מבט לג’האד העולמי (28-22 באוגוסט 2019)

הודעה של המטה הכללי של צבא סוריה כי הושלם טיהור המרחב הכפרי שמצפון לחמאה מארגוני המורדים (במקור

הודעה של המטה הכללי של צבא סוריה כי הושלם טיהור המרחב הכפרי שמצפון לחמאה מארגוני המורדים (במקור "מהטרור") (סאנא, 23 באוגוסט 2019).

מנהרות בשטח הררי, שהיו בשימוש המטה לשחרור אלשאם באזורי ח'אן שיח'ון ואלתמאנעה, שממזרח לח'אן שיח'ון (סאנא, 23 באוגוסט 2019).

מנהרות בשטח הררי, שהיו בשימוש המטה לשחרור אלשאם באזורי ח'אן שיח'ון ואלתמאנעה, שממזרח לח'אן שיח'ון (סאנא, 23 באוגוסט 2019).

יציאת כלי רכב תופת של המטה לשחרור אלשאם לעבר ריכוז כוחות של צבא סוריה באזור הקרבות ממזרח לח'אן שיח'ון.

יציאת כלי רכב תופת של המטה לשחרור אלשאם לעבר ריכוז כוחות של צבא סוריה באזור הקרבות ממזרח לח'אן שיח'ון.

פעילי המטה לשחרור אלשאם מקשיבים לדברי איש דת, זמן קצר טרם יציאתם לבלום ניסיון התקדמות של צבא סוריה לעבר תלת כבאנה (אבאא’, 26 באוגוסט 2019).

פעילי המטה לשחרור אלשאם מקשיבים לדברי איש דת, זמן קצר טרם יציאתם לבלום ניסיון התקדמות של צבא סוריה לעבר תלת כבאנה (אבאא’, 26 באוגוסט 2019).

המכונית שניזוקה בפיצוץ מטען החבלה (אלמדן, אתר חדשות לבנוני, 22 באוגוסט 2019).

המכונית שניזוקה בפיצוץ מטען החבלה (אלמדן, אתר חדשות לבנוני, 22 באוגוסט 2019).

מכוניתו של אבו ח'לאד אלמהנדס (בצבע לבן מצד שמאל), עולה באש לאחר פיצוץ המטען (דף הפייסבוק Edlib Media Center, המזוהה עם ארגוני המורדים, 22 באוגוסט 2019).

מכוניתו של אבו ח'לאד אלמהנדס (בצבע לבן מצד שמאל), עולה באש לאחר פיצוץ המטען (דף הפייסבוק Edlib Media Center, המזוהה עם ארגוני המורדים, 22 באוגוסט 2019).

שרידי מכונית התופת, שהתפוצצה באלטבקה.

שרידי מכונית התופת, שהתפוצצה באלטבקה.

כוח ממונע של הגיוס העממי וצבא עיראק בשטח מדברי במסגרת המבצע הביטחוני (al-hashed.net, 25 באוגוסט 2019).

כוח ממונע של הגיוס העממי וצבא עיראק בשטח מדברי במסגרת המבצע הביטחוני (al-hashed.net, 25 באוגוסט 2019).

 עיקרי אירועי השבוע
  • בשבוע שחלף השתלט צבא סוריה באופן מלא על המרחב הכפרי, שמצפון לחמאה. המטכ”ל הסורי הודיע כי צבא סוריה מתכוון להתקדם צפונה, לאחר ששוחררו העיר ח’אן שיח’ון וישובים נוספים מצפון לחמאה. השתלטות צבא סוריה על דרום מרחב אדלב נעשתה בקלות יחסית, ללא התנגדות משמעותית מצד ארגוני המורדים. ב-27 באוגוסט 2019 ביצעו ארגוני המורדים מתקפת נגד נרחבת, באזור הכפרי שממזרח לח’אן שיח’ון. צבא סוריה דיווח כי הדף את ההתקפה וכי לא חל שינוי משמעותי במפת השליטה באזור.
  • בינתיים ממשיך הכוח התורכי, אשר הגיע לאזור ב-19 באוגוסט 2019, להתבסס על הכביש הראשי M-5 (13 ק”מ מצפון לח’אן שיח’ון). הימצאותו שם יוצרת מוקד חיכוך פוטנציאלי בין סוריה לתורכיה ועשויה להציב להערכתנו אילוץ מדיני לגבי המשך התקדמות צבא סוריה צפונה, לכיוון אדלב. על רקע זה ערך נשיא תורכיה ראג’פ ארדואן ביקור ברוסיה ונפגש עם נשיא רוסיה פוטין (27 באוגוסט 2019). השניים דנו, בין השאר, בהתפתחויות האחרונות במרחב אדלב.
  • בזירה העיראקית נמשכה הפעילות האינטנסיבית של דאעש, במקביל להמשך המבצע הביטחוני העיראקי לטיהור צפון המדינה ומערבה. המתווים הבולטים של פעילות דאעש השבוע היו הפעלת מטענים, ירי צלפים, ירי פצצות מרגמה, תקיפת בסיסי צבא עיראק, הפעלת אופנוע תופת סמוך לבית תפילה שיעי (ולפי גירסא אחרת בקרבת טנק) וחיסול אחד מראשי השבטים המתנגדים לדאעש.
  • מחוזות דאעש באפריקה ובאסיה המשיכו בפיגועים ה”שגרתיים”. השבוע בוצעו פיגועים באפגניסטאן, ניגריה, ניג’ר, מוזמביק ותימן.
מרחב אדלב
כיבוש דרום מרחב אדלב ע”י צבא סוריה

