11 באוגוסט 2019).

ההתקפה של צבא סוריה נגד סכיכ (חץ אדום מימין) ואלהביט (חץ אדום משמאל). באדום מסומן אזור השליטה של צבא סוריה ובירוק אזור השליטה של ארגוני המורדים (NorsForStudies.org).
 ההתקפה של צבא סוריה נגד סכיכ (חץ אדום מימין) ואלהביט (חץ אדום משמאל). באדום מסומן אזור השליטה של צבא סוריה ובירוק אזור השליטה של ארגוני המורדים (NorsForStudies.org).

  • ב-13 באוגוסט 2019 פוצץ המטה לשחרור אלשאם מכונית תופת בפרברי הכפר סכיכ. לאחר מכן החלה מתקפת נגד, שביצעו המטה לשחרור אלשאם וארגונים נוספים, נגד עמדות צבא סוריה בסכיכ ובתל הסמוך. במהלך ההתקפה התנהלו עימותים בין הצדדים. צבא סוריה הסתייע בתקיפות אוויריות ובירי ארטילרי (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 13 באוגוסט 2019). מתקפת הנגד של ארגוני המורדים נכשלה. מקורות סורים רשמיים מסרו כי “פעילי הטרור” ספגו אבידות קשות ופרסמו סרטון ותמונות בהם נראים כלי רכב שהושמדו (סאנא, 13 באוגוסט 2019).
סכיכ, עליו השתלט צבא.    כלי רכב של ארגוני המורדים, שהושמד על-ידי צבא סוריה במורד תל סכיכ (סאנא, 13 באוגוסט 2019).
מימין: סכיכ, עליו השתלט צבא. משמאל: כלי רכב של ארגוני המורדים, שהושמד על-ידי צבא סוריה במורד תל סכיכ (סאנא, 13 באוגוסט 2019).
  • בעקבות כישלון מתקפת הנגד של ארגוני המורדים בסכיכ, החל צבא סוריה להתקדם לעבר תרעי והתל החולש עליו (כ-2.5 ק”מ ממערב לסכיכ). כפר זה מהווה את “שער הכניסה” לאלתמאענה שלידו ונמצאת כשמונה ק”מ ממזרח לח’אן שיח’ון. המטה לשחרור אלשאם דיווח כי הדף את ההתקפה נגד תרעי וכי לצבא סוריה נגרמו הרוגים רבים (אבאא’, ענב בלדי, 13 באוגוסט 2019). ב-13 באוגוסט 2019 ביצעו מטוסי קרב רוסים וסורים תקיפות אוויריות נגד אלתמאענה, כהכנה לקראת כיבוש ח’אן שיח’ון (ענב בלדי, 13 באוגוסט 2019).

תרעי והתל הסמוך לו (Wikimpia – Bing Satellite).
תרעי והתל הסמוך לו (Wikimpia – Bing Satellite).

המהלך ההתקפי בצפון מערב מרחב אדלב (אזור כבאנה)

  • המטה לשחרור אלשאם הודיע כי ארגוני המורדים בלמו ב-10 באוגוסט 2019 שני ניסיונות של צבא סוריה לכבוש את כבאנה (13 ק”מ דרומית- מערבית לג’סר אלשע’ור). ההכנות לכיבוש העיירה החלו בריכוך ארטילריה ואווירי. צבא סוריה ירה אש תותחים ושיגר רקטות לעבר כבאנה. כמו כן השליכו מסוקים סוריים חביות נפץ (ח’טוה, 11 באוגוסט 2019).בהתקדמות לעבר כבאנה הסתייע צבא סוריה, לראשונה מאז החלו הקרבות בציר זה, בטנקים ובכלי רכב הנדסי (אבאא’, 10 באוגוסט 2019). הקרבות בצירים המובילים לעיירה כבאנה נמשכים זה היום הרביעי ברציפות (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 12 באוגוסט 2019).
  • אזור כבאנה ששימש יעד להתקפות קודמות של צבא סוריה, היה היחיד שבו הצליחו ארגוני המורדים בגל ההתקפות האחרון לבלום את ניסיונות ההתקדמות של צבא סוריה. נראה לנו כי התקפות צבא סוריה נגד כבאנה נעשו כחלק מאמץ משני וכי מרכז הכובד של התקפות הסוריות הינו בדרום מרחב אדלב.

