ארה”ב סיכלה תוכנית איראנית להתנקש בחייו של שגריר סעודיה בוושינגטון באמצעות כוח אלקדס, יחידת עילית של משמרות המהפכה, המשמשת מכשיר עיקרי לביצוע פעולות חתרנות וטרור מחוץ לגבולות איראן.

ערוץ איראן1, 18 במרץ, 2007

ערוץ איראן1, 18 במרץ, 2007


עיקרי תמונת המצב

1. ב-11 באוקטובר 2011 הודיע התובע הכללי בארה"ב כי סוכלה מזימה לרצוח את עאדל אלג’ביר, שגריר סעודיה בארה"ב. בתוכנית הרצח היו מעורבים אדם בעל אזרחות כפולה אמריקאית-איראנית ומפקד בכוח קדס האיראני1.

2. על פי מסמכים שהוגשו לבית המשפט הפדראלי בניו יורק שני החשודים בתכנון הרצח הינם מנצור ארבאבסיאר (Manssor Arbabsiar ) וע’לאם שכורי ( (Gholam Shakuri , שניהם ילידי איראן. מנצור ארבאבסיאר, שהינו בעל אזרחות כפולה אמריקאית ואיראנית, נעצר ב-29 בספטמבר בשדה התעופה קנדי בניו יורק. ע’לאם שכורי, פעיל בכיר בכוח קדס, ששימש כמפעילו של ארבאבסיאר, הצליח כנראה להימלט לאיראן. השניים הואשמו בקשירת קשר לביצוע פעולת טרור וקשר לרצח בעל תפקיד זר.

3. על פי שימוע בבית הנבחרים האמריקאי  קיימות בידי הממשל האמריקאי הוכחות לפיהן רצח אלג’ביר אורגן ע"י בכירים במשמרות המהפכה. אנשי ממשל אמריקאים ציינו, כי הבכירים הללו "הונחו ע"י אלמנטים בממשל האיראני", אולם לא חשפו מידע מעבר לכך. אחד מהבכירים הללו הינו מפקדו של כוח קדס, קאסם סלימאני, אשר הוכלל ברשימת הטרור העולמית ב-11 באוקטובר 2011, היום בו חשף הממשל את הפרשה. הנימוק להכללתו הינו, שכמפקד כוח אלקדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני: "oversees the IRGC-QF Officers who were involved in this plot "2.

ערוץ איראן1, 18 במרץ, 2007
מימין: אלוף קאסם סלימאני מפקד כוח קדס מאז 1998 במדים.
משמאל: קאסם סלימני בראיון טלוויזיוני נדיר בו הוא מספר על אחד מעמיתיו שנהרג
במהלך מלחמת איראן- עיראק (ערוץ איראן1,  18 במרץ, 2007)

4. כתב האישום מתייחס לכוונה לפגוע בשגריר סעודיה בארה"ב. בעקבות חשיפת הפרשה פורסם בכלי התקשורת כי האיראנים התכוונו לפגוע בהמשך גם בשגרירות ישראל בוושינגטון ובשגרירויות ישראל וסעודיה בארגנטינה. בתגובה לידיעות הללו אמרה ויקטוריה נולנד, דוברת מחלקת המדינה, כי לא היו מטרות נוספות מעבר למה שצוין בכתב האישום, קרי-התנקשות בחיי שגריר סעודיה בארה"ב (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב, 13 באוקטובר 2011).

5. מאז מסיבת העיתונאים חשף הממשל האמריקאי בהרחבה רבה את פרטי הפרשה. נשיא ארה"ב ברק אובמה פנה לממשלת איראן ודרש ממנה תשובות לגבי הפרשה באומרו, כי "אין להתווכח עם העובדות". לדבריו היו מעורבים בפרשה אישים בכירים ביותר בממשל איראן והמזימה הינה חלק מדפוס פעולה "מסוכן ופזיז" של ממשלת איראן. נשיא ארה"ב הבטיח תגובה אמריקאית אפקטיבית נגד טהראן (סוכנות הידיעות הצרפתית, 13 באוקטובר 2011) ואכן ארה"ב נקטה בשורה של צעדים, במישור הדיפלומטי והמעשי בעקבות האירוע (ראו להלן).

משמעויות

6. החתרנות והטרור, בהובלת כוח קדס, הינם אמצעים חשובים המשמשים באופן מסורתי את המדיניות האיראנית מאז עליית המשטר האסלאמי לשלטון. כוח קדס עוסק בקשת רחבה של פעילויות חשאיות מחוץ לגבולות איראן ובכלל זה חתרנות, איסוף מודיעין וטרור. בשימוע בפני בית הנבחרים האמריקאי הועלו דוגמאות לשורה של פיגועי טרור, נגד מגוון רב של יעדים, שסוכנים איראניים היו מעורבים בהם, בעיקר במזרח התיכון, אירופה ודרום אמריקה3. על פי השימוע בבית הנבחרים פעלו סוכנים איראנים בעבר גם בארה"ב, החל מתחילת שנות השמונים של המאה הקודמת, הן במשימות של חיסול מתנגדים והן במשימות של איסוף מודיעין, כך שהמקרה הנוכחי אינו ראשון מסוגו4.