בשבוע שחלף המשיך צבא סוריה בתנופת הצלחותיו בדרום מרחב אדלב. מטכ”ל צבא סוריה הודיע ב-23 באוגוסט 2019, כי העיר ח’אן שיח’ון ומספר יישובים נכבשו על ידו וכי ארגוני המורדים ספגו אבידות כבדות (סאנא, 23 באוגוסט 2019). מקורות המזוהים עם המשטר מסרו כי צבא סוריה השתלט באופן מלא על המרחב הכפרי, שמצפון לחמאה, וכבש אותו מידי המטה לשחרור אלשאם ו”פלגים טרוריסטים” נוספים (מראסלון, 23 באוגוסט 2019). המטכ”ל הסורי הודיע כי לאחר שחרורה של ח’אן שיח’ון וסביבתה צבא מתכוון סוריה להתקדם צפונה (ספוטניק, 23 באוגוסט 2019). נראה לנו, כי סיום ההשתלטות על דרום מרחב אדלב נעשה בקלות יחסית, ללא התנגדות משמעותית של ארגוני המורדים. המטה לשחרור אלשאם פרסם הודעה שבעקיפין הודתה במפלה אך הדגישה את המחיר הכבד ששילם צבא סוריה. כותרת הכתבה: “המשטר (הסורי) מתקדם במרחב הכפרי שמצפון לחמאה ובמרחב הכפרי שמדרום לאדלב על גופות וחלקי גופות של חייליו הקצינים”.

ח'אן שיח'ון, שנכבשה מידי ארגוני המורדים   הודעה של המטה הכללי של צבא סוריה כי הושלם טיהור המרחב הכפרי שמצפון לחמאה מארגוני המורדים (במקור "מהטרור") 
(סאנא, 23 באוגוסט 2019).
מימין: ח’אן שיח’ון, שנכבשה מידי ארגוני המורדים. משמאל: הודעה של המטה הכללי של צבא סוריה כי הושלם טיהור המרחב הכפרי שמצפון לחמאה מארגוני המורדים (במקור “מהטרור”) (סאנא, 23 באוגוסט 2019).
מנהרות בשטח הררי, שהיו בשימוש המטה לשחרור אלשאם באזורי ח'אן שיח'ון ואלתמאנעה, שממזרח לח'אן שיח'ון (סאנא, 23 באוגוסט 2019).    מנהרות בשטח הררי, שהיו בשימוש המטה לשחרור אלשאם באזורי ח'אן שיח'ון ואלתמאנעה, שממזרח לח'אן שיח'ון (סאנא, 23 באוגוסט 2019).
מנהרות בשטח הררי, שהיו בשימוש המטה לשחרור אלשאם באזורי ח’אן שיח’ון ואלתמאנעה, שממזרח לח’אן שיח’ון (סאנא, 23 באוגוסט 2019).
  • עוד נמסר, כי דובר המטכ”ל הסורי הודיע, כי צבא סוריה הנחיל מפלה ניצחת לאויבים ושיחרר את ח’אן שיח’ון ו-16 יישובים נוספים מצפון לחמאה[1]. צוותי הנדסה של צבא סוריה החלו לפנות ממוקשים את הישובים והמרחב שסביבם כהכנה לחזרת התושבים. צבא סוריה, צין הדובר, נחוש לטהר את שטחי סוריה מטרוריסטים ונותני החסות שלהם (טאס, 23 באוגוסט 2019).