העיירה כבאנה (Google Maps).
העיירה כבאנה (Google Maps).

ירי ארטילריה ותקיפה אווירית של הבסיס הרוסי בחמימים
  • כלי התקשורת הרוסיים דיווחו כי ארגוני המורדים שיגרו ב-8 באוגוסט 2019 ארבע רקטות לעבר הבסיס הרוסי בחמימים. הרקטות שוגרו מאזור כבאנה. שני אזרחים סורים נהרגו וארבעה נפצעו (ספוטניק אינטרנשיונל, 11 באוגוסט 2019) ב-11 באוגוסט 2019 יירטו מערכות ההגנה האוויריות הרוסיות בחמימים שישה כלי טיס בלתי מאוישים, ששוגרו ע”י ארגוני המורדים (“טרוריסטים”). לא נגרמו אבידות או נזק (טאס, 11 באוגוסט 2019).
סיכום ביניים של האבדות מאז תחילת ההתקפה הקרקעית
  • מאז תחילת ההתקפה הקרקעית של צבא סוריה בתחילת מאי 2019 נהרגו במרחב אדלב לפחות 3,257 בני-אדם. בין ההרוגים היו 1,244 פעילי ארגוני המורדים, מהם 787 פעילי הארגונים הג’האדיסטים [הנושאים בעיקר עול הלחימה]. כמו כן נהרגו 1,118 חיילי צבא סוריה והכוחות המסייעים לו ו-895 אזרחים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 13 באוגוסט 2019).
צפון מזרח סוריה
נמשכים הפיגועים בעומק אזור השליטה של הכורדים
  • השבוע נמשכו פיגועי הגרילה והטרור של דאעש בעומק אזור השליטה הכורדי. עיקרי הפיגועים:
    • 8 באוגוסט 2019: מטען חבלה הופעל נגד ריכוז כוחות SDF, כשמונים ק”מ דרומית לאלחסכה. ארבעה לוחמי SDF נהרגו ושניים נפצעו (טלגרם, 8 באוגוסט 2019).
    • 9 באוגוסט 2019: בוצע ירי מקלעים לעבר כלי רכב של איש מודיעין SDF, כחמישים ק”מ דרומית לאלחסכה. איש המודיעין נהרג (טלגרם, 11 באוגוסט 2019).
    • 10 באוגוסט 2019: מטען חבלה הופעל נגד כלי רכב של כוחות SDF בציר המוביל מאלחסכה לדיר אלזור. כל נוסעי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 10 באוגוסט 2019).
עמק הפרת
מרחב אלרקה (“עיר הבירה” לשעבר של דאעש בסוריה)

לאחרונה ניכרת פעילות מוגברת של דאעש נגד אישים הפועלים במסגרת השלטון המקומי הכורדי במרחב אלרקה. אישים אלו קשורים לקהילות המקומיות ומהווים יעד בעל אופי אזרחי מובהק. להערכתנו, חותר דאעש למוטט את מערכות המנהל האזרחי המקומי של הכורדים במקביל להמשך פעילותו נגד כוחות SDF. כל זאת במטרה ליצור כאוס שיפגע ביציבות הביטחונית היחסית באזור השליטה הכורדי ויכשיר את הקרקע להשתלטות מחודשת של דאעש על האזורים שאיבד.