7. ניסיון העבר מצביע על כך שפיגועי הטרור שבוצעו ע"י כוח קדס ברחבי העולם אושרו ע"י בכירים בממשל האיראני. "מקרה המבחן" הבולט בהקשר זה הינו פיצוץ בניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס (AMIA ) ב-1994, בו הייתה מעורבת הצמרת האיראנית, כולל נשיא איראן לשעבר עלי רפסנג’אני. בעקבות זאת הוציא השופט הארגנטיני רודלפו קניקולה צווי מעצר בינלאומיים נגד שבעה בכירים איראנים ובכיר בחזבאללה (עמאד מע’ניה). על הבכירים הללו נמנו נשיא איראן, שר המודיעין והביטחון, שר החוץ, מפקד משמרות המהפכה ומפקד כוח קדס. ברור כי החלטה מעין זאת לא יכולה הייתה להתקבל ללא אישור המנהיג עלי ח’אמנהאי אולם מערכת המשפט הארגנטינאית העדיפה שלא לבקש  נגדו צו מעצר בינלאומי5.

8. סעודיה, יעד הפיגוע הנוכחי, מהווה באופן מסורתי מטרה לחתרנות ולטרור מצידה של איראן. הדבר מצא ביטויו בעבר בחתרנות איראנית בשטחה של סעודיה, במדינות המפרץ הפרסי בעלות אוריינטציה סעודית (כגון בחריין) ואף ניסיונות לפגוע באישים סעודים בחו"ל. נראה כי מרכזיותה של סעודיה בכניסת כוח המועצה לשיתוף פעולה במפרץ  לבחריין, הנתפסת ע"י איראן כ"חצר האחורית" שלה, היווה זרז ל"גלגול" פעולות הטרור הנוכחיות נגד סעודיה. יוזכר בהקשר לכך כי לפרשת ההתנקשות בחיי שגריר סעודיה בוושינגטון קדם, לפני מספר חודשים, חיסול דיפלומט סעודי בפקיסטאן ע"י האיראנים (ראו להלן).

9. ניסיון הפיגוע בדיפלומט סעודי על אדמת ארה"ב, במעורבות איראנית ישירה, תוך נכונות להסתכן בהריגת אמריקאים חפים מפשע, מצביע על תעוזה רבה מצד כוח קדס ובכירים במשטר האיראני. יש בה, להערכתנו, עדות לנכונותם ליטול סיכונים לא מבוטלים לסיבוך יחסיה של איראן עם ארה"ב, עם סעודיה ועם הקהילה הבינלאומית כולה. זאת, לשם קידום והרחבה של המערכה, שאיראן מנהלת נגד ארה"ב ובעלי בריתה, וישראל וסעודיה בתוכם, בה משמש כוח קדס כמכשיר הביצוע העיקרי.

 

להמשך המסמך בפורמט PDF לחץ כאן


1 כוח קדס הינו אחת מחמש הזרועות של משמרות המהפכה האיראניים. הכוח הינו יחידה עילית שהוקמה על מנת ליצור מסגרת ארגונית מסודרת ליישום הפעילות האיראנית של "יצוא המהפכה" מחוץ לגבולות איראן. כוח קדס עוסק בקשת רחבה של פעילויות חשאיות מעבר לגבולות איראן החל מהקמת מערכות חינוך ואינדוקטרינציה על מנת להפיץ את האידיאולוגיה של המהפכה האסלאמית באיראן וכלה בחתרנות נגד מתנגדי איראן במזרח התיכון וברחבי העולם, "טיפול" במתנגדי המשטר והפעלת תשתיות טרור וגרילה. להרחבה ראו פרסום מרכז המידע למודיעין ולטרור: "כוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים כמכשיר עיקרי ליישום מבצעי של תפיסת "ייצוא המהפכה" מחוץ לגבולות איראן" (22 במרץ 2007).

2 Joint Hearing; U.S House of Representatives; Committee on Homeland Security; Subcommittee on Counterterrorism and Intelligence; Subcommittee on Oversight, Investigations, and Management; "Iranian Terror Operations on American Soil"; Testimony by Matthew Levitt, director, Stein Program on Counterterrorism and Intelligence; The Washington Institute for Near East Policy October 26, 2011. (להלן שימוע בבית הנבחרים האמריקאי).

3 שימוע בפני בית הנבחרים האמריקאי, הפרק "Past plots ", עמ’ 8-2.

4 בשימוע בפני בית הנבחרים האמריקאי מובאות דוגמאות לפעילות איראנית על אדמת ארה"ב, במשימות מודיעין וחיסול (עמ’ 8-2).

5 פירוט ראו לקט מידע מה-12 בנובמבר 2006: "ארגנטינה שבה ומצביעה על איראן כאחראית לביצוע פיגועי טרור בשטחה באמצעות חזבאללה: בתום חקירה ממושכת הכריזה המערכת המשפטית בארגנטינה על איראן כאחראית לפיצוץ בניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס (אמי"א) ב-1994. שופט חוקר ארגנטיני הוציא צווי מעצר בינלאומיים נגד שבעה בכירים איראניים (כולל נשיא איראן לשעבר) ולבכיר חזבאללה (עמאד מע’ניה)".

 

לראש העמוד