תגובת המטה לשחרור אלשאם

  • המטה לשחרור אלשאם הודה בעקיפין במפלה שנחל בדרום מרחב אדלב אך הדגיש את המחיר הכבד ששילם על כך צבא סוריה. בביטאון הארגון פורסמה כתבה, שכותרתה: “המשטר (הסורי) מתקדם במרחב הכפרי שמצפון לחמאה ובמרחב הכפרי שמדרום לאדלב על גופות וחלקי גופות של חייליו וקציניו”. הכתבה משבחת את פעילי ארגוני המורדים על עמידתם האיתנה במשך למעלה משלושה חודשים מול צבא סוריה ובעלת בריתו רוסיה. עוד נאמר בכתבה, כי תושבי האזורים שנותרו בשליטת ארגוני המורדים (“הצפון המשוחרר”) תומכים בארגוני המורדים הג’האדיסטים (המג’אהדין). חלק מהם אף הצטרף לשורות הלוחמים. הכתבה מעלה על נס את שיתוף הפעולה שבין המטה לשחרור אלשאם לבין הארגון הג’האדיסטי צבא התהילה וחזית השחרור הלאומית (מסגרת של ארגונים הפועלים בחסות תורכית). הכתבה מדגישה, כי המערכה ב”צפון המשוחרר” נמשכת וכי ארגוני המורדים מגנים על דתם, כבודם והמקומות בהם הם מצויים (אבאא’, 24 באוגוסט 2019).

מתקפת נגד של ארגוני המורדים

ב-27 באוגוסט 2019 ביצעו ארגוני המורדים הג’האדיסטים מתקפת נגד נרחבת, הראשונה מאז כיבוש ח’אן שיח’ון. הכוחות הג’האדיסטים תקפו את צבא סוריה בחמישה ישובים באזור הנמצא כעשרים ק”מ ממזרח לח’אן שיח’ון. בבלימת ההתקפה הסתייע צבא סוריה במטוסים רוסים וסורים.

  • מקור בצבא הסורי מסר, כי צבא סוריה בלם את ההתקפות וכי הארגונים הג’האדיסטים ספגו אבידות קשות. על-פי אותו מקור לא חל שינוי במפת השליטה באזור. עוד נמסר, כי המטה לשחרור אלשאם וארגון שומרי הדת ספגו כ-37 הרוגים. כמו כן הושמדו מספר מכוניות תופת וכמה כלי רכב משוריינים לפני שהגיעו ליעדיהם. מטוסים רוסים וסורים תקפו את פעילי הארגונים שנסוגו (מראסלון, סאנא, 27 באוגוסט 2019). מנגד, הודיעו ארגוני המורדים שהם מנעו התקפה של המשטר הסורי נגד המרחב שממזרח לעיר מערת אלנעמן (מצפון לח’אן שיח’ון) (מרכז המעקב הסורי לזכויות האדם, 27 באוגוסט 2019).

מתקפת הנגד של ארגוני המורדים: בחצים שחורים מסומני כיווני ההתקפה של ארגוני המורדים בהובלת המטה לשחרור אלשאם נגד צבא סוריה במרחב שממזרח לח'אן שיח'ון. בצהוב אזור העימותים. באדום אזור השליטה של צבא סוריה ובירוק אזור השליטה של ארגוני המורדים (ח'טוה, 27 באוגוסט 2019).
מתקפת הנגד של ארגוני המורדים: בחצים שחורים מסומני כיווני ההתקפה של ארגוני המורדים בהובלת המטה לשחרור אלשאם נגד צבא סוריה במרחב שממזרח לח’אן שיח’ון. בצהוב אזור העימותים. באדום אזור השליטה של צבא סוריה ובירוק אזור השליטה של ארגוני המורדים (ח’טוה, 27 באוגוסט 2019).

המעורבות התורכית

התבססות כוח תורכי מצפון לח’אן שיח’ון

ב-19 באוגוסט 2019 הותקף מאוויר טור ממונע תורכי שעשה דרכו לח’אן שיח’ון[2]. התקיפה ארעה באזור הכפר מער חטאט, סמוך לכביש M-5, 13 ק”מ מצפון לח’אן שיח’ון. הכוח התורכי נותר במקום בו הותקף ונראה כי הוא מתבסס על הכביש הראשי המוביל מח’אן שיח’ון לחלב. התבססותו נועדה להערכתנו, לאותת למשטר הסורי שלא להתקדם מח’אן שיח’ון צפונה לכיוון אדלב, מעוז המורדים. פילק אלשאם, ארגון המורדים שבחסות תורכית, אשר פעיליו נלוו לטור הממונע, הודיעו, כי משלחת קצינים תורכים בכירים נכנסה לסוריה כדי לבקר את הכוח התורכי שבעיירה מער חטאט. הימצאות הכוח התורכי מצפון לח’אן שיח’ון יוצרת מוקד חיכוך בין סוריה לתורכיה ועשויה להוות להערכתנו אילוץ מדיני בפני המשך התקדמות צבא סוריה צפונה על כביש M-5.