  • להלן עיקרי פעילות דאעש במרחב העיר אלרקה בשבוע שעבר:
    • 10 באוגוסט 2019: פיצוץ ביתם של לוחמי SDF באלרקה באמצעות מטען חבלה. לבית נגרם נזק (טלגרם, 11 באוגוסט 2019).
    • 10 באוגוסט 2019: הצתת כלי רכב של ראש קומונה[1] באלרקה (טלגרם, 11 באוגוסט 2019).
    • 10 באוגוסט 2019: פריצה לבתיהם של שני ראשי קומונות, 24 ק”מ דרומית-מערבית לאלרקה, וירי לעברם השניים נהרגו. (טלגרם, 10 באוגוסט 2019).
    • 12 באוגוסט 2019: דקירה של סוכן מודיעין של כוחות SDF, מזרחית לעיר אלטבקה כארבעים ק”מ ממערב לאלרקה (טלגרם, 12 באוגוסט 2019).
מרחב דיר אלזור- אלמיאדין

גם במרחב דיר אלזור אלמיאדין ניכרת פעילות מוגברת של דאעש נגד אישים הפועלים במסגרת השלטון המקומי הכורדי, ונגד המבנים שמתוכם הם פועלים (“סמלי שלטון” כורדים)

  • להלן עיקרי פעילות דאעש במרחב דיר אלזור- אלמיאדין:
    • 8 באוגוסט 2019: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של כוחות SDF על הכביש הראשי בעיירה ד’יבאן, מדרום מזרח לדיר אלזור (חמישה ק”מ ממזרח לאלמיאדין). שני לוחמי SDF נהרגו ושלושה נפצעו (טלגרם, 8 באוגוסט 2019).
    • 8 באוגוסט 2019: בוצע ירי מקלעים לעבר כלי רכב, שהסיע אנשי מועצה מקומית חמישה ק”מ מזרחית לאלמיאדין. ארבעה אנשי המועצה המקומית נהרגו ושניים נפצעו (טלגרם, 8 באוגוסט 2019).
    • 10 באוגוסט 2019: פיצוץ אופנוע-נפץ, שחנה בצד הכביש נגד משאית, שהסיעה לוחמי SDF בעיירה אלבצירה, 14 ק”מ צפונית לאלמיאדין. עשרים לוחמי SDF נהרגו או נפצעו (טלגרם, 10 באוגוסט 2019).
    • 10 באוגוסט 2019: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של כוחות SDF בכפר חריזה, כ-14 ק”מ מצפון לאלמיאדין. שלושה לוחמי SDF נפצעו (טלגרם, 12 באוגוסט 2019).
    • 11 באוגוסט 2019: הפעלת מטעני חבלה נגד מבנה המועצה המקומית של SDF באבו חרדוב, 23 ק”מ דרומית-מזרחית לאלמיאדין. המבנה נהרס לחלוטין (טלגרם, 11 באוגוסט 2019).
    • 11 באוגוסט 2019: שיגור רקטת R.P.G. לעבר מגורי לוחמים של כוחות SDF בעיירה ד’יבאן, כחמישה ק”מ ממזרח לאלמיאדין. כמה לוחמי SDF נפצעו (טלגרם, 12 באוגוסט 2019).
    • 13 באוגוסט 2019: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של כוחות SDF בכפר אלחואיג’, ארבעה ק”מ צפונית-מזרחית לאלמיאדין. כל נוסעי הרכב נהרגו (טלגרם, 13 באוגוסט 2019).
מרחב אלבוכמאל
  • 10 באוגוסט 2019: בוצע ירי מקלעים לעבר מחסום של כוחות SDF בעיירה אלסוסה, שבעה ק”מ צפונית-מזרחית לאלבוכמאל. לוחם SDF נהרג ונוסף נפצע (טלגרם, 11 באוגוסט 2019).
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעולות טרור וגרילה של דאעש
  • להלן עיקרי פעולות טרור וגרילה של דאעש במחוזות השונים בשבוע שחלף (על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש):
    • מחוז דיאלא: בוצע ירי צלפים לעבר לוחמי הגיוס השבטי, כשלושים ק”מ מצפון מזרח לבעקובה. שלושה לוחמים נהרגו או נפצעו (טלגרם, 8 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: בוצע ירי צלפים ושוגרו פצצות מרגמה לעבר מחסום של המשטרה הפדראלית, כשמונים ק”מ מצפון מזרח לבעקובה. שני שוטרים נפצעו (טלגרם, 11 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: מטען חבלה הופעל נגד כלי רכב של צבא עיראק על הציר המוביל למחנה הצבאי כוברו, כשבעים ק”מ מצפון מזרח לבעקובה. חייל אחד נהרג וחייל נוסף נפצע (טלגרם, 11 באוגוסט 2019).
    • מחוז כרכוכ: מטען חבלה הופעל נגד כלי-רכב של המשטרה הפדראלית העיראקית בדאקוק, כשלושים ק”מ מדרום לכרכוכ. נוסעי כלי הרכב נפצעו (טלגרם, 12 באוגוסט 2019).
פעולות סיכול ומנע של כוחות הביטחון העיראקים