מגעים דיפלומטיים בין תורכיה לרוסיה
  • ב-23 באוגוסט 2019, בתום השתלטות צבא סוריה על דרום מרחב אדלב, התקיימה שיחה טלפונית בין נשיא רוסיה פוטין לבין נשיא תורכיה טאיפ ארדואן. השיחה התקיימה ביוזמת התורכים. השניים דנו בדרכים לייצוב המצב במרחב אדלב. השניים הסכימו לעשות מאמצים משותפים כדי לחסל את “איום הטרור” מהאזור ולהבטיח את יישומו של הסכם סוצ’י מ-17 בספטמבר 2017 (טאס, 23 באוגוסט 2019). בעיתוי הנוכחי ספק רב אם הסכם סוצ’י נותר רלוונטי, לנוכח כיבוש דרום מרחב אדלב ע”י צבא סוריה.
  • ב-27 באוגוסט 2019 התקיימה פגישה ברוסיה בין הנשיא פוטין לבין נשיא תורכיה ארדואן. בפגישה דנו השניים, בין השאר, על המצב באדלב. פוטין הודיע כי רוסיה ותורכיה הסכימו על נקיטה בצעדים משותפים להתמודדות עם המחבלים בצפון מערב סוריה וכדי לנרמל את המצב באזור ובסוריה כולה (רויטרס, 27 באוגוסט 2019). בשלב זה לא ברור לנו מהו טיבם של צעדים אלה.
בלימת המאמץ המשני של צבא סוריה באזור כבאנה
  • ארגוני המורדים, ובראשם המטה לשחרור אלשאם, ממשיכים לבלום את ניסיונות ההתקדמות של צבא סוריה באזור כבאנה (בצפון מערב מרחב אדלב). המטה לשחרור אלשאם הודיע, כי בין 25-23 באוגוסט 2019 בלמו פעיליו מספר ניסיונות התקדמות על ציר כבאנה. על פי ההודעות כמה חיילים סורים נהרגו והושמדו טנק ומספר דחפורים. עוד נמסר, כי במקביל לניסיונות התקיפה הקרקעיים ביצע צבא סוריה ירי ארטילרי לעבר תל כבאנה. כמו כן ביצעו מטוסי קרב רוסים תקיפות נגד התל ומסוקים של צבא סוריה השליכו חביות נפץ (אבאא’, 25,24 באוגוסט 2019).
  • המטה לשחרור אלשאם הודיע כי פעיליו נעו ב-26 באוגוסט 2019 לעבר צבא סוריה, במטרה לבלום ניסיון התקדמות נוסף שלו לעבר תלת כבאנה. בסרטון שפורסם נראים פעילים מתכוננים לקראת יציאתם ללחימה (אבאא’, 26 באוגוסט 2019).
סיכום ביניים של האבדות מאז תחילת ההתקפה הקרקעית של צבא סוריה
  • מאז תחילת ההתקפה הקרקעית של צבא סוריה בתחילת מאי 2019 נהרגו במרחב אדלב 3,972 בני-אדם. בין ההרוגים היו 1,590 פעילי ארגוני המורדים, מהם 1,049 פעילי הארגונים הג’האדיסטים [הנושאים בעיקר עול הלחימה]. כמו כן נהרגו 1,366 חיילי צבא סוריה והכוחות המסייעים לו ו-1,016 אזרחים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 28 באוגוסט 2019).
נמשכים מאבקי הכוח והחיסולים ההדדיים בין הארגונים הג’האדיסטים במרחב אדלב

בשבוע שחלף נמשכו מאבקי הכוח, שלוו באירועים אלימים, בקרב הארגונים הג’האדיסטים היריבים. האירועים האלימים התמקדו באדלב וסביבותיה. נראה כי מרביתם היו ביוזמת המטה לשחרור אלשאם, החותר לשמור על הדומיננטיות שלו, גם לנוכח המערכה הקשה שהוא מנהל נגד צבא סוריה.

בכיר בארגון הג’האדיסטי שומרי הדת נהרג בפיצוץ מטען חבלה בעיר אדלב

  • ב-22 באוגוסט 2019 נהרג סארי שהאב, המכונה אבו ח’אלד המהנדס, פעיל ג’האדיסטי בכיר בארגון שומרי הדת (המזוהה עם אלקאעדה), ממוצא ירדני. סארי שהאב נהרג ממטען שהופעל נגד מכוניתו באדלב. על פי הודעה שפרסם ארגון שומרי הדת השתייך סארי שהאב לארגון ג’מאעת אלתוחיד ואלג’האד והיה חברו הקרוב של אבו מצעב אלזרקאוי, מייסד שלוחת אלקאעדה בעיראק. בשנת 2015 היה סארי שהאב אחד מחמישה בכירים באלקאעדה, ששוחררו מהכלא האיראני, במסגרת עסקה לחילופי שבויים (Long War Journal, 22 באוגוסט 2019).
זירת פיצוץ מטען החבלה, שהוטמן במכוניתו של אבו ח'לאד המהנדס בעיר אדלב (ח'טוה, 22 באוגוסט 2019).    המכונית שניזוקה בפיצוץ מטען החבלה (אלמדן, אתר חדשות לבנוני, 22 באוגוסט 2019).
מימין: זירת פיצוץ מטען החבלה, שהוטמן במכוניתו של אבו ח’לאד המהנדס בעיר אדלב (ח’טוה, 22 באוגוסט 2019). משמאל: המכונית שניזוקה בפיצוץ מטען החבלה (אלמדן, אתר חדשות לבנוני, 22 באוגוסט 2019).