נמשך המבצע הביטחוני לטיהור צפון עיראק ומערבה

  • כוחות הביטחון העיראקים המשיכו בשלב השלישי של המבצע הביטחוני הנרחב לטיהור צפון עיראק ומערבה מפעילי דאעש (“הרצון לנצח”). השבוע התמקדה פעילות הכוחות באזורי בעקובה וח’אנקין. דווח, כי בפעילות נהרגו ארבעה פעילי דאעש (“פעילי טרור”) והושמדו 12 מנהרות ו-24 מקומות מסתור. כמו כן אותרו מטעני חבלה וחמישה מיכלים שהכילו חומרי נפץ (אלסומריה, 9 באוגוסט 2019).

פעולות סיכול נוספות

  • להלן פירוט פעולות סיכול ומנע נוספות, שביצעו כוחות הביטחון העיראקיים:
    • מחוז כרכוכ: צוותי מודיעין של המשטרה הפדראלית העיראקית עצרו שלושה פעילי דאעש מבוקשים, שפעלו בגזרת נפת אלחויג’ה, כ- 55 ק”מ ממערב לכרכוכ (אלסומריה, 10 באוגוסט 2019).
    • מחוז אלאנבאר: כוחות עיראקים מיוחדים, שפעלו בפאתי מחוז אלאנבאר, הרגו חברי חולית דאעש כשניסו להסתנן מסוריה לעיראק (סוכנות הידיעות העיראקית, 10 באוגוסט 2019).
    • מחוז אלאנבאר: המודיעין הצבאי העיראקי עצר שני “פעילי טרור” (במשתמע פעילי דאעש) מבוקשים בנפת אלכרמה, כשלושים ק”מ צפונית-מערבית לבגדאד. הפעילים לקחו חלק במספר התקפות שבוצעו נגד כוחות הביטחון העיראקים (סוכנות הידיעות העיראקית, 11 באוגוסט 2019).
פעילות ביטחונית לאבטחת הציר המוביל למעבר הגבול אלקאא’ם
  • על רקע ההכנות לפתיחת מעבר הגבול אלקאא’ם- אלבוכמאל (שבין עיראק לסוריה) הודיע “הגיוס העממי” (מליציות שיעיות שחלקן נתמכות ע”י איראן), כי כוחותיו ביצעו פעילות לאבטחת קטע הכביש המוביל לאלקאא’ם מפני ההתקפות של פעילי דאעש.
  • בכיר ב”גיוס העממי” הודיע (10 באוגוסט 2019), כי “הגיוס העממי” הצליח לאחרונה לאבטח את קטע הכביש המחבר בין אלקאא’ם לעכאשאת (המוגדר כ”כביש חשוב ואסטרטגי”), שעד כה היה חסום בשל התקפות דאעש. הוא הוסיף, כי קטע הכביש המאובטח מגיע עד לאלרטבה, שבמערב מחוז אנבאר. לדבריו אורכו של הקטע המאובטח הינו 75 ק”מ והוא “בטוח לחלוטין למעבר כלי רכב” ( al-hashed.net , 10 באוגוסט 2019).