פיצוץ מכונית תופת במתחם ביטחוני של המטה לשחרור אלשאם

  • המטה לשחרור אלשאם הודיע כי ב-24 באוגוסט 2019 התפוצצה מכונית תופת במתחם הביטחוני (“המרובע הביטחוני”) בשכונת אלקצור (“הארמונות”), שבעיר אדלב. אזרח אחד נהרג וששה נוספים, מרביתם נשים וילדים נפצעו (אבאא’, 24 באוגוסט 2019). יעד הפיגוע היה מפקד המטה לשחרור אלשאם. על פי גירסא נוספת, בין ההרוגים כמה פעילי הארגון בעלי אזרחות זרה (מראסלון, 24 באוגוסט 2019).
רת פיצוץ מכונית התופת באדלב (אבאא', 24 באוגוסט 2019).   רת פיצוץ מכונית התופת באדלב (אבאא', 24 באוגוסט 2019).
זירת פיצוץ מכונית התופת באדלב (אבאא’, 24 באוגוסט 2019).
פעילות המטה לשחרור אלשאם נגד דאעש
  • כוח של המטה לשחרור אלשאם פשט על חווה חקלאית, ששימשה כמפקדת דאעש בפרברים המזרחיים של סראקב (כ-15 ק”מ מדרום מזרח לאדלב). במהלך ניסיון מעצר אחד מפעילי דאעש פוצץ את עצמו, יתר הפעילים נמלטו. בתוך המפקדה אותרו כמויות גדולות של חומרי נפץ, חגורות נפץ ומטעני חבלה מוכנים להפעלה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 25 באוגוסט 2019).
צפון מזרח סוריה
פיגועים בעומק אזור השליטה הכורדי
  • 22 באוגוסט 2019: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של כוחות SDF באזור ראס אלעין סמוך לגבול סוריה-תורכיה (כשבעים ק”מ מצפון מערב לאלחסכה). נוסעי כלי הרכב נהרגו ונפצעו (טלגרם, 23 באוגוסט 2019).
  • 25 באוגוסט 2019: שני לוחמי כוחות SDF נלקחו בשבי דאעש בחלק הדרומי של אלחסכה. השניים הוצאו להורג (טלגרם, 26 באוגוסט 2019).
  • ב-27 באוגוסט 2019 אופנוע נפץ חונה פוצץ נגד ריכוז כוחות SDF באלשדאדי, כחמישים ק”מ מדרום לאלחסכה. חמישה לוחמי SDF נהרגו (טלגרם, 27 באוגוסט 2019).
עמק הפרת
פעילות דאעש בעמק הפרת
  • נמשכת פעילות דאעש במרחב דיר אלזור-אלמיאדין-אבו כמאל. להלן עיקריה:
    • 23 באוגוסט 2019: בוצע ירי מקלעים לעבר כלי רכב של כוחות ,SDF חמישה ק”מ ממזרח לאלמיאדין. שני לוחמי SDF נהרגו ולוחם נוסף נפצע (טלגרם, 23 באוגוסט 2019).
    • 24 באוגוסט 2019: מחבל מתאבד של דאעש פוצץ חגורת הנפץ שנשא על גופו נגד מחסום של צבא סוריה, כשלושים ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין. שני לוחמים נהרגו ושלושה נוספים נפצעו
      (דיר אלזור 24, 24 באוגוסט 2019).
    • 25 באוגוסט 2019: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של כוחות SDF באלבצירה, כ-15 ק”מ מצפון לאלמיאדין. נוסעי כלי הרכב נהרגו ונפצעו (טלגרם, 25 באוגוסט 2019).
    • 25 באוגוסט 2019: פעילי דאעש תקפו עמדות של צבא סוריה והמיליציות המסייעות לו במדבר אלמיאדין (דיר אלזור 24, 25 באוגוסט 2019).
    • ב-26 באוגוסט 2019 פוצצה מכונית תופת באמצעות שלט רחוק באלטבקה (כארבעים ק”מ ממערב לאלרקה). אזרח נהרג ועשרה נוספים נפצעו. מכונית תופת נוספת שהכילה שבעים ק”ג חומר נפץ נוטרלה (SDF Press, 26 באוגוסט 2019). נראה כי מכונית התופת שנוטרלה הייתה אמורה להתפוצץ בקרב כוחות SDF שהגיעו לזירת האירוע. עד כה לא קיבל ארגון כלשהו אחריות לביצוע הפיגוע אך סביר שהמדובר בדאעש.
עיקר ההתפתחויות בעיראק
פעילות טרור וגרילה של דאעש
  • להלן עיקרי פעולות הטרור והגרילה של דאעש (בעיקר על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש):
    • מחוז נינוא: שוגרה רקטה לעבר בית פעיל בגיוס העממי באלשרקאט, כתשעים ק”מ דרומית למוצול. נגרם נזק לבית (טלגרם, 24 באוגוסט 2019).
    • מחוז נינוא: שוגרו פצצות-מרגמה לעבר מקום כינוס כוחות של הגיוס השבטי, כשלושים ק”מ דרומית-מערבית למוצול (טלגרם, 24 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: בוצע ירי צלפים לעבר מקום כינוס של הגיוס העממי מערבית לבעקובה. פעיל הגיוס העממי נהרג ושניים נוספים נפצעו. לעבר המקום גם שוגרו שלוש פצצות-מרגמה (טלגרם, 24 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: פעילי דאעש תקפו מחנה של צבא עיראק באזור ג’לולאא’, כשבעים ק”מ צפונית-מזרחית לבעקובה. בחילופי האש נהרגו שני חיילים וחמישה נוספים נפצעו. פעילי דאעש לקחו כלי נשק והעלו באש את המחנה (טלגרם, 22 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: בוצע ירי צלפים לעבר שני שוטרים עיראקיים מערבית לבעקובה. אחד השוטרים נהרג השני נפצע (טלגרם, 24 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: וצע ירי צלפים לעבר חיילי בצבא עיראק מזרחית לבעקובה. חייל נפצע באורח קשה (טלגרם, 21 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: בוצע ירי צלפים לעבר כלי רכב של הגיוס העממי מערבית לבעקובה. כלי הרכב נפגע (טלגרם, 24 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: שוגרו מספר פצצות-מגמה לעבר מחנה צבא עיראק מערבית לח’אנקין. כמה חיילים נפצעו (טלגרם, 21 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: מטען חבלה הופעל נגד כלי-רכב של הגיוס השבטי בפריפריה של בעקובה (טלגרם, 24 באוגוסט 2019).
    • מחוז באבל: פעילי דאעש הפעילו אופנוע תופת שחנה לצד הכביש סמוך לבית תפילה שיעי, כחמישים ק”מ דרומית לבגדאד. לטענת דאעש, בפיצוץ נהרגו ונפצעו עשרות שיעים (טלגרם, 23 באוגוסט 2019). מקורות עיראקיים מסרו כי הפיצוץ ארע בקרבת שוק, והוסיפו כי שלושה בני-אדם נהרגו וכארבעים נפצעו (וכאלת כל אלעראק, 23 באוגוסט 2019; אלקדס אלערבי, 24 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: בוצע ירי צלפים לעבר חייל צבא עיראק, כארבעים ק”מ צפונית-מזרחית לבעקובה. החייל נפצע (מחוז דיאלא של דאעש על-פי טלגרם, 25 באוגוסט 2019).
    • מחוז כרכוכ: פעילי דאעש הפעילו מטען חבלה נגד כלי רכב של משטרת עיראק, כארבעים ק”מ דרומית-מערבית לכרכוכ (טלגרם, 26 באוגוסט 2019).
    • מחוז כרכוב: פעילי דאעש תקפו מפקדות של הגיוס העממי מדרום מזרח לכרכוב באמצעות שיגור פצצות-מרגמה. ששה בני-אדם נהרגו וארבעה נפצעו (אלערביה, 25 באוגוסט 2019). לעת עתה דאעש לא קיבל אחריות להתקפה.
    • מחוז דיאלא: פעילי דאעש הפעילו מטען חבלה נגד כלי רכב של משטרת עיראק מערבית לבעקובה. שני שוטרים נהרגו (טלגרם, 26 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: פעילי דאעש הפעילו מטען חבלה נגד כלי רכב של צבא עיראק מצפון לג’לולאא’, כשבעים ק”מ צפונית-מזרחית לבעקובה (טלגרם, 26 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: בוצע ירי צלפים לעבר מגורי חיילי צבא עיראק ממערב לח’אנקין. שני חיילים נהרגו (טלגרם, 27 באוגוסט 2019).
    • מחוז צלאח אלדין: פעילי דאעש תקפו בית המשמש את הגיוס השבטי, כ-45 ק”מ דרומית-מזרחית לסאמרא. שלושה פעילי הגיוס השבטי נהרגו (טלגרם, 26 באוגוסט 2019).
    • מחוז צלאח אלדין: שיח’ עבד אלרחמן עת’מאן אלמשהדאני, אחד מראשי שבט אלמשאהדה, נהרג במארב של דאעש כשלושים ק”מ מצפון לבגדאד. דאעש מסר, כי הוא נטל חלק במלחמה נגד לוחמי הג’האד (טלגרם, 27 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: הופעל מטען חבלה במזרח מחוז דיאלא. אדם שיעי נפצע באורח קשה (טלגרם, 27 באוגוסט 2019).
    • מחוז נינוא: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של הגיוס השבטי, כשמונים ק”מ דרומית לעיר מוצול. נוסעי הרכב נפצעו (טלגרם, 27 באוגוסט 2019).
    • מחוז כרכוכ: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של משטרת עיראק, כחמישים ק”מ מערבית לכרכוכ. נוסעי כלי הרכב נהרגו ונפצעו (טלגרם, 27 באוגוסט 2019).
פעילות סיכול ומנע של מנגנוני הביטחון העיראקיים