קטע הכביש המאובטח ע"י "הגיוס העממי" המוביל מאלרטבה למעבר אלקאא'ם
 (Google Maps).
קטע הכביש המאובטח ע”י “הגיוס העממי” המוביל מאלרטבה למעבר אלקאא’ם
(Google Maps).

חצי- האי סיני ומצרים
  • גם השבוע נמשכו תקיפות דאעש בחצי-האי סיני. להלן עיקרי הפעולות:
    • 8 באוגוסט 2019: בוצע ירי מנשק כבד לעבר כלי רכב של צבא מצרים, מזרחית לאלעריש. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 8 באוגוסט 2019).
    • 9 באוגוסט 2019: מטען חבלה הופעל נגד סיור רגלי של צבא מצרים על הכביש הבינלאומי המהיר אלקניטרה -אלעריש. מספר חיילים נהרגו או נפצעו (טלגרם, 11 באוגוסט 2019).
    • 10 באוגוסט 2019: פעילי דאעש ירו לעבר מחסום מצרי באלעריש. קצין משטרה נפגע (דף הפייסבוק אח’באר שאהד סינאא’, 10 באוגוסט 2019).
    • 11 באוגוסט 2019: פעילי דאעש ירו לעבר מפקד מנהלת מחוז הביטחון של צפון סיני האלוף (לואא’) חסאם תופיק, בעת ערך ביקור באחד המחסומים באלעריש. הקצין נפגע מקליע ברגלו (דף הפייסבוק אח’באר סינאא’, 11 באוגוסט 2019).
    • 12 באוגוסט 2019: מטען חבלה התפוצץ סמוך לכוח רגלי של צבא מצרים בכביש שבין אלקנטרה לאלעריש (שהאד סינאא’, 12 באוגוסט 2019).
פעילות דאעש ברחבי העולם
אפגניסטאן

מחוז ננגרהאר

  • פעילי דאעש פוצצו מטען חבלה נגד כלי רכב של מיליציה המסייעת לצבא אפגניסטאן באזור אנזרי, שבמחוז ננגרהאר. שני נוסעים נהרגו (טלגרם, 11 באוגוסט 2019).

מחוז קונאר

  • פעילי דאעש בלמו התקפה של פעילי הטאלבאן במחוז קונאר, שבקרבת הגבול עם פקיסטאן. בין הצדדים התנהלו חילופי אש. שני פעילי טאלבאן נהרגו ופעיל נוסף נפצע (טלגרם, 11 באוגוסט 2019).
  • פעילי דאעש השתלטו על כמה עמדות טאלבאן במחוז קונאר. שני פעילי טאלבאן נהרגו ופעילים נוספים נפצעו (טלגרם, 11 באוגוסט 2019).

מחוז לע’מאן

  • פעילי דאעש הפעילו מטען נגד מנהל הביטחון הפלילי האפגאני בעיר מיהטרלאם )בירת מחוז לע’מאן, ממזרח לקאבול). המנהל ואחד ממלוויו נפצעו. שני שוטרים נהרגו (טלגרם, 11 באוגוסט 2019). עד כה התמקדה פעילות דאעש במחוזות ננגרהאר וקונאר ויתכן כי משם היא מתחילה “לזלוג” למחוז לע’מאן, שממזרח לקאבול.

מחוזות ננגרהאר, קונאר ולע'מאן 
(The Kabul Times, 26 ביוני 2019).
מחוזות ננגרהאר, קונאר ולע’מאן
(The Kabul Times, 26 ביוני 2019).