נמשך המבצע הביטחוני לטיהור צפון עיראק ומערבה

  • צבא עיראק פתח ב-24 באוגוסט 2019 בשלב הרביעי של מבצע “הרצון לנצח”. שלב זה מתמקד במחוז אלאנבאר במערב עיראק ומטרתו לטהר את המחוז משרידי פעילי דאעש. במבצע משתתפים צבא עיראק, הגיוס העממי וכוחות הקואליציה (אלסומריה, 24 באוגוסט 2019; כרדיסטאן, 24 באוגוסט 2019). בסריקות שבוצעו באזור נהר הפרת נהרגו שלושה פעילי דאעש, ובהם מחבל מתאבד, נעצרו ארבעה פעילים נוספים, והושמדו חומרי נפץ ו”בתי הארחה” של דאעש (al-hashed.net, 25 באוגוסט 2019). כמו כן הרגו פעילי הגיוס העממי ארבעה פעילי דאעש ונטרלו מטעני חבלה באזור אלקאא’ם, שבקרבת הגבול העיראקי-סורי (אלסומריה, 26 באוגוסט 2019).

כוח ממונע של הגיוס העממי וצבא עיראק בשטח מדברי במסגרת המבצע הביטחוני
 (al-hashed.net, 25 באוגוסט 2019).
כוח ממונע של הגיוס העממי וצבא עיראק בשטח מדברי במסגרת המבצע הביטחוני
(al-hashed.net, 25 באוגוסט 2019).

פעולות סיכול ומנע נוספות של כוחות הביטחון העיראקים

  • להלן עיקרי פעולות סיכול ומנע נוספות, שבוצעו כוחות הביטחון העיראקים:
    • מחוז אלאנבאר: מפקדת הגיוס העממי של מחוז אלאנבאר הודיעה כי בתקיפה אווירית של צבא עיראק הושמדה מערה בה שהו פעילי דאעש באזור אלרטבה, שבמערב מחוז אלאנבאר. פעילי דאעש שהיו במערה נהרגו (al-hashed.net, 25 באוגוסט 2019).
    • מחוז נינוא: כוח של משטרה, שפעל על סמך מידע מודיעיני, עצר איש מודיעין של דאעש מדרום למוצול (אלסומריה, 25 באוגוסט 2019).
    • מחוז אלאנבאר: כוחות הביטחון העיראקים לכדו שמונה מבוקשים (במשתמע פעילי דאעש) (al-hashed.net, 26 באוגוסט 2019).
    • מחוז כרכוכ: צוותי מודיעין של המשטרה העיראקית איתרו מקום מסתור של פעילי דאעש באזור תל חמה, שבמחוז כרכוכ. מקום המסתור הכיל שמונה מטעני חבלה אמצעי לחימה וציוד צבאי. מקום מסתור נוסף אותר בענאנה, שבמחוז כרכוכ. מקום המסתור הכיל מדים צבאיים, תחמושת ומיטות. שני מקומות המסתור הועלו באש (אלסומריה, 26 באוגוסט 2019).
חצי-האי סיני
  • צלף מחוז סיני של דאעש הרג קצין צבא מצרים בדרגת סגן-אלוף במחסום מערבית לעיר רפיח (טלגרם, 25 באוגוסט 2019).
  • צלפי דאעש ירו ממרחק רב לעבר מחסום של כוחות הביטחון המצרים באזור אלחמה, שבמרכז סיני. אחד מאנשי כוחות הביטחון המצרים נהרג (דף הפייסבוק שבכת אח’באר סינאא’, 25 באוגוסט 2019).
  • פעילי מחוז סיני של דאעש הפעילו מטען חבלה נגד כלי-רכב של צבא מצרים מדרום לשיח’ זויד. נוסעי כלי הרכב נפצעו (טלגרם, 26 באוגוסט 2019).
  • פעילי דאעש הפעילו מטען חבלה נגד סיור רגלי של צבא מצרים בכפר מדרום לאלשיח’ זויד. מספר חיילים נהרגו ונפצעו (טלגרם, 27 באוגוסט 2019).
פעילות דאעש ברחבי העולם
ניגריה
  • פעילי דאעש הציבו מארב לחיילי צבא ניגריה באזור דיקו (DIKO), שבמדינת בורנו, במרכז ניגריה (כ-30 ק”מ מאבוג’ה), בין שני הצדדים התנהלו חילופי אש. חמישה חיילים ניגריים נהרגו ואחד נפצע. כמו כן נלקחו שני כלי רכב שלל (טלגרם, 22 באוגוסט 2019).
  • פעילי דאעש תקפו מחנה של צבא ניגריה באזור יובה, שבצפון-מזרח ניגריה. בין שני הצדדים התנהלו חילופי אש. כמה חיילים נהרגו וכמה נפצעו, המחנה הועלה באש וכלי רכב נלקח שלל (טלגרם, 23 באוגוסט 2019).