ניגריה
  • ב-10 באוגוסט 2019 תקפו פעילי דאעש עמדות של צבא ניגריה בעיירה גוביו (Gubio), כשמונים ק”מ צפונית-מערבית למאידוגורי (בירת מדינת בורנו, שבצפון מזרח ניגריה). בין הצדדים התנהלו חילופי אש במשך מספר שעות. למעלה מעשרים חיילים ניגרים נהרגו או נפצעו. כמו כן הושמדו טנק ושתי שריוניות ונלקחו שלל חמישה כלי רכב, אמצעי לחימה ותחמושת (טלגרם, 11 באוגוסט 2019).

מקום התקיפה בצפון מזרח ניגריה 
(Google Maps).
מקום התקיפה בצפון מזרח ניגריה
(Google Maps).

  • ב-10 באוגוסט 2019 הפעילו פעילי דאעש מטען נגד כלי רכב של צבא ניגריה בעיירה מלאם פתורי (Malam Fatori), כמאתיים ק”מ צפונית למאידוגורי , בירת מדינת בורנו. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 11 באוגוסט 2019).
מוזמביק
  • מחוז מרכז אפריקה של דאעש הודיע, כי פעילי הארגון תקפו כפר נוצרי במחוז כאבו דלגאדו (Cabo Delgado), שבצפון מזרח מוזמביק. עם כניסת פעילי דאעש לכפר, נמלטו תושביו יחד עם חיילי צבא מוזמביק. מספר בתים הועלו באש (טלגרם, 12 באוגוסט 2019). זהו מקרה רביעי שארע לאחרונה של שריפת בתי מגורים של תושבים מקומיים המתנגדים לדאעש.
  • מחוז מרכז אפריקה של דאעש הודיע כי פעילי הארגון תקפו ריכוז כוחות של צבא מוזמביק במחוז כאבו דלגאדו, שבצפון מזרח המדינה. בתמונות שפורסמו נראות גופותיהם של אנשי צבא הרוגים ואמצעי לחימה שנלקחו שלל (טלגרם, 12 באוגוסט 2019). יתכן והמדובר באותו אירוע שהוזכר לעיל.

המקום שבו תקפו פעילי דאעש כוחות של צבא מוזמביק וכפר נוצרי
(Google Maps).
המקום שבו תקפו פעילי דאעש כוחות של צבא מוזמביק וכפר נוצרי
(Google Maps).

תימן
  • פעילי דאעש המשיכו בפעילותם נגד אנשי אלקאעדה באזור קיפה שבצפון מערב מחוז אלביצ’אא’ (כמאה ק”מ מדרום מזרח לצנעאא’). פעילות זאת כללה הפעלת מטען חבלה נגד פעיל אלקאעדה שרכב על אופנוע. הפעיל נהרג (טלגרם, 10 באוגוסט 2019). כמו כן שיגרו פעילי דאעש פצצות מרגמה נגד אנשי אלקאעדה ונגד עמדות של המורדים החות’ים באזור קיפה (טלגרם, 9,8 באוגוסט 2019).
  • ב-13 באוגוסט 2019 ירה פעיל דאעש לעבר מכוניתו של חייל מצבא תימן בעיר עדן (מחוז תימן, אזור עדן- אבין, 13 באוגוסט 2019).

פעיל דאעש יורה לעבר  השמשה הקדמית של מכוניתו של רקיב (סמל) נצר עבדה קאיד מצבא תימן 
(מחוז תימן של דאעש, אזור עדן-אבין, 13 באוגוסט 2019).
פעיל דאעש יורה לעבר השמשה הקדמית של מכוניתו של רקיב (סמל) נצר עבדה קאיד מצבא תימן (מחוז תימן של דאעש, אזור עדן-אבין, 13 באוגוסט 2019).

[1] במסגרת השלטון האוטונומי של הכורדים קומונה הינה מספר משפחות הגרות באזור גיאוגרפי מצומצם כדוגמת שכונות או כפרים קטנים (צות כרדסטאן, 25 באוקטובר 2018).