אזור יובה, שבצפון-מזרח ניגריה 
(Google Maps).
אזור יובה, שבצפון-מזרח ניגריה
(Google Maps).

ניג’ר
  • פעילי דאעש הפעילו מטען נגד כלי רכב בו נסעו חיילי צבא ניז’ר בדרום-מזרח המדינה, בקרבת ימת צ’אד. כלי הרכב הושמד ונוסעיו נהרגו ונפצעו (טלגרם, 24 באוגוסט 2019).
מוזמביק
  • פעילי דאעש תקפו בתי מגורים של “סוכנים”, שלטענתם משתפים פעולה עם צבא מוזמביק, במחוז כאבו דלגאדו, שבצפון-מזרח מוזמביק. בהתקפה נהרגו תשעה “סוכנים”. בתי המגורים שלהם הועלו באש (טלגרם, 22 באוגוסט 2019).

מחוז כאבו דלגאדו, בצפון-מזרח מוזמביק, שם אירעה התקפת דאעש 
(Google Maps).
מחוז כאבו דלגאדו, בצפון-מזרח מוזמביק, שם אירעה התקפת דאעש
(Google Maps).

אפגניסטאן

נמשכים הפיגועים בננגרהאר

  • פעילי דאעש ירו לעבר איש ביטחון אפגאני, כשלושים ק”מ דרומית-מערבית לג’לאלאבאד שבננגרהאר. איש הביטחון נהרג (טלגרם, 22 באוגוסט 2019).
  • פעילי דאעש פוצצו שני מטענים נגד כלי רכב של משטרת אפגניסטאן באזור ח’וג’יאני שבננגרהאר. שלושה שוטרים נפצעו (טלגרם, 20 באוגוסט 2019).
  • פעילי דאעש השמידו באמצעות מטען חבלה בית של פעיל טאלבאן באזור ח’וג’יאני שבננגרהאר (טלגרם, 23 באוגוסט 2019).
  • פעיל מחוז ח’ראסאן של דאעש הרג שוטר בירי בעיר ג’לאלאבאד (טלגרם, 26 באוגוסט 2019).
תימן
  • פעילי דאעש תקפו ב-25 באוגוסט 2019 עמדות של ארגון אלקאעדה באזור קיפה, כמאה ק”מ מדרום מזרח לבירה צנעאא’. חמישה-עשר פעילי אלקאעדה נהרגו ועשרות נפצעו. פעילי דאעש השתלטו על העמדות ולקחו שלל את תכולתן (טלגרם, 26 באוגוסט 2019).
  • פעילי דאעש הפעילו מטען חבלה נגד כלי רכב של אלקאעדה באזור קיפה. נוסעי כלי הרכב נהרגו ונפצעו (טלגרם, 26 באוגוסט 2019).

[1] הודעת צבא סוריה פירטה רשימת יישובים ותילים, בדרום מרחב אדלב, שנכבשו וטוהרו על ידו (סאנא, 23 באוגוסט 2019).
[2]
פרוט ראו פרסום מרכז המידע מ-20 באוגוסט 2019: "ההתפתחויות במרחב אדלב: תמונת מצב".